
Notkowski, Andrzej

Prasa Polskiej Partii Socjalistycznej
1918-1939 : przegląd wydawnictw
terenowych. Cz. 1
Kwartalnik Historii Prasy Polskiej 28/1, 29-75

1989



Kwartalnik Historii Prasy Polskiej XXVIII 1
PL ISSN 0137-2998

ANDRZEJ NOTKOWSKI (Warszawa)

PRASA POLSKIEJ PARTII SOCJALISTYCZNEJ 1918— 1939.
PRZEGLĄD WYDAWNICTW TERENOWYCH

CZĘSC I

Poza Warszawą akcja prasowa PPS najintensywniej rozwijała się 
w środkowej części kraju, wedle ówczesnego nazewnictwa —  w tzw. 
województwach centralnych. Już od przełomu wieków silnym oparciem 
dla partii były tam trzy okręgi wielkoprzemysłowe: łódzki, kielecko-ra- 
domski i Zagłębia Dąbrowskiego. Pewne wpływy posiadała również PPS 
wśród chłopstwa na Lubelszczyźnie.

Na pierwszy rzut oka, z racji większego nawet niż w Warszawie 
skupienia ludności robotniczej, najpodatniejszy grunt dla pepesowskich 
przedsięwzięć wydawniczych stwarzała na tych terenach Łódź. Ale, jak 
pisze Wiesława Kaszubina, w owym mieście „występowały zjawiska 
i okoliczności szczególnie charakterystyczne dla tego środowiska. i[...] 
Znamiennym rysem czasopiśmiennictwa łódzkiego było jego opóźnienie 
w stosunku do dziejów prasy polskiej, spowodowane przede wszystkim 
młodością kulturalną Łodzi, brakiem tradycji kulturalnej. Czynnikiem, 
który przyczynił się do tak olbrzymiego i gwałtownego wzrostu miasta 
był [...] przemysł fabryczny. Życie łódzkie rozwijało się nienaturalnie, 
zbyt prędko w jednym tylko kierunku. Kultura zaś narastała powoli. 
[...] W Łodzi życie fabryczne pochłaniało· czas bez reszty. Wszystko 
oddane było fabryce i interesom” \ Ożywienie ruchu wydawniczego w 
Łodzi na dobrą sprawę datuje się dopiero od rewolucji 1905 r., gdy 
zaczęły powstawać polskie szkoły, stowarzyszenia i instytucje kultural­
ne. Przemysłowa „monokultura” i wyjątkowe sproletaryzowanie miasta 
sprawiały, że założono ich jednak niewiele. Inteligencja humanistyczna, 
z natury rzeczy wszędzie odgrywająca czołową rolę w inicjowaniu przed­
sięwzięć kulturalnych i wydawniczych, w Łodzi wciąż więc pozostawała 
szczupła. Ograniczenia dla wszelkiej polskiej działalności prasowej wy­

1 W. K a s z u b i n a ,  Specyfika początków czasopiśmiennictwa polskiego w Ło­
dzi (1863— 1914), RHCzP, t. 8: 1969, z. 1, s. 42—43, 49.



зо A N D R Z E J  N O T K O W S K I

nikały też z wielonarodowościowego składu mieszkańców miasta i ubó­
stwa ich podstawowej masy (przemysł włókienniczy dawał robotnikom 
stosunkowo niskie zarobki).

Jeśli dodać do tego utrudnienia polityczne ze strony zaborczej wła­
dzy, to kilkusettysięczna Łódź pod względem rozwoju czasopiśmiennic­
twa jeszcze na początku naszego stulecia pozostawała w tyle za niektó­
rymi sąsiadującymi z nią mniejszymi miastami, np. Piotrkowem czy 
Kaliszem. Ośrodkiem wydawniczym o ogólnokrajowym znaczeniu stała 
się dopiero w połowie lat dwudziestych, a zatem dużo później niż inne 
miasta polskie podobnej wielkości 2. Wszystko to, rzecz jasna, rzutowało 
na możliwości rozwojowe łódzkiej prasy socjalistycznej.

Od 1900 r. PPS wydawała wprawdzie konspiracyjne pismo „Łodzia­
nin” (od 1905 r. drukowane w samej Łodzi), po rozłamie w partii w 1906 r. 
rozdzielone na dwie osobne edycje: jedną PPS-Lewicy (ukazywała się 
do lutego 1908 r.), drugą PPS-Frakcji Rewolucyjnej (z długimi przerwa­
mi wychodziła do lipca 1918 r .)3. W momencie odzyskania niepodległości 
partia nie posiadała jednak w tym wielkim centrum robotniczym żad­
nego własnego wydawnictwa. Uruchomiła je dopiero w marcu 1919 r. 
Był to tygodnik „Łodzianin” , jak świadczył już sam jego tytuł, nawiązu­
jący do tradycji swego podziemnego poprzednika. Pismo, oficjalnie syg­
nowane przez łódzki OKR, działało w oparciu o nowo zorganizowaną 
w tym celu miejscową partyjną Drukarnię Ludową. Pierwszym redak­
torem naczelnym został Aleksander Napiórkowski, poseł na Sejm Usta­
wodawczy, od 1920 r. członek CKW PPS. Nakład „Łodzianina” był zrazu 
niewielki —  prawdopodobnie 2 tys. egz.4

Od sierpnia 1919 r. „Łodzianin” stał się wychodzącą dwa razy w ty­
godniu gazetą. Miało to być wstępem do przekształcenia go w dziennik, 
co planowano od początku istnienia pisma. Jednocześnie do 3— 4 tys. egz. 
zwiększono nakład5. Od maja 1920 r„ powrócono jednak dó częstotli­
wości tygodniowej, co spowodowały zapewne trudności materialne wy­
dawnictwa. OKR nie odstępował mimo to od zamiarów jego zreorgani­
zowania, zdając sobie sprawę z palącej konieczności posiadania przez 
partię w robotniczej Łodzi własnego dziennika. Albowiem, jak podkreśla

2 A. N o t k o w s k i ,  Polska prasa prowincjonalna Drugiej Rzeczypospolite} 
(1918—1939), W arszaw a-Łódź 1082, s. 10— 11. '

8 Zob. W. K a s z u b i n a ,  Notatki o prasie łódzkiej, RHCzP, t. 7: 1968, z. il, 
ε. 179—180 (tamże obszerna literatura); J. M y ś  l i ń s k i ,  Polska prasa socjali­
styczna w okresie zaborów, Warszawa 1982, s. 126—148, 195, 198, 225—237, 280—287. 
Warto też dodać, że w 1. 1898—1900 w Łodzi mieściła się tajna drukarnia „R o­
botnika” , centralnego organu partii.

4 J. O s i с a, Prasa Polskiej Partii Socjalistycznej 1918—1926, [w:] Z dziejów 
polskiej prasy robotniczej 1879—1948, pod red. J. Myślińskiego i A. Slisza, War­
szawa 1983, s. 162.

5 A. P a c z k o w s k i ,  Prasa polska w latach 1918—1939, Warszawa 1980, s. 74.



P R A S A  P O L S K IE J  P A R T II  S O C JA L IS T Y C Z N E J 31

Ludwik Mroczka, „słabość prasy partyjnej stała się jedną z przyczyn 
małej prężności organizacyjnej łódzkiej PPS, co zmniejszało możliwość 
skutecznego przeciwstawiania się innym partiom, robotniczym oraz szcze­
gólnie silnym w Łodzi prawicowym ugrupowaniom politycznym szuka­
jącym oparcia w środowisku proletariackim” 6.

Jesienią 1920 r. zaczęto więc tworzyć Towarzystwo Wydawnicze „Ło­
dzianin” . W drodze sprzedaży wśród członków i sympatyków partii ty- 
siącmarkowych udziałów zebrano kapitał zakładowy w wysokości 200 tys. 
mk —  czyli dwa razy taki, jakim dysponowała zawiązana w tym samym 
czasie spółka nakładcza „Robotnicza” 7. Tak oto, w grudniu 1920 r. „Ło­
dzianin” mógł wreszcie przemienić się w „Dziennik Robotniczy” . Jako 
redaktorzy odpowiedzialni pisma występowali kolejno: Bronisław Zie- 
mięcki —  członek CKR (1916— 1919) i Rady Naczelnej PPS (1919— 1939), 
przewodniczący CKW (1921— 1924), poseł na Sejm (1919— 1930), minister 
w tzw. rządach ludowych (1918—-1919) i koalicyjnym gabinecie Aleksan­
dra Skrzyńskiego (1925— 1926), w 1926 r. wybrany na prezydenta m. Ło­
dzi, oraz Franciszek Pudlarz —  członek Prezydium Zarządu Głównego 
Związku Zawodowego Robotników i Robotnic Przemysłu Włókienniczego 
(1920— 1921), poseł na Sejm (1920— 1928). Formalnie kierował redakcją 
miejscowy dziennikarz socjalistyczny Juliusz Łopatka, de jacto zaś głów­
ną rolę w kolegium odgrywał oddelegowany z „Robotnika” Jan Maurycy 
Borski. Przysłanie tego wybitnego publicysty do Łodzi świadczy, jak 
dużą wagę przywiązywały władze naczelne PPS do „Dziennika” . Trud­
ności ze sprzedażą szybko jednak doprowadziły wydawnictwo do kłopo­
tów finansowych. Sytuacji nie były w stanie poprawić nawet dotacje 
z warszawskiej centrali partyjnej8. W maju 1921 r. „Dziennik” zatem 
zamknięto.

Po kilku tygodniach, w czerwcu 1921 r., na jego miejsce znów po­
jawił się „Łodzianin” . Na czele redakcji stali kolejno: Bronisław Zie- 
mięcki, Władysław Dalecki (1922— 1924), Edmund Weissberg-Wieliński 
(1924— 1926) —  w latach 1925— 1928 członek Rady Naczelnej PPS, An­
toni Szczerkowski —  w ciągu całego okresu międzywojennego przewod­
niczący łódzkiej organizacji PPS, w latach 1919— 1939 członek Rady Na­
czelnej partii i CKW (od 1920 r.), prezes socjalistycznego związku zawo­
dowego włókniarzy, w latach 1919— 1922 członek KCZZ, następnie, do 
1939 r., jej wiceprzewodniczący, poseł na Sejm (1919— 1935), po nim, 
przez krótki czas, Zygmunt Zaremba —  oddelegowany ze stołecznego 
wydawnictwa „Robotnika” i wreszcie Eugeniusz Ajnenkiel (1932— 1933)·— 
w latach 1917— 1931 sekretarz łódzkiego OKR, działacz Związku Zawo­

6 L. M r o c z k a ,  Łódzka organizacja Polskiej Partii Socjalistycznej w latach 
1918—1936, Łódź 1971, s. 24—26.

7 J. O s i c a ,  op. cit., s. 161; A. P a c z k o w s k i ,  op. cit., s. 73.
s K. W i ę c h, Polska Partia Socjalistyczna 1918— 1921, Warszawa 1978, s. 409.



32 A N D R Z E J  N .O T K O W SK I

dowego Pracowników Komunalnych i Instytucji Użyteczności Publicz­
nej, od 1936 r. wiceprzewodniczący jego Zarządu Głównego, a od 1938 r. 
skarbnik. Nominalnym właścicielem i nakładcą tygodnika pozostawało 
nadal Towarzystwo Wydawnicze „Łodzianin” . Od 1925 r. starano się 
„Łodzianina” rozbudować i uatrakcyjnić. Zmieniono zatem format na 
duży, gazetowy, wzbogacono zawartość tematyczną, w latach 1925— 1928 
do każdego numeru załączano dodatek ilustrowany. W maju 1926 r. 
rozszerzono zaś zasięg kolportażu pisma, dzieląc je przy tym na dwie 
mutacje: jedną, pod dotychczasowym tytułem, dla miasta Łodzi i naj­
bliższych okolic, drugą —  zatytułowaną „Sztandar Pracy” —  dla pozo­
stałych okręgów partyjnych województwa łódzkiego i terenów podsto- 
łecznych objętych działalnością OKR Warszawa-Podmiejska. Po 1926 r. 
nakład „Łodzianina” wynosił ok. 1,6— 2,0 tys. egz., czyli z grubsza tyle 
samo, co na początku lat dwudziestych 9.

Rozwój wydawnictwa wkrótce po przewrocie majowym został jed­
nak zahamowany. Kierujący wtedy „Łodzianinem” A. Szczerkowski — 
reprezentant lewicy partyjnej oraz jeszcze przed majem zagorzały prze­
ciwnik współpracy PPS z marszałkiem Piłsudskim 10 —  obracał pismo 
na kurs radykalizmu społecznego i antysanacyjnej opozycji. Toteż już 
od końca 1926 r. spadać zaczęły nań coraz częstsze konfiskaty. Na po­
czątku lat trzydziestych doszły jeszcze do tego trudności związane z kry­
zysem gospodarczym. W marcu 1933 r., gdy tygodnik popadł już w zu­
pełną ruinę materialną, OKR podjąć musiał decyzję o jego zamknięciu. 
Łódź w ten sposób pozbawiona została na ponad trzy lata jedynego w 
owym wielkim ośrodku robotniczym miejscowego pepesowskiego organu 
partyjnego.

Lukę tę próbowano choćby częściowo wypełnić, zakładając w 1935 r. 
łódzką mutację „Tygodnia Robotnika” , prowadzoną przez specjalnie 
otwarty w tym celu lokalny oddział redakcji. Stała się ona najbardziej 
poczytnym w Łodzi tygodnikiem informacyjno-politycznym: w latach 
1938— 1939 drukowano ją w nakładzie 4— 5 tys. egz.11 Na potrzeby pro­
pagandowe podjętej wkrótce wielkiej ofensywy przeciwko rządowi było 
to wszakże za mało. W sierpniu 1936 r. —  w przededniu wyborów do 
łódzkiej Rady Miejskiej, którym PPS nadawała zasadnicze znaczenie —  
już po raz trzeci z kolei, tym razem jako dziennik, reaktywowano więc 
„Łodzianina” . Ułatwione to było dzięki nieprzerwanemu istnieniu, a co 
ważniejsze pozostawaniu w rękach partii Drukarni Ludowej. Pismo na­
tychmiast włączyło się do agitacji przedwyborczej i odegrało poważną

6 A. P a c z k o w s k i ,  op. cit., s. 131.
10 Zob. zwłaszcza A. P r  a g i  e r , Czas przeszły dokonany, Londyn 1966, s. 211—

219.
11 CA КС PZPR. Urz. Woj. Łódzki, sygn. 271/11-25, k. 41, 108, 163, 243, sygn. 

271/11-29, k. 82 (spr. syt. wojewody 1938—1939).



P R A S A  P O L S K IE J  P A R T II  S O C JA L IS T Y C Z N E J 33

rolę w zwycięstwie odniesionym przez jednolitofrontowy blok PPS, KPP 
oraz związków zawodowych. Wznowionego „Łodzianina” redagowali pa­
rający się publicystyką miejscowi funkcjonariusze partyjni: Henryk 
Szewczyk, a potem Wincenty Stawiński. Na początku 1937 r. dziennik 
przekształcono w mutację „Robotnika” , przenosząc jednocześnie jego 
druk z miejscowej oficyny partyjnej do Warszawy na ul. Warecką. W tej 
postaci pismo wychodziło do wybuchu wojny. „Łodzianina” w  latach 
1937— 1939 odbijano najpierw w ilości 2 tys. egz., później (od 1938 r.) 
nakład wahał się od 2,5 do 4,2 tys. egz. 12 Natomiast podczas corocznych 
akcji propagandy prasy socjalistycznej niektóre numery wypuszczano 
nawet, jak podaje W. Kaszubina, w nakładzie ponad 50 tys. egz. 13

Kolejnym objawem ówczesnego rozwoju prasy socjalistycznej w Ło­
dzi było uruchomienie w lutym 1938 r. miejscowej mutacji „Dziennika 
Ludowego” . Ukazywała się ona do września 1939 r. w ilości 1,2— 2,0 tys., 
a niekiedy i 2,5 tys. egz.14 Tuż przed wybuchem wojny partyjna prasa 
PPS w Łodzi składała się zatem z dwóch dzienników i jednego tygod­
nika. Choć były to wyłącznie mutacje, istnienie ich —  w porównaniu 
ze „stanem zerowym” z początku omawianego okresu —  oznaczało jed­
nak pewien postęp.

Własne pisma posiadały również w Łodzi stowarzyszenia afiliowane 
do partii. Jako najważniejsze spośród nich wskazać należy dwutygodnik, 
a potem miesięcznik „Włókniarz” —  organ Związku Zawodowego Ro­
botników i Robotnic Przemysłu Włókienniczego. Związek ów, którego 
naczelne władze rezydowały w Łodzi, w różnych momentach dwudziesto­
lecia międzywojennego liczący od 15— 20 do ponad 60 tys. członków, 
stanowił główną ostoję wpływów PPS w mieście i okręgu 1S. Swoje pi­
smo wydawał od września 1921 do wybuchu wojny w 1939 r. W okresach 
trudności gospodarczych, gdy drastycznie malała liczba członków płacą­
cych składki, Związek —  z przyczyn finansowych ■—■ nie zawsze mógł 
zapewnić regularne ukazywanie się „Włókniarza” . Niekiedy musiał na­
wet czasowo przerywać jego druk (styczeń 1923 —  marzec 1925, czerwiec 
1925 —  grudzień 1927, kwiecień 1930 —  grudzień 1933).

Pismem kierowali członkowie Zarządu Głównego Związku, kolejno: 
Tadeusz Filipowicz, Józefa Danielewicz —  wiceprzewodniczący ZG (1921—- 
1923), członek KCZZ (1922— 1925) i Rady Naczelnej PPS (1926— 1928), 
w latach 1928— 1930 senator, Antoni Napieralski — przewodniczący Okrę­

12 Tamże, sygn. 271/11-24, k. 239, 270, sygn. 271/11-25, passim, sygn. 271/11-29, 
k. 82.

13 W. K a s z u b i n a ,  Bibliografia prasy łódzkiej 1863—1944, Warszawa 1967, 
s. 122.

14 CA KĆ PZPR. Urz. Woj. Łódzki, sygn. 271/11-25, k. 41, 163, 243, sygn. 271/11­
29, k. 82.

15 L. H a s s ,  Organizacje zawodowe w Polsce 1918—1939. (Informator), War­
szawa 1963, s. 189 (nr 305).

з — Kwart. Hist. Prasy Polskiej 1/89



34 A N D R Z E J  N O T K O W S K I

gowej Komisji Klasowych Związków Zawodowych w Łodzi (1933— 1939), 
Adam Walczak —  sekretarz ZG (1934— 1939), Stanisław Krzywonek; w 
1933 r. powołano Komitet Redakcyjny w składzie: Antoni Szczerkowski 
(redaktor naczelny), Franciszek Kałużyński, Adam Walczak, Emil Zer­
be —  wiceprzewodniczący ZG (1926— 1939), poseł na Sejm z ramienia 
Niemieckiej Socjalistycznej Partii Robotniczej w Polsce (DSAP 1922— 
1930). Nakład „Włókniarza” , wśród członków Związku rozprowadzanego 
bezpłatnie, w latach dwudziestych wynosił 15 tys., zaś w 1938 r. —  
30 tys. egz.16

„Włókniarz” posiadał wydanie w języku niemieckim, albowiem ro­
botnicy tej mniejszości narodowej objęci działalnością DSAP należeli 
do polskich klasowych związków zawodowych, głównie włókniarzy i me­
talowców. Niemiecka odbitka, pt. „Textilarbeiter” , ukazywała się od 
kwietnia 1928 do marca 1930 oraz od lutego 1937 do grudnia 1938 r. 
W pierwszym okresie istnienia drukowano ją w ilości 3,5 tys., w dru­
gim —  w 3,0 tys. egz.17 Jak podkreśla Ludwik Hass, wznowiony w 19?7 r. 
„Textilarbeiter” był wtedy „jedynym pismem kierunku klasowego, a na­
wet jedynym w ogóle w robotniczym ruchu zawodowym niehitlerowskim 
pismem w tym języku” . Upadł „przypuszczalnie ze względu na brak od­
biorców” , wobec prawie całkowitego opanowania mniejszości niemieckiej 
w naszym kraju przez nazizm18. Wychodziła też prawdopodobnie ok.
1929 r. żydowska edycja „Włókniarza” pt. „Arbajter Fragn” 19.

W listopadzie 1935 r. pojawił się w Łodzi drugi socjalistyczny pe­
riodyk profesjonalny: „Drukarz Łódzki” , miesięcznik tamtejszego od­
działu Związku Zawodowego Drukarzy i Pokrewnych Zaw odów 20. Pi­
smo, mające typowo lokalny charakter, redagowali Zygmunt Tylman 
i Stanisław Białkowski. Podobnie jak „Włókniarza” wśród członków 
Związku rozprowadzano je bezpłatnie, zbierając jedynie dobrowolne dat­
ki na fundusz prasowy. „Drukarz” dotrwał do wybuchu wojny.

Socjalistyczną prasę młodzieżową reprezentował w Łodzi miesięcznik 
pt. „Biuletyn Towarzystwa Uniwersytetu Robotniczego” . Wydawał go 
od grudnia 1927 r. miejscowy Komitet Wykonawczy OM TUR. Kole­
gium redakcyjne tworzyli: redaktor naczelny —  Henryk Wachowicz, 
przewodniczący łódzkiej OM TUR, w latach trzydziestych sekretarz Egze­

16 W. K a  s z u b i n a ,  Bibliografia prasy łódzkiej..., s. 218; CA КС PZPR. Urz. 
Woj. Łódzki, sygn. 271/11-25, k. 136, 188, 209, 244.

17 W. К a s z u b i n a ,  Bibliografia prasy łódzkiej..., s. 198; CA КС PZPR. Urz. 
W oj. Łódzki, sygn. 271/11-25, k. 209, 244.

18 L. H a s s ,  Prasa ruchu zawodowego. Związkowa działalność wydawnicza 
w latach 1918—1939, [w:] Ruch zawodowy w Polsce. Zarys dziejów, pod red.
S. Kalabińskiego, t. 2: 1918—1944, cz. 2: 1929—1944, Warszawa 1981, s. 300.

19 W. K a s z u b i  na,  Bibliografia prasy łódzkiej..., s. 19.
20 Zob. Księga Pamiątkowa 50-lecia Związku Zawodowego Pracowników Po­

ligrafii Okręgu Łódzkiego 1907—1957, Łódź 1959.



