
Paczkowski, Andrzej

Polonica w archiwum Agencji Havasa
Rocznik Historii Czasopiśmiennictwa Polskiego 13/3, 441-448

1974



S P R A W O Z D A N I A

Rocznik Historii Czasopiśm iennictwa Polskiego X III 3

ANDRZEJ PAC ZK O W SK I

POLONICA W ARCHIWUM AGENCJI HAVASA

W latach 1965 i 1966 dyrekcja Agence France Presse przekazała do 
Archives Nationales zachowane akta ag one j i Havasa, które obejmują 
okres 1875— 1940. Obfity ten zespół —  liczący 487 jednostek (6 m3) ■— 
został opracowany przez p. Isabelle Brot, opatrzony drukowanym inwen­
tarzem i udostępniany jest zainteresowanym za uprzednią zgodą dyrek­
cji AFP1. Obok akt samego Havasa zawiera on też 23 jednostki akt Cen­
tralnego Biura Agencji Stowarzyszonych, które znajdowało się w sie­
dzibie agencji francuskiej. Nie wszystkie dokumenty zostały zachowane. 
Obok licznych luk w materiałach dotyczących Havasa, brak także prze­
ważającej części korespondencji między centralą a zagranicznymi kores­
pondentami agencji, która dotyczyła informacji „poufnych” i przekazywa­
nych tylko do wiadomości centrali.

Akta dotyczące Polski znajdują się w następujących jednostkach 
(w nawiasach sygnatury akt):

I. „Lettres adressés aux...” —  PAT (5 AR 143, 144), Havas-Varsovie 
(5 AR 144); II. „Lettres reçues des...” —  PAT (5 AR 326, 327), Havas- 
-Varsovie (5 AR 327, 328); III. „Correspondance avec les correspon­
dants...” —  R. Kaeppelin (Varsovie) (5 AR 396); IV. „Correspondance et 
renseignements sur les agences concurrentes...”  —  PAT (5 AR 405), 
Agence Express, Iskra, Agence Press, Ajencja Wschodnia (wszystkie 5 
AR 407), Express Télégraphique de l ’Est, Information Politique Polonaise 
(5 AR 408), Ofinor, Polpress (5 AR 409), Transcontinental Press (5 AR 
410); V. Kontrakty —  PAT-Havas-Reuter z 15 XII 1921, 8 XI 1926 і 4
I 1935 (5 AR 419); VI. „Propagande par pays” —  Polska (5 AR 442); VII. 
Akta Biura Havas-New York —  korespondencja z Biurem Havas-Var- 
sovie (5 AR 457), korespondencja z polskimi pismami w USA (5 AR 458); 
VIII. Biuro Centralne Agencji Stowarzyszonych — cyrkularze i ankiety

1 Chciałbym  na tym  m iejscu złożyć podziękowanie prof. Terrou, dyrektorow i 
Institut Français de Presse et des Sciences de l ’Inform ation, który łaskawie uzyskał 
dla mnie zgodę dyrektora A FP p. Jean M orin na przejrzenie zespołu.

10 — Hocznik Historii... t. XIII z. 3



442 S P R A W O Z D A N IA

do cyrkularzy (5 AR 474 do 479), korespondencja z agencjami (5 AR 480), 
różne dossiers (5 AR 481).

Havasowskie polonica, mniej liczne, niżby można sądzić po obfitości 
teczek, pod względem merytorycznym dzielą się na następujące grupy: 
a) stosunki PAT ·— Havas, b) praca warszawskiego biura Havasa, с) in­
formacje o innych agencjach polskich, o polskiej prasie i wydarzeniach 
politycznych w Polsce, d) informacje o działalności w Polsce agencji za­
granicznych, e) udział PAT w pracach Agencji Stowarzyszonych, f) pra­
sa polonijna (USA, Francja, Brazylia). Stosunkowo najbardziej obfite
i najciekawsze materiały dotyczą trzech pierwszych tematów.

