
Piotr Stanek

’Świat’ - tajna polska rozgłośnia w
Londynie, wrzesień 1942 - listopad
1944 roku
Przegląd Historyczno-Wojskowy 13 (64)/1 (239), 61-82

2012



61

Piotr Stanek 

„Świt” – tajna polska rozgłośnia w Londynie, 
wrzesień 1942–listopad 1944 ROKU

Wczasie II wojny światowej działało wiele polskojęzycznych stacji radio-
wych, których dzieje poznane są tylko w niewielkim stopniu1. Jedną z nich 
był „Świt” (The Dawn), tajna radiostacja foniczna, która nadając z tere-

nu Wielkiej Brytanii, pozorowała stację krajową. Mistyfikacja ta była zakrojona na 
szeroką skalę, podobnie jak przedsięwzięcia akcji „N”. 

* * *
Radiostacja została utworzona przez specjalny departament angielskiego Mini-

sterstwa Spraw Zagranicznych (Foreign Office) o zakamuflowanej, podwójnej na-
zwie: Kierownictwo Wojny Politycznej (Political Warfare Executiv – PWE) lub De-
partament Wywiadu Politycznego (Political Intelligence Department – PID)2. Był to 
organ odpowiedzialny za prowadzenie tzw. czarnej propagandy (black propagan-
da). Ta tzw. czarna radiostacja miała służyć podnoszeniu ducha oporu i chęci walki 
w okupowanym kraju (analogiczne stacje nadające w języku niemieckim miały za 
zadanie obniżenie morale ludności niemieckiej)3.

Brytyjczycy przekazali radiostację w gestię premiera Władysława Sikorskiego, 
który z  kolei oddał ją do dyspozycji ministra spraw wewnętrznych, Stanisława  
Mikołajczyka, zastrzegając sobie jednak „kontrolę ogólną” nad jej funkcjono-
waniem. Generał Sikorski kontakt z  polskimi pracownikami stacji utrzymywał 
za pośrednictwem adiutanta naczelnego wodza przy Prezydium Rady Ministrów,  
 
1	  Audycje w języku polskim nadawały m.in.: Radio Watykańskie, BBC, Polskie Radio Kair, Wy-
dział Radiowy Polskiego Centrum Informacji w Nowym Jorku, Radiostacja Wawer, Polskie Radio 
(najpierw w Paryżu, później w Londynie), niemiecka „Wanda”, Radiostacja im. T. Kościuszki, po-
wstańcze Polskie Radio i „Błyskawica”, Polskie Radio Białystok czy lubelska „Pszczółka”. Nie po-
wiodła się próba uruchomienia „Jutrzenki” we Włoszech czy „Gromu” w okupowanym kraju. Zob. 
J. Jędrzejczak, Mówi Polskie Radio Kair, w: Archiwum emigracji. Studia – szkice – dokumenty, z. 4, 
Toruń 2001, s. 7–17; D. Boćkowski, Wcześniej niż „Pszczółka”. Początki Polskiego Radia Białystok, 
w: Z dziejów Polski i emigracji (1939–1989). Księga dedykowana byłemu Prezydentowi Rzeczypo-
spolitej Polskiej Ryszardowi Kaczorowskiemu, Gorzów Wielkopolski 2003, s. 119–128; Z. S. Sie-
maszko, Radio communications during the Warsaw Rising, Sympozjum zorganizowane przez Studium 
Polski Podziemnej (SPP) w siedzibie Instytutu Polskiego i Muzeum im. Gen. Władysława Sikorskie-
go (IPiMS) w Londynie 22 listopada 2004 r. z okazji 60. rocznicy Powstania Warszawskiego, s. 4,  
http://spp-pumst.org/spp_publikacje-studium.html (14 III 2008).
2	  Szerzej nt. PWE/PID zob. D. Garnett, The Secret History of PWE, Londyn 2002.
3	  „Świt” otrzymał kryptonim „RU P1”, gdyż wszystkie tego typu radiostacje, pozostające pod bry-
tyjskim nadzorem, nazywano w skrócie RU (Research Unit). Szerzej nt. czarnej propagandy zob.  
S. Newcourt-Nowodworski, Czarna propaganda. Polska, Niemcy, Wielka Brytania. Tajemnice naj-
większych oszustw II wojny światowej, Kraków 2008.



62

 ARTYKUłY I ROZPRAWY

kpt. Janusza Tyszkiewicza, który jednak nie był ich zwierzchnikiem. Formalnie ze-
spół stacji podporządkowano Wydziałowi Społecznemu MSW (kierownik Paweł 
Siudak i jego zastępca Mieczysław Thugutt), do którego należały sprawy szeroko 
pojmowanej łączności. Dodatkowo Sikorski ustanowił również łącznika (dr Józef 
Retinger) między nim, Mikołajczykiem a odnośnymi czynnikami angielskimi. Au-
torami audycji i spikerami byli wyłącznie Polacy, strona techniczna przedsięwzięcia 
należała zaś do Brytyjczyków. Nadzór polityczny nad „Świtem” zmonopolizowali 
całkowicie ludowcy, gdyż Siudak i Thugutt byli ludowcami, lojalnymi wobec pre-
zesa Mikołajczyka4.

„Świt” rozpoczął pracę 10 września 1942 r. Pierwszą audycję miał nadać 
„Jan Karski”, czyli Jan Kozielewski5. Tu mówi tajna radiostacja warszawska 
(...) Mówimy do Was z  Warszawy, dziś cierpiącej i  zubożałej, ale nie uległej, 
z  której możemy być dumni, że godna jest być stolicą wielkiego państwa (...) 
warunki, w jakich odbywa się nasza audycja, nie pozwalają na dłuższe jej trwa-
nie6. Przypominano jednak rodakom w kraju o toczonej na śmierć i życie walce 
z okupantem, w której nie ma miejsca na żaden kompromis. Dziękowano prezy-
dentowi i naczelnemu wodzowi, zachodnim politykom i społeczeństwom. Aby 
uwiarygodnić mistyfikację dotyczącą miejsca nadawania, audycję urwano w pół 
słowa7.

Zgodnie z wytycznymi, stacja miała wypełniać wiele zadań, m.in.: (...) kierować 
i popierać zorganizowany opór przeciw okupacji niemieckiej; zwalczać samowolne 
i nie zorganizowane odruchy buntu, które mogą osłabić zorganizowane siły oporu 
przez wywołanie ciężkich represji; podnosić na duchu ludność polską; osłabiać mo-
rale Niemców w Polsce8; stwarzać podstawy przyjacielskiej współpracy powojennej 
między Polską a drugimi krajami Europy Wschodniej; popierać prestiż W. Brytanii 
i narodów sprzymierzonych w Polsce9.

Radiostacja miała informować świat o stanowisku kraju, odpowiednio instruować 
politycznie kraj, pomagać w organizowaniu samoobrony wobec okupanta, a przede 
wszystkim (...) mówić to, czego Rząd Polski oficjalnie mówić nie może od sobie, ale 
na co chciałby móc się powołać jako na głos z kraju wobec opinii z kraju, czy też 
nawet wobec własnego społeczeństwa10.

4	  Archiwum Akt Nowych (dalej – AAN), Archiwum Stanisława Mikołajczyka (dalej – ASM), mi-
krofilm (dalej – mf.) HI/VI/35, s. 402, Pismo W. Sikorskiego do S. Mikołajczyka, 4 XI 1942 r.;  
T. Kochanowicz, Na wojennej emigracji. Wspomnienia z lat 1942–1944, Warszawa 1975, s. 57, 81; 
A. Kołodziejczyk, Skazany za szpiegostwo i dywersję. Sekretarz Stanisława Mikołajczyka – Paweł 
Siudak (1905–1972), „Niepodległość i Pamięć” 1997, nr 1, s. 235; M. Hułas, Goście czy intruzi? Rząd 
polski na uchodźstwie, wrzesień 1939–lipiec 1943, Warszawa 1996, s. 233.
5	  E. T. Wood, S. M. Jankowski, Karski. Opowieść o emisariuszu, wstęp E. Wiesel, Kraków–Oświę-
cim 1996, s. 193–194; T. Kochanowicz, op. cit., s. 57; S. Lewandowska, Polska konspiracyjna prasa 
informacyjno-polityczna 1939–1945, Warszawa 1982, s. 178.
6	  AAN, ASM, mf. HI/VI/35, s. 324, Treść audycji radiowej z 10 września 1942 r., tajnej stacji krajo-
wej dla Polaków za granicą i kobiet całego świata.
7	  Ibidem, Delegatura Rządu RP na Kraj, 202/III/68, mf. 2266/11, s. 9, Audycja „Świtu” nr 200,  
z 10 IX 1943 r., godz. 19.10, zawierająca fragment audycji z 10 IX 1942 r.
8	  Np. w maju 1944 r. z 899 minut czasu antenowego rozgłośnia przeznaczyła na to 123 minuty. Zob. 
S. Newcourt-Nowodworski, op. cit., s. 260.
9	  AAN, ASM, mf. HI/VI/35, s. 328, Dyrektywy polityczne dla P1.
10	 Ibidem, s. 331, Notatka, b.d.



63

P. STANEK: „ŚWIT” – TAJNA POLSKA ROZGŁOŚNIA W LONDYNIE ... 

Szczególnie trudną i delikatną kwestią był stosunek do ZSRS i komunistów 
krajowych. Zgodnie z wolą czynników brytyjskich, polityczne dyrektywy obli-
gowały radiostację do zaniechania swego dotychczasowego negatywnego sta-
nowiska do problemów stosunków polsko-sowieckich i (w swej działalności – 
przyp. red.) będzie mocno podkreślać pragnienie Polaków osiągnięcia ścisłych, 
przyjacielskich stosunków z  Rosją, w  obecnej chwili i  w  przyszłości, zgodnie 
z oświadczeniami gen. Sikorskiego i Premiera Mikołajczyka, (...) będzie podkre-
ślać zjednoczenie wszystkich partii politycznych w Polsce z wyjątkiem PPR (...), 
będzie zwalczać działalność komunistów w Polsce, oraz odpierać ataki i propa-
gandę tak zwanego Związku Patriotów Polskich, zwracając baczną uwagę, by 
odróżnić ich w tej akcji od Rosji Sowieckiej i w żadnym wypadku nie powiedzieć 
nic, co by mogło być uważane za popieranie obecnej propagandy antysowieckiej 
Niemców11.

Nawet tych, krępujących swobodę działania ustaleń czynniki polskie starały 
się lojalnie przestrzegać. Późniejszy polski zwierzchnik radiostacji – minister 
spraw wewnętrznych w  rządzie Mikołajczyka, Władysław Banaczyk, wydał 
m.in. zalecenie czynnikom krajowym, by w miarę możliwości tak naświetlały 
sytuację i działalność partii komunistycznej na ziemiach polskich, by powodo-
wało to jak najmniej zadrażnień na arenie międzynarodowej. Nie było to łatwe, 
zwłaszcza że komuniści bezpodstawnie oskarżali „Świt”, iż wzywał do ferowa-
nia wyroków śmierci wobec sowieckich partyzantów i nagłaśniał takie wypadki. 
Minister Banaczyk zdawał sobie doskonale sprawę, że ze względu na wyłamy-
wanie się komunistów ze wspólnej akcji antyniemieckiej oraz wrogość wobec 
Polskiego Państwa Podziemnego, przestrzeganie wyżej wymienionych zaleceń 
będzie niesłychanie trudne, dlatego informował ministra spraw zagranicznych, 
Tadeusza Romera, że należy liczyć się z tego rodzaju ostrzejszymi wystąpienia-
mi w programach radia12.

Rozgłośnia była zlokalizowana w ośrodku opodal Bletchley13, później zaś na krótko 
została przeniesiona do podlondyńskiej miejscowości wypoczynkowej Amersham, 
pozorowała zaś przenośną radiostację rzekomo nadającą z różnych miejsc w Polsce. 
Zastosowanie fali kierunkowej, opadającej na Polskę z odbicia, powodowało, że jej 
sygnał – w przeciwieństwie do Polskiego Radia czy sekcji polskiej BBC – był prawie 
niesłyszalny w Anglii14. Aby lepiej uwiarygodnić „krajową” lokalizację, uciekano się 
 
11	  Ibidem, s. 328, Dyrektywy polityczne dla P1.
12	 Hoover Institution Archives, Stanford University (dalej – HIA), Poland. Ministerstwo Spraw Za-
granicznych, box 179, folder 8, Pismo W. Banaczyka do T. Romera, 22 X 1943 r.
13	 Stacja mieściła się w  domu przejętym na czas wojny od miejscowego farmera. Nie była  
jedyną tego typu placówką w  tym rejonie, choć trudno określić ich liczbę. Jeden z  polskich 
pracowników stacji wspominał: Ile łącznie „czarnych” radiostacji działało, tego nigdy się  
nie dowiedziałem, bo obowiązywała ścisła tajemnica. Musiało być ich nie tak mało. Zoriento-
wałem się o  tym po pewnym czasie. Parę razy przejeżdżałem obok miejsca, z  którego audycje 
były transmitowane w eter. Widziałem las anten. Poza tym wszystkie zespoły nagrywały audycje 
w  jednym budynku, a  co godzina podjeżdżały tam samochody wiozące inną ekipę. Pilnie przy 
tym strzeżono, abyśmy się przypadkiem nawzajem nie zobaczyli. Zob. T. Kochanowicz, op. cit., 
s. 56–57.
14	 Sygnał był słyszany jednak w innych europejskich krajach, m.in. we Włoszech. Zob. HIA, Poland. 
Ministerstwo Spraw Zagranicznych, box 179, folder 22, Pismo ambasadora RP przy Stolicy Apostol-
skiej, Kazimierza Papée, do MSZ w Londynie, 9 III 1944 r..



