
Paczkowski, Andrzej

Ignacy J. Paderewski i
"Rzeczpospolita" (1920-1924)
Rocznik Historii Czasopiśmiennictwa Polskiego 12/3, 327-358

1973



Rocznik Historii Czasopiśmiennictwa Polskiego XII 3

ANDRZEJ PA C ZK O W SK I

IGNACY J. PADEREWSKI I „RZECZPOSPOLITA” (1920— 1924)

Gdy latem 1922 r. — w trakcie rozpoczynającej się kampanii wybor­
czej —  ukazała się broszura Mały Paderewski. Łatwy zbiorek na forte­
pian polskich melodii i oper. Ułożył Władysław Zaremba. Uzupełnił 
i przejrzał Felicjan Szopski. Nakład i własność Leona Idzikowskiego, 
Warszawa, Kijów (sic!), łacno można było się domyślić, że prędzej czy 
później tak zatytułowane dziełko zostanie z wdzięcznością przyjęte przez 
publicystów z obozu przeciwników politycznych byłego premiera. I rze­
czywiście: „Wypłata w Rzeczypospolitej —  shimmy-foxtrott <[...] Dolary 
jadą! ■— Elektryczny one-step amerykański. Opus 9280. Ulubiony taniec 
zespołu dansingu Rzeczypospolitej [...] A kiedy będę prezydentem! ■—■ 
Hymn antybelwederski. Opus 201. Zinstrumentował na orkiestrę prof. 
Edward Dubanowicz” .

Tak pisał —  parodiując zbiorek — W. Lak, felietonista liberalnego 
i propiłsudczykowskiego „Kuriera Wieczornego” 1. Sugerując ścisły, bo 
finansowy związek między stołecznym dziennikiem „Rzeczpospolita” 
a Ignacym J. Paderewskim, nie odkrywał przed publicznością rzeczy nie 
znanych. Choć dziennik ten nie podawał nazwisk grona swych właści­
cieli ani nie eksponował specjalnie osoby Paderewskiego, tajemnicą poli­
szynela był fakt, iż to on właśnie kontrolował pismo, które w czasie 
powstania mierzyło na zajęcie „wakującej” pozycji polskiego „The Ti- 
mesa” , dziennika numer 1 w kraju. Z „Rzecząpospolitą” lat 1920— 1924, 
tzn. z 'okresu od założenia dziennika do sprzedania go Wojciechowi Kor­
fantemu, wiąże się ważki ·— moim zdaniem —  epizod w biografii poli­
tycznej Paderewskiego: odejście na długie lata, bo aż po 1934 r., od 
aktywnego udziału w  życiu publicznym kraju. Okres ten, jak dotąd, nie 
był przedmiotem badań czy publikacji2. Zachowanie się i udostępnienie

1 „K urier W ieczorny” (Łódź), nr 192 z 25 VIII 1922.
2 T ylko działalność m inisterialna (19 I— 8 X II 1919) oraz aktyw ność w  ramach 

tzw. Frontu M orges (1936— 1938) by ły  przedm iotem  nowszych zainteresowań, i to 
raczej publicystycznych (m. in. M. M. D r o z d o w s k i ,  Ignacy Paderew ski —  przy-

Rocznik Historii Czasopiśmiennictwa t. XII, z. 3



328 A N D H ZE J P A C Z K O W S K I

niezmiernie bogatego zbioru listów pisanych do Paderewskiego i jego 
najbliższych współpracowników przez politycznych sympatyków i alian­
tów pozwala też na wejrzenie do „kuchni” redakcyjno-administracyjnej 
samego dziennika, w  istocie jednego z najważniejszych organów poli­
tycznych tych lat, co — wobec niesłychanego ubóstwa dokumentacji 
archiwalnej dla badań nad prasą międzywojenną —  daje możliwość nieo­
mal unikalną przedstawienia warunków istnienia i działania ówczesnej 
prasy politycznej. Dla obu tych względów warto poświęcić nieco uwagi 
tematowi określonemu w tytule niniejszego artykułu.

Wszystko zdaje się wskazywać, że inicjatorem3 założenia dziennika 
był Stanisław Stroński, znany wówczas publicysta polityczny, dzienni­
karz (redaktor i wydawca) z okresu przedwojennego, polityk obozu na­
rodowego, b. poseł do Sejmu Krajowego we Lwowie internowany przez 
władze austriackie (1914— 1917) za ostry sprzeciw wobec działalności 
NKN, współpracownik polskiej delegacji na Konferencję Wersalską, re­
daktor propagandowego pisma „LIndependence Polonaise” , romanista 
na uniwersyteckiej katedrze (profesor zwyczajny w Uniwersytecie Ja­
giellońskim). Projekt wydania pisma codziennego powstał zapewne już 
po dymisji gabinetu Paderewskiego, w  początku 1920 r., nie później niż 
wiosną; w liście z 20 kwietnia wyłożył Stroński Paderewskiemu schemat 
organizacyjny redakcji, preliminarz budżetu i obsadę personalną, która — 
notabene — została zrealizowana z bardzo małymi wyjątkami. Także 
sama nazwa pisma, „Rzeczpospolita” , wskazuje na inicjującą rolę Stroń- 
skiego: w  latach 1909— 1914 wydawał on we Lwowie dwutygodnik poli­
tyczny ukazujący się pod identycznym tytułem.
czyn ek  do biografii, „M iesięcznik Literacki” , 1972, nr 4, s. 92— 101; R. P r z y b y l ­
s k i ,  Legenda Paderew skiego, „Polityka” , nr 28 z 8 V II 1972).

3 Z  opublikow anych przez Józefa Skrzypka dw óch dokum entów  (Do gen ezy  
dziennika „R zeczpospolita” , „R ocznik  Historii Czasopiśm iennictwa Polskiego” , 1972, 
t. 11, z. 2, s. 253— 256) pochodzących z Oddziału II Sztabu, w  tym  okrasie bez­
względnie propiłsudczykowskiego, a w ięc rów nie zdecydowanie w rogiego Paderew ­
skiemu i obozow i praw icy endeckiej, wynikałoby, że w łaściw ym  prom otorem  p o­
wstania pisma miał być jeden z przyw ódców  Polonii am erykańskiej Jan Smulski, 
który um yślił sobie „tw orzenie polskiego trustu dziennikarskiego” . Finansować zaś 
całą im prezę miały żydow skie koła finansow e z Anglii, m ające z kolei powiązania 
z am erykańskim  Żydem  W illiam em  Zuckerm annem  „m ocno poszlakow anym  o szpie­
gostw o i współdziałanie z agentami Sow depii” . O ile pierwsza z tych in form acji 
podanych w  „ściśle ta jnym ” m eldunku (o ro li Sm ulskiego) w  pew nym  przynajm niej 
stopniu odpowiada praw dzie o tyle w iadom ości o współuczestniczeniu Ż ydów  b ry ­
tyjskich  w  powstaniu „R zeczypospolitej” raczej nie w ytrzym ują krytyki w  świetle 
całej znanej m i dokum entacji. W ydają się one być po prostu rezultatem —  czę­
stego przecież —  sposobu m yślenia kategoriam i tzw. spiskow ej historii i interpre­
towania w edle niej w szystkich wydarzeń. Ciekawe, że w  tej materii rola in ic ja - 
torska należała w  Polsce właśnie do przeciw ników  Piłsudskiego, a tu korzystają 
z niej jego przysięgli zwolennicy.



IG N A C Y  J. P A D E R E W S K I I „R Z E C Z P O S P O L IT A ” 329

Stanisław Stroński, wierny swym sympatiom politycznym z lat po­
przedzających wybuch wojny światowej, związany był z grupą skupioną 
wokół Edwarda Dubanowicza, swego rówieśnika i także profesora. Gru­
pa ta zainicjowała w sierpniu 1919 r. secesję ze Związku Ludowo-Naro­
dowego (drugą z kolei po lipcowej, chadeckiej) i połączywszy się z cen­
trowym Polskim Zjednoczeniem Ludowym, animowanym przez ks. Wa­
cława Blizińskiego, utworzyła klub sejmowy i partię pod nazwą Narodo­
we Zjednoczenie Ludowe, w którym czołową rolę odgrywali Dubanowicz 
i Leopold Skulski, związany z Dubanowiczem jeszcze z lat wojny przez 
współudział w Zjednoczeniu Narodowym. Klub NZL należał do najsil­
niejszych w  Sejmie Ustawodawczym, liczył 68 posłów i zajmował w nim 
pozycję centrowo-prawicową — większość nad centrowymi „blizińszczy- 
kami” (24 posłów) mieli w nim prawicowi „dubanowszczycy” (44 po­
słów). NZL stał się obok PSL Piast podstawowym trzonem koalicji kilku 
partii środka, które w grudniu 1919 r. utworzyły rząd pod przewodnic­
twem Skulskiego.

Dymisja Paderewskiego (złożona 27 listopada, rząd rozwiązany 8 gru­
dnia) wynikała ze splotu kilku czynników, wśród których najczęściej w y­
mienia się: nasilające się konflikty z Naczelnikiem Państwa Józefem 
Piłsudskim, których osią było niezdecydowanie Paderewskiego wobec 
angażowania się w akcję militarną na wschodnich rubieżach Rzeczypo­
spolitej; nie ustępujące trudności gospodarcze kraju, wskutek których 
rząd narażał się na ostre ataki ze strony lewicy sejmowej; niemożność 
uchwycenia równowagi budżetowej w  wydatkach państwowych; wreszcie 
niepowodzenia na arenie międzynarodowej, gdyż nie udało się osiągnąć 
postulowanych —  wobec przedstawicieli mocarstw koalicyjnych -— roz­
wiązań w kwestii Galicji Wschodniej. Gdy w  drugiej połowie 1919 r. 
kształtować się poczęła coraz wyraźniej większość centrowa w Sejmie — 
powstanie klubu chrześcijańsko-demokratycznego, NZL, połączenie klu­
bów chłopskich z przeważającą wśród nich pozycją PSL Piast — stało się 
jasne, że gabinet ministrów powinien oprzeć się na parlamentarnej koa­
licji i z jej łona się wywodzić (rząd Paderewskiego powstał jeszcze przed 
wyborami). Na konieczność tę wskazał 1 października Stanisław W ojcie­
chowski. Okres przejściowy zbliżał się ku końcowi i w  tej sytuacji „po­
nadpartyjna” pozycja Paderewskiego nie była już dla niego atutem, a po­
nadto, na co niektórzy zwracają uwagę, autorytet wielkiego muzyka 
i idealistycznego patrioty, jakim się cieszył na arenie międzynarodowej, 
nie był dla krzepnącej Rzeczypospolitej tak potrzebny, jak w  czasie 
trwania konferencji wersalskiej4.

Nowo powstała większość parlamentarna uznała w oficjalnie przepro­

4 Historia Polski, t. 4, cz. I, rozdz. I— X III, Warszawa 1969, s. 307.



330 A N D R Z E J  P A C Z K O W S K I

wadzonej uchwale zasługi Paderewskiego i zaproponowała mu przyjęcie 
stanowiska pierwszego przedstawiciela Polski przy Lidze Narodów. Pade­
rewski z godności tej nie zrezygnował, nie zamierzał jednak także zrezy­
gnować z aktywnej roli na forum wewnątrzkrajowym, mimo iż Polskę 
opuścił, i to, jak się miało okazać, na zawsze.

W tej sytuacji zapewne bez trudu dał się przekonać Strońskiemu, że 
posiadanie pisma codziennego jest jednym z istotnych atutów w  toczącej 
się grze politycznej. Stroński występował jako „prasowy ekspert” grupy 
Dubanowicza, która także potrzebowała dziennika, i to w stolicy, a naj­
prawdopodobniej nie miała wówczas środków wystarczających na jego 
ufundowanie. Pertraktacje zakończyły się powodzeniem i Paderewski 
zgodził się, jak wynika z dalszego rozwoju sytuacji, na wszystkie propo­
zycje zgłoszone przez Strońskiego. Całość przedsięwzięcia obejmowała 
założenie spółki wydawniczej, w której Paderewski otrzymał 60% akcji, 
a „dubanowszczycy” pozostałe 40% (zapisanych na nazwiska Bogusława 
Longchampsa i Zygmunta Lewakowskiego, z których ten ostatni był zie­
mianinem a zarazem wielkim „nafciarzem” ) oraz wykupienie od rodziny 
Straszewiczów, także wspólnie, przedsiębiorstwa Zakłady Graficzne Dru­
karnia Polska, które posiadało budynek (przy ul. Szpitalnej 12) z dobrze 
wyposażoną drukarnią. Cała ta kombinacja opierała się na politycznych 
ambicjach Paderewskiego i majątku, który zgromadził w ciągu swej ka­
riery muzycznej, a którego część ulokowana już została w Warszawie 
(udziały w spółce hotelarskiej „Bristol” , szereg nieruchomości i placów). 
Istotne były też kontakty i pozycja Paderewskiego na terenie Polonii 
amerykańskiej, która stała się zbiorowością pilnie i często odwiedzaną 
przez różnego autoramentu polityków krajowych w celach, oczywiście 
z reguły kamuflowanych wobec opinii, niemal wyłącznie finansowych.

Choć ani Dubanowicza, ani Strońskiego nie łączyły z Paderewskim 
szczególnie bliskie stosunki, dojrzał on prawdopodobnie w aliansie z obu 
rzutkimi i znanymi osobistościami, mającymi liczne powiązania politycz­
ne, a za sobą partię licznie reprezentowaną w parlamencie, okazję do zna­
lezienia dla siebie poparcia ze strony zespołu zorganizowanych sojuszni­
ków. Zespołu takiego był Paderewski pozbawiony zarówno z racji wielo­
letniego oddalenia od kraju, jak i niewłączenia się bezpośrednio w  w e­
wnętrzne roizgrywki polityczne, a brak ten musiał odczuć dotkliwie, gdy 
opuszczał premierowski fotel. Jak znaczna była jego izolacja od krajo­
wych ośrodków politycznych świadczyć może fakt, że pieczę nad kierun­
kiem nowo powstałego dziennika powierzono zespołowi, w którym nikt 
bezpośrednio Paderewskiego nie reprezentował (kolegium to tworzyli 
obok Strońskiego: Edward Dubanowicz, Stefan Dąbrowski, także lwowia­
nin i także profesor, oraz arcybiskup lwowski obrządku ormiańskiego 
ks. Józef Teodorowicz, poseł z klubu NZL), zaś ludzie zaufania byłego



IG N A C Y  J. P A D E R E W S K I I „R Z E C Z P O S P O L IT A ’ ’ 331

premiera stanowili grupę osobistości bądź mało znanych w życiu poli­
tycznym (Sylwin Strakacz), bądź „importowanych” ze Stanów Zjednoczo­
nych (Józef Orłowski, Zygmunt Iwanowski) i nie mających jeszcze włas­
nych kontaktów politycznych.

