


T. VI (2003) Z. 1 (11) ROCZNIK
ISSN 1509 1074 HISTORII PRASY POLSKIEJ

The Workers’Agency in Agencja Robotnicza
the years 1948-1972. w latach 1948-1972.

An outline Zarys problematyki
of research badawczej

Instytut Bibliotekoznawstwa
i Dziennikarstwa 

Akademia Świętokrzyska 
ul. Leśna 16 

PL 25-509 Kielce

Renata
PIASECKA

KEY WORDS 
press agencies, history, the Polish 

United Workers’ Party, public 
journalism, press

SŁOWA KLUCZOWE
agencje prasowe, historia, PZPR, 
publicystyka, prasa

ABSTRACT
The article outlines the activities of the 

Workers’ Agency (Agencja Robotnicza), an 
official press agency of the Polish United 

Workers’ Party. The Agency was established 
on 15 December 1948 as a result of 

a merger between press agencies of the 
Polish Workers’ Party and the Polish 

Socialist Party. The Publicist and Information 
Agency was added to the Workers’ Agency 

in 1967. The Agency reported to the 
Workers’ Publishing Cooperative “Prasa”. It 
was dissolved by the Party’s order in 1972.

ABSTRACT
W artykule przedstawiono zarys 
działalności Agencji Robotniczej, 
która posiadała status oficjalnej 
agencji prasowej PZPR. Omawiana 
instytucja powstała 15 grudnia 1948 r. 
w wyniku połączenia agencji prasowych 
PPR i PPS. W 1967 roku włączono do niej 
Agencję Publicystyczno-Informacyjną (API). 
Agencja Robotnicza podlegała 
koncernowi RSW „Prasa”. Została 
zlikwidowana w 1972 roku na mocy 
decyzji władz partyjnych.



106 ARTYKUŁY I ROZPRAWY

Streszczenie

Agencja Robotnicza stanowiła jeden z ważniejszych elementów systemu prasowego PRL. W la­
tach 1948-1972 obsługiwała codzienną prasę partii rządzącej, specjalizując się głównie w' publicystyce
o treści propagandowej, ideologicznej, ekonomicznej, naukowej i kulturalnej. W zakresie publicystyki 
międzynarodowej była wyłącznym dostawcą materiałów dla prasy terenowej.

W 1967 roku w związku z wchłonięciem API przekształciła się w agencję o profilu publicystycz- 
no-informacyjnym, obsługującą również niepartyjną prasę poranną i popołudniową. Wieloletnim redak­
torem naczelnym AR był Jacek Groszkiewicz. Od końca 1970 roku w Biurze Prasy rozważano kon­
cepcję reorganizacji agencji. Ostatecznie została zlikwidowana w 1972 roku, a jej agendy przejęły: 
Polska Agencja „Interpress”, „Trybuna Ludu” oraz Polska Agencja Prasowa.

ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ



Renata Piasecka AGENCJA ROBOTNICZA W LATACH 1948-1972... 107

Przedmiot niniejszego opracowania stanowi zarys działalności 
Agencji Robotniczej, która funkcjonowała w latach 1948-1972 jako 
oficjalna agencja partii komunistycznej. Omawiana instytucja obsłu­
giwała codzienną prasę PZPR, odgrywając tym samym ważną rolę 
w oficjalnym obiegu informacji epoki PRL. Jej działalność znalazła 
dotąd słabe odzwierciedlenie zarówno w literaturze przedmiotu, jak  
i zachowanych materiałach źródłowych1.

Niniejszy tekst powstał na bazie materiałów zgromadzonych 
w Archiwum Akt Nowych, w zespołach: CA KC PPR (Wydział Propa­
gandy), CA KC PZPR (Wydział Prasy i Wydawnictw oraz Biuro Prasy) 
oraz Polska Agencja Prasowa. Zasadnicza część pracy opiera się na 
źródłach dotychczas nieznanych, objętych jeszcze do niedawna karencją 
archiwalną.

Geneza omawianej instytucji wiąże się z działalnością powojen­
nych agencji prasowych, obsługujących prasę partyjną PPR i PPS. 
W dniu 20 lutego 1946 roku Sekretariat KC PPR powołał Robotniczą 
Agencję Prasową (RAP) z siedzibą przy ulicy Smolnej w Warszawie, 
w 4-pokojowym lokalu odstąpionym przez redakcję „Głosu Ludu”2. 
Agencja funkcjonowała w ramach wydawnictwa „Książka”. Struktury 
organizacyjne RAP zostały stworzone przez Hieronima Kalthenberga, 
po czym do końca 1946 roku kierownictwo polityczne tej instytucji 
sprawował czołowy ideolog partyjny Roman Werfel — dyrektor partyj­
nego wydawnictwa „Książka” oraz dwukrotny redaktor naczelny „Głosu

1 Niewielkie wzmianki na temat AR odnaleźć można w kilku zaledwie opraco­
waniach o charakterze prasoznawczym; S. K u ś m i e r s k i ,  Propaganda polityczna 
PPR w latach 1944-1948, Warszawa 1976; Encyklopedia wiedzy o prasie , red. J. Ma­
ślanka, Wrociawr 1976; J. Ł o j e k ,  J. M y ś l i ń s k i ,  W W ł a d y k a ,  Dzieje prasy polskiej, 
Warszawa 1988; M. C i e ć w i e r z ,  Polityka prasowa 1944-1948, Warszawka 1989; 
A. K o z i e ł ,  Studium o polityce prasowej PZPR w latach 1948-1957, Warszawa 1991; 
t e n ż e ,  Prasa w latach 1944-1989, [w:] Prasa, radio i telewizja w Polsce. Zarys dzie­
jów.  Warszawa 1999; PWN Leksykon. Media , red. E. Banaszkiewicz-Zygmunt, Warsza­
wa 2000.

2 Archiwum Akt Nowych (dalej AAN), Oddział VI (Archiwum Lewicy Polskiej) 
(dalej skrót — Oddz. VI (ALP), CA KC PPR, sygn. 295/X-27, k. 6-7.

TOM VI (2003), ZESZYT 1(11)



108 ARTYKUŁY I ROZPRAWY

Ludu”3. W dniu 11 marca 1946 roku stanowisko redaktora naczelnego 
RAP objął Andrzej Jan Nowicki (1906-1982), kierujący wcześniej „Po- 
lpressem ”, a po jego odejściu do „Gazety Pomorskiej” kierownictwo 
RAP przeszło w ręce Bronisławy Merz4. RAP miała charakter centralnej 
agencji publicystycznej, której główne zadania zostały określone jako 
popularyzowanie polityki partii oraz podnoszenie poziomu ideowo- 
politycznego terenowej prasy PPR.

