
Iwański, Gereon

"Komunistyczna presa Zachidnoj
Ukrainy", I. T.Cioch, Lwiw 1966 :
[recenzja]
Rocznik Historii Czasopiśmiennictwa Polskiego 8/2, 286-293

1969



286 P R Z E G L Ą D Y , O M Ó W IE N IA , R E C E N Z JE

Był wreszcie nakładcą pisma, na co pozwalały mu zapewne dochody 
z probostwa jarosławskiego. Wysokości ponoszonych kosztów Siarczyński 
nie podaje. Pod datą 17 XII 1828 r., a więc po wydaniu czterech zeszy­
tów, zanotował tylko: „Lubo zaś będąc wydawcą i łożąc nakład w tej usłu­
dze dla publiczności stratę poniosłem, zasilony przecie nadzieją, że w roku 
przyszłym lepiej pójdzie przedaż, postanowiłem wydawać »Czasopism«
i w roku następnym, aby i szkodę powetować, i przecie jakąkolwiek mej 
pracy nagrodę otrzymać” . Wydał jeszcze trzy numery „Czasopisma” za rok 
1829.

9 października obcą ręką naniesiony został zapis w „Dzienniku” , że 
ukazał się trzeci spóźniony numer „Czasopisma” ; z 13 października pocho­
dzi wiadomość o oddaniu czwartego numeru do cenzury. Materiały do tego 
zeszytu zbierał jeszcze Siarczyński, ale pisma w druku już nie zobaczył. 
Zmarł 7 listopada 1829 r.

Dziennik czynności urzędowych Księgozbioru Narodowego imienia 
Ossolińskich we Lwowie jest więc znakomitym źródłem do historii redakcji, 
wydawnictwa i kolportażu periodyku naukowego tego okresu. Stanowi 
też niemal pełną monografię dwóch pierwszych lat istnienia „Czasopisma 
Naukowego Księgozbioru Naukowego im. Ossolińskich” .

Aleksandra Garlicka

IV

I. T. C i o c h ,  Komunistyczna presa Zachidnoj Ukrainy. (Roi drukowanoj pro- 
pahandy w ideologicznij dijalnostu KPZU 1919—1939 rr.), [Lwiw] 1966, Wydaw- 
nyctwo Lwiwskoho Uniwersytetu, ss. 270.

Dzieje prasy Komunistycznej Partii Zachodniej Ukrainy posiadają już 
liczne opracowania1. Wszystkie prace opublikowane dotychczas pochodzą 
z ośrodka lwowskiego. Omawiana praca składa się z pięciu rozdziałów 
oraz wstępu i zakończenia. Autor przyjął zasadę podziału chronologicz­
nego, odpowiadającego cezurom przyjętym dla historii Polski okresu 
międzywojennego. W ramach poszczególnych rozdziałów wyłonił szereg 
powtarzających się elementów, jak sytuacja polityczna i gospodarcza w da-

1 Zob. I. T. C i o c h ,  Komunystyczna presa w Zachidnij Ukraini (1919—1932 rr.), 
Lwiw 1958; t e n ż e ,  Gazeta „Sel-R ob” , Lwiw 1958; J. D a s z k i e w i c z ,  Bibliogra- 
ficznyj pokazczyk komuny styczno j  ta prohresywnoj presy Lwowa (1918—1939), [w:] 
Z  istorii rewolucijnoho ruchu u Lwowi 1917— 1939 rr., Lwiw 1957, s. 737—739; 
J. R. D a s z k i e w i c z ,  Komunystyczna radijanska presa w Zachidnoj Ukraini 
1919—1920 rr., „Ukrainskij Istorycznyj Żurnał” , 1958, nr 1, s. 117—124; t e n ż e ,  Pid- 
pilna presa Komunystycznoj Spilki Zachidnoj Ukrainy (1922—1938 roki), „Z  istorii 
zachidnoukfainskich zemel” , 1960, nr 5, s. 136—152; t e n ż e ,  Pidpilna presa Komu-



P R Z E G L Ą D Y , O M Ó W IE N IA , R E C E N Z JE 287

hym okresie, komunistyczna prasa legalna i nielegalna. Pozostałe punkty 
podrozdziałów zostały zatytułowane zgodnie z wyłonieniem się określonej 
problematyki. Chronologicznie praca obejmuje lata 1919— 1939.