Stosunki prasowe Havasa z Polską — mimo zainteresowania dla wy­
darzeń na ziemiach Rzeczypospolitej, wykazywanego przez francuską 
opinię publiczną i koła rządzące ·—■ zostały zinstytucjonalizowane i ściślej 
nawiązane dopiero w latach 1921— 1924. Umowa PAT—Havas—Reuter 
z 1921 r. uregulowała istniejące kontakty i wprowadziła agencję polską 
do grona Agences Aliées, które były w  sposób dość despotyczny dyry­
gowane przez Havasa i Reutera, zaś akredytacja pierwszego koresponden­
ta agencji z Place de la Bourse w jesieni 1924 r. umocniła jeszcze po­
zycje Havasa wobec polskiego alianta. Aż do 1931 r. Havas reprezento­
wany był w Polsce tylko przez korespondenta, którym przez rok niespeł­
na był Viguier, zastąpiony od sierpnia 1925 r. przez Kaeppelina. W 1931 r. 
warszawską placówkę przekształcono w Biuro, a jego kierownikami 
(a jednocześnie korespondentami agencji) byli kolejno: Negre (1931— 
1934), Jouve (1934— 1937) i Rieffel (1937— 1939). Jednak aż do wiosny
1939 r. warszawskie Biuro Havasa obsługiwane było przez jednego tylko 
dziennikarza francuskiego i dopiero zaostrzenie sytuacji politycznej w 
Europie oraz przeniesienie punktu ciężkości międzynarodowych zatar­
gów na Polskę spowodowały konieczność wzmocnienia reprezentacji. 
Właściwym twórcą Biura był Kaeppelin, który przekazał swemu na­
stępcy nie tylko zespół administracyjno-pomocniczy, składający się 
z dwóch sekretarek, ale także stałe kontakty z opłacanymi przez Havasa 
dziennikarzami polskimi. Byli nimi Konrad Wrzos (kierownik stołeczne­
go biura „IKC”) jako informator ze strony prasy prorządowej i Adam 
Wapniarski (sekretarz redakcji „ABC”) ze strony prasy opozycyjnej. 
Szczególnie owocna była współpraca z Wrzosem, notabene opłacanym 
nie tylko świetnie (1000 zł miesięcznie), ale także trzykrotnie wyżej niż 
jego kolega z opozycji. Poprzez Wrzosa korespondenci Havasa uzyskali 
współpracę kilku dziennikarzy „IKC” , zdobywając w ten sposób kores­
pondentów terenowych (Kraków, Lwów, Poznań) oraz kontakt z ryskim 
korespondentem krakowskiego potentata, który był cennym źródłem in­
formacji o sprawach bałtyckich i przede wszystkim radzieckich. W 1935 r. 
Gerard Jouve wymienił częściowo zespół współpracowników Biura:



S P R A W O Z D A N IA 443

przerwano kontakt z Wrzosem i Wapniarskim. Przez krótki czas infor­
matorem „prorządowym” był Ksawery Pruszyński, później zorganizowa­
no zespół o nazwiskach mniej głośnych, ale za to liczniejszy: Heiden- 
korn (Warszawa), Urbański (Gdańsk), Loevy (Toruń), Sionkowski (War­
szawa, „prawica” ), Lomozik (Kraków). Pomoc codzienną w pracy kore­
spondenta stanowiły ponadto jeszcze dwie osoby: Anna Kipper, która 
pracowała bez przerwy w latach 1931— 1939 i Michał Kelles-Krauz, pra­
cujący od 1935 r., w 1938 r. zastąpiony przez Antoniego Królikowskiego.

Zgodnie z umową między sojuszniczymi agencjami i z obyczajami 
Havasa praca korespondenta warszawskiego, a później Biura, miała cha­
rakter uzupełniający, zaś podstawowy serwis informacyjny przekazywany 
był wprost przez PAT w dwóch formach: depesze sygnowane „PAT” 
obciążały konto agencji paryskiej, depesze sygnowane „Polagence” na­
dawane były na koszt strony polskiej. Akredytując pierwszego korespon­
denta dyrektor Havasa pisał, że „ograniczać się on będzie do wysyłania 
nam, w uzupełnieniu Waszych informacji, takich czy innych wiadomo­
ści personalnych” 2. Tak też rzeczywiście było, choć sformułowaniu „wia­
domości personalne”  nadawać trzeba raczej charakter rozszerzający. 
W budżecie Biura przewidywana była codzienna 15-minutowa rozmowa 
z Paryżem, a przekazywane informacje obejmowały niekiedy znacznie 
ponad 1000 słów dziennie, gdy limit depesz sygnowanych „PAT” okre­
ślony został na 2000 słów miesięcznie. Biuro warszawskie komunikowało 
się z Centralą telefonicznie, telegraficznie (w tym także szukano dróg 
viai praski korespondent agencji dla depesz, „których nie będę mógł wy­
słać stąd” —  jak pisał Negre)3 oraz korzystając z waliz dyplomatycznych 
Ambasady Francji w Warszawie, którymi wysyłano wiadomości rzeczy­
wiście personalne i nie przeznaczone do druku.