64

 ARTYKUłY I ROZPRAWY

do najrozmaitszych sposobów. Przerywano audycje w pół zdania, rzekomo z uwa-
gi na grożące niebezpieczeństwo, dodawano nagranie szczekającego psa, co miało 
sugerować, że transmisja odbywa się akurat na wsi, emitowano tajemnicze szyfry 
i kryptonimy (Hallo Burza – mówi Czeremcha), a nawet napomykano o aktualnie 
panującej pogodzie w Warszawie15. Same wspomniane wyżej triki na niewiele by 
się zdały, gdyby nie nadawanie najnowszych wiadomości z kraju. Radiostacja rze-
komo dysponowała własnym kanałem informacji i miała w kraju stałego korespon-
denta, który informacje te codziennie zbierał i dostarczał do Londynu. „Korespon-
dentem” tym był Stefan Korboński. Plan działania „Świtu” był oparty głównie na 
wiadomościach nadsyłanych przez niego i kierowane przezeń Kierownictwo Walki 
Cywilnej (KWC)16. Warunkiem skuteczności było, by informacje napływały jak 
najszybciej i by było ich jak najwięcej. Z czasem opracowano sposób, który umoż-
liwiał podawanie przez „Świt” wiadomości o  danych wydarzeniach jeszcze tego 
samego dnia, w którym zaistniały17. Korboński we wspomnieniach przybliżył swoje 
metody pracy: Wychodziłem wcześnie na miasto. (...) Rozpoczynałem w ten sposób 
polowanie za jakąś sensacyjną wiadomością, która by dała „Świtowi” temat do 
audycji tego samego lub następnego dnia. Jeżeli nieszczęście chciało, że Niemcy 
w nocy – na przykład – rozplakatowali listę osób rozstrzelanych (...) lub rozlepili 
jakieś rozporządzenie, lub też w ogóle coś się stało, o czym całe miasto mówiło, 
wówczas wracałem do kryjówki i po ułożeniu tekstu i zaszyfrowaniu go przez Zofię 
(Korbońską – P.S.), depesza wędrowała na stację tak, by zdążyć na rozpoczęcie pra-
cy z Londynem. (...) Wieczorem słyszymy je nadawane przez „Świt”, rozbudowane 
i skomentowane. Słyszą je tysiące Polaków, słuchających w kraju radia potajemnie, 
nie bacząc na grożącą im za to karę śmierci18.

Starano się zwłaszcza pozyskać informacje z prasy gadzinowej, by móc im 
jak najszybciej przeciwdziałać. Redaktorzy rozgłośni szczególnie upodobali so-
bie polemiki z polskojęzyczną popołudniówką, która wychodziła w Warszawie 
o godz. 16.00. Żaden Polak czy Niemiec nie był w stanie wyobrazić sobie, że 
w ciągu czterech godzin (uwzględniając różnicę czasu) można z innego miejsca 
niż Warszawa lub jej najbliższe okolice nadać audycję nawiązującą do wydania 
z tego samego dnia19. Radiostacja Korbońskiego z wyprzedzeniem informowała 
także o tym, co ma się ukazać w podziemnej prasie. Jej szef otrzymywał bowiem 
od dwóch swych współpracowników, a  jednocześnie pracowników drukarni  
 
15	 M. J. Kwiatkowski, Polskie Radio w konspiracji 1939–1944, Warszawa 1989, s. 89.
16	 Od 21 XI 1943 r. aż do wybuchu Powstania Warszawskiego stacja wykorzystywała także materiały 
BIP KG AK. Szyfrantce Zofii Korbońskiej dostarczał je specjalny łącznik wyznaczony przez ppłk. 
Tadeusza Wardejna-Zagórskiego – Eugeniusz Szrojt „Dominik”. Zob. K. Malinowski, Żołnierze łącz-
ności walczącej Warszawy, Warszawa 1983, s. 89–90.
17	 Przygotujcie Anusię do nadawania wieczorem wiadomości z Warszawy z tego samego dnia. Bę-
dziemy je wysyłać czasem rano, np. afisze niem., częściej po południu, np. z Nowego Kurjera War-
szawskiego, który wychodzi między 13 a 14 – depeszował Korboński „Nowak”. Zob. AAN, ASM,  
mf. HI/VI/36, s. 207, Szyfr-depesza „Kazi” (radiostacja Korbońskiego), alarmowa, 3 X 1943 r.
18	  S. Korboński, W imieniu Rzeczypospolitej..., Warszawa 1991, s. 176–177; Z. Korbońska, Radiostacja 
„Świt” i „Głos Ameryki”, w: A. Ziółkowska-Boehm, Amerykanie z wyboru i inni, Warszawa 1998, s. 118.
19	 S. Newcourt-Nowodworski, op. cit., s. 261. Polskie radio podziemne „Świt” podało wiadomość 
o egzekucji Kutschery jeszcze tego samego dnia wieczorem, a radio BBC przekazało ją całemu światu 
– pisał z Warszawy Włoch, Alceo Valcini. Zob. A. Valcini, Golgota Warszawy 1939–1945. Wspomnie-
nia, Kraków 1973, s. 303.



65

P. STANEK: „ŚWIT” – TAJNA POLSKA ROZGŁOŚNIA W LONDYNIE ... 

(Jur Leżeński i Józef Antoni Sierzputowski), aktualny numer gazety kilka go-
dzin przed pojawieniem się go w sprzedaży20. Dlatego wieczorne audycje roz-
głośni mogły rozpoczynać się słowami: Dzisiejszy „Nowy Kurier Warszawski” 
przynosi wiadomość.... Był to koronny dowód na to, że jest to krajowa rozgło-
śnia. System funkcjonował na medal21.

Materiały krajowe były najważniejsze, ale nie były jedynym źródłem informa-
cji. Redaktorom dostarczano codziennie nasłuch audycji radiowych z poprzedniego 
dnia, obejmujący wszystkie jawnie działające rozgłośnie na świecie, w tym audycje 
radiostacji „Kościuszko”. Informacje czerpano również z profesjonalnie przygoto-
wanego przeglądu prasy światowej, ze specjalnego biuletynu zawierającego wybór 
fragmentów korespondencji nadchodzącej z zagranicy, z listów wziętych do niewoli 
Polaków służących w Wehrmachcie czy też z  podziemnej prasy dostarczanej do 
Wielkiej Brytanii. Cennym źródłem wiadomości o realiach okupacji były również 
materiały pochodzące z  ośrodka „Patriotic School”, gdzie przesłuchiwano osoby 
przybyłe z okupowanej Europy, a  zwłaszcza bezpośrednie rozmowy z Polakami, 
którym udało się wydostać z kraju. W  tym wypadku chodziło przede wszystkim 
o uzyskanie wiedzy na temat nowinek językowych, których użycie uwiarygodniało 
stację jako rozgłośnię krajową22.

Popularyzacji stacji w  społeczeństwie polskim służył zamieszczony w  pra-
sie podziemnej komunikat KWC, w którym informowano o istnieniu tajnej ra-
diostacji „Świt”, podając jednocześnie godziny jej pracy (nadawała codziennie 
dwie audycje po 15 minut, o godz. 9.10 lub 11.10 oraz 19.10) oraz długości fal, 
na których można było jej słuchać (rano na fali 26 m, a wieczorem – 31 m)23. 
Audycje były pilnie śledzone i kontrolowane przez Niemców, którzy też bez-
skutecznie szukali owej mitycznej krajowej radiostacji fonicznej. Bazując na 
informacjach z  krajowych meldunków i  doniesień, „Świt” ogłaszał nazwiska 
i  funkcje Niemców wyróżniających się szczególnym okrucieństwem, wyliczał 
ich zbrodnie i ostrzegał przed dalszym takim postępowaniem. Niejednokrotnie 
tak napiętnowany Niemiec łagodził swe poczynania, obawiając się podziemne-
go wymiaru sprawiedliwości, zwłaszcza że wiedział o tym, że wiele takich wy-
roków zostało wykonanych. Czesław Straszewicz, członek zespołu radiostacji, 
wspominał: Ja specjalizowałem się w ostrzeżeniach oraz wyrokach śmierci. Nie 
znając języka niemieckiego, ćwiczyłem się w poprawności wymawiania nazwisk 
różnych Sturmführerów i  Obersturmführerów, aby ich z  właściwym umlautem 
nastraszyć. Te ostrzeżenia na nas samych robiły ogromne wrażenie. Tym bar-
dziej, jeśli po nadanym ostrzeżeniu przychodziła wiadomość o  wykonanym  
 
20	 M. J. Kwiatkowski, op. cit., s. 89–90. Wątpliwe jest, czy Sierzputowski mógł być źródłem in-
formacji, skoro w 1942 r. nie pracował już w „Nowym Kurierze Warszawskim”. Zob. „Kwartalnik 
Historii Prasy Polskiej” 1991, t. 30, nr 1, s. 107.
21	 Z. Korbońska, op. cit., s. 118–119. 
22	 T. Kochanowicz, op. cit., s. 60–64. Potwierdzał to kurier Jan Nowak-Jeziorański: (...) wydawało 
mi się, że tak mogli mówić i takimi szczegółami operować tylko ludzie w okupowanej Polsce. Zob.  
J. Nowak-Jeziorański, Wojna w eterze, Kraków 2005, s. 497).
23	 AAN, ASM, mf. HI/VI/35, s. 523, Wiadomości z kraju, „Walka” 1943, nr 15–16; s. 839, „Tydzień” 
1943, nr z 23 czerwca; „Biuletyn Informacyjny” 1943, nr z 17 kwietnia; Biuro Archiwizacji i Udo-
stępniania Dokumentów Instytutu Pamięci Narodowej, Rząd Rzeczypospolitej Polskiej, 398, k. 5, 
„Kronika walki cywilnej” 1943, nr 1.



66

 ARTYKUłY I ROZPRAWY

wyroku śmierci. Owa kampania ostrzeżeń, prowadzona z ramienia Polski Pod-
ziemnej, siała panikę wśród dręczycieli na Pawiaku, w Oświęcimiu czy też na 
Majdanku. Jak nam depeszowano, zapobiegła niejednej zbrodni24.

Plan działania „Świtu” oparty był głównie o wiadomości nadsyłane przez Kor-
bońskiego (i kierowanego przezeń KWC)25, ponieważ 2 sierpnia 1941 r. nawiązał 
on odrębną łączność radiową z władzami naczelnymi RP w Londynie, informu-
jąc je o wszystkich istotnych wydarzeniach w okupowanym kraju. Przekazywano 
w ten sposób meldunki i raporty zarówno Stronnictwa Ludowego, jak i Delegatu-
ry Rządu. Podstawę do utworzenia tego kanału informacyjnego dało upoważnie-
nie udzielone mu przez delegata Cyryla Ratajskiego do zwracania się w pilnych 
sprawach bezpośrednio do rządu. Upoważnienie to dotyczyło wszelkich wiado-
mości z zakresu kształtowania się stosunków w kraju, informowania o działaniach 
okupanta, opiniowania i wyciągania wniosków oraz konsekwencji wynikających 
z jego własnych rozporządzeń. Kierownictwo Walki Cywilnej nie mogło przeka-
zywać jedynie nieuzgodnionych z władzami depesz o politycznym charakterze, 
zwłaszcza dotyczących stosunków politycznych panujących w podziemiu. Zasady 
te nie były łamane26. 