P R A S A  P O L S K IE J  P A R T II  S O C JA L IS T Y C Z N E J 35

kutywy OKR i członek Rady Naczelnej PPS (1937— 1939), przedstawi­
ciel lewicy partyjnej; redaktor odpowiedzialny —  Henryk Skałecki; se­
kretarz redakcji —  Artur Szewczyk, a potem Roman Lauks oraz Maria 
Brynerówna i Stefan Nowiński. W czerwcu 1928 r. miesięcznik zmienił 
tytuł na „Młode Życie” . Nakład, początkowo wynoszący 500— 700 egz., 
od lutego 1928 r. ustabilizował się na poziomie 1000 egz.21 „Młode Ży­
cie” wychodziło od lutego 1929 r., w  ostatnich miesiącach istnienia nie­
regularnie. Zamknięte zostało prawdopodobnie z przyczyn finansowych.

Własne wydawnictwo, miesięcznik „społeczno-historyczny” pt. ,,Z daw­
nych dni” , próbował również uruchomić łódzki oddział Stowarzyszenia 
b. Więźniów Politycznych. W 1933 r., pod redakcją Stanisława Marty- 
nowskiego, wyszły cztery numery tego pisma. Z powodu braku pienię­
dzy na dalszy druk okazało się ono jednak efemerydą.

Przez całe dwudziestolecie międzywojenne organizacje afiliowane do 
PPS wydały więc w Łodzi cztery periodyki. W pierwszych latach Polski 
Odrodzonej nie posiadały one tam w ogóle żadnej prasy. Zaś w, 1939 r. 
istniały dwa pisma tej grupy: „Włókniarz” , mający ogólnokrajowy za­
sięg rozpowszechniania, oraz lokalny „Drukarz Łódzki” . Czyli —  licząc 
razem prasę ściśle partyjną i stowarzyszeń afiliowanych —  dorobek cza- 
sopiśmienniczy łódzkich socjalistów w okresie międzywojennym wyniósł 
wszystkiego dziewięć tytułów. Było to bardzo mało jak na kilkusetty- 
sięczne robotnicze miasto, w którym działała jedna z największych w 
kraju organizacji pepesowskich. Tuż przed wybuchem wojny PPS roz­
porządzała wprawdzie w Łodzi pięcioma pismami, ale trzy spośród 
nich —  i to te najważniejsze, przeznaczone dla szerokiego kręgu odbior­
ców —  drukowano w Warszawie jako mutacje centralnych organów par­
tyjnych. Taki stan liczbowy łódzkich wydawnictw socjalistycznych w du­
żej mierze wynikał z ogólnego niedorozwoju miejscowej prasy.

Z tego m. in. względu równie nieliczne były w Łodzi pisma, które 
nie pozostając w jakiejkolwiek dyspozycji PPS, służyły jej wszakże pew­
nym wsparciem ideowym. Na pierwszym miejscu wymienić tu trzeba 
wychodzący od listopada 1918 do grudnia 1929 r. liberalny dziennik 
„Głos Polski” . Redakcją „Głosu” przez prawie dziesięć lat kierował bez­
pośrednio jego założyciel i wydawca Marceli Sachs, a gdy wyjechał on 
z Łodzi, funkcję tę pełnili kolejno Stanisław Lenartowicz i Władysław 
Cielecki. W gronie członków kolegium i współpracowników pisma, poza 
samym Marcelim Sachsem, znajdowało się jeszcze kilku postępowych 
publicystów, przed majem sympatyzujących z ruchem socjalistycznym: 
Jan Urbach, Adam Uzięmbło, Józef Wasowski, Tadeusz Wieniawa-Dłu- 
goszowski.

Przez pierwszy rok swego istnienia „Głos” był nawet organem Stron­
nictwa Niezawisłości Narodowej (SNN). To niewielkie ugrupowanie li­

21 W. K a s z u b i n a, Bibliografia prasy łódzkiej..., s. 27, 138.



36 A N D R Z E J  N O T K O W S K I

beralno-demokratyczne, założone w marcu 1917 r., z racji programu 
i ścisłych powiązań jego przywódców (Bolesław Czarkowski, Medard 
Downarowicz, Piotr Górecki, Wacław Sieroszewski, Tadeusz Szpotański, 
Artur Śliwiński) z PPS-Frakcją Rewolucyjną, a potem zjednoczoną PPS 
stanowiło —  według Henryka Jabłońskiego —  po prostu „inteligencką 
przybudówkę” partii22. Po wysoce niefortunnych dla siebie wyborach 
do Sejmu Ustawodawczego SNN, wraz z innymi podobnymi mu forma­
cjami inteligenckimi, bezpowrotnie zniknęło jednak z widowni politycz­
nej. Liberalizm, jak wiadomo, w życiu publicznym Drugiej Rzeczypospo­
litej w postaci odrębnego nurtu nie potrafił się trwale umiejscowić. 
Toteż podupadała i większość propagującej go prasy, m. in. „Głos Pol­
ski” . Nakład pisma, w zasadzie nie rozchodzącego się poza Łodzią, z 20 tys. 
obniżył się z czasem do 6,5 tys. egz.23

Ostatecznie „Głos” dobity został rękami kilku swoich redaktorów. 
W lutym 1929 r. składająca się z nich spółka edytorska, której M. Sachs 
opuszczając Łódź wydzierżawił wydawnictwo, powołała konkurencyjny 
dziennik pod podobnym tytułem —  „Głos Poranny” oraz o identycz­
nym wyglądzie zewnętrznym i układzie materiału. Przez dziesięć mie­
sięcy „Głos Polski” daremnie walczył o przetrwanie, aż wreszcie został 
zlikwidowany. „Głos Poranny” utrzymał się natomiast do września 1939 r. 
Na czele redakcji stali kolejno wszyscy trzej jego udziałowcy: Jan Ur­
bach, Eugeniusz Kronman i Gustaw Wasercug. Ten —  jak pisze Andrzej 
Paczkowski —  „ciekawy, ale niewielki dziennik” , czytany głównie przez 
inteligencję, okazał się bardziej prężny od swojego pokonanego rywa­
la 24. Zdołał bowiem wykroczyć poza Łódź, powołując wydania mutacyjne 
dla pobliskiego Tomaszowa Mazowieckiego i Warszawy. Pierwsze 
z nich — „Życie Tomaszowskie” , przemianowane wkrótce na „Głos Po­
ranny Tomaszowski” — wychodziło w latach 1929— 1939. Drugie, no­
szące tytuł edycji głównej, powstało w 1937 r. Nakład pisma, osiągający 
najpierw ok. 3 tys., w ostatnich latach przedwojennych wahał się od 5 
do 8,5 tys. egz.25

„Głos Poranny” często zajmował stanowisko opozycyjne wobec władz 
pomajowych, a za sprawą J. Urbacha, bliskiego ideologii PPS, dość 
długo uchodził za pismo sympatyzujące z partią. W lutym 1936 r. czyn­
nikom wojskowym, przeczulonym wtedy na punkcie wszelkich „wywro­
towych” tendencji, dało to nawet powód do bałamutnej opinii, stwier­

22 H. J a b ł o ń s k i ,  Polityka Polskiej Partii Socjalistycznej w czasie wojny 
1914—1918, Warszawa 1958, s. 165; zob. też D. N a ł ę c z ,  Inteligenckie nadzieje
i rozczarowania, [w:] Rok 1918. Tradycje i oczekiwania, pod red. A. Garlickiego, 
Warszawa 1978, s. 114—115.

23 W. K a s z u b i n a ,  Bibliografia prasy łódzkiej..., s. 68—69.
24 A. P a c z k o w s k i ,  op. cit., s. 130, 204—205.
25 Tamże, s. 130; CA КС PZPR. Urz. Woj. Łódzki, sygn. 271/11-24, k. 239, 270,

sygn. 271/11-25, k. 41, 77, 107, 136, 163, 187, 208, 243, sygn. 271/11-29, k. 82.



P R A S A  P O L S K IE J  P A R T II  S O C JA L IS T Y C Z N E J 37

dzającej, jakoby „Głos” jest „teoretycznie prorządowy, de facto jednak 
żydowsko-radykalny, z sympatiami komunistycznymi” 26. Lecz tuż przed 
wojną „lewicowość” „Głosu” —  być może pod naciskiem finansujących 
wydawnictwo „królów bawełny” , Oskara i Maksa Konów, właścicieli 
„Widzewskiej Manufaktury” —  uległa wyraźnemu stonowaniu. Pismo 
pozostało wszakże wierne ogólnym zasadom demokracji politycznej 
i sprzeciwiało się totalitarnym dążeniom w obozie piłsudczyków oraz tzw. 
prawicy narodowej. Dlatego też wojewoda łódzki Henryk Józefski w 
sprawozdaniu sytuacyjnym za kwiecień 1938 r. określił „Głos” jako „pro­
rządowy, ale obojętny wobec OZN organ liberalno-radykalnego miesz­
czaństwa żydowskiego” 27.

W połowie lat trzydziestych pojawiła się również w Łodzi prasa jed- 
nolitofrontowa, poważnie wspomagająca propagandę PPS, choć dużo 
mniej liczna niż w Warszawie. Inicjatywą komunistyczną był miesięcz­
nik, a potem dwutygodnik „Świat na opak” , ukazujący się od kwietnia 
do października 1935 r. Kontynuowano go od listopada 1935 do marca
1936 r. w postaci dwutygodnika „Łódzka Prawda” . Pismo to miało cha­
rakter lokalny. Ogólnokrajowy zasięg i poważną pozycję polityczną uzy­
skał zaś dwutygodnik, a następnie tygodnik „zawodowy i społeczny” 
„Chłopskie Życie Gospodarcze” . Wydawali go od marca 1935 do marca
1937 r. młodzi działacze ZMW „W ici” i Stronnictwa Ludowego, ze Ste­
fanem Ignarem na czele 28. W redakcjach obu pism socjaliści nie zasia­
dali. Natomiast wywierali oni silny wpływ na miesięcznik „Głos Nau­
czycielstwa Łódzkiego” , wychodzący w latach 1935— 1939 staraniem Za­
rządu Okręgowego ZNP 29.

Wydawnictwa socjalistyczne funkcjonowały także w mniejszych 
ośrodkach łódzkiego okręgu przemysłowego, zwłaszcza w Piotrkowie Try­
bunalskim i Kaliszu —  miastach posiadających dość dawne i bogate tra­
dycje prasowe. Podkreślić warto, że na tradycje owe składało się też 
podziemne czasopiśmiennictwo PPS: piotrkowski „Pierwszy Głos Socja­
listyczny” z 1916 r. i „Kaliski Kurier Robotniczy” z lat 1904— 1905 30.

28 CAW. PUWFiPW, Wydz. Społeczny, sygn. 23; cyt. za: B. T u s z y ń s k i ,  
Prasa i sport. Wydawnictwo z okazji 100-lecia prasy sportowej 1881—1981, War­
szawa 1981, s. 227.

»  CA КС PZPR. Urz. Woj. Łódzki, sygn. 271/11-25, k. 107. O „Głosie Polski”
i „Głosie Porannym” szerzej zob.: W. K a s z u b i n a ,  Notatki o prasie łódzkiej, 
s. 177— 179; A. O c h o c k i ,  Reporter przed konfesjonałem, czyli jak się przed 
wojną robiło gazetę, Łódź 1980, s. 45—54.

28 Zob. J. B o r k o w s k i ,  Wizje społeczne i zmagania wiciarzy w świetle mło­
dzieżowej prasy ludowej 1928—1939 („W ici” , „Znicz” , „Społem” , „Młoda Myśl Lu­
dowa” , „Chłopskie Zycie Gospodarcze” ), Warszawa 1966, passim; S. S t ę p i e ń ,  
Prasa ludowa w Polsce. Zarys historyczny, Warszawa 1984, s. 185—189.

29 Zob. B. Ł u g o w s k i ,  Szkolnictwo w Polsce 1929—1939 w opinii publicznej, 
Warszawa 1961, s. 112.

80 J. M y ś l i ń s k i ,  op. cit., s. 131, 139, 142.



38 A N D R Z E J  N O T K O W S K I

W Piotrkowie jako pierwszy periodyk partyjny po odzyskaniu nie­
podległości ukazywał się na przełomie 1918 i 1919 r. „Głos Piotrkow­
ski” . Pismo to powołano dla celów agitacyjnych na okres kampanii w y­
borczej do Sejmu Ustawodawczego. Wraz z jej zakończeniem „Głos” 
został zlikwidowany. Bardziej systematyczną akcję prasową piotrkowski 
OKR podjął trzy miesiące później, w kwietniu 1919 r., zakładając tygod­
nik „Kurier Robotniczy” . W następnym roku przemianowano go na „Try­
bunę Robotniczą” , zaś w 1921 na „Sztandar Pracy” , pod redakcją sekre­
tarza OKR Władysława Gaworskiego. Jednak w marcu 1922 r. trudności 
finansowe, związane z nasilającą się inflacją, spowodowały przerwanie 
wydawnictwa. Wznowiono je w listopadzie 1925 r. i utrzymano do czerw­
ca roku następnego. Tytuł piotrkowskiego tygodnika przejęła urucho­
miona wkrótce po jego likwidacji prowincjonalna odbitka „Łodzianina” . 
Lokalna prasa PPS pojawiła się znów w Piotrkowie dopiero w 1935 r. 
Powołano wtedy mutację centralnego organu partii pt. „Robotnik Piotr­
kowski” . Ponieważ jej ostatnią stronę drukowano na miejscu, w mieście 
otwarty został oddział redakcji31. Kierowali nim kolejno funkcjonariusze 
OKR: Edmund Polak, Bolesław Rudziński i Jan Bodziński. Pismo, dru­
kowane w nakładzie 400— 500 egz., dotrwało do wybuchu wojny 32.

Natomiast w Kaliszu prasa PPS prezentowała się skromniej niż w 
Piotrkowie. Pierwszym w czasach Polski Odrodzonej miejscowym wy­
dawnictwem partyjnym był założony pod koniec 1922 r., na wybory 
parlamentarne, tygodnik „Przegląd Kaliski” . Redagowany przez Artura 
Sowadzkiego, istniał on do 1927 r. Zastąpiony został przez ukazującego 
się również co tydzień „Robotnika Kaliskiego” . Pismo to, z ramienia 
miejscowej organizacji PPS kierowane przez Mieczysława Michalskiego, 
drukowano jako dodatek do centralnego organu partii. Przestało ono 
wychodzić jeszcze w 1927 r., po wypuszczeniu 28 numerów. Oficjalnej 
firmy OKR nie posiadał zaś tygodnik „Prawda” , wydawany także w 
1927 r. —  pod redakcją Saturnina Bognera —  przez kaliskich działaczy 
lewicy partyjnej33.

A już zupełnie incydentalne okazały się socjalistyczne próby prasowe 
w Radomsku i Tomaszowie Mazowieckim. W pierwszym z tych miast 
w początkowym okresie odrodzonej Rzeczypospolitej przejściowo istnia­
ła osobna okręgowa organizacja PPS, po kilku latach przekształcona 
w organizację miejscową i podporządkowana częstochowskiemu okręgowi

81 AAN. Min. Skarbu. Dep. V Podatków i Opłat, sygn. 6449.
82 CA КС PZPR. Urz. Woj. Łódzki, sygn. 271/11-24, k. 271, sygn. 271/11-25,

k. 7, 41, 78, 108, 136, sygn. 271/11-29, k. 82—83; o pismach PPS w Piotrkowie zob.
M. B a n d u r k a ,  Wystawa prasy piotrkowskiej, „Archeion” , t. 37: 1962, s. 288—
290.

M H. W r o t к o w s к i, Organizacja życia kulturalnego, [w:] Dzieje Kalisza,
pod red. W. Rusińskiego, Poznań 1977, s. 620—622; M. S z y m a ń s k a ,  Bibliografia, 
tamże, s. 848—850.



P R A S A  P O L S K IE J  P A R T II  S O C JA L IS T Y C Z N E J 39

partyjnemuSi. Radomszczański OKR w kwietniu 1920 r. powołał, pod 
redakcją Bolesława Sarankiewicza, tygodnik polityczno-społeczny „Straż­
nica” . We wrześniu pismo przeorganizowane zostało na dziennik, z An­
tonim Wróblewskim jako redaktorem. To ambitne przedsięwzięcie za­
kończyło się niepowodzeniem —  po wydrukowaniu 103 numerów, w 
grudniu 1920 r., „Strażnica” upadła. Z kolei w Tomaszowie tamtejszy 
Komitet Miejscowy PPS we wrześniu i październiku 1927 r. wydał cykl 
jednodniówek pt. „Proletariat” , „Proletariat Tomaszowski” , „Walka” 
i „Walka Klasowa” (redaktorzy: Władysław Cygański, Antoni Szwenberg, 
Karol Kotarski). Wychodziły one w regularnych, dwutygodniowych od­
stępach, co pozwala je uznać za de facto jedno czasopismo. Na początku 
września następnego roku „Proletariat” wznowiono, tym razem oficjal­
nie zgłaszając go władzom państwowym jako dwutygodnik 35. Lecz pismo 
nie przetrwało nawet trzech miesięcy. Ponadto poglądy bliskie PPS gło­
szono na łamach wspomnianej już tomaszowskiej mutacji „Głosu Poran­
nego” z Łodzi.

W województwie łódzkim, wyjąwszy samo miasto Łódź, w ciągu 
całego dwudziestolecia międzywojennego PPS zdobyła się zatem na wy­
danie dziesięciu tytułów, w tym dwóch dzienników („Strażnica” w Ra­
domsku, „Robotnik Piotrkowski” ). Były to tylko informacyjno-poli*ycz- 
ne organy partyjne. Socjalistycznych periodyków innych typów na owym 
terenie w ogóle nie zakładano. Żadnej działalności prasowej nie podej­
mowały tam także organizacje afiliowane do PPS. Na początku omawia­
nego okresu w prowincjonalnych miastach województwa łódzkiego funk­
cjonowało jedno pismo pepesowskie („Głos Piotrkowski” ), w przededniu 
II wojny światowej —  również jedno (mutacyjny „Robotnik Piotrkow­
ski” ). Jeżeli zaś liczyć cały łódzki okręg przemysłowy wraz z Łodzią, 
to w latach 1918— 1939 tamtejszą prasę socjalistyczną reprezentowało 
dziewiętnaście tytułów (w tym cztery ukazujące się staraniem organiza­
cji afiliowanych do partii). Przed samym wybuchem wojny wychodziło 
w tym regionie sześć pism pepesowskich, spośród których aż cztery były 
mutacjami.

Znacznie silniejszą i bardziej rozbudowaną prasą dysponowała PPS 
w województwie kieleckim, gdzie mieściły się trzy duże skupiska robot­
nicze: okręg kielecko-radomski, Zagłębie Dąbrowskie oraz Częstochowa, 
już od schyłku X IX  w. intensywnie penetrowane przez partię i jej pro­
pagandę. W samych Kielcach, gdzie pod zaborami wychodziły dwa kon­
spiracyjne periodyki socjalistyczne („Kielczanin” w latach 1905— 1907 
i miesięcznik „Wezwanie” w latach 1916— 1918, przemiennie wydawany 
w Radomiu), w czasach Polski odrodzonej PPS nie wydawała żadnych

84 K. W i ę c h, op. cit., S. 358—359 (tab. 2).
36 AAN. MSW, Gab. Ministra, sygn. 133, k. 577.



40 A N D R Z E J  N O T K O W S K I

pism 36. Najbliższy ruchowi socjalistycznemu pozostawał w tym mieście 
lokalny tygodnik opozycyjnej od połowy lat trzydziestych syndykalistycz- 
nej centrali Związków Zawodowych pt. „Głos Ludu Pracy” . Ukazywał 
się on w  latach 1934— 1939, pod redakcją Wacława Chmurzyńskiego, 
w nakładzie 1,4 tys. egz.37

Ośrodkiem prasowym PPS w owym regionie był Radom. Tamtejsze 
czasopiśmiennictwo socjalistyczne legitymowało się tradycjami sięgają­
cymi schyłku X IX  w. Zapoczątkował je w latach 1897— 1899 podziemny 
„Radomianin” 38. W Radomiu działała silna organizacja partyjna, której 
przywódcy w dwudziestoleciu międzywojennym odgrywali czołową rolę 
w samorządzie miejskim i całym lokalnym życiu politycznym. Pierwszym 
po odzyskaniu niepodległości miejscowym pismem pepesowskim był ty­
godnik „Radomianin” , założony w 1922 r., tytułem nawiązujący do bo­
haterskiej przeszłości prasy socjalistycznej na swoim terenie. Nosił on 
oficjalną pieczęć OKR, w którego imieniu kierował redakcją Stanisław 
Kelles-Krauz —  naczelny lekarz radomskiej Kasy Chorych, syn najwy­
bitniejszego teoretyka partii z przełomu wieków, przewodniczący radom­
skiej instancji okręgowej PPS, później prezes Rady Miejskiej Radomia, 
członek Centralnego Sądu Partyjnego (1926— 1934), senator (1928— 1930).

W 1923 r. „Radomianina” gruntownie zreorganizowano i przemiano­
wano na „Życie Robotnicze” . Właściwie było to nowe wydawnictwo
o poważnie rozszerzonej zawartości, co zresztą znalazło wyraz nawet 
w podtytule: „Pismo tygodniowe polityczne, społeczne, ekonomiczne i kul­
turalno-oświatowe” . Przetrwało ono do września 1939 r., od grudnia
1936 r. będąc mutacją warszawskiego „Tygodnia Robotnika” . Wśród jego 
redaktorów i współpracowników wyraźnie przeważali reprezentanci le­
wicy partyjnej. Pierwszym szeïem zespołu „Życia” został Józef Grzecz- 
narowski —  czołowy przywódca radomskiej organizacji PPS, wówczas 
przewodniczący tamtejszej Rady Klasowych Związków Zawodowych, od
1924 r. sekretarz OKR, w latach 1926— 1939 członek Rady Naczelnej 
partii, od 1937 r. jej I wiceprzewodniczący, długoletni prezydent miasta 
Radomia, poseł na Sejm (1928— 1935). Po objęciu prezydentury J. Grzecz- 
narowski, nadal ściśle współpracując z pismem i będąc jego faktycznym 
kierownikiem politycznym, złożył jednak stanowisko redaktorskie. Funk­
cję tę pełnili po nim kolejno: Mieczysław Kowalczyk, Stanisław Wieczo­
rek, Leon Rybicki, Jerzy Radomski —  w latach 1934— 1939 członek Rady 
Naczelnej PPS, i Kazimierz Jaworski. Jako etatowi członkowie kolegium 
przez wiele lat pracowali w „Życiu” : Wacław Kisielewski, Hilary Kon, 
Kazimierz Palczewski, Julian Śmietanka i Władysław Tyl. Obok nich

86 O kieleckich pismach PPS z okresu zaborów zob. J. M y ś l i ń s k i ,  op. cit.,
s. 136, 195, 205—206, 225, 230, 280—288.

