


ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ 205

Urszula „Zeszyty Prasoznawcze” 
LISOWSKA Rocznik 46 (2003), nr 1/2, 3/4

“Zeszyty Prasoznawcze” 
Annual 46 (2003), No. 1/2, 3/4

Dział „Rozprawy i artykuły” nr 1/2 „Zeszytów Prasoznawczych” otworzyła 
publikacja Jerzego Mikułowskiego-Pomorskiego, związanego z grupą „dyskutu­
jącą” Right to Communicate pt. Prawo do komunikowania się: czy dawne dy­
lematy są jeszcze aktualne? Right to Communicate, czyli prawo do komuniko­
wania się określone zostało jako podstawowa ludzka potrzeba stanowiąca „pod­
stawę wszystkich organizacji społecznych” (s. 7). Autor w swoich rozważaniach 
wskazał różnice między Prawem do Komunikowania a Prawem do Informowa­
nia oraz przedstawił „nowe formy dawnych dylematów”: prawnego, historycz­
nego, psychologicznego, instytucjonalnego, ekonomicznego, socjologicznego. 
J. Mikułowski-Pomorski uważa, że: „być może mamy dziś wyjątkową historycz­
ną sposobność, by z powodzeniem doprowadzić do powstania Prawa do ko­
munikowania się jako uniwersalnego prawa nowej generacji” (s. 15) oraz za­
chęca do podjęcia dyskusji na ten temat.

Zaangażowanie kapitału obcego w Polskie stacje radiowe i telewizyjne. 
Szansa technologiczna czy zagrożenie dla kultury narodowej? — to tytuł publika­
cji Ryszarda Filasa, w której Autor dokonał przeglądu „podmiotów zaangażo­
wanych obecnie lub w niedalekiej przeszłości we współkształtowanie naszego 
rynku mediów elektronicznych” (s. 17-18) oraz przedstawił skutki tej obecności. 
Wśród tych, którzy inwestowali w polskie media były m.in. firmy medialne 
(GWR Group Plc, Eurocast, Fincast, EDI Pologne, SBS Broadcasting. UPC 
Polska, Canal+, Zone Vision, Stan Lis, AOL Time Warner) i firmy kapitałowe
— wśród nich fundusze inwestycyjne: Advent International, Dresdner Kleinwort 
Capital, Innova Capital, BCEF, Renaissance Partners, Enterprise Investors oraz

ТОМ VIII (2005), ZESZYT 1(15)



206 PRZEGLĄDY I RECENZJE

banki, np. BRE. Autor starał się odpowiedzieć m.in. na pytania dlaczego stan 
zaangażowania kapitału zagranicznego był niewielki, a także czy powinniśmy 
się obawiać jego wzrostu oraz procesu kolonizacji lub prowincjalizacji.

Ewa Bobrowska w artykule Kategoria wspólnoty w definicjach sytuacji 
formułowanych na łamach „Naszego Dziennika" podjęła próbę zrozumienia 
wspólnoty, jaką tworzą słuchacze Radia Maryja oraz czytelnicy „Naszego Prze­
glądu”, gazety zorientowanej „zdecydowanie antyliberalnie”, nawiązującej 
w swoich rozważaniach do tradycji romantycznej, w której „centralne miejsce 
zajmuje pojęcie wspólnoty rozumianej jako duchowo zjednoczona zbiorowość 
połączona ideą braterstwa i silnymi więzami osobowymi” (s. 45-46). Autorka, 
na podstawie analizy wybranych wypowiedzi „Naszego Dziennika”, przedsta­
wiła typowe definicje sytuacji, w których zostało zastosowane pojęcie wspólno­
ty: do opisu słuchaczy Radia Maryja, tworzących Rodzinę Radia Maryja oraz do 
narodu. Wspólnota na łamach omawianego pisma funkcjonowała „jako rodzaj 
ideału stawianego przed społeczeństwem” oraz jako „realnie istniejąca zbioro­
wość, która istnieje w obrębie społeczeństwa pogrążonego w stanie chaosu” 
(s. 52-53). Czy jednak obraz społeczności kreowany przez „Nasz Dziennik” jest 
bezpieczny? Czy nie spowoduje wzrostu agresji w życiu publicznym oraz nie 
przygotowuje gruntu dla totalitarnych ideologii?

