
Paczkowski, Andrzej

Dzienniki warszawskie o rewolucji
październikowej w Rosji
(listopad-grudzień 1917)
Rocznik Historii Czasopiśmiennictwa Polskiego 6/2, 138-159

1967



ANDRZEJ PACZKOW SKI

DZIENNIKI WARSZAWSKIE O REWOLUCJI PAŹDZIERNIKOW EJ 
W ROSJI (LISTOPAD—GRUDZIEŃ 1917)

Wśród dotychczas przeprowadzonych badań nad tymi aspektami re­
wolucji październikowej, k tóre dotyczyły bezpośrednio spraw polskich, 
w yłaniają się trzy  główne kierunki poszukiwań. Obejm ują one: postawy 
Polaków przebywających na terenach objętych rewolucją i wojną domo­
wą, znaczenie zwycięstwa rewolucji październikowej dla sp raw y odbu­
dowy niepodległego państwa polskiego, stosunek społeczeństwa do w y­
darzeń rosyjskich i ich wpływ na kształtowanie się sytuacji politycznej 
w  kraju. Ten trzeci problem, którego pew nym  aspektem  chciałbym się 
zająć poniżej, doczekał się już kilku opracowań książkowych i a rty k u ­
łów. Badania dalekie są jeszcze nie tylko od finalizacji, lecz także od 
skatalogowania zespołu zagadnień, k tôrè  się nań składają.

Opublikowane do tej pory prace skupiają się na analizie poglądów 
i wypływających z nich posunięć podejmowanych przez zorganizowane 
grupy polityczne — partie, kluby, stronnictwa — tak legalne, jak i ta j ­
ne1. Wyłącznie na marginesie tych rozważań zajmowano się prasą. 
Przede wszystkim zaś w ykorzystyw ano ją jako źródło do odtworzenia 
poglądów, bądź to kierowniczych ośrodków poszczególnych ugrupowań, 
bądź wybitniejszych działaczy. Posługując się prasą jako źródłem, i to 
źródłem do badania określonego wycinka życia politycznego, kierowano 
uwagę na artyku ły  publicystyczne i polemiki. Nie przedstawiono jednak 
nigdzie opisu zarówno całości poglądów danego pisma, jak i zespołu 
informacji, k tóre przekazywane były czytelnikom. W ydaje mi się, że acz 
w kontekście znanych już prac zagadnienie to jest niewielkie i przy- 
czynkarskie, to jednak biorąc pod uwagę monopolistyczną pozycję prasy  
jako źródła informacji, zbadanie go może wnieść pewne elem enty  dla 
odtworzenia postawy szerszych w arstw  społeczeństwa. Celem niniejsze­
go artykułu  jest więc analiza informacji i publicystyki dotyczących 
pierwszych tygodni rewolucji październikowej, a pomieszczanych na ła-

1 Por. np. prace L. Grosfelda, J. Holzera, H. Jabłońskiego, J. Kancewicza, 
J. M olendy czy F. Tycha.



D Z I E N N IK I  W A R S Z . O R E W O L U C J I  P A Ź D Z IE R N IK O W E J 1 3 9

mach codziennych pism warszawskich, k tóre ukazywały się w języku 
polskim.

Prasa warszawska przeżywała w  latach pierwszej w ojny światowej 
w yraźny kryzys. Najistotniejszym  jego objawem był znaczny spadek 
nakładów, które obniżyły się do V2 , a naw et % stanu  sprzed 1914 r.2 
Wzrost kosztów papieru, zmniejszenie się wpływów z ogłoszeń i reklam, 
spadek siły nabywczej ludności by ły  ekonomicznymi wyznacznikami 
tego stanu. Dodać jeszcze można ingerencje władz, których zabiegi 
cenzorskie były  — wedle opinii ówczesnych — uciążliwe dla redakcji3. 
Niemniej w W arszawie ukazywało się w omawianym czasie 9 dzien­
ników, w tym  4 dysponowały dwoma wydaniami. Po zmianach, jakie 
nastąpiły w  latach 1915— 1916, by ły  to następujące pisma: „Gazeta 
Poranna 2 Grosze”, „Głos”, „Godzina Polski”4, „K urier Polski” i „Polak- 
Katolik” , k tóre ukazywały się raz dziennie, oraz „Przegląd Poranny 
i W ieczorny”, „K urier W arszawski” , „Nowa Gazeta” i „Goniec Poranny 
i W ieczorny”, k tóre  rozpowszechniano dwa razy  na dzień. Nie udało mi 
się dotrzeć do danych o wysokości nakładów poszczególnych pism. Na­
w et S. Jankowski w żadnej ze swych licznych publikacji na tem at prasy 
warszawskiej zestawień takich nie podawał. Jedynie w artykule  oma­
wiającym pierwsze półrocze 1918 r. przekazał niektóre liczby, zachowu­
jąc jednak „ze względów konkurencyjnych” w tajemnicy, do których 
pism one się odnoszą. Należy sądzić, iż poziom nakładów w ostatnich 
miesiącach 1917 r. nie odbiegał od następnego półrocza i informacje te 
można przyjąć jako orientacyjne i dla nich także. Stwierdza więc J a r ­
kowski, że jedno lub dwa pisma drukow ały więcej niż 35— 40 tysięcy 
egzemplarzy, dwa dalsze około 20 tysięcy egzemplarzy, 3 lub 4 powyżej 
10 tysięcy egzemplarzy5. Uznając te dane za wiarygodne, da  się określić, 
że łączny, jednorazowy nakład polskich dzienników warszawskich nie 
przekraczał 160— 170 tysięcy egzemplarzy. Trudności kom unikacyjne 
w w arunkach wojennych zdają się wskazywać, że większość z tej liczby 
nie była przekazywana poza granice Warszawy.

2 S. J a r k o w s k i ,  Prasa w arszaw ska  od 5 X I  1916 do 1 I I I  1919, „Biuletyn  
Bibliograficzny W ydziału P rasow ego M inisterstw a Spraw  W ew nętrznych”, R. 1: 
1920, nr 4, s. 60.

s Por. np. A. K r a u s h a r ,  W arszaw a  podczas okupacj i  n iem ieck ie j  1915— 1918. 

N o ta tk i  naocznego świadka,  W arszawa 1921, s. 20; J. Z a w a d z k i ,  W arszaw a  

w  czasie okupac j i  n iem ieckie j .  (Ze wspomnień osobistych), W arszawa 1928, s. 14, 
53— 54; B. Z i e m i ę c k i ,  W W arszaw ie  podczas okupacj i  n iem ieckie j ,  [w:] Księga  

p am ią tk o w a  PPS,  W arszawa 1923, s. 190.
4 D ziennik ten ukazyw ał się od 31 X II 1915 w  Łodzi, a od 1 VIII 1916 w ych o­

dziło drugie, popołudniow e w ydanie w  W arszawie. Tylko ono będzie tu brane pod  
uwagę.

. 5 S. J a r k o w s k i ,  Prasa w arszaw ska  w  ro k u  b ieżącym  w  świetle  liczb, „Prze­
gląd Poranny”, nr 147, z 1 VII 1918.



1 4 0 A N D R Z E J  P A C Z K O W S K I

Dzienniki warszawskie, z reguły  drukowane na złym papierze, by ły  
pism ami o niskim poziomie edytorskim. Przeważał w nich układ sta­
tyczny. Pozbawione by ły  jakichkolwiek ilustracji — rycin czy fotogra­
fii —  naw et w  ogłoszeniach i reklamach operowano tylko wielkością 
i krojem  czcionki jako elem entem  graficznym. Aby wykorzystać nie­
wielką powierzchnię6, nagminnie posługiwano się petitem. Gros  m ateria­
łów stanowiły informacje dotyczące życia miasta: w arunków  zaopatrze­
nia ludności, działalności samorządu miejskiego, organizacji i stowarzy­
szeń społecznych. Stałe, acz niezbyt duże miejsce zajmowały wiadomo­
ści z frontów.

Dzienniki w bardzo skrom nych w ym iarach zajmowały się problem a­
tyką polityczną, co było m ; in. spowodowane system em  nadzoru nad 
prasą. Zarząd Prasy Generalnego Gubernatorstwa, k tó ry  wykonywał 
funkcje cenzorskie, wydał we wrześniu, 1915 r. zarządzenie o podlega­
niu7· cenzurze prew encyjnej „wszystkich artykułów  politycznych”, aby 
w trzy  tygodnie później rozszerzyć przepis na „wszystek do opubliko­
wania przeznaczony m ateriał, nie wyłączając ogłoszeń”8. Ogólne to roz­
porządzenie obowiązywało do końca wojny, a towarzyszyły mu dodatko­
we okólniki i zarządzenia dotyczące zakazu umieszczania artykułów  
i informacji o poszczególnych faktach, w  m iarę ich zaistnienia.

Jednak  bez względu na to, jak  niskie były  nakłady i rozpowszech­
nianie pism, jak ubogie były  one pod względem form  dziennikarskich 
i treści, warszawskie dzienniki stanowiły jedyne źródło masowej infor­
macji. Ta monopolistyczna pozycja odnosiła się zwłaszcza do wszystkiego, 
co działo się w  Rosji odciętej linią frontu, uniemożliwiającą zarówno ruch  
osobowy, jak pocztowy. Nie było więc możliwości uzyskiwania wiado­
mości drogą korespondencji czy powielania ustnych opinii naocznych 
świadków. Ci zaczęli napływać do Królestwa dopiero od m arca 1918 r., 
a na szeroką skalę właściwie w  miesiącach letnich tegoż roku. Ogół 
publiczności jedynie z prasy  mógł czerpać wiedzę o tym, co działo się za 
kordonem okopów. A ograniczenia debitowe i wspomniane już zubożenie 
powodowały, że podstawowym źródłem stawała się najłatw iej dostępna 
prasa polska. Sądzę więc, że jeżeli m am y mówić o kształtowaniu się po­
glądów na tem at rewolucji październikowej w  pierwszym jej okresie, 
to jednym  z podstawowych elem entów będzie zapoznanie się z serwisem 
informacji zamieszczanych w prasie.