Rozdział pierwszy, dotyczący lat 1919— 1921, traktuje o wpływach rewo­
lucji październikowej na społeczeństwo zachodnioukraińskie, wspomina
0 pierwszych czasopismach komunistycznych oraz o prasie wydawanej 
przez instancje wschodniogalicyjskie, powstałe przed, jak również w cza­
sie istnienia Galicyjskiego Rewolucyjnego Komitetu.

Rozdział drugi· zawiera omówienie takich zagadnień, jak: społeczno- 
-polityczne i ekonomiczne położenie w latach 1921— 1923, pierwsze postę­
powe wydawnictwa, pierwsze legalne i nielegalne czasopisma Komuni­
stycznej Partii Galicji Wschodniej. Rozdział trzeci, zatytułowany „Prasa 
KPZU w okresie tymczasowej stabilizacji kapitalizmu w latach 1924— 
1928” , zajmuje się problematyką zaostrzenia się walk klasowych na Za­
chodniej Ukrainie, wydawnictwami periodycznymi KPZU, przed rozła­
mem w partii i po rozłamie, oraz wydawnictwami prasowymi legalnych 
organizacji będących pod wpływami partii komunistycznej. W rozdziale 
czwartym, dotyczącym lat 1929— 1933, omówione zostały takie problemy, 
jak specjalizacja legalnej i nielegalnej prasy komunistycznej, prasa Ukraiń­
sko j Selanskoj Orhanizacji, metody walki prasy legalnej z cenzurą,
1 wreszcie rozdział piąty, zatytułowany „Prasa w  okresie ..walki KPZU
o utworzenie frontu ludowego w  okresie 1934— 1939” , zajmuje się położe­
niem ekonomicznym społeczeństwa w tym okresie, rolą prasy KPZU 
w  kształtowaniu form frontu ludowego, specjalizacją nielegalnej prasy 
komunistycznej. W rozdziale tym autor nieco miejsca poświęca analizie 
roli prasy w propagandzie prowadzonej przez KPZU.

Autor zawarł w pracy mnóstwo informacji szczegółowych, odnoszą­
cych się nakładów poszczególnych tytułów prasowych, składu osobowego 
redakcji poszczególnych gazet oraz innych. Zaletą pracy jest wydobycie 
wielu nowych faktów, a zwłaszcza danych o tych czasopismach, których 
ślady pozostały wyłącznie w  aktach policyjnych lub sądowych. Ponadto 
za materiał źródłowy posłużyły autorowi same wydawnictwa prasowe, 
archiwa policyjne, jak również monografie historyczne i prace popularno­
naukowe odnoszące się do dziejów partii komunistycznej.

nystycznoj Partii Zachidnoj Ukrainy w 1921·—1938 rokach. Istoriko-bibliograficznyj 
ohlad, tamże, 1960, nr 4, s. 108—120; J. D a s z k i e w i c z ,  Polska legalna prasa ko­
munistyczna i lewicowa na Ukrainie Zachodniej. (Zarys bibliograficzny 1920—1939), 
„Z  pola walki” , 1962, nr 4, s. 230—240; t e n ż e ,  Polska nielegalna prasa KPZU, 
„Z  pola walki” , 1960, nr 4, s. 36—60; t e n ż e ,  Z istorii dijalnosti Komunystycznoj 
Partii Zachidnoj Ukrainy, „Z  istorii Ukrainskoj RSR” , 1962, nr 6—7, s. 95—125; 
Materiały do bibliohrafii istorii Komunystycznoj Partii Zachidnoj Ukrainy, Biblio- 
hraficznyj pokazczyk, Lwiw 1958; „Wikna” 1927—1932. Systematycznyj pokazczyk 
zmistu, Lwiw 1966.