87 S. A j z n e r ,  Z wiązek Związków Zawodowych 1931—1939, Warszawa 1979,
s. 394; WAP Kielce. Urz. Woj. Kielecki, sygn. 3007, k. 75.

88 Zob. J. M y ś l i ń s k i ,  op. cit., s. 81—82, 131, 146. "



P R A S A  P O L S K IE J  P A R T II  S O C JA L IS T Y C Z N E J 41

tygodnik zasilali artykułami wybitni działacze partyjni, m. in. Zygmunt 
Gross, Stanisław Kelles-Krauz i jego żona Maria oraz Władysław Uziemb- 
ło —  w latach 1919— 1939 członek Rady Naczelnej PPS, od 1934 r. jej 
II wiceprzewodniczący, poseł na Sejm (1922— 1928). Podobnie jak we 
wszystkich niemal wydawnictwach socjalistycznych większość stałych re­
daktorów radomskiego pisma za swoje zajęcia dziennikarskie nie pobie­
rała żadnego wynagrodzenia.

Powiatowa administracja państwowa —  tak jak i w całym kraju ze 
szczególną uwagą śledząca poczynania ugrupowań lewicy —  początko­
wo nie wróżyła „Życiu” dłuższego istnienia. Starosta radomski w listo­
padzie 1924 r., w okresowo sporządzanym tzw. poufnym wywiadzie 
prasowym, informował Urząd Wojewódzki w Kielcach, że pismo „wobec 
zmniejszenia się wpływów PPS na masy robotnicze [...] nie ma widoków 
rozwoju w przyszłości, gdyż prenumeratorami są przeważnie robotnicy, 
członkowie i sympatycy PPS” 39. I rzeczywiście, w marcu 1925 r. z przy­
czyn finansowych na kilka miesięcy trzeba było przerwać wydawanie 
„Życia” . Nie otrzymywało ono bowiem żadnych subsydiów ani też nie 
posiadało własnej drukarni, której działalność — roboty dla klientów 
„z zewnątrz” —  pozwalałaby równoważyć deficyt pisma.

Natomiast po wznowieniu „Życie” przyjęło najlepszą dla zapewnie­
nia sobie trwałego bytu formułę redakcyjną —  ukierunkowanie na spra­
wy lokalne, i to takie, które najbardziej interesowały społeczność robot­
niczą. Zamieszczało więc obszerne relacje z posiedzeń zdominowanej przez· 
socjalistów Rady Miejskiej oraz z działalności Magistratu. Informowało
o różnych przedsięwzięciach samorządu miejskiego, m. in. o akcjach roz­
wijania higieny szkolnej czy organizowania opieki lekarskiej nad bezro­
botnymi. W 1934 r. drukowało nawet specjalny „Dodatek Samorządo­
w y” . Zawierało też stałą rubrykę poświęconą rozbudowie miasta Rado­
mia, w którą pepesowcy wnieśli poważny wkład (m. in. spółdzielczość 
mieszkaniowa wzorowana na stołecznej WSM). Wiele popularności przy­
sparzał tygodnikowi inny stały dział: „Z  rynku pracy” . Służył on nieoce­
nioną często pomocą ludziom poszukującym zatrudnienia, a takich w 
przedwojennym Radomiu zawsze było dużo. Pismo propagowało ponadto 
rozwój czytelnictwa wśród robotników oraz pobudzało ich do jak naj­
szerszego uczestnictwa w życiu kulturalnym miasta.

Już w sprawozdaniach wywiadu prasowego za marzec i grudzień 
1927 r. starosta radomski stwierdzał więc, iż wydawnictwo „wobec znacz­
nej poczytności” ma „widoki na przyszłość” . Według jego oceny, „Życie” , 
stosujące wyłącznie kolportaż płatny, było „zasadniczo samowystarczal­
ne” . Koszty własne —  wynoszące wtedy ok. 220 zł za jeden numer —  na 
ogół całkowicie pokrywano dochodami z abonamentu, wolnej sprzedaży, 
publikowania ogłoszeń i reklam znajdujących się w rękach PPS insty-

89 WAP Kielce. Urz. Woj. Kielecki, sygn. 710, k. 80.



42 A N D R Z E J  N O T K O W S K I

tue ji samorządowych oraz ze zbiórek na fundusz prasowy, organizowa­
nych wśród członków i sympatyków partii. Na wydawnictwie nie ciążyły 
żadne długi. Co więcej, zgromadziło ono nawet „drobne oszczędności” , 
z których pokrywano rzadko zdarzające się i nie osiągające większych 
rozmiarów niedobory. Pismo w połowie rozprowadzano drogą prenume­
raty, w  ok. 30% w sprzedaży kioskowej, zwroty nie. przekraczały 20% 40. 
Świadczy to dobitnie o dużym wzięciu „Życia” w miejscowym społeczeń­
stwie. Jak donosił starosta radomski w raporcie prasowym za wrzesień
1930 r., tygodnik miał „znaczne wpływy wśród mas robotniczych, kole­
jarzy i częściowo inteligencji pracującej” . Poza samym miastem rozcho­
dził się na terenie całego okręgu partyjnego, tj. w powiatach Radom, 
Iłża, Końskie, Kozienice, Opatów i Opoczno41. Nakład pisma wynosił 
najpierw, w  1923 r., 1000 egz. W latach 1927— 1930 utrzymywał się na 
poziomie 1,9 tys., zaś w okresie dna wielkiego kryzysu gospodarczego 
(1931— 1933) spadał do 1,5— 1,6 tys. egz. i prawdopodobnie pozostawał 
w takiej wysokości do wybuchu wojny 42

Podkreślić warto, że w pierwszych latach po przewrocie majowym 
radomski tygodnik PPS rozwijał się pomyślnie mimo różnorodnych utrud­
nień stwarzanych mu przez sanacyjną administrację państwową. W jej 
opinii, zgodnej zresztą z prawdą, uchodził on bowiem za „organ do rządu 
ostro opozycyjny” 43. Z wyjątkową surowością „Życie” represjonowane 
było podczas tzw. wyborów brzeskich. W warunkach kryzysowych trud­
ności ekonomicznych doprowadziło to do zachwiania podstaw material­
nych wydawnictwa. Na skutek kłopotów finansowych, spowodowanych 
częstymi konfiskatami, od listopada 1930 do marca 1931 r. pismo dwu­
krotnie musiało zawieszać swoją działalność. Niewykluczone ponadto, że 
to właśnie za sprawą Starostwa w Radomiu miejscowy zakład Jana Kan­
tego Trzebińskiego w 1932 r. wymówił „Życiu” druk, który przenieść 
trzeba było aż do stołecznej oficyny „Artystycznej” . Z opresji tych wy­
dawnictwo wyszło jednak obronną ręką, choć —  jak już wspominałem —  
w nieco zmniejszonym nakładzie. Okazało się nawet jedynym w Polsce 
Środkowej tygodnikiem prowincjonalnym PPS, który potrafił prze­
trwać do wybuchu wojny. Swoją żywotność „Życie” zawdzięczało
chyba przede wszystkim dużej umiejętności dostosowania się —  zarówno 
pod względem treści, jak i formy przekazu dziennikarskiego —  do gu­
stów i zapotrzebowań miejscowego środowiska robotniczego.

4" Tamże, sygn. 2997, k. 64, sygn. 3002, k. 6.
41 Tamże, sygn. 2997, k. 64, sygn. 2998, k. 47.

Tamże, sygn. 703, sygn. 2997, k. 64, sygn. 2998, k. 47, sygn. 3005, k. 43, 
sygn. 3006, k. 75, sygn. 3010, k. 5.

4S Tamże, sygn. 2997, k. 47; o „Życiu Robotniczym” w czasach pomajowych 
zob. też W. U z i e m b ł o ,  Wspomnienia 1900—1939, Warszawa 1965, s. 315 i n.; 
L. K o w a l c z y k ,  „Zycie Robotnicze” w latach 1923—1946, [w:] Polska prasa kon­
spiracyjna lat 1939—1945 i początki prasy w Polsce Ludowej, pod red. M. Adam­
czyka i J. Jarowieckiego, Kraków—Kielce 1979, s. 289—295.



P R A S A  P O L S K IE J  P A R T II  S O C JA L IS T Y C Z N E J 43

Od czerwca 1936 r. wychodzić zaczęło w Radomiu kolejne pismo PPS, 
tym razem codzienne —  „Robotnik Radomski” , mutacja centralnego or­
ganu partii. Redaktorem dodrukowywanej na miejscu kolumny lokalnej 
został Stefan Dumania, działacz związkowy, pełniący swoje dziennikar­
skie powinności pod zwierzchnictwem politycznym Józefa Grzecznarow- 
skiego. „Robotnik” miał dość rozległy zasięg kolportażu. „Obsługiwał” 
okręgi partyjne Radom i Kielce. Odbijano go w latach 1937— 1938 w  
ilości 1000 egz., zaś w 1939 r. nakład zmniejszył się do 600 egz.44 Pismo 
wychodziło bez żadnych przerw do wybuchu wojny, równolegle z „Ż y­
ciem Robotniczym” . W tej sytuacji w latach 30-tych Radom był bodaj 
jedynym w kraju miastem prowincjonalnym, gdzie partia obok dziennika 
wydawała jednocześnie lokalny periodyk informacyjno-polityczny.

Natomiast nie pozostawał w bezpośredniej zależności od PPS wspie­
rający ją przez pewien czas ideowo radomski tygodnik „Głos” . Ukazywał 
się on od listopada 1924 do stycznia 1928 r. Pierwszymi właścicielami 
i wydawcami „Głosu” byli adwokat Ludwik Golczewski, sympatiami 
swoimi skłaniający się ku centrum parlamentarnemu, oraz wymieniony 
już działacz i publicysta socjalistyczny, z zawodu lekarz, Stanisław Kel- 
les-Krauz. Pismo redagował Jan Wigura, także adwokat, zwolennik obo­
zu piłsudczyków. Starosta radomski pod koniec 1924 r. określał „Głos” 
jako wydawnictwo o nastawieniu „umiarkowanolewicowym” , które jed­
nak „z powodu zmniejszających się wpływów PPS na robotników wido­
ków na przyszłość nie posiada” 45. Faktycznie, nakład tygodnika nie sięgał 
chyba nawet 1000 egz., a jego oddziaływanie społeczne ograniczało się 
do inteligencji. Tuż po zamachu majowym wydawcy sprzedali „Głos” 
radomskiej Egzekutywie Związku Naprawy Rzeczypospolitej. Tym sa­
mym przybrał on wyraźnie sanacyjną barwę. Podczas pierwszej po prze­
wrocie marszałka Piłsudskiego kampanii wyborczej, w styczniu 1928 r., 
podupadające materialnie pismo przekształcone zaś zostało —  zapewne 
przy finansowej pomocy MSW, płynącej via Urząd Wojewódzki w Kiel­
cach — w dziennik „Ziemia Radomska” 4e.

Do przełomu lat dwudziestych i trzydziestych prasą jeszcze bardziej 
rozbudowaną niż w okręgu kielecko-radomskim —  bo również i perio­
dykami zawodowymi —  PPS dysponowała w Zagłębiu Dąbrowskim. Już 
od 1897 r. obecność partii na tym terenie niezbicie poświadczało jej 
podziemne wydawnictwo „Górnik” . Po rozłamie w PPS, od 1906— 1907 
do 1913 r. ukazywały się pod tym tytułem dwa czasopisma: „frakcyjne” 
i „lewicowe” . Podczas I wojny światowej w Zagłębiu drukowano cen­
tralny organ partii —  „Robotnika” , od kwietnia 1915 do listopada 1916 r.

44 WAP Kielce. Urz. Woj. Kielecki, sygn. 3007, k. 76, sygn. 3008, k. 66.
45 Tamże, sygn. 710, k. 77. .
46 A. N o t k o w s k i ,  op. cit., s. 331, 539, 542, 544, 566—567; WAJP Kielce. 

Urz. Woj. Kielecki, sygn. 2997, k. 66, 247, sygn. 3002, k. 6.



44 A N D R Z E J  N O T K O W S K I

nawet legalnie. W 1918 r., jeszcze pod rządami okupantów niemieckich, 
PPS-Frakcja Rewolucyjna wznowiła zaś swojego „Górnika” . Wraz z od­
zyskaniem niepodległości wyszedł on z podziemia, zapoczątkowując dzieje 
zagłębiowskiej prasy PPS w Polsce Odrodzonej47. Partia, wspólnie z dzia­
łającym pod jej politycznym przewodnictwem Związkiem Zawodowym 
Robotników Przemysłu Górniczego, założyła też wtedy w Zagłębiu wła­
sną dużą drukarnię. Na podstawowe wyposażenie zakładu, umieszczo­
nego w Dąbrowie Górniczej, do 1927 r. składały się trzy, a w późniejszych 
latach dwie maszyny płaskie z napędem elektrycznym oraz jedna maszy­
na pedałowa48. Jako formalny właściciel drukarni występował związek 
górników, lecz stanowiła ona oczywiście zaplecze techniczne dla całej 
miejscowej prasy socjalistycznej. Pierwszym pismem odbijanym w tej 
oficynie był ujawniony i zalegalizowany po prawie dwudziestu latach 
konspiracji „Górnik” .

Z przejściem na „normalne” warunki wydawania „Górnik” przekształ­
cony został w ukazującą się dwa razy w tygodniu gazetę. Wydawany 
był nadal jako oficjalny organ OKR PPS. Redakcją, ulokowaną w Dą­
browie Górniczej, kierował Władysław Gumplowicz, jeden z czołowych 
teoretyków i publicystów partyjnych z przełomu wieków. Bibliograf 
prasy zagłębiowskiej Stanisław Waliński podaje —  jednak bez wskazania 
źródła owej informacji —  że „Górnika” drukowano w ilości nawet do 
30 tys. egz.49 W 1919 r. pismo próbowano uzupełnić jeszcze uruchomio­
nym w Sosnowcu dziennikiem „Pochodnia” . Okazał się on wszakże przed­
sięwzięciem nieudanym. Szybko upadł z powodu małej poczytności, bo —  
jak można przypuszczać —  gazeta z Dąbrowy całkowicie zaspokajała 
zapotrzebowanie na prasę socjalistyczną w tym rejonie.

W styczniu 1920 r. „Górnik” został zlikwidowany. Do pobliskiego 
Sosnowca przeniesiono bowiem wtedy z czechosłowackiej części Śląska 
Cieszyńskiego noszący taki sam tytuł socjalistyczny tygodnik profesjo­
nalny. Na miejsce „Górnika” tzw. „partyjnego” (w odróżnieniu od 
„związkowego” ) OKR w marcu 1920 r. powołał w Dąbrowie Górniczej 
nowy tygodnik informacyjno-polityczny pt. „Wiadomości Zagłębia” . Trzy 
miesiące później pismo przeniesiono do Sosnowca. Redakcję „Wiado­
mości” powierzono początkującemu wówczas dziennikarzowi Józefowi Re- 
nikowi — typowemu „technikowi” prasy, nie poczuwającemu się do głęb­
szych związków ideowych z żadnym stronnictwem50. Według danych 
administracji pisma, przedstawionych Starostwu w Będzinie, jego na­

47 J. M y ś 1 i ń s к i, op. cit., s. 81 i n.
48 WAP Kielce. Urz. Woj. Kielecki, sygn. 2997, k. 63, sygn. 3049.
49 S. W a l i ń s k i ,  Czasopiśmiennictwo Zagłębia Dąbrowskiego (1897—1939). 

Próba bibliografii, „Ziemia Będzińska” , t. 2: 1969.
60 Zob. J. R e n i k, Od kaszty do pióra. Wspomnienia starego dziennikarza, Ka­

towice 1967, s. 48—49. Od 1926 r. J. Renik pracował jako sekretarz redakcji 
w  głównym organie sanacji na Śląsku, katowickim dzienniku „Polska Zachodnia” .



P R A S A  P O L S K IE J  P A R T II  S O C JA L IS T Y C Z N E J 45

kład wahał się od 2,5 do 4,6 tys. egz.51 Zdaniem A. Paczkowskiego, jak 
na tak duże skupisko robotnicze, w którym PPS posiadała w dodatku 
silne i od dawna ugruntowane wpływy, było to niewiele, ponieważ „Wia­
domości” „być może napotykały konkurencję w wydawnictwie związko­
wym ” , tj. „Górniku” 52.

„Wiadomości”  w 1924 r. zostały zastąpione przez OKR nowym ty­
godnikiem pt. „Głos Zagłębia” , umieszczonym ponownie w Dąbrowie 
Górniczej i także oficjalnie firmowanym przez partię. W pierwszych 
latach istnienia pisma kierowali nim popularni w Zagłębiu działacze 
socjalistyczni: Jan Stańczyk —  sekretarz okręgowy Centralnego Związku 
Górników, w latach 1925— 1939 jego sekretarz generalny, od 1919 r. 
członek KCZZ, w latach 1929— 1939 członek jej Prezydium i od 1933 r. 
wiceprzewodniczący, w latach 1919— 1939 członek Rady Naczelnej i od
1937 r. CKW PSS, w latach 1922— 1930 poseł na Sejm, oraz Jan Cu­
piał —  sekretarz zagłębiowskiego OKR, członek Centralnego Sądu Par­
tyjnego (1921— 1924), zastępca członka (1924— 1926), a potem członek 
Rady Naczelnej partii (1931— 1939), w latach 1922— 1928 poseł na Sejm. 
Od 1927 r. funkcję redaktora naczelnego pełnił Stanisław Andrzej Ra­
dek —  urzędnik Magistratu m. Sosnowca, członek egzekutywy OKR. 
Natomiast jako redaktorzy odpowiedzialni „Głos” sygnowali kolejno: 
Wawrzyniec Kazek —  członek KCZZ (1920— 1924), a potem Centralnej 
Komisji Rewizyjnej PPS (1924— 1926), Zygmunt Bocian —  etatowy funk­
cjonariusz Sekretariatu Okręgowego Centralnego Związku Górników, na­
stępnie sekretarz generalny Centralnego Związku Robotników Przemysłu 
Chemicznego (1927— 1939), członek KCZZ (1929— 1939) i Rady Naczelnej 
PPS (1934— 1939), Stanisław Andrzej Radek, Jan Bielnik —  sekretarz 
okręgowy Centralnego Związku Górników, w latach 1931— 1939 członek 
Naczelnej Rady partii oraz Wojciech Szumbarski —  członek Egzekutywy 
OKR.

Ponadto do zespołu redaktorów i stałych współpracowników pisma 
należeli: Aleksy Bień — po Janie Stańczyku sekretarz okręgowy Cen­
tralnego Związku Górników, przewodniczący OKR PPS, prezydent mia­
sta Sosnowca (1925— 1928), w latach 1924— 1939 członek Rady Naczelnej
i od 1934 r. CKW partii, poseł na Sejm (1928— 1935), Tadeusz Dobro­
wolski —  nauczyciel gimnazjalny, ławnik sosnowieckiej Rady Miejskiej, 
Kazimierz Jarża —  z zawodu ślusarz, wiceprezydent miasta Sosnowca 
(1925— 1928), Marian Molicki —  lekarz, członek OKR PPS, Adam Pa­
wełek —  adwokat, prezes sosnowieckiej Rady Miejskiej, w latach 1928—
1931 członek Rady Naczelnej partii oraz nadsyłający artykuły z Warsza­
wy Zygmunt Żuławski —- od 1919 r. przewodniczący KCZZ, w latach 
1922— 1939 jej sekretarz generalny, w latach 1919— 1939 członek CKW

51 WAP Kielce. Urz. Woj. Kielecki, sygn. 704.
52 A. P a c z k o w s k i ,  op. cit., s. 74.



46 A N D R Z E J  N O T K O W S K I

i Rady Naczelnej PPS, jej wiceprzewodniczący (1926— 1928), a potem 
przewodniczący (1937— 1939), poseł na Sejm (1919— 1935). Wokół „Głosu 
Zagłębia” grupowała się zatem prawdziwa elita partyjna i zwTiązkowa, 
bardziej już nawet centralnego niż lokalnego szczebla. Świadczy to, jak 
wielką rangę nadawano owemu wydawnictwu, odpowiednią do znaczenia 
terenu, na którym ono działało.

Władze państwowe —  zarówno przedmajowe, jak i sanacyjne —  na 
„Głos” patrzyły bardzo nieprzychylnym okiem i często podejmowały 
przeciwko niemu represje. Już w 1924 r. starosta powiatu Będzin twier­
dził, iż zagłębiowski tygodnik PPS „jest pismem bezwzględnie partyj­
nym i bierze przede wszystkim pod uwagę sprawy lokalne. Ma charakter 
pisma brukowego —  goni za sensacją i utrzymane jest w tonie szowini- 
styczno-partyjnym. Jako takie, tj. sensacyjno-brukowo-partyjne, ma za­
pewnioną przyszłość” 53. Starosta- pojęciom brukowości i sensacji nadawał 
tu oczywiście polityczną treść —  chodziło mu o skupianie się „Głosu” 
na kwestiach do żywego poruszających społeczeństwo, zaś dla władz 
wybitnie „kłopotliwych” i „niepożądanych” . A takie właśnie problemy 
wypełniały życie codzienne Zagłębia. I one właśnie najbardziej intere­
sowały czytelników pisma, rekrutujących się głównie z warstw robot­
niczych oraz części inteligencji pracującej.

Mimo sporej popularności nie był wszakże „Głos” wydawnictwem 
samowystarczalnym. W prenumeracie połowę egzemplarzy rozprowadza­
no darmo, drogą kolportażu wewnątrzpartyjnego. Dochody nie równo­
ważyły więc kosztów własnych, np. pod koniec 1927 r. wynoszących 
370— 400 zł za jeden numer. Natomiast źródła wpływów były wówczas 
następujące: opłata za 50% egzemplarzy abonowanych, sprzedaż uliczna
i kioskowa —  ale tylko ok. 100 egz. (5% nakładu), ogłoszenia i reklamy 
z opanowanych przez PPS magistratów oraz innych instytucji samorzą­
dowych Sosnowca i Dąbrowy Górniczej —  250— 300 zł miesięcznie, do­
raźne dotacje OKR PPS na poczet bezpłatnej prenumeraty wewnątrz­
partyjnej —  100— 200 zł, zbiórki na fundusz prasowy wśród członków
i sympatyków partii 54. Sytuację pisma ratowało posiadanie przez zagłę- 
biowską PPS własnej, wspólnej z Centralnym Związkiem Górników, 
drukarni. Pozwalało to uniknąć poważniejszego zadłużenia, nieuchron­
nego w przypadku gdyby „Głos” odbijano w jakimś „obcym” zakładzie 
prywatnym.