Jak  wiadomo, kryzys rew olucyjny w Rosji, a zwłaszcza w  Piotrogro- 
dzie i na niektórych odcinkach frontu, narastał już od września. W samej

6 Tylko „Kurier W arszaw ski” ukazyw ał się na 12 kolum nach (oba w ydania  
łącznie).

7 T a jn e  d okum enty  cenzury n iem ieck ie j  1914— 1918, W arszawa 1919, s. 13.
8 Op. cit., s. 14.



D Z I E N N IK I  W A H S Z . O R E W O L U C J I  P A Ź D Z IE R N IK O W E J 141

stolicy sytuacja była bardzo napięta, a pierwsze poważniejsze w ystąpie­
nia przeciw Rządowi Tymczasowemu zanotowano na przełomie paździer­
nika i listopada9. Postawa bolszewików stała się powszechnie znana, a ga­
binet Kiereńskiego nie czuł się na siłach przedsięwziąć bardziej zdecy­
dowanych kroków, zwłaszcza że ruch pod bolszewickimi hasłami „cała 
władza w  ręce rad ” przybrał charakter masowy. Pisma warszawskie 
podawały w bardzo skrom nych rozmiarach informacje o zachodzących 
przem ianach w opinii rosyjskiej, więcej m iejsca poświęcając debatom 
w tymczasowym parlam encie i posunięciom Kiereńskiego w ew nątrz  ga­
binetu. Niemniej publiczność warszawska powiadamiana była o wię­
kszych stra jkach i ważniejszych wystąpieniach robotniczych. Obszernie 
przekazano treść przemówienia Kiereńskiego z p lenarnych  obrad parla ­
m entu  oraz sprawę udzielenia dymisji m inistrowi wojny. Poranne w yda­
nia z 8 listopada mówiły już o „widmie w ojny domowej w Rosji” , dono­
szono, że „Petersburg jest podm inowany”10. Informowano o m ającym  roz­
począć się Wszechrosyjskim Zjeździe Rad i konflikcie między radam i 
a rządem.

Zbrojne powstanie rozpoczęło się w stolicy Republiki Rosyjskiej w  no­
cy z 6 na 7 listopada. Wczesnym rankiem  nastąpiły  pierwsze poważ­
niejsze starcia, zbudowano w k ilku  dzielnicach barykady, do akcji w kro­
czyli m arynarze  z F loty  Bałtyckiej i jednostki piechoty. Wiadomości 
o rozpoczęciu rewolucji nadeszły do W arszawy w czwartek 8 listopada 
prawdopodobnie w  godzinach porannych, gdyż żadne z pism ukazujące 
się przed południem wieści o niej nie zamieściło. Informacje ukazały się 
dopiero w  wydaniach popołudniowych i wieczornych. Były to krótkie no­
tatki, a raczej szereg odrębnych informacji połączonych wspólnymi ty tu ­
łami. Nie wiedziano jeszcze, czy wybuch zakończył się sukcesem, nie 
znano też jeszcze przebiegu w ydarzeń11. Tak oto m niej więcej w 36 go­
dzin po rozpoczęciu walk mieszkańcy W arszawy dowiedzieli się o rewo­
lucji październikowej. Przez następnych parę lat wiadomości o rozwoju 
wypadków nie opuszczały szpalt prasy.

ŹRÓDŁA INFORMACJI

Żadne z pism warszawskich n i e . posiadało swego korespondenta 
w Rosji, z k tórą okupująca Królestwo II Rzesza znajdowała się w  stanie 
wojny. Nie posiadała ich także jedyna w stolicy W arszawska Agencja

9 W szystkie daty w  nin iejszym  artykule podaw ane są jednolicie w ed le  k alen ­
darza „nowego sty lu”. W szystkie cytow ane artykuły z gazet pochodzą z 1.917 r.

10 Np. „Kurier P o lsk i”, nr 306, z 8 XI.
11 Por. Rew olu c ja  bolszewicka w  Rosji,  „Nowa Gazeta”, nr 554, z 8 X I (wyd. 

ppoł.); B a ry k a d y  w  Petersburgu,  „P olak-K atolik” (wyd. ppoł.), nr 284, z 8 XI; W o j ­

na dom ow a w  Rosji,  „Kurier W arszaw ski”, nr 309, z 8 X I (wyd. wiecz.).



1 4 2 A N D R Z E J  P A C Z K O W S K I

Telegraficzna (WAT). Jak  m ożna sądzić z całokształtu treści pism, insty­
tucja  stałego korespondenta nie istniała w ogóle. Toteż jedynym  źródłem 
informacji była prasa zagraniczna oraz depesze innych agencji praso­
wych, które docierały do WAT. Ja k  wygląda z sygnowanych przez WAT 
materiałów, k tóre były w  prasie zamieszczane, i ona w głównej mierze 
opierała się raczej na prasie niż serwisie agencyjnym.

Sytuacja wojenna spowodowała, że ośrodkiem, z którego napływ ały 
wiadomości do Polski, stał się Sztokholm. Podobną rolę, choć w nieco 
mniejszym zakresie, spełniała Kopenhaga. Oba państwa basenu bałtyc­
kiego nie tylko były bliskimi sąsiadami Rosji, ale jako khaje neutralne 
znajdowały się w uprzywilejowanej pozycji. P rasa i agencje tamtejsze 
m iały bowiem nie tylko ułatw iony dostęp do Rosji, lecz także nie były  
na ogół krępowane w docieraniu do państw  obu wrogich sobie koalicji. 
Szwecja zresztą posiadała z Rosją wspólną, granicę (do m om entu usamo­
dzielnienia się Finlandii) i stacja graniczna w Haparandzie stała się na 
kilka miesięcy jedną z najbardziej a trakcyjnych miejscowości dla całego 
świata dziennikarskiego. W Sztokholmie mieściło się też zagraniczne 
przedstawicielstwo SDPRR(b), które po objęciu w ładzy przez rady  stało 
się oficjalnym przedstawicielstwem inform acyjnym  i prasowym  nowych 
władz. Na marginesie warto przypomnieć, że jednym  z pierwszych obiek­
tów ataku rewolucji stała się centrala Piotrogrodzkiej Agencji Telegra­
ficznej (PAT), k tórą bolszewicy opanowali już w nocy z 6 na 7 listopada. 
Zasilała ona depeszami sztokholmskich przedstawicieli w ładzy rew olu­
cyjnej. Stąd też wszystkie informacje sygnowane przez PAT docierały 
do Polski v ia  Sztokholm.

W achlarz pism, z których czerpano informacje, jest oczywiście bardzo 
duży. Tytułem  przykładu można wymienić z państw neutralnych: „Vil- 
lag”, „A ftonbladett” (Sztokholm), „Dagens N yheter” , „Huvnstadt Bla- 
det” , „Socjaldem okraten” , „National Tidende” , „Berlingske Tidende” 
(Kopenhaga), „Nieuwe Rotterdam  Courier” , „B und” (Berno), „Journal de 
Genève”, „Neue Züricher Zeitung”. W ielokrotnie też powoływano się 
ogólnie na „prasę szwedzką” , „duńską” czy „holenderską” . Ta ostatnia 
zwłaszcza służyła także za źródło informacji i poglądów zamieszczanych 
w  prasie państw  Ententy. Tą drogą publikowano wiadomości z pism 
angielskich (np. „Daily News”, „Daily Chronicie”, „Times”) i francuskich 
(najczęściej ,,M atin” , „Le Temps”). Obficie posługiwano się informacjam i 
prasy  państw  centralnych: „Vossiche Zeitung” , „Vorvärts” , „Berliner 
Tagblatt” , „Leipziger Volkszeitung”, „Kölnische Zeitung”, „Lokal An­
zeiger” , „Allgemein H andelsblatt” (Wiedeń), „W iener Allgemeine Zei­
tung”, „Tagespost” (Graz) itd.

W prasie warszawskiej znajdujem y też informacje sygnowane przez 
wszystkie większe agencje europejskie łącznie z Havasem i Reuterem.



D Z I E N N IK I  W A R S Z . O R E W O L U C J I  P A Ź D Z IE R N IK O W E J 1 4 3

Często posługiwano się serwisem Svenska Telegram Byran. Wiadomości 
agencyjne w zasadzie otrzym ywano za pośrednictwem  WAT. Bez powo­
dzenia rolę agencji publicystycznej usiłowała odegrać Poczta Polska, w y­
dająca pod tą samą nazwą swój biuletyn, k tóry  ukazywał się 2—3 razy 
w tygodniu. Rzadziej czerpano z prasy  polskiej. Tu, dzięki swemu kore­
spondentowi w  Kopenhadze, najw ybitniejszą pozycję zajmował „Dzien­
nik Poznański” . Powoływano się także na „Czas” , „Naprzód”, „K urier 
Lwowski”, nawet na „Dziennik K ujaw ski” i „Dziennik Lubelski” . Z p ra ­
sy polskiej częściej jednak niż informacje przedrukowywano artyku ły  
i komentarze. Za pośrednictwem prasy galicyjskiej lub bezpośrednio do­
cierały do W arszawy pisma polskie ukazujące się w Rosji. Najczęściej po­
woływano się na „Dziennik Polski” (Petersburg), „K urier Polski” (tamże) 
i „Dziennik Kijowski” i tu  raczej cytując artykuły , jako że pisma te do­
cierały do k ra ju  ze znacznym nieraz opóźnieniem12.

Stosunkowo często posługiwano się prasą rosyjską. Oprócz depesz 
PAT, także v ia  Sztokholm, docierały do Polski niektóre informacje i a r ty ­
kuły  zamieszczane zarówno na łamach prasy bolszewickiej („Praw da”, 
„Izw iestija”), jak i wrogiej rewolucji („Riecz” , „Russkoje Słowo”, 
„Dień”, „Utro Rossiji”). Powoływano się także na niektóre antybolsze- 
wickie pisma socjalistów rosyjskich. Opóźnienia były niejednokrotnie 
bardzo znaczne, uwidacznia się to zwłaszcza przy przedrukach artykułów  
publicystycznych lub felietonów13.

Z reguły jednak publiczność warszawska dowiadywała się o w yda­
rzeniach rosyjskich z dwu-, trzydniowym  opóźnieniem. Inną spraw ą jest 
ocena rzetelności, a nawet prawdziwości tych informacji. Szczególny za­
m ęt panował w pierwszych dniach, ale nie ustąpił zupełnie do końca 
badanego okresu. Jego główna przyczyna leżała, rzecz jasna, w czynni­
kach niezależnych od warszawskich redakcji. Była nią bałamutność infor­
macji otrzym ywanych z drugiej, a często i z trzeciej ręki. Z jednej więc 
strony nadchodziły depesze oficjalnej Piotrogrodzkiej Agencji Telegra­
ficznej, k tóra  podawała kom unikaty z pola walki, dekrety  i odezwy Rady 
Komisarzy Ludowych, rozkazy dowództwa. S trona przeciwna pozbawiona 
była przez dłuższy czas możności nadawania system atycznych wiadomo­
ści. Dziennikarze i dyplomaci zagraniczni, główne przedtem  źródło infor­
macji o sytuacji rosyjskiej, nie m ieli możności skomunikowania się ze 
swymi macierzystymi instytucjam i. Dotyczyło to zwłaszcza tych, którzy

12 Np. polem ikę m iędzy „Praw dą” (z 6 XII) a piotrogrodzkim „Dziennikiem  
P olsk im ” (z 7 XII) w  spraw ie korpusu gen. D owbora-M uśnickiego przedrukowano  
w  prasie w arszaw skiej tuż przed św iętam i, Legion P o lsk i  w  Rosji ,  „Nowa G azeta”, 
nr 367, z 24 X II (wyd. por.).