Obraz państw nadbałtyckich w prasie polskiej 1990-2002 to publikacja 
Marii Hołubowicz, będąca skróconą wersją referatu wygłoszonego na między­
narodowym seminarium naukowym „Médias et Société autour de la Baltique”, 
które odbyło się w Paryżu w 2002 roku. Po analizie wycinków prasowych doty­
czących Litwy, Łotwy i Estonii, Autorka stwierdziła, że prasa w omawianych la­
tach najwięcej uwagi poświęciła Litwie, temat Łotwy pojawiał się przeważnie 
wtedy, gdy omawiano jej stosunki z Rosją bądź problemy mniejszości rosyj­
skiej, zaś Estonia „przyciągała uwagę polskiej prasy głównie dzięki swemu 
szybkiemu rozwojowi ekonomicznemu” (s. 60). Obraz wszystkich trzech krajów 
rysował się raczej pozytywnie. Autorka porównała kraje nadbałtyckie do sąsia­
dów, z którymi nie mamy najlepszych stosunków, ale cenimy sobie ich obec­
ność, „szczególnie w momencie konfliktów z innymi, mniej wygodnymi sąsia­
dami” (s. 67).

Kazimierz Wolny-Zmorzyński w swoim artykule zatytułowanym Reportaż 
a feature — próba charakterystyki porównawczej użył nowelę jako tertium com­
parationis, w celu wykazania podobieństw i różnic między dwoma gatunkami 
piśmiennictwa dziennikarskiego. „Feature i reportaż to po prostu różne formy 
widzenia świata” pisał m.in. Autor, a następnie dodał: „reportaż prowadzi do­
głębną analizę, wywołuje nastroje — oddziałuje na odbiorcę”, zaś „w feature 
najważniejszy jest tem at i jego waga” (s. 74). Na zakończenie dokonał porów­
nania noweli z dwoma omawianymi gatunkami.

W dziale „Media na świecie” znalazły się dwie publikacje — w pierwszej 
z nich Stanisław Michalczyk omówił Główne nurty w niemieckiej nauce o ko­
munikowaniu masowym. Artykuł był próbą zwrócenia uwagi na stan wiedzy,

ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ



U rszula Lisowska „ZESZYTY PRASOZNAWCZE” R. 46 (2003) 207

potencjał badawczy i sposoby podchodzenia do badań mediów jako istotne­
go elementu współczesnego życia społecznego” (s. 96). Autor, po wyjaśnieniu 
podstawowych pojęć związanych z mediami i komunikowaniem masowym, 
scharakteryzował dziesięć zasadniczych kierunków badań: komunikowanie ma­
sowe, polityczne, lokalne, korzystanie z mediów, obiektywizm dziennikarski, 
skutki oddziaływania mediów, ekonomię i organizację mediów, nowe media, 
zagraniczne systemy medialne oraz teorię i praktykę dziennikarską. Do jakich 
wniosków doszedł S. Michalczyk? Stwierdził on m.in., że „niemiecką naukę
o komunikowaniu masowym cechuje kompleksowe, planowe oraz zrównoważo­
ne podejście do mediów jako środków masowej komunikacji” (s. 96).

