
Jarowiecki, Jerzy

"Kronika okupowanego Krakowa",
Tadeusz Wroński, Kraków 1974 :
[recenzja]
Rocznik Historii Czasopiśmiennictwa Polskiego 15/4, 483-490

1976



R E C E N Z J E 483

sy społeczno-kulturalnej, problemów, jak stosunek do literackiej, a sze­
rzej — kulturalnej tradycji narodu. Nie wystarczy bowiem stwierdze­
nie krytycznego stanowiska wobec okresu międzywojennego czy roman­
tyzmu. Dopiero wyodrębnienie treści i form, które spotykały się z naga­
ną lub aprobatą, mówi coś o rzeczywistym obliczu pisma.

Niewystarczająco też uwzględnione zostały związki ideologiczne po­
szczególnych pism z kierunkami i stronnictwami, z którymi pozostawały 
w stwierdzonej przez autora łączności. Nie zawsze wiadomo, w jakim 
stopniu dane pismo było wykładnią programu partii, w jakim było je­
dynie przez nią subsydiowane, a w jakim zgodność i jedność programo­
wa dotyczyła pewnych tylko treści. Postulat ten nie może oczywiście 
znaleźć zastosowania w każdej sytuacji badawczej. Istniały niewątpli­
wie pisma, ,w których młody, skupiający początkujących autorów zespół, 
nie dochodził w  ogóle do jednolitości poglądów, cóż dopiero mówić o dal­
szych, ściślejszych więzach ideowych. Wydaje się, iż można tak powie­
dzieć o „Na ucho”. Do tej grupy zaliczyć wypadnie też różne efemery­
dy wydawnicze, krótkotrwałe porozumienia łączące ambitnych zapaleń­
ców, literatów, poetów. Być może tutaj zaklasyfikować można „Czuwaj”. 
Gdyby jeszcze wziąć pod uwagę rzesze zwykłych grafomanów, którzy 
panoszyli się po redakcjach, wtedy jasne się stanie, że nie wszystko i nie 
w każdym przypadku można jednoznacznie interpretować. Nie oznacza 
to jednak, iż podjęcie takich zabiegów jest z reguły bezzasadne.

Na zakończenie drobna jeszcze uwaga terminologiczna. Wbrew temu, 
co mogłoby się nasuwać w związku z lekturą wstępu do omawianej pra- 
СУ> pojęcie prasy centralnej nie wiąże się jedynie z miejscem jej wyda­
wania. '

Powyżej zgłoszone uwagi ukazują, na jakie zasadnicze trudności na­
trafia w swych pracach badacz prasy, jak wiele problemów zostało nie 
rozwiązanych, zwłaszcza w dziedzinie metodologicznej, i jak daleka jest 
jeszcze droga do systematyzacji rozproszonych, niejednokrotnie zacho­
wanych jedynie we fragmentach materiałów.

Daria Nałęcz

Tadeusz W r o ń s k i ,  Kronika okupowanego Krakowa, red. naukowy K azi­
mierz Radziwończyk, K raków  1974, ss. 562, fotografie, tablice, bibliografia.

Z pełną satysfakcją należy odnotować ukazanie się książki Tadeusza 
Wrońskiego Kronika okupowanego Krakowa, publikacji mającej charak­
ter diariusza pisanego w formie krótkich, może nawet nazbyt krótkich 
kronikarskich zapisów, na które złożyło się 2666 różnorodnych informa­
cji opracowanych czy odnotowanych na podstawie rozlicznych źródeł: 
relacji, wspomnień, notatek prasowych w niemieckiej prasie wydawanej



484 R E C E N Z J E

w  języku polskim i w  polskiej prasie podziemnej, urzędowych dokumen­
tów niemieckich i zachowanych dokumentów organizacji podziemnych. 
Satysfakcja tym większa, że Kronika  dotyczy miasta stanowiącego dru­
gie centrum życia konspiracyjnego w okupowanej przez hitlerowców  
Polsce, miasta walczącego, grodu, którego patriotyzm można mierzyć 
tysiącami nazwisk ludzi z list rozstrzelanych, setkami egzekucji, ilością 
aresztowanych i wywiezionych do obozów śmierci; miasta, nad którym  
ciążył Oświęcim, katownia gestapo na Pomorskiej, więzienie Montelupich. 
Tu brały swój początek liczne organizacje konspiracyjne, stronnictwa po­
lityczne, tu rozwijała się w  podziemiu tajna oświata szkolna i uniwer­
sytecka, tędy przechodziły szlaki kurierskie, tu mieściły się punkty prze­
rzutowe, rozwijała literatura i tajna prasa.