13 Np. art. Rosja potrzebuje  natychm iast  pokoju ,  „Godzina P o lsk i”, nr 308, 
z 9 XI, jest przedrukiem  z „Nowej Żizni”, z 20 X.



1 4 4 A N D R Z E J  P A C Z K O W S K I

pozostawali w Piotrogrodzie, najszybciej i najpełniej opanowanym przez 
rewolucję. Informacje z tej s trony napływ ały więc przede wszystkim od 
uciekinierów, wyławiano je z nieregularnie napływającej prasy  opozy­
cyjnej i kontrrewolucyjnej. Dopiero w  miarę, jak  zaczęły się tworzyć i zy­
skiwać poparcie mocarstw Entęnty  poszczególne ośrodki kontrrewolucji, 
rozpowszechniały one wiadomości bardziej konkretne. Okolicznością, k tó ­
ra  dodatkowo gm atwała dostarczane wiadomości, była słaba znajomość 
zarówno języka, jak i realiów ruchu  bolszewickiego wśród dziennikarzy 
stacjonujących w Haparandzie, Sztokholmie i Kopenhadze. Zwracał na 
to uwagę dobrze poinform owany (i często w  Warszawie cytowany) kore­
spondent kopenhaski ,,Dziennika Poznańskiego”. Pisał naw et o „stertach 
k łam stw ”, „wiadomościach fabrykow anych” i „wyssanych z palca”14.

Redakcje warszawskich dzienników dostosowały się od razu do napły­
wających z różnych źródeł i często sprzecznych ze sobą relacji. Zamie­
szczanie ich regulowane było tylko ilością miejsca, jakim dysponowano, 
i czasem, w  jakim napływały. Jako niemal typowy przykład można podać 
ty tu ły  depesz i informacji z dwu listopadowych num erów  „K uriera Pol­
skiego” : dnia 15 na 1 stronie — Wojna dom ow a  w  Rosji. K r w a w e  w a l k i  

w  stolicach. Z w y c ię s tw o  K ie re ńsk ie go ? , i dnia 17: Porażka K ie re ń s k ie g o ? 
Bo lszew icy  rządzą13. Regułą było, że te  same informacje posiadały 
wszystkie pisma warszawskie16. Błądziły one w  gmatwaninie sprzecznych 
depesz i doniesień. Oczywiście, że dokładna znajomość topografii, perso­
naliów, jak  i specyficznych warunków rosyjskich była dla pism polskich 
poważnym handicapem wobec prasy wielu państw  europejskich. Nie zda­
rzały  się tu  przekręcania nazw ani nazwisk, nieraz w nawiasach korygo­
wano słowa zniekształcone w depeszach nadawanych po niemiecku, an­
gielsku czy francusku. We wszystkich tych wypadkach, gdzie w alki na 
pewnym  odcinku toczyły się przez dłuższy okres czasu czy choćby ty lko 
kilka dni, a przewaga jednej ze stron nie była od razu widoczna, wiado­
mości o częściowych sukcesach zamieniały się w  depesze donoszące 
o zwycięstwie. Tak było właśnie pod Piotrogrodem, gdzie między G at- 
czyną a Carskim Siołem szala przechylała się z jednej strony na drugą. 
Iskrówki PAT donosiły o zwycięstwie oddziałów Rady Komisarzy Ludo­
wych, pobożne życzenia kontrrew olucji piotrogrodzkiej poprzez ucieki­
nierów do Szwecji przeistaczały niepewność w  trium f wojsk wiernych 
Kiereńskiemu. Podobnie działo się w okresie walk w Moskwie, gdy sfor­

14 K r w a w e  w a lk i  petersburskie  (w  świetle  p raw dy) ,  „Przegląd W ieczorny”, 
nr 317, z 21 X I.

15 „Kurier P olsk i”, nr 313 i 315.
16 Oto tytu ły  odpowiadających „Kurierowi P olsk iem u” num erów  „Głosu” : K i e -  

reński  górą, Sprzeczne wiadomości  (nr 297) i T r iu m f  bolszewików. Petersburg  

w  p łomieniach  (nr 299).



D Z I E N N I K I  W A R S Z .  O R E W O L U C J I  P A Ź D Z I E R N I K O W E J 1 4 5

mowane przez gen. Korniłowa jednostki rozpoczęły nieudany kon tra tak17. 
Przykładem  przenoszenia sytuacji z jednego odcinka w alk  na ogólny 
układ sił m ilitarnych może być informacja z tejże „Nowej Gazety” : K o ­

zacy w y c ię l i  w  p ie ń  C ze rw oną  G w a rd ię .  K a le d in  — d y k ta to re m  R o s j i18. 

Chaotyczność nadsyłanych wiadomości uwidacznia się także w  licznych 
powtórzeniach. Odbierana z różnych źródeł inform acja o jednym  fakcie 
umieszczana była nieraz w  wielodniowych odstępach, zależnych od 
możliwości ośrodka nadającego informację. I tak  treść dekre tu  Rady 
Komisarzy Ludowych o zniesieniu ty tu łów  pojawia się w  dzienniku 
„Głos” po raz pierwszy 29 listopada, a po raz drugi 9 g rudnia19.

OBJĘTOŚĆ I CHARAKTER INFORMACJI

Zainteresowanie poszczególnych redakcji wydarzeniam i rosyjskimi, 
choć na ogół dosyć duże, nie było jednakowe. Różnice te i ogólną obję­
tość informacji20 oddaje w  pew nym  przybliżeniu poniższe zestawienie:

Tytuł pism a

Prze­
ciętna  
ilość  
stron  

w  1 nu­
merze

liość  
szpalt 

w  1 Ko­
lum nie

Ilość szpalt pośw ięconych jed­
nego dnia inform acjom  z Rosji

1 1—2 2—3 3—4 4

N um e­
rów  

bez in ­
form acji 
z Rosji

„Przegląd Poranny  
i W ieczorny” 8* 6 (18) (13) (5) (1) ( - ) (1)**

„Głos” 4 4 33 14 1 — — 3
„Kurier W arszaw ­

sk i” 12 3 3 10 27 5 6 1
„Goniec Poranny  

i W ieczorny” 6 3 26 12 8 2 —. 4
„Kurier P o lsk i” 6 4 13 13 8 2 5 11
„Gazeta Poranna 2 
' Grosze” 5 4 18 15 9 2 2 7
„P olak-K atolik” 4 3 30 13 1 1 — 6
„Nowa Gazeta” 6 4 11 24 6 6 1 4
„Godzina P o lsk i” 8 4 5 18 20 4 2

Przytoczone zestawienie sugeruje, że obfitość informacji w  poszcze­
gólnych pismach uzależniona była nie od orientacji (aktywiści — pasy-

* W przypadku 2 w ydań dziennych podano łączną ilość stron.
** N ie udało mi się dotrzeć do 12 num erów  tego pisma. D ane w  naw iasach  

oznaczają liczby niepełne.
: 17 Np. L ik w id a c ja  bolszewickiego zamachu stanu. W o jska  K o rn i ło w a  zdobyły

Petersburg,  „Nowa G azeta”, nr 564, z 14 X I (wyd. por.).
18 Nr 566, z 15 XI (wyd. por.).
19 R ządy  bolszewików,  nr 311, z 29 XI; Zniesienie ty tu łów ,  nr. 321, z 9 XII.
20 Nie w liczono tu w iększych  form  dziennikarskich — artykułów, felietonów , 

reportaży, jak rów nież utw orów  beletrystycznych.

Rocznik Hłst. Czas., t. VI, z. 2



1 4 6 A N D H Z E J  P A C Z K O W S K I

wiści) ani k ierunku politycznego (lewica — prawica), lecz raczej od cha­
rak te ru  pisma, jego zainteresowań dla w ydarzeń na forum  światowym 
i technicznych możliwości druku. I tak  osohną pozycję wśród 9 badanych 
dzienników zajm ują „K urier W arszawski” i „'Godzina Polski” . Oba te 
w ydaw nictwa informowały najczęściej i najwięcej. W pierwszym  z nich 
wiadomości zajmujące ponad 2 szpalty  pojaw iły się aż w  38 num erach, 
w  drugim  — w 26. W pozostałych pismach jedynie w  13 num erach infor­
macje osiągnęły czy też przekroczyły tę objętość. Pismami, k tóre  często, 
ale na niewielkiej powierzchni publikowały wieści z Rosji, były  „Głos” 
i „Polak-Katolik” . Sprawa objętości w ym aga zresztą dalszych badań, 
analizy całego zamieszczonego m ateria łu  i porównania z ilością po­
wierzchni przeznaczonej na inną tem atykę. Ocena wstępna pozwala sfor­
mułować wnioski o stosunkowo znacznym zainteresowaniu pism w ar­
szawskich dla informacji napływ ających z Rosji. W każdym  razie o sy tu­
acji w ew nętrznej innych państw  nie donoszono w ogóle bądź w w ym ia­
rach zdecydowanie mniejszych. Także sp ra n y  w ew nętrzne Niemiec nie 
przyciągały zbyt wiele uwagi redaktorów. Na pierwszym miejscu stały, 
oczywiście, sprawy krajowe, a ściślej rzecz biorąc, warszawskie, stano­
wiące, o czym pisałem już powyżej, podstawową część zarówno m ateria­
łów informacyjnych, jak  i komentarzy, publicystyki etc.