288 P R Z E G L Ą D Y , O M Ó W IE N IA , R E C E N Z JE

Nieco miejsca w  pracy poświęcone zostało prasie różnych instancji 
KPGW, powoływanych przez kierownictwo KP(b)U i RKP(b). Czasopisma 
wydawane przez komitety KPGW były przeznaczone głównie dla środo­
wisk ukraińskich pochodzenia wschodniogalicyjskiego, przebywających 
w głębi Rosji. Bardzo trudno jest przy tym zorientować się w licznych 
przekształceniach samych komitetów, a tym bardziej w organach praso­
wych tych instancji. Trudności te pogłębia jeszcze brak poważniejszych 
opracowań monograficznych poświęconych wyłącznie tym zagadnieniom. 
Dlatego nie sposób wyrobić sobie zdanie na temat organów prasowych 
partii „borotbistów” , którym autor pozostawia jedynie wąski margines.

Wobec braku głębszej, rzeczowej analizy, zakreślonej w podtytule pra­
cy, autor, jak się wydaje, zbyt drobiazgowo traktuje formalny opis cza­
sopism. Uwaga ta dotyczy wielu fragmentów niniejszej książki.

Wydaje się, iż jednym z głównych niedostatków pracy było zastosowa­
nie dla całości pracy jedynie podziału chronologicznego i niepodkreślenie 
przy tym pewnych dość istotnych momentów dla dziejów partii komuni­
stycznej na terenach Zachodniej Ukrainy. Chodzi tutaj zwłaszcza z jednej 
strony o nieuwidocznienie całokształtu polityki prasowej kierowniczych 
czynników rozłamowej organizacji KPGW, istniejącej samodzielnie (z małą 
przerwą w 1922 r.) od końca stycznia 1921 do drugiej połowy maja 1923 r,, 
jak również drugiej organizacji KPGW, zwanej KPRP-owską. Istniejące 
dwie odrębne i skłócone między sobą partie komunistyczne na terenie 
wschodniogalicyjskim musiały wyrażać i wyrażały w swoich organach 
prasowych odmienne poglądy na rozwiązanie wielu problemów natury 
taktycznej i organizacyjnej. Odczuwa się brak analizy procesów zacho­
dzących w  pojmowaniu taktyki przez kierownicze instancje obydwu orga­
nizacji komunistycznych w Galicji wschodniej.

Autor dość drobiazgowo zajmuje się formalną stroną zarówno organu 
prasowego KPRP-owskiej organizacji KPGW — „Sprawą Robotniczą” , 
jak i czasopismem „rozłamowej” organizacji KPGW — „Robitnycza Gaze­
ta” . Dowiadujemy się z pracy na przykład, dlaczego te czasopisma mogły 
ukazywać się legalnie, jaki był ich wygląd zewnętrzny, na jakim papierze 
były drukowane oraz jaką stosowano technikę wydawniczą. Natomiast nie 
znajdujemy w pracy wszystkich tych elementów, które ukazywałyby rolę 
drukowanej propagandy w ideologicznej działalności KPZU. Wprawdzie 
autor w pewnym miejscu zaznacza, że obie gazety prowadziły wzajemną 
polemikę, ale o meritum sporu pomiędzy nimi nic nie mówi. Niewiele po­
maga nam w zrozumieniu istoty polemiki wyliczenie przez autora tytu­
łów działów prowadzonych przez każde z czasopism. Autor dopatruje się 
jedynie różnic pomiędzy obydwoma czasopismami w  tym, że gdy „Sprawa 
Robotnicza” zajmowała się zagadnieniami klasy robotniczej i wyczulona 
była na polemikę z PPS, to „Robitnycza Gazeta” specjalizowała się w pro­



P R Z E G L Ą D Y , O M Ó W IE N IA , R E C E N Z JE 289

blematyce rolnej i krytykowała USDP. W konkluzji autor wyciąga wnio­
sek, iż zarówno jedna, i druga gazeta skutecznie reprezentowały linię 
KPWG. Jeżeli nawet były tego rodzaju tendencje, to odnosiło się to tylko 
do okresu między sierpniem a październikiem 1921 r., kiedy to działała 
wspólna redakcja. Jednak po aresztowaniu uczestników krajowej konfe­
rencji KPGW w końcu października 1921 r., wśród których obecni byli 
przedstawiciele obydwu kierunków, rozbicie organizacyjne w  KPGW 
istniało nadal. Autor jak gdyby nie zauważa tego i od razu przechodzi do 
jesieni 1922 r., kiedy to odbywały się wybory parlamentarne w Polsce.