Zgodnie z decyzją Sekretariatu KC PPR Robotnicza Agencja Prasowa zo­
stała powołana do życia w celu zaopatrywania prasy partyjnej w instruk- 
tywne materiały publicystyczne, odzwierciedlające pogląd i ustosunkowa­
nie się naszej Partii do poszczególnych zagadnień życia politycznego, 
społecznego, gospodarczego, kulturalnego itd. Jednym z powodów zorga­
nizowania RAP-u było również dążenie czynników kierowniczych naszej 
Partii do podniesienia poziomu ideowo-politycznego prowincjonalnej prasy 
peperowskiej, która z braku wykwalifikowanych kadr popełniała często 
błędy.5

Do odbiorców biuletynu omawianej agencji należały instytucje 
państwowe oraz centralne i terenowe dzienniki partyjne: „Głos Ludu”, 
„Trybuna Pomorska”, „Trybuna Robotnicza”, „Trybuna Dolnośląska”, 
„Echo Krakowa”, „Sztandar Ludu”, „Głos Robotniczy”, „Chłopska Dro­
ga”, z których większość zalegała z opłatami za abonament6. Ze wzglę­
du na poważne problemy kadrowe i finansowe RAP nie była w stanie 
sprostać oczekiwaniom swych partyjnych dysponentów, o czym świad­
czy m.in. zamieszczony poniżej fragment notatki Wydziału Propagandy 
KC PPR, zawierający negatywną ocenę poziomu pracy omawianej 
instytucji:

Agencja zatrudnia 13-tu pracowników łącznie z naczelnym redaktorem 
[A. J. Nowicki — przyp. R.P.] i zastępcą, z tego 6-ciu można uważać za 
wykwalifikowanych, reszta natomiast nie odpowiada temu poziomowi, 
jaki powinien być utrzymany w dużej agencji. Sam Redaktor Naczelny

3 Tamże, k. 47. Fakt ten nie znalazł jednak odzwierciedlenia w słynnym wywia­
dzie udzielonym T. Torańskiej, jak również w Leksykonie polskiego dziennikarstwa  au­
torstwa E. Ciborskiej. Zob. T. T o r a ń s k a ,  Oni , Warszawa 1989; E. C i b o r s k a ,  Leksy­
kon polskiego dziennikarstwa, Warszawa 2000.

4 AAN, Oddz. VI (ALP), CA KC PPR, sygn. 295/X-27, k. 47-47a; E. C i b o r s k a ,  
Dziennikarze z  władzą (nie zawsze) w  parze, Warszawa 1998, s. 112.

5 AAN, Oddz. VI (ALP), CA KC PPR, sygn. 295/X-27, k. 47-47a.
6 Tamże, k. 46.

ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ



Renata Piasecka AGENCJA ROBOTNICZA W LATACH 1948-1972. 109

stwierdza, że z tą obsadą personalną nie można mówić o pozytywnej pra­
cy. [...] Wśród osób stale współpracujących z agencją, a nie będących 
pracownikami etatowymi brak jest autorów wybitnych (poza niewielkimi 
wyjątkami). Wysiłki agencji w kierunku utrzymania serwisu artykułowe­
go na wysokim poziomie wydają się niedostateczne. Dużym błędem są 
poważne zaległości w wypłacie honorariów autorskich sięgające kilku 
miesięcy wstecz, a obniżające prestiż agencji i zniechęcające do współpra­
cy z nią. Redaktor Naczelny przeciwny jest rozbudowie agencji, oceniając 
pesymistycznie przede wszystkim sytuację personalną (brak odpowied­
nich ludzi do pracy).
Na podstawie rozmów przeprowadzonych z Naczelnym Redaktorem 
i zastępcą, jak również obserwacji powierzchownej wydaje się, że Naczel­
ny Redaktor nie stoi na wysokości zadania. Nie potrafi on sprecyzować 
jaka jest zasadnicza linia pracy agencji, a nawet niezbyt dokładnie zo­
rientowany jest w schemacie organizacyjnym.7

Podstawowe źródła informacji RAP stanowiły: prasa zagranicz­
na, instytucje państwowe i społeczne oraz kontakt z tzw. „terenem”. 
A. J. Nowicki w piśmie skierowanym do Sekretariatu KC zwracał 
jednak uwagę na brak wytycznych i wskazówek politycznych z Wydzia­
łu Propagandy i Prasy, co utrudniało statutową działalność agencji 
i zmuszało pracowników „do czerpania wiadomości o stanowisku Partii 
u przygodnych rozmówców”8.

Niestety, jak dotychczas stosunek pod tym względem czynników kierow­
niczych Partii do centralnej partyjnej agencji publicystycznej przedstawia 
wiele do życzenia. Tak np. do chwili ostatniej reorganizacji Wydziału 
Propagandy i Prasy KC nie otrzymywaliśmy prawie wcale żadnych wska­
zówek politycznych. Przyjętym jest w naszej Partii, że jednym ze sposo­
bów informowania wyższego aktywu partyjnego o stanowisku politycz­
nym kierownictwa naszej partii są systematycznie zwoływane narady 
w KC poświęcone poszczególnym zagadnieniom oraz rozszerzone plenum 
KC. Obecność na takich naradach, które są dostępne stosunkowo szersze­
mu gronu członków aktywu partyjnego, umożliwiłoby nam bezpośrednie 
zapoznanie się z linią polityczną naszej Partii. Kierując się wytycznymi 
tych narad moglibyśmy za pośrednictwem publicystyki RAP-u doprowa­
dzić je do wiadomości szerokiego ogółu czytelników prasy peperowskiej. 
Na narady takie dotychczas jednak ani redaktor naczelny RAP-u, ani nikt

7 Tamże.
8 Tamże.

TOM VI (2003), ZESZYT 1(11 )



110 ARTYKUŁY I ROZPRAWY

inny z odpowiedzialnych pracowników naszej agencji zajmujących się 
różnymi działami zaproszony nie był. [...] Jednocześnie zaś, jak nam 
wiadomo, na powyższych naradach byli obecni niektórzy redaktorzy cen­
tralnych, a nawet i prowincjonalnych wydawnictw peperowskich („Głos 
Ludu”, „Chłopska Droga”, „Trybuna Robotnicza”)...9

Status agencji partyjnej posiadała również Socjalistyczna Agencja 
Prasowa (SAP), utworzona 2 lutego 1946 roku przez CKW PPS w ra­
mach wydawnictwa „Wiedza”10. Redaktorem naczelnym tej instytucji 
został Rafał Praga (1916-1953) — znany dziennikarz, założyciel „Expres­
su Wieczornego”. SAP wydawała dla prasy PPS-owskiej codzienny biu­
letyn, którego pierwszy numer ukazał się z datą 2 lutego 1946 roku. 
Agencja dysponowała działem fotograficznym Foto-SAP, na czele któ­
rego stał Zbigniew Szeliga11. W przeciwieństwie do RAP-u była agencją
o profilu informacyjnym. Zagraniczna służba informacyjna SAP była 
postrzegana przez Wydział Propagandy i Prasy KC PPR jako jeden 
z głównych „kanałów7 infiltracji wrogiej propagandy anglosaskiej”, 
w związku z czym w 1947 roku powstał projekt mający na celu 
zawężenie jej działalności wyłącznie do informacji krajowej. Podobne 
koncepcje dotyczyły również Agencji Prasowo-Informacyjnej (API), 
w której z kolei zamierzano pozostawić jedynie służbę publicystyczną.