Komunikowania politycznego w BBC zasady i tło historyczne to druga 
publikacja zamieszczona w omawianym dziale, autorstwa Michała Tobiasza, 
przedstawiająca zasady i sposób relacjonowania wiadomości przez British 
Broadcasting Corporation. BBC uważana jest za: „wzorcowy przykład telewizyj­
nego nadawcy publicznego” (s. 98), którego zasady działania zawarte w „Karcie 
Królewskiej” zobowiązują m.in. do „wyczerpującego, miarodajnego i bezstronne­
go relacjonowania bieżących wiadomości z Wielkiej Brytanii i z całego świata” 
(s. 98) i która ma również zakaz „publikowania własnych opinii na tem at spraw 
bieżących i kwestii publicznych, z wyjątkiem zagadnień związanych z samą 
telewizją” (s. 99). Po przedstawieniu głównych zasad, Autor omówił m.in. spo­
sób relacjonowania przez tę korporację przebiegu kampanii wyborczych, rela­
cjonowanie obrad parlamentu, wywiady z politykami, a także relacjonowanie 
terroryzmu i działań wojennych.

Także w dziale „Z historii mediów” znalazły się dwa artykuły: Sylwester 
Dziki w publikacji „Spadła manna z  nieba” — ale dla kogo? Polskie dziennikar­
stwo konspiracyjne i prasa polskojęzyczna wobec Katynia poruszył problem 
zbrodni, którą dokonano na polskich oficerach. Informacje o odkryciu maso­
wych grobów pojawiły się w kwietniu 1943 roku; z pierwszym oficjalnym ko- 
mu-nikatem władz niemieckich, ogłoszonym 11 kwietnia przez Agencję Trans- 
ocean, już następnego dnia zaczęła polemizować proradziecka Radiostacja im. 
Kościuszki, a za nią prasa: londyński „Dziennik Polski” i moskiewskie „Nowe 
Widnokręgi”. W swoim artykule S. Dziki dokonał interesującego przeglądu 
publikacji traktujących o tej zbrodni, zamieszczonych w polskiej prasie konspi­
racyjnej, prasie związanej z PPR i Gwardią Ludową i prasie gadzinowej. Swoje 
wywody Autor poparł licznymi cytatami z omawianych artykułów. Skąd zaś 
wzięła się pierwsza część tytułu? S. Dziki m.in. pisze: „Manna z nieba! Ale dla 
kogo? Może po części dla Niemców — roztrząsanie sprawy katyńskiej odwróciło 
uwagę opinii publicznej od tego, co działo się w getcie warszawskim.[...]. Sko­
rzystała też dyplomacja radziecka. Odcinając się konsekwentnie od popełnienia 
zbrodni, wzmocniła pozycję w kształtowaniu swojej polityki wobec spraw pol­
skich” (s. 125).

Sprawą radiofonizacji dawnego województwa wołyńskiego zajęła się 
Agnieszka J. Cieślikowa w artykule Eter do zagospodarowania, czyli radio

TOM VIII (2005), ZESZYT 1(15)



208 PRZEGLĄDY I RECENZJE

w województwie wołyńskim  w II Rzeczypospolitej. Radiofonizacja na Wołyniu 
postępowała powoli, czego powodem był „nie tylko koszt odbiornika, ale i jego 
zasilanie: Wołyń był słabo zelektryfikowany” (s. 133). Pierwszą radiostację 
uruchomioną w Zdołbunowie w 1923 roku był Radioklub im. Maxwella, kolejne 
powstały w Sarnach, Kowlu i Kostopolu. W późniejszych latach odbiór audycji 
radiowych zorganizowano w Łucku. W latach 30. uruchomienie stacji nadaw­
czej w  Łucku stało się pilną potrzebą, ponieważ rosyjskie stacje radiowe zagłu­
szały odbiór audycji polskich z odległych nadajników. W końcu 1935 roku 
Polskie Radio przystąpiło do realizacji planu inwestycyjnego w zakresie budo­
wy stacji nadawczych w Wilnie, Lwowie, Baranowiczach i Łucku, jednakże ta 
ostatnia znalazła się „na ostatnim miejscu wśród nowo budowanych kresowych 
nadajników” (s. 137). Rozgłośni nie udało się uruchomić przed wybuchem
II wojny.