Kronika  jest dziełem młodego badacza, pracownika Muzeum Histo­
rycznego, którego wspomagali ludzie dobrej woli przekazując swe ma­
teriały i wspomnienia, udzielając rad i wskazówek. Aż dziw bierze, że 
pracę tę  wykonywał jeden człowiek, a nie zespół historyków, których w 
Krakowie, dużym ośrodku akademickim, nie brak. Być może ustrzegłoby 
to autora przed wieloma niedociągnięciami czy błędami. Metoda kroni­
karska, przyjęta przez Wrońskiego, budzi bowiem niekiedy wrażenie 
niedosytu, a nawet uzasadnionego niepokoju. Szczególnie niepokój ten 
wywołany jest doborem materiału, jego selekcją; nie ujawnione bowiem  
zostały kryteria, jakimi posługiwał się autor, tworząc swe kronikarskie 
zapisy. Bogactwo źródeł, jakimi się posługiwał, na co wskazuje załączona 
bibliografia odnotowująca aż 580 pozycji, nie znalazło ■— moim zdaniem 
nieprofesjonalisty —  pełnego odbicia w  zarejestrowanych faktach. A przy­
pomnijmy, że Wroński zbadał podstawowe zespoły archiwalne znajdu­
jące się w Głównej Komisji Badań Zbrodni Hitlerowskich w Polsce (w 
tym np. Akta procesu Józefa Bühlera, Dziennik Hansa Franka), Central­
nym Archiwum КС PZPR (materiały KG AK, Armii Ludowej, Delega­
tury Rządu), Wojskowym Instytucie Historii, Okręgowej Komisji Badań 
Zbrodni Hitlerowskich, Archiwum m. Krakowa i Województwa, a także 
zbiory innych instytucji oraz bibliotek, osób prywatnych. Można z po- 
dziwepi wyrażać się o mrówczej wręcz pracy sumiennego badacza. Mi­
mo to budzą wątpliwości proporcje wykorzystania polskich materiałów 
archiwalnych odbijających życie konspiracji i źródeł niemieckich urzę­
dowych lub z niemieckich informacji prasowych. W moim przekonaniu 
proporcje zostały tu poważnie zachwiane. Tak np., gdy prześledziłem  
informacje kronikarskie dotyczące życia kulturalnego w Krakowie pod­
czas okupacji hitlerowskiej, znalazłem przede wszystkim nadmiar odno­
towanych imprez organizowanych przez okupanta, stosunkowo zaś nie­
liczne ujawniające nurt pulsującego życia kulturalnego w podziemiu. 
W Krakowie rozwijał się teatr konspiracyjny, organizowano wieczory 
muzyczne, poetyckie, literackie, wydawano tomiki wierszy młodych poe­
tów konspiracyjnych, spośród których np. Jerzy Szewczyk („Szarzyń-



R E C E N Z J E 485

ski”), Eugeniusz Kolanko („Bard”) zostali rozstrzelani: działał tajny uni­
wersytet, funkcjonowały komplety tajnego nauczania. Budzi też wątpliwo­
ści dobór ilustracji. Można np. się zastanawiać, jaką funkcję informacyj­
ną czy inną pełnią zamieszczone w pracy zdjęcia typu: „Niemieccy ofi­
cerowie przed rozkładem jazdy na dworcu w Krakowie” (s. 203), „H. 
Frank przemawia na Stadionie Miejskim...” (s. 286), „H. Frank podczas 
urzędowania na Wawelu” (na zdjęciu Frank przy biurku, s. 294), pod­
czas gdy już wcześniej zamieszczono kilkanaście zdjęć z „wielkorządcą” 
Generalnej Guberni.

Wartość Kroniki podnoszą niewątpliwie aneksy, bibliografia i indeks. 
Wśród materiałów zamieszczonych w aneksie zwracają uwagę: W ykaz  
aresztowanych w  Collegium Novum w  dniu 16 XI 1939 r., W ykaz kra­
kowskich Stowarzyszeń i Związków zlikwidowanych na mocy rozporzą­
dzenia generalnego gubernatora z dnia 23 VII 1940 r., Niemieckie nazwy  
ulic i placów krakowskich sprzed 1 VI 1941 r. (nie rozumiem tylko, 
dlaczego autor umieścił najpierw nazwy niemieckie, a potem dopiero 
polskie!) oraz Wykaz prasy konspiracyjnej wychodzącej w  Krakowie w  
okresie okupacji 1939— 1945.