Wiadomości z Rosji lokowano na tych kolumnach, k tóre  poświęcone 
były  sprawom międzynarodowym, zagranicznym i kom unikatom  wojen­
nym. Toteż w  różnych pismach znajdowały się one na różnych stronach, 
zależnie od tego, gdzie tradycyjnie umieszczano informacje pozakrajowe. 
I tak  np. w „Przeglądzie Porannym  i W ieczornym”, „Nowej Gazecie” czy 
„Kurierze Polskim” znajdujem y je na pierwszej lub drugiej kolumnie, 
a w  „Kurierze W arszawskim”, „Polaku-K atoliku” czy „Głosie” na dal­
szych stronach. W kilku dziennikach wszystkie wieści o przebiegu w yda­
rzeń rosyjskich komasowane były  pod wspólnym tytułem , np. W o jn a  do ­

m o w a  w  R os j i  (tak było w „Kurierze W arszawskim” , „Gazecie P orannej” 
i „Głosie”). R ubryka taka, nosząca naw et charak ter stałego działu, obej­
mowała z reguły  całość depesz i informacji zamieszczanych w danym  
numerze. Oddzielano wew nątrz niej poszczególne wiadomości śród ty tu ­
łami lub podawano je, zaznaczając odrębność itylko odstępem w druku. 
W dwóch innych pismach („Polak-Katolik” , „Goniec Poranny  i Wie­
czorny”), nie używając stałego tytułu, kilkunastokrotnie powtarzano sfor­
mułowanie wspólne dla wszystkich wiadomości z Rosji: Z a m ę t w  R o s j i ; 
Chaos w  Rosji . Często też pow tarzały się jako swego, rodzaju nadtytuły: 
A n a rc h ia  w  R o s j i ; Z  Rosj i ;  W ieśc i z Rosji.

Charakterystycznym  zjawiskiem była częstotliwość pomieszczania de­
pesz. O ile w  ciągu pierwszego miesiąca trw an ia  rewolucji do wyjątków  
należały dni, w których jakieś pismo było pozbawione informacji z in te­



D Z I E N N IK I  W A B S Z . O R E W O L U C J I  P A Ź D Z IE R N IK O W E J 1 47

resującego nas zagadnienia, o tyle od połowy pierwszej dekady grudnia 
częściej zdarzały się num ery, w których redakcje nie znajdowały dla nich 
miejsca. I tak np. 24 grudnia aż 5 pism 21 nie zamieściło naw et depesz. 
Trudno mi tu  ocenić przyczyny takiego stanu rzeczy. Nie sądzę, ażeby 
nastąpiło zmniejszenie zainteresowania dla przebiegu wydarzeń, raczej 
po prostu brakło miejsca. Od tego samego bowiem czasu na łamach prasy 
warszawskiej dominowały dwa tem aty  — powołanie rządu Kucharzew- 
skiego i jego pierwsze posunięcia oraz spraw a zawieszenia broni i roko­
w ań pokojowych na froncie wschodnim.

Różnic w  tem atyce informacji m iędzy poszczególnymi dziennikami 
zasadniczo nie było. W każdym razie w samych tekstach są one bardzo 
trudne  do uchwycenia, gdyż z reguły  podawano je, nie zmieniając treści 
otrzym anych depesz, biuletynów, pism obcojęzycznych, za k tórym i były 
cytowane. Jeżeli wiadomość nie została za źródłem podana w  całości, na j­
częściej posługiwano się nożyczkami, publikując jej fragm enty. A że źró­
dła były w  ogromnej większości wypadków te same, więc i informacje 
podawane za nimi nie odbiegały od siebie. Jednak  także „czysta” infor­
m acja może stać się czynnikiem kształtującym  świadomość czytelnika 
i jego stosunek do przedstawianych m u wydarzeń. Aktywność i samo­
dzielność redakcji w  doborze inform acji czy w formie jej przekazania 
mogą odegrać tu  rolę elementów, p rzy  pomocy których  m anipuluje się 
wiedzą czytelnika i jego poglądami na dany fakt.

Nie mam  możności dokonania oceny doboru informacji. Posłużyć by 
się tu  trzeba jako m ateriałem  porównawczym pełnym  zbiorem wiado­
mości, jakimi dysponowały redakcje warszawskie. Tymczasem nie zacho­
w ały  się kom plety biuletynów agencyjnych, zbiory depesz ani pism  za­
granicznych, które były  źródłem informacji. Trudno jest także, przy 
ograniczonym zakresie badań i w  ich początkowym stadium, ustalić, jak 
poszczególne redakcje dysponowały otrzym anym  m ateriałem . Z przyto­
czonego zestawienia statystycznego, różnic w obfitości publikowanych 
materiałów, wynika, że dysproporcje wśród pism warszawskich były 
znaczne. Muszę się tu  ograniczyć do zwrócenia uwagi na czynniki tech- 
niczno-wydawnicze, k tóre różnice te powodowały. A więc niejednakowa 
liczba kolum n pojedynczego num eru, różne ilości w ydań dziennych, róż­
ny  wreszcie format. Prawdopodobnie wchodziły tu  w  grę także i czyn­
niki finansowe ·— wysokość funduszy przeznaczonych na abonowanie 
prasy  zagranicznej i biuletynów agencyjnych, wielkość zespołu redak­
cyjnego, a więc możliwość przygotowania do druku otrzym anych donie­
sień. Sprawy te wym agają dalszych jeszcze poszukiwań.

Informacja, jak wspomniałem, może stać się także środkiem oddzia­

21 „Głos”, „Polak-K atolik”, „Kurier P o lsk i’!, „Gazeta Poranna”, „Nowa G azeta”.



148 A N D R Z E J  P A C Z K O W S K I

ływania poprzez sam sposób jej podania do wiadomości. Pod tym  wzglę­
dem w prasie warszawskiej zachodziły różnice dość znamienne, które 
można prześledzić choćby na podstawie tytułów, jakimi opatrywano p u ­
blikowane depesze i doniesienia. Na przykład od 14 do 17 listopada w ar­
szawskie dzienniki form ułow ały ty tu ły  swych doniesień z Rosji: „Nowa 
Gazeta” (wydanie poranne) donosiła 14 listopada — L ik w id a c ja  bolsze­

w ic k ie g o  zamachu stanu·, W o js k a  K o r n i ło w a  z d o b y ły  Pe te rsburg .  W tym  
samym  dniu w  rubryce „Przegląd polityczny” „Polaka-Katolika” omó­
wienie sytuacji w  Rosji rozpoczynało się od zdań „[...] położenie jest s tra ­
szliwie zagmatwane. Bolszewicy napotykają nieprzezwyciężone trudno­
ści” . „Goniec Poranny i W ieczorny” sprzeczne wieści o walkach z kon tr­
rew olucyjnym i oddziałami Korniłowa pomieścił pod ogólnym ty tu łem  
Chaos w  Rosj i . „Gazeta P oranna” , „Głos” i „K urier W arszawski” nie w y­
odrębniły ich w  ogóle ze swych stałych rubryk. „K urier Polski” s tw ier­
dzał tylko: W a lka  o Pe te rsburg .  15 listopada „Nowa Gazeta” (wydanie 
poranne) donosiła: K a le d in  — d y k ta to re m  R o s j i ; Kozacy  w y c ię l i  w  p ień  

C zerw oną  G w ard ię .  „Głos” stwierdził: K ie re ń s k i  górą, ale dodawał też: 
Sprzeczne w iadomości.  „K urier Polski” , jak  i przedtem, pisał ostrożnie: 
K r w a w e  w a lk i  w  sto l icach. Z w y c ię s tw o  K ie re ń s k ie g o l  17 listopada „No­
wa Gazeta” (wydanie poranne) — P e te rsbu rg  w  rę k u  bo lszew ików ; A n a r ­

ch ia w  Rosji . „Polak-Katolik” — Z am ę t  w  Rosji .  „K urier W arszawski” 
(wydanie poranne) — Z w y c ię s tw o  m a k s y m a l is tó w ,  Z u p e łn y  chaos. 

„Głos” — T r i u m f  b o ls z e w ik ó w ; P e te rsbu rg  w  p łom ien iach .  „K urier Pol­
ski”, jak zawsze najbardziej powściągliwy, Porażka  K ie re ńsk ie go  (?).

Podobnego m ateriału  porównawczego dostarczyć mogą ty tu ły  notek 
o nieudanym  puczu kierowanym  przez K onstytucyjnych Demokratów, 
k tó ry  wiązał się ze sprawą rozpoczęcia prac Konstytuanty. „Nowa Gaze­
ta ” (wydanie poranne z 15 XII) — R ew o lu c ja  p rz e c iw  bo lszew ikom ;  „K u­
rier  W arszawski” (wydanie wieczorne z 14 XII) — Represje, dem on s tra ­

c je  i  ro z ru c h y ;  „Godzina Polski” (z 16 XII) — K o n t r r e w o lu c y jn y  spisek  

ka de tów ;  „K urier Polski” (z 14 XII) — B o lszew icy  p rze c iw  kade tom ;  

„Głos” (z 14 XII) — U w ięz ien ie  kade tów . Pog łosk i  o zam o rd ow a n iu ;  

„Przegląd Poranny” (z 14 XII) — P rze c iw  kade tom .  Te krótkie ty tu ły  
były bardzo często jedynym i formami komentowania na gorąco inform a­
cji. W artykułach bowiem i w  publicystyce, o których poniżej, bardzo 
rzadko powracano do konkretnych wydarzeń, a niemal nigdy nie były 
one tam  omawiane w sposób wyczerpujący.

O ile więc przyjmiemy, że ty tu ły-kom entarze kształtowały opinie 
czytelników, należy stwierdzić, że większość dzienników polskich ukazu­
jących się w  Warszawie nastawiała swych odbiorców wrogo lub co na j­
mniej niechętnie do rewolucji rosyjskiej. Zaś żaden z nich, biorąc pod 
uwagę całość omawianego okresu, a nie pojedyncze sformułowania, nie



D Z I E N N IK I  W A R S Z . O R E W O L U C J I  P A Ź D Z IE R N IK O W E J 1 4 9

poparł ani sposobem podania, ani zakresem tem atycznym  swych infor­
macji, działalności rad i partii  bolszewickiej. Najbardziej powściągliwe 
były „Przegląd Poranny i W ieczorny” oraz „K urier Polski”. Z-kolei na j­
ostrzejsze sformułowania, i to w  znacznej ilości, podawał „K urier W ar­
szawski”. Eksponowano tu  szczególnie wiadomości o represjach wobec 
działaczy kontrrewolucyjnych, tragicznej sytuacji gospodarczej, posunię­
ciach Rady Komisarzy w przedmiocie likwidacji wielkiej własności. Sza­
chowano też notatkam i o zwykłych przestępstwach kryminalnych. Dla 
przykładu warto tu  wymienić garść tytułów  wysuwanych na plan 
pierwszy: Z dem ora l izow an a  a rm ia  (18 XI); Spalona ga le r ia  obrazów  (21 
XI, wyd. por.); Głód w  M oskw ie ,  Bezrobocie  (24 XI, wyd. wiecz.); T ro c k i  

grozi,  G o rk i  p rze c iw  L e n in o w i  (28 XI, wyd. por.); Sprzedaż p rz e d m io tó w  

z rabow anych  (22 XII, wyd. por.); O f ice ro w ie  t ra g a rz a m i  (29 XII, wyd. 
wiecz.); W yd a la n ie  ro b o tn ik ó w ,  W ięz ien ie , A re sz tow a n ia  (30 XII, wyd. 
por.). Niewiele od „K uriera” różniły się „Gazeta Poranna 2 Grosze” , „Go­
dzina Polski” czy „Głos” .