Nakład „Głosu” , jak na tego rodzaju pismo w międzywojennej Pol­
sce, zrazu był dość wysoki —  w marcu 1927 r. osiągnął 3,5 tys. egz. 
Pod koniec tego roku spadł jednak do 1,8— 2,0 tys. egz. Podczas kam­
panii wyborczej na początku 1928 r. tygodnik drukowano w zwiększonej 
ilości, prawdopodobnie 2,5— 3,0 tys. egz. Ale później trzeba było powró­

58 WAP Kielce. Urz. Woj. Kielecki, sygn. 710, k. 24·—25. -
54 Tamże, sygn. 2997, k. 64, sygn. 2998, k. 391—392.



P R A S A  P O L S K IE J  P A R T II  S O C JA L IS T Y C Z N E J 47

cić do poziomu 2 tys. egz. W tej granicy nakład pisma utrzymywał się 
do pierwszych miesięcy 1930 r .55 Następnie zaczął chyba jeszcze bardziej 
spadać. Albowiem w warunkach dna kryzysu gospodarczego, poważnego 
zachwiania organizacyjnego partii oraz datującego się od Brześcia na­
silenia represji konfiskacyjnych dalszy los wydawnictwa był już prze­
sądzony. „Głos” zakończył swój żywot w 1932 r.

Po likwidacji „Głosu” PPS przez siedem lat nie wydawała w Za­
głębiu żadnego pisma informacyjno-politycznego. Dopiero w kwietniu 
1939 r. powołano w Sosnowcu mutację centralnego dziennika partyjnego 
pt. „Kronika Zagłębia Dąbrowskiego” . Redagowano ją i w całości dru­
kowano w stołecznej oficynie „Robotnika” . Zagłębiowski OKR zajmował 
się jedynie zbieraniem i dostarczaniem do Warszawy materiałów z życia 
miejscowego, zwłaszcza korespondencji, oraz rozprowadzaniem pisma. 
„Kronika” wychodziła do wybuchu wojny 56.

Jak już wspominałem, PPS w Zagłębiu rozporządzała jeszcze innym 
kanałem propagandowym —  prasą afiliowanych do partii stowarzyszeń 
profesjonalnych. W momencie odzyskania niepodległości istniał tam pe- 
pesowski Związek Zawodowy Robotników Przemysłu Górniczego, zało­
żony w  1906, a działający pod tą nazwą od marca 1915 r. Z kolei n,ą 
sąsiednich terenach b. Galicji (Zagłębie Jaworzyńsko-Chrzanowskie)
i Śląska Cieszyńskiego od listopada 1918 r. funkcjonował —  z siedzibą 
Zarządu Głównego w Morawskiej Ostrawie, a potem we Frysztacie —  
Związek Robotników Przemysłu Górniczego Polskiej Republiki Ludowej. 
Wyłonił się on z powstających od lat dziewięćdziesiątych X IX  w. pol­
skich oddziałów socjaldemokratycznej Unii Górników w Austrii57. Pq 
zjednoczeniu polskiego ruchu socjalistycznego obie organizacje we wrze­
śniu 1919 r. połączyły się, pięć lat później przyjmując nazwę Centralny 
Związek Górników w Polsce (CZG). Należał on do najsilniejszych w kra­
ju klasowych stowarzyszeń zawodowych. W 1919 r. zrzeszał ok. 45 tys,
członków. Potem wszakże zaczął podupadać —  w 1928 r. liczył ok. 21 tys.. 
członków, a w momencie dna wielkiego kryzysu gospodarczego zaledwie 
ok. 13 tys. Natomiast wraz z ogólną poprawą koniunktury i politycznym 
uaktywnieniem się PPS szeregi Związku wzrosły do 35,5 tys. członków^ 
(1938 r .)58.

55 Tamże, sygn. 2997, k. 64, sygn. 2998, k. 391—392, sygn. 3002, k. 7.
66 O „Kronice Zagłębia Dąbrowskiego” i innych socjalistycznych pismach

w tym regionie zob. S. W i l c z e k ,  Rewolucyjne i postępowe tradycje prasy za- 
glębiowskiej, Będzin 1969.

57 O działalności tych organizacji w  okresie zaborów zob. J. K a n c e w  i с z,. 
Królestwo Polskie i Białostocczyzna, [w:] Ruch zawodowy w Polsce. Zarys dzie­
jów, pod red. S. Kalabińskiego, t. 1: 1869—1918, cz. 1, Warszawa 1974, s. 98—99, 108, 
131, 161— 164; A. P i l c h ,  Galicja i Śląsk Cieszyński, tamże, cz. 2, s. 212—298.

58 L. Ha s s ,  Organizacje zawodowe w Polsce, s. 109 (nr 124); Ruch zawodowy 
w Polsce. Zarys dziejów, pod red. S. Kalabińskiego, t. 2: 1918—1944, cz. 1: do· 
1929 r., Warszawa 1980, passim; cz. 2: 1929— 1944, Warszawa 1981, passim.



48 A N D R Z E J  N O T K O W S K I

Od początku 1920 r. w Sosnowcu ukazywał się tygodnik tej wiele 
znaczącej na terenie Zagłębia organizacji pt. „Górnik” (tzw. „związko­
w y” ). Pismo miało już wtedy za sobą piętnastoletnią przeszłość. Powstało 
jako dodatek do cieszyńskiego organu PPSD „Robotnik Śląski” . W 1906 r. 
przekształcono je w samodzielne wydawnictwo Unii Górników w Austrii. 
Podczas I wojny światowej, w 1916 r., redakcja przeniosła się z Cieszyna 
do Orłowej, a potem do Morawskiej Ostrawy59. Zaś w pierwszym pół- 
toraroczu odrodzonej Rzeczypospolitej —  po przejściu w ręce nowo za­
łożonego w b. Galicji i na Śląsku Cieszyńskim, do września 1919 r. 
dzielnicowego jeszcze Związku Robotników Przemysłu Górniczego —  pi­
smo wychodziło we Frysztacie. Kiedy jednak Śląsk Cieszyński zajęła 
Czechosłowacja, położenie „Górnika” , odciętego od większości zaplecza 
czytelniczego, stawało się coraz trudniejsze. Konieczne więc było prze­
niesienie pisma na polską stronę granicy. Wybór padł na Zagłębie Dą­
browskie, gdzie Zjednoczony Związek Zawodowy Przemysłu Górniczego 
(od 1924 r. pn. Centralny Związek Górników) miał najsilniejsze wpływy.

W Sosnowcu „Górnik” ukazywał się do końca 1923 r. Następnie 
umieszczono go w Krakowie, a w 1925 r. w Dąbrowie Górniczej. Wresz­
cie, w 1929 r., po krótkim powrocie pisma do Krakowa, na siedzibę 
redakcji obrano Katowice. Tam wydawnictwo działało już do września 
1939 r. .Zmieniała się też częstotliwość druku „Górnika” . Początkowo 
był on tygodnikiem. W 1922 r., wskutek osłabnięcia wydającej go orga­
nizacji, przekształcony został w pismo wychodzące dwa razy w miesiącu, 
a w 1934 r. w miesięcznik. Zasadnicze oparcie „Górnika” , zapewniające 
mu —  mimo wszelkich trudności —■ ciągłe istnienie, stanowiła własna 
drukarnia CZG w Dąbrowie Górniczej.

Jak silnie „Górnik” tzw. „związkowy" powiązany był z PPS, świad­
czy skład jego redakcji i zespołu współpracowników. Na czele kolegium 
stali kolejno: Ludwik Lizak —  sekretarz Komitetu Obwodowego PPS 
w Cieszynie (1918— 1919), przewodniczący galicyjsko-cieszyńskiego Związ­
ku Robotników Przemysłu Górniczego, a potem CZG (1918— 1921), w la­
tach 1919— 1920 członek KCZZ (od 1920 r. w Prezydium), współinicjator 
prokomunistycznej frondy w cieszyńskiej organizacji PPS (1920— 1921), 
Aleksy Bień, Władysław Gumplowicz, Jan Migacz-Szymański, Mieczy­
sław Bobrowski —  członek OKR PPS w Krakowie (1924— 1926, 1937— 
1938), w latach 1921— 1925 sekretarz generalny CZG, w latach 1919— 1925 
członek KCZZ (1920— 1922 w Prezydium), Stanisław Andrzej Radek, 
Zygmunt Bocian, Jan Bielnik, Stanisław Wolicki —  w latach 1926— 1928 
członek Rady Naczelnej PPS, poseł na Sejm (1922— 1928), Teodor 
Chrószcz —  w latach 1926— 1928 członek górnośląskiego OKR PPS, czło­
nek Zarządu Głównego CZG (od 1925 r.) i Zarządu Okręgowej Komisji

59 Dzieje „Górnika” tzw. „związkowego” do 1918 r. przedstawia J. M y ś 1 i ń- 
s k i ,  op. cit., s. 180, 248—249, 298.



P R A S A  P O L S K IE J  P A R T II  S O C JA L IS T Y C Z N E J 4 9

Klasowych Związków Zawodowych w Katowicach (od 1930 r.), Józef 
Janta —  w latach 1931— 1939 członek Rady Naczelnej PPS i Roman 
Motyka —  w latach 1928— 1931 zastępca członka Rady Naczelnej partii. 
W piśmie zamieszczali też artykuły m. in. J. Stańczyk i Z. Żuławski 
oraz sekretarze okręgowi i wybitni działacze CZG ze wszystkich ośrod­
ków górniczych kraju. Widać więc wyraźnie, że wokół „Górnika” i za- 
głębiowskich organów partyjnych skupiali się właściwie ci sami ludzie.

Wojewoda kielecki Władysław Korsak w sprawozdaniu dla MSW 
z grudnia 1927·* r. określał „Górnika” jako wydawnictwo samowystar­
czalne i z widokami rozwoju, choć mające „pewne trudności finanso­
we” 60. Środki na druk pisma pochodziły z prenumeraty w pełni pokry­
wanej przez odbiorców (kolportażu darmowego nie stosowano), zbiórek 
na fundusz prasowy i składek członkowskich CZG. „Górnika” rozpro­
wadzano drogami wewnątrzzwiązkowymi na terenie całego kraju. 
W 1919 r. pismo drukowano w ilości 8 tys. egz., a na początku lat dwu­
dziestych, po przeniesieniu do Sosnowca —  40— 60 tys. egz. W latach
1925—1926 nakład obniżył się do 6— 8 tys., następnie zaś wzrastał od 
10,8 tys. w 1927 r. do 18,3—-20,5 tys. egz. w latach trzydziestych61.

Nieporównanie mniejszy zasięg miał inny socjalistyczny periodyk 
zaw7odowy wychodzący w Zagłębiu —  miesięcznik „Robotnik Chemicz­
ny” . Założony w 1921 r. w pobliskiej Trzebini, tuż po uruchomieniu 
przeniesiony został do Sosnowca. Pismem, będącym organem centralnym 
Związku Zawodowego Robotników Przemysłu Chemicznego, kierowali 
najpierw Jan Zwias i Jakub Dębski, poprzednio jeden z redaktorów od­
powiedzialnych „Górnika” tzw. „partyjnego” . Poczynając od 1923 r. w 
organizacji wydającej „Robotnika Chemicznego” górę wzięli działacze
o nastawieniu rewolucyjnym. Redakcję miesięcznika objął wówczas je­
den z głównych orędowników tego nurtu, późniejszy współtwórca PPS- 
-Lewicy (1926), Andrzej Czuma —  wiceprzewodniczący OKR PPS Śląska 
Cieszyńskiego (1921— 1922), przewodniczący Zarządu Głównego tamtej­
szego Stowarzyszenia Młodzieży Robotniczej „Siła” (1924— 1926), sekre­
tarz generalny (1922— 1927), a następnie przewodniczący (1927— 1929) 
ZZ Robotników Przemysłu Chemicznego, w latach 1925— 1926 członek

eo WAP Kielce. Urz. Woj. Kielecki, sygn. 2997, k. 63.
61 L. H a s s ,  Prasa ruchu zawodowego..., s. 267; A. P a c z k o w s k i ,  op. cit., 

s. 298; „Rocznik Pracowniczych Związków Zawodowych” , 1925, s. XV, 1926, s. 77, 
1927, s. 77, 1931, s. 80, 1932, s. 73, 1933, s. 88; Sprawozdanie Komisji Centralnej 
Związków Zawodowych z działalności i stanu związków zawodowych w Polsce 
w latach 1925, 1926, 1927, 1928, Warszawa 1929, s. 364—365 (za niektóre lata źródło 
to podaje inną wysokość nakładu: 1926 — 1,2 tys., 1927 — 4 tys., 1928 —■ 10,5 tys. 
egz.); WAP Kielce. Urz. Woj. Kielecki, sygn. 2997, k. 63; o „Górniku” zob. też 
L. H a s s ,  Prasa klasowego ruchu zawodowego w latach drugiej niepodległości, 
„Kwartalnik Historii Ruchu Zawodowego” , 1972, nr 1.

4 — Kwart. Hist. Prasy Polskiej 1/89



5 0 A N D R Z E J  N O T K O W S K I

KCZZ (od początku lat trzydziestych, porzuciwszy rewolucyjny ruch ro­
botniczy, działał w związkach chemików i włókniarzy należących do 
prorządowej wtedy centrali ZZZ). We wrześniu 1926 r. Związek Chemi­
ków, już całkowicie kontrolowany przez PPS-Lewicę i KPP, usunięto 
z ZZZ. Wraz z tym poza sferą oddziaływania PPS znalazło się jego 
pismo. W 1927 r. „Robotnika Chemicznego” przeniesiono do Czechowic 
na Śląsku Cieszyńskim i tam przyłączono doń miesięcznik „Robociarz” , 
organ miejscowego Sekretariatu Okręgowego Związku Chemików. Wy­
dawnictwo istniało do 1929 r., w  ostatnim okresie swojego istnienia 
z siedzibą redakcji w Krakowie 62. Na miejsce zrewoltowanego pisma no­
wo zorganizowany przez PPS Centralny Związek Robotników Przemysłu 
Chemicznego powołał w 1927 r. w Krakowie miesięcznik „Robotnik-Che- 
mik” .

Obok „Górnika” i „Robotnika Chemicznego” ukazywał się jeszcze 
w Sosnowcu przeznaczony dla Zagłębia dwutygodniowy „Biuletyn Cen­
trali Związku Zawodowego Pracowników Kolejowych Rzplitej Polskiej 
ZZK ” . Wychodził on w latach 1927— 1934 w formie maszynopisu po­
wielanego. Rozprowadzany był wyłącznie w kolportażu wewnątrzzwiąz- 
kowym.

Natomiast żadnych powiązań organizacyjnych ani personalnych z par­
tią nie posiadało, luźno z nią jedynie sympatyzując, Stowarzyszenie 
Lokatorów m. Sosnowca. Między wieloma hasłami społecznymi PPS 
i owej organizacji —  zwłaszcza tymi, które bezpośrednio dotyczyły bo­
lączek życia codziennego robotniczej ludności Zagłębia —  występowała 
wszakże daleko posunięta zbieżność. Ujawniała się ona m. in. na łamach 
wydawanego przez Stowarzyszenie od 1921 r. w Będzinie, a potem w So­
snowcu tygodnika „Lokator Zagłębia” . Pismo, pod redakcją Michała 
Duńczyka, z zawodu felczera, w 1923 r. drukowano w ilości 1,3 tys. 
egz.63 Pod koniec następnego roku starosta powiatu Będzin informował 
wojewodę kieleckiego, iż „Lokator” jest pismem o „niesprecyzowanym” 
kierunku politycznym, „bezpartyjnym, poświęconym sprawom mieszka­
niowym i społecznym. [...] Ma widoki egzystencji do czasu zlikwidowania 
kryzysu mieszkaniowego. Na ogół nie cieszy się poczytnością i nie jest 
poważnie traktowane” 64. Ostatnia część owej opinii nie odpowiadała 
chyba jednak w pełni prawdzie. Tygodnik Stowarzyszenia Lokatorów 
przetrwał bowiem jeszcze trzy lata, w sierpniu 1925 r. zmieniając tytuł 
na „Życie Zagłębia” i rozszerzając zakres swojej treści na wszystkie 
problemy społeczne regionu.

02 Zob. L. H a s s ,  Prasa ruchu zawodowego..., s. 268; t e n ż e ,  Kształtowanie 
się lewicowego nurtu w PPS na tle sytuacji wewnątrzpartyjnej (listopad 1923 — 
maj 1926), „Kwartalnik Historyczny” , 1961, nr 1; J. T. M i e s z k o w s к i, Wspo­
mnienia dziennikarza socjalisty, Warszawa 1971, s. 338—341.

63 WAP Kielce. Urz. Woj. Kielecki, sygn. 703.
84 Tamże, sygn. 710, k. 32—33.



P R A S A  P O L S K IE J  P A R T II  S O C JA L IS T Y C Z N E J 51

Zróżnicowaną strukturą odznaczała się również prasa socjalistyczna 
w Częstochowie. Podobnie jak w okręgu kielecko-radomskim i Zagłębiu 
pepesowskie wydawnictwa w tym sporym ośrodku robotniczym też oczy­
wiście nie były nowym zjawiskiem. W latach 1905— 1910 ukazywał się 
tam konspiracyjny „Świt” , a w 1918 r. „Komunikat Informacyjny” 65. 
Podkreślić jeszcze warto, że jeśli idzie o działalność prasową w ogóle, 
Częstochowa już od 1905 r. była dużym centrum wydawniczym, a w 
okresie międzywojennym zajmowała w owej dziedzinie czołowe miejsce 
w województwie kieleckim 66.

Po odzyskaniu niepodległości jako pierwsze pismo PPS w tym mieś­
cie pojawił się tygodnik informacyjno-polityczny „Częstochowianin” . 
Firmował go oficjalnie miejscowy OKR partii. Założony w 1921 r., dwa 
lata później „Częstochowianin” zawieszony został przez wydawców wsku­
tek trudności finansowych, pogłębionych dodatkowo represjami cenzor­
skimi za ostre ataki na „chjeno-piastowski” gabinet Wincentego Witosa. 
W 1927 r. tygodnik wznowiono i ukazywał się on już nieprzerwanie 
do 1938 r. Kierownictwo polityczne pisma przez cały czas jego istnienia 
sprawował Józef Kaźmierczak —  przewodniczący OKR PPS, w latach 
1933— 1939 sekretarz Okręgowej Komisji Związków Zawodowych, poseł 
na Sejm (1928— 1930). Spod jego pióra wychodziła większość artykułów 
publicystycznych zamieszczanych w „Częstochowianinie” . Redaktorem 
odpowiedzialnym był najpierw Ignacy Lewiak —  z zawodu urzędnik, 
działacz PPS i związanej z partią spółdzielczości spożywczej (po 1930 r. 
osiedlił się w Łodzi, porzucił ruch socjalistyczny, od 1937 r. pełnił funkcję 
sekretarza generalnego Polskiego Związku Zawodowego Robotników Prze­
mysłu Włókienniczego, który należał do powołanego pod auspicjami OZN 
sanacyjnego Zjednoczenia Polskich Związków Zawodowych). Po nim, 
w 1930 r., stanowisko to objął drukarz Wacław Jakubczak. Ponadto w 
kolegium zasiadali: Franciszek Dederko, Kazimierz Głowacki (sekretarz 
redakcji) i Gustaw Zaorski, kilkakrotnie więziony pod zarzutem przy­
należności do KPP.

Jak donosił starosta powiatowy w grudniu 1929 r. wojewodzie kie­
leckiemu, „Częstochowianin” nie był wówczas samowystarczalny i pod 
względem finansowym pozostawał „w stanie ciężkim” e7. Środki na wy­
dawanie pisma pochodziły z opłat za prenumeratę, druku płatnych ogło­
szeń Magistratu dostarczanych za sprawą jego wpływowych urzędników 
będących członkami PPS, doraźnych zasiłków z centralnej kasy partyj­
nej oraz dotacji z opanowanego przez PPS częstochowskiego Stowarzy­
szenia Spożywców „Jedność” i miejscowych klasowych związków zawo­

65 Zob. J. M y ś l i ń s k i ,  op. cit., s. 131, 225, 231, 237, 280—281.
66 W. M i e l c z a r e k ,  Wystawa czasopism częstochowskich. Przewodnik, Czę­

stochowa 1982, s. 7; A. N o t k o  w s k i ,  op. cit., s. 32, 146 (tab. 31), s. 161—183.
67 WAP Kielce. Urz. Woj. Kielecki, sygn. 3004, k. 107.



52 A N D R Z E J  N O T K O W S K I

dowych. Gdy idzie o zasięg kolportażu, to obok samego miasta Często­
chowy tygodnik w dość dużej ilości rozprowadzany był też na terenie 
powiatu. Nakład jego wynosił początkowo 600— 700 egz. W 1923 r., tuż 
przed czasowym zawieszeniem, osiągnął 2 tys. egz. Po wznowieniu zaś 
wahał się od 1 do 2 tys. egz. 68

Po maju 1926 r. władze państwowe —  jak czytamy w cytowanym 
wyżej raporcie prasowym starosty —  oceniały kierunek „Częstochowia- 
nina” jako ,,do rządu opozycyjny, z przejawami pewnej złośliwości” . 
Pismo podlegało więc częstym konfiskatom, a już szczególnie bezwzględ­
nie traktowane było w okresie tzw. wyborów brzeskich. Na przykład 
18 października 1930 r. miejscowi piłsudczycy urządzili demonstrację 
przed tłoczącą „Częstochowianina” drukarnią „Sztuka” , palili na ulicy 
egzemplarze tygodnika i wzywali właściciela zakładu do natychmiasto­
wego zaprzestania jego druku. Kiedy zaś pismo ukazywało się nadal, 
tuż przed samym głosowaniem urzędnicy Starostwa, w asyście policji, 
dokonali lustracji drukarni i zamknęli ją pod pretekstem nadmiernego 
hałasu maszyn, przekraczającego jakoby normy sanitarne określone pra­
wem przemysłowym 69. Na ponowne uruchomienie drukarni władze ze­
zwoliły dopiero po wyborach, poważnie osłabiając w ten sposób akcję 
propagandową socjalistów. Mimo różnorodnych prześladowań pismo prze­
trwało, jak już wspominałem, do 1938 r.