Nie zamierzam bliżej analizować całej Kroniki, interesuje mnie 
przede wszystkim załączony do niej w  Aneksie W ykaz prasy konspira­
cyjnej wychodzącej w  Krakowie w  okresie okupacji 1939— 1945, prasa 
konspiracyjna bowiem jest dziś szczególnym świadectwem nieugiętej 
wałki narodu o swoje istnienie. W okresie okupacji cieszyła się ogrom­
nym powodzeniem, gdyż okupant hitlerowski, zmierzając do zdławienia 
kultury i wyniszczenia narodu, pozbawił społeczeństwo polskie zupełnie 
praw wydawania własnej prasy. Usiłował ją zastąpić pismami hitlerow­
skimi wydawanymi w języku polskim, redagowanymi przez niemieckich 
redaktorów przy współudziale nielicznych osób pochodzenia polskiego, 
które zadeklarowały gotowość współpracy z Niemcami (m.in. J. E. Skiw - 
ski, F. Budrecki, P. Paliwoda-Matiolański. J. Sierzputowski H. Wielgo- 
masowa, S. Homan). Stan badań nad konspiracyjną prasą, dziś już dość 
zaawansowany, pozwala na ukazanie ogólnego obrazu podziemnej dzia­
łalności wydawniczej. W dalszym ciągu jednak brakuje jeszcze szczegó­
łowych badań dotyczących prasy regionalnej, by nie użyć określenia 
„prowincjonalnej”. Stąd też w  podejmowanych próbach określenia liczby 
tytułów wydawanej prasy, jej wydawców, składów redakcyjnych zdarza­
ją się drobne potknięcia czy też luki.

Tak też się dzieje w  przypadku Wykazu prasy konspiracyjnej wycho­
dzącej w  Krakowie w  okresie okupacji 1939—1945, opracowanego przez 
Tadeusza Wrońskiego przy współudziale Mieczysława Zająca. Wiadomo 
obecnie, że w Krakowie ukazywały się 154 tytuły pism konspiracyjnych, 
podczas gdy autor wymienia tylko 137 tytułów, spośród nich zaś 33 zna­
lazły się nadto wśród notatek kronikarskich podstawowego tekstu kroni­
ki, z czego należy wnioskować, że o nich autorzy wiedzieli najwięcej.



486 R E C E N Z J E

Gwoli prawdy należy dodać, że w stosunku do Centralnego katalogu 
polskiej prasy konspiracyjnej, wydanego w roku 1962, jest to ogromny 
postęp, gdyż jego autorzy wśród 1123 tytułów pism konspiracyjnych w y­
mienili tylko 96 wydawanych w Krakowie,

W Wykazie... pominięto kilka tytułów, m.in:
„Grunwald” — pismo powstałe z inicjatywy konspirującej grupy o tej 

samej nazwie, skupiającej przede wszystkim uczniów z dawnego IV 
Gimnazjum im. H. Sienkiewicza oraz bliżej nie określoną młodzież 
z dzielnicy Podgórze. Pismo ukazywało się na przełomie lat 1939— 1940. 
Z pismem związane były następujące osoby: Bogusława Czuprynówna 
(red. naczelny), Zdzisław Kosiek, Maria Grabowska, Bolesław Głębowicz, 
Julian Oszacki, Emil Dańko. Ukazało się 5—7 numerów, z których za­
chowały się nry 1, 2, 4/5, (BJ, IH PAN). Autorzy zasugerowali się za­
pewne mylną informacją L. Dobroszyckiego (poz. 250, s. 83), że pismo 
ukazywało się w Krakowskiem;

„Szturmowiec” — pismo Szarych Szeregów wychodzące od grudnia 
1944 do stycznia 1945 r. w  postaci powielonej. Nosiło podtytuł: „BS 
[Bojowe Szkoły], Komunikaty AK”. W Centralnym katalogu... jako miej­
sce wydania mylnie odnotowano: Krakowskie;

„Nowa Polska” — pismo powstałe z inicjatywy Narodowej Organizacji 
Wojskowej (NOW), związanej z SN. Redaktorem był szef prasowy NOW 
w Krakowie, Tadeusz Mildner („Mściwoj”). Pierwszy numer pisma uka­
zał się we wrześniu 1941 r. w  postaci powielonego, 12-stronicowego ze­
szytu (zachowany w zbiorach prywatnych);