Z kontekstu analizy Ciocha wynika, że zjednoczona jakoby KPGW po­
wołała do życia legalną organizację celem przeprowadzenia wyborów do 
Sejmu i Senatu — Związek Proletariatu Miast i Wsi Galicji Wschodniej. 
Organizacja ta, zdaniem autora, zaczęła wydawać w wersji dwujęzycznej 
czasopismo „Trybuna Robotnicza” . W rzeczywistości sytuacja wyglądała 
nieco inaczej. Otóż na skutek powszechnych tendencji do bojkotu wśród 
większości ukraińskich partii politycznych wybory do Sejmu zbojkotowała 
również „rozłamowa” partia KPGW. Natomiast partia KPRP-owska, zgod­
nie z poleceniem instancji centralnych KPRP, powołała do życia na tere­
nie wschodniogalicyjskim Centralny Komitet Wyborczy i terenowe komi­
tety Galicji wschodniej. Działacze „rozłamowej” KPGW, a następnie 
KPZU do końca istnienia ZPMiW, a więc do początku 1925 r., nigdy w za­
sadzie nie uznawali za słuszne utrzymywania na gruncie wschodniogali­
cyjskim tej organizacji. Wychodząc z niewłaściwych, jak się wydaje, za­
łożeń, autor pisze na s. 80, że po roku przerwy kontynuowano wydawa­
nie „Trybuny Robotniczej” , jako organu КС ZPMiW Galicji wschodniej, 
tylko w  wersji językowej polskiej, co tłumaczyło się względami asekura­
cyjnymi ze strony władz partyjnych. Sprawa ta wyglądała tak, że właśnie 
władze administracji państwowej zezwoliły na dalsze wydawanie gazety 
tylko w  języku polskim.

Wydaje się, iż nie można również zgodzić się z wnioskiem autora 
w sprawie bojkotu wyborów parlamentarnych w Polsce, zastosowanego 
przez większość partii ukraińskich w Galicji wschodniej. Autor stwierdza, 
że „cały ten hałas opozycyjności tych partii politycznych był obliczony 
na oszukiwanie zarówno mas ludowych oraz przywódców ententy” . Zda­
niem naszym takiego stanowiska należy się doszukiwać przede wszystkim 
w docenianiu przez te partie dążeń społeczności ukraińskiej, zamieszkałej 
na ziemiach wschodniogalicyjskich. Stwierdzić przy tym wypada, że po­
stawa społeczeństwa ukraińskiego warunkowała m. in. nieregulowanie 
ostateczne przynależności państwowej tych ziem.

W rozdziale traktującym o pierwszych legalnych czasopismach KPGW 
autor przytacza przykłady działalności grup partyzanckich na terenie Ga­
licji wschodniej, powołuje się przy tym na takie nazwiska, jak Iwan



290 P R Z E G L Ą D Y , O M Ó W IE N IA , R E C E N Z JE

Cepko, Stefan Mielniczuk i Piotr Szeremieta. Z całego wykładu trudno 
jest zorientować się, jaki związek z tymi grupami partyzanckimi posiadali 
komuniści wśchodniogalicyjscy. Nie możemy się również zorientować, czy 
grupy te wydawały własne organy prasowe.

Nieporozumieniem wydaje się teza autora, że II Zjazd KPRP już tylko 
zatwierdził decyzje przyjęte przez KPGW wcześniej o przemianowaniu tej 
partii w KPZU. Nie potwierdza tego żaden przekaz źródłowy, jak również 
dyskusja nad tym punktem porządku dziennego w czasie zjazdu.

