
Zieliński, Józef

Do dziejów prasy w Zachodniej
Galicji 1905-1914
Rocznik Historii Czasopiśmiennictwa Polskiego 12/2, 291-293

1973



R E C E N Z JE 291

Uwagi krytyczne sformułowane powyżej dotyczą nie tylko autora, 
ale w pewnej mierze redakcji, gdyż można było wielu błędów uniknąć. 
Poważnym brakiem jest niezamieszczenie indeksu nazwisk, co bardzo 
utrudnia korzystanie z książki. Wspomnienia ukazały się po przeszło 
dwóch latach od śmierci J. Mieszkowskiego. Nasuwa się pytanie, dla­
czego wydawcy nie zamieścili chociażby krótkiego wstępu o autorze. 
Kilka słów umieszczonych na skrzydełku obwoluty niczego nie załatwia.

Artur Leinwand

DO DZIEJÓW PRASY W ZACHODNIEJ GALICJI 1905— 1914

W związku z rozprawą Jerzego Myślińskiego pt. Studia nad polską 
prasą społeczno-polityczną<, w Zachodniej Galicji 1905— 1914 oraz recen­
zją tej pracy pióra Wiesława Bieńkowskiego (zob. „Studia Historyczne” , 
z. 4, 1971) doszedłem do przekonania, że zarówno sama praca, jak i jej 
recenzja wymagają kilku uzupełnień lub sprostowań dotyczących fak­
tów tamże omawianych. Kolejno zatem:

1) Jerzy Myśliński na s. 76 swojej rozprawy pisze w związku z pro­
jektowaną sprzedażą „Głosu Narodu” : „Jest rzeczą nie ulegającą wąt­
pliwości, że Tetmajer jako członek Ligi Narodowej prowadził tę akcję 
z jej polecenia” . Otóż na podstawie dobrej znajomości problematyki 
związanej z Ligą Narodową muszę niestety stwierdzić, iż Tetmajer nie 
mógł w 1913 r. reprezentować LN, po prostu dlatego, że w tym czasie 
jako członek Polskiego Stronnictwa Ludowego był jego reprezentantem 
w Tymczasowej Komisji Skonfederowanych Stronnictw Niepodległościo­
wych, a więc organizacji, której polityka orientacyjna była skrajnie 
przeciwstawna polityce LN. Tetmajer bowiem gdzieś około 1908 r. od­
sunął się całkowicie od współpracy z LN, pewnie dla tych samych po­
wodów, dla których z LN zerwały poszczególne grupy polityczne Kon­
gresówki i Galicji, jak grupa „Gońca” , Narodowy Związek Robotniczy, 
większość Związku Młodzieży Polskiej (Zet), a w Galicji, tzw. grupa 
„Rzeczypospolitej” . Tetmajer wrócił do LN dopiero po latach, po wy­
prawie podjętej wspólnie z Witosem do Szwajcarii w 1915 r., i w 1917 r. 
razem z iWitosem i Rączkowskim znalazł się z powrotem w szeregach 
LN. Mogę nawet śmiało przypuścić, że Tetmajer zerwawszy w czasie 
wojny z orientacją austriacką był jako dawny członek LN promotorem 
wciągnięcia ludowców do LN i do koalicji z Narodową Demokracją oraz 
Zjednoczeniem Narodowym w tzw. Związku Międzypartyjnym. Dlatego 
też przypuszczenie autora o roli Tetmajera w omawianej sprawie nie 
ma nic wspólnego z LN.

2) Podobnie nie ma racji autor, kiedy na s. 167 pisze, że namiestnik



292 R E C E N ZJE

Andrzej Potocki dał Ojczyźnie subwencję w kwocie 8000 kor. Powołany 
przez autora na świadka Stanisław Rymar pisze przecież Wyraźnie 
w „Ojczyźnie” (nr 53 z 1912 r.), że „Popławski odrzucił ten dar” ; jeśli 
°  tym już pisał, to musiał dobrze wiedzieć, że tak właśnie, a nie inaczej 
zareagował Popławski na namiestnikowską ofertę. Jan Ludwik Popław­
ski nie był człowiekiem do kupienia.