„Warto założyć i można bez strat założyć tylko pismo wielkie” — pi­
sał 25 kwietnia 1920 r. Stroński do Paderewskiego5 — i takie, które bę­
dzie czymś zupełnie nowym [...] pierwszym pismem ogólnopolskim [...] 
Wprowadzenie tej oczekiwanej nowości, przy odpowiednich nowościach 
w samym urządzeniu wewnętrznym pisma i jego wyglądzie, musi dać 
pismu powodzenie już w pierwszych trzech miesiącach” . Wspomniany 
schemat organizacyjno-personalny świadczył, że Stroński w istocie dążył 
do stworzenia dziennika wielkiego zasięgu i wielkiego autorytetu na 
miarę własnych ambicji dziennikarskich i ambicji politycznych swej par­
tii. Czy na miarę potrzeb i w zgodzie z istniejącą sytuacją gospodarczą, 
polityczną oraz społeczną, to się miało dopiero okazać.

Schemat ów zakładał zatrudnienie ponad 50 osób w warszawskiej re­
dakcji pisma, ponad 15 w administracji, uruchomienie czterech filii tere­
nowych -—· w  Poznaniu, Krakowie, Lwowie i Wilnie —  zatrudniających 
ponad 10 osób, zakontraktowanie 11 korespondentów zagranicznych, 
a ponadto uzyskanie stałej współpracy szeregu osób, które by nie były 
„etatowo” związane z redakcją. Preliminarz budżetu miesięcznego prze­
widywał po stronie wydatków sumę 4 725 000 mkp (w tym papier 3 min 
mkp), po stronie wpływów 4 800 000 mkp przy założeniu, że nakład wy­
nosić będzie 120 tys. egzemplarzy. Dla wariantu przewidującego nakład 
100 tys. egzemplarzy (wydanie warszawskie 45 tys., wydania krakowskie, 
lwowskie i poznańskie po 15 tys. i wileńskie 10 tys.) deficyt miesięczny 
musiałby wynosić 435 tys. mkp. Przy cenie wyjściowej 5 mkp za egzem­
plarz i drukowaniu wydania warszawskiego dwa razy dziennie czysty 
dochód ze sprzedaży miałby sięgać 2 550 000 mkp lub 3 060 000 mkp mie­
sięcznie, zależnie od wariantu nakładowego, zaś resztę, tj. 1 740 000 mkp, 
dawałby dochód z ogłoszeń. Liczby te obejmowały dochód czysty, po po­
trąceniu kosztów kolportażu (25%) i akwizycji ogłoszeniowej (35%).

Nakład dziennika zamierzony więc był na zajęcie pozycji największe­
go wydawnictwa w kraju: „Kurier Warszawski” , dotychczasowy lider, 
najpewniej nie przekraczał 100 tys., połowy tej liczby nie osiągały inne 
dzienniki stołeczne („Kurier Poranny” lub „Kurier Polski” ) ani też przy­
szły potentat prasowy, krakowski „Ilustrowany Kurier Codzienny” . Choć 
kontakty między dawnymi dzielnicami były już nader ożywione, 
a wszystkie większe dzienniki warszawskie, poznańskie, krakowskie

6 W szystkie cytaty z listów  do i od Paderewskiego, O rłowskiego i Strakacza 
w edług oryginałów  lub kopii z kilkunastu różnych teczek AAN. Papiery I. J. Pade­
rewskiego.



832 A N D R Z E J  P A C Z K O W S K I

i lwowskie posiadały stałych korespondentów w ważniejszych ośrodkach 
kraju, dla „Rzeczypospolitej” Stroński planował coś więcej niż tylko za­
mieszczenie informacji i kolportaż wydania stołecznego. Każda z czterech 
filii miała otrzymywać w  przesyłce kolejowej jedynie część wieczornego 
nakładu warszawskiego, resztę zaś —  4 kolumny —· drukować na miej­
scu, z materiałów .własnych, a także uzupełniać je własną akwizycją 
ogłoszeń. Miał to więc być rzeczywiście pierwszy krok ku pełnemu- prze­
łamaniu podziałów dzielnicowych w prasie polskiej.

W proporcji do tak wielkiego zamierzenia organizacyjnego stał skład 
personalny redakcji. Na sekretarza pisma i redaktora podpisującego 
dziennik powołano Stanisława Strzetelskiego, młodego (uradzony 
w 1895 r.) dziennikarza, związanego ze środowiskiem lwowskim, kierow­
nikiem działu politycznego został Stanisław Gieysztor od dawna związa­
ny ze Strońskim (sekretarz redakcji lwowskiej „Rzeczypospolitej” z lat 
1909— 1914), dział wywiadów i ankiet prowadził Bolesław Szczepkowski, 
reportaż krajowy Przemysław Mączewski, dział zagraniczny pozostawał 
w  rękach Józefa Puzyny i Macieja Wierzbińskiego, depesze prowadził 
Mieczysław Skrudlik. Felieton („Z dnia” ) powierzono jednemu z najzjad- 
liwszych publicystów prawicy Adolfowi Nowaczyńskiemu, stały przegląd 
objął Włodzimierz Perzyński, za codzienny rysunek (innych ilustracji 
w  piśmie nie było) odpowiadał Kazimierz Sichulski, który najczęściej 
publikował własne prace, a najaktywniejszym współpracownikiem działu 
był obok niego Kazimierz Grus; recenzje teatralne pisał Kornel Maku­
szyński, literackie Adam Grzymała-Siedlecki, muzyczne Stanisław Nie­
wiadomski, plastyczne Stanisław Pieńkowski, dział gospodarczy objął 
Edward Rose, sport Stefan Okołowicz. Filię lwowską objął Tadeusz 
Opioła, krakowską Sylweriusz Chmurkowski, poznańską Stanisław We­
gner, a wileńską Stefan Brzostowski. Do stałej współpracy zyskano cały 
•szereg prominentnych osobistości: dział wojskowy powierzono opiece 
gen. Józefa Dowbora-Muśnickiego; na tematy gospodarcze i społeczne 
pisywali (lub służyli konsultacjami) profesorowie: Franciszek Bujak, 
Stefan Surzycki, Edward Taylor, Ignacy Drexler oraz Stanisław Szcze- 
panowski i Stefan Falkowski; tematykę prawno-administracyjną poru­
szali —  obok Dubanowicza —· Stanisław Kauzik oraz profesorowie: Bog­
dan Winiarski i Stanisław Kasznica; różne dziedziny nauk humanistycz­
nych reprezentowali profesorowie: Władysław Witwicki, Ignacy Chrza­
nowski, Adam Skałkowski; dział „Nauka i życie” podjął się prowadzić 
prof. Leon Marchlewski, a sprawy kościelne ks. Teofil Długosz, Kores­
pondentów zagranicznych zyskano m. in. ' w Moskwie, Paryżu, Berlinie, 
Rzymie, Londynie, a około 300 osób miało nadsyłać informacje z prowin­
cji. Współpracę z dziennikiem obiecywali też Jan Kasprowicz, Władysław 
Reymont, Józef Weyssenhoff i Stefan Żeromski, którego udział w  „Rze­



IG N A C Y  J. P A D E R E W S K I I „R Z E C Z P O S P O L IT A ” 333

czypospolitej” spotkał się z nader nieprzychylną reakcją pism lewico­
wych i ograniczył się do publikacji pięciu odcinków reportażu z Pomorza 
(Iława — Kwidzyn — Malborg w numerach 4-8 z czerwca 1920 r.).

„Związanie pisma z nazwiskiem Pana Prezydenta —  pisał w cytowa­
nym liście Stroński —  oraz same pogłoski o jego ogólnopolskim zakroju 
i zamierzonych doskonałościach przygotowały mu, dzięki usłużnej nie- 
oględności przeciwników, rozgłos, jakiego nie miało jeszcze żadne inne 
pismo powstające u nas, a nawet i za granicą” . 14 czerwca arcybiskup 
Teodorowicz poświęcił lokal redakcji przy ul. Boduena 2, wygłaszając 
przy tej okazji krótkie, lecz entuzjastyczne przemówienie, w którym 
stwierdziwszy, że nie należąc „ani do inicjatorów, ni do organizatorów 
i udziałowców” —  (w czym de facto mijał się nieco z prawdą) —  witał 
„ze szczerym zadowoleniem ten warsztat nowy narodowej służby” 6,' a na­
stępnego dnia rano rozkolportowano pierwsze wydanie dziennika. Roz­
mach w  działaniu, zespół świetnych piór, plejada znakomitości intelektu­
alnych, pełna —  jak się wydawało —  kiesa i potężny, jak sądzono, auto­
rytet Paderewskiego, wszystko_to miało zapewnić „Rzeczypospolitej” do­
bry początek i zagwarantować sukces, a po „trzech pierwszych miesią­
cach” przynieść także i zyski, choć te oczywiście nie były głównym ce­
lem inicjatorów.

Co do „zamierzonych doskonałości” nie mógł rzecz jasna Stroński w y­
myślić żadnych „cudów” . Gdy porównać „Rzeczpospolitą” z innymi 
dziennikami tego okresu okazuje się, iż innowacji było w gruncie rzeczy 
niewiele: serwis korespondencji krajowych (telegraficznych i telefonicz­
nych) oraz dość liczne uzupełnienia przez własnych korespondentów za­
granicznych (donoszących tymi samymi drogami) informacji z biulety­
nów PAT były z pewnością bogatsze w szczegóły i częstsze niż w innych 
pismach, ale nie były wyjątkowe. Objętością nie ustępował dziennik 
„Kurierowi Warszawskiemu” , a pozostawiał za sobą inne pisma stołeczne 
i całą prasę pozawarszawską. Do tego wszakże ograniczały się przewagi 
„Rzeczypospolitej” ; piór dobrych i organizatorów wytrawnych nie brakło 
i w  innych dziennikach, stołecznych czy krakowskich, lwowskich czy po­
znańskich; wszystkie też pisma wspierały się autorytetami wybitnych 
uczonych i pisarzy. W dziennikach stołecznych do reguły należało posia­
danie kilku korespondentów zagranicznych i stałych dostarczycieli wieści 
z prowincji; wszyscy korzystali z usług szybko rozwijającej się Polskiej 
Agencji Telegraficznej.

Wydaje się, że najbardziej wartościowym pomysłem Strońskiego był 
system filii-mutacji, który upowszechnił się w Polsce dopięto kilka lat 
później, gdy komercjalizacja prasy codziennej nabrała szybszego tempa,

6 „Rzeczpospolita” , nr 1 z 15 VI 1920.



334 A N D R Z E J  P A C Z K O W S K I

a pomyślna koniuktura gospodarcza pozwoliła na zwiększenie inwestycji. 
Wtedy jednak,· gdy powstawała „Rzeczpospolita” , jedyną formą rozsze­
rzenia zasięgu oddziaływania geograficznego poszczególnych pism był 
kolportaż pocztowy (koleją) i korzystała z niego tylko niewielka liczba 
dzienników. Przyczyną takiego stanu rzeczy było nie tylko utrzymywa­
nie się —  w społecznej świadomości —  dawnych granic między dzielni­
cami, ale także rzeczywiste trudności komunikacji między nimi, kiepski 
stan środków łączności oraz trwający wciąż proces kształtowania się te­
rytorium państwa polskiego: granica wschodnia była jeszcze nie ustabili­
zowana, Pomorze dopiero co włączone w skład państwa, Górny Śląsk 
pozostawał w  stanie zawieszenia. Program Strońskiego był więc w tym 
względzie nie tylko odważny, ale także istotny z punktu widzenia proce­
sów integracji polityczno-kulturowej dawnych zaborów. Nikt jednak 
w jego ślady nie poszedł, może dlatego, że zabrakło wyobraźni innym 
wydawcom, może po prostu nie dysponowali takimi środkami finanso­
wymi lub kalkulowali z większym poczuciem rzeczywistości.

O pierwszym półroczu istnienia „Rzeczypospolitej” nie udało mi się 
zebrać bardziej szczegółowych informacji. W papierach zespołu I. J. Pa­
derewskiego korespondencja, w sposób systematyczny dotycząca tego 
pisma, zaczyna się dopiero od pierwszej połowy 1921 r. (listy Sylwiná 
Strakacza, Zygmunta Iwanowskiego, Józefa Orłowskiego i in.). Z lektury 
samego dziennika sądzić można, że Stroński realizował swój program 
nieomal à la lettre. Od razu powstały cztery wspomniane filie wydawni­
cze, a ponadto od 1 grudnia mutacją dziennika stał się „Kurier Często­
chowski” . Spośród wymienionych w ulotkach reklamowych publicystów 
i dziennikarzy znakomita większość rzeczywiście przystąpiła do współ­
pracy z pismem, a między nie wymienionymi nie brakło też i innych, 
znanych lub rzutkich dziennikarzy (Irena Pannenkowa, Marian Grzegor­
czyk, Jan Obst, Franciszek Rawita-Gawroński i in.). Napotkało jednak 
pismo także liczne i trudne do przezwyciężenia przeszkody. Najpierw 
została zdezorganizowana (Lwów) lub zupełnie przerwana (Wilno) dzia­
łalność obu filii ulokowanych na ziemiach wschodnich. Kłopoty te, jak 

Λ  inne związane z przybliżaniem się frontu oraz mobilizacją powszechną 
i ochotniczym zaciągiem, choć obejmowały całą prasę polską, ze szcze­
gólną siłą odbić się musiały na pracy dziennika nowo powstałego, szuka­
jącego dopiero stałej klienteli. Innych trudności dostarczyła linia poli­
tyczna „Rzeczypospolitej” , która ostro atakowała politykę wschodnią Na­
czelnika Państwa i w konsekwencji, jeszcze przed ogłoszeniem przez Mi­
nisterstwo Spraw Wojskowych zarządzenia o wojskowej cenzurze prasy 
(22 lipca), dziennik został decyzją Komisarza Rządu dla m. st. Warszawy, 
jednego z czołowych działaczy obozu belwederskiego Franciszka Anusza, 
zawieszony z dniem 19 lipca na okres jednego tygodnia „za tendencyjne



IG N A C Y  J. P A D E R E W S K I I „R Z E C Z P O S P O L IT A ’ ’ 335

i niezgodne z prawdą wiadomości, dotyczące zarządzeń Naczelnego Do­
wództwa” . Podobny los spotkał pismo 4 sierpnia, gdy nie tylko je zawie­
szono, ale także opieczętowano lokal redakcji, a Stanisława Strońskiego 
na dwa tygodnie internowano. O ile pierwsza decyzja została wykonana, 
co nie przeszkodziło pismu ukazywać się jako „jednodniówka” , pod stale 
zmieniającymi się tytułami, o tyle drugą w dwa dni po jej wydaniu anu­
lowało Ministerstwo Spraw Wewnętrznych. Niemniej szykany nie usta­
wały i np. 12 sierpnia nałożono na „Rzeczpospolitą” karę 30 tys. mkp za 
„nieprzedsta wienie uprzednio do cenzury wiadomości nieuzasadnionej, 
nie opartej na dokumentach wiarygodnych” , a 4 września skonfiskowano 
wydanie poranne.