Polecić tow. Jędrychowskiemu postawić na szóstce prasowej sprawę li­
kwidacji odrębnej zagranicznej służby informacyjnej SAP-u i API i włą­
czenie ich do służby informacyjnej PAP, pozostawiając w poszczególnych 
agencjach jedynie służbę informacyjną krajową i służbę publicystyczną.12

W marcu 1948 roku Sekretariat KC PPR, opierając się na usta­
leniach Kominformu, zapowiedział definitywną likwidację placówek 
informacyjnych SAP i API, co oznaczało ustalenie monopolu informacji 
zagranicznej dla Polskiej Agencji Prasowej13, W dniu 15 grudnia 1948

9 Tamże.
10 J. M y ś l i ń s k i ,  Kalendarium polskiej prasy, radia i telewizji , Kielce 2001, 

s. 101, 112.
11 Tamże; por. E. C i b o r s k a ,  Dziennikarze z  władzą... , s. 36, 39.
12 AAN, Oddz. VI (ALP), CA KC PPR, sygn. 295/X-26, k. 42; tamże, sygn. 295/X/27, 

k. 19. Występujące w cytacie określenie „szóstka prasowa” dotyczy Komisji Prasowej 
KC PPR, w której składzie, oprócz działaczy partyjnych z tzw. „aparatu”, znajdowali 
się również przedstawiciele PAI> SOW7 — „Czytelnik” i cenzury. Zob. A. K o z i e ł ,  Prasa, 
radio i telewizja..., s. 118.

13 A. K o z i e ł ,  Studium o polityce prasowej PZPR w latach 1948~1957t W7arszawa 
1991, 32-33.

ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ



Renata Piasecka AGENCJA ROBOTNICZA W LATACH 1948-1972... 111

roku Kongres Zjednoczeniowy PZPR położył ostatecznie kres odrębno­
ści RAP i SAP, z połączenia których utworzono Agencję Robotniczą 
(AR), prowadzącą działalność do końca 1972 roku pod egidą koncernu 
RSW „Prasa”14.

Do 1952 roku funkcję pierwszego redaktora naczelnego AR spra­
wował Jerzy Kowalewski (ur. 1910), pozostający równocześnie na sta­
nowisku zastępcy kierownika Wydziału Prasy i Wydawnictw KC PZPR 
od 21 IX 1951 do 18 I 1954 oraz kierownika nowo utworzonego Wy­
działu Dziennikarskiego Uniwersytetu Warszawskiego. W latach 1954­
-1957 J. Kowalewski był zastępcą kierownika Wydziału Propagandy 
i Agitacji, a następnie, do 7 II 1956 roku, Wydziału Prasy, Radia i Wy­
dawnictw. W latach 1952-1971 agencją kierował Jacek Groszkiewicz 
(1909-1975), właściwe nazwisko Herszkowicz Hersz — wcześniejszy 
redaktor naczelny dzienników partyjnych: „Głosu Wybrzeża” oraz „Gło­
su Robotniczego”15. Swoje artykuły dla agencji podpisywał często pseu­
donimami: Henryk Kujawski, J. Kowalski, Jack. Oprócz komentowania 
wydarzeń politycznych z kraju i ze świata, pisał liczne artykuły publi­
cystyczne o treści ideologicznej. Prowadził także częste polemiki z pu­
blicystą paryskiej „Kultury” Juliuszem Mieroszewskim16. Po odejściu 
z AR został redaktorem naczelnym polskiego wydania „Nowych Cza­
sów”17. Ostatnim redaktorem naczelnym AR od 1971 do 1972 był Wie­
sław Rogowski, dziennikarz i powieściopisarz, związany wcześniej 
z Rozgłośnią Polskiego Radia w Szczecinie, a także „Głosem Szczeciń­
skim”18. Po nich na krótko agencją kierował jako dyrektor Bronisław 
Przygodziński.

Omawiana instytucja posiadała status oficjalnej agencji prasowej 
PZPR, której główne zadanie zostało określone jako „oddziaływanie 
w myśl polityki partii na rozwój i kształt prasy polskiej, zwłaszcza te­
renowej”19. Jako agencja publicystyczna miała przede wszystkim „służyć 
pomocą tekstową” słabym pod względem dziennikarskim, a zwłaszcza

14 PWN Leksykon. Media..., s. 9.
15 AAN, Oddz. VI (ALP), CA KC PZPR, sygn. 237/XIX-263, k. 43-45; AAN, Jacek 

Groszkiewicz — spuścizna, sygn. 469, t. 1, k. 2. Słownik biograficzny działaczy pol­
skiego ruchu robotniczego, t. II, Warszawa 1987, s. 388-389; E. C i b o r s k a ,  Leksy­
kon..., s. 181-182; W. J a n o w s k i ,  A. K o c h a ń s k i ,  Informator o strukturze i obsadzie  
personalnej centralnego aparatu PZPR 1948-1990, Warszawa 2000, s. 129-131.

16 AAN, Jacek Groszkiewicz — spuścizna, sygn. 469, t. 8, k. 1-228.
17 Tamże, sygn. 469, t. 1, k. 11-12.
18 AAN, Oddz. VI (ALP), CA KC PZPR, sygn. 237/XIX-263, k. 51-66.
19 E. C ib  o r s k a ,  Leksykon..., s. 465.

TOM VI (2003), ZESZYT 1 (11 )



112 ARTYKUŁY I ROZPRAWY

niedoświadczonym politycznie zespołom redakcyjnym prasy terenowej. 
AR specjalizowała się w ściśle określonych zagadnieniach, do których 
należały przede wszystkim: publicystyka ideologiczna, ekonomiczna, na­
ukowa i kulturalna oraz artykuły propagandowe. Codzienny serwis pra­
sowy redagowano według schematu: partia, propaganda, wojsko, mło­
dzież, związki zawodowe, zagadnienia międzynarodowe, rolne, kultu­
ralne, socjalne, popularnonaukowe, rocznice, recenzje, sport.