3) Litera docet, litera nocet. Odnosi się to do wzmianki na s. 165, 
że jednym ze współpracowników „Ojczyzny” był Stanisław Koźmiński, 
podczas gdy w rzeczywistości współpracownikiem był Stanisław Koś- 
miński, jeden z najstarszych członków' LN, kiedyś współpracownik Mał­
kowskiego w paryskim „Wolnym Słowie Polskim” , który potem osiadł 
we Lwowie, ale poważniejszej roli w Narodowej Demokracji nie odgry­
wał. Przypuszczam, że chodzi tutaj o zwykły błąd drukarski, ale ten 
błąd może w przyszłości kogoś wprowadzić w nowy błąd, ponieważ w 
latach pierwszej wojny światowej został przyjęty do LN we Lwowie 
dr Stanisław Koźmiński, prawnik i ziemianin, poseł Rzplitej w Holandii, 
usunięty z placówki po zamachu majowym w 1926 r.

4) Z kolei na s. 166 czytamy, że Stanisław Rymar był prezesem kra­
kowskiej grupy Ligi Narodowej. Otóż nastąpiło tutaj pomieszanie Ligi 
Narodowej ze Stronnictwem Narodowo-Demokratycznym. Grupy lokalne 
LN nigdy żadnych prezesów nie miały, byli tylko tzw. komisarze spra­
wujący funkcje natury administracyjnej i łącznikowej z Komitetem 
Centralnym LN. A komisarzem tym był w Krakowie dr Stanisław Ro­
wiński, miejscowy adwokat i wybitny działacz Sokoła, wysunięty na 
stanowisko przez Zygmunta Balickiego, kiedy ten w 1905 r. opuścił 
Kraków i wyjechał na stałe do Warszawy. Po Rowińskim zachował się 
jedyny brulion protokołu zebrania grupy krakowskiej LN z lat 1905— 
1908 przechowany obecnie w papierach Stanisława Kozickiego w archi­
wum PAN w Warszawie.

5) Ostatnią wreszcie uwagą dotyczącą omawianej pracy byłaby — 
co prawda z dużym zastrzeżeniem — propozycja dołączenia jeszcze jed­
nego tytułu do wykazu czasopism tygodniowych i miesięcznych. Odnosi 
się to do miesięcznika „Rzeczpospolita” stanowiącego filialny organ dw u­
tygodnika pod tą samą nazwą, wychodzącego od r. 1909 we Lwowie. 
Miesięcznik ten ukazał się w‘ styczniu 1914 r. jako numer podwójny 1—2, 
po czym ukazały się do kwietnia jeszcze dwa numery 3 i 4. Jako miejsce 
redakcji i administracji figuruje wprawdzie Lwów, ale w tytule czaso­
pisma podano jako miejsce wydania najpierw Kraków obok Lwowa, 
Warszawy i Poznania. Ponadto jeden z dwóch naczelnych redaktorów 
Stanisław Stroński przebywał stale jako profesor Uniwersytetu Jagiel­
lońskiego w Krakowie, a współpracował z nim stale prof. Stefan Surzyc-



R E C E N ZJE 293

ki, także z Krakowa. Stąd też w pewnej mierze miesięcznik ten mógłby 
uchodzić za pismo krakowskie.

6) Na zakończenie uwaga pod adresem recenzenta, który chciał po­
prawić autora, a wprowadził tylko zamieszanie i nowy błąd. Chodzi tu­
taj o czasopismo „Wawel” będące organem jakiejś kanapowej organizacji 
w Krakowie występującej pod nazwą Polskiego Związku Narodowego. 
Recenzent, prostując informację autora o okresie wydawania tego pisma 
(w zasadzie słuszną), nazwał to pismo organem Związku Ludowo-Naro­
dowego, mieszając nieopatrznie dwie podobne do siebie nazwy. Nie po­
pełniłby tego błędu, gdyby zadał sobie trochę trudu i zapoznał się z treś­
cią czasopisma, które ponownie zaczęło wychodzić w 1923 r. Wówczas 
przekonałby się że jest to swojego rodzaju curiosum wydawnicze poświę­
cone w całości sądowemu pieniactwu między dwoma „działaczami” tego 
osobliwego społecznego związku. Był to po prostu przejaw patologii
i maniactwa, które sprawia, że ów „Wawel” nie zasługuje, aby go brać 
na serio w  rozprawie naukowej. Miejsce jego w camera obscur a polskiego 
czasopiśmiennictwa.

Tyle dodatkowych uwag do pracy J. Myślińskiego, zasługującej 
zresztą na bardzo wysoką ocenę, jeśli idzie o jej wartość poznawczą i na­
ukową.

Józef Zieliński