Na jego miejsce od kwietnia 1939 r. wychodzić zaczęła codzienna 
„Kronika Częstochowska” , mutacja stołecznego „Robotnika” 70. Pismo re­
dagowano i w całości drukowano w Warszawie, w głównym wydaw­
nictwie partyjnym. Materiały do kolumny lokalnej zbierali w Częstocho­
wie funkcjonariusze OKR: Edmund Błaszczyk i Marian Niemeczek,

68 Tamże, sygn. 701, sygn. 703, sygn. 3004, k. 107.
69 „Życie organizacyjne” : W obronie prasy i drukarń, „Prasa” , 1930, nr 3; 

„Kronika krajowa” : Zamykanie drukarń, tamże; „Z  życia prasy” : W sejmie o pra­
sie, tamże, 1931, nr 1; M. P i e t r z a k ,  Reglamentacja wolności prasy w Polsce 
(1918—1939), Warszawa 1963, s. 136— 138. Była to ogólnokrajowa akcja wymierzona 
w prasę opozycyjną wszystkich kierunków.

70 W. M i e l c z a r e k  (Prasa społeczno-polityczna w Częstochowie w latach 
1918—1939, KHPP, 1981, nr 3, s. 56—57) jako datę uruchomienia „Kroniki Często­
chowskiej” podaje 7 IV 1938 r. Jest to chyba jednak omyłka autora lub po prostu 
błąd drukarski. Pisma tego nie wymienia bowiem samo wydawnictwo „Robotnika” 
w swoim podaniu do Ministerstwa Skarbu z 13 II 1939 r. o ulgę przy wykupie 
świadectw handlowych na prowadzenie mutacji terenowych. „Kronika” wspo­
mniana jest dopiero w protokole lustracji oficyny na ul. Wareckiej, jaką przeprowa­
dził w  związku z powyższym podaniem rewident Grodzkiej Izby Skarbowej w War­
szawie 17 VI 1939 r. AAN. Min. Skarbu, Dep. V Podatków i Opłat, sygn. 6449. 
Założenie „Kroniki” na rok 1939 datują również: A. P a c z k o w s k i ,  Prasa co­
dzienna Warszawy w latach 1918—1939, Warszawa 1983, s. 141 oraz W. W ł a d y k a ,  
Dzienniki w języku polskim w Drugiej Rzeczypospolitej (1918—1939). Zestaw tytu­
łów, RHCzP, t. 14: 1975, z. 4, s. 523 (poz. 565. 2).



P R A S A  P O L S K IE J  P A R T II S O C JA L IS T Y C Z N E J 53

artykuły z życia miejscowego pisał przeważnie Józef Kaźmierczak. „Kro­
nika” ukazywała się do wybuchu wojny.

Z kolei organem częstochowskiej Rady Klasowych Związków Zaw o­
dowych, częściowo zastępującym tygodnik OKR PPS w okresie jego 
zawieszenia, był „Proletariusz” . Pismo ukazywało się w latach 1923— 
1925, początkowo —  od marca do września 1923 r. —  w formie jedno­
dniówek (sześć numerów), potem jako dwutygodnik. „Proletariusza” 
redagował Antoni Kiermas —  etatowy pracownik częstochowskiej Rady 
Klasowych Związków Zawodowych, członek OKR PPS, poprzednio 
(1919— 1921), działając na terenie Łodzi, sekretarz generalny socjali­
stycznego Związku Zawodowego Robotników i Robotnic Przemysłu Włó­
kienniczego, w latach 1924— 1926 zastępca członka Rady Naczelnej par­
tii (po 1930 r. zerwał z PPS i przeszedł do piłsudczykowskiego ZZZ, 
w latach 1936— 1937, gdy centrala ta znalazła się w opozycji wobec 
rządów sanacyjnych, był sekretarzem generalnym należącego do niej 
Związku Zawodowego Pracowników Przemysłu Włókienniczego). Funk­
cję redaktora odpowiedzialnego pełnili kolejno miejscowi aktywiści par­
tyjni i związkowi: Jan Białek, Paweł Wolny, Franciszek Dederko, Sta­
nisław Chudy i Antoni Wolnik.

Starosta powiatu Częstochowa w raporcie prasowym dla wojewody 
kieleckiego z listopada 1924 r. stan „Proletariusza” przedstawiał nastę­
pująco: „W  chwili obecnej przechodzi finansowy kryzys (przez pewien 
czas ma być wstrzymane wydawanie). [...] Nie ma widoków rozwinięcia się 
z braku szerszego zainteresowania czasopismem i braku środków mate­
rialnych” 71. Rzeczywiście, wpływy z prenumeraty płatnych ogłoszeń 
i doraźnych dotacji Rady Klasowych Związków Zawodowych okazały się 
zbyt małe, aby pokryć koszty wydawnicze pisma. To zadecydowało o je­
go upadku.

Działalność prasową w Częstochowie rozwijało także pozostające pod 
patronatem politycznym miejscowej organizacji PPS Stowarzyszenie Spo­
żywców „Jedność” . Już we wrześniu 1919 r. powołało ono, pod tymże 
tytułem „Jedność” , własny dwutygodnik. Próba ta po trzech latach za­
kończyła się jednak niepowodzeniem. Z lepszym skutkiem ponowiono 
ją w 1923 r., tym razem utrzymując pismo przez następne pięć lat. Wy­
dawnictwem kierowali kolejno: Feliks Witeszczak i Roman Cioch — 
urzędnicy kooperatywy „Jedność” , przez starostę częstochowskiego okre­
ślani mianem „sympatyków PPS” , oraz wymieniony już Ignacy Lewiak 72. 
Najwięcej miejsca poświęcano zagadnieniom spółdzielczości; obok tego 
pismo informowało o życiu wewnętrznym i działalności miejscowej orga­
nizacji PPS, jak też klasowych związków zawodowych.

71 WAP Kielce. Urz. Woj. Kielecki, sygn. 710, k. 143—145, 205.
72 Tamże, sygn. 710, k. 187—189, 205.



54 A N D R Z E J  N O T K O W S K I

Nakład „Jedności” w 1921 r. wynosił 1,5— 1,7 tys. egz., a w. następ­
nym roku osiągał nawet 2,7 tys. egz. Natomiast po wznowieniu, w
1923 r., dwutygodnik drukowano w ilości 1,4— 2,0 tys. egz.73 Źródłem 
dochodów wydawnictwa były opłaty za abonament i dotacje ze Stowa­
rzyszenia „Jedność” . Po 1923 r. pismo wychodziło wszakże nieregularnie 
i z dłuższymi przerwami. Świadczy to, iż nie posiadało ono środków 
wystarczających na zapewnienie trwałego bytu. Na początku 1928 r. 
zostało więc zlikwidowane.

Ale już po roku Stowarzyszenie „Jedność” przystąpiło do wydawania 
nowego pisma, dwutygodnika „Spółdzielca” . Początkowo redagował go 
Ignacy Lewiak, a od 1931 r. kolejno: Piotr Warmuz i Stanisław Lesiak. 
Stałymi współpracownikami byli zaś czynni członkowie PPS: Julian Bu­
gajski —  założyciel i dyrektor kooperatywy „Jedność” , przewodniczący 
Rady Miejskiej Częstochowy (1928— 1930), od 1930 r. członek Zarządu 
Głównego Związku Spółdzielni Spożywców RP „Społem” , Wacław Choj­
nacki i Józef Starczewski. Jak podkreślał starosta częstochowski w ra­
portach prasowych dla wojewody z marca 1930 i lutego 1931 r., „Spół­
dzielca” , mimo swego wyraźnie socjalistycznego oblicza, nie objawiał 
wobec rządu specjalnej napastliwości74. Według tego samego źródła, dzię­
ki stałym subwencjom Stowarzyszenia „Jedność” pismo znajdowało się 
wtedy w „pomyślnym” położeniu materialnym. W 1930 r. „Spółdzielcę” 
drukowano w ilości zaledwie 300 egz. Latem następnego roku nakład 
wzrósł do 2,0 tys. egz. i utrzymywał się na tym poziomie jeszcze w 
1933 r. Natomiast tuż przed likwidacją, która nastąpiła w 1938 r., pismo 
powróciło do nakładu 300 egz.75 Oba periodyki spółdzielcze rozchodziły 
się tylko w Częstochowie i najbliższych okolicach miasta, niemal wyłącz­
nie wśród członków Stowarzyszenia „Jedność” .

I wreszcie pismami luźno sympatyzującymi z PPS, a także z PSL- 
-Wyzwolenie, były w Częstochowie dziennik „Głos Wolności” i tygodnik 
„Republikanin” . Pierwsze z nich wychodziło w latach 1923— 1925 (od 
3 924 r. pt. „Głos Powszechny” ) w nakładzie 1,8— 2,3 tys. egz. Dru­
gie —  w latach 1926— 1927 w  ilości 1— 1,5 tys. egz.76 Oba pisma wy­
dawał i redagował Stefan Wojnar-Byczyński —  b. legionista, prezes 
częstochowskiego oddziału Związku Strzeleckiego, miejscowy działacz 
piłsudczykowskiej Polskiej Organizacji Wolności, członek PSL-Wyzwo-

78 W. M i e l c z a r e k ,  Prasa społeczno-polityczna w Częstochowie, s. 55—56;
WAP Kielce. Urz. Woj. Kielecki, sygn. 701, sygn. 703.

74 WAP Kielce. Urz. Woj. Kielecki, sygn. 2998, k. 75, sygn. 3007, k. 11.
76 W. M i e l c z a r e k ,  Prasa społeczno-polityczna w Częstochowie, s. 56; WAP 

Kielce. Urz. Woj. Kielecki, sygn. 2998, k. 75, sygn. 3005, k. 33, sygn. 3007, k. 11, 
sygn. 3010, k. 3.

70 WAP Kielce. Urz. Woj. Kielecki, sygn. 709, sygn. 2997, k. 63, sygn. 3000, 
k. 85—97.



P R A S A  P O L S K IE J  P A R T II  S O C JA L IS T Y C Z N E J 55

lenie, z jego ramienia zasiadający w Wydziale Powiatowym, od prze­
łomu 1927 i 1928 r. czynny w obozie sanacyjnym. „Głos” i „Republika­
nin” , będące typowymi organami przedmajowego obozu belwederskiego, 
rozchodziły się wśród zwolenników lewicy parlamentarnej na terenie 
miasta i powiatu Częstochowa oraz sąsiednich powiatów Wieluń i Ra­
domsko w województwie łódzkim. Wsparcia finansowego owym pismom 
udzielał poseł Eustachy Rudziński z PSL-Wyzwolenie, drukujący też 
w nich artykuły. Pod koniec 1927 r. przeszedł on na stronę sanacji77.

W ciągu całego dwudziestolecia międzywojennego na terenie woje­
wództwa kieleckiego ukazywało się zatem łącznie szesnaście pism so­
cjalistycznych, w tym cztery dzienniki i jedna gazeta wydawana dwa 
razy w tygodniu. Spośród owych pism nakładem instancji partyjnych 
wychodziło dziesięć tytułów, sześć zaś staraniem organizacji afiliowanych 
do partii. Niemal wszystkie, z wyjątkiem „Górnika” tzw. „związkowego” 
i „Robotnika Chemicznego” , miały jedynie lokalny zasięg rozpowszech­
niania. Na przełomie 1918 i 1919 r. PPS posiadała w województwie 
kieleckim dwa pisma: partyjną gazetę „Górnik” w Dąbrowie Górniczej 
i dziennik „Pochodnia” w Sosnowcu. Natomiast w przededniu wybuchu 
wojny socjalistów reprezentowały tam cztery wydawnictwa: trzy dzien­
niki (ale mutacyjne!): „Robotnik Radomski” , „Kronika Zagłębia Dąbrow­
skiego” i „Kronika Częstochowska” oraz tygodnik „Życie Robotni­
cze” w Radomiu. Ponadto do 1938 r. funkcjonowały tygodnik „Czę- 
stochowianin” i wychodzący również w  tym mieście dwutygodnik 
„Spółdzielca” . Województwo kieleckie było więc jedynym rejonem kra­
ju, w którym utrzymały się tak długo samodzielne pepesowskie wydaw­
nictwa lokalne. Ponadto prasa socjalistyczna istniała w każdym z trzech 
tamtejszych okręgów przemysłowych, co nadawało jej policentryczny, 
rzec można, charakter.

Mniej liczną, jak też słabszą prasą rozporządzali socjaliści w  woje­
wództwie lubelskim. Także zupełnie inna była jej struktura. Pisma 
PPS —  poza jednym efemerycznym tygodnikiem hrubieszowskim — 
skupiały się wyłącznie w Lublinie. W pierwszym dziesięcioleciu odro­
dzonej Rzeczypospolitej dużo poważniejszą rolę niż w pozostałych ośrod­
kach prowincjonalnych kraju odgrywały tam wydawnictwa z partią 
bezpośrednio nie związane, a jedynie wspierające ją ideowo.

Kontrastowało to z rozwojem czasopiśmiennictwa socjalistycznego na 
owym terenie przed odzyskaniem niepodległości, szczególnie podczas 
I wojny światowej, gdy Lublin był stolicą austriackiej okupacji b. Kró­
lestwa Polskiego. Prasa PPS na Lubelszczyźnie tradycję swoją wywo­

77 O pismach tych oraz wymienionych wyżej częstochowskich organach socja­
listycznych, poza cytowanymi już pracami W. Mielczarka, zob. też S. F o 1 f a s i ń- 
s к i, Zarys dziejów prasy wydawanej w Częstochowie, [w:] Dzieje Częstochowy 
od zarania do czasów współczesnych, Katowice 1964, s. 328—351.



56 A N D R Z E J  N O T K O W S K I

dziła z rewolucji 1905 r. Jako podziemne pisma partii powstały wtedy 
„Pobudka” w Lublinie (1905— 1909, od 1906 r. organ PPS-Frakcji Re­
wolucyjnej) oraz „Naprzód” w Siedlcach (1905— 1906). Natomiast w okre­
sie wojny, po zajęciu Lublina przez Austriaków, ukazywał się tam 
najpierw w miesięcznych odstępach od sierpnia do października 1915 r. 
cykl jednodniówek „Jutro” , „Czyn” i „Walka” . Poprzedziły one urucho­
mienie w maju 1917 r. konspiracyjnego organu lubelskiego OKR „Nasze 
Hasła” pod redakcją Leona Ławkowicza, bardzo wówczas czynnego pu­
blicysty socjalistycznego, w latach 1919— 1920 członka Centralnej Ko­
misji Rewizyjnej zjednoczonej PPS. Miesiąc później, w czerwcu 1917 r., 
powołano w Lublinie partyjny periodyk dla wsi „Nowiny Socjalistycz­
ne” , a w lutym 1918 r. drugie wydawnictwo tego typu pt. „Chłopska 
Dola” 78.

Za pismo socjalistyczne uznać ponadto wypada wychodzący legalnie 
od. 1916 r. „Dziennik Lubelski” . Formalnie występujący pod „bezpar­
tyjnym” szyldem, pozostawał on jednak —■ zwłaszcza od połowy 1917 r. — 
ściśle związany z PPS, zarówno ideologicznie, jak i personalnie. „Dzien­
nik” prowadziła i finansowała założona w tym celu przez grupę miej­
scowej inteligencji demokratycznej Lubelska Spółka Wydawnicza. Dys­
ponowała ona niewielką drukarnią. Początkowo, do lutego 1917 r., pismo 
redagował Paweł Jankowski —  związany z ruchem strzeleckim i legio­
nowym działacz PSL-Wyzwolenie, współpracujący także z PPS, prze­
wodniczący lubelskiego Komitetu Narodowego, członek powołanej za ze­
zwoleniem okupantów w grudniu 1916 r. Tymczasowej Rady Stanu Kró­
lestwa Polskiego. Po nim redakcję objął na cztery miesiące działacz 
oświatowy Edward Supronowicz, a następnie Zygmunt Dreszer — ściśle, 
aczkolwiek nieoficjalnie wtedy, związany z ruchem socjalistycznym. Alek­
sandra Garlicka określa „Dziennik” mianem organu „lewicy aktywi- 
stycznej” , zaś Alojzy L. Gzella jako pismo „pod wpływami PPS” 79. 
U schyłku wojny partia wydawała więc w Lublinie cztery tytuły. Było 
to naprawdę poważnym potencjałem propagandowym, jeśli wziąć pod 
uwagę, iż np. „Dziennik Lubelski” tłoczono w ilości 1 tys., a „Nasze 
Hasła” 1,2— 2,0 tys. egz. 80

78 O lubelskich wydawnictwach konspiracyjnych PPS z lat 1905—1918 zob. 
J. M y ś l i ń s k i ,  op. cit., s. 131, 138, 225, 230—231, 278, 280, 288—290.

n A. G a r l i c k a ,  Prasa w Królestwie Polskim pod okupacją niemiecką
i austriacką (1915—1918), i[w:] Prasa polska w latach 1864—1918, pod red. J. Łojka,. 
Warszawa 1976, s. 289; A. L. G z e l l a ,  Dzieje prasy lubelskiej. Katalog wystawy, 
Lublin 1972, s. 30; o redaktorach „Dziennika Lubelskiego” zob. też L. C h a j n, 
Polskie wolnomularstwo 1920— 1938, Warszawa 1984, s. 105—109; H. J a b ł o ń s k i ,  
Polityka Polskiej Partii Socjalistycznej w czasie wojny 1914—1918, Warszawa 1958, 
s. 395, 557, 562, 578.

80 A. G a r l i c k a ,  op. cit., s. 289; J. M y ś l i ń s k i ,  op. cit., s. 289.



P R A S A  P O L S K IE J  P A R T II  S O C JA L IS T Y C Z N E J 57

Tuż po odzyskaniu niepodległości, na przełomie listopada i grudnia
1918 r., „Nowiny Socjalistyczne” i „Chłopska Dola” przeniesione wszak­
że zostały do Warszawy oraz połączone tam w jedno centralne pismo 
partyjne dla „terenu wiejskiego” . (Oba te periodyki scharakteryzowałem 
w części pierwszej niniejszego opracowania, poświęconej stołecznym wy­
dawnictwom PPS.) „Dziennik Lubelski” zaś, trwając na dotychczasowym 
miejscu, jeszcze bardziej zacieśnił swoje związki z partią. Redaktor pi­
sma, Z. Dreszer, w styczniu 1919 r. wybrany został bowiem z jej ra­
mienia na posła na Sejm Ustawodawczy. W następnym miesiącu, gdy 
po niezbyt udanych dla siebie wyborach PPS podjęła próby reorgani­
zacji swego aparatu propagandowego, „Dziennik” jednak zlikwidowano. 
Wychodziły również nadal w Lublinie, po wydrukowaniu w konspiracji 
czternastu numerów, „Nasze Hasła” . Przekształcone w dwutygodnik, pod 
tym samym co podczas wojny kierownictwem, ukazywały się do maja
1919 r. jako oficjalny organ miejscowego komitetu partii.

Kolejną —  i właściwie pierwszą w okresie odrodzonej Rzeczypo­
spolitej —  inicjatywę prasową lubelski OKR powziął dopiero w 1924 r., 
kiedy zwinięty został sympatyzujący z socjalistami tamtejszy dziennik 
„Dzień Polski” . Na jego miejsce założono wtedy „Tydzień Robotniczy” 
pod redakcją Karola Szykulskiego. Ale po dwóch miesiącach, w ciągu 
których wypuszczono dziewięć numerów, pismo upadło, zapewne z braku 
funduszy. Znacznie dłużej zdołał się utrzymać tygodnik „Jutro Polski” . 
Wychodził on od października 1928 do października 1930 r. w nakładzie 
500 egz.81 Redagowali go aktywiści partyjni Wiktor Głębocki i Julian 
Rossa. Ważne oparcie dla pisma stanowił kontrolowany przez ugrupo­
wania lewicy parlamentarnej Bank Ludowy Ziemi Lubelskiej. Pod ko­
niec 1928 r. instytucja ta przejęła od wydawnictwa prorządowego już 
wtedy dziennika „Ziemia Lubelska” jego dotychczasową niedużą dru­
karnię 82. Odbijano tam odtąd „Jutro” oraz dwutygodnik „Życie Spół­
dzielcze” , organ związanych z partią lubelskich kooperatyw spożywczych. 
Bank Ludowy udzielał też najprawdopodobniej obu pismom pomocy ma­
terialnej. Nie była ona wszakże na tyle wydatna, by uchronić „Jutro”  
od likwidacji. Wydawnictwo zniszczone zostało wskutek represji poli­
cyjnych, jakie spadły na lubelską organizację PPS przed tzw. wyborami 
brzeskimi.

Po zamknięciu „Jutra Polski” akcja prasowa socjalistów w woje­
wództwie lubelskim zamarła na prawie sześć lat. Wznowiono ją dopiero 
w sierpniu 1936 r., powołując codziennego „Robotnika Lubelskiego” , mu­

81 WAP Lublin. Starostwo Grodzkie Lublin, sygn. 81; zob. też: A. L. G z e 11 ar 
Z tradycji prasy lubelskiej. „Jutro Polski”  i jego ludzie, „Kurier Lubelski” , 1976, 
nr 222.

82 P. G d u l a ,  Drukarstwo lubelskie, „Annales UMCS” . Sectio F. Vol. VIII, 
1953, Lublin 1957, s. 88—89.



58 A N D R Z E J  N O T K O W S K I

tację centralnego organu partii. Kolumnę lokalną redagował najpierw 
Wiktor Strzelecki, a od stycznia 1937 r. Władysław Baranowski — prze­
wodniczący miejscowej Rady Klasowych Związków Zawodowych, se­
kretarz OKR PPS. Pismo drukowano w ilości 500 egz., z czego w pierw­
szych tygodniach po jego założeniu w  prenumeracie przez osoby indy­
widualne i instytucje rozchodziło się ok. 120 egz. 83

Jak stwierdzał lubelski Urząd Wojewódzki w raporcie dla MSW 
z 1 kwietnia 1937 r., dziennik PPS „wpływu dużego na masy robotnicze 
nie wywiera, gdyż robotnicy czytają raczej prasę sensacyjnopopular- 
ną” 84. Opinia ta chyba trafnie ujmowała charakterystyczne zjawisko 
zachodzące na ówczesnym polskim rynku czytelniczym w związku z roz­
wojem tzw. kultury m asowej85. „Robotnik” docierał więc tylko do garści 
bardziej wyrobionych społecznie pracowników dużych zakładów lubel­
skich oraz lewicowo nastrojonej inteligencji. Działalność pisma utrudniały 
dodatkowo liczne konfiskaty zarządzane przez starostę grodzkiego.
O szczególnie surowym traktowaniu „Robotnika” świadczy też fakt, że 
już we wrześniu 1936 r. policja przeprowadziła rewizję w lokalu redak­
cji i zajęła dokumentację wydawniczą, m. in. listę abonentów. W tej 
sytuacji w grudniu 1936 r. przerwano druk pisma. Wznowiono je w lu­
tym następnego roku. Nie udało się już jednak zachować codziennej 
częstotliwości wydawania 86. „Robotnik” wychodził bardzo nieregularnie, 
czasem tylko raz w tygodniu, aż wreszcie w kwietniu 1937 r. ostatecznie 
zakończył swój krótki żywot. Po półrocznym zaledwie epizodzie z mu­
tacją „Robotnika” lubelska organizacja PPS do wybuchu wojny nie zdo­
była się już na powołanie żadnego pisma. Biorąc jeszcze pod uwagę fakt, 
że nie było to wydawnictwo w pełni samodzielne, można więc przyjąć, 
iż miejscowa prasa partyjna na dobrą sprawę przestała istnieć jesienią 
1930 r., wraz z upadkiem „Jutra Polski” .