Jak można na podstawie zachowanych dokumentów sądzić, stosunki 
Havasa z PAT nie należały do najbardziej serdecznych i z nielicznymi 
wyjątkami nie wykraczały poza protokóły umów, choć zgodził się paryski 
potentat na obniżenie komisowego za serwisy Havasa i Reutera w po­
równaniu z opłatami wnoszonymi przez inne agencje stowarzyszone. Zda­
rzały się też rewanże ze strony polskiej, jak np. poufny list informujący
o przewidywanych posunięciach na terenie prasy obozu rządzącego4. 
Obok częstych utyskiwań Havasa na zbyt rozbudowany serwis sygno­
wany „PAT” doszło też do kilku poważniejszych zatargów, m. in. ostra

2 5 AR  143, list z 3 X  1924.
s 5 A R  327, list z 3 V II 1931.
4 5 AR 326, list z 30 V III 1929 in form ujący o przygotow aniach do utworzenia 

centralnego pisma prorządow ego i nowej agencji związanej z BBWR. Inna sprawa, 
że K aeppelin pisał o tym do Centrali tydzień wcześniej, a in form acja jego  zaw ie­
rała także nazwiska (5 A R  396, list z 23 V III 1929).



444 S P R A W O Z D A N IA

reprymenda spotkała agencję warszawską za serwis dotyczący niespo­
dziewanego odroczenia obrad Sejmu i Senatu prezydenckim dekretem 
z września 1927 r.: „żaden interesujący szczegół nie został przez was 
przekazany, i to w chwili, gdy konkurencja [...] dała dowód wielkiej ak­
tywności” 5. Na protesty PAT, przeproszenia dyrektora Havasa miały cha­
rakter raczej dwuznaczny, jeżeli weźmie się pod uwagę oficjalną pozycję 
PAT. Pierwszy list z wymówkami (wysłany 5 października) nie był ubli­
żający dla PAT —  zastrzega się Havas —  gdyż „skierowany był w rze­
czywistości do sfer oficjalnych, które mogły, jak sądzimy, wywrzeć 
wpływ na przygotowanie i nadanie waszego serwisu” . Inne starcie, które­
go ślady pozostały w aktach przeze mnie czytanych, miało miejsce 
w dramatycznym okresie przełomu września i października 1938 r., gdy 
A. Kipper, wysłana przez Rieffela na teren Śląska Cieszyńskiego, została 
aresztowana i przez kilka dni więziona przez policję. Rieffel uważał, że 
w ten sposób władze dały wyraz swemu niezadowoleniu ze stosunku 
Havasa do polskiej polityki zagranicznej tego okresu, a chcąc uniknąć 
zatargu przez robienie wstrętów kierownikowi Biura (i obywatelowi fran­
cuskiemu) z całą świadomością zastosowały represje wobec jego pod­
władnej —  obywatelki polskiej6.

Większość korespondencji „poufnej” , kierowanej do Centrali, niestety 
nie zachowała się lub też znajduje się jeszcze „pod kluczem” , toteż in­
formacji o polskiej prasie i polskich agencjach prasowych jest w zespole 
akt Havasa bardzo mało. Obok kilku wiadomości dotyczących polityki 
prasowej rządu7, ciekawsze informacje dotyczą spraw polskich agencji 
prasowych.

Chronologicznie pierwszą z nich była inicjatywa Ludwika Hammer - 
linga, który 1 grudnia 1919 r. zjawił się w siedzibie paryskiej Havasa 
z listem polecającym podsekretarza stanu przy Prezydium Rady Mini­
strów, w celu „przedyskutowania sprawy utworzenia w Polsce Biura 
Wiadomości Telegraficznych i Telefonicznych” i ewentualnej wymiany 
serwisów z agencją paryską8. Wedle notatki sporządzonej przez przed­
stawicieli Havasa, Hammerling, „ami personnel” Paderewskiego, ma za­
miar zorganizować agencję prasową, w której 50% kapitału należeć bę­
dzie do rządu polskiego, i przekształcić PAT, która „odchodząc od stanu 
aktualnego, czysto oficjalnego, uzyska charakter bardziej niezależny,

5 5 A R  143, list z 17 X  1927.
6 5 A R  328, list z 28 X  1938.
7 Por. przypis nr 4. Także np. o dym isji dyrektora PAT G óreckiego (5 A R  396, 

listy z 17 i 23 VIII 1929), o w pływ ach grupy „pułkow ników ” w  P A T  (5 A R  327, 
list z 22 X I 1935), o pozycji „IK C ” (tamże, list z 22 I 1936) czy o stosunkach Becka 
z „Gazetą Polską”  (tamże, list z 14 V  1936).