„Odwet” — organ Powstańczej Organizacji w Krakowie, ukazujący 
się w  1940 r. w  Krakowie, redagowany przez Tadeusza Mildnera; pismo 
ukazywało się w  pierwszych czterech miesiącach; egzemplarze się nie 
zachowały;
. „Bims” — pismo młodzieżowe o charakterze społeczno-wychowaw­
czym, wielostronicowe, powielane na hektografie spirytusowym w liczbie 
30—40 egz. Redaktorem był Wiesław Zapałowicz. Z pisemkiem współpra­
cowali: Jerzy Szewczyk, poeta i redaktor naczelny krakowskich pism 
konspiracyjnych „Bez Wędzidła”, „Na ucho”, „Czuwaj”, Magda Choda- 
kówna, Tadeusz Mohr, Jadwiga Waruszyńska, Przemysław Wilkosz. 
„Bims” wydawany był z inicjatywy indywidualnej, współpracownicy 
i redaktorzy związani byli z Szarymi Szeregami i AK. Zachowały się 
dwa numery, 1 i 2, w  zbiorach prywatnych;

„Wir” — pismo wydawane z inicjatywy osób związanych z Delegatu­
rą Rządu w Krakowie; redaktorem był Szubert („Szucki”), pierwszy kie­
rownik Wydziału Informacji i Prasy w krakowskiej Delegaturze. Pismo 
ukazywało się w postaci maszynopisu, informowało o sytuacji politycznej, 
gospodarczej okręgu, o represjach okupanta; nie zachował się żaden 
egzemplarz;

„Głos Polski. Gazetka dla Naszej Wsi” — dziennik wydawany przez



R E C E N Z J E 487

grupę „Silesia” ■—■ ZWZ w. 1940 r. w postaci powielanej; zachowane 
egzemplarze w zbiorach prywatnych; ·

„Polska Informacja Antykomunistyczna” —  pismo Społecznego Ko­
mitetu Antykomunistycznego, wydawane nieregularnie w 1944 r. w Kra­
kowie w postaci drukowanej (mała ósemka). Pierwszy numer ukazał się 
w styczniu, liczył 12 stron. Pismo miało podobny charakter, jak „Agencja 
A”,

Piszący te słowa zdaje sobie sprawę z ogromnego trudu, z jakim 
przychodziło i przychodzi dokonać różnych ustaleń związanych z poszcze­
gólnymi pismami podziemnymi. Stąd poniższe uwagi traktuje się jako 
uzupełnienie informacji zawartych w Wykazie... Zatrzymajmy się zatem  
przy niektórych tytułach pism:

„Czuwaj” — wielostronicowe pismo wydawane przez Szare Szeregi 
(10 stron), dwutygodnik powielany, ukazujący się od 15 XI 1943 r. Re­
dagowane przez zespół pod kierunkiem Jerzego Szewczyka („Szarzyń- 
ski”). Z pismem ściśle współpracowali: Stanisław Szczerba („Linus”), któ­
ry zajmował się powielaniem pisma, Eugeniusz Kolanko („Bard”), który 
odpowiadał za dział poezji, Adam Kania („Akant”), jeden z inicjatorów 
założenia pisma;

„Duch Polski” — autorzy podali, iż było to pismo SL. Rzecz mało 
prawdopodobna. W podtytule pisma zawarto informację: „Wyraz Samo­
dzielnej Myśli Pracującego Duchem Narodu”. Podzielić wypadnie pogląd 
L. Dobroszyckiego (Centralny katalog..., poz. 166), że było to wydawnic­
two bliżej nie określonej grupy;

„Dziennik Radiowy” (— organ SZP—ZWZ—AK, który po upadku 
powstania warszawskiego ukazywał się w  Krakowie, wydawany w posta­
ci maszynopisu, nie zaś drukiem. Autorzy zresztą dwukrotnie wymienia­
ją ten tytuł, w  poz. 18 i 20, sugerując, że chodzi tu o różne pisma;

„Głos Ludu” — w Wykazie... figuruje jako pismo SL. W Krakowie 
takiego pisma SL nie wydawało. Natomiast tygodnik pod takim tytułem  
wydawany był od stycznia 1940 r. (a nie od 1939 r.) przez grupę „Silesia”, 
która weszła następnie w  skład ZWZ. Redaktorem naczelnym był Tade­
usz Jakub Dobrowolski. Współpracowali z nim Maria Chrzanowska, Ma­
ria Dziamianka, Mieczysława Dobrowolska, Helena Moskwa-Fikowa, A l­
fred Kowalski, Stefania Mackiewicz, Helena Spoczyńska. Pismo powie­
lano początkowo w nakładzie 1000— 1500 egzemplarzy (nie był to więc 
maszynopis). Nosiło podtytuł: „Gazeta dla Naszej Wsi”, a nie „Gazeta 
dla Wszystkich”;

„Głos Narodu” ·— mylnie podano, że ukazywał się od 1942 r. Wycho­
dził w 1944 r. w  postaci drukowanej, wydawany nieregularnie.