W artykule Andrzeja K. Piaseckiego pt. Samorząd terytorialny a media 
lokalne (1990-2002). Próba syntezy zamieszczonym w dziale „Materiały” poru­
szono sprawy poszczególnych kadencji samorządu i ich wpływu na prasę lokal­
ną i regionalną oraz media elektroniczne. Pod koniec lat 80. redakcje pism 
lokalnych wraz z komitetami obywatelskimi przygotowywały społeczeństwa do 
wyborów samorządowych, „stając się jednym z głównych instrumentów kam ­
panii, a zarazem [...] najtrwalszą inicjatywą pozostałą po działalności KO” 
(s. 141) — w latach 1990-1994 trwałym dorobkiem samorządów pozostały m.in. 
„Gazeta Ostrowska”, „Wiadomości Rudzkie”, „Nowa Gazeta Żorska”. Już w pierw­
szej kadencji samorządu zaistniały konflikty między redakcjami pism lokal­
nych a urzędami, głównie z powodu nadużywania wolności słowa. W okresie
II kadencji związki mediów lokalnych z władzą samorządową miały bardziej 
uregulowany charakter i opierały się na modelach: dyrektywno-cenzorskim, 
doradczo-konsultacyjnym i liberalno-partnerskim. W okresie III kadencji kon­
flikty z władzą zdarzały się nadal, jednak próbowano je łagodzić lub przynaj­
mniej „ucywilizować” (s. 153).

Z. 3/4 „Zeszytów Prasoznawczych” zawierał 5 publikacji w dziale „Roz­
prawy i artykuły”. Ryszard Filas w artykule Rośnie dominacja mediów elektro­
nicznych — nowa faza przemian polskiego rynku pokusił się o wstępną ocenę 
wydarzeń prasowych pierwszych lat XXI wieku. Szóstą fazę rozwoju polskiego 
rynku medialnego określił mianem „fazy rosnącej dominacji mediów elektro­
nicznych w warunkach kryzysu ekonomicznego”, ale podkreślił, że jest to naz­
wa robocza. Autor przedstawił m.in. rozwój mediów elektronicznych, które „po­
chłaniają podobno ponad 92% całkowitej puli czasu poświęconego mediom” 
(s. 9), proces kurczenia się rynku prasy codziennej i kryzys na rynku czasopism, 
spowodowane m.in. przez „chroniczny brak czasu kręgów społecznych najbar­
dziej aktywnych życiowo i zawodowo, stanowiących naturalne zaplecze kon­
sumpcji prasy” (s. 34).

Maarja Löhmus przedstawiła ciekawą publikację Normatywne modele 
totalitarnych mediów i kontroli wypowiedzi publicznych na przykładzie Republi­

ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ



U rszula Lisowska „ZESZYTY PRASOZNAWCZE’' R. 46 (2003) 209

ki Estonii. W swoim artykule zawarła ogólne omówienia i teoretyczną propo­
zycję badań cenzurowanych tekstów. Wszystkie teksty publiczne ukazujące się 
w Estonii w latach 1940-1991 (w okresie panowania władzy radzieckiej) prze­
chodziły „przez trzy do pięciu faz kontroli poprzedzającej cenzurę właściwą” 
(s. 40). Po przeanalizowaniu materiału, który stanowiło 79 dziennikarskich 
tekstów zawierających 820 ingerencji cenzorskich, Autorka przedstawiła typo­
logię metod ingerencji cenzorskich. Wynika z nich, że podstawowe zmiany 
wprowadzone w cenzurowanych tekstach dotyczyły kontekstu lub miały cha­
rakter zmian wewnątrztekstowych, zaś najbardziej typowymi konstrukcjami 
były: „wycinanie elementów budujących krytyczne nastawienie, wycinanie ele­
mentów i podstawianie nowych obiektów [...], instytucjonalizacja, formalizacja, 
ideologizacja tekstu [...], operowanie na poziomie struktury narracji i przedsta­
wiania aktorów [...], przesunięcia w zakresie definiowania ideologii i procesów 
społecznych”, (s. 49)