W zakresie publicystyki międzynarodowej AR była wyłącznym 
dostawcą materiałów dla prasy terenowej, która zwykle nie prowadziła 
własnych działów zagranicznych. Jak wynika z danych Wydziału Prasy 
i Wydawnictw KC PZPR, stopień wykorzystania materiałów omawianej 
agencji systematycznie wzrastał. W okresie od 1 marca 1949 roku do 
1 marca 1951 roku AR przekazała dziennikom partyjnym 5449 artykułów 
publicystycznych, które miały łącznie 16 249 przedruków. W 1949 roku 
prasa wykorzystywała serwis artykułowy w 78%, w 1950 roku — w 84%, 
a w 1951 roku — w 91%. O ile wr 1949 roku każdy tekst agencyjny 
przedrukowywano przeciętnie 3,3 raza, o tyle w 1951 roku już 4,4 raza. 
W latach 1949-1950 AR przejęła również funkcje Radzieckiego Biura 
Informacji o Polsce w zakresie obsługi radziecką publicystyką całej 
prasy polskiej20.

Jako instytucja o charakterze na wskroś propagandowym, posłu­
żyła do celowego upowszechniania odpowiednio dobranych haseł, idei, 
poglądów, a także teorii społeczno-politycznych, zmierzających do 
kształtowania pożądanych postaw i zachowań. Ukazywała rzeczywi­
stość przez pryzmat ideologii socjalistycznej, generalnych założeń polityki 
partii, uchwał zjazdów oraz plenarnych posiedzeń KC PZPR.

Uwagę zwraca wyjątkowo rozbudowana struktura organizacyjna 
agencji. Oprócz Redakcji Krajowej w jej skład wchodziły również: Re­
dakcja Serwisu Filmowo-Telewizyjnego Teie-AR oraz Redakcja Fotogra­
ficzna Foto-AR, która w latach 1950-1951 miała być przejęta przez 
Centralną Agencję Fotograficzną, faktycznie jednak pozostała przy 
instytucji macierzystej znacznie dłużej21. Ważną rolę odgrywał również 
dział zagraniczny AR-PRESS, którego organizatorem i pierwszym kie­
rownikiem był Kazimierz Błahij — w późniejszym okresie sekretarz

20 AAN, Oddz. VI (ALP), CA KC PZPR, sygn. 237/XIX-19, k. 3; tamże, sygn. 
237/XIX-51, k. 10. Polska-ZSRR. Struktury podległości, Dokumenty KC WKP(B) 1944­
-1949, Warszawa 1995, s. 248.

21 AAN, Oddz. VI (ALP), CA KC PZPR, sygn. 237/XIX-263, k. 47; URM, sygn. 
15/39, k. 140.

ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ



Renata Piasecka AGENCJA ROBOTNICZA W LATACH 1948-1972... 113

„Miesięcznika Polskiego”22. Kolejnym kierownikiem AR-PRESS był zna­
ny dziennikarz Adam Perłowski, który w latach 1946-1949 pełnił funkcję 
redaktora naczelnego „Głosu Robotniczego” w Łodzi, w latach 1949­
-1950 kieleckiego „Słowa Ludu”, od 1951 do 1953 — „Głosu Szczeciń­
skiego”, a następnie do 1957 roku zastępcy redaktora naczelnego „Głosu 
Pracy”. W 1963 roku był korespondentem zagranicznym AR w Mo­
skwie23. Zastępcą A. Perłowskiego w AR-PRESS był Kazimierz Drza- 
zgowski. W 1967 r. AR-PRESS wcielono do Polskiej Agencji Interpress, 
mimo to przy omawianej instytucji istniał nadal niewielki dział za­
graniczny, którym kierowali kolejno: Włodzimierz Żrałek i Ignacy Kra­
sicki24.

W pierwszym okresie działalności omawiana agencja nie była 
w stanie uporać się ze skompletowaniem kadry dziennikarskiej. Do 1952 
roku nie zdołano obsadzić działów rolnego i kulturalnego, natomiast 
pozostałe, zwłaszcza tak newralgiczne, jak  partyjny i gospodarczy, 
funkcjonowały w stanie szczątkowym25. Fiaskiem zakończyły się próby 
pozyskania do współpracy autorów pozaredakcyjnych, zwłaszcza lite­
ratów 26.

Problemy kadrowe AR nie były jednak zjawiskiem odosobnionym, 
gdyż z podobnymi trudnościami borykała się nie tylko większość 
redakcji ówczesnych dzienników partyjnych, ale także Wydział Prasy 
i Wydawnictw KC PZPR, którego obszerny fragment sprawozdania za 
okres od 15 X 1951 do 1 III 1952 zamieszczamy poniżej z uwagi na dużą 
wartość poznawczą.

Sytuacja kadrowa redakcji, jak również i samego Wydziału jest bowiem
na ogół bardzo ciężka. W szeregu redakcji nie mamy obsadzonych stano-

22 AAN, Oddz. VI (ALP), CA KC PZPR, sygn. 237/XIX-263, k. 49.
2J Tamże; M. A d a m c z y k ,  Prasa Kielecczyzny — tradycje i współczesność. 

Warszawa 1987, s. 363; E. C i b o r s k a ,  Leksykon..., s. 426.
24 AAN, Oddz. VI (ALP), CA KC PZPR, sygn. 237/XIX-263, k. 43, 49.
25 W 1954 r. w agencji pracowało 38 dziennikarzy; Jacek Groszkiewicz, Krystyna 

Boergerowa, Bogdan Borowik, Feliks Brodzki, Władysław Borowski, M. Bramowa- 
-Wojcicka, Zygmunt Brykalski, Jan Czarny, Adrian Czermiński, Jan Dąbrowski, Barbara 
Drożdż, Stanisława Dobrzyńska, Edward Dylawerski, Kazimierz Drzazgowski, Janina 
Fikeł, Mirosława Grabowska, Kazimierz Golda, Lidia Kasman, Janina Kuczewska, Wło­
dzimierz Lewin, Zofia Lubińska, Maria Malinowska, Krystyna Niedzielska, Irena Niział- 
kowska, Wacław' Piotrowski, Marian Preis, Tadeusz Płóciński, Maria Olbrycht, Barbara 
Olszewska, Tadeusz Rubach, Aleksander Rowiński, Alojzy Sroga, Józef Szelągiewicz, 
Bronisław Troński, Daniel Trajlarer, Danuta Wojtyga, Piotr Zieliński, Włodzimierz Żra­
łek (AAN, Jacek Groszkiewicz — spuścizna, sygn. 469, t. 7, k. 40).