8 Ta i następne in form acje w g 5 A R  326,



S P R A W O Z D A N IA 445

większą swobodę ruchów, odpowiadającą np. charakterowi i swobodzie 
ruchów Havasa i Reutera” . Ponieważ Havas zaproponował inne warunki 
finansowe niż przedłożone przez Hammerłinga (3000 słów dziennie za 
75 tys. franków, a nie 6000, jak chciał Polak), ten stwierdził, że kontr­
propozycje francuskie przekaże Paderewskiemu. Poufne informacje otrzy­
mane z Warszawy, prawdopodobnie z francuskiego poselstwa, zalecały 
dużą ostrożność wobec Hammerłinga, który —  choć syn Paderewskiego 
z pierwszego małżeństwa —  miał być w Stanach Zjednoczonych jednym 
z kierowników propagandy proniemieckiej czasu wojny, zasilanej w fun­
dusze (mowa w notatce o 100 tys. dolarów) za pośrednictwem przedsię­
biorstwa Hamburg-American Line, dobrze znanego w Wielkopolsce i Ga­
licji jako przewoźnik rzesz emigranckich. Inicjatywa upadła jednak głów­
nie z innej przyczyny: listem z 8 stycznia 1920 r. zawiadamiał Hämmer­
ling, że „otrzymał odpowiedź z sekretariatu ministra zawiadamiającą, 
że z uwagi na zmiany, jakie miały miejsce w Polsce [ustąpienie gabine­
tu Paderewskiego —  A. P.] sprawa nowej agencji informacyjnej prze­
stała być aktualna” . Inicjatywa Hammerłinga stanowiła zapewne frag­
ment aktywności politycznej Paderewskiego, który —  jak wiadomo 
z niewiele późniejszych wydarzeń9 —  nie lekceważyli roli prasy.

Mniej poważna wydaje się być inicjatywa Zygmunta Naimskiego, dy­
rektora Express Télégraphique de l ’Est (East Express), który we wrze­
śniu 1920 r. zjawił się w biurze Reutera i mówiąc o przewidywanym zli­
kwidowaniu PAT zaproponował nawiązanie kontaktu z ETE dysponują­
cą poważnymi kapitałami10. Indagowany w tej sprawie Paweł Kleczkow­
ski, paryski korespondent PAT akredytowany przy Havasie, potwierdził 
dane o zapleczu finansowym ETE i określił ją jako „agencję konkuren­
cyjną” wobec PAT. W poszukiwaniu dalszych informacji o ETE biuro 
Havasa stwierdziło, że agencja ta daje lepszy serwis niż PAT, a jej przed­
stawiciele w Paryżu i Londynie pozostają w „bliskich stosunkach” z pol­
skimi przedstawicielstwami dyplomatycznymi, co zdawałoby się po­
twierdzać informację zamieszczoną w „Deutsche Allgemeine Zeitung” 
(z 12 X  1920 —  wycinek w aktach), że ETE pozostaje na usługach pol­
skiego MSZ. O ETE jest także mowa w odpowiedzi agencji estońskiej na 
cyrkularz Biura Agencji Stowarzyszonych w sprawie konkurencji (23 XI 
1927), w której prosi się PAT o zwalczanie ETE stanowiącej konkurencję 
dla Estończyków, gdyż agencja ta nie ogranicza się do zbierania informa­
cji w Rydze, ale zaopatruje w serwis, i to darmowo, pisma ryskie11.

Uwagę Havasa zwróciła też agencja Transcontinental Press, o której

8 A. P a c z k o w s k i .  I. J. Paderewski i Rzeczpospolita (1920— 1924), „Rocznik
Historii Czasopiśm iennictwa Polskiego” , t. 12, z. 3, s. 327.