Sądząc z późniejszych przekazów, nakład dziennika — wydania sto­
łecznego i mutacji —  rzeczywiście siągał 100 tys, egzemplarzy, choć 
trudno powiedzieć, czy taki stan utrzymywał się przez cały rok 1920. 
Wydawnictwo należało do „najbogatszych” , co szczególnie wyraźne było, 
jak się wydaje, w odniesieniu do niektórych mutacji (Wilno) i wydania 
warszawskiego. I tak np. Tadeusz Katelbach, działacz Towarzystwa Stra­
ży Kresowej, w liście do stołecznej centrali tej organizacji pisząc o sy­
tuacji pism wydawanych pod . egidą TSK w Wilnie informował, że 
„Rzeczpospolita” ,,[...]rozporządza 300-tysięcznym budżetem miesięcznym, 
w czym pensje redaktora 24 tys., administratora 12 tysięcy, buchaltera 
9 tys.” 7. Cudzysłów, który położyłem przy słowie „najbogatszy” , nie miał 
na celu podawania w  wątpliwość sum łożonych na utrzymanie dobrze 
prowadzonych zespołów redakcyjnych i forsowanie wysokiego nakładu. 
Dotyczy on faktu ujawnionego już w początkach 1921 r., że całe wydaw­
nictwo opierało się na subwencjach, i to bardzo wysokich.

Plenipotent wydawniczy Paderewskiego, Zygmunt Iwanowski, na 
którego zapisane zostały udziały byłego premiera w spółce „Rzeczypospo­
litej” , donosił w liście z 6 stycznia 1921 r. o bardzo złym stanie finansów 
spółki i kwitował —  nie podaną w liście sumę —  otrzymanie pomocy, 
która „przyszła w samą porę i wskutek tego będziemy mogli przerwać 
jakiekolwiek negocjacje z osobami, które były gotowe przystąpić do 
spółki” . Jest to pierwszy ślad z najróżniejszych propozycji- składanych 
także w latach następnych przez poszczególne grupy polityczne partycy­
pacji w wydawnictwie lub przejęcia go na własność. Kontekst, w którym 
sprawa ta została poruszona, świadczy jednoznacznie, że deficyty pisma 
musiały być bardzo znaczne, wciąż jednak sam Paderewski mógł im za­
pobiegać. Iwanowski przedstawiał też w tym samym liście projekt reor­
ganizacji wydawnictwa, którego głównym punktem miała być likwidacja 
mutacji, przygotowywanie całego nakładu w Warszawie (bez ogłoszeń

7 AAN. Tow arzystw o Straży K resow ej, t. 462.



336 A N D R Z E J  P A C Z K O W S K I

lokalnych ) i ekspediowanie wydania wieczornego do redakcji filialnych. 
Propozycji tej jednak przeciwstawiał się Stroński, którego — jak pisze 
Iwanowski —  „za nic nie można zmusić myśleć cyframi” .

Na odsiecz Iwanowskiemu powrócił do kraju Sylwin Strakacz, później 
wieloletni sekretarz osobisty Paderewskiego, który zimą 1921 r. w  imie­
niu byłego premiera prowadził na terenie Polonii amerykańskiej akcję 
mającą na celu zgromadzenie funduszy dla dalszej działalności politycz­
nej. W liście pisanym jeszcze z USA (16— 19 kwiecień 1921 r.) raporto­
wał otrzymanie 9 tys. dolarów, z których znaczną część przeznaczył dla 
„Rzeczypospolitej” . Licząc na uzyskanie jeszcze 3 tys. dolarów propono­
wał następujący podział sum pozostających do dyspozycji Paderewskiego:

,,N[arodowa] D[em okracja] —  3000
Zjedn. {N ZL] —  2500
Rzpl [„Rzeczpospolita” ] —  3000
ks. Kacz[yński] —  1500
ks. Bliź[iński] —  500
mieszcz[anie, de Rosset] —  5000
biuro i prasa —  1000

12000 dolfarów ]1

Zestawienie to nader dobitnie, choć w  formie bardzo skrótowej, 
wskazuje na zakres działalności Paderewskiego i jego dążenie do utrzy­
mywania wpływów we wszystkich partiach prawicowych i centrowo- 
-prawicowych (ZLN, NZL, ChD, Zjednoczenie Mieszczańskie). Nie były 
to oczywiście sumy imponujące, ale też i nie stanowiły zapewne jedy­
nych subwencji dla wymienionych partii — miał to być jednak wkład 
osobisty Paderewskiego. Wydaje się, że bez obawy popełnienia błędu 
sądzić można, iż Paderewski wciąż dążył do podtrzymania swej „ponad­
partyjnej” pozycji, liczył nâ  poparcie ze strony wszystkich stronnictw 
prawicowo-centrowych wyłonionych ze wspólnej listy wyborczej Związ­
ku Ludowo-Narodowego. Jasne też jest, iż działania te ze strony Pade­
rewskiego miały na celu przygotowanie gruntu do wystawienia swej 
kandydatury na stanowisko premiera lub prezydenta.

W końcu kwietnia lub na początku maja Strakacz zjawił się w  War­
szawie i zaraz też przystąpił do analizy sytuacji w wydawnictwie. Nie 
datowany, pochodzący najprawdopodobniej z przełomu maja i czerwca 
1921 r., raport dla Paderewskiego obrazuje wymownie fatalny stan rze­
czy: deficyt miesięczny „Rzeczypospolitej” wynosił około 3000 dolarów, 
długi za drukarnię sięgają 5000 dolarów, inne długi wynoszą około 
5500 dolarów. Strakacz nie widzi innych możliwości zmiany sytuacji jak

8 Ks. Zygm unt K aczyński —  działacz chadecki, ks. W. Bliziński —  działacz spo­
łeczny w  środow isku w iejskim , Edward de Rosset —  lider secesji z ZLN  w ystępu­
jącej pn. Z jednoczenie Mieszczańskie.



IG N A C Y  J. P A D E R E W S K I Г „R Z E C Z P O S P O L IT A ” 337

tylko drastyczne pociągnięcia organizacyjne: skasowanie własnej obsługi 
telegraficznej z zagranicy, oddziałów filialnych i odrębnego druku mu­
tacji, zmniejszenie objętości wydania popołudniowego (liczyło ono 8 ko­
lumn), redukcja etatowego personelu redakcyjnego. Strakacz sądził, że 
taki reżim pozwoli w ciągu trzech miesięcy na osiągnięcie deficytu nie 
przekraczającego 200— 600 dolarów i spłacenie wszystkich należności. 
Stan aktualny pisma, pisał Strakacz, „stanowi wotum nieufności dla do­
tychczasowego kierownictwa” pełnionego przez Strońskiego, Jerzego 
Kurnatowskiego i Lewaka (dwaj ostatni odpowiadali za administrację
i drukarnię).

W następnym liście, także nie datowanym, a pochodzącym zapewne 
z końca czerwca, przypomina Strakacz, że przed jego wyjazdem do USA 
kierownicy „Rzeczypospolitej” żądali najpierw uzyskania subwencji się­
gającej 250 tys, dolarów (!), a później obniżyli do sumy 100 tys. dolarów. 
Liczby te świadczą zarazem o słabym rozeznaniu możliwości drenowania 
Polonii, jak i rzeczywiście kiepskim stanie finansów wydawnictwa oraz 
trzymaniu się uporczywie koncepcji wydawniczej, która poniosła nie­
dwuznacznie klęskę w konfrontacji z rzeczywistością.

Ponieważ program oszczędnościowy Strakacza napotykał, jak się wy­
daje, na nie dające się przezwyciężyć przeszkody ze strony Strońskiego, 
na pierwszy ogień poszła cena dziennika. Na temat cen pism codziennych 
toczyła się wówczas na terenie stołecznego syndykatu wydawców upor­
czywa batalia, w której pisma niskonakładowe dążyły do utrzymania cen 
dotychczasowych, zaś dzienniki dysponujące wysokimi nakładami były 
zwolennikami podwyżki cen. Meritum tej kontrowersji oświetla porów­
nanie uczynione przez Strakacza w cytowanym tu liście: „Gazeta War­
szawska” (centralny organ endecji), drukując 6000 egzemplarzy, ma mie­
sięczny deficyt około 54 tys. mkp, tymczasem „Rzeczpospolita” , której 
dzienny nakład warszawski wynosi 50 000 egzemplarzy, przynosi mie­
sięczny deficyt w  wysokości 450 tys. mkp. Od 1 czerwca 1921 r. pod na­
ciskiem Strakacza cenę dziennika podniesiono do 10 mkp i po kilku 
dniach spadku ilości sprzedanych egzemplarzy kolportaż powrócił, jak 
twierdzi Strakacz, do normy. Był to jednak już nakład niższy niż zakła­
dany w  programie Strońskiego i niższy nawet niż osiągany w pierwszym 
okresie istnienia dziennika. Uzyskał też Strakacz zgodę kolegium poli­
tycznego pisma na pokrycie długów z sum uzyskanych w Stanach Zjed­
noczonych.

Kolejny raport Strakacza, z 3 lipca, pisany w drodze do Paryża
i w samym Paryżu, przynosi dalsze szczegóły. W zespole kierującym 
pismem Stroński stowarzyszony był w swoich poczynaniach z Lewakiem, 
administratorem dziennika, i dopiero silne naciski Strakacza spowodo­
wały rozszerzenie składu zespołu kierowniczego trójki Stroński—Iwa­



338 A N D R Z E J  P A C Z K O W S K I

nowski— Strakacz, de facto prowadzącej przedsięwzięcie. W Paryżu ocze­
kiwał na niego otwarty do sumy około 105 tys. frs rachunek w banku 
Morgana, z którego 45 tys. natychmiast przekazano na pokrycie bieżą­
cych długów, a 60 tys. uznano za rezerwę. Wyrażał Strakacz nadzieję, że 
„ująwszy mocną ręką całą administrację pisma, za pomocą najdalej idą­
cych oszczędności” doprowadzi do zrównoważenia bilansów i wyprowadzi 
gazetę z bagna deficytów i permanentnego zadłużenia. Gdyby Stroński 
nie zgadzał się na progam reorganizacji przedstawiony uprzednio, Stra­
kacz jest zwolennikiem likwidacji całego wydawnictwa.

Dewizowy zastrzyk poprawił nieco humory wydawców. Iwanowski 
w liście z 3 sierpnia donosił Paderewskiemu, że „pismo nie upadnie, za to 
Panu Prezydentowi gwarantuję, choć przechodziliśmy i przechodzimy 
w dalszym ciągu bardzo ciężkie terminy” . Twierdzi także Iwanowski, że 
stosunki osobiste między Strakaczem a Strońskim poprawiły się wyraź­
nie. Także i Strakacz był lepszej myśli. W liście z 1 sierpnia pisze, że 
„nareszcie, po wielu usiłowaniach ze strony Majora [tj. Iwanowskiego — 
A.P.] i mojej »Rzplita« zaczyna wchodzić na tory realne” , a stutysięczna 
dotacja przekazana —  wbrew stanowisku Dubanowicza —  w całości na 
pismo nie tylko uratowała dziennik „od głośnego skandalu i likwidacji 
z ogromnymi pasywami” , ale także ogromnie wzmocniła pozycję Straka- 
cza w samym wydawnictwie.

W początku jesieni, na przełomie września i października, do Polski 
przybył kolejny subaltern Paderewskiego, Józef Orłowski, rzecznik po­
datkowy i organizator koncertów mistrza w  Stanach Zjednoczonych. 
Orłowski miał poza tym w swoim mniemaniu poważny atut: znajomość 
spraw wydawniczych i dziennikarskich jako ongiś jeden z założycieli 
krakowskiego „Kuriera Polskiego” i aktywny udział w prasie polonijnej 
w Stanach Zjednoczonych. I on także, podobnie jak Strakacz, przed 
przyjazdem do kraju prowadził najpierw akcję —  nazwijmy to — akwi­
zycyjną, zbierając fundusze na cele polityczne wśród organizacji polonij­
nych oraz zajmując się akwizycją sensu stricto, bo ogłoszeniową, na te­
renie przemysłu amerykańskiego. Celem krajowej misji Orłowskiego była 
zresztą nie tyle sama „Rzeczpospolita” , ale rozwinięcie szerokiej akcji 
politycznej zmierzającej do ugruntowania wpływów Paderewskiego 
w  partiach prawicowo-centrowych oraz ewetualnego zainicjowania 
własnej, czysto „paderewszczykowskiej” organizacji politycznej.