26 Tamże, AAN, Oddz. VI (ALP), CA KC PZPR, sygn. 237/XIX-19, k. 3.

TOM VI (2003), ZESZYT 1 (11)



114 ARTYKUŁY I ROZPRAWY

wisk naczelnego redaktora (AR, „Słowo Ludu”). Brak kandydatów na 
naczelnych redaktorów, jak zresztą i na inne odpowiedzialne stanowiska 
w redakcjach uniemożliwia dotychczas zorganizowanie redakcji organu 
KW w Koszalinie i Zielonej Górze. W szeregu pism stanowiska naczelne­
go redaktora są obsadzone ludźmi nie dającymi dostatecznej gwarancji 
należytego kierownictwa redakcjami („Głos Pracy”, „Gazeta Białostocka”, 
„Nowiny Rzeszowskie”, CAF). Gorzej jeszcze przedstawia się sprawa z za­
stępcami naczelnych redaktorów. W terenowej prasie partyjnej tylko 7 re­
dakcji ma obsadzone stanowiska z-ców redaktorów naczelnych i to nie 
zawsze właściwie [...] Jeśli idzie o sekretarzy redakcji (które to stanowisko 
nabiera szczególnie wielkiego znaczenia po rozpoczęciu wprowadzania 
do naszej pracy metod organizacji pracy przyjętych w prasie radzieckiej) 
w szeregu redakcjach udało się zmienić starych, przeważnie przedwojen­
nych sekretarzy nowymi siłami („Słowo Ludu”, „Gazeta Poznańska”, „No­
winy Rzeszowskie”), ale są to jeszcze młodzi i mało doświadczeni pracow­
nicy. W wielu innych redakcjach (zwłaszcza „czytelnikowskich”) mamy 
jeszcze na stanowisku sekretarzy ludzi przedwojennych, którzy nie prze­
szli dostatecznie głębokiej ewolucji...27

Sytuacja uległa zmianie dopiero na początku lat sześćdziesiątych, 
co widać wyraźnie na przykładzie działu zagranicznego AR-PRESS, 
z którym rozpoczęło współpracę liczne grono znanych dziennikarzy 
i publicystów, m.in.: Krzysztof Wolicki, Władysław Śliwka-Szczerbic, 
Dominik Horodyński, Stefan Arski, Stanisław Brodzki, Zygmunt Szy­
mański, Jerzy Sawicki, Grzegorz Jaszuński28. Z czasem utworzono 
również sieć stałych korespondentów zagranicznych agencji, którą 
tworzyli29:
— Ryszard Badowski (Moskwa),
— Ryszard Wojna (Bonn, Bruksela) — wspólny korespondent AR 

i „Życia Warszawy”,
— Ignacy Krasicki (Rzym, Watykan) — wspólny korespondent AR 

i Polskiego Radia,
— Włodzimierz Żrałek (Algieria i rejon Maghrebu) — wspólny kore­

spondent AR, PAP i „Życia Warszawy”,
— Bartosz Janiszewski (Nowy Jork) — tzw. korespondent współpra­

cujący,

27 Tamże, sygn. 237/XIX-10, k. 16. Podobne trudności sygnalizowała również 
Polska Agencja Prasowa. AAN, URM, sygn. 16/103, k. 81, 86.

28 AAN, Oddz. VI (ALP), CA KC PZPR, sygn. 237/XIX-263, k. 26.
29 Tamże, k. 27.

ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ



Renata Piasecka AGENCJA ROBOTNICZA W LATACH 1948-1972., 115

— Jan Zakrzewski (Paryż),
— Teresa Gumowska, a następnie Janina Kuczewska (Delhi),
— Jerzy Jaruzelski (Budapeszt) — wspólny korespondent AR i „Życia 

Warszawy”,
— Maksymilian Berezowski (Londyn) — wspólny korespondent AR 

i „Życia Warszawy”.
Wspólnie ze „Sztandarem Młodych” AR dysponowała również eta­

tem tzw. „wędrownego korespondenta” na kraje demokracji ludowej.
Materiały zagraniczne omawianej agencji dzieliły się ogólnie na 

artykuły, komentarze, korespondencje i tzw. rocznicówki. Zazwyczaj 
75% objętości „Biuletynu Zagranicznego” stanowiły korespondencje, zaś 
reszta przypadała na tzw. materiały „warszawskie”, pisane na miejscu. 
W opinii dziennikarzy obsługiwanej prasy proporcje materiałów zagra­
nicznych AR kształtowały się na niekorzyść krajów socjalistycznych. 
Zdaniem Longina Zaręby:

najsłabszą stroną pracy działu zagranicznego jest problematyka krajów 
socjalistycznych [...] Na podstawie lektury korespondencji AR możemy 
odnieść wrażenie, że właściwie nic się nie dzieje w krajach socjalistycz­
nych, a w ZSRR istnieją tylko jednostki wojskowe i kosmonauci.30

Według tego samego recenzenta korespondenci AR, wbrew pro­
filowi tej instytucji, zajmowali się głównie informacją, w dodatku nie 
zawsze skomentowaną, dublującą „Biuletyn Specjalny” PAP

Generalnie jednak dzienniki partyjne oceniały serwisy zagraniczne 
AR pozytywnie, o czym świadczą cytowane poniżej fragmenty recenzji. 
Dziennikarz „Trybuny Robotniczej”, podsumowując serwis zagranicz­
ny omawianej agencji w okresie od 1 stycznia do 10 maja 1965 roku, 
stwierdził m.in.:

AR z korzyścią dla jakości swoich komentarzy i nie tylko, sięga po pióra 
znawców zagadnień. Serwis zagraniczny charakteryzuje się dużą zwięzło­
ścią przy równoczesnym nasyceniu starannie zhierachizowaną fotogra­
fią, starannością formy i języka,

Jan Skowroński — przedstawiciel „Nowin Rzeszowskich” — zwra­
cał z kolei uwagę na zadowalającą objętość serwisu zagranicznego 
i szybkie reagowanie komentatorów na wydarzenie31.

30 Tamże, k. 18-25.
31 Tamże, k. 13-17.

TOM VI (2003), ZESZYT 1(11 )



116 ARTYKUŁY I ROZPRAW Y

Gazeta korzystająca z usług agencji w zasadzie ma do wyboru codziennie 
2-3 różne pozycje, nie licząc informacji i ciekawostek. Niekiedy następuje 
nawet nie zawsze potrzebne spiętrzenie w jednym dniu 4-5 pozycji zagra­
nicznych, co przypuszczalnie odbija się niekorzystnie na ich wykorzysty­
waniu. Warto podkreślić szybką na ogół reakcję komentatorów na waż­
niejsze wydarzenia polityczne (w tym samym dniu względnie nazajutrz).32

Ten sam recenzent krytykował jednocześnie AR za brak konse­
kwencji w ocenie polityki międzynarodowej, zawiłość i małą komuni­
katywność materiałów publicystycznych.