10 Ta i następna inform acja w g 5 A R  408.
11 5 A R  474,



446 S P R A W O Z D A N IA

zgromadzono dossier szczupłe, ale interesujące12. Indagowany w jej spra­
wie Rieffel stwierdził, że agencja — kierowana przez Leszka Kirkiena 
(„pochodzenia żydowsko-niemieckiego” ), b. attaché prasowego Ambasady 
RP w Berlinie, którą opuścił po skandalu, jaki wybuchł, gdy wyszło na 
jaw, że „zadenuncjował w gestapo szereg niemieckich dziennikarzy opo­
zycyjnie nastawionych” — jest najprawdopodobniej subwencjonowana 
przez MSZ, a może także przez ambasady niemiecką i japońską. Zwrócił 
też Rieffel uwagę, że korespondenci TP — było ich ośmiu —  związani 
są często z Agencją Telegraficzną Expres (ATE) i hearstowskim Interna­
tional News Service. Agencja Kirkiena, istniejąca осі 1935 r., zaintereso­
wała Havasa, który — charakterystyczne, że nie zasięgając informacji 
w PAT —  uzyskał szereg dalszych wiadomości o TP. Najobfitsze pocho­
dziły z Polski, skąd pisał do Havasa niejaki Ravoux (?), prawdopodobnie 
pracownik Ambasady Francji, który zadeklarował, że zna osobiście Kir­
kiena. Opuścił on Berlin — pisze informator — „w  wyniku rozbieżności 
z Lipskim [...] Kirkien, b. oficer austriacki, później polski, wydawał się 
być człowiekiem Rydza-Smigłego przy Lipskim, człowieku Becka. Mo­
żliwe, że jego agencja działała raczej na korzyść marszałka niż ministra” . 
Rewelacje o denuncjacji, choć prawdziwe, w świetle listu Ravoux (?) na­
bierają mniej drastycznego charakteru, gdyż nie tylko chodziło o jedne­
go dziennikarza skazanego na dożywocie (Schwerdtfeger z „Boersen Zei­
tung”), ale także aresztowanie nastąpiło w wyniku „nieostrożności po­
pełnionych przez Kirkiena i inne osobistości” . Stwierdza dalej informa­
tor, że TP opiera się na wiadomościach uzyskiwanych ze źródeł MSZ lub 
wojskowych. Potwierdza opinie Rieffela, że serwis agencji skierowany 
jest wyłącznie za granicę, do państw leżących „między Rosją i Niemca­
mi” . Dossier uzupełnione jest szczegółami nadesłanymi przez pięciu ko­
respondentów Havasa. Biuro londyńskie stwierdza, że TP założone zo­
stało przez Becka, „aby zwalczać w Europie Centralnej i na Bałkanach 
antypolskie informacje czeskiej agencji Europa-Radio” . Korespondent 
sztokholmski na podstawie rozmowy z polskim attaché prasowym doda­
je, że TP „ma w Polsce dobrą reputację, a jej wiadomości pochodzą ze 
źródeł poważnych” . Korespondentem TP w Sztokholmie był E. G. Re­
gensburger, jednocześnie korespondent „Neue Züricher Zeitung” , ucie­
kinier z Niemiec, gdzie był uprzednio berlińskim korespondentem tego 
słynnego pisma szwajcarskiego. Korespondenci Havasa w Sofii i Belgra­
dzie informują, że tamtejsi współpracownicy TP ·— Vassil Seizoff (Wasyl 
Seizow) i Gadimir Kozomarich (Kosomarić) — należą do ludzi prawicy. 
Kozomarich był dziennikarzem znanym, korespondentem londyńskiego 
„Timesa” , a od czerwca 1938 r. directeur adjoint oficjalnej agencji jugo­

12 5 AR  410,



S P R A W O Z D A N IA 447

słowiańskiej Avala. Informacja o nim uzupełniona jest opinią, że „repre­
zentuje poglądy pro-osiowe” . Korespondent bukareszteński wreszcie 
stwierdza, że tamtejszy informator TP, Stefan Werner, Polak, pozostaje 
w stosunkach z Poselstwem RP.

Choć w dossier TP brak jest informacji o skutkach działania agencji
i zasięgu jej oddziaływania, można jednak uznać, że należała ona do jed­
nej z najważniejszych inicjatyw propagandowych sterowanych przez 
rząd polski13.