To samo a inne. Wstęp do porównawczej analizy zawartości „Gazety 
Wyborczej’’ — to artykuł Sebastiana Wiernego, który na przykładzie prasy starał 
się pokazać, w jaki sposób „środki masowego przekazu mogą ulegać odmaso- 
wieniu, nie tracąc przy tym ani masowych nakładów ani masowej publiczności, 
oraz jakie mogą być tego [...] konsekwencje” (s. 53). W tym celu Autor dokonał 
analizy zawartości „Gazety Wyborczej” i na jej przykładzie omówił strategie 
nadawcze regionalizacji i lokalizacji. „Specyfika Gazety Wyborczej polega na 
tym, iż jej przekaz jest [...] zarówno szeroko, jak i wąskopasmowy — nadawany 
równolegle w paśmie regionalnym i ogólnokrajowym, przez co staje się prze­
kazem globalnym (całościowym) oraz jednocześnie lokalnym” — pisał m.in. 
Autor.

Michał Bukowski w artykule Czy informacja chce i powinna być wolna? 
Stanowiska wobec idei uwalniania informacji w Internecie przedstawił argumen­
ty zwolenników i przeciwników uwalniania informacji, omówił kwestię wyko­
nywania i rozpowszechniania cyfrowych kopii oraz związanych z nimi proble­
mów prawa autorskiego. Autor m.in. pytał o to czym jest prawo autorskie w erze 
mediów cyfrowych o globalnym zasięgu, a próbując odpowiedzieć na to pytanie 
skłaniał się ku poglądom R. Stallmana, który twierdził, że „prawo autorskie nie 
służy już regulacji sfery przemysłowej lecz zabezpiecza jej interesy” (s. 83).

Okazuje się, że funkcje informacyjne może pełnić także symbolika samo­
rządowa, która „integruje społeczność lokalną wokół swojej małej ojczyzny” 
(s. 85). Tezę tę udowadnia Włodzimierz Chorązki w artykule Symbolika heral­
dyczna jako środek informacji. Autor omówił sposób opracowania herbów, przed­
stawił historię herbów w Małopolsce, opisał sytuację, która zaistniała po 1990 
roku, a następnie przedstawił błędy spotykane w małopolskiej heraldyce.

Dział „Z historii mediów” otworzyła publikacja Janiny Katarzyny Rogo- 
zik pt. Misja odrodzenia narodowego realizowana w „Naszym Przeglądzie” 
poprzez gloryfikację rasy. Zdaniem Autorki, w okresie międzywojennym ufor­
mowało się zjawisko zwane narodową kulturą żydowską, tworzoną w języku

TOM VIII (2005), ZESZYT 1(15)



210 PRZEGLĄDY I RECENZJE

polskim, czego przykładem był „Nasz Przegląd” — pismo spełniające funkcje 
ideowo-propagandową i opiniotwórczą. Na jego łamach drukowano liczne ar­
tykuły sugerujące „żydowskie pochodzenie różnych światowych osobistości”: 
Kolumba, Verne, Wagnera lub też doszukiwano się w nich, np. żydowskiego 
pochodzenia Habsburgów. Te hipotezy, które niekiedy — zdaniem Autorki — 
były hipotezami „dość karkołomnymi” (s. 107) wielokrotnie budziły szydercze 
komentarze w prasie polskiej.