„Głos Podziemia” —-  nie ukazywał się w  Krakowie, lecz w. Miechowie, 
w postaci maszynopisu w 1944 r.; pismo AK;

„Głos Polski” — autorzy wymieniają tu dwa pisma pod tym tytułem, 
wskazując, że wydawcą pierwszego było SD, przy drugim oprócz znaku



488 R E C E N Z J E

zapytania i datą „I 1944” nie zamieszczają żadnej informacji. Rzecz 
wymaga uporządkowania. Otóż w  Krakowie ukazywały się trzy pisma 
pod tym tytułem:

„Głos Polski. Komunikat” — organ SD, którego pierwszy numer uka­
zał się z datą 31 maja 1940 r. w  postaci powielanej (formatu A4), począt­
kowo jedno a następnie dwustronnie. Dziennik zmienił tytuł 17 czerw­
ca na „Kurier Polski”, który przyjął nową numerację;

„Głos Polski” —  dziennik ZWZ; miał podtytuł „Gazetka dla Naszej 
Wsi”, pismo powielane;

„Głos Polski” pismo NSZ, drukowane w 1944 r. W przypadku tego 
pisma sprawa może być dyskusyjna, gdyż zachowały się informacje 
o niemieckich próbach wydawania pism dywersyjnych, formą i treścia­
mi przypominającymi pisma podziemne. Jedno z nich nosiło tytuł podob­
ny;

„Głos Wsi” — autorzy utrzymują, iż było to pismo SL. Informacja 
nieścisła. Tygodnik ten, noszący podtytuł „Tygodnik dla Naszej Wsi”, 
wydawany był przez ZWZ — grupę „Silesia” jako kontynuacja pisma 
„Głos Ludu”, pod redakcją tego samego redaktora; zmieniła się technika 
wydawania: jesienią 1940 r. pismo drukowano w nakładzie do 5 tys. 
egzemplarzy. Ukazywało się do 26 maja 1941 r. Kolportowane było przez 
różne organizacje, w  tym też przez ludowców;

„Hechałue Halochem” —  zapewne chodzi o pismo „Hechalue Halo- 
hem”, pismo wydawane przez grupę Akiba wchodzącą w skład Bojowej 
Organizacji Żydowskiej Młodzieży Chalucowej. Był to tygodnik ukazu­
jący się od maja 1942 r. do 13 marca 1943 r.*w Krakowie (nie zaś od 
1940 r., jak piszą autorzy), a od 18 XI 1943 r. w  Bochni. Technika mie­
szana: najpierw maszynopis, a dopiero od nr 35 z 1943 r. powielane. 
Redagowane było przez Szymona Draengiera („Szymek”) i jego żonę 
Gustę z d. Dawidson („Justyna”). Pismo wydawane było w  języku pol­
skim, jedynie tytuł winiety był dwujęzyczny: hebrajski i polski (L. Do- 
broszycki w  Centralnym katalogu... mylnie informował, że pismo wyda­
wane było w  języku hebrajskim, s. 86);

„KAR” [Krakowska Agencja Radiowa] — w Wykazie... jako wydaw­
cę wymienia się DR—AK. Informacja błędna; było to pismo agencyjne 
PPS opierające się głównie na komunikatach radia londyńskiego i radio­
stacji „Swit”. Nasłuch prowadziła Jadwiga Rysiewicz („Zośka”) w mie­
szkaniu przy ul. Podwale;

„Komunikat Informacyjny OKRMP” [Okręgowego Komitetu Ruchu 
Mas Pracujących] PPS—WRN wydawany był w  latach 1942— 1944, a nie
1942—1945;

„Komunikaty Radiowe. Przegląd Wojskowy” — tytuł powtórzony 
za rekonstrukcją ustaloną dość dowolnie w  Centralnym katalogu... (poz. 
361). Takie pismo nie istniało. W rzeczywistości chodzi tu o „Przegląd



R E C E N Z J E 489

Wojskowy”, ukazujący się w latach 1942— 1944 w Krakowie, wydawany 
przez AK; .