Pewne wnioski mogą podsunąć także porównania ilości i objętości 
inform acji poświęcanych niektórym  dram atycznym  wypadkom o zasięgu 
jednostkow ym .. Tym sprawom nie szczędzono miejsca, natom iast k lu ­
czowe zagadnienia, związane np. z deklaracjam i Rady Komisarzy, zby­
wano krótkim i wzmiankami. Tak np. prasa warszawska podawała 
obszerne informacje o zamordowaniu księcia Sanguszki w Sławucie. Po 
serii depesz nastąpiły większe opisy tragicznych wypadków na sławuckim 
zamku, potem pisano o aresztowaniu bezpośrednich sprawców śmierci, 
wreszcie o ich skazaniu. „Polak-K atolik” pierw szą wiadomość ze Sła- 
w u ty  opublikował pod ty tułem : Za rz ą d ó w  soc ja l is tycznych22. Dzień 
wcześniej toż samo pismo zamieściło wiadomość o dekrecie Rady Ko­
misarzy w sprawie samostanowienia narodów, lecz bez odrębnego ty tu łu  
w kilku wierszowej wzmiance. Nie była to kwestia ingerencji cenzury. 
Świadczy o tym  fakt, że tego samego dnia „Przegląd W ieczorny” podał 
treść dekretu  na pierwszej kolumnie tłustym  drukiem  i w  szpalcie po­
dwójnej szerokości23, a „Głos” także ją wyeksponował24.

W różnej formie, ale z reguły bez narzucanego od razu kom entarza, 
ogłaszano jednak wszystkie ważniejsze postanowienia władz radzieckich. 
Szczególnie ciekawe, że cała prasa warszawska opublikowała na znacz­
nej powierzchni tekst dekretu  o wywłaszczeniu, przedrukowując bez ko­
m entarzy oficjalną publikację „Izwiestii” , otrzym aną bądź to v ia  Sztok­
holm, bądź z krakowskiego „Naprzodu”. Dekret o wywłaszczeniu wywo­
łał w  prasie szeroki oddźwięk uwidoczniony także w  m ateriałach publi-

22 Nr 301, z 25 XI.
23 D e k la ra c ja  nowego rząd u  rosyjskiego,  „Przegląd W ieczorny”, nr 320.
24 D e k la ra c ja  wolnościowa,  „Głos”, nr 307, z 25 XI.



150 A N D R Z E J  P A C Z K O W S K I

eystycznych. Szczególnie dużo uwagi poświęcano deklaracji rządu ra ­
dzieckiego w sprawie pokoju. Obok pokaźnej porcji publicystyki i ży­
wego zainteresowania dla opinii, jakie na ten  tem at wygłaszali przedsta­
wiciele kół rządzących zarówno państw  centralnych, jak i Ententy, nie 
pomijano także szczegółów program u pokojowego, systematycznie infor­
mowano o wszelkich sprzeciwach, jakie deklaracja wzbudziła w  samej 
Rosji. W każdym dzienniku znalazło się miejsce na taki naw et drobiazg, 
jak  demonstracyjne, bo spóźnione, wystąpienie norweskiej socjaldemo­
kracji o przyznanie Leninowi i Trockiemu pokojowej nagrody Nobla.

P rasa  warszawska, ogólnie rzecz biorąc, publikowała obszerne infor­
macje o sytuacji w Rosji. Obfitość nie oznaczała tu  jednak ani kom plet­
ności, ani bezstronności. S terując  świadomość czytelnika, zwłaszcza czy­
telnika bezkrytycznego i ufającego swojej gazecie, większość pism na­
staw iała go nieprzychylnie do wydarzeń rewolucyjnych. Już sam zestaw 
podawanych informacji był dość jednostronny. Czy robiono to z prem e­
dytacją, to inna sprawa. Stronniczość pism szczególnie uwidaczniała się 
w proporcjach ilościowych. Niemal wszystkie ważniejsze fak ty  zostały 
publiczności zaprezentowane, niem niej o pewnych faktach pisano znacz­
nie częściej — a były to  przede wszystkim akty  terroru, rewolucyjnego, 
przykłady walk politycznych o wielkich napięciach. Stroną łamiącą t ra ­
dycyjne obyczaje byli, w oczach większości warszawskich redakcji, tylko 
bolszewicy. Do mniejszości należały takie dzienniki, jak „Nowa Gazeta” , 
„Przegląd” i częściowo „K urier Polski” , k tóre  prezentując nieomal ten  
sam zasób depesz i wiadomości, nie zawsze stawiały sobie za cel opatrze­
nie ich negatywnie wartościującym  komentarzem.

PUBLIC YSTYK A

Łącznie 9 warszawskich dzienników w ciągu niespełna dwóch mie­
sięcy opublikowało na tem at rewolucji październikowej ponad sto a r ty ­
kułów publicystycznych i felietonów. Wśród nich prawie jedną trzecią 
stanowiły przedruki z pism niewarszawskich, a najczęściej także i nie­
polskich. Poświęcono rewolucji 29 artykułów  wstępnych25. Ukazała się 
nawet jedna, bardzo krótka zresztą, nowelka. Być może jest to pierwsza 
opublikowana w literaturze polskiej próba beletrystycznego ujęcia pro­
blemów Października26.

Własne obszerniejsze kom entarze pojawiły się 10 listopada. W trzy  
dni po w ybuchu rewolucji, a w  dwa po dotarciu do W arszawy informacji 
o niej. Trzy dzienniki — „K urier W arszawski” , „Goniec Poranny i Wie­

25 „Godzina P olsk i”, „Goniec Poranny i W ieczorny”, „Nowa G azeta” — po 5, 
„Gazeta Poranna” i „Głos” — po 4, „P olak-K atolik” i „Kurier W arszaw ski” — po 3, 
„Kurier P o lsk i” oraz „Przegląd Poranny i W ieczorny” *— żadnego.

26 J. C z a r ,  W ig i l ia  Czerw o ne j  G w a rd i i ,  „Gazeta Poranna”, nr 353, z 24 XII.



D Z I E N N IK I  W A R S Z . O R E W O L U C J I  P A Ź D Z IE R N IK O W E J 151

czorny” , „Nowa Gazeta”27 — poświęciły jej swe a rtyku ły  wstępne, je­
den — „K urier Polski”28 — ogłosił krótki komentarz.

We wszystkich przypadkach zwracano uwagę, że przew rót — jak pi­
sał Koskowski —- był „naturalną ewolucją stosunków rew olucyjnych”. 
Publicysta „Gońca” zaś stwierdził, że postulaty  bolszewików „w gruncie 
rzeczy od samego początku [tj. od rewolucji marcowej — A. P.] były 
uk ry tą  sprężyną rew olucji” . Wszyscy zwracali uwagę na międzynarodo­
we reperkusje Października i na czoło wysuwali pokojowy program  
bolszewików. W sprawie trwałości nowej władzy nie stawiano twierdzeń 
kategorycznych, wskazywano na trudności ugruntowania, zorganizowania 
i rozszerzenia jej na cały kraj. Na drastyczne pytanie zawarte w ty tu le  
swego artyku łu  odpowiadał Koskowski, że „nie jest zapewne ostatni za­
mach petersburski kilkudniowym  epizodem”. Następnego dnia stano­
wisko swoje wyraziła redakcja „Głosu” w nie sygnowanym artykule 
w stępnym 29. Położono w nim nacisk na niepewną pozycję nowego rządu, 
stwierdzając, że będzie on miał ogromne trudności w  realizacji podsta­
wowych punktów swego program u. Zaznaczono jednak wyraźnie, że spra­
w a „pokoju i chleba” jest w  aktualnych stosunkach rosyjskich kluczowa 
i każde ugrupowanie, które chce pokusić się o zdobycie władzy, będzie 
musiało włączyć ją do swych postulatów. Autor (autorzy?) wspomniał 
też o znaczeniu rewolucyjnych wydarzeń dla sytuacji w  Polsce, stw ier­
dzając, że społeczeństwo powinno „przygotować się do zajęcia wobec 
nich wyraźnego stanowiska” . Kolejno publikow ały swe pierwsze opinie 
pozostałe pisma. „Godzina Polski” , rzeczowo omówiwszy program  bolsze­
wików i czynniki, k tóre przyczyniły się do ich sukcesów, sceptycznie od­
niosła się do perspektyw y utrw alenia  przewrotu. Społeczeństwo rosyj­
skie — pisano ■— w swej masie nie posiada tradycji samodzielności poli­
tycznej, staje się biernym  narzędziem w rękach grup rządzących, obo­
jętn ie jakiekolwiek by one były30.

Jeżeli w  dotąd cytowanych pismach trudno byłoby znaleźć jakąkol­
w iek nić sympatii dla rewolucji, to jednak przebija  zrozumienie sytuacji 
rosyjskiej, nieuchronność wstrząsu wobec bezsiły i kompromitacji Kie- 
reńskiego, wobec jego uległości dla zwolenników koncepcji podtrzym ania 
udziału Rosji w wojnie. Odmienne, ostre i zdecydowanie wrogie były  
pierwsze reakcje „Gazety P orannej” i „Polaka-K atolika”. Tu już zaczęto

27 B. K. [B. K o s k o w s k i ] ,  N a  ja k  długo? (art. wst.), „Kurier W arszaw ski”, 
nr 311, z 10 X I (wyd. por.); T. G. [T. G r u ż e w s k i ] ,  N o w y  p rz e w ró t  vj Rosji  (art. 
wst.), „Goniec W ieczorny”, nr 561, z 10 X I; T. Ś w i ę c i d k i ,  Trzeci  a k t  (art. wst.), 
„N ow a G azeta”, nr 588, z 10 X I (wyd. ppoŁ). ,

23 N o w a  rew o luc ja ,  „Kurier P o lsk i”, nr 308, z 10 XI.
29 N o w a  re w o luc ja  (art. wst.), „Głos”, nr 293, z 11 XI.
30 Ze t . ,  C hara k te rys ty k a  bolszewików,  „Godzina P o lsk i”, nr 312, z 13 XI.