Katarzyna Kamińska w artykule Początki prasy w Estonii zajęła się histo­
rią dziennikarstwa tego kraju, poczynając od omówienia zwiastunów prasy, 
czyli plakatów ukazujących się w Estonii w XVII wieku, almanachów (pierwszy 
z nich ukazała się w 1731 w Tallinie) poprzez prasę estońską związaną i wyda­
waną przez społeczność Niemców bałtyckich (którzy m.in. w latach 1689-1710 
drukowali gazetę „Revalsche Post-Zaitung”) aż po uzyskanie niepodległości 
w 1918 roku.

Trzy oblicza „Filipinki” to tytuł publikacji Anny Piwowarskiej, ukazującej 
przemiany, jakie zaistniały na rynku prasowym, zwłaszcza pism młodzieżo­
wych, w naszym kraju w ciągu minionych 15 lat na przykładzie „Filipinki”. 
Pismo to, ukazujące się od 1957 roku skierowane początkowo było do dziewcząt 
„kandydatek na intelektualistki” (s. 126). Po przejęciu pisma przez Wydawnic­
two Prasowe „Twój Styl” „Filipinka” upodobniała się do „Twojego Stylu”, a po 
przejęciu przez Wydawnictwo H. Bauer została włączona do grupy pism mło­
dzieżowych i zaczęła się zbliżać do modelu takich pism jak  „Bravo” czy „Bravo 
Girl”. Autorka w swoim artykule starała się wydobyć podobieństwa i różnice 
między tymi trzem a „wcieleniami” „Filipinki” i pokazała, jak wielki wpływ na 
pismo, zarówno jego szatę graficzną, objętość jak i zawartość treściową, ma 
zm iana wydawcy.

Rolę i znaczenie londyńskiej „Trybuny” (1945-1955) ukazał Artur Trudzik, 
omawiając powstanie i rozwój pisma związanego z Polskim Ruchem Wolnoś­
ciowym „Niepodległość i Demokracja”, który wpływał na linię programową
i funkcjonowanie redakcji. Pismo to, zdaniem Autora, stanowiło „ważny czyn­
nik życia politycznego polskiej emigracji w latach 1945-1955” (s. 167). Po scha­
rakteryzowaniu zawartości periodyku A. Trudzik przedstawił dossier redakto­
rów i współpracowników pisma, wśród których znaleźli się m.in. politycy, nau­
kowcy, literaci.

O prasie rosyjskiej emigracji w dwudziestoleciu międzywojennym  pisała 
Agnieszka J. Cieślikowa, dając przegląd informacji, które: „mogą się stać punk­
tem wyjścia do szerszych badań nad rosyjską prasą emigracyjną w Polsce” 
(s. 175). Autorka odnalazła ponad 150 tytułów prasowych w języku rosyjskim, 
ukazujących się w Polsce w okresie dwudziestolecia międzywojennego, ale jak 
sama stwierdziła, lista ta jest niekompletna.

Ostatnim w omawianym dziale jest artykuł Lidii Pokrzyckiej Lubelskie 
środowisko dziennikarskie — stan obecny i perspektywy. Przeprowadziła bada­
nia ankietowe wśród dziennikarzy lubelskich, tworzących środowisko bardzo

ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ



Urszula Lisowska „ZESZYTY PRASOZNAWCZE” R. 46 (2003) 211

hermetycze, niechętne tego typu badaniom. Pytała m.in. o wykształcenie, przy­
datność ukończonych studiów do wykonywani zawodu dziennikarza, motywa­
cje zostania dziennikarzem, przestrzeganie norm etycznych, ograniczenie wol­
ności dziennikarskiej, najbardziej cenionych dziennikarzy. Okazało się, że 
ankieta dała dziennikarzom możliwość „wyżalenia się i pokazania, jak  bardzo 
stresujący jest ich zawód” (s. 183).

Poszczególne numery „Zeszytów Prasoznawczych” uzupełniały liczne 
publikacje zawarte w działach „Recenzje, omówienia, noty” oraz „Kronika nau­
kowa”, a zamknęły streszczenia artykułów w języku angielskim.

TOM VIII (2005), ZESZYT 1(15)