Umknęły uwadze autora niektóre, dość ważne problemy związane z od­
działywaniem ideowym komunistów wschodniogalicyjskich na organy pra­
sowe Ukraińskiej Socjaldemokratycznej Partii. Proces rozwoju ideologicz­
nego tej partii został przedstawiony jednostronnie. Z lektury książki wy­
nika, iż USDP, reprezentując stanowisko nacjonalistyczne, przeszła łagodną 
ewolucję, aby na VI Zjeździe tej partii, który się odbył we Lwowie w  mar­
cu 1923 r., przejść ostatecznie na pozycje komunistyczne. Autor przy tym 
nie ujawnia, dziełem której z dwu istniejących partii Galicji wschodniej 
było przeciągnięcie ukraińskich socjaldemokratów w Galicji wschodniej 
na stronę komunistyczną. Odnosi się zatem wrażenie, że pracy tej doko­
nały obie partie KPGW. Wobec tego trzeba stwierdzić, iż bohaterem tego 
jest głównie „rozłamowa” organizacja KPGW, gdyż instancje centralne 
KPRP, obawiając się wniesienia przez USDP atmosfery nacjonalizmu 
ukraińskiego, były w  tym czasie przeciwne przyjmowaniu socjaldemokra­
tów ukraińskich w szeregi partii komunistycznej. Władze KPRP, jak się 
wydaje, zrewidowały swój stosunek do USDP dopiero w  lutym — marcu 
1923 r., a więc niedługo przed majową zjednoczeniową konferencją oby­
dwu partii KPGW.

Okazuje się, że nawet przejęcie przez członków partii komunistycznej 
w marcu 1923 r. władzy USDP nie było jednoznaczne ze zmianą profilu 
.całej tej partii. Tego rodzaju wnioski można wyciągnąć na podstawie oce­
ny poszczególnych czasopism USDP. Znajdujemy np. ciekawą informację, 
że jeszcze przed zjazdem marcowym USDP w redakcji czasopisma „Zemla
i Wola” pracowało dwóch członków partii komunistycznej (szkoda, że 
autor nie ujawnił ich nazwisk) i że w związku z tym gazeta reprezentowała 
kierunek rewolucyjny w przeciwieństwie do „Wperedu” , innego organu 
USDP, który zdaniem autora „w  szeregu wypadkach upodabniał się do 
prasy nacjonalistycznej” (s. 61). Są to jednak stwierdzenia gołosłowne, 
gdyż autor w żadnym wypadku nie podbudowuje tych ocen przy pomocy 
argumentów. Trudno się zorientować w  charakterze oceny organu USDP 
„Nowa Kultura” . Gazeta ta zaczęła ukazywać się w  maju 1923 r., a więc 
w okresie kiedy został zażegnany rozłam w KPGW i kiedy kierownictwo 
partii socjaldemokratów ukraińskich w Galicji wschodniej przeszło w  ręce 
komunistów.



P R Z E G L Ą D Y , O M Ó W IE N IA , R E C E N Z JE 291

Rodzi się w związku z tym pytanie, czy kierownictwo komunistyczne 
USDP nie miało nic do powiedzenia, jeśli idzie o kierunek nowo powoła­
nego do życia organu prasowego? Czy można zatem uznać za słuszne 
stwierdzenie autora, że „Nowa Kultura” dopiero po roku ukazywania prze­
chodzi w  ręce komunistów (s. 62)? Może autor mówiąc o tym miał na 
myśli zmianę firmy USDP na KPZU, spowodowaną rozwiązaniem w koń­
cu 'stycznia przez władze państwowe Ukraińskiej Socjaldemokratycznej 
Partii. Razi poza tym w różnych miejscach książki zbyt duża ogólnikowość 
ocen, na przykład, że pewne artykuły „Nowej Kultury” wyrażały błędne 
poglądy na tak kardynalne sprawy, jak kwestia narodowa, chłopska, za­
gadnienie programu partii. Na czym one jednak polegały, autor nie wy­
jaśnia.

Następnym dyskusyjnym zagadnieniem jest problem oceny zarówno 
organizacji, jak i jej organu prasowego „Wola Naroda” . Organizację tę 
w przeciwieństwie do USDP autor traktuje przy pomocy innych kry­
teriów. Wiele uogólnień przy tym jest daleko nieprzekonywających. Nie 
wyjaśnia nam autor zagadnienia związanego ze stanowiskiem „Woli Na­
roda” w wielu istotnych problemach taktycznych partii (s. 65), jak rów­
nież niezrozumiałe są takie określenia, jak „przeżytki moskalofilskiej ideo­
logii” .