Dobre opracowanie i język materiałów AR; jednak zbyt obszerne materia­
ły z zakresu „Komentarze i opinie”, publikacje rocznicowe — zawiłe i mało 
komunikatywne. W każdym razie nie jest to zarzut gołosłowny, gdyż 
w analizie „Nowin” pod względem języka i poprawmości gramatycznej 
dokonanej przez Krakowski Ośrodek Badań Prasoznawczych znalazło się 
sporo krytycznych uwag, co do materiałów AR i PAP.33

W połowie lat sześćdziesiątych średnio na każdy zamieszczony 
w biuletynie materiał zagraniczny przypadało średnio 3,4 przedruków, 
przy czym przedruki w gazetach centralnych ograniczały się wyłącznie 
do materiałów nadsyłanych przez korespondentów. „Życie Warszawy” 
zamieszczało prawie wszystkie korespondencje R. Wojny, I. Krasickiego 
oraz innych wspólnych z AR korespondentów. „Trybuna Ludu” prefe­
rowała z kolei teksty korespondentów AR nie pracujących jednocześnie 
dla innej gazety centralnej34. Uwagę zwraca duża dysproporcja w wy­
korzystaniu serwisu zagranicznego omawianej agencji przez prasę te ­
renową. Jak wynika z analizy dokonanej przez Biuro Prasy KC PZPR, 
obok stosunkowo niewielkiej grupy dzienników, które wykorzystywały 
co trzeci materiał („Głos Robotniczy”, „Sztandar Ludu”, „Głos Szcze­
ciński”), inne, jak np. „Gazeta Poznańska”, „Gazeta Białostocka”, „Try­
buna Mazowiecka” czy „Gazeta Krakowska”, wykorzystywały zaledwie 
co dziesiąty, a nawet co dwudziesty. Najwięcej przedruków zamieszcza­
ły przy tym gazety małoformatowe, np. „Nowiny Rzeszowskie”, które 
korzystały z materiałów arowskich ponad dwukrotnie więcej niż wiel­
koformatowa „Gazeta Krakowska”. Z reguły dzienniki wykorzystujące 
publicystykę zagraniczną AR w małej ilości ograniczały się do m ateria­

32 Tamże, k. 11-12.
33 Tamże.
34 Tamże, k. 28-29.

ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ



Renata Piasecka AGENCJA ROBOTNICZA W JATACH 1948-1972.. 117

łów rocznicowych łub związanych z wizytami przywódców krajów 
socjalistycznych w Polsce, określanych jako materiały witające35. Średni 
roczny wskaźnik wykorzystania „Biuletynu Prasowego” AR (publicysty­
ka) wyniósł w 1965 roku 3,9; „Biuletynu Prasowego” (informacja) — 2,5; 
„Wiedza i Technika” (publicystyka) — 4,0; „Wiedza i Technika” (infor­
macja) — 2,8; „Magazynu” — 4,136.

W 1967 roku w związku z wchłonięciem Agencji Publicystyczno- 
-Informacyjnej (API) omawiana instytucja przekształciła się w agencję
o profilu publicystyczno-informacyjnym. Koncepcja połączenia obu 
agencji dojrzewała w7 Biurze Prasy KC PZPR od 1961 roku37. Powodem 
planowanej fuzji była negatywna ocena treści biuletynów wydawanych 
przez API, a także niski wskaźnik przedrukowalności jej materiałów 
przez prasę „czytelnikowską” i popołudniową. Nie bez znaczenia były 
również zastrzeżenia co do składu zespołu redakcyjnego agencji, którą 
od 1959 roku kierował Tadeusz Gutkowski, Konflikty w API charak­
teryzuje fragment notatki Biura Prasy.

Poczynania nowego redaktora naczelnego tow. Gutkowskiego spotkały 
się z dużą niechęcią. W ciągu minionych dwóch lat było wiele prób 
„rozróby”. Nowi pracownicy przyjmowani byli przez zasiedziały w API 
zespół bardzo nieufnie i niechętnie. Sytuacja skomplikowała się bardziej, 
kiedy okazało się, że niektórzy z nowych pracowników, kierowanych do 
API po to, aby redaktor Gutkowski mógł wyjść z pewnej izolacji w zespole 
i oprzeć się o grupę ludzi pomocnych mu w codziennej pracy, nie wywią­
zywali się ze swych zadań, bądź też z powodu braku należytych kwalifi­
kacji zawodowych [...], bądź też z powodu braku doświadczenia społecz­
nego i zawodowego...38

Od zamiaru włączenia API w skład AR odstąpiono na kilka lat po 
naradzie, która została zorganizowana przez Biuro Prasy 31 marca 1961 
roku z udziałem redakcji pism „czytelnikowskich” i popołudniowych. 
Wszyscy niemal uczestnicy dyskusji wyrazili wówczas wątpliwość co do 
celowości podporządkowania API silniejszemu partnerowi, nie kryjąc 
przy tym obaw przed traktowaniem ich potrzeb w nowej organizacyjnie 
sytuacji po macoszemu. Jedyna zmiana dotyczyła obsady redaktora na­
czelnego API Tadeusza Gutkowskiego, który odszedł do redakcji „Życia

35 Tamże, k. 30-31.
30 Tamże, sygn. 237/XIX-267, k. 77.
37 Tamże, sygn. 237/XIX-262, k. 47-50.
38 Tamże, 47-48.

TOM VI (2003), ZESZYT 1 (11 )



118 ARTYKUŁY I ROZPRAWY

Partii”, zastąpił Mieczysław Bańkowicz — publicysta ekonomiczny i se­
kretarz ZG SDP39.

Projekt z 1961 roku ostatecznie zrealizowano w sześć lat później. 
Mimo wcielenia do AR API zdołała zachować wyraźną odrębność 
organizacyjną40. W AR istniały odtąd równolegle dwie redakcje: tzw. 
Redakcja Centralna dla gazet partyjnych oraz Redakcja API, zapewnia* 
jąca obsługę niepartyjnej prasy porannej i popołudniowej. Zachowano 
również odrębność działów zagranicznych obu agencji. Należy jednak 
podkreślić, że identyczne stanowiska w dawnej API były niżej płatne 
niż w redakcji Centralnej AR41.

Od 1967 roku serwis prasowy AR docierał dziennie do 8 min 
odbiorców. Agencja wydawała składające się z części informacyjnej 
i publicystycznej trzy odmienne biuletyny codzienne: „Serwis dla prasy 
partyjnej”, „Serwis dla gazet porannych”, „Serwis dla gazet popołudnio­
wych”. Raz w tygodniu ukazywał się również „Magazyn dla Wydań 
Niedzielnych” oraz biuletyny specjalistyczne42:
— WiLAR — „Wiedza i Laicyzacja” (biuletyn poświęcony propagan­

dzie życia laickiego i sprawom Kościoła)
— WiTAR — ,^iViedza i Technika”
— WiETAR — „Wiedza, Ekonomika i Technika”
— AR-WEZ — „Współpraca Ekonomiczna z Zagranicą”.