„Krakowskie Wiadomości Codzienne” — nie ukazywały się w  latach
1943— 1944, jak informują autorzy za L. Dobroszyckim (poz. 368), lecz 
w latach 1944— 1945;

„Ku pokrzepieniu” — nosił podtytuł „Biuletyn Informacyjny”;
„Kurier Narodowy” —  dziennik SN o podtytule „Gazeta Codzienna” 

ukazywał się tylko przez jeden rok —■ 1944, a nie jak autorzy informują 
od sierpnia 1940 do stycznia 1945;

„Ku wolności” — pismo to wydawane było w  Brzesku (a nie Krako­
wie) przez SL i BCh (nie zaś przez AK);

„Kurier Powszechny” — nie był organem SPD i DR, lecz półoficjal- 
nym organem Delegatury, która uruchomiła to pismo dzięki energii sze­
fa „Iskry” (cywilny odpowiednik wojskowego BIP) Tadeusza Seweryna 
(„Socha”). Ponieważ „Socha” został kierownikiem Walki Cywilnej, sta­
nowisko po nim objął Jan Szczepański, wysunięty przez ludowców, a na­
stępnie Adam Bar, członek SD; w zespole redakcyjnym znaleźli się lu­
dzie związani z SD, a pomocy w druku udzielał Stefan Kamiński, też 
związany z SD;

„Nowa Gospodarka” — miesięcznik SL o charakterze teoretyczno- 
-programowym, wydawany przez Wydział Planowania Okręgowego Kie­
rownictwa Ruchu Ludowego; redaktorem był Jerzy Matus („Bocheński”). 
Pierwszy numer ukazał się 20 listopada 1944 r„ a nie w listopadzie 1941 
jak piszą autorzy;

„Pocięgiel” — nie był satyrycznym pismem krakowskim, lecz lwow­
skim, na co wskazuje m.in. analiza zawartości pisma;

„Słowo Polskie” — nie było organem Delegatury, lecz wydawnictwem  
SD, co zresztą już wcześniej ustalił L. Dobroszycki (poz. 797).

„Watra” —  pismo pod takim tytułem  w Krakowie się nie ukazywało 
(być może błąd zecerski), natomiast od VI 1943 do 22 IV 1944 r. wycho­
dziło pismo „Watra”, noszące podtytuł „Pismo Młodzieży Polskiej”. Nie 
było pismem AK, redagowali je natomiast ludzie z Szarych Szeregów, 
AK i SPD. Finansowało pismo SPD, a gdy program pisma przestał SPD 
odpowiadać, SPD cofnęło pomoc techniczną i pieniężną. Redaktorami pi­
sma byli: Tadeusz Staich („BG”, „Bartuś Gronikowski”), Stanisław  
Szczerba („Linus”), Eugeniusz Kolanko („B”, „Bard”), Adam Kania 
(„Akant”), nie było natomiast w  składzie redakcji Anieli Szmagerowej. 
Do najbliższych współpracowników m.in. należeli: Janusz Benedykto- 
wicz („Ludomir”), Zdzisław Wójcik („Cras”), Jan Duda („Jaś Łuczywo”). 
Z pismem współpracowało wiele osób, m.in. krakowski poeta Jerzy Szew­
czyk („Szarzyński”).

Przedstawione wyżej uwagi nie wyczerpują oczywiście całości infor­
macji, o które należałoby wzbogacić Wykaz prasy konspiracyjnej wycho­
dzącej w  Krakowie w  okresie okupacji 1939— 1945. Przytaczam je raczej



490 R E C E N Z J E

tytułem przykładu wskazującego na poważne trudności, jakie napotyka 
badacz usiłujący z ogromnego gąszczu istniejących źródeł i opracowań 
wydobyć potrzebne mu treści. Tym wyżej przychodzi cenić zamysł au­
tora i jego realizację nawet w sytuacji, gdy nie jest ona w pełni dosko­
nała. Można mieć natomiast pewne pretensje do redaktora naukowego 
tomu, że podejmując się tak odpowiedzialnej funkcji nie zadał sobie 
trudu, by uchronić tak pożyteczne i cenne wydawnictwo, jakim jest 
niewątpliwie Kronika okupowanego Krakowa  T. Wrońskiego, przed róż­
nymi mankamentami.

Jerzy Jarowiecki