Orłowski, czynny działacz polonijny, przebywający w  Stanach Zjed­
noczonych od około dwudziestu lat (po bliżej nie znanej mi aferze finan­
sowej, która zakończyła się jego kompromitacją na terenie Galicji i kil­
kuletnim bodaj wyrokiem), był najwybitniejszym przedstawicielem Pa­
derewskiego w Polonii i od pewnego już czasu przygotowywał na terenie 
jednej z największych jej organizacji, Zjednoczenia Polskiego, wówczas



IG N A C Y  J. P A D E R E W S K I I  „R Z E C Z P O S P O L IT A ” 839

solidarnej z dotychczasowym konkurentem Związkiem Narodowym, grunt 
dla działalności politycznej Paderewskiego. Jednym ze śladów tej dzia­
łalności jest kopia „Sprawozdania z podróży do kraju ojczystego ks. Wła­
dysława Zapały, delegata Wydziału Narodowego” (instancji wspólnie 
wyłonionej przez Zjednoczenie i Związek), nie datowana, ale napisana 
po pobycie w Polsce, który nastąpił zimą 1921 r.9 Ogólny ton raportu jest 
przychylny Paderewskiemu, choć ks. Zapała sugeruje konieczność poro­
zumienia między Paderewskim a Dmowskim. O sprawach bliżej nas tu 
interesujących pisze m. in. sprawozdawca, że Narodowe Zjednoczenie 
Ludowe ma pismo „najlepiej niewątpliwie [z punktu widzenia kampanii 
wyborczej —  AP] prowadzone i najpoczytniejsze, ale potrzebowałoby 
znaczniejszych funduszów na utrwalenie »Rzeczypospolitej« i znaczniej­
sze jeszcze rozpowszechnienie tego pisma podczas wyborów (...] Zarówno 
prof. Czerniewski [jeden z liderów ChD ■—■ A.P.], jak posłowie Załuska
i Zamorski [obaj z ZL-N —  A.P.] wskazywali na konieczność założenia 
przynajmniej na czas wyborów z jednej strony taniego pisma codzien­
nego ludoweg'o, a z drugiej strony pisma chłopskiego tygodniowego na 
obszarze dawnego Królestwa [...] Prof. Stroński i p. Iwanowski, główny 
zarządca »Rzeczypospolitej«, wskazywali na to, że projektowane pisma 
winny być drukowane przy »Rzeczypospolitej«” . Można sądzić, że raport 
ks. Zapały raczej pomógł niż przeszkodził w  uzyskaniu dotacji dla akcji 
prowadzonej przez Orłowskiego.

Sam Orłowski jeszcze w Stanach Zjednoczonych rozpoczął swoją mi­
sję polityczną, którą miał kontynuować w kraju. W ciągu lata 1921 r. 
odbył całą serię rozmów i spotkań z politykami pielgrzymującymi tu po 
polonijne dolary. Rozmawiał więc m. in. z ks. Adamskim, przywódcą cha­
decji, ks. Bliźnińskim, wspomnianym już Załuską. Stanisław Głąbiński, 
jeden z liderów endeckich, „wyjechał —  jak pisał Orłowski 23 lipca — 
wielkim i przekonanym przyjacielem sprawy” . Planował też spotkania 
z przybywającymi piastowcami — Janem Dąbskim i Janem Brylem, 
a enperowskiego posła Józefa Zagórskiego „kupił” po prostu, gdy ten 
po nieudanym wojażu nie miał pieniędzy na powrót do kraju (zapłacił 
za niego Orłowski bilet okrętowy i dał kieszonkowe, łącznie 1280 doi.). 
■Zagórski zapewniał o swojej sympatii dla Paderewskiego i poparciu w  tym 
względzie, jakie ma wśród kilku posłów NPR (co okazało się prawdziwe, 
gdy w lipcu 1922 r. w trakcie długotrwałego przesilenia rządowego sze­
ściu posłów z tej partii na czele z Zagórskim poparło kandydaturę Kor­
fantego, wystąpiło z klubu i utworzyło własny Klub Narodowej Partii 
Pracy).

Otoczenie Paderewskiego nie ograniczało więc swej działalności w y­

9 Załączona do listu O rłow skiego z 24 IX  1921.



340 A N D R Z E J  P A C Z K O W S K I

łącznie do „Rzczyp'ospolitej” , w której trzeba było się przecież dzielić ze 
Strońskim i grupą Dubanowicza, a ta wcale nie myślała zrezygnować z sa­
modzielnej gry politycznej. Na odwrót, wiele wskazuje (o czym niżej), że 
zamiarem jego było uczynienie z Paderewskiego figuranta i wykorzysta­
nie jego osoby dla zwiększenia własnych szans politycznych. „Dubanow- 
czycy” stale kierowali swe sympatie w stronę Dmowskiego i endecji, 
z którą przez wiele lat byli ściśle związani i dodatkowym elementem roz­
bieżności między nimi a Paderewskim i jego otoczeniem mógł stać się 
konflikt, który latem w czasie upadku rządu Witosa doprowadził do 
rozłamu,NZL: grupa proendecka na czele z Dubanowiczem i arcybiskupem 
Teodor owiezem utworzyła własną partię (Narodowo-Chrześcijańskie 
Stronnictwo Rolnicze —  NChSR) i zawiązała klub sejmowy liczący 26 po­
słów. Był to krok, który powiększył obóz prawicy parlamentarnej, a nowo 
powstała partia skupiała silną grupę ziemiańską i miała w  rzeczywistości 
charakter quasi-konserwatywny. I ta sprawa nie musiała mieć pozytyw­
nego skutku dla „Rzeczypospolitej” . Choć Skulski i jego zwolennicy, któ­
rzy pozostali w NZL, nie mięli przedtem żadnego wpływu na dziennik, 
stanowili jednak organizację — wydawało się ■—· dobrze rozbudowaną 
w terenie i posiadającą wielu zwolenników na ziemiach b. Królestwa. 
Można więc sądzić, że jeżeli część spośród nich popierała (i czytała) 
„Rzeczpospolitą” , jako największe pismo głoszące swój związek ze stron­
nictwem, to po rozłamie ich stosunek do dziennika powinien ulec zmianie.

W chwili, gdy do Polski zjeżdżał Orłowski z obietnicami na ogłoszenia 
od firm amerykańskich, z jakąś gotówką w kieszeni, a także zakupiwszy 
w Paryżu „second hand i tanio” linotyp dla grupy de Rosseta10, prace 
„sanacyjne” <w „Rzeczypospolitej” szły pełną parą. W liście z 30 paździer­
nika Strakacz donosił, że skasowano już oddziały dziennika w Poznaniu, 
Lwowie i Krakowie, zaś filię wileńską przejęła „na swoje ryzyko grupa 
zjednoczonych stronnictw narodowych” (przygotowując się zapewne w ten 
sposób do wyznaczonych na początek 1922 r. wyborów do Sejmu Wileń­
skiego). Posuniącia te przyniosły, jak obliczał Strakacz, zmniejszenie de­
ficytu o około 7 min mk miesięcznie. Dokonano reorganizacji całego 
przedsiębiorstwa, rozdzielając administrację dziennika od administracji 
drukarni, przeprowadzono ponadto pewne redukcje personelu redakcyj­
nego, uporządkowano sprawy księgowości. Najpilniejsze zobowiązania 
pokryto kosztem 9-tysięcznej subwencji (w dolarach oczywiście), a suma 
ta uznana została za formalny wkład Strakacza do spółki. Ponadto udało 
mu się wydostać od Dubanowicza ipożyczkę dla pisma w wysokości 2 min 
mk, które pochodziły z dotacji otrzymanej przez Dubanowicza od polsko- 
-amerykańskiego biskupa Pawła Rhodego.

Bardziej optymistyczny Strakacz pisał w cytowanym liście, że sprawy

10 List do Paderew skiego z 15 IX  1921.



IG N A C Y  J. P A D E R E W S K I I „R Z E C Z P O S P O L IT A ’ 341

finansowe dziennika „są na coraz lepszej drodze” . Jednak Iwanowski, na 
co dzień, i to od początku, działający w piśmie, nie wojażujący między 
Genewą, Paryżem, Stanami Zjednoczonymi a Warszawą, wyrażał opinie 
daleko bardziej sceptyczne i jemu, biorąc pod uwagę dalszy bieg wyda­
rzeń, należy przyznać więcej racji. W liście datowanym 12 listopada pi­
sał on m. in., że „Rzeczpospolita” „przechodziła i przechodzi w dalszym 
ciągu ciężkie kryzysy. Były chwile rozpaczliwe [...] Przy jakiej takiej sta­
bilizacji finansów i warunków pismo wnet by stanęło na nogi, ale co tu 
pomoże najskrupulatniej opracowany program i budżet, jeżeli w ciągu 
tygodnia ceny skaczą o 100% [...] Wszystkie, literalnie wszystkie dzienni­
ki pracują ze stratą” . Nie było to samousprawiedliwienie się, ale szczera 
prawda: nawet częste podnoszenie ceny dziennika nie mogłoby nadążyć 
za błyskawicznymi skokami cen robocizny i papieru. W lipcu —  rapor­
tował Strakacz —  za druk płacono 120 tys., w sierpniu 180 tys., a we 
wrześniu 220 tys. mk. Cena papieru wynosząca w sierpniu 58 mk za kilo­
gram, w październiku podniosła się już do 120 mk. Podobne były skutki 
szybkich zmian w kursach walut zagranicznych, co obciążyło „Rzeczpo­
spolitą” , prowadzącą własną obsługę telegraficzną, z której Stroński — 
jak się wydaje —  pod żadnymi naciskami nie chciał zrezygnować. Była 
więc „Rzeczpospolita” prawdziwym workiem bez dna, w którym tonęły 
wciąż nowe subwencje, a w dodatku o wysokość każdej z nich trzeba 
było walczyć z Dubanowiczem, który potrzebował gotówki na działalność 
organizacyjną. Mimo ponawianych zastrzyków finansowych, np. w listo­
padzie Strakacz przywiózł z wyjazdu do Paryża kolejne 5 tys. dolarów11, 
na koniec roku długi wynosiły około 15 tys. dolarów, a kredyt, pisał 
Strakacz 5 lutego 1922 r., był tak zaangażowany, że trudno spodziewać 
się, iż ktokolwiek udzieli wydawnictwu pożyczki.

W tej sytuacji znów weszły na porządek dzienny sprawy zwiększenia 
kapitału akcyjnego i rozszerzenia 'zespołu wydawców. Obszerną relację 
z przebiegu tej inicjatywy, która wyszła, jak się wydaje, ze strony grupy 
Dubanowicza, złożył Strakacz w liście z 5 lutego 1922 r. Jednocześnie 
z gorącym poparciem dla projektowanych zmian wystąpili, pisząc osobno, 
ale tego samego dnia, (31 stycznia), arcybiskup Teodorowicz i Stroński. 
Niejaki Wałukiewicz, przyjaciel znanego na terenie Polonii amerykań­
skiej ks. kanonika Dziędzielewicza, zaproponował utworzenie konsorcjum, 
w którym Paderewski posiadałby 40% akcji, Stroński (czy raczej grupa 
Dubanowicza) 20%, a grupa, którą organizuje Wałukiewicz, pozostałe 40%. 
Gdy okazało się, że za projektodawcą stoi Polak ze Stanów Zjednoczo­
nych De Ryss (alias Elektorowicz), rozmowy zostały przerwane12. Na to

11 List z 11 X I  1921.
12 Nie udało mi się ustalić, jakie zastrzeżenia w obec jego osoby posiadali w y ­

dawcy, ani roli jego w  Polonii am erykańskiej.



342 A N D R Z E J  P A C Z K O W S K I

Wałukiewicz zaproponował zmianę proporcji (5%— 10%·—40%), a jako gru­
pę, dla której zbiera poparcie finansowe, podał dotychczasowych sympa­
tyków politycznych pisma: Dubanowicza, Dąbrowskiego, Longchampsa, 
Witolda ks. Czartoryskiego, hr. Dzieduszyckiego. Pod naciskiem „duba- 
nowczyków” Strakacz i Iwanowski zgodzili się na tę propozycję, przy 
finalizowaniu okazało się jednak, że kapitał zgromadzony przez Wału- 
kiewicza (42,5 min. mk) należy do tego samego De Ryssa. Wobec nie 
dających się przełamać oporów przeciwko tej osobistości drugi projekt 
też upadł, tym bardziej że nadeszła kolejna subwencja i znów dało się 
zapłacić najbardziej palące długi.

Grupa Stroński—Dubanowicz nie ustępowała jednak w atakach, które 
uznać można za próbę uzyskania decydującego wpływu w wydawnictwie, 
gdyż wszystkie wymienione koncepcje opierały się na odebraniu Padere­
wskiemu przewagi własnościowej. Zaproponowano więc ■—· i za tym właś­
nie tak gorąco orędowali Stroński i arcybiskup Teodorowicz — odstąpie­
nie przez Paderewskiego 10% akcji w zamian za podniesienie jego 
udziału w Drukarnii Polskiej do 50%. Nie udało mi się ustalić, czy owe 
10% miałoby być przekazane (tzn wykupione) przez grupę lwowską, wy­
stępującą formalnie jako tandem Long champs— Lewakowski, czy też 
przejąć miałby je Stroński. Nie zmieniłoby to jednak w niczym postaci 
rzeczy — Paderewski utraciłby decydujący wpływ na pismo. Strakacz 
lojalnie wobec swych współwydawców przekazał Paderewskiemu pozy­
tyw propozycji, które upatrywał w zacieśnieniu stosunków dziennika 
z grupą jego politycznych sympatyków, powiększeniu grona współwłaś­
cicieli o kilka znanych w świecie politycznym osób oraz ściślejszym 
związaniu drukarni i dziennika. Paderewski jednak na koncepcję tę nie 
przystał i układ stosunków własnościowych pozostał bez zmian. Nie pod­
niesiono też wysokości kapitału zakładowego, gotowiąc się na otrzymywa­
nie dalszych subwencji.

Atak został więc odparty, a obrona przyniosła zdobycie mocniejszej 
pozycji w wydawnictwie, co było zupełnie naturalne, jeśli się zważy, że 
Paderewski bądź to ze swojej własnej kiesy, bądź dzięki pozycji wśród 
„amerykańskich Polaków” był stałym dostarczycielem gotówki, bez któ­
rej dziennik niechybnie runąłby, i to, biorąc pod uwagę walor osób w nim 
pośrednio lub bezpośrednio zaangażowanych, rzeczywiście w  atmosferze 
„głośnego skandalu” . W rezultacie potyczki Stroński został odsunięty od 
spraw administracyjnych, które bezpośrednio przejęli Iwanowski i Stra­
kacz, a także Orłowski lokujący się w kraju, w oczekiwaniu na rozpo­
częcie kampanii wyborczej.