Przybyły do kraju w  styczniu 1941 r. emisariusz rządu Franciszek Moskal  
ps. „Teodor Martyniuk” przekazał szyfr do korespondencji Korbońskiemu, a od-
mówił tego delegatowi Ratajskiemu. Korboński za jego (Moskala) pośrednictwem  
 

24	 Cz. Straszewicz, O „Świcie”, „Kultura” (Paryż) 1953, nr 10, s. 65; J. Hersey, The Wall, Nowy 
Jork 1950, s. 7. O depeszach „Świtu” odnoszących się do zbrodni na Majdanku zob. K. Marczewska,  
W. Ważniewski, Obóz koncentracyjny na Majdanku w  świetle akt Delegatury Rządu RP na Kraj, 
„Zeszyty Majdanka” 1973, z. 7, s. 250–251.
25	 Stanisław Mikołajczyk „Stem” informował Korbońskiego: Poza krajem rozpoczęła pracę Anu-
sia. Jej zadanie – mówić tak jak tajna stacja nadawcza w kraju – a więc imitować. Nasze czynniki 
z Anusią współpracują – ale bez odpowiedzialności – mamy jednak wpływ na program. Dajemy wła-
sne naświetlenia całokształtu polityki zagranicznej – i  tu nakreślamy potrzebną linię – szczególnie 
aktualizując stosunki polsko-sowieckie. Pragniemy poruszać wydarzenia krajowe codziennie – ale 
brak nam jeszcze materiału. Znaczenie Anusi może być duże – gdyż będzie się można tutaj na nią 
powoływać. Spodziewamy się, że Anusia ułatwi pracę Wam – może dawać ogólne instrukcje zacho-
wania się wobec okupantów oraz informować te okolice kraju – gdzie wiadomości słabo docierają. 
Może dawać naświetlenia dla tajnej prasy krajowej. Wyjaśnijcie nam, czy Anusia powiększy terror 
czy też raczej skieruje inwigilację na fałszywe tory i ułatwi pracę tajnej stacji nadawczej w kraju. 
Komunikujcie systematycznie, czy audycje dobrze słychać – krytykujcie program i naświetlenia – ale 
rozumiejcie brak materiału odnośnie wydarzeń krajowych. Nadsyłajcie własne uwagi – co przede 
wszystkim nadawać oraz zasilajcie wiadomości z dnia – prześladowania, łapanki, wysiedlenia, pobór 
do robót przymusowych, pobór rekruta, volksdeutsche, renegaci, likwidacja ghetta, sprawy gospo-
darcze, ceny, łapownictwo okupantów, ich bałagan administracyjny, dezercje z frontu, tarcia między 
wojskiem i Gestapo i tak dalej. My te wiadomości opracujemy i niezwłocznie podamy przez Anusię. 
Zgłaszajcie do nas postulaty do Aliantów – podamy jak wyżej. Całość traktujcie jako bardzo poufny 
i trudny do prowadzenia, ale wydajny instrument polityczny. Zob. AAN, ASM, mf. HI/VI/35, s. 895, 
Dla Nowaka – jego nowym szyfrem.
26	 S. Korboński, Łączność „Trójkąt”–Mikołajczyk nawiązana. Z dziejów tajnej radiostacji nadaw-
czej, „Gazeta Ludowa” 1946, nr 158; HIA, Kolekcja Stefana Korbońskiego (dalej – SK), box 33, 
folder 4, R. Levin, They Broadcast from Nowhere, „Stag” 1952, nr 1, s. 72–77. Radiostacje Korboń-
skiego w korespondencji z Londynem posługiwały się kryptonimem „Kazia”. Członkowie podziemia 
znali je natomiast pod nazwą radiostacji „Kraj”. Zob. Biblioteka Zakładu Narodowego im. Ossoliń-
skich we Wrocławiu, Dział Rękopisów, 15349/II, mf. 9198, F. Cikowski, Moje wspomnienia z okresu 
1939–1949 r., mps, s. 35–36, 39.



67

P. STANEK: „ŚWIT” – TAJNA POLSKA ROZGŁOŚNIA W LONDYNIE ... 

przekazał do Londynu tzw. elementy ruchu, tj. sygnały rozpoznawcze stacji, 
długość fali i  godziny wywołania, i wyznaczył termin nawiązania łączności na  
1 kwietnia. Próba ta jednak się nie powiodła. Wówczas Korboński zwrócił się 
do dysponentów łączności wojskowej, by przez swoją stację powtórzyli je rzą-
dowi w  Londynie. Łączność udało się jednak nawiązać dopiero 2 sierpnia  
1941 r. Wcześniej, w czerwcu 1941 r., kolejny kurier rządowy, Czesław Raczkie-
wicz „Włodek”, będący pod wpływem działalności zespołu Korbońskiego, także 
odmówił przekazania przywiezionego szyfru delegatowi, a przekazał go szefowi 
KWC. Tego szyfru nie udało się Niemcom złamać, gdyż tylko trzy osoby (w Pol-
sce Korboński i jego żona – szyfrantka, a w Londynie tylko Mieczysław Thugtutt) 
wiedziały, że bazuje on na powieści Józefa Wittlina Sól ziemi27.

Zespół Korbońskiego liczył przeciętnie kilkanaście osób. Mimo stałego zagro-
żenia i strat odnotował on jednak znaczne sukcesy, gdyż oprócz wysłanych depesz 
udało się nadać słowne audycje: przemówienia Korbońskiego skierowane do ochot-
ników do Polskich Sił Zbrojnych na Zachodzie28. Bardzo łatwo niemieckie służby 
goniometryczne (namierzania radiowego) mogły namierzyć „grającą” radiostację, 
dlatego praca radiowa była niesamowicie ryzykowna i niebezpieczna29.

Rozgłośnia w korespondencji z krajem posługiwała się kryptonimem „Anusia”. 
Stanowiła ważny instrument KWC, nadawała bowiem do kraju przekazane jej tele-
graficznie zarządzenia, odezwy, instrukcje, pogróżki, ostrzeżenia i inne komunikaty. 
Podziemna prasa rzadko zaś posiłkowała się informacjami rozgłośni „Świt”, gdyż 
uchodziła ona przecież za krajową stację kierowaną przez Korbońskiego30.

Intencją Anglików było, aby stacja przede wszystkim pobudzała społeczeństwo 
w kraju do walki z Niemcami. Zdaniem jednak strony polskiej, było to wyważa-
nie otwartych drzwi, gdyż Polacy byli wystarczająco negatywnie nastawieni do  
 

27	 HIA, SK, box 5, S. Korboński do A. Korbońskiego, 25 II 1963 r.; box 9, M. Thugutt, Curriculum 
vitae, b.d.; Armia Krajowa w dokumentach 1939–1945, t. 1, Londyn 1970, s. 122; W. Grabowski, 
Polska tajna administracja cywilna 1940–1945, Warszawa 2003, s. 99.
28	 AAN, Delegatura Rządu RP na Kraj, 202/XVIII, t. 3, k. 2–5; ASM, mf. HI/VI/35, s. 387–388; 
„Biuletyn Informacyjny” 1942, nr z 22 stycznia; S. Korboński, W imieniu Rzeczypospolitej..., s. 238; 
idem, Tajne radiostacje. Rozmowa ze..., rozm. I. Laskowska, „Przegląd Polski” (Nowy Jork) 1982,  
nr z 1–7 lipca, s. 5. W opinii Kazimierza Malinowskiego, wymieniona komórka radiowa Korbońskie-
go nie była samodzielna i stanowiła sieć łączności Stronnictwa Ludowego o kryptonimie „St-53”. 
Zob. K. Malinowski, op. cit., s. 89.
29	 Szef operacyjny łączności KG AK, mjr Konrad Bogacki, wspominał po wojnie, że wzrastająca ak-
tywność niemieckich „goni” zmuszała do ciągłego skracania czasu nadawania: Ograniczyliśmy czas 
nadawania do dwóch godzin, później do jednej, do 20 minut, wreszcie zeszliśmy do 10 minut dzien-
nie. Zob. K. Bogacki, Bitwa w eterze. Walki i prace Armii Krajowej, „Na Antenie” 1964, nr 4, s. 1. 
Radiostacje KWC działały także w czasie Powstania Warszawskiego, a po jego upadku początkowo 
były jedyną łącznością Delegatury Rządu na Kraj z Londynem. Funkcjonowały do lipca 1945 r., tj. 
do rozwiązania struktur Polski Podziemnej, nadając i odbierając kilka tysięcy depesz. Zob. HIA, SK, 
box 30, folder 5, S. Korboński do J. Giedroycia, 4 XII 1970 r. Szerzej zob. Z. Korbońska, Refleksje 
z powstania 1944, Warszawa 2004.
30	 M. Celt, Na falach „Świtu”, „Na Antenie” 1963, nr 7, s. 6. Zob. np. Polska radiostacja „Świt”. 
20.09.[1943], „Krakowska Agencja Radiowa” 1943, nr 46, s. 2; Polska radiostacja „Świt”. 8.11.1943, 
ibidem, nr 76, s. 1. Odpisy wielu audycji „Świtu”, głównie pochodzące z nasłuchu radiowego, znaj-
dują się przede wszystkim w Studium Polski Podziemnej w Londynie (SPP, MSW, t. 13 A, B, 17, 29, 
52, 73), w AAN (Delegatura Rządu RP na Kraj, 202/III/68, 202/III/71) oraz w zbiorach Biblioteki 
Narodowej w Warszawie (Zbiory specjalne P 26: P 790 i P 791).



68

 ARTYKUłY I ROZPRAWY

okupanta. Najważniejsze wobec tego było zwalczanie propagandy sowieckiej za-
równo we własnym społeczeństwie, wśród mniejszości narodowych zamieszkują-
cych ziemie polskie, jak i na forum międzynarodowym. Komunistyczna radiosta-
cja im. Tadeusza Kościuszki określała m.in. swych radiowych adwersarzy mianem 
„faszystów”, których jedynym zadaniem jest (...) rozbijanie jedności, osłabianie 
walki z hitlerowcami i oczernianie patriotów w opinii publicznej31. Oskarżała ich 
o podżeganie do bratobójczych mordów, a nawet posunęła się do insynuacji, że 
(...) zabijaniem (partyzantów – P.S.) zajmują się pobratymcy ze Świtu32. W  tej 
sytuacji rozgłośnia była zmuszona przypominać słuchaczom w kraju: Dążymy do 
zjednoczenia wszystkich w walce z hitlerowskim okupantem. Patriotyczne stron-
nictwa polskie podporządkowały swe programy partyjne rozkazom Kierownictwu 
Walki Cywilnej. Jedynie komuniści wyłamują się z tej dyscypliny narodowej. (...) 
Nie pozwolimy na żadne prowokacje. Kto nie słucha Kierownictwa Walki Cywilnej 
działającego w porozumieniu i na żądanie sztabu międzyalianckiego, działa na 
korzyść Niemców33. Władze podziemne wzywały społeczeństwo w ogłaszanych 
komunikatach: NIE SŁUCHAJCIE (tak w  oryg. – P.S.) bolszewickich kłamstw 
nadawanych przez radiostację „Kościuszko”. SŁUCHAJCIE polskiej radiosta-
cji „ŚWIT”34. Podobnie w formie krótkich haseł ostrzegano Polaków: Pamiętaj, 
że PPR – TO MOSKWA! PPR – TO ZDRAJCY! JEDNOŚCIĄ ZWYCIĘŻYMY!35. 
Dzięki informacjom Korbońskiego radiostacja bardzo dobrze naświetlała również 
sprawę mordu katyńskiego36.

Słyszalność stacji nie ograniczała się tylko do Warszawy, do centrum kraju. Jan 
Nowak Jeziorański wspominał, iż na Wybrzeżu (...) wśród ludności polskiej naj-
większym powodzeniem cieszyła się tajna radiostacja „Świt”. Jak mnie zapewniali 
gospodarze, „Świtu” słuchali na Wybrzeżu wszyscy rozumiejący język polski. (...) 
Audycje formą, duchem, a przede wszystkim treścią różniły się zasadniczo od pro-
gramów Polskiego Radia i  BBC z  Londynu. Zawierały przeważnie wiadomości 
z kraju o zamachach na Niemców, o niszczeniu mleczarń i urzędów gminnych, o re-
presjach okupanta, pełne były szczegółów z życia codziennego. (...) słuchana (była 
– P.S.) z zapartym oddechem przez Polaków w Szwecji37.

Przedmiotem kontrowersji stała się kwestia opłacania pracowników rozgłośni. 
Strona angielska sugerowała, by czynił to rząd polski. Na takie rozwiązanie Polacy 
 
31	 HIA, Poland. Ministerstwo Spraw Zagranicznych, box 179, folder 8, Radiostacja im. T. Kościusz-
ki, 19 X godz. 21.55.
32	 Ibidem. 
33	 Ibidem, „Świt”, 19 X g. 19.10; 20 X godz. 9.00.
34	 Cyt. za: Polskie Państwo Podziemne wobec komunistów polskich (1939–1945). Wypisy prasy kon-
spiracyjnej, wybór i oprac. K. Sacewicz, Olsztyn 2005, s. 210.
35	 Cyt. za: ibidem, s. 306.
36	 AAN, ASM, mf. HI/VI/35, s. 490, 500; mf. HI/VI/36, s. 305, Szyfr-depesza „Kazi”, 19 IV 1943 r.; 
SPP, MSW 13, s. 109, Szyfr-depesza „Nowaka”, 19 IV 1943 r.
37	 J. Nowak-Jeziorański, Kurier z Warszawy, Kraków 1993, s. 106, 118; W. Grabowski, Polska Agen-
cja Telegraficzna 1918–1991, Warszawa 2005, s. 288. W Szwecji (...) zainteresowanie dla audycji 
„Świtu” wzrasta. Associated Press telefonuje co dzień, prosząc o wiadomości ze „Świtu”. Obecnie 
„Svenska Dagbladet” zaangażowała na próbę pracownika do codziennego podawania wiadomości 
ze „Świtu”. Chcą jednak ze „Świtu” same suche fakty i odrzucają wszystko, co pachnie tylko nieco 
propagandą, względnie co oni ze swej strony za propagandę uważają. Zob. AAN, ASM, mf. HI/
VI/35, s. 901, Wiadomości ze Stockholmu, 29 IX 1943 r.



69

 P. STANEK: „ŚWIT” – TAJNA POLSKA ROZGŁOŚNIA W LONDYNIE ...

się jednak nie zgodzili, pensje więc wypłacali Anglicy. Było to o tyle korzystne dla 
rządu polskiego, że w zmienionej sytuacji międzynarodowej mógł on oficjalnie od-
ciąć się od całego przedsięwzięcia38.

Redaktorami byli tzw. ludzie zaufania czterech stronnictw39. Pierwsze audycje 
przygotowali Witold Mieczysławski oraz Stefan Świetlik (nasłuch radiowy). Póź-
niej dołączyli: Janusz Laskowski (jesienią 1943 r. zastąpił go Stanisław Młodo-
żeniec), Czesław Straszewicz, Tadeusz Chciuk „Celt”, Tadeusz Kochanowicz oraz 
Walentyna Pacewicz (sekretarka). W grudniu 1942 r. kilka własnych tekstów wy-
głosił również wspomniany już Jan Karski. Tadeusz Chciuk, który grał na wiejskiej 
fujarce, wprowadził specyficzny sygnał rozpoznawczy rozgłośni, oparty na melodii 
„Bartoszu, Bartoszu, oj, nie traćwa nadziei”40.

Wymóg pozorowania nadającej codziennie stacji krajowej (...) niewątpliwie 
utrudniał pracę, zmuszał pracowników do morderczego tempa i  całodobowej 
aktywności41. W dodatku była to praca (...) czysto umysłowa, ogromnie odpo-
wiedzialna42. Wszyscy uczestnicy tego przedsięwzięcia zdawali sobie przecież 
sprawę, że wykonują swego rodzaju brudną robotę, polegającą na oszukiwaniu 
nie tylko wroga, ale i  słuchaczy w  Polsce. Pracownicy (...) udają bohaterów. 
Udają, że nad głowami ich czai się Gestapo, że są głodni, zmarznięci, że rzu-
cili swoje życia na szalę śmierci i  walki43. Ale w  rzeczywistości są (...) pełni 
doskonałego jedzenia, żyją w cieple, są bezpieczni, i otrzymują wysokie pensje. 
Pisząc, myśląc, przemawiając, muszą zdawać sobie z tego sprawę. Muszą wczuć 
się w  kraj i  w  swoją rolę44. Dla słuchaczy pozostawali anonimowi. Trzeźwo 
uważali również, że nie należy przesadzać z  lojalnością wobec gospodarzy – 
Anglików, którzy przecież zamierzali przede wszystkim forsować własną linię 
polityczną45.

Skład zespołu odzwierciedlał mniej więcej ówczesny przekrój polityczny i układ 
sił na emigracji, choć dominowali w nim ludowcy, np. Laskowski był zwolennikiem 
sanacji, Straszewicz miał poglądy zbliżone do endecji, Świetlik, Chciuk i  Mło-
dożeniec byli związani z  ruchem ludowym, a Kochanowicz – z socjalistycznym.  
 
38	 Ibidem, s. 332–333, Notatka, b.d.
39	 Zdaniem Janusza Laskowskiego, Mikołajczyk (...) projektował zrobienie ze „Świtu” czegoś bardzo 
niefachowego, a (...) dla utrzymania tajnego charakteru i dla skutecznego udawania, iż pracuje w wa-
runkach okupacyjnych, ma zespół nie zawodowy, lecz złożony z amatorów. J. Laskowski, Radiostacja 
„Świt”, cz. 1, „Zeszyty Historyczne” (Paryż) 1966, z. 9–10, s. 102–103.
40	 Ibidem, s. 102; T. Kochanowicz, op. cit., s. 137; Gość z Urugwaju w Londynie, „Gazeta Niedziel-
na” (Londyn) 1954, nr 13, s. 8.
41	 AAN, ASM, mf. HI/VI/35, s. 391, Uwagi techniczne dotyczące projektowanej radiostacji 
polskiej.
42	 Ibidem.
43	 Ibidem.
44	 Ibidem. Jeden z redaktorów tak wspomina pierwszy okres swej pracy w „Świcie”: Cały mój wy-
siłek umysłowy skierowany był głównie na wczuwanie się w atmosferę panującą w okupowanej Pol-
sce. Dążyłem, aby wypowiedzi moje nie nasuwały wątpliwości, że mówię z kraju. Starałem się więc 
tak czuć i tak myśleć, jakbym się tam znajdował. Szczególnie wyobraźnia moja musiała pracować, 
gdy każdego dnia zapoznawałem się z  lakonicznymi z natury rzeczy depeszami, które nadchodziły 
z Warszawy i których treść trzeba było odpowiednio rozwinąć. Zob. T. Kochanowicz, op. cit., s. 107. 
Por. V. Wejs-Milewska, Wykorzenieni i wygnani. O twórczości Czesława Straszewicza, Kraków 2003,  
s. 278.
45	 AAN, ASM, mf. HI/VI/35, s. 334 i 337, Notatka, b.d.



70

 ARTYKUłY I ROZPRAWY

Współpraca między nimi układała się jednak całkiem poprawnie, gdyż wszystkim 
przyświecał wspólny cel – by ich działalność pomagała walce z III Rzeszą46. Ten 
dowód narodowej harmonii Straszewicz podsumował następująco: W naszym skła-
dzie byli piłsudczycy, którym nikt nie przeszkadzał w  nadawaniu pięknych audy-
cji w dniu imienin Marszałka47; byli w nim PPS-owcy, którzy krzepili robotników 
wspomnieniami o Daszyńskim i Niedziałkowskim; i byli, owszem, ludowcy, którzy 
znowuż ujmowali się za chłopami masakrowanymi na Zamojszczyźnie i pisali piękne 
wiersze o Rataju i Witosie48.

Relacje pomiędzy stacją a polskimi zwierzchnikami nie były wolne od zadraż-
nień. Na ich tło rzuca pewne światło nie pozbawiona krytycyzmu relacja jednego 
z pracowników stacji. Wspomina on mianowicie, że (...) niemal każdy, kto miał na 
emigracji dostęp do kanału informacyjnego, dążył przede wszystkim do tego, aby 
w miarę możliwości docierać do kraju do ludzi podzielających jego poglądy poli-
tyczne. Przekazywał im wówczas taką interpretację wydarzeń, która niekoniecznie 
odpowiadała obiektywnej prawdzie, ale która odzwierciedlała jego pobożne życze-
nia. W odpowiedzi uzyskiwał potwierdzenie głoszonego przez siebie stanowiska, co 
pozwalało mu powoływać się następnie na opinię w kraju. Tego rodzaju wymiana 
informacji i poglądów nie była na pewno regułą, ale niewątpliwie nie była też przy-
padkiem rzadko występującym. W  konsekwencji informacje często przekształcały 
się w dezinformacje49.

Stację usiłowano również – ze szkodą dla niej – wciągać do bieżącej londyńskiej 
gry politycznej. Celować mieli w  tym przede wszystkim ludowcy (głównie prof. 
Stanisław Kot) oraz środowiska sanacyjne i narodowe. Zespół redakcyjny rozgłośni 
starał się jednak bronić swej apolityczności i uchronić radio przed wciąganiem go 
do partyjnych czy personalnych rozgrywek50.

Poza tym, mimo że audycje nadawali Polacy, to Brytyjczycy zastrzegli sobie pra-
wo ingerowania w treść (cenzura) wszelkich audycji, wprowadzając zapis, że (...) 
generalne wytyczne działalności R.U. zostaną z góry ustalone i zeschematyzowa-
ne, a p. Osborne, kierując pracą jednostki (komórki) będzie się do nich stosował. 
Wytyczne polityki zagranicznej będą ustalane z góry w porozumieniu między Ge-
nerałem S. (Władysławem Sikorskim – P.S.) a Departamentem. Gen. S. decyduje 
w kwestiach polityki wewnętrznej51. Nie mieli jednak prawa narzucać Polakom żad-
46	 T. Kochanowicz, op. cit., s. 58–59. 
47	 Fragment ten niezupełnie odpowiada prawdzie. Ta audycja autorstwa J. Laskowskiego z 12 V 1943 r.  
wywołała ostrą reakcję Mikołajczyka. W  odpowiedzi Laskowski próbował zwolnić się z  pracy. 
Ostatecznie został dyscyplinarnie zwolniony 9 XI 1943 r. Zob. AAN, ASM, mf. HI/VI/35, s. 545,  
S. Mikołajczyk do J. Laskowskiego, 25 V 1943 r.; s. 548, Pismo J. Laskowskiego do S. Mikołajczyka,  
27 V 1943 r.; mf. HI/VI/36, s. 26, Pismo Ch. Bryssona do J. Laskowskiego, 14 XI 1943 r.
48	 Dzieje tajnej rozgłośni „Świt”, „Kresy” 2001, nr 47, s. 243–247. Zob. także, V. Wejs-Milewska, 
op. cit., s. 282.
49	 T. Kochanowicz, op. cit., s. 89–90.
50	 AAN, ASM, mf. HI/VI/35, s. 684, O Kocie – Świcie – Pacie, „Nowy Świat” 1943, nr z 31 lipca,  
s. 699; Korespondent PAT w Nowym Yorku telegrafuje, idem, nr z 3 sierpnia; K. Zbyszewski, Ta nowe-
la po nim pozostanie, „Dziennik Polski i Dziennik Żołnierza” (Londyn) 1963, nr 72.
51	 AAN, ASM, mf. HI/VI/35, s. 405. Ocenzurowano również niektóre depesze nadsyłane przez Kor-
bońskiego, zwłaszcza dotyczące holocaustu. Zob. S. Korboński, Terrible Silence, „The Washington 
Post” 1983, nr z 3 października; L. Gerson, Reakcja polskiego rządu emigracyjnego oraz rządów 
sprzymierzonych na informację o „Endlösung”, „Biuletyn Głównej Komisji Badania Zbrodni prze-
ciwko Narodowi Polskiemu Instytutu Pamięci Narodowej” 1993, t. 35, s. 73–76.



71

P. STANEK: „ŚWIT” – TAJNA POLSKA ROZGŁOŚNIA W LONDYNIE ... 

nej wiadomości czy interpretacji, mogli jedynie wysuwać sugestie. Zakres swobody 
był nieco większy niż BBC czy Polskiego Radia nadającego na falach BBC. Bry-
tyjczycy nagrywali każdorazowo audycję na płytę, z której dopiero transmitowali 
program w eter. Była to dodatkowa forma zabezpieczenia się przed emisją niepo-
żądanych treści z brytyjskiego punktu widzenia. Taką procedurę wprowadzono po 
doświadczeniach z rozgłośnią „Wolnych Francuzów”, która, emitując program „na 
żywo”, niejednokrotnie wykraczała poza ocenzurowany tekst, co zmuszało Brytyj-
czyków do przerywania audycji52.

Co pewien czas odbywały się w Londynie konferencje przedstawicieli polskich 
władz z Anglikami. Ustalano wówczas dyrektywy dla „Świtu” oraz tematy, któ-
rych stacja nie powinna poruszać. Zakres tych tematów był coraz szerszy, co zna-
cząco uniemożliwiało zwalczanie sowieckiej propagandy. Zastrzeżenia angielskie 
dotyczyły nawet omawiania zagadnienia federacji środkowoeuropejskiej, ponie-
waż Polacy, nie atakując ZSRS wprost, wykorzystywali ten temat do ukrytego 
zwalczania sowieckiego stanowiska. Pewnym kompromisem było ustalenie, że 
stacja nie będzie atakować bezpośrednio władz sowieckich, a  jedynie odpierać 
ataki, insynuacje, fałsze i pogróżki polskich komunistów skupionych w Związ-
ku Patriotów Polskich i PPR. Strona polska zwracała przy tym uwagę na groźbę 
przegrania tej walki, co wyraźnie podkreślono: (...) o ile nie uzyskamy szerszych 
możliwości zwalczania propagandy komunistycznej, możemy utracić kontakt psy-
chiczny z krajem i praca nasza może nie dawać wówczas żadnych rezultatów53. 
Powoli martwą literą stawał się też zapis, że działalność stacji umożliwi (...) za-
równo stronie polskiej, jak i  brytyjskiej omawianie spraw, które nie mogą być 
poruszane przez BBC54.

Nadzór nad wszystkimi „czarnymi” radiostacjami sprawował wspomniany już 
brytyjski PWE (PID). Na czele tego specjalnego departamentu stał dyrektor Bruce 
Lockhart. Jego zastępca, płk Sutton, regularnie odwiedzał placówkę i przeprowa-
dzał z polskimi pracownikami rozmowy na tematy polityczne. „Świt” (podobnie jak 
Polskie Radio BBC) podlegał sekcji polskiej PID, której kierownikiem był Szkot, 
Moray McLaren, a  jego zastępcą – Harold Osborne. Cenzorem tekstów audycji 
i opiekunem placówki był pracownik sekcji, Irlandczyk, Charles Bryson, którego 
później zastąpił Szkot, mjr lotnictwa Calder. Wszyscy pracownicy sekcji mówili 
po polsku, a przynajmniej rozumieli język polski. Działalnością „Świtu” intereso-
wała się również specjalna komórka Foreign Office – Wydział Europy Wschod-
niej, którym kierował Frank Roberts. Dla kamuflażu jednak to Stefan Korboński, 
główny dostarczyciel wiadomości z okupowanego kraju, występował w podziemiu 
jako kierownik „Świtu”. W ocenie Polaków, nadzorujący pracę Anglicy mieli na 
ogół sprzyjać Polakom, choć mieli pewne „obciążenia” czeskie. Krytyczne uwagi 
wysuwano przede wszystkim w stosunku do Osborne’a, a  to z powodu jego (...) 
niejednokrotnych prób przemycania wiadomości wrogich podstawowym wymogom 
polskiej racji stanu55.

52	 T. Kochanowicz, op. cit., s. 58; Polskie Siły Zbrojne w drugiej wojnie światowej, t. 3, Armia Kra-
jowa, Londyn 1950, s. 286.
53	 AAN, ASM, mf. HI/VI/35, s. 884–888, Notatka w  sprawie radiostacji „Świt”, b.d. Zob. także, 
ibidem, s. 764–765, Dla „Nowaka”, 31 VIII 1943 r.
54	 Ibidem, s. 433, Sprawozdanie z pobytu u Anglików, b.d.
55	 Ibidem, s. 550, Notatka, b.d. Zob. także T. Kochanowicz, op. cit., s. 69–75.



72

ARTYKUłY I ROZPRAWY 

W Polsce tajemnicę tego przedsięwzięcia posiadało niewielkie grono osób: dele-
gat rządu RP na kraj, Jan Stanisław Jankowski, dowódca AK, gen. Stefan Rowec-
ki, sam Korboński, jego żona Zofia (była szyfrantką) oraz konstruktor radiostacji 
Józef Stankiewicz „Ziutek”. Poinformowany był również Jan Uchman „Kowal”, 
szef komórki łączności radiowej Biura Prezydialnego Delegatury Rządu. „Świt” był 
tajemnicą gen. Sikorskiego, początkowo tak ścisłą, że nawet szef Biura Informacji 
i  Propagandy (BIP) Komendy Głównej AK, płk Jan Rzepecki (dotyczy to także 
innych najwyższych przedstawicieli władz podziemia), był przekonywany przez 
Korbońskiego, iż to krajowa radiostacja56.

Tajemnica radiostacji została ujawniona dopiero po śmierci Sikorskiego. Zdaniem 
Rzepeckiego czy Nowaka-Jeziorańskiego, Korboński pod naporem potrzeb chciał 
otrzymywać jeszcze więcej aktualnych wiadomości. Budzi to pewne wątpliwości, 
gdyż dobrze znał on przecież zagrożenie z tym związane: Jakiekolwiek próby uzy-
skiwania dla Anusi dodatkowego serwisu poza Tobą (tj. Korbońskim – P.S.) i poza 
nami prowadzą do nieuchronnej dekonspiracji i sprzeczne byłyby z zapewnieniami 
wyłącznej dyspozycji, które otrzymał Generał (Sikorski – P.S.), a obecnie Stem (Mi-
kołajczyk – P.S.) od najwyższych tutejszych czynników57.

Korboński jednak inaczej przedstawił okoliczności ujawnienia tajemnicy radio-
stacji. Jego zdaniem, nastąpiło to na posiedzeniu Kierownictwa Walki Podziem-
nej (KWP) 27 września 1943 r. Został wówczas poinformowany, że gen. Rowecki 
otrzymał depeszę od Naczelnego Wodza, gen. Kazimierza Sosnkowskiego, z której 
wynikała prawdziwa lokalizacja „Świtu”. O tej dekonspiracji rozgłośni Korboński 
powiadomił Mikołajczyka jeszcze tego samego dnia. W depeszy, na którą Korboński 
się powoływał, występuje zapis, iż zapytano go, czy w Anglii jest sobowtór „Anu-
si” krajowej, na co on oświadczył, że nic nie wie. Dodawał, że członkowie KWP 
w sprawie „Świtu” dopiero będą sprawdzać ten temat. W tej sytuacji pytał czyn-
niki rządowe w Londynie, czy uda się jeszcze utrzymać mistyfikację w stosunku 
do Komendy Głównej AK (próbę taką sugerował płk Michał Protasewicz „Rawa”, 
szef Oddziału Specjalnego Sztabu Naczelnego Wodza, by próbować przekonywać, 
że odnosiło się to do zaniechanego już pomysłu utworzenia sobowtóra „Świtu”58). 

56	 S. Korboński, „Świt” – tajemnica Naczelnego Wodza, „Kultura” (Paryż) 1953, nr 9, s. 84–106; 
Armia Krajowa w  dokumentach 1939–1945, t. 3, Londyn 1976, s. 135; J. Rzepecki, Organizacja 
i działanie Biura Informacji i Propagandy (BiP) Komendy Głównej AK, cz. 2, „Wojskowy Przegląd 
Historyczny” 1971, nr 3, s. 154–155; A. Pilch, Propaganda hitlerowska na ziemiach polskich, „Studia 
Historyczne” 1978, s. 79; S. Ozimek, Na falach tajemniczego „Świtu”, „Kombatant” 2008, nr 2, s. 2. 
W poczcie do was znajdziecie pismo departamentu propagandy do kierownictwa Anusi, a jest to odpis 
pisma złożonego na ręce moje. Departament absolutnie nie zna organizacji – depeszował Korboński 
„Nowak” do polskiego Londynu. Zob. AAN, ASM, mf. HI/VI/35, s. 843, Szyfr-depesza z 16 IX 1943 r.  
Waldemar Grabowski sceptycznie podchodzi do wersji Korbońskiego. Zwraca uwagę, iż (...) w spi-
sach poczt do Londynu z 1943 r. figurują wyraźnie informacje przeznaczone dla „Świtu”, a więc krąg 
osób poinformowanych o  jej faktycznej musiał być większy. W. Grabowski, op. cit., s. 103, przyp. 
468.
57	 AAN, ASM, mf. HI/VI/35, s. 900, Depesza Mikołajczyka „Espe” z  1 X 1943 r.; J. Rzepecki,  
op. cit., s. 154–155; J. Nowak-Jeziorański, List do redakcji, „Zeszyty Historyczne” (Paryż) 1980,  
z. 49, s. 234. Sabin Popkiewicz podaje natomiast: Na skutek rozmowy premiera Mikołajczyka z Mi-
nistrem Obrony Narodowej, w dniu 11.10.1943 r., Kraj został zawiadomiony o pracy radiostacji fo-
nicznej „Świt”. Zob. S. Popkiewicz, Łączność na Zachodzie dla potrzeb Armii Krajowej, w: Dziękuję 
wam, rodacy, Londyn 1973, s. 231.
58	 AAN, ASM, mf. HI/VI/36, s. 185, Odpis depeszy nadanej do dcy AK w dniu 27 X 1943 r.



73

P. STANEK: „ŚWIT” – TAJNA POLSKA ROZGŁOŚNIA W LONDYNIE ... 

Przypominał, iż do tej pory sprawę „Anusi” znały w kraju tylko trzy osoby: on sam, 
jego żona szyfrantka i delegat rządu na kraj59.

Zdekonspirować stację miał Osborne, który udał się do Naczelnego Wodza 
i  zażądał od niego wiadomości wojskowych dla „Świtu”. Niedostatecznie zo-
rientowane władze wojskowe (płk Michał Protasewicz „Rawa”, szef Oddziału 
Specjalnego Sztabu Naczelnego Wodza) wysłały do kraju depeszę z  takim za-
potrzebowaniem. W  tekście depeszy zaznaczono, że wiadomości potrzebne są 
Anglikom, którzy prowadzą na własnym terenie „Świt”60, natomiast nieznana 
jest odpowiedź gen. Tadeusza Komorowskiego „Bora”. Naczelny Wódz pragnął 
mieć wpływ na politykę stacji, o czym informował listownie Osborne’a. Brytyj-
scy zwierzchnicy stacji zignorowali jednak ten list ponieważ, zgodnie z instruk-
cjami, stacja była przydzielona do dyspozycji premiera61.

Zdaniem pracowników stacji, przynajmniej do połowy 1943 r. „Świt” był 
oceniany przez polskie społeczeństwo jako stacja krajowa. Podobne przekona-
nie istniało w krajach alianckich i neutralnych. Natomiast zarówno Berlin, jak 
i Moskwa nie mają żadnych wątpliwości co do tego, gdzie się „Świt” istotnie 
znajduje62. Niemieckim służbom goniometrycznym długo jednak nie udawało 
się zlokalizować radiostacji, byli przy tym przekonani, że należy jej szukać na 
terenie Generalnego Gubernatorstwa (GG). Dopiero w  lutym 1944 r. policja 
bezpieczeństwa w GG otrzymała pismo od Głównego Urzędu Bezpieczeństwa 
Rzeszy (RSHA) pt. „Dywersyjna rozgłośnia Świt”, informujące o właściwej lo-
kalizacji rozgłośni63.

W czasie II wojny światowej zarówno w okupowanym kraju, jak i w Wielkiej Bry-
tanii krążyło wiele plotek dotyczących radiostacji „Świt”. Zdaniem niektórych, roz-
głośnia miała być umiejscowiona w... Moskwie64, a (...) w pewnych ośrodkach emi-
gracji polskiej w W. Brytanii krążą od pewnego czasu pogłoski o sprawie rzekomej 
nieautentyczności polskiej tajnej radiostacji „Świt”. Pewne nieodpowiedzialne czyn-
niki podają w wątpliwość samo istnienie tej radiostacji – stwierdzała zaniepokojona 
grupa członków Rady Narodowej65. Pogłoski te rozsiewał także szef Polskiej Agen-
cji Telegraficznej, Stefan Litauer, który wytykał m.in. zbyt szybką reakcję stacji na  

59	 S. Korboński, Dalszy ciąg polemiki dotyczącej tajemnicy radiostacji „Świt” (Zeszyty Historyczne 
nr 48 i 49). List do redakcji, „Zeszyty Historyczne” (Paryż) 1980, z. 51, s. 229; AAN, ASM, mf.  
HI/VI/35, s. 891, Szyfr-depesza „Nowaka” z 27 IX 1943 r.
60	 Przyjaciele uruchomili od zeszłego roku na terenie Anglii polską radiostację „Świt” działającą 
rzekomo na terenie Kraju. Ze strony polskiej współpracowało z  przyjaciółmi nad układaniem au-
dycji M.S. Wewn. Obecnie przyjaciele zwrócili się do N(aczelnego) W(odza) z propozycją i naszej 
współpracy z tą radiostacją. N.W. zgodził się na próbny okres współpracy pod warunkiem, że audycje 
„Świtu” będą służyły jedynie dla Kraju, a nie, jak to było przeważnie dotychczas, do rozgrywek poli-
tycznych poszczególnych partii czy ludzi na emigracji. Przyjaciele zgodzili się na to. Zaczynamy więc 
próbny okres współpracy, wysyłając na stację naszych ludzi. Zob. Depesza-szyfr płk. Protasewicza do 
gen. Komorowskiego, 19 IX 1943 r., w: Armia Krajowa w dokumentach..., t. 3, s. 135. 
61	 AAN, ASM, mf. HI/VI/35, s. 931, Notatka dla p. Premiera, 6 X 1943 r.
62	 Ibidem, mf. HI/VI/35, s. 693. Notatka dla p. Premiera, b.d.
63	 S. Newcourt-Nowodworski, op. cit., s. 258; T. Wyrwa, Audycje radiowe nadawane z Londynu, 
„Zeszyty Historyczne” (Paryż) 1996, z. 116, s. 204; K. Bogacki, Konspiracyjna łączność Armii Kra-
jowej, w: Dziękuję wam, rodacy..., s. 136.
64	 J. Stryjkowski, „Jestem”, „Więź” 1989, nr 10, s. 40.
65	 AAN, ASM, mf. HI/VI/35, s. 453, Interpelacja członka Rady Narodowej dr. T. Kiełpińskiego i ko-
legów do Pana Prezesa Rady Ministrów, b.d.



74

 ARTYKUłY I ROZPRAWY

komunikaty ogłoszone z Londynu, co – jego zdaniem – podważało jej wiarygodność 
jako rozgłośni krajowej. Przytaczał przykład wiadomości dotyczącej oświadczenia 
premiera Mikołajczyka w związku z konferencją teherańską. Wiadomość tę ogłoszo-
no na Zachodzie ok. godz. 8.30 wieczorem 6 grudnia 1943 r., a już o godz. 7.00 rano 
następnego dnia „Świt” nadał reakcję kraju na to oświadczenie. Odpowiadając na 
to, zastępca ministra informacji i dokumentacji, Władysław Banaczyk, stwierdził, że 
zarzuty te były nieścisłe, ponieważ „Świt” odpowiedział nie rano, ale o godz. 19.10 
wieczorem 7 grudnia, co leżało w  granicach możliwości serwisu informacyjnego. 
Wyraził przy tym zdziwienie, że Litauer powołał się na osoby postronne, które niby 
miały słyszeć poranną audycję, której nie było. Wobec tego pismo Litauera odebrał 
jako kolejną próbę zdyskredytowania krajowej radiostacji66.

W krajowy charakter stacji nie wierzyli też Sowieci. Po likwidacji Komin-
ternu za pośrednictwem agencji Surpress wydawany był (z przeznaczeniem dla 
pism i organizacji prokomunistycznych) okólnik prasowy, w którym m.in. zna-
lazła się informacja, że stacja radiowa „Świt” nadaje z terenu Anglii, a nie z te-
renu Polski okupowanej. Pewną pomoc w zdyskredytowaniu polskiej radiostacji 
Sowieci mieli otrzymać ze strony czeskich kół emigracyjnych, zwłaszcza od 
czeskiej prasy67.

Ulegając sowieckiej propagandzie, pismo „Washington Daily News” w jednym  
z artykułów zaliczyło nawet „Świt” do grupy tajnych radiostacji kierowanych przez 
nazistów: niemieckie-phoney, pozornie antynazistowskie, lecz usiłujące przekonać 
biednych Polaków, że ich najgorszym wrogiem są Sowiety68.

Podtrzymując mistyfikację, strona polska uparcie twierdziła, że „Świt” jest jedy-
ną w Polsce oficjalną rozgłośnią, która działa tajnie w ekstremalnych warunkach. 
W  przeciwieństwie do niej – dodawano, tzw. radiostacja „Kościuszko” nie znaj-
duje się na polskim terytorium i choćby z tego powodu nie wyraża opinii ludności 
polskiej, zwłaszcza że jest propagandowym instrumentem nastawionym przeciwko 
radiostacji „Świt”, przeciwko polskiej ludności i polskiemu rządowi69.

Podobne zabiegi stosowali brytyjscy zwierzchnicy stacji, np. szef sekcji polskiej 
PID, Mac Laren, usiłował przekonać dyrektora europejskiego serwisu BBC, sir 
Ivone Kirkpatricka, że „Świt” stanowi oficjalną rozgłośnię polskiego podziemia, 
pracującą w  pobliżu Warszawy. Początkowo jej zadaniem było reprezentowanie 
poglądów gen. Sikorskiego i udawanie, że jest prowadzona przez jego krajowych 
zwolenników. Po śmierci Sikorskiego stacja przyjęła bardziej oficjalny charakter, 
stając się rozgłośnią polskiego podziemia70.

W trosce o możliwie najwyższą jakość pracy stacji, jej zwierzchnicy byli otwar-
ci na wszelkie uwagi krytyczne, zwłaszcza ze strony Korbońskiego71. Rzekomy  
 
66	 Ibidem, mf. HI/VI/36, s. 92, Pismo S. Litauera do J. Drohojowskiego, 10 XII 1943 r.; s. 93, Pismo 
W. Banaczyka do J. Drohojowskiego, b.d.
67	 Ibidem, mf. HI/VI/35, s. 705, Notatka MSW: Informacje polityczne z Argentyny, sierpień 1943 r.; 
s. 729, Informacje z kół czeskich, 18 VIII 1943 r. 
68	 HIA, Poland, Ministerstwo Spraw Zagranicznych, box 179, folder 8, Telegram szyfrowy z Nowe-
go Jorku do MSZ nr 240 z 23 XI 1943 r.
69	 Ibidem, Pismo ministra pełnomocnego RP w Kanadzie, Wiktora Podoskiego, do redaktora „The 
Chronicle Star”, 14 XII 1943 r.
70	 S. Newcourt-Nowodworski, op. cit., s. 259.
71	 AAN, ASM, mf. HI/VI/35, s. 764, Dla „Nowaka”, 31 VIII 1943 r.



75

P. STANEK: „ŚWIT” – TAJNA POLSKA ROZGŁOŚNIA W LONDYNIE ... 

kierownik stacji depeszował więc m.in.: Anusia dnia 21.7. może niepotrzebnie 
poruszała sprawy natury polityczno-intymnej, o których w Kraju wie niewiele 
osób stojących u góry. Wywołało to zdziwienie, zapytanie i  zarzuty, że Anusia 
nadużywana jest do gry politycznej, od której trzymać się winna z daleka72. In-
nym razem zwracał uwagę, że „Świt”, udający stację krajową, pracuje za często 
i  za długo. Aby bardziej uwiarygodnić się jako rozgłośnia krajowa, powinien 
nadawać tylko raz dziennie i  czasami robić przerwy, rzekomo spowodowane 
niebezpieczeństwami73.

Wytykano także, że stacja nadaje zbyt dużo pogadanek o treści politycznej, 
zamiast krótkich, rzeczowych informacji74. W  innej analizie krytykowano, iż 
polska propaganda w krajach anglosaskich nie wykorzystuje odpowiednio wia-
domości „Świtu” przeznaczonych do urabiania korzystnych nastrojów dla Pol-
ski. Błędnie ogłaszano zaś te wiadomości, które były skierowane tylko i wyłącz-
nie do kraju75.

Dowódca AK, gen. Tadeusz Komorowski ps. „Bór”, „Lawina”, w jednej z depesz 
do Londynu postulował, aby poziom antykomunistycznych audycji był wyższy, po-
nieważ Kościuszko zbyt łatwo polemizuje ze Świtem76. Uwagi i spostrzeżenia wy-
stosował też szef BIP, płk Jan Rzepecki „Prezes”. Jego zdaniem, audycje zawierały 
zbyt wiele propagandy, ponieważ rzadko (...) dawano jakąś wiadomość w  stanie 
surowym, bez komentarzy o charakterze typowo propagandowym77. Zwracał rów-
nież uwagę, że każda wiadomość jest przygotowana (...) na poziomie inteligenta 
i to dość wyrobionego, otrzaskanego z językiem literackim i nawet jego niuansami. 
Prawie wszystko jest zaprawione dużą porcją złośliwości, często dowcipu, ale zbyt 
subtelnego na masy. Z reguły panuje w audycjach zbyt wiele tonu dyskusyjnego i to 
jest również nużące78. Istotne zaś treści giną w natłoku propagandowych treści czy 
w polemicznej retoryce.

Wszelkie trafne spostrzeżenia i  uwagi owocnie wykorzystywano, utrzymując 
wysoką jakość audycji: (...) jako wzór do naśladowania można by tu przedstawić 
sposób wygłaszania audycji tajnej polskiej stacji „Świt”, słyszanej również w Lon-
dynie. Spikerzy tej stacji wygłaszają swe audycje w sposób, który świadczy o tym, że 
doskonale zdają sobie sprawę z potrzeb słuchacza w kraju79. Opinię tę potwierdzał 
brytyjski zwierzchnik, McLaren, który w raporcie z 15 maja 1944 r. zaznaczył, że 
„Świt” jest świetnym łącznikiem między rządem polskim na uchodźstwie a podzie-
miem w kraju. Jest to karta, którą warto mieć w zanadrzu80.

Trudno odpowiedzieć na pytanie, czy działalność stacji wpływała na nasilenie 
niemieckiego terroru – w ówczesnych analizach podawano sprzeczne informacje. 

72	 Ibidem, s. 708, Szyfr-depesza „Kazi”, 5 VIII 1943 r.
73	 Ibidem, mf. HI/VI/36, s. 227, Szyfr-depesza „Kazi”, 23 III 1943 r.
74	 Ibidem, mf. HI/VI/35, s. 846, Uwagi w sprawie rozgłośni „Świt”, b.d. Emigranci wytykali zbytni 
„optymizm” w ocenie działalności rządu polskiego na uchodźstwie. Zob. Z. Nowakowski, Z księgi 
zażaleń pielgrzymstwa polskiego, Bruksela 1949, s. 123.
75	 AAN, ASM, mf. HI/VI/35, s. 886–887, Notatka w sprawie radiostacji „Świt”, b.d.
76	 Ibidem, mf. HI/VI/36, Depesza szyfrowa „Lawiny”, 20 XI 1943 r.
77	 Ibidem, Delegatura Rządu RP na Kraj, 202/III/68, s. 25, Notatka „Prezesa”, 14 VII 1943 r.
78	 Ibidem, s. 26.
79	 Ibidem, ASM, mf. HI/VI/36, s. 199, Odpowiedź na kwestionariusz polski z BBC, Agencja Praso-
wo-Informacyjna „Serwis”, 6 X 1943 r.
80	 Cyt. za: S. Newcourt-Nowodworski, op. cit., s. 263.



76

 ARTYKUłY I ROZPRAWY

Raz stwierdzano, że niewątpliwie wpłynie ona na jego zaostrzenie, choć nie podano 
żadnych przekonujących argumentów na poparcie tej tezy81. Korboński rozwiewał 
te obawy twierdząc, że nie zwiększy terroru, a wręcz ułatwi pracę tajnej krajowej 
stacji nadawczej82.

Sukcesy stacji spowodowały pojawienie się nowych, śmiałych planów, m.in. 
projektu Korbońskiego dotyczącego uruchomienia fonicznej stacji krajowej, 
która miałaby pracować raz na dwa tygodnie na długości fali „Świtu” i w go-
dzinach jego nadawania, by tym bardziej uwiarygodnić przekonanie, iż jest to 
stacja krajowa83.

Anglicy wysunęli zaś pomysł uruchomienia drugiej radiostacji, tym razem ko-
biecej, o nazwie „Wolne Polki” (inaczej „Głos Polskich Kobiet”, kryptonim „P2”). 
Jej zadaniem miało być wspomaganie „Świtu”, ale nadawane informacje miała 
ona naświetlać z innej perspektywy84. Miała bardziej skupiać się na propagandzie 
(osłabianiu morale Niemców w  Polsce) niż na wiadomościach. Do tej inicjaty-
wy sceptycznie podchodził Korboński, który stwierdził: (...) cały pomysł z drugą  
„Anusią” uważam za nieudany. Gdyby Wolne Polki były więcej znane, podważyłoby 
to zaufanie do krajowości Anusi. Nikt nie rozumiałby potrzeby zmontowania w kraju 
dwóch Anuś, tym bardziej z uwagi na nasze niesłychane trudne warunki pod każdym 
względem85.

Radiostacja ta jednak rozpoczęła swą działalność w  listopadzie 1943 r. Mia-
ła podkreślać, że czynną walkę podejmują w Polsce również kobiety. Pracowała 
w niej Krystyna Marek, córka Zygmunta Marka z PPS. Dorywczo pomagała jej Ma-
ria Hulewiczowa, której udało się przedostać do Wielkiej Brytanii z Polski. Placów-
ka ta miała krótki żywot, nie zyskała większej popularności i zlikwidowano ją już  
30 maja 1944 r., po nadaniu 115 audycji86.

Sytuacja „Świtu” pogorszyła się znacznie po przerwaniu w kwietniu 1943 r. pol-
sko-sowieckich stosunków dyplomatycznych. Anglicy uznali, że należy zawiesić 
działanie stacji, aż do wyjaśnienia sytuacji. W swej ostatniej audycji „Świt” miałby 
nadać tekst sowieckiej noty i komunikat polski z komentarzem, iż nie zajmuje wła-
snego stanowiska, (...) a oczekując na miarodajne wyjaśnienia czynników polskich, 
na razie przerywa pracę87. W tej sytuacji strona polska oświadczyła, że przerwanie 
 
81	 AAN, ASM, mf. HI/VI/35, s. 330, Notatka, b.d.
82	 Ibidem, mf. HI/VI/36, s. 230, Szyfr-depesza „Kazi”, 18 III 1943 r.
83	 Od 15 bm. będzie gotowa nasza stacja foniczna. Możemy nadawać raz na dwa tyg. jako stacja 
Warszawa, lub zamiast Anusi na jej fali. Co wolicie? Pierwszy program: jedno polskie, dwa angiel-
skie przem.(ówienie) dla zagranicy nagrane i  transmit.(owane) przez BBC. Sądzę, że wobec Anusi 
zezwolenie Rakonia (gen. Stefana Roweckiego – P.S.) na transm.(itowanie) zbyteczne. W deleg(a-
turze) i wojsku uchodzicie za trzy (tj. rozgłośnię krajową – P.S.), więc pilnujcie tajemnicy. Jesteście 
wielką sensacją – depeszował Korboński. Zob. Ibidem, s. 292, Szyfr-depesza „Kazi”, 1 IV 1943 r.).  
Zob. także ibidem, mf. HI/VI/35, s. 478, Uwagi do telegramu „Kazi” nr 45 z  6 IV 1943 r.,  
8 IV 1943 r.
84	 Ibidem, s. 795–796, Pismo M. Mac Larena do S. Mikołajczyka, 23 IX 1943 r.; s. 792–793, Pismo 
M. Mac Larena do S. Mikołajczyka, 15 IX 1943 r.
85	 Ibidem, s. 386, Notatka korespondenta „Anusi”, b.d.
86	 T. Kochanowicz, op. cit., s. 153–154, 196–197; S. Newcourt-Nowodworski, op. cit., s. 264;  
Z. S. Siemaszko, Ci, którzy odeszli (1953–2002), Londyn 2002, s. 251; N. Kozłowska, Krystyna Ma-
rek, „Kultura” (Paryż) 1993, nr 6, s. 132–136.
87	 AAN, ASM, mf. HI/VI/35, s. 501, Notatka w sprawie „Świtu”, 28 IV 1943 r.



77

P. STANEK: „ŚWIT” – TAJNA POLSKA ROZGŁOŚNIA W LONDYNIE ... 

pracy podważy wiarę słuchaczy, iż jest to krajowa stacja, co będzie bardzo trud-
no później naprawić. Ułatwi również propagandę niemiecką, a utrudni prowa-
dzenie antyniemieckiej akcji w kraju. Zaznaczano, że działałoby to na korzyść 
sowieckiej radiostacji „Kościuszko”. Dodawano, że w  takich okolicznościach 
krótka nawet przerwa w  pracy zniweczyłaby również dotychczasowe wysiłki 
zintensyfikowania współpracy z podziemiem w kraju, zwłaszcza na lokalnym 
poziomie88.

Po kilkutygodniowej przerwie radiostacja wznowiła (od 2 sierpnia) pracę89. 
Zmieniono nieco treść audycji. Zrezygnowano z podawania tych wiadomości, które 
łatwo można było znaleźć w innych mediach. Nacisk położono na instrukcje doty-
czące zachowania się wobec okupantów. Planowano również rozszerzyć działal-
ność na Ukrainę i Litwę, a nawet na Estonię, m.in. przez powołanie regionalnych 
korespondentów w Wilnie czy Lwowie. Opracowano również „Wytyczne dla audy-
cyj na tematy litewskie”90. Nie odnotowano jednakże sukcesów na tym polu. W opi-
nii wileńskiego delegata, (...) pojednawczy ton Anusi wobec Litwinów napełnił ich 
przekonaniem, że sprawa litewska stoi dobrze na gruncie międzynarodowym, stąd 
między innymi ich arogancja wobec Polaków. Delegat lit(ewski) uważa, iż należy 
użyć tonu ostrego z  uwagi na udział milicji litewskiej w  egzekucjach Polaków91. 
W kwestii Ukraińców depeszował: Rozumiemy wasz ton pojednawczy wobec Ukra-
ińców, niemniej trzeba im grozić. Jest obawa, że mordy przejdą z Wołynia do Ma-
łopolski. We Lwowie inteligent czy robotnik ukraiński wita się słowami: „Śmierć 
Lachom, sława Ukrainie”. Kwestia ukraińska wysuwa się tam przed niemiecką. 
Nienawiść do Ukraińców straszna. Mówił to kierownik W(alki) C(ywilnej) ze Lwo-
wa na naszym zjeździe. Piętnujcie udział policji Ukraińców w pacyfikacji w okręgu 
lubelskim92.

Na początku lipca 1944 r. Mac Laren wysunął projekt utworzenia specjalnego od-
działu BBC z pełną obsadą „Świtu”, tzn. z tymi samymi spikerami. Uruchomienie 
stacji miało nastąpić po upływie ok. 2 tygodni od zamknięcia stacji, bezpośrednio 
po zajęciu Warszawy przez wojska sowieckie. Projekt zostawił do przedyskutowa-
nia. Korespondent z kraju (Korboński) odrzucał ten pomysł93.

Według Anglików, z uwagi na możliwość wybuchu powstania, „Świt” powinien 
kontynuować przerwę w nadawaniu, a po zajęciu przez Rosjan stolicy należałoby 
fikcyjnie przesunąć stację do Poznania. Angielscy mocodawcy odmawiali emisji 
programów na przełomie lipca i sierpnia 1944 r. Wyjątkowo zezwolili na nadanie 
29 lipca krótkiej audycji wieczornej, poświęconej ogólnemu omówieniu sytuacji 
w  Warszawie. Nie wyrazili jednak zgody na nadanie 1 sierpnia audycji z  infor-
macją o wybuchu powstania. Spikerów wysłano na urlop. Zakaz zniesiono dopie-
ro 4 sierpnia i od tej pory programy koncentrowały się na omawianiu toczonych  
 
88	 Ibidem, s. 502.
89	 Ibidem, s. 822, Dla „Nowaka”, 28 VIII 1943 r. Zob. także M. Dymarski, Stanisława Sopickiego 
dziennik londyński 1943–1944, „Przegląd Polonijny” (Kraków) 1998, z. 2, s. 52–53.
90	 AAN, ASM, mf. HI/VI/35, s. 765–766, Notatka „Dla Nowaka”, 31 VIII 1943 r.; s. 822, Depesza 
„Dla Nowaka”, 15 IX [1943 r.?]; s. 468.
91	 Ibidem, s. 742, Szyfr-depesza „Kazi”, 26 VIII 1943 r.
92	 Ibidem, mf. HI/VI/36, s. 437, Szyfr-depesza „Kazi”, 3 VIII 1943 r.
93	 Ibidem, s. 144. Projekt Mac Larena nawiązywał do niemal identycznego pomysłu H. Osborne’a 
z 1943 r. Zob. Ibidem, mf. HI/VI/35, s. 595, Pismo H. Osborne’a do S. Mikołajczyka, 22 VII 1943 r.



78

 ARTYKUłY I ROZPRAWY

w Warszawie walk. Ton tych audycji był starannie wyważony – z jednej strony, by nie 
dawać przesadnych nadziei, z drugiej zaś – by nie siać nastrojów beznadziejności94.

Sugestywny opis pracy rozgłośni w czasie Powstania Warszawskiego zawarł we 
wspomnieniach Czesław Straszewicz: Po wybuchu Powstania deszcz depesz z War-
szawy zaczęliśmy otrzymywać obfitość, jak dotąd nigdy. Depesze napływały co pół 
godziny. Wymagało dużej zatwardziałości, żeby je na gorąco przerabiać na tekst. 
Przerabiało się. Mówiło się. Dzień po dniu zrywało się gardło. Gardłem człowiek 
robił huk bomb i rozpadających się murów, oraz walkę, triumf i rozpacz. Robiło się 
w „Świcie”, co się mogło. Orało się... Całe piekło warszawskie na małych zwitkach 
papieru przeszło przez nasze ręce. (...) Walki o Stare Miasto i ulica Piusa z jeńca-
mi przywiązanymi do Tygrysów i Panter, i wszystkie naloty Sztuków (Junkersów Ju 
87 Stuka – przyp. red.), i wszystko po kolei. Obłędna radość z pierwszego nalotu 
awionów (samolotów – przyp. red.) południowoafrykańskich wraz z koniecznym żą-
daniem, żeby ogłosić, iż strąceni Brytyjczycy zostali pochowani jak relikwie; i co-
dzienne biuletyny o zbliżaniu się i oddalaniu huku sowieckich armat. A gdy się miało 
pod koniec tego wszystkiego, dano znać o zrzutach sowieckich z amunicją, która nie 
pasowała do posiadanej w Warszawie broni. (...) W czasie Powstania człowiek ro-
bił, co mógł, natężał się jak umiał, grzmiał w mikrofon i zmordowany, jak nieboskie 
stworzenie, kładł się spać95.

W trakcie powstania „Świt” zdobył drugiego, po Korbońskim, korespondenta po-
wstańczej Warszawy. Był nim brytyjski oficer lotnictwa, por. John Ward, były jeniec 
wojenny. Dzięki radiostacji Korbońskiego został uznany za oficjalnego korespon-
denta „Timesa”; nadał 65 depesz o przebiegu walk96.

Jeszcze w trakcie powstania, 5 sierpnia, Mac Laren oświadczył, że w Foreign Of-
fice co do losu stacji istnieją daleko idące plany, których jednak nie może ujawnić, 
dopóki nie zapadły ostateczne decyzje. Dodawał, że na wskutek informacji udzielo-
nych brytyjskiemu ministrowi spraw zagranicznych, Anthony’emu Edenowi, przez 
Retingera Foreign Office przywiązuje dużą wagę do „Świtu”. 7 sierpnia Mac Laren 
oznajmił, że stacja musi opuścić zajmowany dom, dlatego ma skończyć pracę 9 sierp-
nia. Rozpoczęto szukanie nowego lokalu w okolicy. Sytuacja zmieniała się z godziny 
na godzinę. Pojawił się nowy projekt i 14 sierpnia wznowiono audycje. Zażądano bo-
wiem ponownego nadawania audycji, (...) zaznaczając, że nie jest istotnym co się bę-
dzie mówiło, ponieważ chodzi tylko o to, aby utrzymać stację przy życiu97. Obsada była  
 
94	 W audycji z 5 IX apelowano do Międzynarodowego Komitetu Czerwonego Krzyża i opinii światowej 
o pomoc dla Warszawy. 27 IX próbowano dodać otuchy walczącym, ogłaszając list burmistrza Londynu 
do prezydenta Warszawy, w którym była zawarta obietnica pomocy, oraz informując, że kolejne pań-
stwo (Słowacja) wystąpiło przeciw Niemcom. Jednocześnie piętnowano brak stanowczości brytyjskiej 
wobec braku zgody Stalina na lądowanie samolotów alianckich po sowieckiej stronie (audycja z 28 IX) 
czy brak dostatecznej pomocy alianckiej dla walczącej Warszawy (audycja z 2 IX). Zob. Ibidem, Dele-
gatura Rządu RP na Kraj, 202/III/68, mf. 2266/11, s. 35–38, 40–41. Ograniczenia w nadawaniu w czasie 
powstania, zamiast zintensyfikowania działalności, oburzały Korbońskiego. Zob. R. W. Rybicki, Stefan 
Korboński 1901–1989, w: Stefan Korboński 1901–1989, Warszawa 2009, s. 29.
95	 Cz. Straszewicz, op. cit., s. 60–61.
96	 S. Korboński, Brytyjski korespondent w szeregach powstańczych, „Gazeta Ludowa” 1947, nr 209, 
s. 6. Depesze otrzymane od Warda znajdują się w Studium Polski Podziemnej w Londynie (SPP, 
Oddział VI Sztabu Naczelnego Wodza, A3.9.2.8.9, Zestawienie depesz oficera RAF-u, Johna Warda 
z Powstania Warszawskiego).
97	 AAN, ASM, mf. HI/VI/36, s. 147.



79

P. STANEK: „ŚWIT” – TAJNA POLSKA ROZGŁOŚNIA W LONDYNIE ... 

tylko dwuosobowa: Straszewicz i Kochanowicz – pozostali byli opłacani do końca 
września. Poinformowano ich, że mogą udać się na urlopy, ale jednocześnie pozosta-
wali w dyspozycji na wypadek zmian. Mac Laren utrzymywał, że Eden pragnął utrzy-
mać „Świt”, ale z uwagi na to, iż nie dał mu tego na piśmie, zatrudniono w nowym 
lokalu tylko dwie osoby. Dodawał również, że dalsza działalność stacji będzie zależeć 
od tego, czy premier Mikołajczyk osiągnie porozumienie z Kremlem98.

Po upadku powstania audycje „Świtu” koncentrowały się głównie na opisywaniu 
losu przymusowo wysiedlonej ludności Warszawy: Mówiliśmy o pędzeniu umęczo-
nych ludzi do obozu w Pruszkowie. Opisywaliśmy warunki bytowania w brudnych 
halach warsztatów kolejowych, z których Niemcy już poprzednio wywieźli sprzęt na-
prawczy. Mówiliśmy wreszcie, że wiele osób cywilnych zesłanych zostało do obozów 
koncentracyjnych, a  ogromna liczba ludzi została odtransportowana do Niemiec 
na przymusowe roboty99. W ostrych słowach wypominano Churchillowi porzucenie 
sojuszniczej Polski, mimo jej ofiar i wysiłków100.

24 listopada 1944 r. podał się do dymisji premier Stanisław Mikołajczyk. De-
cyzja ta stworzyła nową sytuację. Od tej pory Brytyjczycy cenzurowali każdą 
depeszę pochodzącą od rządu polskiego i  jego agend oraz wszystkie depesze 
przychodzące. Zlikwidowano również „Świt”, przede wszystkim z powodu braku 
nowych materiałów, gdyż nie odtworzono zespołu w  pełnej obsadzie. Ostatnią 
audycję nadano 27 listopada 1944 r. Jej autorem i zarazem spikerem był Czesław 
Straszewicz, (...) najbardziej „Świtowy” z  redaktorów „Świtu”, z  najdłuższym 
stażem pracy w redakcji101. Zbieżność dat dymisji Mikołajczyka oraz zamknięcia 
stacji nie była jednak przypadkowa. Zdaniem Janusza Laskowskiego, rozgłośnia 
(...) była oddana do jego (Mikołajczyka – P.S.) dyspozycji niemal prywatnej... ale 
jako premiera102.

30 listopada 1944 r. w nocy Anglicy oświadczyli kierownikowi Wydziału Spo-
łecznego MSW, Pawłowi Siudakowi, oraz szefowi Oddziału Specjalnego, płk. Ma-
rianowi Utnikowi, że zgodnie z otrzymanymi rozkazami przejmują ścisłą kontrolę 
nad łącznością radiową z krajem103. Zażądali szyfrów depesz wychodzących oraz 
odpisów depesz przychodzących. Siudak przyjął to do wiadomości i przekazał je 
MSW. Radiostacja „Świt” przestała istnieć104.

Korboński, który organizował sieć łączności delegatury w okresie popowstanio-
wym, w dalszym ciągu informował Londyn o sytuacji w Polsce. Jeszcze w kwietniu 
1945 r. pytał (...) „polski Londyn” o szanse ponownego uruchomienia rozgłośni105. 
 

98	 Ibidem, s. 145–146.
99	 T. Kochanowicz, op. cit., s. 271.
100	 AAN, Delegatura Rządu RP na Kraj, 202/III/68, s. 105, Nasłuch radiowy audycji „Świtu” z 29 X 
1944 r., godz. 20.10.
101	 M. Celt, op. cit., s. 6. Czesław Straszewicz dodaje: (...) ani rusz nie mogę sobie przypomnieć, co 
stało w tekście, czy było jakieś pożegnanie, czy jakaś obietnica na przyszłość, czy tylko codzienne: 
dobranoc państwu! Zob. Cz. Straszewicz, op. cit., s. 69.
102	 J. Laskowski, Radiostacja „Świt”, cz. 2, „Zeszyty Historyczne” (Paryż) 1966, z. 10, s. 221.
103	 AAN, ASM, mf. HI/VI/36, s. 156, Notatka Pawła Siudaka kierownika Wydziału Społecznego 
MSW, b.d.
104	 Ibidem. 
105	 SPP, MSW, Szyfr-depesza, L.dz.K.2077/45, nr 67, Warszawa dn. 15 IV 45 r. Otrzym. i odczyt.  
18 IV 45 r.



80

 ARTYKUłY I ROZPRAWY

 W ówczesnej sytuacji międzynarodowej takiej możliwości jednak nie było. Orga-
nizując tę stację, Anglicy mieli na uwadze bowiem jej tylko antyniemiecki, a nie 
antysowiecki wydźwięk.

* * *
Oceniając dwuletnią działalność radiostacji, Stanley Newcourt-Nowodworski 

stwierdził, że pozwalano jej na zwalczanie polskich komunistów, ale jakikol-
wiek krytycyzm wobec ZSRS był zabroniony. Miała być prezentem Winstona 
Churchilla dla Sikorskiego, ale w rzeczywistości była instrumentem, aby trzy-
mać krótko „niesfornych” Polaków i osłabić ich determinację opierania się so-
wieckim żądaniom zarówno terytorialnym, jak i  politycznym. Jego zdaniem, 
był to przypadek prosowieckiej brytyjskiej kampanii pod polskim znakiem – 
rzekomo reprezentującej poglądy polskiego rządu na uchodźstwie i Polskiego 
Państwa Podziemnego106.

Poznane fakty świadczą jednak, że strona polska szybko zorientowała się w ukry-
tych angielskich intencjach i nie pozwalała, aby stacja była tylko kolejną tubą pro-
pagandową na użytek aliantów zachodnich. Trafnie ocenił to Czesław Straszewicz: 
Nasi ofiarodawcy, Anglicy, chcieliby, abyśmy tylko podsycali opór polski przeciw 
Niemcom i  mieli taki raczej spontaniczny charakter. W  porządku. Ale nie może-
my przy tym zaniedbywać innych spraw. Musimy być czujni na niebezpieczeństwo 
ze Wschodu, przypominać los dzieci polskich wymierających na Syberii, i oficerów 
polskich, wygrzebanych właśnie w Katyniu. Musimy być stacją polityczną107. Cha-
rakterystyczny jest incydent, który zdarzył się w czasie konferencji w Teheranie. 
Na samą tylko zapowiedź utraty Wilna i  Lwowa, redaktorzy wobec „alianta na-
szych aliantów” ZSRS oraz samych aliantów wysuwali wiele ciężkich zarzutów; 
angielscy zwierzchnicy stacji wprost „mienili się na twarzy”. Ale gdy próbowali 
oponować, że jest to sprzeczne z brytyjską polityką, to Straszewicz ripostował: (...) 
jesteśmy stacją polską, nas obchodzi Polska i własny kraj. Musimy mówić albo tak 
jak myślą i czują Polacy, albo natychmiast zamilknąć108. I Anglicy ustąpili109.

Pewne analogie można odnaleźć w statusie Sekcji Polskiej Radia Wolna Europa. 
Mimo że Amerykanie poprzez opracowywane wytyczne (guidance) starali się kon-
trolować linię programową stacji, to jednak zachowywała ona znaczną dozę nieza-
leżności. W odróżnieniu od wielu innych, „Świt” nie był stacją angielską nadającą 
w języku polskim i udającą polskie radio. Była to stacja polska udająca tajną pla-
cówkę w kraju. Legalny rząd polski w Anglii posiadał tajną legalną stację reprezen-
tującą interesy ogólnonarodowe. Paweł Machcewicz zwrócił natomiast uwagę, że 
chcąc zdobyć zaufanie i wiarygodność słuchaczy, polska rozgłośnia RWE wzoro-
wała się w pewnej mierze na „Świcie”110.

Rozgłośnia informowała rząd polski na uchodźstwie oraz społeczeństwa zachod-
nie o życiu w okupowanym kraju, przede wszystkim o hitlerowskich i sowieckich 

106	 S. Newcourt-Nowodworski, op. cit., s. 263.
107	 Cyt. za: M. Celt, op. cit., s. 6.
108	 Ibidem.
109	 Ibidem.
110	 P. Machcewicz, „Monachijska menażeria”. Walka z Radiem Wolna Europa 1950–1989, Warszawa 
2007, s. 29.



81

 P. STANEK: „ŚWIT” – TAJNA POLSKA ROZGŁOŚNIA W LONDYNIE ...

zbrodniach, o likwidacji warszawskiego getta111, o przebiegu powstania warszaw-
skiego, o  mordzie katyńskim, o  niemieckich doświadczeniach na więźniarkach 
w Auschwitz. Przełamując informacyjny monopol okupanta, wywierała tym samym 
pewien wpływ na kształtowanie wydarzeń politycznych. Najdalej idzie Zofia Kor-
bońska. Jej zdaniem, depesze z kraju, adresowane dla rozgłośni, znacząco pomogły 
Stanisławowi Mikołajczykowi zostać premierem rządu na uchodźstwie112.

Nie można również zapomnieć o czysto informacyjnym charakterze tych kilkuset 
audycji „Świtu”, które w pewnym stopniu zaspokajały permanentny deficyt wia-
domości występujący podczas okupacji w społeczeństwie polskim. W Warszawie, 
obfitującej w konspiracyjną prasę, problem ten nie był może znaczący, ale już poza 
stolicą tak. Dużą rolę w odniesieniu przez rozgłośnię sukcesu odegrał jej stały kra-
jowy korespondent – Korboński, choć na sukces radiostacji złożyły się wszystkie 
zaangażowane w ten projekt osoby113.

SUMMARY

Piotr Stanek, „Świt” – a Secret Polish Radio Station in London, 
September 1942–November 1944

A secret, phonic radio station called „Świt” was operated during World War II in Britain. It  
simulated a national radio. The radio station was created by the British, who took over  a constant 
supervision, even though it was formally handed over the Republic of Poland in exile. It was 
broadcasted for the first time on 10th September 1942, and the latest on 27th November 1944. 
Thanks to various treatments successfully persuaded the recipients of this radio station that it 
broadcasts from the occupied country. Fixed and current news from the country were extremely 
important, mostly those which were  sent by radio team led by Stefan Korboński. The radio station 
was a part of the so-called black propaganda, breaking the information monopoly of the occupier. 
In his radio programme he informed the Polish government in London and Western societies 
about life in the occupied country, especially the Nazi and Soviet crimes, liquidation the Warsaw 
ghetto, the course of the Warsaw Uprising, the Katyn massacre, or the German experiments on 
prisoners at Auschwitz.

111	 Korboński w depeszach systematycznie informował o przebiegu powstania w getcie. Dzięki temu 
„Świt” nadał wiele audycji o zagładzie Żydów. Zob. AAN, ASM, mf. HI/VI/35, Depesza otrzymana 
21 IV 1943 r.; Szyfr-depesza „Kazi”, 21 IV 1943 r., nr 71; B. Mark, Walka i zagłada warszawskiego 
getta, Warszawa 1959, s. 327. Przywódca powstania w getcie, Mordechaj Anielewicz, w jednym z li-
stów pisał: Gdy nadeszły do mnie wiadomości (...), że radiostacja „Świt” nadała wspaniałą informa-
cję o naszej samoobronie, miałem uczucie, że spełniliśmy swoje zadanie. Zob. I. Cukierman, Nadmiar 
pamięci (siedem owych lat: wspomnienia 1939–1946, Warszawa 2000, s. 256.
112	 Z. Korbońska, Czas na walkę cywilną, rozm. A. Ziółkowska-Boehm, „Przegląd Polski” 2005,  
nr z 29 lipca.
113	 AAN, ASM, mf. HI/VI/35, s. 916, Wiadomość techniczna dla R2, 8 X 1943 r.; s. 805, Relacja ucie-
kinierów z Polski z 17 VIII 1943 r.; Z. Korbońska Czas na walkę cywilną...; P. Matusak, W obronie 
oświaty i kultury polskiej, w: Polski ruch oporu 1939–1945..., s. 1059.



РЕЗЮМЕ

Пётр Станек, „Свит” – тайная польская радиостанция в Лондоне, 
сентябрь 1942–ноябрь 1944 гг.

„Свит” это тайная радиостанция действующяя во время второй мировой войны 
на территории Великобритании, которая и создавала впечаетление действующей  
в оккупированной Польше. Она была создана англичанами, которые осуществляли над 
ней постоянный контроль не смотря на то, что формально была передана польскому 
правительству на эмиграции. Первая передача вышла в эфир 10 сентября 1942 г., a последняя 
27 ноября 1944 г. Благодаря различным приёмам предпринимались усилия, чтобы убедить 
радиослушателей в том, что вещение осуществляеться из окупированной Польши. Весьма 
существенно была передача новостей из Польши, которые готовились редакторским 
коллективом руководимым Стефаном Корбоньским. Радиостанция являлась элементом т.н. 
чёрной пропаганды, которая нарушала информационную монополию оккупантов. В своих 
трансляциях радиостанция информировала польское правительство в Лондоне, а также 
западное общество о жизни в оккупированной Польше, а в первую очередь о гитлеровских 
и советских преступлениях, о ликвидации варшавского гетта, о ходе варшавского восстания, 
о катынской трагедии, о германских опытах над узниками в Аушвиц.

 ARTYKUłY I ROZPRAWY