Z akt omawianego zespołu, a szczególnie z licznych teczek poświęco­
nych walce z agencjami nie stowarzyszonymi, wynika, że na terenie Pol­
ski penetracja agencji zagranicznych była nikła. Kilka pism, w tym przez 
pewien czas „IKC” , abonowało serwis berlińskiego Ullsteina. Także kilka 
nie wymienianych korzystało z usług wspomnianego już praskiego Cen­
tral Radio związanego z czeskim MSZ. Najpoważniejszą pozycję miała 
amerykańska agencja United Press, która najpierw obsługiwała „IKC”
i „Kurier Poranny” , przez pewien czas także dzienniki Domu Prasy 
(„czerwoniaki” ). Serwis UP telegrafowany był z berlińskiego biura agen­
cji. Dopiero w końcu 1937 r. UP poczyniła poważniejsze kroki celem 
ulokowania się na rynku polskim. W rozmowie z Jouvern, warszawski 
korespondent UP Bersterman stwierdził, że jego agencja „przygotowuje 
się do rozpowszechniania swego serwisu w Polsce bezpośrednio, począw­
szy od 1 stycznia 1938 r., kiedy to wygasa jej kontrakt z ATE, filią MSZ. 
Współpraca z ATE nie zadowalała UP, gdyż oficjalna agencja polska do­
konywała zbyt szczegółowego filtrażu informacji rozpowszechnianych 
przez UP” 14. Plan ekspansji przewidywał, że biuro berlińskie dawać bę­
dzie serwis gratisowo „Dziennikowi Poznańskiemu” , który będzie go tłu­
maczył (z niemieckiego) i przekazywał poznańskim korespondentom pism 
abonujących. Wedle informacji Bestermana abonament (80— 100 doi. mie­
sięcznie) zdecydowały się już wziąć „Kurier Warszawski” i „Mały Dzien­
nik” . UP liczy na 5— 6 pism warszawskich. Inicjatywa najprawdopodob­
niej weszła w stadium realizacji, gdyż w dossier znajdują się dwie de­
pesze Havasa z Warszawy: pierwsza, z 7 lipca 1938 r., informuje o za­

13 Na przykład opinia biura studiów Havasa o znanej agencji O finor była miaż­
dżąca: „[...] Serwis składa się wyłącznie z in form acji antykomunistycznych, do któ­
rych nie przykłada się tu żadnej w agi”  (nota z 26 X I  1930). „Jest to serwis bardziej 
szczegółowy, ale też bardziej pośredni, podobny do tego, antysowieckiego, który otrzy­
m ujem y via Ryga, Rew el czy Kopenhaga (Caro). Brak praw dziw ie świeżych inform a­
c ji: „in form acje  z Charkowa —  przez Budapeszt, z M ediolanu —  przez W iedeń, 
z »Praw dy« —  przez Rygę, z Teheranu —  przez Staimbuł, z Kaukazu —  przez Pa­
ryż i Stambuł, z R osji —  przefc Rygę, Berlin  i Warszawę. W  sumie nic godnego 
uwagi”  (nota z 27 X I  1930 —  obie: 5 A R  409).

14 5 A R  410, list z 15 X I  1937.



448 S P R A W O Z D A N IA

kazie przez MSW kolportażu serwisu UP w języku niemieckim, a druga, 
z 9 lutego 1939 г., o zniesieniu tego zakazu. Sądzić by więc można, że 
pozycja PAT była rzeczywiście monopolistyczna, ale rzecz rozstrzygnąć 
mogą tylko szczegółowe badania, m. in. prasy mniejszości narodowych.

Zespół akt Havasa zawiera kilka informacji dotyczących zaopatry­
wania pism polonijnych w serwis wiadomości z kraju. I tak listem z 24 
sierpnia 1927 r. dyrekcja Havasa wyraziła zgodę na retransmisję, na koszt 
PAT, depesz do Brazylii15. W 1924 r. przedstawiciele PAT składający w i­
zytę w Paryżu prosili o przekazywanie mającemu powstać dziennikowi 
„Wiarus Polski” havasowskiego serwisu polskiego16. Wreszcie biuro nowo­
jorskie Havasa obsługiwało serwisem specjalnym (polskim) w objętości 
300 słów dziennie pięć polskich pism w USA17.

Z pobieżnego przejrzenia kilkudziesięciu teczek dotyczących walki 
z agencjami konkurencyjnymi sądzić można, że sporo interesujących 
przyczynków znaleźliby tam historycy zajmujący się dyplomatyczną grą 
interesów na terenie Europy Centralnej, Bałkanów i państw bałtyckich. 
Także —  rzecz jasna ■— na europejskim pobrzeżu Morza Śródziemnego.

15 5 A R  143.
16 5 A R  326. Próbę uwzględniono, ale na zasadach czysto handlow ych: serwis 

polski będzie przekazywany (za 500 fr. miesięcznie) tylko wtedy, gdy redakcja za­
abonuje norm alny serwis przekazywany pismom prowincjonalnym .

17 5 AR  457 i 458.