Mniej więcej w tym samym czasie wygasła działalność edytorska 
lubelskich spółdzielni spożywczych —  w ogóle jedynych w dwudziesto­
leciu międzywojennym organizacji afiliowanych do PPS, które na owym 
terenie podejmowały jakieś przedsięwzięcia prasowe. Najstarszą, naj­
bardziej wpływową i zarazem największą spośród nich było Lubelskie 
Stowarzyszenie Spożywców (LSS)87. Założyli je w 1912 r. działacze

88 WAP Lublin. Urz. Woj. Lubelski, sygn. 563, k. 45, sygn. 607, k. 1—6.
84 Tamże, sygn. 563, k. 45.
86 Zob. np. A. P a c z k o w s k i ,  Polska prasa codzienna w latach 1918—1939. 

Niektóre kierunki przemian, „Rocznik Biblioteki Narodowej” , t. 12/13: 1979; t e n ­
że, Prasa w życiu politycznym Drugiej Rzeczypospolitej, „Dzieje Najnowsze” , 
1978, nr 3, s. 52—53; W. W ł a d y k a ,  Krew na pierwszej stronie. Sensacyjne dzien­
niki Drugiej Rzeczypospolitej, Warszawa 1982.

80 WAP Lublin. Urz. Woj. Lubelski, sygn. 563, k. 45, sygn. 597, k. 159.
87 O LSS i jej działalności wydawniczej zob. 50 lat Lubelskiej Spółdzielni 

Spożywców, Lublin 1963; J. D o r n i  n k  o, Z minionych lat. Wspomnienia działa- 
cza-spółdzielcy z okresu pracy na terenie Lublina, [Legnica] 1945; t e n ż e ,  Jan



P R A S A  P O L S K IE J  P A R T II  S O C JA L IS T Y C Z N E J 59

PPS-Lewicy, na czele ze wspomnianym już w pierwszej części niniej­
szego opracowania Janem Ilemplem. Z jego to właśnie inicjatywy w 
1916 r. przy Zarządzie LSS zorganizowano Wydział Społeczno-Wycho­
wawczy, odgrywający dużą rolę w kształtowaniu myśli socjalistycznej 
w  ruchu spółdzielczym oraz podejmujący w owym celu różne poczyna­
nia wydawnicze. Po odzyskaniu niepodległości Stowarzyszenie stało się 
terenem rywalizacji KPRP i PPS. Ostatecznie w  1922 r. we władzach 
LSS —  przemianowanego na Lubelską Spółdzielnię Spożywców —  górę 
wzięli socjaliści. I taki również kierunek już jednoznacznie przybrał 
wychodzący jego staraniem tygodnik „Spółdzielca” , poświęcony sprawom 
społeczno-gospodarczym, oświatowym oraz zawodowym.

Pismo to powstało jeszcze podczas wojny, w 1917 r., jako oficjalny 
organ Wydziału Społeczno-Wychowawczego LSS. W lipcu 1919 r. przy­
jęto tytuł „Spółdzielca Lubelski” . Jego redagowaniem zajmowała się 
początkowo Wanda Papiewska, siostra Jana Hempla, wybitna działaczka 
lewicowego nurtu spółdzielczości. Zastąpił ją na tym stanowisku w li­
stopadzie 1920 r. Józef Dominko, członek Zarządu LSS. W marcu 1922 r. 
„Spółdzielca” , zapewne z przyczyn finansowych, przekształcony został 
w  dwutygodnik. Wtedy też do nadzoru nad nim przy Wydziale Spo­
łeczno-Wychowawczym LSS powołano specjalną Komisję Wydawniczą 
pod kierownictwem Feliksa Dubickiego. Sytuacja materialna pisma na­
dal jednak musiała być trudna, skoro w latach 1923— 1924 ukazywało 
się ono nieregularnie. Nie pomogła nawet pewna obniżka kosztów wła­
snych, uzyskana dzięki przeniesieniu produkcji „Spółdzielcy” w sierpniu
1925 r. do nowo uruchomionej małej Drukarni Biurowej LSS. Pod koniec 
tego roku wydawnictwo upadło. Przez cały okres swego istnienia „Spół­
dzielca” wychodził w ilości 1,0— 1,5 tys. egz., co jak na takiego rodzaju 
lokalne pismo było nakładem dość pokaźnym 88.

Z kolei wraz z lewicowymi ludowcami socjaliści przewodzili innej 
lubelskiej kooperatywie, Stowarzyszeniu Spółdzielczemu Pracowników 
Państwowych i Komunalnych (w 1922 r. przyjęło nazwę Stowarzyszenie 
„Wspólna Praca” ). Od 1921 r. wydawało ono w nakładzie 300 egz. dwu­
tygodnik „Komunikat” , zmieniający następnie tytuł na „Komunikat Spół­
dzielczy” (1921), „Komunikat Spółdzielczy. Nasza Praca” (1922) i „Na­
sza Praca” (1923) 89. Pismo redagowali kolejno: Antoni Wiśniewski, Alek­
sander Wiszniewski i członek PPS Stefan Czarniecki. „Nasza Praca” 
istniała do 1924 r. Zaś jeszcze w tym samym roku wychodzić zaczął, jako

Hempel — teoretyk i działacz spółdzielczości robotniczej, Warszawa 1960; W. P a ­
p i e w s k a ,  Jan Hempel. Wspomnienia siostry, Warszawa 1958; R. R o s i a k ,  Lu­
dzie z kręgu „Kuriera". Jan Hempel, „Kurier Lubelski” , 1976, nr 246; t e n ż e ,  
Ludzie z kręgu „Kuriera” . Wanda Papiewska, tamże, 1976, nr 262. ·

88 A. K. G r o m e k ,  Bibliografia prasy lubelskiej (1800—1939), „Studia i Ma­
teriały Lubelskie” , t. 6: 1972, s. 423.

w Tamże, s. 395, 406.



60 A N D R Z E J  N O T K O W S K I

jej kontynuacja, dwutygodnik „Życie Spółdzielcze” , redagowany rów­
nież przez S. Czarnieckiego. Czasopismo to, podobnie jak „Nasza Praca” , 
związane było ze wspomnianym wyżej wydawnictwem „Ziemi Lubel­
skiej” . Początkowo zresztą ukazywało się w formie dodatku do owego 
dziennika. Już jako samodzielny periodyk przetrwało do połowy 1925 r. 
Po trzech latach przerwy, w kwietniu 1928 r., „Życie Spółdzielcze” zo­
stało wznowione. Wychodziło wtedy także co dwa tygodnie, będąc naj­
pierw organem Lubelskiej Rady Okręgowej Spółdzielni Spożywców, 
a potem Stowarzyszenia Spółdzielni „Spólnota” . W obu tych instytucjach 
przeważały wpływy PPS. Pismo w imieniu wydawców sygnował Stefan 
Czarniecki, a redagował Feliks Petruczynik. Jak już zaznaczałem, „Ż y­
cie” prawdopodobnie otrzymywało wsparcie z Banku Ludowego Ziemi 
Lubelskiej. Mimo to w rok po wznowieniu upadło. Odtąd pozostające 
pod patronatem partii kooperatywy nie wydawały już w Lublinie żad­
nych czasopism. A inne organizacje afiliowane do PPS w ciągu całego 
dwudziestolecia międzywojennego nie podejmowały w województwie lu­
belskim jakichkolwiek własnych prób edytorskich.

Jeśli zaś chodzi o prasę ściśle partyjną, to poza Lublinem działała 
ona na owym terenie wyłącznie w Hrubieszowie i w dodatku bardzo 
krótko. Zaledwie przez dwa miesiącó, od czerwca do sierpnia 1925 r., 
ukazywał się tam „Głos Robotniczo-Chłopski” , nieregularnie drukowany 
periodyk „poświęcony sprawom ludu pracującego miast i wsi” . W ciągu 
tego czasu wypuszczono pięć numerów pod redakcją aktywistów miej­
scowej organizacji PPS, Józefa Jurczenki i Jana Witosa90.

Również głównie w Lublinie-skupiały się lokalne pisma sympatyzu­
jące z PPS. Sygnalizowana wyżej ich szczególna rola polegała na tym, 
że nie tylko wspierały ideologicznie miejscową prasę partyjną, lecz ją 
nawet częściowo zastępowały w długich okresach jej nieistnienia. Sy­
tuacja taka miała miejsce zwłaszcza w pierwszych latach odrodzonej 
Rzeczypospolitej. Kilka miesięcy po zwinięciu „Dziennika Lubelskiego” 
i „Naszych Haseł” , w sierpniu 1919 r., w pewnym sensie na ich miejsce, 
powstało nowe codzienne pismo pt. „Dzień Polski” . Jego wydawcą i re­
daktorem naczelnym był Zygmunt Majewski, redaktorem odpowiedzial­
nym —  Teodor Kaszyński. Pismo samo mieniło się „niezależnym organem 
demokratycznym” . Jak czytamy w sporządzonym we wrześniu 1920 r. 
raporcie Sekcji Polityczno-Prasowej Oddziału II Informacyjnego stacjo­
nującego wtedy w Lublinie Dowództwa 3 Armii WP, „Dzień Poílski” 
utrzymywał „ciągły kontakt z organizacjami lewicowo-niepodległościo- 
wymi” i popierał „całkowicie, bez zastrzeżeń Naczelnika Państwa” Józefa 
Piłsudskiego91. W porównaniu z „Dziennikiem Lubelskim” pozostawał

80 A. L. G z e 11 a, Pisma hrubieszowskie. Tradycje prasy regionalnej, „Kurier 
Lubelski” , 14—15 V 1977.

91 CA КС PZPR, Instytucje Wojskowe, Dowództwo 3 Armii WP, sygn. 296/1-70, 
k. 56—57.



P R A S A  P O L S K IE J  P A R T II  S O C JA L IS T Y C Z N E J 61

Jednak z PPS w luźniejszych związkach. Praktycznie ograniczały się 
one do komentowania w duchu poglądów partii szeregu spraw z życia 
kraju oraz wyrażania pozytywnych opinii o jej działalności. Czytelnicy 
pisma rekrutowali się z inteligencji demokratycznej i robotniczego akty­
wu PPS.

Podczas wojny polsko-radzieckiej „Dzień” jawnie opowiedział się po 
stronie obozu belwederskiego. W sierpniu 1920 r. oddał się pod rozkazy 
Oddziału II Dowództwa Frontu Środkowego. Został zawieszony do czasu 
zakończenia działań wojennych, a jego redaktorzy zorganizowali i pro­
wadzili w Lublinie wojskowe pismo codzienne „Front” . To wybitnie 
propagandowe wydawnictwo, drukowane w nakładzie 6 tys. egz., cie­
szyło się też dużym wzięciem wśród cywilnej ludności miasta, przede 
wszystkim ze względu na aktualność doniesień wojennych92. Po wzno­
wieniu „Dzień Polski” , mimo częstych konfiskat za głoszenie radykal­
nych poglądów społecznych, przetrwał do 1923 r. Jeszcze w trzecim 
kwartale 1922 r. odbijany był w ilości 2,5 tys. egz., potem jednak nakład 
spadł do 1,0— 1,5 tys. egz.93 Prawdopodobnie zabójcza dla „Dnia” oka­
zała się konkurencja „Ziemi Lubelskiej” , która na początku lat dwu­
dziestych przeszła na takie same jak on pozycje polityczne.

Dodatkowo oparcie zyskała partia w 1920 r. w tygodniku saty­
rycznym „Diabeł” . Niedługo po założeniu przeniesiono go wszakże do 
Warszawy, gdzie po krótkim czasie upadł. Nieporównanie poważniejszym 
zyskiem dla PPS okazało się więc przyjęcie lewicowo-demokratycznego, 
bliskiego partii kierunku przez „Ziemię Lubelską” . Dziennik ten, głę­
boko już wtedy wrośnięty w miejscową glebę, powstał w styczniu 1906 r. 
Zaś trzy lata później, wraz z własną drukarnią, kupił go Daniel Śliwicki. 
Ów publicysta i historyk literatury—  za młodu czynny w konspiracjach 
endeckich, a podczas wojny światowej popierający nurt aktywistyczny — 
w Polsce Odrodzonej stał się zwolennikiem Narodowego Zjednoczenia 
Ludowego. Zgodnie z linią tego stronnictwa „Ziemia” nawoływała do 
kompromisu między ugrupowaniami centrum a obozem marszałka Pił­
sudskiego. Gdy D. Śliwicki w 1921 r. zmarł, całe przedsiębiorstwo, pismo 
i drukarnię, odkupili od jego żony ludzie związani z partiami lewicy 
parlamentarnej.

Nowi właściciele dla dokonania tej transakcji i dalszego prowadzenia 
„Ziemi” powołali Spółdzielnię Wydawniczą, opartą na udziałach człon­
kowskich nabywanych przez miejscową inteligencję lewicową. W lutym 
1924 r. Spółdzielnia przyjęła nazwę „Placówka Lubelska” . Na przełomie
1926 i 1927 r. głównymi jej udziałowcami byli: wymieniony już socja­
listyczny działacz kooperatyw spożywczych Stefan Czarniecki, Włady­

92 Tamże, k. 57; zob. też: J. P y t e l ,  Polska prasa wojskowa w latach 1918— 
1921 (stan, kierunki rozwoju i charakterystyczne cechy), KHPP, 1977, nr 1.

9s WAP Lublin. Urz. Woj. Lubelski, sygn. 555, k. 59, sygn. 598, k. 1, 5.



62 A N D R Z E J  N O T K O W S K I

sław Dubowik —  obaj urzędnicy Inspektoratu Pracy, Leopold Janczar —  
inżynier i Józef Piechota —  urzędnik bankowy. Od strony politycznej 
nadzorował pismo Komitet Redakcyjny. W jego imieniu do końca 1927 r., 
zanim „Ziemia” nie dostała się w ręce sanacji, sygnowali dziennik jako 
redaktorzy odpowiedzialni kolejno: Leon Radziejowski, Henryk Łubień­
ski, Stanisław Kupczyński, Zygmunt Kiełb, Jan Ruczyński, Wacław Wo­
jewódzki —  w latach 1919— 1921 kierownik wydawnictw piłsudczykow­
skiego Towarzystwa Straży Kresowej w Grodnie (dziennika „Echo Gro­
dzieńskie” i in.), Tytus Czaki —  w latach 1906— 1914 wybitny działacz 
Organizacji Bojowej PPS-Frakcji Rewolucyjnej, współtwórca Związku 
Strzeleckiego, b. legionista i peowiak, szef lubelskiego oddziału PAT, 
Teodor Kaszyński —  b. redaktor „Dnia Polskiego” , Alfred Mossakowski, 
Antoni Kobiałko, Edward Lambach i Tadeusz Garztecki.

Istniejące w rzeczywistości ideologiczne, a także i finansowe, związki 
„Ziemi” z socjalistami wielokrotnie odnotowywała lokalna administracja 
państwowa. Na przykład w marcu 1926 r. wojewoda lubelski Stanisław 
Moskalewski informował MSW, iż dziennik ten jest organem „demokra­
tycznym, sympatyzującym z PSL-Wyzwolenie i PPS” 94. Z kolei lubelski 
starosta grodzki rok później, w raporcie prasowym dla wojewody —  
już wówczas piłsudczyka, Antoniego Remiszewskiego —  klasyfikował 
„Ziemię” jako pismo „oficjalnie bezpartyjne” , lecz utrzymujące „kierunek 
lewicowy, PPS i PSL-Wyzwolenie” . Zwracał też uwagę, że niedobory 
pieniężne wydawnictwa wyrównywane są przez Bank Ludowy Ziemi 
Lubelskiej, „a częściowo [przez] subwencje od posłów PPS i PSL-W y­
zwolenie z Warszawy” 95. Nawet jeszcze dosłownie na kilka dni przed 
całkowitym przejściem pod kontrolę sanacji, w listopadzie 1927 r., sta­
rosta grodzki określał „Ziemię” mianem dziennika „niezależnego, demo­
kratycznego, zbliżonego do PPS” 96.

Podkreślić jednak należy, iż od czasu lewicowej reorientacji —  obok 
wyraźnych wpływów socjalistycznych —  dochodziły w piśmie do głosu 
tendencje piłsudczykowskie. Wśród członków spółki wydawniczej i pu­
blicystów „Ziemi” znajdowali się bowiem również ludzie z kręgu b. To­
warzystwa Straży Kresowej, po przewrocie majowym czynni w Związku 
Naprawy Rzeczypospolitej. Za ich właśnie sprawą np. podczas kampanii 
wyborczej do Rady Miejskiej Lublina w czerwcu 1927 r. z łamów dzien­
nika pobrzmiewać zaczęły prorządowe tony. Wojewodzie A. Remiszew­
skiemu później dało to powód do stwierdzenia, że aczkolwiek „poziom 
artykułów na ogół nie stał na wysokości należytej, praktycznie jednak 
pismo oddało duże usługi” nowym władzom 97.

£4 Tamże, sygn. 555, k. 211.
65 Tamże, sygn. 600, k. 5.
16 Tamże, sygn. 555, k. 345.
87 Tamże, sygn. 601, k. 3 (woj. A. Remiszewski do MSW, 5 IX  1928).



P R A S A  P O L S K IE J  P A R T II  S O C JA L IS T Y C Z N E J 63

Mimo swojego lewicowo-demokratycznego i „belwederskiego” nasta­
wienia, do połowy 1923 r. „Ziemia Lubelska” nie popadała w poważniej­
sze kolizje z administracją państwową. W maju tego roku uzyskała na­
wet z Prezydium Rady Ministrów 15 min marek kredytu na zakup; po> 
zniżkowej cenie z magazynów rządowych trudnego wówczas do zdobycia 
papieru drukarskiego. Przy pomocy owej tzw. pożyczki papierowej po­
zaparlamentarny gabinet gen. Władysława Sikorskiego zjednywał sobie 
prasę centrową i lewicową 98. Pożyczkę, na łączną sumę 375 min marek, 
otrzymało ok. 30 wydawnictw, w tym tylko sześć prowincjonalnych. 
Fakt, że znalazła się wśród nich „Ziemia” , świadczy o znaczeniu, jakie 
nadawały jej wtedy najwyższe czynniki państwowe, uważające lubel­
skie wydawnictwo za ważną placówkę polonizacji Kresów Wschodnich.

Nie zawsze jednak wynikały z tego korzyści dla „Ziemi” , albowiem 
bacznie obserwował ją również centroprawicowy gabinet Wincentego Wi­
tosa (tzw. rząd Chjeno-Piasta), który objął władzę po ekipie gen. W. Si­
korskiego. Ówczesny naczelnik Wydziału Polityczno-Prasowego sporządził 
dla premiera taką oto opinię o piśmie, odpowiadającą zresztą prawdzie: 
„Organ lewicowy [...] stosujący wobec rządu ostrą i nie przebierającą 
w środkach opozycję. Pod względem ideologii politycznej zbliżony do 
»Wyzwolenia«. [...] Przedruki [...] z [...] »Robotnika«” " .  Na wydawnictwo 
posypały się represje. Władze lubelskie, instruowane przez PRM, doko­
nywały częstych konfiskat. W związku z drukiem „artykułów przeciw- 
rządowych” , pod groźbą zwolnienia z państwowej posady kierownika 
oddziału PAT, w lipcu 1923 r. opuścić musiał redakcję T. Czaki 10°. Wresz­
cie, za zamieszczenie serii krytycznych wobec rządu materiałów o wy­
padkach krakowskich w listopadzie 1923 r., z nakazu PRM pismo zostało 
zawieszone. Po dziesięciodniowej przerwie znów wprawdzie zaczęło wy­
chodzić, lecz ze względów formalnych pod zmienionym tytułem „Nowa 
Ziemia Lubelska” . Do dawnego tytułu powróciło dopiero w maju 1925 r.

Po przejściu w ręce lewicowców „Ziemia” w mniejszym niż poprzed­
nio stopniu była wydawnictwem obliczonym na zysk, dużo bardziej 
służyła zaś celom politycznym. Owszem, w niektórych latach przynosiła 
niewielki dochód, ale częściej przychody z prenumeraty, sprzedaży ulicz­
nej i ogłoszeń nie równoważyły wydatków. Na przykład na początku 
1927 r. miesięczne wpływy wynosiły 2500, a rozchody 3000 z ł 101. Braki

98 Zob. A. P a c z k o w s k i ,  Prasa w życiu politycznym Drugiej Rzeczypospo­
litej, s. 49—50; t e n ż e ,  Prasa polska w latach 1918—1939, s. 453—454; M. P i e ­
t r z a k ,  op. cit., s. 86—87; A. N o t k o w s k i ,  Państwowa polityka prasowa Dru­
giej Rzeczypospolitej, cz. 2: Centralne ośrodki dyspozycji (premier, Prezydium Rady 
Ministrów, Polska Agencja Telegraficzna), KHPP, 1979, nr 4, s. 104—107; AAN. 
PRM. Rekt. 35, Kredyty na papier dla wydawnictw, t. 1, 2.

99 AAN. PRM. Rekt. 35, t. 2, k. 291.
100 AAN. PRM. Akta numeryczne, Dziennik podawczy 1923, poz. 11040, 11517.
ιοί WAP Lublin. Urz. Woj. Lubelski, sygn. 600, k. 5.



64 A N D R Z E J  N O T K O W S K I

budżetowe pokrywano, jak wiadomo, z dotacji Banku Ludowego Ziemi 
Lubelskiej, doraźnych subsydiów posłów PPS i PSL-Wyzwolenie oraz 
zarobków za roboty drukarskie. W latach 1922— 1927 nakłady minimalne 
„Ziemi” wahały się od 0,9 do 1,3 tys., przeciętne —  od 2,0 do 2,5 tys., 
maksymalne osiągały 3,0— 3,5 tys. egz., wykazując wszakże stały re­
gres 102 Pismo, czytane przez „inteligencję pracującą” i „uświadomionych 
robotników” , w ok. 1/2—-2/3 nakładu rozchodziło się w Lublinie. Reszta 
egzemplarzy wędrowała na teren całego województwa, głównie do miast 
i powiatów Włodawa, Biała Podlaska, Łuków oraz Siedlce 103.