Trudno zgodzić się z autorem, który stwierdza dość autorytatywnie, że 
z inicjatywy KPGW w redakcji rozgorzała walka o profil czasopisma „W o­
la Naroda” , której wyrazicielem był działacz rewolucyjny, pisarz Kuźma 
Pełechatyj. Po pierwsze nie mówi nam autor, która z dwu istniejących 
partii KPGW i z jakich pobudek popierała to czasopismo, w  okresie kiedy 
zarówno kierownictwo partyjne „W oli Naroda” na czele z Pełechatym, 
jak i organ tej partii, nie tylko z przyczyn formalnych, nie miały powią­
zań organizacyjnych z partią komunistyczną. Nastąpiło to dopiero w dru­
giej połowie lat trzydziestych. Działo się to jednak w  zupełnie innej sy­
tuacji politycznej. Trudno również zakwalifikować ówczesnego przywódcę 
partii „Wola Naroda” K. Pełechatego jako działacza rewolucyjnego.

Wydaje się, iż autor rozpatrując prasę różnych kierunków ówczesnego 
ukraińskiego ruchu robotniczego w  Galicji wschodniej nie uwzględnił po­
stawy tych partii i ich dążeń w warunkach pozostawania tych ziem 
w granicach państwa polskiego wobec braku decyzji ostatecznej na forum 
międzynarodowym o ich przynależności państwowej. Wszelkie oznaki ra- 
dykalizacji autor uznał za przejaw rewolucjonizowania się w  kierunku 
ideologii komunistycznej.

Konstrukcja pracy w wielu wypadkach oparta została o kryteria for­
malne. Wydaje się, iż właśnie z tego powodu obserwujemy pewną chao- 
tyczność wykładu. Podział formalny na prasę postępową legalną i komu­



292 P R Z E G L Ą D Y , O M Ó W IE N IA , R E C E N Z JE

nistyczną nielegalną spowodował przewijanie się przez wszystkie rozdzia­
ły pracy tych samych elementów, co nie sprzyja ukazaniu właściwego pro­
cesu rozwoju prasy rewolucyjnej.

Niesłuszność tego rodzaju konstrukcji pracy wynika stąd, iż mamy do 
czynienia z prasą o różnej inspiracji politycznej, organizacyjnej i taktycz­
nej w ramach tego samego ruchu. Przykładowo możemy wskazać na dwa 
czasopisma, będące organami różnych partii KPGW: „Sprawy Robotniczej”
i „Robitnyczoj Gazety” . Oprócz tego od kwietnia 1921 r. ukazywał się le­
galnie w Wiedniu organ KPGW „Nasza Prawda” , który w zasadzie pod­
porządkowany był „rozłamowej” partii KPGW. Natomiast KPRP-owska 
KPGW od października 1922 r. do czerwca 1924 r. wydawała we Lwowie 
„Trybunę Robotniczą” . Wiedeńska „Nasza Prawda” w listopadzie 1923 r. 
zostaje przekształcona na organ KPZU, przy czym redakcja przenosi się 
do kraju, podczas gdy „Trybuna Robotnicza” nie została przekształcona 
w organ KPZU. Zatem ze względu na częste zmiany warunków i profilu 
samych czasopism przyjęta struktura pracy nie mogła sprzyjać ukazaniu 
problemów zgodnych z brzmieniem podtytułu pracy. Wydaje się, iż w  spo­
sób niedostateczny został ukazany sam proces powstania, a następnie 
przyczyny przekształceń organizacyjnych w Selrobie, jak również przy­
czyny i przebieg rozłamu w KPZU, który miał miejsce w  drugiej połowie
1927 r. Autor upatruje przyczyny rozłamu m. in. w  negatywnych cechach 
osobistych (jak np. naruszanie kolegialności, łamanie demokracji we­
wnątrzpartyjnej, dopuszczenie się brutalności w administrowaniu) Kaga- 
nowicza, który sprawował wówczas funkcję pierwszego sekretarza KP(b)U. 
Praca nie wyjaśnia w  sposób dostateczny, na czym polegało obwinienie 
części przywódców KPZU o „nacjonalizm” ukraiński. Z wywodów autora 
wynika, że w KPZU nie istniały żadne wewnętrzne procesy, a rozłam do­
konał się jedynie dzięki postawie sekretarza generalnego KP(b)U Kagano- 
wicza. Autor tłumaczy ten fakt w  ten sposób, że ówczesnemu kierowni­
kowi KP(b)U udało się przy pomocy zarażonej nastrojami frakcyjności
i karierowiczostwa mniejszości КС KPZU i КС KPP oszukać władze Mię­
dzynarodówki Komunistycznej, na skutek czego większość КС KPZU zo­
stała wydalona z partii i MK (s. 133). Tego rodzaju powierzchowne oceny 
nie mogły ukazać istoty rozłamu w KPZU, jak również postawy wobec 
tego wydarzenia kierowniczych instancji KPP. Problematyka ta nie zo­
stała w  sposób zadowalający zaprezentowana przy analizie prasy KPZU 
tego okresu.

Nie ustrzegł się również autor daleko idących uproszczeń. Ma to miej­
sce przy analizie „Naszoj Prawdy” w latach 1930— 1932 (s. 196). Mówi się 
tam o tym, że to czasopismo walczyło nadal o ideową i organizacyjną konsoli­
dację szeregów partyjnych w  celu ostatecznego przezwyciężenia rozłamu



P R Z E G L Ą D Y , O M Ó W IE N IA , R E C E N Z JE 293

w KPZU i w KPP. Nie budzi zastrzeżenia pierwsza część zdania, natomiast, 
jak wiadomo, w żaden sposób nie można indentyfikować rozłamu w KPZU 
z walką frakcyjną w  KPP, która do rozłamu nie doprowadziła i sam fakt 
walki frakcyjnej przestał istnieć w roku 1930. Ponadto autor nie daje żad­
nych wyjaśnień odnośnie do zjawisk mniejszości i większości w  КС KPZU
i КС KPP, nie mówi nam, czy między tymi konfiguracjami istniały jakie­
kolwiek różnice. Poważnym, jak się wydaje, brakiem pracy jest nieumiej- 
scowienie w całości procesu dziejowego roli instancji wydających prasę 
rewolucyjną. Dopiero w  końcowych partiach książki autor nieco uwagi po­
święca Centralnej Redakcji, która w  formie instytucjonalnej powstała 
w  latach trzydziestych, a jak te sprawy wyglądały wcześniej, z lektury 
książki nie możemy się dowiedzieć.

Praca pozostawia nieodparte wrażenie oderwania problematyki zacho- 
dnioukraińskiej okresu międzywojennego od dziejów państwa, w którego 
granicach ruch miał miejsce. Dotyczy to zwłaszcza zagadnień, które miały 
odbicie w całej prasie rewolucyjnej, jak masowe walki strajkowe, kształ­
towanie się jednolitego frontu na początku lat dwudziestych, powstanie 
frontu ludowego w następnym dziesiątku lat.

Omówienia wymaga jeszcze terminologia stosowana w pracy, m. in. 
określenie charakteru rządów drugiej Rzeczypospolitej. Autor od początku 
do końca używa terminu „rządy szlachty polskiej” , co, jak się wydaje, 
w pracy naukowej miejsca mieć nie powinno. Wiadomą jest rzeczą, że 
w  pewnych wypadkach ukraińskie partie, opozycyjne wobec rządów pol­
skich, używały tego rodzaju określenia w celach propagandowych, ale na­
wet i one zbyt mocno tym terminem nie szafowały.

Autor recenzji starał się omówić przede wszystkim tematykę ogólno- 
historyczną w recenzowanej książce. Nie oznacza to, by nie dostrzegał 
także wielu niedostatków natury historyczno-prasowej. Jednakże braki 
w zakresie dziejów ruchu komunistycznego na omawianym terenie domi­
nują w książce i o nich starał się autor recenzji jak najwięcej powiedzieć.

Przy lekturze książki odczuwa się poważnie brak indeksów nazwisk, 
miejscowości oraz tytułów prasy z wykazaniem strony, na której się o niej 
mówi. Pożyteczną też rzeczą byłyby jakieś zbiorcze wykazy tytułów prasy
i składy redakcji, gdyż dane te gubią się w potoku innych spraw.

Stosunkowo dużo miejsca zajmuje w  pracy wyszczególnienie i opis 
numerów danego czasopisma. Jest to zbędne ze względu na to, że istnieją 
już prace bibliograficzne, prasoznawcze, które zadanie to wykonały; mo­
żna było zatem bez szkody dla całości rozprawy zrezygnować z tego, tym 
bardziej że problematyka ta nie została określona w  podtytule monografii.

Gereon Iwański