1 5 2 A N D R Z E J  P A C Z K O W S K I

się posługiwać argum entam i spod znaku agitacji czarnosecinnej. „Gazeta 
Poranna” dopatryw ała się w  otoczeniu Lenina „osobistości bardzo podej­
rzanych”31, a „Polak-Katolik” serwował „sensację” stwierdzając, że Lenin 
jest litwakiem. P rzy  okazji podniósł znamienne ostrzeżenie — „jeżeli 
uważać nie będziemy, po wojnie napłyną do nas leninowcy i na rzecz 
Żydów przew rót ekonomiczny przeprowadzą”32.

Jedynym  dziennikiem, którego opinie odbiegały nie ty lko  od poglą­
dów tu  cytowanych, ale też od innych pism warszawskich, był „Przegląd 
Poranny i Wieczorny”. Nie udało mi się n ieste ty  dotrzeć w  bibliotekach 
warszawskich do kom pletu tego pisma. Toteż jeżeli nie liczyć sugestii 
wypływających z przedruków  z „Vorw ärts”33 — organu socjaldemokracji 
niemieckiej, opinię swoją form ułuję na podstawie głosów polemizujących 
z „Przeglądem ”. I tak  „Nowa Gazeta”34 stwierdziła, że „Przegląd” powi­
tał rewolucję bolszewicką artykułem  „ortodoksyjnie socjalistycznym”, 
zaś „Głos” tego samego dnia  ostro polemizował z nie wymienionym 
dziennikiem warszawskim, k tó ry  — wedle niego — pochwalił przew rót 
w  Rosji35.

Pierwsze reakcje poszczególnych pism pozwalają wyodrębnić trzy  
grupy postaw. Dystansowanie się wobec rewolucji, oczywisty b rak  sym ­
patii dla tych, k tórzy jej dokonali, p rzy  zachowaniu stosunku rzeczowego 
i w  pewnym  stopniu obiektywnego — to rysy  charakterystyczne wię­
kszości cytowanych opinii. Skrajne skrzydła reprezentowały poglądy bądź 
to zdecydowanie wrogie, nawet nienawistne, korzystające z insynuacji 
(„Gazeta Poranna” , „Polak-Katolik”), bądź przychylne („Przegląd”), choć 
z b raku  konkretnych wypowiedzi trudno  stwierdzić, czy „Przegląd” był 
zaangażowany po stronie bolszewików.

Po upływie czasu, w  m iarę docierania do k ra ju  bardziej szczegóło­
wych informacji, w obrębie przedstawionego powyżej schematu nastąpiły 
przesunięcia w  opiniach poszczególnych redakcji. Nie wnikając tu  
w  przyczyny takich czy innych zmian, chciałbym  je tylko zrelacjonować. 
Przede wszystkim więc rozpadła się najliczniejsza grupa pism. Z w y­
jątkiem  „K uriera Polskiego”, w którym  niemal do końca omawianego 
okresu utrzym any został chłodno-rzeczowy stosunek do rewolucji, w ię­
kszość szybko opowiedziała się w  sposób kategoryczny przeciw progra­
mowi i praktyce bolszewików.

„Głos” już 14 listopada stwierdzał, że nowe władze nie potrafią w pro­

31 P ro g ra m  bolszewików,  „Gazeta Poranna”, nr 314, z 15 XI.
32 Len in  i  leninowcy u  nas, „P olak-K atolik”, nr 291, z 15 XI.
33 Z a m ia r y  Lenina ,  „Przegląd Poranny”, nr 310, z 11 X I; T ro ck i  o rew o luc j i ,  

„Przegląd W ieczorny”, nr 316, z 20 XI.
34 [Notatka bez tytułu], „N owa G azeta”, nr 565, z 14 XI, s. 1 (wyd. ppoŁ).
35 Rosyjska wiosna,  „Głos”, nr 296, z 14 XI.



D Z I E N N IK I  W A R S Z . O R E W O L U C J I  P A Ź D Z IE R N IK O W E J 153

wadzić w życie swego postulatu, którego wysunięcie stało się zasadni­
czym czynnikiem sukcesu — zawarcia trak ta tu  .pokojowego. Bolsze­
wicy — pisano — nie posiadają oparcia w podstawowej sile ,. arm ii rosyj­
skiej36. W tym  samym num erze ukazała się, cytowana już (zob. przypis 
n r  35), polemika z „Przeglądem ”. W Rosji — pisał anonimowy publi­
cysta — panuje chaos, a nowe władze nie będą mogły zaprowadzić po­
rządku. Rewolucja, zamiast spodziewanych przeobrażeń społecznych i go­
spodarczych, zamieni w  swej konsekwencji całą Rosję w pozbawioną 
życia pustynię. W kolejnej wypowiedzi nie ograniczono się już do scep­
tycyzmu. Dominowała w  niej obawa przed rozszerzeniem się ruchu rewo­
lucyjnego na całą Europę. „Głos” uznał, że w Rosji toczy się w alka nie 
o władzę i system  rządów między poszczególnymi partiam i, lecz przewagę 
zdobył „kipiący i w ezbrany żywioł” , z k tórym  nie można się porozumieć, 
a trzeba się odeń odgrodzić. Cywilizacja europejska — tw ierdził „Głos” —■ 
stanie przed taką koniecznością, a „Wolna i silna Polska może oddać 
w tej dziedzinie nieprzeciętne usługi całej Europie”37. Postulat czynnego 
zaangażowania w  walce z rewolucją uzupełniony by ł później przestroga­
mi, które, aczkolwiek w innym  w yrażane tonie, nie odbiegały w  gruncie 
rzeczy od cytowanych już wyżej przestróg „Polaka-K atolika”. „Ogień, 
k tó ry  Rosję spali — pisał »Głos« w połowie grudnia — może niejeden 
kraj ogrzać, pod w arunkiem  [...] że wzory rosyjskie nie staną się p rzed­
miotem naśladownictwa, lecz ostrzegawczym, odstraszającym  przykła­
dem ”38.

Znacznie ostrzej zareagowali publicyści „Godziny Polski”. Autor jed­
nego z artykułów 39 stwierdzał, że nie widzi różnicy między Rosją carską 
a rewolucyjną, potępił także i przedpaździernikowy system rządów: 
,,[...] w  gabinecie cara  siedzi samodzierżawny dygnitarz -— Lenin czy 
Kiereński — a w carskiej ochranie — szpicel — choć obaj rew olucyj­
ni [...]” Podobnie jak w  „Głosie” , tak  i w  „Godzinie Polski” przestrze­
gano przed wpływem  rewolucji na inne państw a i dopuszczano koniecz­
ność aktywnego wystąpienia: „[...] kto wie, czy Europa nie stanie wobec 
dylematu: albo absolutnego odseparowania się od Rosji, albo nieuchron­
nej interw encji dla własnej obrony [...] m usim y zaprotestować w  sposób 
najbardziej stanowczy przeciwko wszelkiemu łączeniu spraw y polskiej 
z rewolucją rosyjską [...] czy zwycięży Kiereński, czy Lenin”40. Podsu­
wano w tym  artykule  koncepcję Polski jako podstawowego ogniwa przy­
szłego „cordonne sanitaire” , tyle że, jak przystało na aktywistów, w  inte­

38 M ię d z y  w o jn ą  a poko jem  (art. w st.), tamże, nr 296, z 14 XI.
37 Szaniec od wschodu  (art. wst.), tamże, nr 304, z 22 XI.
28 Zdobycze re w o lu c j i  rosy jsk ie j ,  tamże, nr 328, z 16 XII.
39 St. G., Rew olu cy jn a  ochrana,  „Godzina P o lsk i”, nr 314, z 15 XI.
«  Wśród rosyjskiego chaosu, tamże, nr 317, z 18 XI.



1 5 4 A N D R Z E J  P A C Z K O W S K I

resie m ocarstw centralnych. Znam ienny ty tu ł — P e te rsbu rg  w  p ło m ie ­

n ia c h 41 — eksponował treść krótkiego a rtykułu  poświęconego opisom 
„formalnych rzezi, i to w  najokropniejszych rozm iarach” , jakie tow arzy­
szą walkom rewolucyjnym. Sprawcami tych rzezi byli, zdaniem „Go­
dziny” , tylko bolszewicy. Dziennik ten  w najjaskraw szy sposób i najczę­
ściej spośród innych pism warszawskich roztaczał przed czytelnikami 
apokaliptyczną wizję bolszewickiej rewolucji. Od wyszukanych sform u­
łowań, w  rodzaju „[...] sens czy bezsens Historii szuka w Rosji swoich 
własnych kolei [,..]”42, aż po stwierdzenia, że w  w yniku rewolucji rządzi 
w Rosji n ie  Lenin, nie Trocki, a „[...] obnagliewszyj cham (rozzuchwa­
lony cham), o którym  ongi ze zgrozą śnili Dostojewski, S truve i Mereż- 
kowski”43, pisano w „Godzinie” o Październiku. Nie rokowano też długiego 
żywota rew olucyjnym  władzom, absolutyzowano „chaos i anarchię” , nie 
widziano ani dróg wyjścia z nich, ani możliwości napraw y przez Radę 
Komisarzy. „Rosja wraca do tych legendarnych czasów, kiedy ludy  jej 
uznały jakoby, że muszą przywołać W aregów [...] zjawiają się nowi 
W aregowie” — ostrzegała „Godzina Polski”, kierując swe pióro przeciw 
Entencie — „nieproszeni i nie przywołani [...] dzisiejsi sprzymierzeńcy, 
którzy zanadto zaangażowali się w Rosji swymi kapitałam i”44. T rafna 
ocena stanowiska m ocarstw zachodnich, zresztą oparta  na znanych już 
wówczas faktach ingerencji Anglii, F rancji i Japonii, niejednokrotnie łą­
czyła się w  „Godzinie Polski” z pesymizmem wobec możliwości bolsze­
wików i krótkowzrocznością w  analizie sytuacji w ew nętrznej w  Rosji. 
Jednoznacznie potępiała też „Godzina” reform y socjalne, uznając dekret
0 ziemi za chwyt demagogiczny. Ten skrajnie aktywistyczny dziennik za­
jął wśród pism warszawskich niemal w yjątkow ą pozycję, nie dzięki a ta­
kom ostrzejszym niż w innych pismach, lecz dzięki ich nasileniu. Przo­
dował on bowiem pod względem ilości publicystycznych w ystąpień na 
interesujący nas tem at, a poza pierwszym  — wszystkie były  wrogie re­
wolucji, i to wrogością nieprzejednaną, nie szukającą i nie widzącą racji 
dla jakichkolwiek kompromisów.

Nawet „Polak-Katolik” , k tó ry  w sposób tak  typowy dla antysem ic­
kiej prawicy oświetlił sylwetkę Lenina, szukał usprawiedliwień dla tra ­
gicznego przebiegu konfliktów rosyjskich. Czołowy dziennikarz chadecki 
Stanisław Bełza pisał m. in.: ,,[...] żaden naród chyba nie jęczał tak  dłu­
go w tak potwornej niewoli, żaden nie miał nad sobą takiej jak  Rosja 
występnej w ładzy”45. Publicystyka „Polaka-Katolika” na tem aty  rosyj-

41 Tamże.
42 L. В e 1 m o n t, Od k ro p k i  f rancu sk ie j ,  tamże, nr 320, z 20 XI.
43 L. B e l m o n t ,  Groźne w idm o  na progu nowej Rosji,  tamże, nr 324, z 25 XI.
44 R. N., K ie d y  skończy się anarchia  w  Rosji  (art. wst.), tamże, nr 336, z 7 XII.
45 S. B e ł z a ,  Rozpętane si ły  (art. wst.), „P olak-K atolik”, nr 323, z 18 XII,

1 nr 324, z 19 XII.



D Z I E N N IK I  W A R S Z . O R E W O L U C J I  P A Ź D Z IE R N IK O W E J 1 5 5

skie była zresztą nadzwyczaj skąpa. Opublikowano cztery artykuły , a i to 
połowę wśród nich stanowiły przedruki z innych pism.

Obok dzienników aktywistycznych zajęły stanowiska wydawnictwa 
zbliżone do endecji: „K urier W arszawski” , „Gazeta Poranna” , „Goniec” . 
Ogólnie rzecz biorąc, nie zauważa się w  nich takiego nagromadzenia 
inw ektyw  i takiego m istyfikowania wydarzeń rewolucyjnych, jak 
w  „Głosie” czy „Godzinie Polski”. Jednakże i te pisma nie znajdowały 
żadnych elementów pozytywnych ani w programie, ani w konkretnych 
posunięciach bolszewików. O ile jednak organy aktywistyczne jednakowo 
krytykow ały Kiereńskiego i Lenina, o tyle tu ta j, analizując błędy Rządu 
Tymczasowego, częściej zwracano uwagę na nie wykorzystane przez de­
m okrację możliwości, jakie m iały istnieć zaraz po przewrocie marco­
w ym 46. Stosunkowo najbardziej um iarkow any w tonie był „K urier W ar­
szawski” . Bolesław Koskowski, koryfeusz nie tylko prawicowej publicy­
styki, w dwóch z um iarem  napisanych artykułach wstępnych negatywnie 
ocenił możliwość opanowania sytuacji przez bolszewików. A. Garbiński 
w  swym wystąpieniu posłużył się tokiem rozumowania znanym  już z cy­
towanej „Godziny Polski” , pisząc, że z powodu absolutnego rozprzężenia 
w  życiu gospodarczym stanie się Rosja niechybnie państw em  zależnym — 
„[...] pan obcy i daleki przyjdzie ująć w swe ręce s te r  państw owy [...] 
ale już tylko dla własnej korzyści”. Powtórzył tu  autor także ostrzeżenia: 
„W ierzymy i wiemy, że iskry pożaru rosyjskiego naszej strzechy nie 
podpalą. [...] Wszystkie w arstw y rozum ieją i odczują przykład ostrze­
gawczy”47. Nie padł jednak ani jeden głos zalecający mocarstwom euro­
pejskim Polskę jako „przedm urze” . Następnie „K urie r” przedrukował 
z wrogiego bolszewikom „Dziennika Polskiego” z Piotrogrodu felieton 
W. Rabskiego, w  k tó rym  autor żądał od bolszewików uznania praw a, aby 
„każdemu pozwolono być zbawionym według własnego fasonu”48, ale 
sądził, iż ,,[...] być może, że redakcja »Prawdy« będzie w dziejach ludz­
kości nową stajenką betlejemską, w  której stał nie tylko wół i osioł, lecz 
w żłobie narodził się Zbawiciel [...]”

W tych pismach także przejawiano wątpliwości co do możliwości 
u trzym ania się rządów rew olucyjnych. Przepowiadany ich upadek był 
jednak ubierany w  Belmontowski frazes o „sensie H istorii” . Nie omie­
szkano pisać o „bandytyzmie wśród bolszewików”. W „Gazecie Poran­
ne j” Jan  Korwin Szymanowski stwierdził fiasko nadziei kierowanych

46 Np. artykuły opublikowane w  zw iązku z wyboram i do K onstytuanty: K o n ­

s tytuanta  rosyjska  (art. wst.), „Gazeta Poranna 2 Grosze”, nr 34S, z 16 XII; 
Wszechwładza t łu m u  (art. wst.), „Goniec W ieczorny”, nr 632, z 19 XII.

47 A. G a r b i ń s k i ,  Przestroga rosyjska,  „Kurier W arszaw ski”, nr 359, 
z 30 XII.

48 W odpowiedzi „ P ra w d z ie ” , tamże. .



156 A N D R Z E J  P A C Z K O W S K I

ku rewolucji społecznej jako czynnikowi postępu: ,,[...] ów L u x  ex  o r ie n ­

te, co miał 'być zorzą wolności ludów, zamienia się w łunę pożarów, za­
ćmioną kurzaw ą krw i b ra tn ie j”49. Pismo to też obficie posługiwało się 
przedrukam i z kontrrew olucyjnych 1 dzienników rosyjskich i skwapli­
wie podchwytywało krytyczny wobec bolszewików głos Maksyma 
Gorkiego50.

Odrębną pozycję niż wymienione powyżej pisma endeckie i ak tyw i- 
styczne zajmował „K urier Polski” . Wśród nielicznych artykułów, jakie 
w  nim na tem at rewolucji zamieszczono, ani jeden nie potępiał w ydarzeń 
zachodzących w  Rosji, nie eksponowano też ostrzeżeń przed możliwością 
rozprzestrzenienia się rewolucji na ziemie polskie, nie pisano ani 
o „obronie cywilizacji europejskej”, ani o Szczególnej roli Polski w tym  
względzie. Zdanie „K uriera Polskiego” było zawsze bardzo ostrożne, 
przewidywania obwarowane licznymi zastrzeżeniami. Dementowano m. 
in. rewelacje na tem at pochodzenia Lenina, stwierdzając jednocześnie 
w  przeciwieństwie do takich pism, jak „Gazeta Poranna” czy „Głos” , je ­
go pozytywne, wodzowskie cechy51. Nie tracąc z oczu realnej sytuacji 
w  Rosji, starć, k tóre  zamieniały stołeczne powstanie w  krw aw ą wojnę 
domową, gdzie samodzielność poszczególnych ośrodków, tak  rew olucyj­
nych, jak i kontrrewolucyjnych, stwarzała pozór zupełnego chaosu i b ra ­
ku konsekwencji, „K urier Polski” nie absolutyzował tych przejawów de­
zorganizacji52. L. Chrzanowski w  artykule  pomieszczonym na pierwszej 
kolumnie pisma z satysfakcją odnotował pokojową inicjatywę Rady Ko­
misarzy, bardzo pozytywnie oceniając Lenina jako inspiratora tego pro­
gram u polityki zagranicznej53. Trzeźwo przedstawiono też czytelnikom 
zmiany w systemie sądowym, wprowadzone przez nowe władze54. Dopiero 
21 grudnia ukazał się w „K urierze” pierwszy obszerniejszy m ateriał, 
w  którym, za kontrrew olucyjnym  dziennikiem „Russkoje Słowo”, poda­
no nieprzychylny dla oddziałów rewolucyjnych opis walk o W ładimirski 
Korpus Kadetów55.

Jeżeliby wśród codziennych pism warszawskich szukać tych, które 
odnosiły się najbardziej przychylnie do rewolucyjnych wydarzeń w Ro­
sji, wskazać należy na dwa wydawnictwa — „Nową Gazetę” i „Przegląd 
Poranny i Wieczorny” . Wspomniałem już o nie znanym mi bliżej w ystą­
pieniu tego drugiego pisma, k tóre spotkało się z gwałtowną polemiką

49 J. K. S z y m a ń s k i ,  Re-ujolucja rosyjska,  „Gazeta Poranna”, nr 326, z 27 X I.
s» Głos Gorkiego,  „Kurier W arszaw ski”, nr 353, z 22 X II (wyd. wiecz.).
51 Lenin,  „Kurier P o lsk i”, nr 312, z 14 XI. ■
52 Rosja jako  ochlókracja,  tamże, nr 319, z 21 XI.
58 Palące zagadnienie chwil i ,  tamże, nr 337, z 9 XII.
54 S ądownictwo w  Rosji,  tamże, nr 345, z 17 XII.
58 Po tam te j  stronie,  tamże, nr 349, z 21 XII.



D Z I E N N IK I  W A B S Z . O R E W O L U C J I  P A Ź D Z IE R N IK O W E J 157

aktywistycznego „Głosu” . Na serię artykułów różnych pism warszaw­
skich, w których eksponowano ostrzeżenia przed rozpowszechniającymi 
się w społeczeństwie polskim ideami Października, „Przegląd Poranny” 
odpowiedział sarkastycznym  komentarzem. „Uspokajał” w  nim  zaniepo­
kojonych publicystów „Gazety P orannej” i działaczy aktywistycznych — 
L. Kulczyckiego, M. Radziwiłła — że rewolucja nie wybuchnie, póki nie 
wrócą do Polski robotnicy. A do tego czasu, „jak zapewnia p. p rem ier 
Kucharzewski” , będziemy mieli — pisał „Przegląd” — silny rząd, który  
nie boi się przewrotów społecznych: „możemy więc spać spokojnie”36. 
Swoje zastrzeżenia co do trwałości przem ian zachodzących w  Rosji w y­
rażał „Przegląd” w  zupełnie odmiennej formie niż reszta p rasy  warszaw­
skiej. Przedrukow ano mianowicie artyku ł Karola K autsky’ego z socjal­
demokratycznego „Leipziger Volkszeitung” pt. Czy m o ż l iw a  jest  d y k ta ­

tu ra  ro b o tn ik ó w  p rz e m y s ło w y c h  w  k r a ju  r o l n i c z y m i57 Odpowiedź prze­
cząca, k tórą  stara  się udowodnić K autsky w swym  wystąpieniu, zmienia 
jednak płaszczyznę polemik, przenosząc ją w  obręb ruchu  robotniczego. 
Nie publikowano w „Przeglądzie” enuncjacji dra Stahla, szkalujących 
władze bolszewickie, nie wydrukowano powtórzonego naw et przez „K u­
rie r  Polski” reportażu Breszko-Breszkowskiego, nie przekazano czytelni­
kom „rew elacji” p. Poznańskiego. Z obszernych gdzie indziej opisów 
tragedii sławuckiej wykrojono m ateria ł zaledwie na Ь ъ  szpalty. Publi­
cystyka własna „Przeglądu” była nader skąpa. Znalazło się w niej jed­
nak miejsce na omówienie dekretu o samostanowieniu58. Określając bol­
szewicką wykładnię tego pojęcia jako „ułtradem okratyczną” , zwrócono 
uwagę, wszelako uchylając się od zajęcia wyraźnego stanowiska, że za­
gadnienie w  bolszewickiej właśnie in terpre tac ji stanie w  pełnej ostrości 
p rzy  wytyczaniu wschodnich granic przyszłego państwa polskiego. Osob­
ny artykuł poświęcono pamięci Aleksandra Uljanowa59. Raz jeszcze przy­
pomniano o odmiennych reakcjach opinii publicznej wobec w ydarzeń 
październikowych: „Rosja objęta socjalizmem i rewolucją ku szałowi ra ­
dości i entuzjazm u jednych, ku rozpaczy i pesymizmowi innych” .

Podobny był ton wypowiedzi publicystycznych „Nowej Gazety” , 
dziennika zbliżonego do ugrupowań tzw. lewicy niepodległościowej. Dzia­
łacze tych ugrupowań — Niedziałkowski, Bogusławski, Thugutt i inni — 
często zabierali głos na łamach pisma. Sporadycznie jednak zajmowali 
się problem atyką rosyjską, tak  jak  i nieczęsto w ogóle gościła ona 
w „Nowej Gazecie” — 11 artykułów, w  tym  3 przedrukowane z innych 
pism. W jednym  z artykułów  wstępnych zwracano uwagę, iż najw ażniej­

56 Z araza  rew o lucy jn a ,  „Przegląd Poranny i W ieczorny”, nr 328, z 29 XI.
si Tamże, nr 322, z 26 X I.
58 H. Z., Samookreślenie,  tamże, nr 344, z 15 XII.
59 A leksander U l ja n o w  (brat Lenina) ,  tamże, nr 345, z 16 XII.



1 5 8 A N D R Z E J  P A C Z K O W S K I

szym zagadnieniem, k tóre dla całego b. im perium  rosyjskiego wypłynie 
z chwilą przerwania działań wojennych, będzie kształtowanie się ustro ju  
politycznego. Ostrożny w sformulowàniach publicysta nie proponował 
konkretnych rozwiązań, zaznaczając tylko, że Polska nie będzie mogła 
i nie powinna pozostać w  takiej sytuacji b ierna60.

Przypomnieć w arto  o opinii „Godziny Polski” , k tóra w  tym  przed­
miocie była zupełnie odm ienna (zob. przypis nr 40). M. Niedziałkowski, 
wówczas w ybijający się publicysta PPS, oceniając dotychczasowy prze­
bieg rewolucji i główne kierunki jej uderzeń, zwracał uwagę, że kluczo­
wym  zagadnieniem jest walka bolszewików z ugrupowaniam i liberalno- 
mieszczańskimi. Ona stanowić ma o obliczu przem ian rosyjskich, 
a w  konsekwencji tego widział, że „[...] krew  Czerwonej Gwardii zaleje 
mosty, k tóre  łączyły dotychczas demokrację robotniczą z demokracją 
mieszczańską”, wysnuw ając prognostyk o nierychłym  końcu „gwałtow­
nych zmagań się [!] klasowych”81. Trudno doszukać się w tych i innych 
sformułowaniach Niedziałkowskiego poparcia dla walki prowadzonej 
przez bolszewików przeciwko partiom  praw icy socjalistycznej, postępow­
com i liberałom. Niemniej uznał za konieczne wzięcie w  obronę p rzy­
wódców rewolucji — Lenina i Trockiego — przed atakam i rodzimej, pol­
skiej prawicy. „Lenin i Trocki —· pisał Niedziałkowski — nie są ani 
»jaskinią zbójecką« [...], ani »hołotą«, ani wodzami lum penprole taria tu”. 
Obrona ta znalazła zresztą także i swój dalszy ciąg, gdy „Nowa Gazeta” 
poczuła się zmuszona wystąpić przeciwko „Gazecie P orannej” , ostro a ta ­
kującej J. Leszczyńskiego, k tóry  zajmował stanowisko szefa Kom isariatu 
Polskiego przy rządzie radzieckim. Anonimowy publicysta odpowiadał 
dziennikowi endeckiemu: „Dopiero po wojnie zobaczymy, kto lepiej słu­
żył Polsce, czy Dmowski sprzymierzając się z Mikołajem Mikołajewi- 
czem, czy Leński, łącząc się z Leninem ”02. F. Jabłczyński, w  artykule  
unikającym  wyraźnego zaangażowania się po jednej ze stron toczących 
walkę w Rosji, nie ukryw ał jednak pewnej sympatii dla bolszewików. 
Pisał o nich, że „stanowią organiczny ciąg dawnych rosyjskich rewolucji, 
opierają się na dążeniach, potrzebach najszerszych m as ludu”, a marząc 
o wprowadzeniu reform  społecznych nie tylko w Rosji, lecz i na całym 
świecie, doraźnie m ają  na uwadze problem y wew nątrzrosyjskie — „prze­
organizowanie, napraw ienie s tra t i szkód”63. Jedyne zdecydowanie ań ty -

00 F . J. [ J a b ł c z y ń s k i ? ] ,  N o w e horyzonty  w o jn y  (art. wst.), „Nowa Ga­
zeta”, nr 580, z 22 X I (wyd. ppoł.).

61 M. N i e d z i a ł k o w s k i ,  Idee  bolszewickie  (art. wst.), „Godzina P o lsk i”, 
nr 610, z 9 XII (wyd. por.).

62 N ie s p ra w ie d l iw y  w y ro k ,  „Nowa G azeta”, nr 644, z 10 X II (wyd. por.).
03 F. J a b ł c z y ń s k i ,  Z  rosyjskiego chaosu  (art. wst.), tamże, nr 625, z 17 X II  

(wyd. ppoł.).



D Z I E N N IK I  W A R S Z . O R E W O L U C J I  P A Ź D Z IE R N IK O W E J 1 59

bolszewickie wystąpienie na łamach „Nowej Gazety” zostało opatrzone 
zastrzeżeniami redakcji: „Podajem y tu, ze względu na interesujące u ję ­
cie sprawy, artyku ł odbiegający od poglądów w yrażanych dotąd na tym  
miejscu, o zagadce rosyjskiej”64.

Jak  wynika z analizowanego m ateriału , większość dzienników w ar­
szawskich stanęła w obozie przeciwników rewolucji październikowej, 
a część z nich patronowała poglądom o konieczności czynnego zaangażo­
wania się w działalność sił kontrrewolucyjnych. Takie było stanowisko 
skrajnie aktywistycznych redakcji „Głosu” i „Godziny Polski”. Jedno­
stronny  opis i jednostronny kom entarz do wydarzeń rosyjskich decydo­
w ały  o postawie dzienników prawicowych, zbliżonych do chadecji i róż­
nych ugrupowań endeckich — „K uriera  W arszawskiego” , „Gońca” , „Ga­
zety P orannej” , „Polaka-K atolika” . Pisma, k tóre nie popierały wprost 
program u rewolucyjnego, nie stając jednak i po stronie jego ewidentnych 
wrogów, stanowiły mniejszość, by ły  to: „Nowa Gazeta” i „Przegląd” . 
Natomiast „K urier Polski” zajmował m iejsce pośrednie między wyło­
nionymi tu  2 ugrupowaniam i pism.

Trzeba zwrócić uwagę, że w  pew nym  stopniu tak na formę wypo­
wiedzi, jak i na zakres informacji o rewolucji rosyjskiej mogły wywierać 
w pływ rozporządzenia cenzorskie. Jak  w ynika z m ateriałów  zebranych 
w cytowanym tu  tomie T a jn e  d o k u m e n ty  cenzu ry  n ie m ie c k ie j  1914— 
1918, już w odniesieniu do wydarzeń m arcowych zarządzono ograniczenie 
swobody wypowiedzi prasowych. W obliczu spodziewanych reform  so­
cjalnych i gwałtownego rozwoju aktywności mas władze niemieckie za­
decydowały, iż „nie wolno w prasie ogłaszać wiadomości z Rosji o po­
dziale ziemi, dóbr kościelnych i wielkich m ajątków  ziemskich i w ogóle 
wiadomości, które by dać mogły pochop do walk ulicznych i do naślado­
wania rewolucji rosyjskiej”65. Po w ybuchu rewolucji październikowej 
wydano kilka dalszych rozporządzeń ograniczających swobodę publiko­
w ania wiadomości z Rosji. I tak  np. 22 listopada zakazano druku, bez 
zezwolenia władz wojskowych, wszelkich „wiadomości i depesz iskro­
w ych władców rosyjskich”66. W drugiej połowie grudnia zakazano publi­
kowania informacji „o walkach rządu rosyjskiego z innym i stronnictw a­
m i w państwie rosyjskim ”67. Problem  nadzoru nad prasą polską Króle­
stwa nie został jeszcze zbadany i trudno ocenić, w  jakiej m ierze zarzą­
dzenia te by ły  respektowane przez prasę, skoro, jak  podawałem, zasadni­
czy zrąb faktów, i to także tych, które odnosiły się do walk politycznych 
i przeobrażeń społecznych, był jednak publikowany.

64 A. L., Lenin,  T r o c k i j  i Ska,  tamże, nr 614, z 11 XII (wyd. ppoł.).
ее Rozporządzenie z dnia  26 I I I  1917, [w:] T a jn e  dokumenty.. . ,  s. 50.
68 Ib id . ,  s. 78.
87 Rozporządzenie z dnia  24 X I I  1917, ibid.,  s. 87.