Pod koniec listopada 1927 r. „Ziemia Lubelska” została ostatecznie 
wymanewrowana z kręgu oddziaływań PPS. Dokonali tego stojący już 
od półtora roku u władzy piłsudczycy, w ramach przygotowań do pierw­
szych po zamachu majowym wyborów parlamentarnych. Posługując się 
najróżniejszego rodzaju środkami —  od subtelnej argumentacji ideowej 
po zwyczajne szantaże i przekupstwa —  obóz rządzący, pod kierownic­
twem Kazimierza Świtalskiego jako dyrektora Departamentu Politycz­
nego MSW, przystąpił wtedy do budowy własnego, wielkiego i rozga­
łęzionego na cały kraj, systemu propagandy prasowej.

Najpoważniejszą zdobycz stanowiły drukowane w dziesiątkach ty­
sięcy egzemplarzy informacyjno-sensacyjne dzienniki „masowe” , takie 
jak np. sprzyjający przed majem PSL-Piast krakowski „Ilustrowany 
Kurier Codzienny” , związane dotąd ideowo z Chrześcijańską Demokracją 
wydawnictwa koncernu Jana Stypułkowskiego z Łodzi („Kurier Łódzki” , 
„Echo” ) oraz liberalna lwowska „Gazeta Poranna” . Dokonano pewnych 
wyłomów w prasie endeckiej, za tajne dotacje MSW umożliwiając świe­
żej daty „prorządowcom” m. in. założenie w Warszawie „Gazety Poran­
nej d. Dwa Grosze” i przechwycenie „Słowa Polskiego” we Lwowie. 
Nowym, a jakże cennym sprzymierzeńcem sanacji na przełomie 1927 
i 1928 r. okazała się odgrywająca rolę w życiu publicznym kraju prasa 
konserwatywna —  m. in. krakowski „Czas” , wileńskie „Słowo” , „Dzien­
nik Poznański” , warszawski „Dzień Polski” , pisma należącego do łódz­
kich magnatów przemysłowych koncernu „Republika” —  która wraz 
z wejściem zachowawców do organizowanego wówczas BBWR konsek­
wentnie, choć nie bez rezerwy, popierać zaczęła politykę marszałka J. Pił­
sudskiego. W samych tylko miastach prowincjonalnych (tj. poza War­
szawą, Łodzią, Poznaniem, Katowicami, Krakowem, Lwowem i Wilnem) 
w okresie kampanii wyborczej, od listopada 1927 do końca lutego 1928 r., 
przy ściśle poufnym rządowym wsparciu finansowym założono co naj­
mniej 18 dzienników i 20 tygodników. Ponadto pomajowe władze róż­

102 Tamże, sygn. 598, k. 1—71.
108 Tamże, sygn. 555, k. 211, 345, sygn. 601, k. 3.



P R A S A  P O L S K IE J  P A R T II  S O C JA L IS T Y C Z N E J 6 5

nymi metodami zjednały sobie kilkadziesiąt już istniejących wydawnictw 
lokalnych wszystkich dosłownie orientacji, od lewicy do prawicy 104.

Urząd Wojewódzki zwrócił uwagę na „Ziemię” upatrując w niej —j 
jak to nieco później ujął wojewoda A. Remiszewski —  najstosowniejszy 
dla siebie instrument propagandowego „oddziaływania na sfery średnie 
i robotnicze i przeciwstawiania [się] destrukcyjnej robocie prasy prawi­
cowej” 105. Rzeczywiście, „Ziemia” mogła być liczącym się rywalem dla 
miejscowych dzienników endeckich, „Głosu Lubelskiego” i mutacji sto­
łecznego „ABC” . A co ważniejsze, opanowanie jej ułatwiał fakt, że wśród 
ludzi związanych z wydawnictwem znajdowali się również piłsućtczycy.

Bezpośrednio operację przejęcia pisma przez czynniki rządowe prze­
prowadzał naczelnik Wydziału Bezpieczeństwa Publicznego Urzędu Wo­
jewódzkiego w Lublinie kpt. Władysław Włoskowicz, b. legionista, już 
przed majem należący do grona zaufanych oficerów Marszałka, latem
1927 r. zamieszany w sprawę tajemniczego zaginięcia gen. Włodzimierza 
Zagórskiego. 24 listopada 1927 r. K. Świtalski, konferując z kpt. W. Wło- 
skowiczem na temat przygotowań przedwyborczych na jego terenie, obie­
cał wypłacać z funduszu dyspozycyjnego MSW „3000 zł miesięcznie na 
»Ziemię Lubelską«, z tym że redakcja dostanie się do naszych rąk bez 
żadnych ubocznych wpływów” 10G. Owe „uboczne wpływy” —  przecho­
dzących do zdecydowanej opozycji antysanacyjnej pepesowców i „w y­
zwoleńców” —  w ciągu paru tygodni zostały zupełnie wyeliminowane. 
Wojewoda lubelski A. Remiszewski, w ślad za ustaleniami między K. Swi- 
talskim i kpt. W. Włoskowiczem, jeszcze przed końcem 1927 r. otrzymał 
z MSW 60 tys. zł „na akcję w prasie lokalnej” . Z sumy tej 40 tys. zł

104 Zob. m. in. A. G a r l i c k i ,  Od maja do Brześcia, Warszawa 1981, s. 224— 
226; K. H r a b y  k, Wspomnienia (III), RHCzP, t. 9: 1970, z. 4, s. 555—558; W. К a- 
s z u b i n a ,  Notatki o prasie łódzkiej, s. 173—176; D. i T. N a ł ę c z o w i e ,  Pra­
sowa działalność piłsudczyków, KHPP, 1979, nr 4, s. 81—84; A. N o t k o w s k i ,  
op, cit., s. 540—543; A. P a c z k o w s k i ,  Prasa polska w latach 1918—1939, s. 91— 
92, 99—102; t e n ż e ,  Prasa codzienna Warszawy w latach 1918—1939, Warszawa 
1983, passim; Sz. R u d n i c k i ,  W.  W ł a d y k a ,  Prasa konserwatywna Drugiej 
Rzeczypospolitej. Zarys problematyki i przegląd tytułów, cz. 2: W. W ł a d y k a ,  
Prasa konserwatywna w Polsce w latach 1926—1939, RHCzP, t. 14: 1975, z. 4, 
s. 438—465; E. R u d z i ń s k i ,  Kształtowanie się systemu prasy kontrolowanej w 
Polsce w latach 1926— 1939, „Dzieje Najnowsze” , 1969, nr Î, s. 89—95; M. S a d z e -  
Wi c z ,  Los tak chciał, [w:] Moja droga do dziennikarstwa. Wspomnienia dzienni­
karzy polskich z okresu międzywojennego (1918— 1939), oprać. J. Łojek, Warszawa 
1974, s. 292—-293; W. W ł a d y k a ,  Działalność polityczna polskich stronnictw kon­
serwatywnych w latach 1926—1935, Wrocław 1977, s. 10—104; t e n ż e ,  Krew na 
pierwszej stronie, passim; t e n ż e ,  Polityczne oblicze prasy ogólnoinformacyjnej 
w Drugiej Rzeczypospolitej, KHPP, 1979, nr 4.

ids WAP Lublin; Urz. Woj. Lubelski, sygn. 601, k. 3 (woj. A. Remiszewski 
do MSW, 5 IX  1928).

106 AAN. Zespoły Szczątkowe Oddz. I. Akta Kazimierza Świtalskiego, sygn. 69, 
k. 70.

5 — Kwart. Hist. Prasy Polskiej 1/89



06 A N D R Z E J  N O T K O W S K I

przeznaczono na zakup przez Urząd Wojewódzki „Ziemi” wraz z nale­
żącą do niej drukarnią 107.

Transakcji dokonano przez podstawioną osobę —  lubelskiego adwo­
kata Piotra Zubowicza, od 1922 r. senatora z PSL-Wyzwolenie, po maju, 
według określenia wojewody Antoniego Remiszewskiego, „idącego w kie­
runku przychylnym rządowi” 108. Związani z wydawnictwem socjaliści 
i opozycyjni ludowcy zapewne nie wiedzieli nic o jego roli. Być może, 
iż do pozbycia się „Ziemi” zostali oni skłonieni argumentem o jej po­
ważnym zadłużeniu —  w pierwszej połowie 1928 r. sięgającym już 
18,2 tys. z ł 109 —  oraz zobowiązaniem nowego nabywcy do wzięcia na 
siebie owych obciążeń. Odtąd Spółdzielnia Wydawnicza „Placówka Lu­
belska” składała się tylko z dwóch udziałowców: Urzędu Wojewódzkiego, 
wnoszącego kwotę 32 tys. zł, i P. Zubowicza z wkładem 10 tys. z ł 110. 
Prawdopodobnie uczestnictwo w spółce tego sanacyjnego neofity miało 
jedynie tytularny charakter. Jego kapitał pochodził chyba z dotacji MSW. 
Wydaje się, że Urząd Wojewódzki, utrzymując nominalnie spółdzielczą 
formę własności wydawnictwa, chciał w ten sposób zamaskować przed 
opinią publiczną całkowite podporządkowanie „Ziemi” władzom państwo­
wym. Niewiele to pomogło, gdyż —  wedle kilka lat późniejszej in­
formacji sekretarza wojewódzkiego BBWR posła Cecyliana Ptasińskiego 
dla prezesa Bloku, płk. Walerego Sławka —  już wkrótce w Lublinie
o piśmie „powszechnie mówiło [się] jako o »urzędówce«” ш .

Wskutek przejścia na pozycje prorządowe „Ziemia” tracić zaczęła 
popularność, przeciętny nakład spadł do 1,2 tys. egz., pod nową redak­
cją — kolejno Antoniego Wieczorkiewicza i Juliana Tora —  obniżył się 
wydatnie poziom dziennikarski pism am . Doprowadziło to szybko do 
dalszego pogorszenia się stanu materialnego wydawnictwa. „Ziemia” — 
podtrzymywana przydziałami płatnych ogłoszeń i reklam urzędów, in­
stytucji i przedsiębiorstw państwowych oraz doraźnymi dotacjami go­
tówkowymi wojewody i Banku Gospodarstwa Krajowego 113 —  dogory­
wała jeszcze do końca grudnia 1931 r. Warto dodać, że dopiero w związku 
z sanacyjną reorientacją „Ziemi” lubelski OKR PPS w 1928 r. powołał

107 A. P a c z k o w s k i ,  Prasa polska w latach 1918—1939, s. 95, 101.
i°8 WAP Lublin. Urz. Woj. Lubelski, sygn. 601, k. 2 (woj. A. Remiszewski 

do MSW, 5 IX  1928).
109 Tamże, k. 3. .
110 Tamże, k. 2.
111 AAN. BBWR, sygn. 109 (mkf 31107), k. 23—24 (pos. C. Ptasiński do 

płk. W. Sławka, 28 X  1932).
112 WAP Lublin. Urz. Woj. Lubelski, sygn. 555, k. 297, sygn. 557, k. 45, sygn. 598, 

k. 73, sygn. 601, k. 2—3.
11S AAN. PRM. Akta grupowe, PAT, sygn. 33-3.1, k. 420; WAP Lublin. Urz. 

Woj. Lubelski, sygn. 601, k. 3; „Z  chwili bieżącej” : Subwencje BGK dla cza­
sopism prorządowych, „Przegląd Graficzny, Wydawniczy i Papierniczy” , 1930, nr 0.



P R A S A  P O L S K IE J  P A R T II  S O C JA L IS T Y C Z N E J 67

na jej miejsce tygodnik „Jutro Polski” . Przedtem zaś przez kilka lat 
dziennik zastępował przejściowo w ogóle nie wychodzącą w mieście, od 
upadku „Tygodnia Robotniczego” w 1924 r., prasę socjalistyczną 114.

Dwa lata po utracie wpływu na „Ziemię” partia zyskała istotne opar­
cie ideologiczne w miejscowych periodykach nauczycielskich. W 1928 r. 
członkowie PPS i PSL-Wyzwolenie opanowali Zarząd Lubelsko-Wołyń­
skiego Okręgu Związku Polskiego Nauczycielstwa Szkół Powszechnych 
(ZPNSP; od 1930 r. ZNP). Województwo lubelskie stało się wówczas 
najsilniejszym w kraju i najbardziej aktywnym ośrodkiem nauczyciel­
skiej opozycji lewicowej. Od stycznia 1929 r. Zarząd Okręgu ZPNSP 
wydawać zaczął w Lublinie „Ognisko Nauczycielskie” , jak głosił podty­
tuł —  „miesięcznik poświęcony teorii i praktyce życia szkolnego, oświacie 
pozaszkolnej, zagadnieniom samokształcenia i regionalizmu oraz sprawom 
społecznym i organizacyjnym” . Zespołem redakcyjnym, złożonym z miej­
scowych pedagogów, kierowali: Franciszek Rusin —  redaktor naczelny, 
działacz PSL-Wyzwolenie, Czesław Wycech —  redaktor odpowiedzialny, 
przewodniczący Zarządu Okręgowego ZPNSP i zarazem prezes woje­
wódzkiego Związku Młodzieży Wiejskiej RP „W ici” , oraz Feliks Popław­
ski —  członek PPS. .

„Ognisko” , początkowo tłoczone w nakładzie 2— 3 tys. egz. przez dru­
karnię Banku Ludowego Ziemi Lubelskiej (tę właśnie oficynę wybrano 
chyba nie przypadkiem!), rozchodziło się na rozległym terenie woje­
wództw lubelskiego, wołyńskiego i poleskiego 115. Obok spraw organiza­
cyjnych i czysto fachowych pismo obszernie omawiało problemy mate­
rialnych warunków pracy nauczycieli oraz w potępiającym duchu wy­
powiadało się na temat tzw. kryzysu szkolnego i całej polityki oświato­
wej sanacji. Mimo to starosta grodzki miasta Lublina w kwestionariuszu 
wywiadu prasowego za 1931 r. oceniał „Ognisko” jako organ „apolitycz­
ny” , w którego redakcji „ścierają się wpływy BBWR i opozycji” , wobec 
rządu „krytyczny, lecz rzeczowy” 116. Wkrótce jednak miesięcznik jesz­
cze bardziej zaostrzył swój antyrządowy kurs, ze szczególną gwałtow­
nością atakując tzw. jędrzejewiczowską ustawę o ustroju szkolnictwa. 
Agitacja uprawiana na jego łamach w dużej mierze przyczyniła się doi 
podjęcia przez zjazd okręgowy ZNP, obradujący w Lublinie na początku 
kwietnia 1932 r., uchwały protestującej przeciwko owej reformie. Doszło 
też do burzliwych polemik między częścią delegatów a przybyłą na 
zjazd posłanką Marią Jaworską z BBWR, przewodniczącą Komisji Oświa­
ty Sejmu RP.

114 Szerzej o „Ziemi Lubelskiej” zob. A. N o t k o w s k i ,  Prasa lubelska na tle 
czasopiśmiennictwa polskiego Drugiej Rzeczypospolitej, KHPP, 1983, nr 4, s. 24, 
32—34, 38—40.

us WAP Lublin. Urz. Woj. Lubelski, sygn. 557, k. 121, sygn. 558, k. 151, sygn. 559, 
k. 157.

116 Tamże, sygn. 559, k. 157.



68 A N D R Z E J  N O T K O W S K I

W związku z otwartym „buntem” w lubelskiej organizacji ZNP, 
kilkunastu należących do niej pedagogów Ministerstwo Wyznań Religij­
nych i Oświecenia Publicznego „dla dobra szkoły” , czyli po prostu kar­
nie, przeniosło do odległych małych miejscowości na kresach wschodnich 
i zachodnich. Sankcją tą objęto m. in. wszystkich trzech kierowników 
„Ogniska” , wyznaczając im jako miejsca „zesłania” Chojnice i Świecie 
w województwie pomorskim. Od września 1932 r. na czele pisma stanęli, 
zaś ludzie lojalni wobec rządu. Jednocześnie wycofano produkcję pisma 
z drukarni Banku Ludowego do cieszącego się dobrą opinią władz za­
kładu prywatnego. W grudniu 1935 r. „Ognisko” , pod zmienioną redak­
cją socjalistów Władysława Petrykiewicza i Władysława Pawłowskiego, 
zostało wszakże ponownie opanowane przez lewicę nauczycielską. W y­
chodziło —  w nakładzie sięgającym nawet 5 tys. egz. —  do wybuchu 
wojny, już nieprzerwanie utrzymując tę linię polityczną117.

Natomiast wcześniej niż w samym Lublinie, bo jeszcze przed zama­
chem majowym, działać zaczęło na polu prasy ruchliwe i również w 
znacznej części pepesowskie środowisko demokratycznego nauczycielstwa 
z terenu miasta i powiatu Łuków. Od 1924 r. ukazywała się tam —  
najpierw nieregularnie, a potem jako miesięcznik —  „Gazeta Łukow­
ska” , organ miejscowego Towarzystwa Kulturalno-Oświatowego „Ogni­
wo” . Jednym z głównych współpracowników pisma i przejściowo, w
1926 r., jego redaktorem był nauczyciel Józef Koziełł —  sympatyzujący 
z PPS członek ZMW RP „W ici” 118.

Gdy wydawnictwo to po czterech latach przestało istnieć, w czerwcu
1928 r. Oddział Powiatowy ZPNSP powołał na jego miejsce miesięcznik 
pt. „Gazeta Powiatu Łukowskiego” . Wśród jego kolejnych redaktorów 
naczelnych, obok członków i zwolenników BBWR oraz ludzi neutralnych 
politycznie, znajdowali się wspomniany już Franciszek Rusin (1928— 
1929), działacz PPS Adam Kołodziej (1929— 1930) oraz także wymieniony 
wyżej Józef Koziełł (1932—-1939). Ponadto socjalista Wacław Benendo 
stale zasiadał w Komitecie Redakcyjnym. „Gazeta” miała zawartość bar­
dziej urozmaiconą niż jej poprzedniczka. Poza sprawami kulturalno­
-oświatowymi, w  poważnym zakresie zajmowała się lokalną problema­
tyką społeczną i gospodarczą, ze specjalnym uwzględnieniem rolnictwa. 
Natomiast czysto politycznym kwestiom poświęcała stosunkowo niewiele 
miejsca i mimo obecności pepesowców w redakcji nie przyjmowała w y­
raźnie opozycyjnej postawy wobec rządów sanacyjnych. Pismo, od stycz­
nia 1932 r. przekształcone w dwutygodnik, drukowano w ilości przecięt­
nie 500— 600, a niekiedy 800 egz.119 Nakład ten prawie wyłącznie roz­
chodził się wśród miejscowego nauczycielstwa i innych grup inteligencji.

117 Zob. B. Ł u g o w s k i ,  op. cit., s. 109—110; dane o nakładzie w ostatnich 
latach przedwojennych: WAP Lublin. Urz. Woj. Lubelski, sygn. 583, k. 47.

118 Zob. A. L. G z e l l a ,  Dzieje prasy lubelskiej, s. 11, 34.
ив WAP Lublin. Urz. Woj. Lubelski, sygn. 557, k. 49, 65, sygn. 558, k. 7, 185, 

209, 211, sygn. 559, k. 53, 73; A. K. G r o m e k ,  op. cit., s. 386.



P R A S A  P O L S K IE J  P A R T II  S O C JA L IS T Y C Z N E J 69

W czerwcu 1933 r. wydawanie „Gazety” przerwano. Trzy miesiące 
później, we wrześniu, ukazywać się zaś począł w Łukowie, jako je j 
kontynuacja, dwutygodnik oświatowo-społeczno-gospodarczy „Podlasie” . 
Nowy periodyk, jak wskazywał już sam jego tytuł, miał zasięg teryto­
rialny szerszy niż „Gazeta” , obejmujący cały ów region. Znajdowało 
to zresztą odbicie nie tylko w treści pisma, ale również w tym, że było 
ono redagowane i finansowane przez oddziały powiatowe ZNP z Łu­
kowa, Siedlec, Garwolina i Białej Podlaskiej. Pierwszym szefem wy­
dawnictwa został ludowiec Stanisław Brzozowski, po krótkim czasie za­
stąpiony przez socjalistę Adama Kołodzieja. Ponadto czterech aktywnych 
członków PPS —  wspomniani już Wacław Benendo i Władysław Petry- 
kiewicz oraz Kazimierz Marzysz i Kazimierz Wojciechowski — znajdo­
wało się w jedenastoosobowym Komitecie Redakcyjnym. Resztę zespołu 
stanowili trzej nauczyciele związani ze Stronnictwem Ludowym, trzej 
„prorządowcy” , nie odgrywający jednak większej roli w redagowaniu 
pisma, i jeden bezpartyjny. Z kolei do stałych współpracowników, obok 
kilku ludowców (m. in. Czesława Wycecha i Franciszka Rusina), należał 
Wacław Polkowski z Węgrowa, jeden z założycieli (w 1919 r.) i wybit­
nych działaczy Koła Nauczycieli Socjalistów, w latach trzydziestych prze­
mianowanego na Organizację Nauczycieli PPS.

„Podlasie” już od pierwszych miesięcy swojego istnienia było więc* 
organem nauczycielskiej opozycji lewicowej, pozostającym pod silnymi, 
jeśli nie przeważającymi, wpływami socjalistów. Starosta powiatu Łu­
ków w raporcie polityczno-prasowym dla lubelskiego Urzędu Wojewódz­
kiego za styczeń 1934 r. dwutygodnik ten oceniał następująco: „Pozornie 
utrzymuje się na platformie pisma kulturalno-oświatowo-regionalnego, 
stopniowo odbiega od zadeklarowanego powyżej kierunku, przechodząc 
na pismo polityczne (PPS— CKW), [zamieszcza] przedruki artykułów 
z »Robotnika«. Dotąd pismo apolityczne, obecnie nastawione w kierunku 
PPS— CKW ze względu na osobę redaktora [A. Kołodzieja]. Ogólne na­
stawienie [...] agresywne w stosunku do poczynań rządu” 12°.

Władze państwowe podjęły przeciwko „Podlasiu” systematyczną akcję 
represyjną. Starostwo łukowskie obkładało dwutygodnik konfiskatami. 
Natomiast Ministerstwo Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego 
w styczniu 1935 r. redaktora A. Kołodzieja „dla dobra szkoły” przeniosło 
z Łukowa do pracy w Chojnicach. „Władze administracyjne —  czytamy 
w korespondencji łukowskich pedagogów, zamieszczonej przez „Miesięcz­
nik Nauczycielski” , organ związanego z PPS Towarzystwa Oświaty De­
mokratycznej „Nowe Tory” —  już od dwóch lat patrzyły wrogo na 
»Podlasie«. Taki sam był stosunek władz szkolnych do kolegów, którzy 
to pismo popierali. Lecz i tym razem przeniesienia nie spełniły pokła­
danych w nich przez władze nadziei, tu takich, jak kol. Kołodziej, jest

m  WAP Lublin. Urz. Woj. Lubelski, sygn. 560, k. 99, 103, 115.