Należy zaznaczyć, że w biuletynach AR zamieszczane były także 
informacje nie do publikacji, oznaczone literą D.

Istotny wpływ na sytuację omawianej instytucji wywarły wydarze­
nia marcowe 1968 roku, których następstwem były czystki personalne. 
W latach 1968-1969 wykluczono z partii czterech dziennikarzy agen­
cyjnych, którzy wyemigrowali do Izraela, wśród nich był wspomniany 
wcześniej Adam Perłowski43. Reperkusje „wypadków marcowych” do­
prowadziły w 1971 roku do zmiany na stanowisku redaktora naczelnego 
agencji. Jacka Groszkiewicza, który w trakcie zebrania partyjnego ostro 
zaprotestował przeciw karom partyjnym zastosowanym wobec kilku 
dziennikarzy AR, zastąpił Wiesław Rogowski44. Rozliczenia „pomarco-

39 Tamże, k, 51.
40 Tamże, sygn. 237/XIX-263, k. 48, 51.
41 Tamże, k. 64.
42 Tamże, k. 52, 54-55, 58. AAN, PAP, sygn. 17/22, k. 15.
43 AAN, Oddz. VI (ALP), CA KC PZPR, sygn. 237/XIX-263, k. 44.
44 Tamże, k. 43.

ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ



Renata Piasecka AGENCJA ROBOTNICZA W LATACH 1948-1972... 119

we” przeciągnęły się do początków 1971 roku, a ich następstwem były 
liczne kary partyjne.

Za antypaństwową postawę solidaryzowania się z organizatorami zajść 
marcowych na Uniwersytecie Warszawskim wykluczeni zostali z partii 
w AR: Koraszewski i Szafar. Karę partyjnego upomnienia zastosowaną 
przez Dzielnicowy Komitet Kontroli Partyjnej otrzymał kierownik działu 
międzynarodowego ruchu robotniczego Kostarski, który w lipcu 1969 roku 
w celach wyraźnie prowokacyjnych wywiesił na drzwiach swego pokoju 
w redakcji następującą kartkę: „Kto powątpiewa w moje aryjskie pocho­
dzenie, ten niech zejdzie ze mną do bramy, a tam mu się wylegitymuję”.45

Według relacji M. F. Rakowskiego Stanisławowi Kostarskiemu 
postawiono zarzut „o rzucanie cienia na dobre imię zespołu, czyli o to, 
że podejrzewa swych kolegów o antysemityzm”46. Ten sam autor podaje 
również inną wersję treści słynnego ogłoszenia S. Kostarskiego.

Wkrótce po wydarzeniach grudniowych 1970 roku Biuro Prasy KC 
PZPR wystąpiło z projektem generalnych zmian organizacyjnych w AR, 
wychodząc z założenia, że jej struktury przeżyły się i wymagają gene­
ralnej reformy. Decyzję uzasadniano powstaniem w terenie „dojrzałych 
politycznie, ambitnych i zdolnych środowisk dziennikarskich”. W tej 
sytuacji działalność agencji określano jako destrukcyjną, przynoszącą 
prasie polskiej szkodę poprzez jej uniformizację i „stymulowanie w ze­
społach redagujących gazety terenowe nastrojów wygodnictwa i aseku- 
ranctwa”47. Koncepcja Biura Prasy zakładała uproszczenie struktury 
organizacyjnej agencji poprzez przekazanie Tele-AR do agencji Inter­
press i Foto-AR do CAF. Omawiana instytucja miała przejść na dyna­
miczną formę działania metodami offeringu. Na czele AR miał stanąć 
jako dyrektor tej placówki Zenon Wilczewski, dotychczas pozostający 
na stanowisku zastępcy redaktora naczelnego Redakcji Krajowej PAP 
oraz redaktora naczelnego miesięcznika SDP „Prasa Polska” (1968- 
-1981)48.

W odpowiedzi na projekt Biura Prasy nowe kierownictwo AR 
przedstawiło w 1971 roku własną propozycję reorganizacji. Dążono 
przede wszystkim do uzyskania przez omawianą instytucję statusu 
agencji prasowej KC PZPR (wcześniej — prasowa agencja PZPR).

45 Tamże, sygn. 237/XIX-263, k. 46.
46 M. F. R a k o w s k i ,  Dzienniki polityczne 1969-1971, t. 4, Warszawa 2001, s. 80.
47 AAN, Oddz. VI (ALP), CA KC PZPR, sygn. 237/XIX-263, k. 46.
48 Tamże, k. 49.

TOM VI (2003 ), ZESZYT 1 (11 )



120 ARTYKUŁY I ROZPRAWY

Przy zachowaniu świadomości, że AR pracuje dla różnych odbiorców, 
wymogi racjonalnego działania i organizacji pracy nakazują krytyczną 
analizę i zmianę struktury organizacyjnej. AR, jako agencja prasowa 
partii, powinna specjalizować się przede wszystkim w popularyzacji po­
lityki PZPR, działań KC i stanowić podstawowy kanał przekazywania 
informacji o decyzjach partyjnych szczebla centralnego do społeczeń­
stwa. Byłoby celowe, aby w przyszłości AR uzyskała uprawnienia agencji 
prasowej KC PZPR i stała się formalnie organem najwyższej instancji 
partyjnej.49

Biuro Prasy ustosunkowało się negatywnie do projektu W. Rogow­
skiego, o czym świadczy cytowana poniżej odpowiedź.

Założenia merytoryczne bardzo słuszne. Nie widzę jednak sensu, by AR 
ubiegać się miała w przyszłości o „uprawnienia agencji prasowej KC PZPR” 
— bo i po co. Obecne uprawnienia są moim zdaniem wystarczające, by AR 
specjalizowała się w popularyzowaniu polityki PZPR, działalności jej 
instancji i stanowiła kanał przekazywania informacji o decyzjach partyj­
nych szczebla centralnego do społeczeństwa. Tę funkcję może przecież 
rozwijać już dzisiaj i nie powinna dawać się wyprzedzać PAP, która robi 
to od czasu do czasu dość powierzchownie i płytko.50

Wewnętrzny Projekt założeń rozwojowych i zmian organizacyj­
nych zakładał również powołanie wspólnej Redakcji Krajowej AR 
w miejsce dotychczasowych dwóch redakcji: tzn. Redakcji Centralnej 
dla gazet partyjnych i Redakcji API dla gazet „czytelnikowskich”51. Re­
dakcję Krajową miało tworzyć 5 działów o ściśle określonej próbie- 
matyce:
— Dział Partyjno-Polityczny, zajmujący się „popularyzacją decyzji 

partii, jej problemami wewnętrznymi, sprawą kierowniczej roli PZPR, 
współdziałania partii ze stronnictwami sojuszniczymi [...], funkcjo­
nowaniem rządu i Sejmu, ich organów, rad narodowych, pracą 
związków zawodowych, samorządem robotniczym, sprawami ide­
ologicznymi i życiem politycznym kraju”;