W oparciu o tak uzyskaną przewagę w  wydawnictwie, którą defini­
tywnie przypieczętowało pokrycie przez Iwanowskiego —  w 2/3 z wła­
snych funduszów —  długów wynoszących niebagatelną sumę 45 min mk,



IG N A C Y  J. P A D E R E W S K I I „R Z E C Z P O S P O L IT A ” 348

ten ostatni przystąpił do dalszego ataku na pozycję Strońskiego. Na po­
siedzeniu „kolegium” dziennika, odbywającym się 12 czerwca, wygłosił 
dłuższe exposé13, w  którym stwierdził m. in.: „uważam za niezbędne, aby 
nie tylko sprawy administracji i finansowe należały wyłącznie do mnie, 
lecz nadto, aby to, co pismo miało zawierać, było ustalone w ścisłym po­
rozumieniu ze mną {...] Mając całe uznanie dla intelektu pisma, w  szcze­
gólności zaś do jego strony politycznej, stwierdzam jednak, że jako pismo 
społeczne posiada błędy i luki, które nic dobrego na przyszłość nie wróżą. 
Pismo nie posiada trwałych nici, które by je ze społeczeństwem łączyły, 
ponieważ nie uwzględnia zwykłych, codziennych potrzeb ludzkich [...] 
poza działem politycznym nie posiada programu [...] Nasz program z sa­
mego początku przewidywał p r z e d e  w s z y s t k i m  i l i c z y ł  na sze­
rokie warstwy [...]” (podkr. oryg. ■— A. P.). Dyskutowano wprawdzie 
wielokrotnie —  mówił dalej Iwanowski — o drogach naprawy, ale rozmowy 
te rezultatów nie przyniosły, ponieważ „system nasz pracy jest fałszywy 
w ujęciu i praktyce” . Z listu do Paderewskiego wynika, że konflikty mię­
dzy Iwanowskim a Strońskim nasiliły się od początku 1922 r., gdyż — 
jak pisał Iwanowski —  „każdy krok ku sanacji pisma spotyka się z nie­
zrozumiałym i niewytłumaczalnym uporem p. prof. Jak gdyby miał za 
złe komuś, że coś lepiej robi od niego” . Zarówno Iwanowski, jak i Stra­
kacz byli jednak dobrej myśli: „bez wielkiego trudu i sprytu —  pisał w 
cytowanym liście Iwanowski — potrafiłem w ciągu 1 1/2 miesiąca prawie 
potroić dochód z ogłoszeń, a w krótkim czasie gwarantuję, że będziemy 
na równi z »Kurierem Warszawskim«” . Strakacz zaś depeszował 16 maja: 
„Guillemes od 3 miesięcy administruje pismo rezultaty pocieszające do­
chody potrojone lipiec pokryje wydatki” 14. Po wakacjach optymizm Iwa­
nowskiego nie wygasł. W liście z 23 sierpnia pisał: „W piśmie zastałem 
pewne rozprężenie i zastój w ogłoszeniach, ale nic niebezpiecznego [...] 
Z opozycją wewnętrzną dam sobie radę i gwarantuję drogiemu Panu 
Prezydentowi, że bez żadnych niebezpiecznych starć doprowadzę do te­
go, że pismo będzie tym, czym P. Prezydent chciał, żeby było” .

Orłowski natomiast, który zajmował się raczej sprawami polityczny­
mi, a rzecz była na czasie, bo szykowano się już, i to w burzliwej atmo­
sferze, do wyborów, donosił o konfliktach ze Strońskim, które —  jak się 
wydaje —  przeniosły się ze strefy rywalizacji o kierownictwo pismem 
na tory ściślej polityczne. Oto w liście z 22 maja przekazał rozmowę, 
jaką miał z redaktorem naczelnym: „Zapytałem Pana Str[ońskiego] czy 
Rzplta mogłaby przetrzymać bez pomocy [chodziło o kolejne 5 tys. dola­

18 Załącznik do listu z 16 VI 1921.
14 Oryginał w  jęz. franc.; Guillemes —  zapewne pseudonim  Iw anowskiego 

(w  depeszach często używ ano pseudonim ów, m. in. Paderew ski podpisyw ał się jako 
„W iadom y” ).

Bocznik Historii Czasopiśmiennictwa t. XII, z. 3 4



344 A N D R Z E J  P A C Z K O W S K I

rów —  A.P.] jakie sześć tygodni, powiedział mi t ak .  Zapytałem go, co 
uczyniło grono około Rzpltej skupione dla sprawy Pfaderewskiego], po­
wiedział: n i c ” (podkr. oryg. —  A.P.). Dalej rozmowa potoczyła się 
w jeszcze bardziej interesującym kierunku: „Oni —  mówił Stroński —  
tam wszyscy zabezpieczają się na wszelki wypadek! —■ Co to znaczy? —  
zapytałem. To znaczy, że gdyby sprawa Prezydenta [tj. Paderewskiego —  
A.P.] upadła, nie mają ochoty z nim upaść” . „»Rzeczpospolita« — kon­
kludował pesymistycznie swój list Orłowski — nic nam nie pomoże” .

Jeśli wierzyć Orłowskiemu, a nie ma podstaw, aby podawać w wątpli­
wość to, co mówi, choć z listów jego wyczytać można jakąś chorobliwą 
grandelokwencję i bliską patologii czołobitność wobec Paderewskiego, 
lato 192-2 r. spędził on niezwykle aktywnie, montując poparcie, które by 
doprowadziło jego szefa do najwyższej godności w państwie: na fotel 
prezydencki. Stał w pewnym przynajmniej stopniu za secesją grupy Za­
górskiego z NPR, organizował na terenie b. Galicji Wschodniej partię 
pod nazwą Stronnictwo Narodowego Odrodzenia Polski (SNOP), w któ­
rej pokładał wielkie nadzieje, planował utworzenie Narodowej Partii 
Włościańskiej (na ziemiach b. Królestwa). „Ludzi do pozyskania tak wie­
le —  pisał w nie datowanym liście z okresu kampanii —  głodnych, ma­
łych a wpływowych pism takie mnóstwo —  że finansowo nie mogłem 
i nie mogę dawać większych sum wielkim odłamom i ich wodzom [...1 
Ale dałem jednak kilka milionów nar. dem., dałem milion ad personam 
Dubanowiczowi, dałem Zamorskiemu i kilkunastu wpływowym ugrupo­
waniom w Królestwie, w Poznańskiem, w Małopolsce, robotnikom, rol­
nikom, urzędnikom, każdej przynajmniej milion” . O wadze swojej misji 
był święcie przekonany: „Jedyny ratunek Polski widzę w przeprowadze­
niu kandydatury Ekscelencji na Prezydenta Rzeczypospolitej” .

Tymczasem „Rzeczpospolita” , dziennik, który tyle środków pochła­
niał, zajmował się —  być może w myśl dyrektyw Orłowskiego lub Pa­
derewskiego —  raczej bardzo spokojnie i oszczędnie postacią swego mo­
codawcy. W końcu września ukazało się wprawdzie kilka notatek infor­
macyjnych o przyjeździe Paderewskiego do Europy (25 IX), o wywiadzie· 
udzielonym przez niego paryskiemu dziennikowi „L ’Echo Nationale” 
(27 IX), o wyjeździe z Paryża do Szwajcarii „przed podróżą do Warsza­
w y” (29 IX), wszystkie jednak utrzymane były w tonie czysto sprawo­
zdawczym. Być może Paderewski, niepewny- przyjęcia, jakie go czeka —  
zaś żeby akcja cała się powiodła, musiałoby ono być tryumfalnym wjaz­
dem, tak jak stało się to w  Boże Narodzenie 1918 r. —  zwlekał z podję­
ciem ostatecznej decyzji, a być może krygował się po prostu (np. w w y­
wiadzie dla „L ’Echo Nationale” powiedział, że jeszcze decyzji co do 
przyjazdu do Polski nie podjął), czekając, aż zostanie wezwany głosem 
narodu.



IG N A C Y  J. P A D E R E W S K I I „R Z E C Z P O S P O L IT A ” 345

Kampania zaś wyborcza toczyła się w wielkim napięciu, zwłaszcza że 
oliwy do ognia dolał długotrwały kryzys rządowy wywołany odmówie­
niem przez Piłsudskiego zaufania rządowi Ponikowskiego (2 VI), odrzu­
ceniem przez Sejm kandydatury Śliwińskiego (7 VII), którą postawił 
Piłsudski i z kolei sprzeciwem tego ostatniego wobec kandydatury Kor­
fantego, który miał za sobą większość w parlamencie (14 VII). „Walka 
między endecją a Piłsudskim — pisze Andrzej Ajnenkiel —  za którym 
stała lewica sejmowa doszła do zenitu. W izbie grożono wojną domową 
i rozruchami, PPS organizowała strajki i demonstracje uliczne przeciw 
Korfantemu. Endecja w odpowiedzi zgłosiła wniosek o votum nieufności 
dla Naczelnika Państwa” 15. Ostre te starcia miały znaleźć swój finał 
w  zabójstwie pierwszego Prezydenta RP.

Nie został nim jednak Paderewski, mimo iż w  pierwszej fazie kam­
panii Orłowski przygotowywał ją nawet w  takimi drobiazgami, jak szyfr 
dla depesz i korespondencji (np. „»Rzeczpospolita« =  »ziarno« [...] preli­
minarz subwencji Rzeczypospolitej =  dziesiątek tysięcy przy słowie ziar­
no” 16. Same wybory przyniosły nieoczekiwany rezultat: stronnictwa cen­
trowe poniosły klęskę (54% mandatów posiadane w  lipcu wobec 30% 
w wyborach w  listopadzie), a niektóre z nich —  i to właśnie te, którym 
dawał gotówkę Orłowski — zniknęły po prostu z powierzchni życia po­
litycznego, a w każdym razie parlamentarnego (NZL, grupa de Rosseta, 
secjoniści Zagórskiego). Odpływ głosów centrowych wzmocnił skrzydła 
skrajne — prawicę i lewicę — a dodatkowe zamieszanie w dotychczaso­
wych układach sił na terenie Sejmu wniósł poważny sukces zblokowanej 
listy mniejszości narodowych, które zamiast 4% mandatów posiadanych 
w  lipcu zyskały w listopadzie 20%. Paderewski, czyżby wciąż starając się 
zachować pozycję kandydata na „zbawiciela” i dystansować - się oficjalnie 
od jakichkolwiek koalicji przedwyborczych, zrezygnował z figurowania 
na liście Chrześcijańskiego Związku Jedności Narodowej (ZLN, ChD 
i NChSR), na której jego nazwisko było zgłoszone w Warszawie, i to na 
pierwszym miejscu, zarówno do Sejmu, jak i do Senatu. Nie nadesławszy 
w wymaganym terminie zgody na swoją kandydaturę został wycofany, 
mimo iż zwycięstwo miał zagwarantowane.

Choć na pozór nie wszystko było jeszcze stracone — wszakże prezy­
dent nie musiał być parlamentarzystą —  Paderewski, jak się wydaje, 
stracił nadzieję albo... prowadził dalej swoją grę na zwłokę: 22 listopada, 
a więc dwa tygodnie po wyborach i na dwa tygodnie przed posiedzeniem 
Zgromadzenia Narodowego, które miało wybrać prezydenta, był już

16 A. A j n e n k i e l ,  Od „rządów  ludow ych”  do przew rotu  m ajow ego. Zarys 
dziejów  politycznych  Polski 1918— 1926, W arszawa 1964, s. 204.

16 List Pawła K leczkowskiego do Paderew skiego z 4 V III 1922 (K leczkowski 
był paryskim korespondentem  „R zeczypospolitej”  i  zaufanym  Paderewskiego).



346 A N D B Z E J  P A C Z K O W S K I

w Nowym Jorku, gdzie dał swój pierwszy po wojnie recital17. A  może 
losy kandydatury prezydenckiej prawicy były już rozstrzygnięte? Orłow­
ski, jak wynika z jego listów, nie rezygnował tak szybko: prowadził 
w dalszym ciągu ożywioną akcję za kulisami toczących się rozgrywek 
i jak twierdził miał zapewnionych na rzecz Paderewskiego 27 głosów 
posłów z PSL Piast. Wiadomo jednak było, że w istniejącym układzie sił 
partie centrowe nie są w stanie przeprowadzić własnej kandydatury, 
a także, że lewica nie zgodzi się na osobę b. premiera. Zresztą wybory 
marszałków obu izb wskazywały, że nastąpiło porozumienie między par­
tiami centrum (ChD i PSL Piast) a prawicą, zaś w takiej konfiguracji 
rola przewodnia przypaść musiała nie „dubanowczykom” (27 mandatów) 
czy ChD (44 mandaty), które to grupy mogłyby osobę Paderewskiego 
wysunąć, ale endecji (98 mandatów). Ta zaś sprzeciwiła się kandydatu­
rze Paderewskiego, a Dubanowicz i Stroński — jak pisał Orłowski —  na­
zbyt słabo oponowali wobec kandydatury Maurycego Zamoyskiego, lan­
sowanego przez przywódców endeckich, czemu zresztą trudno się dziwić 
zważywszy, że byli przecież reprezentantami partii konserwatywnej
0 wyraźnie ziemiańskim obliczu18. Kandydatura Paderewskiego nie zo­
stała w ogóle formalnie zgłoszona; tak jak i później —  po fatalnym
16 grudnia —  w poważnej formie o byłym premierze nikt nie mówił.

W tym całym kontredansie dziennik nie miał łatwego żywota, a sy­
tuacja wewnętrzna w wydawnictwie nie ulegała złagodzeniu. Jeszcze 
11 października 1922 r. Stroński pisał do Paderewskiego, skarżąc się na 
poczynania Iwanowskiego i Strakacza: „czuję, że obowiązkiem moim jest 
stwierdzić w tej chwili, że stan rzeczy jest bardzo niepokojący [...] Pro­
wadzona w ciągu ostatnich dziesięciu miesięcy poza mną naprawa admi­
nistracji pisma nie powiodła się —  to trzeba sobie jasno powiedzieć
1 trudności i[...] nie tylko są większe niż kiedykolwiek, ale już nawet 
wchodzą w  dziedzinę rozstroju ([...] Proszę, by Pan Prezydent był łaskaw 
utrzymać to postanowienie ostatniej naszej rozmowy u Pana Prezydenta, 
że nowe zarządzenia nie mogą być wprowadzane bez mojej zgody” .

Iwanowski w  liście z 31 (?) listopada 1922 r. raz jeszcze pisał, że 
„przechodziliśmy chwile nad wyraz krytyczne” , ale ton jego wypowiedzi 
był znacznie spokojniejszy niż ongiś. W tym okresie Stroński i arcybi­
skup Tecdorowicz znów wystąpili z propozycją reorganizacji spółki, 
a promotorem tych zmian był Witold ks. Czartoryski, który w liście 
z 27 marca 1923 r. obszernie omówił sytuację dziennika i kładł nacisk na 
konieczność dokonania przesunięć wskazywanych przez swych obu towa­
rzyszy z partii i klubu poselskiego. Oceniając wysoko poziom pisma i jego

17 M. M. D r o z d o w s k i ,  op. cit., s. 100.
18 Andrzej A j n e n k i e l  (op. cit., s. 210) stwierdza, że kandydaturze P aderew ­

skiego sprzeciw ił się osobiście Rom an Dmowski.



IG N A C Y  J. P A D E R E W S K I I „R Z E C Z P O S P O L IT A ” 347

zasługi dla „utrwalenia w społeczeństwie wielkich linii wytycznych na­
szej polityki” stwierdza dalej Czartoryski, że „dziś wskutek braku kapi­
tału, a przeto możności sprawnej pracy i normalnego rozwoju, oraz przez 
brak współdziałania należytego administracji z redakcją, podstawy dal­
szej pracy są podcięte, konieczne wydatki (np. papier, metal itp.) wysu­
wane do ostatniej chwili, wskutek tego niepomiernie wysokie” . Wszyst­
kie te zarzuty powtarzał już w swym liście z października także Stroń­
ski, obciążając większością błędów administratorów wydawnictwa. Czar­
toryski, kontynuując zarzuty, stwierdza w konkluzji, iż „jedyną sanacją 
racjonalną {...] jest postawienie całego interesu na realnych podstawach, 
tj. złączenia drukarni ze spółką wydawniczą w jedno towarzystwo akcyj­
ne o silnych finansowych podstawach, ze sprężystą administracją '[...] 
Strona redakcyjna miałaby wtedy wolną głowę” . Zgłasza wreszcie goto­
wość grupy swoich przyjaciół politycznych do sfinansowania tych zmian 
poprzez wejście ich do spółki. Uznaje sprawę całą za „ważną i piekącą” 
i sygnalizuje groźbę „powstania konkurencyjnego [dziennika —  A.P.], 
który by był w niepowołanych rękach” . Nie udało mi się ustalić, o jakie 
pismo mogło chodzić Czartoryskiemu, natomiast z materiałów archiwal­
nych dotyczących działalności prasowej grup konserwatywnych, których 
był on właśnie reprezentantem19, wiadomo, że w tym okresie zabiegały 
one usilnie o utworzenie własnego dziennika, który zaczął się ukazywać 
dopiero od 1 stycznia 1924 r., być może z uwagi na nie doszłe do skutku 
wejście do „Rzeczypospolitej” .

I tym razem Paderewski oparł się propozycjom rozszerzenia spółki, 
co prowadziłoby do utraty przez niego kontroli nad pismem. Nie rezyg­
nował więc, jak się wydaje, z udziału w życiu politycznym kraju i zabez­
pieczał się nie tylko działalnością 'organizacyjną Orłowskiego, ale także 
pragnął zatrzymać w  ręku atut własnego dziennika. Sytuacja finansowa 
„Rzeczypospolitej” nie ulegała jednak poważniejszym zmianom na lep­
sze, subwencje w dalszym ciągu były niezbędne i chyba w dalszym ciągu 
napływały. W liście z 15 czerwca Orłowski stwierdzał, że zobowiązania 
dziennika na koniec roku (1923) „sięgać będą 60 000 doi.” Tenże Orłowski 
był prawdopodobnie autorem koncepcji przejęcia wydawnictwa i drukar­
ni całkowicie w  ręce Paderewskiego licząc, być może, że w ten sposób 
usunie się konflikty między redaktorem naczelnym a administracją, 
a także chyba brał pod uwagę większe możliwości manipulowania i sa­
mym pismem, i zawierania nowych aliansów politycznych, gdy jego kan­
dydat na wodza narodu nie będzie spętany współudziałem „dubanowczy- 
ków” . W liście z 2 lipca przedstawia zarys całej tej akcji i oblicza, że 
wystarczy 8 tys. dolarów, aby wykupić wszystkie akcje drukarni znaj­

19 AAN. Papiery D obieckiego, t. 6.



348 A N D R Z E J  P A C Z K O W S K I

dujące się w zastawie i odkupić te, które są w obcych rękach. Uzyskuje 
na to zgodę Paderewskiego, który decyduje się także na podjęcie przez 
Orłowskiego „dyplomacji” , aby odebrać „dubanowczykom” 40% akcji 
dziennika pozostających w ich rękach. Latem inicjatywa ta nabiera roz­
pędu i 12 września Orłowski donosi, iż Longchamps i Lewakowski przepi­
sali na Paderewskiego swe akcje wydawnictwa oraz że przekazano 
668 akcji drukarni, które zapisane były na nazwisko Mariana Long- 
champsa.

Stanisław Stroński listem z 6 października powiadamia Paderewskie­
go, że „uczestnicy grupy politycznej bliskiej pismu [...] z prawdziwą ra­
dością przyjęli wiadomość, że w całej instytucji ma być w sposób nale­
żyty przywrócona i ustalona własność osobista Pana Prezydenta” . Gdyby 
zaś — dodawał —  Paderewski nie chciał angażować się w przedsięwzię­
cie, grupa ta, w myśl sugestii Czartoryskiego, gotowa jest wykupić wła­
sność. W rezultacie Paderewski stał się właścicielem całości spółki wy­
dawniczej, a w drukarni posiadał 5330 na 6000 akcji (ponadto na Straka­
cza zapisanych było 400 akcji).

W trakcie tych zabiegów kierowanych przez Orłowskiego doszło do 
konfliktu między nim a Strakaczem, Iwanowski zaś został z pisma cał­
kowicie wyeliminowany, przy czym zarzuty formalnie wysuwane prze­
ciwko niemu dotyczyły wątpliwości co do rozliczenia z kolejnej subwen­
cji, jakie przedstawił, oraz pożyczki pod zastaw akcji drukarni. Iwanow­
ski, pozbawiony zaufania Paderewskiego, nie tylko opuścił pismo, ale 
także kraj i powrócił w  początku 1924 r. do Stanów Zjednoczonych. Star­
cie Orłowski —  Strakacz było właściwie nieuniknione: kompetencje ich 
były niejasno rozdzielone, a rywalizacja między oboma o względy Pade­
rewskiego wybuchła na tym tle z całą siłą. Na razie wygrał Orłowski, 
który przejął w swoje ręce całość spraw wydawniczo-politycznych Pa­
derewskiego w kraju, pozostawiając Strakaczowi wyłącznie administra­
cję. Nie chciał za to doprowadzać do kolejnych starć ze Strońskim, gdyż 
w planie jego działań leżało najpierw ułożenie spraw finansowo-admini- 
stracyjnych, a „sanacja redakcyjna” przewidywana była jako ostatnie 
stadium tych generalnych porządków. Założeniem Orłowskiego było 
uczynienie drukarni przedsiębiorstwem dającym poważne zyski, które by 
zapewniły normalny bieg pracy dziennika w przewidywanej fazie przej­
ściowej. Optymistycznie pisał Paderewskiemu (w cytowanym już liście 
z 12 września), że „zgodnie z programem moim »Rzeczpospolita« z du­
chem i rozumnie prowadzoną drukarnią będzie źródłem znacznych do­
chodów, ciągle się zwiększających” .

Wszystkie te zabiegi nie na wiele się zdały. Mało obiektywny w tym 
wypadku Stroński wspomina (w liście z 4 sierpnia 1924 r.) o „ciężkich 
przejściach” na jesieni 1923 r., ale jak można sądzić z listów Strakacza



IG N A C Y  J. P A fD E R E W SK I I „R Z E C Z P O S P O L IT A ” 349

(16, 23 і 28 sierpnia) i Orłowskiego, poprawa, choć widoczna, ograniczy­
ła się do likwidacji większości zadłużeń. Według Strakacza stan zadłużeń 
na dzień 1 sierpnia 1924 r. wynosił ok. 2 tys. dolarów (arcybiskup Teo- 
dorowicz 1500 dolarów, reszta Stroński), aktywa wzrosły o około 10 tys. 
dolarów, należności —  „i to wszystko realne płatności” dodawał 
Strakacz —  sięgały 13 tys. dolarów. Wszakże nie widział Strakacz moż­
liwości ostatecznego wybrnięcia z sytuacji bez kolejnej subwencji w wy­
sokości 5 tys. dolarów, „abyśmy mogli punktualnie wypłacać to, co się 
od nas należy” . Według protokołu sporządzonego przez Tadeusza Malew­
skiego, kierującego działem ogłoszeń dziennika, w połowie maja łączny 
nakład obu wydań nie przekraczał jednak 32 tys. egzemplarzy (w tym 
na prowincję szło około 10 tys.) i wszystkie dane wskazywały na to, że 
odzyskanie dawnej pozycji będzie bardzo trudne, jeżeli w  ogóle możliwe, 
tym bardziej że ilość dzienników konkurencyjnych zwiększała się, za­
miast maleć: jesienią 1922 r. powstało w Wilnie konserwatywne „Słowo” , 
od początku 1923 r. ukazywała się w  Łodzi „Republika” —  organ prze­
mysłu łódzkiego, jeszcze wiosną 1922 r. założono w stolicy rewolwerowy 
„Kurier” , który dał początek komercjalnej prasie popołudniowej w  sto­
licy, od początku 1924 r. zaczął się ukazywać wspomniany już konserwa­
tywny „Dzień Polski” ; Wojciech Korfanty współdziałał przy wykupieniu 
krakowskiego „Głosu Narodu” , który stał się dziennikiem politycznym 
ChD, i czynił przygotowania do uruchomienia własnego pisma na Śląsku.

Z tą właśnie ostatnią osobistością zaczął, jak się wydaje, wiązać na­
dzieje Orłowski, a być może pomysł ten wynikł na tle prób nawiązania 
współpracy z pewnymi kołami wielkoprzemysłowymi. Józef Kaczkowski, 
dawny współpracownik „Rzeczypospolitej” , który wiosną 1924 r. został 
redaktorem w biuletynie gospodarczym Agencji Wschodniej i był dobrze 
zorientowany w problematyce pisał (25 maja) do Orłowskiego: „Z  całą 
stanowczością twierdzić mogę, że jedynie przy zmianie kierunku pisma 
można liczyć na ogłoszenia [...] Tylko przy nadaniu pismu kierunku wy­
bitnie gospodarczego, a pisma takiego brak w Polsce, ogłoszenia mogą 
stanowić poważną rubrykę dochodową pisma. Myśl założenia codzienne­
go pisma gospodarczego coraz bardziej staje się aktualna i kto pierwszy 
pismo takie zacznie wydawać zrobi znakomity interes. Dla »Rzp.« istnie­
je też niebezpieczeństwo, że łódzka »Republika« [...] przenosi swoją sie­
dzibę do Warszawy” . Starania o pozyskanie ogłoszeń przemysłowych 
weszły latem w  sferę realizacji: 23 sierpnia Strakacz pisał, że wydawnic­
two jest „w  pertraktacjach ze Związkiem Hut i Wielkiego Przemysłu
o szeroką akcję przeprowadzenia reformy 8-godzinnego dnia pracy” , 
a trzy dni później donosił, że „dziś właśnie miałem poważną konferencję 
z organizacją przemysłową {...] Ustaliliśmy, że my obejmiemy kierow­
nictwo całą akcją. Ja porozumieć się mam z innymi wydawnictwami po­



350 A N D R Z E J  P A C Z K O W S K I

ważnymi [...] W toku konferencji okazało się, że już zgłosiły swój akces 
do tej sprawy całe gałęzie przemysłu [...] Sądzę, że w ciągu najbliższych 
trzech tygodni będziemy mieli cały przemysł za sobą. Nie potrzebuję 
zaznaczyć, jakie perspektywy się przed nami otwierają. To już nie jest 
wegetacja finansowa, to są widoki na wielkie i stałe wpływy” .

Równocześnie toczyły się jeszcze i inne pertraktacje o znacznie dalej 
idących skutkach. Trudności pieniężne Paderewskiego, a także niespo­
dziewane przeszkody w sprzedaży amerykańskiej posiadłości, zmusiły go 
do zainteresowania się sprawą pozbycia się nieruchomości i aktywów 
ulokowanych w kraju. Być może czuł się on już także poważnie zniechę­
cony wobec niewesołych perspektyw politycznych, gdy podczas gorących 
dni jesieni i zimy 1923 r. nikt z osób poważnie się w Polsce liczących nie 
przypomniał jego osoby jako ewentualnego kandydata do ratowania pań­
stwa. Jeszcze w czerwcu więc Orłowski przystąpił do akcji mającej na 
celu upłynnienie krajowych wkładów Paderewskiego i szukał kupca za­
równo na akcje spółki Hotelu „Bristol” przy ul. Karowej, jak i akcji 
drukarni, do której należał również 'dom. Pierwszym kontrahentem był 
Korfanty, który —  wedle listu Orłowskiego z 15 czerwca —  oferował 
400 tys. dolarów za 1600 akcji „Bristolu” , place, dom i drukarnię na Szpi­
talnej oraz wydzierżawienie dziennika (za opłatą 33% czystego dochodu) 
z ewentualnością wykupienia go w  ciągu paru lat. W lipcu jest już drugi 
kontrahent: przemysłowiec (przemysł drzewny, metalowy, lasy etc. — 
łączna wartość przedsiębiorstw i placów około 3 mil. dolarów), Antoni 
Jaroszewicz, związany z chadecją. Ten z kolei oferuje 500 tys. dolarów, 
ale wraz z kupnem dziennika z tym, że gwarantuje „przez najdłuższe 
dnie życia Pana Prezydenta utrzymać jego wpływ polityczny w  piśmie” 
(list Jaroszewicza do Orłowskiego z 15 lipca). „Ambicje jego — pisał 
Orłowski w nie datowanym liście z lipca lub sierpnia — co do dziennika 
są oczywiście innego gatunku jak u p. Korfantego i byłby łatwiejszym 
do ujęcia. Z p. Korfantym o tyle łatwiej można by co do tej transakcji 
uniknąć konfliktu, że p. Jaroszewicz należy nominalnie [także] do Cha­
deków, a jest jedynie zaciętszym w stosunku do Wojciechowskiego i en­
deków, w polityce najwięcej wskazań Prezydenta będzie się trzymać, zaś 
90 tys. dolarów [różnica między propozycjami Korfantego i Jaroszewi­
cza —  A.P.] to jednak poważny majątek” .

Starał się Orłowski o utrzymanie tych wszystkich pertraktacji w ab­
solutnej dyskrecji, gdyż —  jak pisał w  wyżej cytowanym liście — 
„p. Korfanty nie wie oczywiście nic o Jaroszewiczu, a Jaroszewicz nie 
wie nic o Korfantym, a pp. Jentys20. i Strakacz nie wiedzą nic ani o jed­
nym, ani o drugim i proszę, aby się nie dowiedzieli, gdyż pewien jestem,

20 Tadeusz Jentys —  przedstawiciel Paderew skiego w  spółce „B ristol” .



IG N A C Y  J. P A D E R E W S K I I „R Z E C Z P O S P O L IT A ” 851

że wszystko popsują” . Paderewski podjął nieodwołalną decyzję sprzedaży 
walorów krajowych, a jak się wydaje rzecz szła tylko o uzyskanie moż­
liwie największej sumy, zaś pewne wątpliwości miał co do ewentualnego 
zachowania wpływu w samym dzienniku.

Niewątpliwie poważniejszą kandydaturą był Wojciech Korfanty, za 
którym stał nie tylko jego własny autorytet polityczny, ale także siła 
gospodarcza śląskiego przemysłu. Stawiał on jednak sprawę w sposób ra­
czej niemiły dla Paderewskiego: zgłaszając gotowość nabycia akcji Bri­
stolu, wszystkich placów i posiadłości oraz akcji drukarni za „cenę ry­
czałtową czterysta dziesięć tysięcy dolarów amerykańskich” , pisał równo­
cześnie (list do Orłowskiego z 10 lipca), iż „warunkiem z mej strony 
głównym jest, aby p. prezydent Paderewski sprzedał mi lub wydzierża­
wił pismo codzienne »Rzeczpospolitą«. W razie sprzedaży jestem gotów 
płacić dodatkowo po jednym złotym za każdego efektywnego abonenta” , 
co dawałoby za sam dziennik sumę raczej niewielką, jako że nakład — 
jak wiemy —  nie przekraczał wówczas 32 tys. egzemplarzy, w czym za­
pewne znaczna część rozchodziła się nie w prenumeracie, a w kolportażu. 
Pewną rekompensatą mogły być gwarancje polityczne: „jestem gotów — 
pisał Korfanty —  zapewnić p. prezydentowi Paderewskiemu wpływ na­
leżny na polityczną stronę pisma i będę pozostawał w  serdecznym kon­
takcie z pracami, jakie p. dr Orłowski od lat czterech dla podniesienia 
włościaństwa i robotników polskich podejmuje, zupełnie się z tym zga­
dzając, aby grupa polityczna przez niego utworzona miała przy ewen­
tualnych wyborach osobny tykiet (sic!) i osobną listę państwową” .

Było rzeczą bardzo trudną utrzymanie tych wszystkich pertraktacji, 
które przecież nie ograniczały się do wymiany listów, w  pełnej tajemni­
cy. W sierpniu wiedział już o nich z całą pewnością Strakacz (wynika to 
z listu z 26 tego miesiąca), a zapewne i Jentys. Przeczuwał jakieś kompli­
kacje także i Stroński. W obszernym liście z 8 sierpnia, powołując się na 
spotkanie, które miało miejsce w lipcu w Riond-Bosson, przedkłada kolej­
ny program reorganizacji całego przedsięwzięcia, z tym że nie wspomina 
już o wejściu do spółki nowych udziałowców. „Byt pisma —  pisał —  jest 
poważnie zagrożony. Z uporządkowaniem praw własności nie poszło 
w parze uporządkowanie ustroju przedsiębiorstwa. Nakład pisma prze­
rażająco spadł '[...] [wynosi] około 20 tysięcy [...], ogłoszenia i kolportaż 
są prowadzone bez żadnej umiejętności [...] każdy współpracownik widzi, 
że nie ma jednolitego kierownictwa, opartego na pełnym zaufaniu Pana 
Prezydenta” . Jako remedia uważał Stroński: 1) wydzielenie z drukarni 
wszystkich urządzeń niezbędnych dla druku dziennika i przekazanie ich 
jako własności spółki wydawniczej i 2) „Na czele tak zbudowanego 
przedsiębiorstwa dziennikarskiego, które z czasem, po postawieniu na 
mocnych nogach »Rzplitej«, powinno by wydawać nie tylko ten jeden



352 A N D R Z E J  P A C Z K O W S K I

dziennik dla kół wykształconych, ale d inne pisma i wydawnictwa, powi­
nien stanąć ktoś [...] kto by miał dane do zajmowania tego kierowniczego 
stanowiska” . Kandydatem Strońskiego był... Stroński. W liście swym 
daje wyraz żalowi i rozgoryczeniu: „tkwi w tym jakieś okrutne nieporo­
zumienie, bym przez całe lata poświęcał dnie i noce pismu, jak mu po­
święciłem swój zawód naukowy, a nie wiedział, czy to jest trwały war­
sztat mej pracy, czy też lada miesiąc to wszystko się nie skończy” . Sta­
wiając własną kandydaturę na całkowite kierownictwo dziennika podej­
muje się jednocześnie „prowadzić je do końca br. z wkładem Pana Pre­
zydenta co najwyżej odpowiadającym stosunkowo wkładowi dotychcza­
sowej części br., a od początku r. 1925 bez żadnego wkładu Pana Pre­
zydenta” . Prosił także, aby przy przyjęciu takich założeń, „gdyby pismo 
z jakichkolwiek powodów miało przestać być osobistą własnością” Pade­
rewskiego, przysługiwało mu prawo pierwokupu.

Paderewski przeszedł jednak do porządku dziennego nad propozycja­
mi i wyrazami goryczy Strońskiego. Wszystko zdawało się wskazywać, 
że kombinacja z Korfantym gładko dojdzie do skutku, gdy nagle stanęły 
na drodze nieoczekiwane przeszkody. Dokumentacja w tej sprawie jest 
mało kompletna i także Henryk Przybylski w swym monograficznym 
artykule o Korfantym21 nie poświęcił uwagi perturbacjom, które nabycie 
„Rzeczypospolitej” przez Korfantego uczyniły w pewnym momencie 
sprawą nieaktualną. Orłowski listem z 12 września powiadomił Paderew­
skiego, że kontrahent odstępuje od transakcji łącznej i oferuje za dzien­
nik i udziały w  drukarni „zwyż 100 tys. dolarów” . Zdając sobie sprawę 
z tego, że propozycja ta jest wyraźnym odstępstwem od dotychczasowych 
warunków i że nie zadowoli Poderewskiego, zaklinał Orłowski swego 
mocodawcę na zgodę z Korfantym: „Jeżeli p. Prezydent umowy nie za­
twierdza, odrzuca p. Prezydent z ciężkim trudem związane transakcje na 
zwyż V2 miliona dolarów i traci p. Prezydent na zawsze silne oparcie 
w kraju, rozbijając także swoich wierzących w Niego i rzetelnych przy­
jaciół” . W następnym liście (nie datowanym) Orłowski szczegółowo uza­
sadniał konieczność zgody na zmienioną ofertę, ujmując całość sprawy 
aż w dziesięciu punktach, w  których m. in. zwracał uwagę na kłopoty, 
jakich dziennik będzie jeszcze przysparzał: „[...] 1) Nikt i nigdy wyższej 
ceny jak 100 tys. doi. [...] nie da, 2) Korfanty obejmie także poważne 
zobowiązania, na wyrównanie których musiałby Excelencja wydać 50 tys. 
doi., 3) Drukarnia i pismo wymagają dalszych wkładów natychmiasto­
wych drugich 50 tys. doi., 4) [...] wkładając nieustannie znaczne sumy 
zbliża się p. Prezydent dopiero do olbrzymich wkładów, które nie przed­

21 H. P r z y b y l s k i ,  Działalność prasow o-w ydaw nicza W ojciecha K orfantego, 
„R oczn ik  Historii Czasopiśmifennictwa Polskiego” , 1967, t. 6, z. 2.



IG N A C Y  J. P A D E R E W S K I I „R Z E C Z P O S P O L IT A ’ 353

stawiają ani interesu materialnego, ani satysfakcji politycznej” . Dalej 
szły argumenty natury politycznej: ,,[...] 6) Pismo blokuje drogę Prezy­
denta do zrealizowania opatrznościowych jego zadań, 7) Raz jeszcze je­
den t e r a z  [...] może pismo w rękach Korfantego odegrać olbrzymią 
rolę i otworzyć Prezydentowi nieskończenie doniosłą szansę oparcia się
o granitowe masy robotników śląskich, włościan Małopolski, zdrowego 
p o l s k i e g o  przemysłu [...], 9) [...] albo przychylną decyzją przyjmując 
ofertę Korfantego podkreślić swoją ofiarę i zdobyć przy bardzo dobrej 
cenie wyjątkowe szanse polityczne —  albo odmową zmusić Korfantego 
do nabycia połowy »Kuriera Warszawskiego«, a tym samym pismo poda­
rować dzisiejszemu zarządcy” (podkr. oryg. — A.P.).

11 września pisał do Paderewskiego w tej samej sprawie Korfanty. 
Paderewski zareagował zdecydowanie: w depeszy z 19 września pisał do 
Korfantego: „Convention proposée absolument contraire mes intentions 
également contraire instructions explicites donnes verbalement monsieur
О [...] Suis desolée voir combien votre bonne foi a étë regrette vivements 
ne pouvoir pour des raisons majeurs accepter votre offre”22. Tego same­
go dnia — także depeszą —  zawiadamia Orłowskiego, że nie zgadza się 
na sprzedaż rozdzielną.

Prawdopodobnie albo Korfanty, zorientowawszy się dobrze w istot­
nym stanie pisma i wiedząc, że Paderewski niechętny dalszym subwen­
cjom obciążającym jego kieszeń pragnie pozbyć się dziennika możliwie 
szybko, chciał zaryzykować zmianę poprzednich ustaleń i nie brać na 
siebie ciężarów zakupu akcji „Bristolu” i placów, albo też nie otrzymał 
po prostu takiego poparcia finansowego, jakie było potrzebne do zreali­
zowania kupna wiązanego i musiał od niego odstąpić. Z jego późniejsze­
go (z 5 października) listu do Paderewskiego wynika, że jednocześnie 
usiłowano w jego oczach zdyskredytować Orłowskiego (m. in. czynił to 
Tadeusz Jentys), zaś Orłowski „wykazał mi dokumentami, że ks. Ka­
czyński, wspólnik p. Jaroszewicza, operował przeciwko mnie oszustwami 
[...] I ten sam ks. Kaczyński skomunikował mnie z p. Jaroszewiczem, 
którego nie znałem, aby znowu o p. dr Orłowskim rozsiewać oszczer­
stwa” .

Można sądzić, że zastrzeżenia Paderewskiego — zupełnie oczywiste 
w jego sytuacji —  zostały „wzmocnione” przez zaufanych Paderewskie­
go będących w konflikcie z Orłowskim, którzy, być może rzeczywiście, 
byli powiązani z ofertą konkurencyjną (tj. Jaroszewicza). Ich akcja —■ 
tzn. Strakacza i Jentysa —  mogła mieć pobudki polityczne (woleli np.

22 „U kład proponow any zupełnie niezgodny m oim  intencjom , rów nież niezgodny 
jednoznacznym  instrukcjom  przekazanym  ustnie panu O [rłow skiem u] [...] jestem 
zm artw iony widząc, jak nadużyto pana dobrej w iary, gorąco przepraszam, nie m o­
gąc dla wyższych racji przyjąć pana o ferty ” .



354 A N D R Z E J  P A C Z K O W S K I

ks. Kaczyńskiego niż Korfantego), finansowe (forsując kandydaturą Jaro­
szewicza wbrew Orłowskiemu mogli liczyć na otrzymanie prowizji), czy 
wreszcie emocjonalne, związane z niechęcią Strakacza do Orłowskiego, 
która wyraźnie wynika z korespondencji nadsyłanej Paderewskiemu 
przez obu w ciągu miesięcy letnich.

Nie zasypiał gruszek w  popiele także Stroński; 23 września był w Ge­
newie i rozmawiał z Paderewskim, z którym ustalił, że sprawy „Rzeczy­
pospolitej” zostaną omówione po zapowiedzianym przyjeździe Paderew­
skiego do kraju. On jednak wskórał najmniej.

Pierwszą ofiarą transakcji, która w tym momencie przybierała cha­
rakter afery politycznej, padł Orłowski. W depeszy do Korfantego 
z 24 września Paderewski potwierdzał treść swego poprzedniego telegra­
mu i zawiadamiał, że „mon fonde de pouvoir est Monsieur Thadée Jen­
tys” 23, zaś 1 października odwołał formalnie pełnomocnictwa Orłowskie­
go. Sprawa wydawałoby się została definitywnie zakończona. W cytowa­
nym wyżej liście z 5 października pisał Korfanty: „żałuję mocno, żem się 
w ogóle wdał w tę rzecz, bo uwikłano mnie w kabałę, która mi wiele 
nieprzyjemności sprawia [...] Intencje miałem dobre, chciałem służyć 
sprawie, nie osiągnąłem celu swego, ale wspólnymi siłami razem z bli­
skimi przyjaciółmi stworzę sobie i naszym ideom nowy organ w War­
szawie. Prosząc o zapomnienie całego incydentu przesyłam wyrazy głę­
bokiej czci” .

Dalszego biegu wydarzeń nie udało mi się odtworzyć należycie do­
kładnie. Jedynymi dokumentami, na jakie natrafiłem, są: kopia upoważ­
nienia, datowanego 17 października, którym Strakacz zostaje upełnomoc­
niony do przepisania 100 udziałów 'spółki wydawniczej na Korfantego24, 
oraz o dwa dni późniejszy list Paderewskiego do Strońskiego: „Piszę 
krótko, bo mam dużo pracy. Pan Korfanty opowie wszystko obszernie. 
Konieczność spłacenia obecnie poważnych zobowiązań oraz niemożność 
podjęcia się dalszych niezbędnych wkładów zmusiły mnie do stanowcze­
go kroku. Odstępuję z żalem” . W każdym bądź razie sprzedaż stała si-ę 
faktem, a w aktach Ministerstwa Skarbu znajduje się pismo Korfantego 
do Komisji Odwoławczej (w sprawach podatkowych), w  którym stwier­
dza on, że na zakup Drukarni Polskiej i udziałów w „Rzeczypospolitej” 
wydatkował w 1924 roku 590 137 zł25. Korfanty, choć miał z pewnością 
wiele zajęcia z uruchomioną dopiero co w Katowicach — pierwszy nu­
mer wyszedł 27 września —  „Polonią” , natychmiast przystąpił do dzieła 
i 23 października ukazał się pierwszy numer „Rzeczypospolitej” jako 
jego własności.

23 „M oim  pełnom ocnikiem  jest pan Tadeusz Jentys” .
24 AAN. Papiery Paderewskiego, t. 1708.
25 AAN. M inisterstwo Skarbu, t. 5742.



IG N A C Y  J. F A ID E RE W SK I I „R Z E C Z P O S P O L IT A ” 355

Nie udało mi się odnaleźć egzemplarza umowy —  prawdopodobnie 
podpisanej w Zurychu —  kupna-sprzedaży. Z późniejszych listów Orłow­
skiego do Paderewskiego wynika, że otrzymując w gotówce około 100 tys. 
dolarów zachował też Paderewski wpływ polityczny na pismo, a gwa­
rantować go miało pozostawienie na stanowisku dyrektora administra­
cyjnego... Sylwina Strakacza, który wystąpił z dziennika dopiero
14 września 1926 r. Być może więc zastopowanie układów miało rzeczy­
wiście charakter zwykłej intrygi skierowanej przeciwko Orłowskiemu, 
co wydaje się także prawdopodobne, jeżeli weźmie się pod uwagę, iż —■ 
wedle cytowanego już pisma Korfantego do komisji podatkowej —  pro­
wizje zapłacone przy transakcji wyniosły niebagatelną kwotę ponad 
90 tys. zł. Najprawdopodobniej otrzymał je właśnie Strakacz, być może 
na spółkę z Jentysem. Nie jest wykluczone, że Korfanty złożył jakieś zo­
bowiązania polityczne, gdyż Orłowski w liście z 27 stycznia 1925 r. pisał, 
że Korfanty „Prezydenta nigdy nie zdradzi i gdy wybory przyjdą pój­
dziemy razem” . Zachował także Paderewski pewien portfel udziałów na­
leżących uprzednio ido Strakacza i przy sprzedaży pisma przepisanych na 
Paderewskiego. We wrześniu 1925 r. Paderewski przepisał je z kolei na 
Korfantego'i w  prasie mogła się ukazać notatka następującej treści: „Pre­
zydent Ignacy J. Paderewski odjeżdżając na 'szereg miesięcy do Ameryki 
odsprzedał resztę swoich udziałów w »Rzeczypospolitej« p. Wojciechowi 
Korfantemu i nie jest już więcej zainteresowanym w żadnym z wydaw­
nictw w Polsce prowadzonych” . Oznaczało to, jak się wydaje, ostateczną 
decyzję odsunięcia się od czynnego udziału w życiu politycznym kraju.

Echa, jakie wywołało sprzedanie „Rzeczypospolitej” Korfantemu (u- 
chwały potępiające Zarządu Syndykatu Dziennikarzy Warszawskich z dnia
23 października i Zjazdu Syndykatów Dziennikarzy RP z 27 października), 
zarówno w środowisku dziennikarskim, jak i w świecie politycznym, sta­
nowią temat wart odrębnego zreferowania. Dość tu powiedzieć, że Stroń­
ski, a z nim 24 pracowników redakcji, wystąpiło z pisma i gdy rozmowy 
prowadzone z Korfantym przez posła Mariana Jaroszyńskiego (bliskiego 
Czartoryskiemu), w których oferowano 150 tys. dolarów za odkupienie 
dziennika, nie powiodły się26, w oparciu o zasoby finansowe działaczy 
Klubu Chrześcijańsko-Narodowego uruchomiono nowy dziennik „Warsza­
wianka” . Talent organizacyjny Strońskiego sprawił, że już 26 październi­
ka pierwszy numer pisma ujrzał światło dzienne.

Korfanty i Strakacz, zaskoczeni zarówno decyzją Strońskiego, jak za­
pewne jeszcze bardziej poparciem, z jakim się spotkała ona wśród pra­
cowników redakcyjnych, z najwyższym trudem zapewnili nieprzerwane 
ukazywanie się dziennika, w którym tymczasowo stanowisko redaktora

26 „W arszawianka” , nr 1 z 26 X  1924.



356 A N D R Z E J  P A C Z K O W S K I

naczelnego objął Franciszek Rawita-Gawroński (junior). Prawdziwe też 
okazały się przewidywania Orłowskiego co do kosztów, których wyma­
gało pismo: Strakacz pisał 15 listopada o „.wydatnych wkładach p. Kor­
fantego” , bez których pismo „musiałoby stanąć” , zaś jeśli wierzyć cyto­
wanym tu już zeznaniom podatkowych Korfantego, jeszcze w 1924 r. na 
pokrycie kosztów ukazywania· się „Rzeczypospolitej” i utrzymania dru­
karni wyłożył blisko 130 tys. zł., a wedle stanu kont na dzień 31 grudnia 
1925 r. zadłużenie „Rzeczypospolitej” w  samym tylko Banku Śląskim 
wynosiło 'blisko 50 tys. zł. Mniej jest tu już istotne, skąd Korfanty czer­
pał pieniądze na kupno dziennika i drukarni, a potem pokrywanie deficy­
tów pisma, bo sprawa ta dokładnie przedstawiona została w  literaturze27. 
Dopiero w 1927 r. drukarnia zaczęła przynosić zyski, i to raczej poważne: 
strata w 1925 r. przekraczała 35 tys. zł., w roku następnym sięgała już 
tylko 20 tys. O l, a w 1927 r. zysk wyniósł aż blisko 270 tys zł28. Można 
bez obawy popełnienia pomyłki powiedzieć, że gdyby Paderewski nie poz­
był się ani dziennika, ani drukarni, straty w ciągu lat najbliższych po 
zawarciu transakcji z Korfantym· nie byłyby mniejsze, wynikały one bo­
wiem z sytuacji kryzysowej w całej ekonomice polskiej, dzięki której 
moc produkcyjna drukarni nie była wykorzystywana, zaś w ciągłym prze­
widywaniu koniunktury należało utrzymywać zarówno personel fachowy, 
jak i sprawność maszyn.

Wydaje się, że w 1926 r. ostatnie związki Paderewskiego z obu insty­
tucjami uległy ostatecznemu zerwaniu. Obok wspomnianej już rezygna­
cji Strakacza z funkcji w  dzienniku, także inny plenipotent Paderewskie­
go, Tadeusz Jentys, piastujący stanowisko członka zarządu spółki Drukar­
nia Polska jeszcze w  1926 r., w następnej kadencji nie został wybrany 
do władz.

*

* *

Próba Ignacego Paderewskiego kontynuowania działalności politycznej, 
rozpoczętej tak świetnie u schyłku 1918 r., zakończyła się zupełnym nie­
powodzeniem. Wynikało to, jak się wydaje, zarówno z układu sił poli­
tycznych w kraju i rosnącej polaryzacji w  przededniu wyborów 1922 r ., 
które były jego wielką szansą, jak i postawy samego byłego premiera, 
który pragnąc zachować pozycję „superabitra” dla całej prawicy i całego 
centrum przyjął taktykę pasywizmu i ukrywania się w cieniu. M. in. w  
cieniu „Rzeczypospolitej” . Trudno tu określić, gdyż są to rzeczy nieomal

27 R. P r z y b y l s k i ,  op. cit.; K orfanty przed Sądem M arszałkowskim , opr.
i red. Z. L a n d a u ,  В. S k r z e s z e w s k a ,  K atow ice 1964.

28 Sprawozdanie za rok.... spółki Zakłady Graficzne Drukarnia Polska SA, W ar­
szawa (sprawozdania za lata 1925— 1927 i 1929— 1933).



IG N A C Y  J. P A D E R E W S K I I „R Z E C Z P O S P O L IT A ” 357

nie poddające się weryfikacji, jaką rolę odegrał ten dziennik w działalno­
ści politycznej grupy politycznej, z którą sprzymierzył się Paderewski, 
decydując się na współudział w utworzeniu „Rzeczypospolitej” . Bez wąt­
pienia pismo pod względem wysokości nakładu należało do największych 
ówczesnych pism politycznych, a do najpoważniejszych pod względem 
poziomu informacyjnego i publicystycznego. Szybkość i obfitość wiado­
mości w nim zamieszczanych, wysoki poziom wielu artykułów i felieto­
nów, rozmach organizacyjny i duża „przenikalność” geograficzna (muta­
cje) —  wszystko to nie wystarczało, jak wykazały obficie cytowane 
powyżej dokumenty, do uzyskania powodzenia wydawniczego. Nakład 
powoli, ale systematycznie spadał, trudności finansowe nie malały 
i „Rzeczpospolita” przez cały czas swego istnienia było dziennikiem defi­
cytowym, wymagającym stałych subwencji, bze których w krótkim cza­
sie musiałaby ulec likwidacji.

Istnieje zapewne wiele powodów tego niepowodzenia. Najpierw w y­
mienić trzeba obiektywnie występujące, ogólne trudności w  prowadzeniu 
racjonalnej gospodarki wydawniczej w sytuacji kryzysu gospodarczego, 
szalejącej inflacji, dezorganizacji rynku przemysłowego, które uderzały 
ze wszystkich stron w całą prasę polską: nienadążanie wzrostu cen gazet 
za wzrostem kosztów ich wytwarzania, słabość rynku ogłoszeniowego, 
spadek siły nabywczej ludności, nikłe możliwości inwestycyjne w  prze­
myśle poligraficznym. Dalej, także obiektywnie działające, niezależnie 
od woli wydawców czynniki społeczno-kulturowe z zaczątkową dopiero 
fazą integracji różnych regionów kraju i zawężaniem w związku z tym 
grona potencjalnych odbiorców prasy i trwającą wciąż jeszcze „zaścian­
kowością” , która działała na korzyść wydawnictw lokalnych, a przeciwko 
pismom „importowanym” z innych ośrodków. Tutaj też wspomnieć moż­
na o wysokim odsetku analfabetów, o braku nawyków czytelniczych 
wśród wielu warstw ludności, o małej stosunkowo liczebności inteligen­
cji, do której pismo było kierowane.

Grupa polityczna, z którą poprzez „Rzeczpospolitą” związał się Pade­
rewski, miała wprawdzie liczną dość reprezentację parlamentarną (zarów­
no w Sejmie Ustawodawczym, jak i Sejmie pierwszej kadencji) i w skład 
jej wchodziło kilku co najmniej polityków znanych i aktywnych —- Du- 
banowicz, arcybiskup Teodorowicz, Czartoryski czy sam Stroński —  nie­
mniej jednak nie opierała ona swej działalności na organizacji o chara­
kterze masowym, a od momentu zerwania z NZL była typową partią 
parlamentarną kadrową, która w dodatku ani razu nie stawała samodziel­
nie do wyborów. Stronnictwa, z którymi szła w sojuszach wyborczych 
(w praktyce było to jedno stronnictwo —  ZLN), dysponowały w każdym 
z miast, do których docierała „Rzeczpospolita” , własnymi organami praso­
wymi, które nie będąc nawet konkurentami politycznymi dziennika były



358 A N D R Z E J  P A C Z K O W S K I

jego konkurentami wydawniczymi. A gromadząc rzeczywiście, jak w ów­
czas zauważano, „śmietankę” dziennikarzy i intelekualistów prawicowych, 
nie była jednak „Rzeczpospolita” wyrazicielem opinii politycznych całej 
prawicy polskiej. W dodatku opinie swe dziennik eksponował dobitnie, w 
żadnym razie nie zabiegał o uzyskanie statusu pisma informacyjnego 
i trwał na pozycji organu partyjnego. Wszystko to poważnie ograniczało 
jego zasięg nie tylko społeczny, ale także ilościowy.

Być może okoliczności te, narzucające raczej umiarkowane apetyty 
i temperujące ambicje, przemyślane były przez twórcę „Rzeczypospoli­

tej” Stanisława Strońskiego. Być może jednak nie zdawał sobie z nich 
sprawy lub sądził, że nie zaważą tak dalece na piśmie. Przyjął koncepcję 
wydawniczą niezwykle ryzykowną: mógł budować dziennik powoli, roz­
szerzać jego zasięg (i społeczny, i geograficzny), powiększać objętość, 
wzbogacać treść stopniowo —  uznał jednak za właściwe zorganizowanie 
pisma od razu na wielką, a biorąc pod uwagę ówczesny stan prasy pol­
skiej, na największą skalę, co wymagało ogromnych nakładów finanso­
wych. Trudno tu stawiać ostateczne wnioski, gdy nie są znane rezultaty 
finansowe innych dzienników, nawet tylko warszawskich. Można- sądzić, 
że ujemne bilanse roczne „Rzeczypospolitej” nie były wyjątkiem; szcze­
gólne tylko musiały być — z uwagi na rozmach pisma — wysokości strat, 
które ponosiła. Zresztą w oczach polityków, którzy nie mogli obejść się 
bez dysponowania własnym forum wyrażania poglądów i lansowania 
opinii, nieomal żadne deficyty —  pokazuje to właśnie przykład „Rzeczy­
pospolitej” — nie były straszne: przecież wszystko zdaje się wskazywać, 
że Paderewski nie dlatego pozbył się „Rzeczypospolitej” , że nie był w sta­
nie pokrywać jej strat, choć był to bez wątpienia czynnik nader ważny, 
ale uczynił to również z powodu wycofania się z czynnego udziału w grze 
politycznej.