70 A N D R Z E J  N O T K O W S K I

nas dużo” 121. I rzeczywiście, po A. Kołodzieju redakcję „Podlasia” objął 
inny zagorzały opozycjonista, J. Koziełł —  wtedy już działacz SL, a przy 
tym nadal zwolennik współpracy ludowców z PPS. Pod jego kierow­
nictwem dwutygodnik, zapewne w obawie przed zaostrzeniem represji, 
najpierw złagodził swój kurs polityczny. Ale po kilkunastu miesiącach — 
jak donosił wojewoda lubelski Jerzy Rożeniecki w sprawozdaniu sytua­
cyjnym dla MSW za kwiecień 1937 r. — „zmienił dotychczasowe na­
stawienie krytyczno-rzeczowe w stosunku do poczynań rządu, przecho­
dząc do akcji kryptoopozycyjnej, z odcieniem radykalno-lewicowym” 122. 
„Podlasie” , początkowo odbijane w nakładzie 1500, a potem 500— 600 egz., 
utrzymując tę linię dotrwało do wybuchu wojny 123.

Zaznaczyć jeszcze należy, iż w połowie lat trzydziestych w wojewódz­
twie lubelskim ukazywała się prasa jednolitofrontowa. Spośród pism tej 
grupy najwcześniej, w styczniu 1935 r., wychodzić zaczął dwutygodnik 
„Siejba” w Lublinie. Ów, jak głosił podtytuł, organ „radykalnej mło­
dzieży chłopskiej” , w charakterze wydawcy i redaktora sygnował Mie­
czysław Korzeniowski. Lubelski Urząd Wojewódzki określał to czaso­
pismo mianem „filokomunistycznego” . Bibliografie Aliny K. Gromek 
i Marii Krych odnotowują tylko jeden numer „Siejby” ■—■ czy wyszło 
•więcej, nie w iadom o124. Od lipca do października 1935 r. członek SL 
Stanisław Pietrzak wydawał w Sokołowie Podlaskim czasopismo „Któ­
rędy droga” , nawołując do współdziałania ludowców, socjalistów i ko­
munistów w walce z rządami sanacyjnymi. W nieregularnych odstępach 
czasu zdołano wydrukować pięć numerów 125. Z kolei w 1936 r. w: Bił­
goraju, pod redakcją komunisty Antoniego Pierścionka, w latach dwu­
dziestych działacza Niezależnej Partii Chłopskiej i Zjednoczenia Lewicy 
Chłopskiej „Samopomoc” , zdołano wypuścić trzy numery dwutygodnika 
kulturalno-społeczno-oświatowego „Nasze Życie” . Natomiast na przeło­
mie marca i kwietnia 1937 r. w  stolicy województwa ukazywał się w  
nakładzie 500 egz. dziennik „Kurier Lubelski” . Pismo, redagowane przez 
radykalizującego poetę Józefa Łobodowskiego, stanowiło próbę konty­
nuacji warszawskiego „Dziennika Popularnego” . Istniało jednak niespełna

121 „Miesięcznik Nauczycielski” , 1935, nr 1; cyt. za: B. Ł u g o w s k i ,  op. cit., 
s. 112.

122 WAP Lublin. Urz. Woj. Lubelski, sygn. 597, k. 67.
125 Tamże, sygn. 557, k. 123, sygn. 559, k. 53, 73, 191, sygn. 560, k. 99, 103, 115, 

sygn. 561, k. 49, sygn. 563, k. 53, 119— 122; zob. też J. M a r c i n i a k ,  „Podlasie” 
1933— 1939 — organ Oddziału Z NP w Łukowie, „Przegląd Historyczno-Oświatowy” ,
1966, nr 4; J. K o z ł o w s k i ,  Dalsze przyczynki do monografii czasopisma „Podla­
sie”, tamże, 1969, nr 2.

124 A. K. G r o m e k, op. cit., s. 422; M. K r y c h ,  Polska prasa rewolucyjna
1918— 1939. Katalog, Warszawa 1965, poz. 535.

126 Zob. A. P a c z k o w s k i ,  Prasa polityczna ruchu ludowego (1918—1939), 
Warszawa 1970, s. 347—348.



P R A S A  P O L S K IE J  P A R T II  S O C JA L IS T Y C Z N E J 7 1

trzy tygodnie —  dzieląc los swoich poprzedników; zamknięte zostało na 
mocy decyzji władz państwowych 126.

Ze skrupulatnego przeglądu wydawnictw wynika, że w wojewódz­
twie lubelskim w dwudziestoleciu międzywojennym więcej było pism 
luźno tylko sympatyzujących z ruchem socjalistycznym (12) niż pism 
bezpośrednio z nim związanych. Prasę ściśle partyjną reprezentowało 
osiem tytułów, w tym dwa dzienniki („Dziennik Lubelski” , mutacyjny 
„Robotnik Lubelski” ). Do tego dochodziły jeszcze trzy periodyki kon­
trolowanych przez PPS spółdzielni spożywców. Na początku omawianego 
okresu miejscowa prasa pepesowska składała się aż z pięciu pism: „Dzien­
nika Lubelskiego” oraz tygodników i dwutygodników „Chłopska Dola” , 
„Nasze Hasła” , „Nowiny Socjalistyczne” i „Spółdzielca” . Lecz w 1930 r., 
wraz z upadkiem „Jutra Polski” , aktywność wydawnicza socjalistów na 
tym terenie właściwie wygasła. Jedynym przedsięwzięciem w później­
szych latach okazał się krótkotrwały i w  dodatku niesamodzielny „Ro­
botnik Lubelski” . Toteż u schyłku Drugiej Rzeczypospolitej spośród 
prasy lokalnej hasła programowe PPS upowszechniały w pewnym za­
kresie tylko pisma pozostające poza pośrednią nawet dyspozycją partii,
0 rzadkiej częstotliwości druku i zasięgu oddziaływania społecznego 
ograniczonym do inteligencji: „Ognisko Nauczycielskie” i „Podlasie” .

Jeszcze mizerniej przedstawiało się czasopiśmiennictwo socjalistyczne 
w województwie warszawskim. W dużej wszakże części wynikało to 
z faktu, iż tamtejsze okręgi partyjne: Warszawa Podmiejska, Łowicz— 
Kutno, Płock, Włocławek, Ciechanów oraz przejściowo istniejące: Skier­
niewice, Mińsk Mazowiecki i Rypin „obsługiwane” były przez wydaw­
nictwa z pobliskiej stolicy. Na owym obszarze nieco żywszą działalność 
edytorską prowadzili jedynie pepesowcy płoccy. Prasa socjalistyczna w 
Płocku miała już zresztą pewną tradycję. W latach 1906— 1908 ukazywał 
się tam podziemny organ PPS-Frakcji Rewolucyjnej „Brzask” . Zaś pod­
porządkowany tej partii Związek Młodzieży Postępowo-Niepodległościo- 
wej (tzw. Filarecja) wypuścił w konspiracji dwa periodyki: „Młodzi idą” 
(1914— 1915) i „Znicz” (od kwietnia 1918 r. cztery num ery)12T.

W epoce Polski Odrodzonej pierwszym płockim pismem socjalistycz­
nym był tygodnik „Młot i Pług” , redagowany przez Emila Dudzińskiego
1 noszący oficjalną pieczęć miejscowego OKR PPS. Założono go w stycz­
niu 1919 r. jako organ agitacyjny na kampanię wyborczą do Sejmu 
Ustawodawczego. Po wyborach został jednak zwinięty. Lokalne władze 
partyjne nie miały prawdopodobnie pieniędzy na dalsze utrzymywanie 
tygodnika. Wznowiły go zaś, również z przeznaczeniem do akcji wybor­

126 WAP Lublin. Urz. Woj. Lubelski, sygn. 561, k. 41, sygn. 563, k. 45, 105; 
A. L. G z e l l a ,  Dzieje prasy lubelskiej, s. 8, 26.

127 Zob. J. M y ś l i ń s k i ,  op. cit., s. 138, 225, 230; A. G a r l i c k a ,  Czasopisma 
filareckie 1909—1914, cz. 2, RHCzP, t. 9: 1970, z. 2.



72 A N D R Z E J  N O T K O W S K I

czej, we wrześniu 1922 r. Pod redakcją Jana Mariańskiego wydano ^ześć 
numerów i podobnie jak poprzednio z chwilą zakończenia kampanii pi­
smo zamknięto (30 października). „Młot i Pług” więcej już się nie 
ukazywał. Natomiast trzy lata później, w grudniu 1925 r., z przywódcą 
płockiej organizacji partyjnej Zygmuntem Perkulem jako redaktorem, 
założono miesięcznik „społeczno-demokratyczny” pt. „Nasze Jutro” . Upadł 
on jednak, zapewne z braku funduszy, w marcu następnego roku, po 
wydrukowaniu zaledwie trzech numerów. Odtąd miejscowa instancja 
PPS nie podejmowała już żadnych inicjatyw wydawniczych.

Natomiast jeśli chodzi o organizacje afiliowane do partii, w okresie 
międzywojennym jako jedyny ich periodyk wychodził w Płocku wspo­
mniany wyżej młodzieżowy „Znicz” . Lokalna grupa Filarecji, przekształ­
cającej się właśnie w Związek Polskiej Młodzieży Socjalistycznej, wzno­
wiła go wiosną 1919 r. jako dwutygodnik. Zdołała wszakże wydać tylko 
dwa numery. Odnotować jeszcze trzeba, lecz tylko jako pismo ideowo 
zbliżone do ruchu socjalistycznego, wychodzący we wrześniu 1936 do 
września 1937 r. jednolitofrontowy miesięcznik „Jedność” . Periodyk ten 
wydawał i redagował radykalny działacz SL i ZMW RP „W ici” z powiatu 
płockiego, Julian Wieczorek. „Jedność” , najbardziej znany organ lewicy 
rewolucyjnej w łonie SL, upadła wskutek represji podjętych wobec niej 
przez Starostwo i Sąd Okręgowy w Płocku 128.

Zupełnie incydentalnie pojawiła się prasa socjalistyczna w Łowiczu; 
choć jeszcze pod okupacją niemiecką, wiosną 1918 r., wychodziło tam 
nielegalne czasopismo partyjne „Prawda” 129. W 1924 r. miejscowy OKR 
przystąpił do wydawania miesięcznika „Pobudka” , przeznaczonego dla 
członków i sympatyków PPS w powiatach Łowicz, Kutno, Sochaczew 
i Gostynin. Pod redakcją sekretarza Komitetu Okręgowego Stefana Ob- 
rzydowskiego wyszło zaledwie siedem numerów tego pisma.

Natomiast żadnych lokalnych periodyków socjalistycznych nie dru­
kowano w okresie międzywojennym we Włocławku, największym ośrodku 
robotniczym województwa warszawskiego, gdzie w dodatku partia posia­
dała silne wpływy. Od listopada 1918 do lipca 1919 r. ukazywał się 
w owym mieście jedynie organ tamtejszego oddziału blisko związanego 
z PPS Stronnictwa Niezawisłości Narodowej, dziennik „Ziemia Kujaw­
ska” . Redaktorem jego był adwokat Adam Lisiewicz, działacz SNN,

128 O międzywojennych wydawnictwach socjalistycznych w Płocku zob. Cz. G u- 
t r y ,  Z historii czasopism płockich, RHCzP, t. 9: 1970, z. 1; M. K i e f f  e r - K o -  
s t a n e c k a ,  Dawne i nowe czasopisma płockie, [w:] Dziesięć wieków Płocka, 
wyd. 2, Płock 1967, s. 144—149; A. P a c z k o w s k i ,  Prasa polityczna ruchu lu­
dowego, s. 348—349; F. W y  b u l  t, Prasa płocka w latach 1918—1939, „Jedność 
Mazowiecka”, 1947, nr 6; dokładne dane formalne zawiera Bibliografia czasopism 
płockich 1810—1966, cz. 1 i 2, oprać. L. Gołębiowska pod kierunkiem Cz. Gutrego, 
RHCzP, t. 9: 1970, z. 1, 2.

128 Zob. J. M y ś 1 i ń s к i, op. cit., s. 280.



P R A S A  P O L S K IE J  P A R T II  S O C JA L IS T Y C Z N E J 73

podczas wielkiej wojny czynny także w Polskiej Organizacji Wojskowej. 
Pismo, nie osiągające nawet 1 tys. egz. nakładu, upadło z braku dosta­
tecznej liczby czytelników 13°.

W województwie warszawskim wyszły więc w dwudziestoleciu mię­
dzywojennym trzy czasopisma podległe bezpośrednio instancjom PPS 
oraz jeden periodyk organizacji młodzieżowej afiliowanej do partii. Na 
początku omawianego okresu na terenie tym działały dwa pisma: „Młot 
i Pług” oraz „Znicz” , oba ukazujące się w Płocku. Lokalna prasa par­
tyjna zanikła tam całkowicie w 1926 r., z chwilą likwidacji płockiego 
„Naszego Jutra” .

A już prawie w ogóle czasopiśmiennictwo pepesowskie nie istniało 
w czasach odrodzonej Rzeczypospolitej w województwie białostockim —  
słabo uprzemysłowionym, ubogim, mającym stosunkowo dużo ludności 
niepolskiej, gdzie jakakolwiek legalna prasa polska, z racji specjalnych 
ograniczeń cenzorskich stosowanych na owym terenie przez rosyjskiego 
zaborcę, działać mogła dopiero od rewolucji 1905 r. Przedtem funkcjo­
nowały tam wszakże podziemne lokalne wydawnictwa socjalistyczne: 
„Białostocczanin” (1899— 1905) i dwujęzyczny, polsko-rosyjski „Zwiastun 
Wolności” w Grodnie (1904-—1906) ш .

Mimo tej tradycji przez całe dwudziestolecie międzywojenne miejsco­
wa socjalistyczna prasa partyjna ograniczyła się tylko do jednego pisma, 
na dobitkę niesamodzielnego —  dziennika „Robotnik Białostocki” , będą­
cego mutacją centralnego organu PPS. Wychodził on w  stolicy woje­
wództwa od września 1937 do końca sierpnia 1939 r., pod redakcją, 
kolejno: Kazimierza Kwiecińskiego, Mariana Pietruczuka, Władysława 
Zielińskiego, Wacława Radulskiego i Bolesława Żongołowicza. Kolumnę 
lokalną przygotowywano i tłoczono na miejscu, w drukarni „Feniks” , 
znajdującej się w tym samym budynku, co OKR PPS. Nakład pisma 
wynosił 1,5 tys. egz. 132 W ten sposób —  jako jedyny organ partyjny na 
swoim terenie ■—■ „Robotnik Białostocki” należał do największych mutacji 
stołecznego wydania głównego.

Wcześniej nieco, latem 1936 r., wychodziło w Białymstoku nie zwią­
zane z partią, choć publikujące materiały pepesowskich związków zawo­
dowych i TUR, jednolitofrontowe czasopismo „Życie” . Nominalnie reda­
gował je b. SDKPiL-owiec, nauczyciel Piotr L. Słucki, faktycznie — 
członkini Miejskiego Komitetu KPP, studentka Walentyna Najdus (obec­
nie emerytowany profesor Instytutu Historii PAN w Warszawie). Pismo, 
wobec odmowy kolportażu w sieci opanowanego przez sanację przedsię­
biorstwa „Ruch” , rozprowadzane było kanałami socjalistycznych związ­

130 AP Włocławek. St. Pow. Włocławskie, sygn. 328a, sygn. 342, k. 22.
181 Zob. J. M y ś l i ń s k i ,  op. cit., s. 82, 130—131, 139, 142.
182 Z. S o k ó ł ,  Czasopiśmiennictwo białostockie w latach 1919—1939, [w:] Stu­

dia i materiały do dziejów miasta Białegostoku, pod red. J. Antoniewicza i J. Jaka, 
t. 1, Białystok 1965, s. 408—409.



A N D R Z E J  N O T K O W S K I

ków zawodowych. Jak podaje sama W. Najdus, nakład „Życia” , wyno­
szący początkowo 2 tys., wzrósł do 10 tys. egz. Zasięg terytorialny, 
przewidywany na Białystok i Wilno, planowano z czasem rozszerzyć 
na inne regiony kraju. Jednakże po wydrukowaniu pięciu numerów bia­
łostocki Sąd Okręgowy nakazał „Życie” zamknąć, zaś jego redaktorów 
aresztować. Dokonano tego w ramach ogólnopolskiej akcji represyjnej 
podjętej wówczas przeciwko prasie jednolitofrontowej133.

Z kolei w Grodnie od marca 1929 r. co tydzień ukazywał się, aczkol­
wiek bez oficjalnego stempla partii, organ socjalistyczny „Postęp” . O jego 
obliczu ideowym orientował jednak już nawet sam podtytuł: „Tygodnik 
polityczno-społeczny i gospodarczy poświęcony obronie interesów ro­
botników i pracowników umysłowych” . Pismo redagowali kolejno: Józef 
Ślusarczyk, Stanisław Skowroński —  działacz lewicy partyjnej z pobli­
skiego Wilna oraz oddelegowany z Zagłębia Dąbrowskiego Jan Cupiał. 
Również i to wydawnictwo padło ofiarą represji. Władze państwowe do­
prowadziły do jego likwidacji w październiku 1930 r., podczas kampanii 
przed tzw. wyborami brzeskimi134. Warto jeszcze wymienić założony 
w 1910 r., a w okresie międzywojennym sympatyzujący z PPS łomżyń­
ski dwutygodnik „Wspólna Praca” pod redakcją Franciszka Hryniewicza. 
Dotrwał on do września 1939 r. 135 Natomiast w województwie biało­
stockim w ogóle nie wydawały własnej prasy organizacje afiliowane do 
partii.

W dwudziestoleciu międzywojennym w Łodzi i pięciu województwach 
Polski Środkowej, nie licząc miasta Warszawy, socjaliści wydali ogółem 
52 pisma. Instancjom partyjnym podlegało 38 pism, w tym trzynaście 
dzienników i gazet (pięć samodzielnych, osiem mutacyjnych). Prasa orga­
nizacji afiliowanych do PPS obejmowała zaś czternaście tytułów. Na 
przełomie 1918 i 1919 r. na owych terenach wychodziło jedenaście pism: 
„Łodzianin” , „Górnik” (tzw. partyjny) i „Pochodnia” w Zagłębiu Dąbrow­
skim, „Dziennik Lubelski” , „Chłopska Dola” , „Nasze Hasła” , „Nowiny 
Socjalistyczne” i „Spółdzielca” w Lublinie oraz „Głos Piotrkowski” , 
„Młot i Pług” i „Znicz” w Płocku. Natomiast tuż przed wojną druko­
wano również jedenaście tytułów, w tym aż siedem dzienników: „Kro­
nikę Zagłębia Dąbrowskiego” , „Kronikę Częstochowską” , „Robotnika Ra-

lS8 Dane o białostockim „Życiu” według relacji W. Najdus obszernie stresz­
czonej w pracy M. M e g l i c k i e j  Prasa Komunistycznej Partii Polskiej w latach 
1918—1939, [w:] Z dziejów polskiej prasy robotniczej 1879—1948, s. 243.

184 Zob. M. A m b r o s ,  Czasopisma wileńskiego rejonu bibliograficznego, „Ate­
neum Wileńskie” , 1930, z. 1/2, s. 393, z. 3/4, s. 497.

1SS O początkach „Wspólnej Pracy” zob. L. S a d o w s k i ,  Prowincja nie cał­
kiem głucha. Społeczno-kulturalna działalność inteligencji północno-wschodniego 
partykularza (Łomża—Suwałki—Białystok) na przełomie X IX  i X X  w., [w:] Inte­
ligencja polska X IX  i X X  w. Studia, pod red. R. Czepulis-Rastenis, t. 4, Warsza­
w a 1985, s. 268.



P R A S A  P O L S K IE J  P A R T II  S O C JA L IS T Y C Z N E J 7 5

domskiego” i „Życie Robotnicze” w Radomiu, „Łodzianina” , łódzkie 
mutacje „Dziennika Ludowego” i „Tygodnia Robotnika” , „Włókniarza” , 
„Drukarza Łódzkiego” , „Robotnika Piotrkowskiego” i „Robotnika Biało­
stockiego” . Jedynie dwa spośród nich: „Włókniarz” i „Drukarz Łódzki” 
były wydawnictwami samodzielnymi.

Socjalistyczna prasa Polski Środkowej ciągłość działania utrzymywała 
jedynie w województwie kieleckim, w Radomiu i Częstochowie. W Za­
głębiu Dąbrowskim, Łodzi oraz województwach łódzkim i białostockim 
w wydawaniu jej następowały natomiast krótsze lub dłuższe przerwy. 
Z kolei w województwach: warszawskim od 1926 i lubelskim właściwie 
od 1930 r. w ogóle przestała ona istnieć.

Z wyjątkiem niektórych organów związkowych —  łódzkiego „Włók­
niarza” oraz drukowanych w Zagłębiu Dąbrowskim „Górnika” i „Robot­
nika Chemicznego” —  pepesowskie periodyki Polski Środkowej miały 
zasięg lokalny, rozciągający się na kilka powiatów lub co najwyżej 
macierzyste województwo. Wyjąwszy mutacje wydawnictw stołecznych 
oraz „Górnika” i „Włókniarza” , były to przeważnie pisma niskonakłado­
we, odbijane w llości nie przekraczającej 2 tys. egz., o skromnej objętości 
i szacie zewnętrznej, nie mające mocnych podstaw materialnych ani 
fachowego personelu dziennikarskiego, swój serwis doniesień bieżących 
i publicystyki opierające na kompilacjach albo po prostu przedrukach 
z „Robotnika” czy krakowskiego „Naprzodu” . W mniejszych ośrodkach 
zastępowały one nie istniejące tam dzienniki socjalistyczne i dlatego 
miały przede wszystkim charakter informacyjny. Zdaniem Kazimierza 
Więcha, „prowincjonalna prasa partyjna wydawana własnymi siłami 
okręgowych instancji nie reprezentowała wysokiego poziomu. [...] Jej 
zaletą wszakże był bliski kontakt z życiem terenowych organizacji par­
tyjnych i robotniczych” 136.

ise K. W i ę с h, op. cit., s. 414.