— Dział Młodzieżowy, wydający tygodniowy biuletyn młodzieżowy 
„ukazujący problemy życia młodego pokolenia w Polsce, kształtu-“ 
jący jego opinie, dopomagający w realizacji celów wskazanych przez 
partię”;

49 Tamże, k. 51-66.
50 Tamże, k. 67.
51 Tamże, k. 52-56.

ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ



Renata Piasecka AGENCJA ROBOTNICZA W LATACH 1948-1972.. 121

— Dział Wiedzy, Ekonomiki, Techniki (z połączenia działu ekonomicz­
nego oraz redakcji biuletynu WiTAR);

— Dział Społeczno-Kulturalny, zajmujący się rozwojem socjalistycznej 
kultury, a także kształtowaniem właściwych postaw światopoglądo­
wych i ideowo-moralnych;

— Dział Informacji Krajowej, koordynujący działalność terenowych 
współpracowników AR.

1 września 1971 roku miała powstać Redakcja Zagraniczna, w skład 
której miały wejść dotychczasowe dwa działy zagraniczne AR i API, 
Dział Międzynarodowego Ruchu Robotniczego, redakcja biuletynu 
AR-WEZ oraz korespondenci i współpracownicy zagraniczni52. W ra­
mach tej redakcji miały istnieć następujące działy:
— Dział Krajów Socjalistycznych,
— Dział Krajów Kapitalistycznych,
— Komórka Obsługi Korespondentów Zagranicznych.

Projekt zakładał nawiązanie współpracy Tele-AR z serwisem fil­
mowym AP „Nowosti”, powołanie Rady Programowej w miejsce do­
tychczasowej Rady Agencji, wydawanie miesięcznika o charakterze 
magazynu przedruków oraz zmianę nazwy. Proponowano utrzymanie 
dotychczasowego brzmienia z dodatkowym uzupełnieniem, np. Agencja 
Robotnicza „Polpress”, albo też przez częściowe nawiązanie do okresu 
sprzed zjednoczenia RAP i SAP, a także do dawnej API przyjęcie nazwy 
RAPI — Robotnicza Agencja Publicystyczno-Informacyjna53.

Reorganizacja miała być zakończona do 1 stycznia 1973 roku, 
jednak nie zdołała wejść w życie z uwagi na decyzję władz partyjnych
o likwidacji agencji. Agencja Robotnicza przestała istnieć na mocy 
uchwały Sekretariatu KC PZPR z 15 lipca 1972 roku oraz decyzji 
Wydziału Prasy, Propagandy i Widowisk z dnia 22 września 1972 roku54. 
Rozwiązanie agencji, które uzasadniano dążeniem do dalszego wzrostu 
samodzielności prasy wojewódzkiej, było ostatnim etapem realizowane­
go od 1967 roku planu Biura Prasy, mającego na celu reorganizację 
propagandy zagranicznej oraz stopniową likwidację agencji publicy­
stycznych obsługujących prasę krajową55. Personel oraz niektóre z fun­
kcji likwidowanej instytucji rozdzielono pomiędzy Polską Agencję In­

52 Tamże, k. 57.
53 Tamże, k. 65.
54 AAN, PAP, sygn. 17/22, k. 20.
55 AAN, Oddz. VI (ALP), CA KC PZPR, sygn. 237/XIX-267, k. 43-57.

TOM VI (2003), ZESZYT 1 (11 )



122 ARTYKUŁY I ROZPRAWY

terpress, „Trybunę Ludu” oraz Polską Agencję Prasową56. Głównym 
spadkobiercą i kontynuatorem zadań AR została RA. Interpress. Z dniem 
1 stycznia 1973 roku przejęła ona dział zagraniczny, Tele-AR oraz biu­
letyn AR-WEZ, który wszedł w skład tzw. „Biuletynu Integracyjnego”, 
wydawanego przy współpracy z AP „Nowosti”57. Do „Interpressu” prze­
szedł również dotychczasowy dyrektor AR Bronisław Przygodziński.

Redagowanie ograniczonego serwisu publicystycznego i kom enta­
rzowego przejęła „Trybuna Ludu”, która utworzyła w tym celu nowy 
Dział terenowy, złożony w całości z kilkunastu dotychczasowych p ra­
cowników AR. Centralny organ prasowy PZPR miał dostarczać prasie 
wojewódzkiej — oprócz artykułów publicystycznych dotyczących spraw 
ideologicznych i wewnątrzpartyjnych również komentarz okoliczno­
ściowy związany z ważnymi wydarzeniami, wizytami, rocznicami, kon­
kretnymi decyzjami władz centralnych.

Najmniejszą część dotychczasowych zadań AR przekazano Pol­
skiej Agencji Prasowej, która przejęła: aktualny komentarz krajowy 
i zagraniczny (tzw. komentarz dnia) oraz biuletyn WiT-AR, włączony 
do „Biuletynu Nauki i Techniki” PAP. Funkcje „Magazynu Niedzielnego” 
zostały rozdzielone pomiędzy „Biuletyny Korespondencji Krajowych 
i Zagranicznych PAP” oraz „Biuletyn Krajowy RA. Interpress”. W nie­
zmienionej postaci utrzymano jedynie biuletyn WiL-AR, który został 
przekształcony w samodzielną jednostkę redakcyjną w ramach Wydaw­
nictwa Współczesnego RSW „Prasa”. Lokale zajmowane dotychczas 
przez AR przekazano PA. „Interpress”, „Trybunie Ludu” oraz warszaw­
skiemu oddziałowi „Trybuny Robotniczej”, natomiast RSW „Prasa” 
przejęła wyposażenie zlikwidowanej agencji wraz z wszelkimi urządze­
niami technicznymi, o które bezskutecznie zabiegało kierownictwo Pol­
skiej Agencji Prasowej.

Likwidacja AR miała pozornie świadczyć o dążeniu do nowej 
polityki informacyjnej oraz wzroście samodzielności prasy terenowej, 
w rzeczywistości jednak, dzieląc funkcje omawianej agencji, utrzymano 
ciągłość politycznej inspiracji.

56 AAN, PAP, sygn. 17/22, k. 20-24.
57 Według wcześniejszego projektu biuletyn AR-WEZ miał wejść w skład, „Biu­

letynu Ekonomicznego” lub „Biuletynu Wiadomości Gospodarczych z Zagranicy” PAP.

ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ


