
Kancewicz, Jan

"Polska prasa socjalistyczna w okresie 
zaborów", Jerzy Myśliński, Warszawa 
1982 : [recenzja]

Przegląd Historyczny 74/4, 797-801

1983

Artykuł umieszczony jest w kolekcji cyfrowej bazhum.muzhp.pl, 
gromadzącej zawartość polskich czasopism humanistycznych 
i społecznych, tworzonej przez Muzeum Historii Polski w Warszawie 
w ramach prac podejmowanych na rzecz zapewnienia otwartego, 
powszechnego i trwałego dostępu do polskiego dorobku naukowego 
i kulturalnego.

Artykuł został opracowany do udostępnienia w Internecie dzięki
wsparciu Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego w ramach
dofinansowania działalności upowszechniającej naukę.



RECENZJE 797

Jerzy M y ś l i ń s k i ,  Polska prasa socjalistyczna w okresie zabo­
rów, „Książka i Wiedza” , Warszawa 1982, s. 333.

Omawiana monografia jest zamierzeniem ambitnym, wyróżniającym się w  li­
teraturze poświęconej polskiemu ruchowi socjalistycznemu. Autor podjął się nakre­
ślenia dziejów całej prasy socjalistycznej wszystkich organizacji i zaborów oraz 
emigracji w ciągu czterdziestolecia 1879— 1918. Wykorzystał sumiennie literaturę 
przedmiotu, ale z jego przeglądu wynika, że w  naszej historiografii brak nie tylko 
monografii poszczególnych, często zasadniczych pism, np. „Czerwonego Sztandaru”, 
lecz całej prasy SDKPiL lub PPS zaboru pruskiego 1. Zresztą literatura jest różnej 
wartości, tak np. prace L. Wasilewskiego często noszą charakter wspomnień, inne 
zawierają rozproszone wzmianki, podporządkowane analizie problemów nie specy­
ficznie prasowych.

Stąd też autor w  wielu wypadkach musiał o odpowiednich organach prasowych 
pisać po raz pierwszy. Było ich w  sumie około 450, a można zaryzykować tezę, 
że opracowania monograficznego nie doczekała się więcej niż 1/10 tej liczby. Jasne 
więc jest, że M y ś l i ń s k i  podjął „pracę od podstaw” nad okołq 400 tytułami. 
Było to zadanie ponad siły jednego badacza. Dzieło jego należy zatem traktować 
jako pierwsze, z konieczności niepełne, nieprecyzyjne przybliżenie do przyszłego 
kompletnego opracowania tematu. Element opisu i sporadycznych ocen musi tu 
z konieczności górować nad dogłębną analizą i całościowym sądem wartościującym.
. I w tych jednak warunkach autor potrafił nam dać bardzo wiele. Wystarczy 
wskazać, że sam indeks czasopism liczy niemal 400 pozycji. Charakteryzując je 
Myśliński celnie wsikazał na szereg cech ideologii i polityki poszczególnych orga­
nów i wydających je partii oraz organizacji.

Tak np. pisząc o „Przedświcie” z 1891— 1892 r. ukazał nie tylko zwrot tego pis­
ma ku postulatom niepodległości, lecz to, co legło, w ujęciu Memdelsona, Piłsudskie­
go itp. u jego podstaw: stosunek do wielkiej Rosiji — bezwzględnie wrogi, dąże­
nie do jej rozbicia na poszczególne części (s. 39). Wydobył też przeświadczenie
0 wyjątkowej roli Polski w imperium rosyjskim; o tym, że właśnie jej oddzielenie 
będzie „prawdziwym końcem caratu” (tamże).

Pisząc o prasie SDKPiL zaakcentował (na s. 163), że głównym celem jej ata­
ków był carat, następnie nacjonalizm i serwilizm endecji. Przeciwstawił się więc 
autor szerzonemu przez prawicę PPS oskarżeniu, jakoby partia Róży Luksemburg
1 J. Marchlewskiego zwalczała przede wszystkim, bardziej niż carat, Polską, Partię 
Socjalistyczną. Chociaż, oczywiście, nie brakowało w prasie esdekapelowskiej os­
trej, nieraz sekciarskiej krytyki PPS — i to całej.

Podniósł też Myśliński fakt, że prasa SDKPiL, np. „Czerwony Sztandar” , pie­
czołowicie prowadziła dział informacji o międzynarodowym ruchu robotniczym, 
a w latach 1908—1910 zbliżyła się do problematyki ogólnor osy j skie j (s. 211).

Ciekawe, a posiadające aktualny posmak są stwierdzenia autora (na s. 217), że 
esdekapelowiec St. Trusiewicz-Zalewski, rozpoczynając wydawanie swego frakcyj­
nego organu — pisma „Solidarność Robotnicza” — stawiał sobie za cel walkę tylko
o zmianę taktyki i organizacji swej partii, ale „na gruncie programu SDKPiL” (s. 
217)). A  program ten — dodajmy — zarwsze negował hasło niepodległości Polski. 
Myśliński stwierdza też, że „Solidarność Robotniczą” uznano za „forpocztę mien- 
szewizmu w  polskim ruchu” (s. 217). Czy było to —■ wobec przyciągnięcia przez 
Zalewskiego do współpracy L. Martowa — bezzasadne, jak usiłuje się to niekiedy 
twierdzić w polskiej historiografii?

1 Pisano o tej prasie w ogólnych monografiach o odnośnych partiach, ale np. 
o SDKPiL takiej całościowej pracy brak.



RECENZJE

Cenne są opinie autora o poznańskiej „Gazecie Ludowej”, redagowanej fak­
tycznie przez Różę Luksemburg, iż pismo to walczyło z germanizacją i hakatą, 
zwalczało ugodowców, popularyzowało literaturę polską (s. 184 n.). Czy — zapytaj­
my — był to dowód „swoistej polonofobii” tej redaktorki, jak starał się nam 
wmówić w  r. 1982 jeden z historyków?

J. Myśliński trafnie obserwuje relacje między krajem a emigracją w dziedzi­
nie stosunków prasowych, stara się nakreślić systemy prasowe tych partii, którym 
się udało je stworzyć, np. PPS, a później PPS-Lewicy. Dobre są charakterystyki 
redaktorów prasy PPS, ogólny opis prasy 'I I I  Proletariatu, na ogół dość mało zna­
nej. Zwraca uwagę przedstawienie pisma „Wiedza” i zawartych w nim treści, np. 
w kwestii narodowej, wniosków T. Rechniewskiego (s. 200—202). Problem polega 
na tym, czy wnioski te, idące „dalej niż przywódcy jego własnej partii” (tj. PPS 
Lewicy) (s. 203) można jednak uznać za układające się w  jej ramy.

Ciekawa jest charakterystyka prasy SDKPiL. Powraca tu kilkakrotnie sprawa 
czy były to tylko pisma informacyjno-agitacyjne, czy także, lub przede wszystkim, 
propagandowe. Powraca też sprawa dostępności np. „Czerwonego Sztandaru” i 
„Przeglądu Socjaldemokratycznego” dla przeciętnego robotnika-esdekapelowca. Au­
tor podkreśla zespołowość redagowanych pism SDKPiL. Wspomina jednak, że mało 
można powiedzieć o jej ludziach, w ogóle o ludziach jej „techniki” (s. 174—176). 
Czy wykorzystał tu autor wszystkie wspomnienia, np. z „Archiwum Ruchu Robot­
niczego” (L. Dobroczyńskiego i in.O?

Ciekawe są informacje o prasie na Śląsku Cieszyńskim.
Myśliński zwraca uwagę, że treść prasy (np. I Proletariatu) docierała do czy­

telnika nie tylko bezpośrednio, lecz także pośrednio. Pisze o roli korespondencji 
robotniczych, o roli pism robotniczych w latach dziewięćdziesiątych jako zaczynów 
komórek organizacyjnych. Problem w  tym, czy warto je porównywać — jak czyni 
się to na s. 120 — z leninowską „Iskrą”, późniejszą przecież o szereg lat i działa­
jącą w  innych warunkach! Ważne są konstatacje roli samych robotników jako 
twórców pism socjalistycznych w zaborze austriackim i pruskim, a jednocześnie — 
przy braku ich przygotowania fachowego — o częstej nieraz dominacji emigran- 
tów-inteligentów jako autorów i redaktorów, np. w „Gazecie Robotniczej” .

Pokazując rolę prasy w pracy partii, które orientowały się na masowy ruch 
robotniczy, Myśliński wskazuje zarazem, że PPS po roiku 1910, wciągana do „ro­
boty wojskowej” , nie podtrzymała systemu prasowego PPS, stworzonego w  latach 
rewolucji2. Interesująco przedstawiono pisma PPS-Opozycji, choć ich stosunek do 
PPS-FR nie wypada jednoznacznie (s. 241—242). Ważne są indeksy, np. czasopism. 
Zamieszczono też 16 tablic z 64 fotografiami czasopism, choć można je było dobrać 
z większą dozą poloniców, np. z „Iskry*’ i „Prawdy”. .

Walory pracy, zaznaczone wyżej, nie pozwalają jednak ominąć jej mankamen­
tów. Zaznaczony już przez nas pionierski jej charakter i wielki zasięg tematyczny 
przy ograniczonej objętości powodują, że szereg pism — nieraz istotnych — nie 
doczekało się pogłębionej i całościowej analizy. Przy omawianiu treści poszczegól­
nych pism autor nią, trzyma się stale zasady grupowania materiału według proble­
mów, nieraz spotykamy się z rozmaitym uszeregowaniem zagadnień, czasami — z 
nawrotem do kwestii już poruszanej.

Czasami pominięcie całych serii artykułów na istotne tematy, np. osławionego 
antysemickiego cyklu Sedeckiego w  „Przedświcie” (PPS-FR), czyni niezrozumiałą 
uchwałę tej partii krytykującą b'-ak wpływu CKR na linię pisma (s. 236 n.). W 
szeregu przypadków brak porównań dynamiki nakładów pism. Jednych redaktorów 
scharakteryzowano, innych nie. Sporna jest kwestia porównań nakładów prasy pol-

* Inna sprawa, czy było to w ogóle możliwe w  okresie reakcji i czy jakakolwiek 
inna partia zdołała to uczynić.



RECENZJE 799

•jkiej i rosyjskiej. Można je porównywać (wbrew twierdzeniom na s. 17), ale z uwz­
ględnieniem różnicy warunków (ludność, stosunki cenzuralne, etap rozwoju poli­
tycznego itp.). W jednym wypadku liczby dotyczące kolportażu i finansów figuru­
ją, w innych nie. Informacje o poszczególnych pismach nie są równomierne, np. 
o poznańskiej „Oświacie” — zwłaszcza jeśli chodzi o jej treść — dowiadujemy się

řrdzo niewiele8.
Ostrożny autor nieraz przytacza wyjaśnienia cytując źródła, ale nie wypowia­

da własnych poglądów. Tak n.p. podaje (na s. 36 n.) tłumaczenie Mendelsona, dla­
czego w r. 1892 zawiesił on wydawanie „Przedświtu”. Czy rzeczywiście chodziło 
tu tylko — jak tłumaczył redaktor pisma —  o finansowanie prasy galicyjskiej, 
a złożona sytuacja przed zjazdem paryskim nie grała żaidnej roli? Sprawa do 
alązych badań.

Na s. 55 przytacza się ostre słowa W. Piekarskiego o „oczyszczaniu dróg” 
,z wszelkiej panslawistycznej psiarni”. Ale nie wiemy kto, a zwłaszcza dlaczego 
[est ową „psiarnią” . Na s. 67 czytamy o zmianie treści ideowo-politycznej „Przed­

świtu” po r. 1900, a jednocześnie że nadal służył on „niemal bez reszty ideom pra- 
icy partyjnej” . Czytelnik nie ma tu jasności: na czymże więc polegała owa zmia- 
a treści?

Na s. 36 Myśliński pisze dość enigmatycznie, że ewolucję „Przedświtu” „opóź- 
ały znacznie krajowe realia” . Brak wyjaśnienia, na cizym one polegały. Na s. 183 

czytamy, że „Gazeta Ludowa” w  Poznaniu została powołana do życia „głównie 
la zwalczania wpływów prawicowego kierownictwa PPSzp” , ale nie dowiadujemy 

"się wcale, w  czym się to „zwalczanie” na łamach pisma wyrażało. Czasami autor 
rzytacza opinie źródłowe, np. uwagi Piłsudskiego o „Przedświcie” (na s. 68) — bez 
astrzeżeń, że są one incydentalne. Czytelnik odnosi wrażenie, że pismo to w  ogóle 

święcało za dużo uwagi Polonii amerykańskiej i Śląskowi Cieszyńskiemu, a tak 
■Się przecież działo tylko w  2-3 numerach.
í Zdarza się, że autor ocenia tan poszczególnych wypowiedzi poza kontekstem 
yaktów, które odnośne opinie wywołały. Tak jest na s. 72 gdzie za „uszczypliwą” 

znano ocenę K. Mokłowskiego jako „indywiduum” . A  przecież u podłoża tej oceny 
ileżało samobójstwo socjaldemokraty M. Hartmana, co właśnie spowodował Mokło- 
ivski napaścią (dosłownie) na owego przyjaciela Róży Luksemburg. Czyż więc ocena 
ifeyła bezpodstawna?
У Enigmatyczne jest sformułowanie (na s. 34), że „Walka Klas” wypowiadała się 
(w  kwestii niepodległości Polski, „akcentując przede wszystkim klasowe interesy 
(jpolskiego proletariatu” . Przecież z ich akcentowania mogło wynikać i negowanie, 
Ї przyjęcie tego hasła. Ale „Walka Klas” właśnie obstawała za negacją.

_  Nie wiadomo, dlaczego autor uznał na s. 44 antysemityzm „Głosu” za „rzeko- 
Łny”. Termin „socjalpatriotyzm” — wbrew sugestii na s. 71 — w  owej epoce zawsze 
Łosi!, zwłaszcza w SDKPiL, charakter pejoratywny. Trudno się zgodzić z poglądem 
L a  s. 140, że F. Perl „nie był na emigracji zbyt błyskotliwym publicystą” . Był nim 
|chyba od początku, tyle że rzadziej występował wówczas w prasie.

Trafiło się w  pracy trochę nieścisłości faktycznych. Pozycję anarchistyczną za­
jął w 1881 r. obok Waryńskiego, nie Piekarski (jak na s. 25), lecz S. Dikszitajn. 

jB. Limanowski rozstał się z „Pobudką” nie tylko z powodu różnic w poglądach na 
I,obchód 3 Maja, jak czytamy na s. 42. Weszły tam w  grę także konflikty osobiste o cha- 
Jrakterze niepolitycznym. „Szkic programu PPS” nie zawierał — wbrew sformuło­
waniu ze strony 68 — żadnych komentarzy St. Mendelsona. „Przedświt” chyba nie 
docierał do kraju regularnie „rzadko” (jak na s. 36), lecz był nieregularnie wyda­
wany. Wydany— docierał sizybko i sprawnie. Widywano go zaś częściej w rękach 
studentów polskich w Petersburgu (o czym tamże), bo bardziej im odpowiadał. Trud­

* Inna sprawa, czy zachował się komplet tego pisma.



8ßQ RECENZJE

no też byłoby się zgodzić bez zastrzeżeń na pogląd (ze strony 75), że dopiero po 
r. 1897 „zaczęto — — lansować tezę”, iż „należy popierać — — wszelkie dążenia 
zmierzające do osłabienia Rosji” . Chyba działo się tak już od przełomu 1891 i 1892 r. 
Sprzeczne chyba są oceny na s. 107 n. i 110 co do tego, kto decydował i jakie poglą­
dy dominowały w  „Gazecie Robotniczej” . Niejasne jest, dlaczego oskarżenie wysu­
nięte wobec Marcina Kasprzaka miało rozpoczynać kampanię w celu utworzenia 
PPS zaboru pruskiego (zob. s. 103). Kasprzak był wówczas związany z ruchem w za­
borze rosyjskim. Pogląd M. Płochockiego, iż „Przegląd Socjal-Demokratyczny” byl 
za trudny dila robotników, gdyż wydawano go na emigracji (zob. s. 170) odzwier­
ciedlał poglądy grupy opozycyjnej St. Trusiewicza-Zalewskiego, nie musi więc być 
typowy.

Bardzo przykro brzmi zdanie na s. 181, że w „Gazecie Robotniczej” „dawało się 
zauważyć współdziałanie z endecją” . Chyba chodziło o jej walkę z germanizacją? 
Jeśli tak — to trzeba to było napisać. Niejasna jest informacja ze strony 177
o W. Idzińskim. Czy — jak można by wnioskować z kontekstu — właśnie za pro­
pozycję przeniesienia „Gazety Górniczej” na Górny Śląsk wykluczono go z PPS? 
Określenie Mendelsona na s. 241 jako przywódcy „litwaków” warszawskich jest 
chyba nieścisłe. Rewelacyjna jest informacja na s. 210, że w  „Nowej Trybunie” 
zamieszczono list powitalny Lenina. Jest ona jednakże nieścisła. Listu nie za­
mieszczono, lecz — jak wyjaśnił recenzentowi ustnie autor — w piśmie SDKPiL 
wydrukowano informację, że Włodzimierz Iljicz przesłał do redakcji list witający 
„Nową Trybunę”.

Trudno się zgodzić z tezą ze strony 219, że ZG SDKPiL po r. 1912 „zacieśnił 
współpracę z mienszewiikami” , choć jest prawdą, że był przeciwny polityce Lewi­
na wobec nich. Nieścisłe jest chyba, podane na s. 126 bez komentarza, zdanie 
J. Krzesławskiego-Cynarskiego, że „Przedświt”  zamknięto w r. 1905, gdyż nie odpo­
wiadał lewicy PPS. Zmieniła ona redakcję pisma przed jego zamknięciem i wyda­
ła nr 6-8 z 1905 r. o już zgoła odmiennym charakterze. Pisma teoretyczne redagowa­
ne na emigracji w ogóle przestały wydawać w  r. 1905 i PPS, i SDKPiL, gdyż całą 
prasę starały się skoncentrować w  kraju i nadać jej praktyczny, aktualno-politycz- 
ny charakter.

Brak informacji o współredaktorze krakowskiego „Robotnika” z 1883 r. M. Przy- 
godzkiej. Czy w drukarni CZZSP, <o której mowa na s. 141) nie pracowali jako ze- 
cerzy także P. Klimowicz i Z. Woszczyński? Czy w „Pobudce” opublikowano tekst 
programu PPS (jak sformułowano na s. 45), czy tylko „Szkic programu PPS” nota 
bene nigdy przez żadną instancję tej partii nie uchwalony? Zresztą „Szkic” ten 
opublikowano nie w numerze 1 „Przedświtu” z 1893 r. (jak czytamy na s. 68), lecz 
w numerze 5. List J. Piłsudskiego do S. Wojciechowskiego nie pochodził chyba 
z pierwszego (jak na s. 66), lecz z ostatniego kwartału 1893 r. „Sprawa Robotni­
cza” nie została uznana przez SDKP za jej oficjalny organ dopiero w  styczniu 
1894 r. (jak to jest na s. 70), lecz już 30 ldipca 1893. Eufemistyczna, nieco myląca 
jest informacja *ze s. 74 o uwagach „Spraiwy Robotniczej” o londyńskiej odezwie 
PPS „na temat niepodległości Polski” . Pismo SDKP dworowało sobie właśnie z bra­
ku w  ogóle tego hasła we wspomnianej odezwie. J. Myśliński, podobnie do wielu 
innych historyków, a zresztą także do dotychczasowej praktyki piszącego te słowa, 
nie Używa w  odniesieniu' do okresu do 1897 r. ścisłej nazwy partii galicyjskiej. 
Winna ona, zdaniem W. N a f d u s, brzmieć Socjalno-Demotkratyczna Partia w Gali­
cji. Inna sprawa, że nazwa partii dość długo nie została ustalona. Chyba trzeba bę­
dzie (piszemy to i pod własnym adresem) być ostrożniejszym w  określaniu takich 
działaczy z 1893 i 1894 r. jak W. Naake-Nakęski i J. Grabowski, jako już członków 
Ligi Polskiej (por. s. 66). Po pierwsze, nie byli jeszcze jej członkami, lecz tylko 
zwolennikami, po drugie — zmieniła ona już swą nazwę na: Liga Narodowa. Dzia­



RECENZJE 801

łacz PPS zaboru pruskiego Berfus miał na imię nie Antoni (jak na s. 109), lecz 
August. Czy uczestniczący w  „Wolnym Głosie Polskim” K. Kasperski i Z. Gąsio- 
rowski byli w drugiej połowie 1900 r. jeszcze w  SDKP (s. 84)? Działacz PPS Trzciń­
ski nie nosił imienia Teofil (jak na s. 142, gdzie go zresztą chochlik drukarski uczy­
nił Teofią!), lecz Witold. Siwik miał na imię nie Bolesław, jak na s. 279 i 325, lecz 
Bronisław. Nazwisko redaktora łódzkiego pisma niemieckiego SDKPiL „Vorwärts” — 
Aleksander Bojarski (s. 166) — to niewątpliwy pseudonim, zresztą do dziś nie roz­
szyfrowany. Czy istniał krakowski publicysta socjalistyczny — Władysław Czapińsiki 
(jak na s. 178)? A  może Kazimierz?

Niestety nawet J. Myśliński i redakcja wydawnictwa nie potrafili dać sobie 
rady ze stosowaniem nazwisk publiczno-politycznych i rodowych. Kilkakrotnie sto­
sując ostatnie, np. przy wymienianiu K. Radka4, a G. ZinoWjewowi przyswojano 
nawet rodowe nazwisko Apfelbaum, którego ten chyba nie nosił. Przy Pawle Le- 
winsonie podaje autor pseudonim St. Łapiński, który publicysta ten przybrał do­
piero od r. 1917, przed 1914 r. stosował inny: Andrzej Wolski. Imiona podawane są 
niejednolicie: czasami pełne, czasami inicjały, czasami — i ich brak. Czy zawsze 
nie było można ich ustalić? Trafiły się trzy nieścisłości stylistyczne o znaczeniu 
merytorycznym5. Jest także parę podobnych omyłek korektorskich «. Szkoda, że 
w  książce zabrakło wykazu źródeł pozaprasowych i opracowań.

'  Te uwagi krytyczne, wynikające zresztą — jak już mówiliśmy — z pioniers- 
kości i szerokiego zasięgu tematycznego oraz stosunkowo małej objętości dzieła, nie 
zmieniają ani ńa jotę jego bardzo doniosłego, pozytywnego znaczenia poznawcze­
go. Będzie ono odtąd jedną z podręcznych książek każdego niemal historyka polskie­
go socjalizmu okresu zaborów.

Jan Koncewicz

Zborník o Slovenskom národnom povstaní. Zväzok III. Dr Jozef 
J a b l o ň  i c k  ý, Manipulovaná história SNP. Povstanie v Trnave; Próf. 
Miroslav J. L  i č k o, Američani v Slovenskom národnom povstaní, To­
ronto 1983, Vydavateľstvo Naše Snahy, s. 224.

Trzeci tom wydawanego w  Kanadzie nieregularnie zbioru studiów poświęconych 
dziejom słowackiego powstania narodowego1 przynosi trzy studia, z których zwłasz­
cza rozprawa Jozefa J a b l o n i c k i e g o  o dziejach historiografii dotyczącej tego 
powstania zasługuje na szczególną uwagę czytelników polskich. Bezpośrednią do 
niej pobudkę dał przeglądowy artykuł Miroslava K r o p i l á k a * ,  z którym autor 
w wielu kwestiach polemizuje. Dyskutuje także z przeglądem historiografii słowac-

4 Przecież nie stosuje się tego np. przy Wł. Leninie, M. Gorkim, ani nawet Wł. 
Orkanie. Zresztą nie zastosował tego sam autor np. wobec J. Korczaka, S. Rudniań- 
skiego, M. Twaina, G. Zapolskiej (nb. źle zamieszczonej w indeksie nazwisk).

5 Zob. s. 186, s. 16—18, s. 246 w. 6 od góry; s. 240, w. 1 od dołu; s. 241, w. 1—2 
od góry.

• Zob. na s. 48, w. 12 od góry —  jest Kasojusz, winno być Kassjusz; s. 127, w.
6 — jest od lipca 1904, winno być chyba — do; s. 137, w. 7 od dołu — jest Józef 
Cięgliński, winno być: Ciągliński; s. 160, przyp. 105, w. 6 — jest „raz” , winno być 
chyba —■ teraz; s. 186, w. 4 od dołu — jest R. Morawski, winno być chyba — Fr. 
Morawski;^. 279 i 321 — jest Hongwill, winno być — Hinigwill; s. 320 — jest Grab­
ski Wacław,Vwinno być — Władysław; s. 323 — jest Jurij, winno być — Julij.

1 Recenzje tomu II zob. PH t. LX X III, 1982, z. 3— 4, s. 381—383.
2 M. K r o p i l á i k ,  Slovenské národné povstanie v našej historiografii a dálšie 

perspektivy spracovania, „Historický Časopis” 1980, nr 1.


