


T. X (2007) Z. 1(19) ROCZNIK 
ISSN 1509-1074 HISTORII PRASY POLSKIEJ

The “Tygodnik Informacyjny 
Fakty” Weekly (1997-1998) : 

the Circumstances 
of Establishment, 

the Publishing Formula, 
the Reasons for Closure

„Tygodnik Informacyjny
Fakty”
(1997- 1998):
okoliczności powstania, 
formuła wydawnicza, 
przyczyny likwidacji

Instytut D ziennikarstw a W DiNP  
U niw ersytet W arszawski 

ul. Now y Świat 69 
PL 00-064 W arszawa

KEY WORDS

w eek ly  periodical, press market, 
m edia transform ation, opinion-form ing press

ABSTRACT
The “Tygodnik Informacyjny Fakty” weekly was 

published from 1997 to 1998. The article aims to 
outline the circumstances of the weekly's 

establishment, publishing formula and structure as 
well as the main factors contributing to its 
closure. The weekly was under continuous 

criticism from right-wing papers for its affiliation 
with the government. No other paper in Poland 

seems to have experienced such hostility, 
especially at the initial phase of operation. 

Criticism targeted at the weekly became a tool 
for the opposition in the political warfare 

^gainst the leftist government.

Wiesław
SONCZYK

SŁOWA KLUCZOWE

tygodnik, czasopism o, rynek prasowy, 
transform acja mediów, prasa opiniotwórcza

ABSTRAKT
„Tygodnik Informacyjny Fakty” był wydawany w latach 
1997-1998. Celem artykułu jest przedstawienie 
okoliczności założenia tego pisma, jego formuły 
wydawniczej i struktury, a także głównych czynników, 
które spowodowały jego likwidację. Pisma prawicowe 
nieustannie krytykowały istnienie tego tygodnika, 
traktując go jako wydawnictwo rządowe.
Można uznać, że tak nieprzychylnej dla siebie 
atmosfery nie miało dotąd — i to na starcie — 
chyba żadne inne pismo w Polsce.
Krytykowanie tygodnika stało się
dla opozycji argumentem w walce politycznej
z lewicowym rządem.



152 ARTYKUŁY I ROZPRAWY

Streszczenie

„Tygodnik Informacyjny Fakty” — wydawany w latach 1997-1998 — był periodykiem, którego wydawca 
liczył na to, że uda mu się wypełnić lukę (niszę) czytelniczą, istniejącą między odbiorcami „Polityki” i „Wprost”. 
W artykule przedstawiono okoliczności powołania przez ministra-szefa Urzędu Rady Ministrów Post Scriptum 
sp. z o.o., mającej być właścicielem pisma, a także liczne i krytyczne opinie, wyrażane na łamach pism  
prawicowych, które potraktowały to jako niedopuszczalną ingerencję rządu w wolny rynek mediów i nieod­
powiedzialne wydawanie publicznych pieniędzy. Opisano też pośpieszne i niezbyt fortunne działania zespołu  
redakcyjnego, które sprzyjały utrzymywaniu się niekorzystnego wizerunku tygodnika, uważanego za pozba­
wiony własnego, indywidualnego „oblicza”. Z tego względu pismo nie zdobyło dużego kręgu odbiorców. Osobno 
przedstawiono zmiany własnościowe w spółce Post Scriptum, które — w kontekście zmian politycznych — 
ostatecznie doprowadziły do likwidacji pisma i upadłości jego wydawcy.

ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ



Wiesław Sonczyk „TYGODNIK INFORMACYJNY FAKTY” (1997-1998).. 153

Od początku lat dziewięćdziesiątych, po zmianie przepisów regulujących 
zasady i warunki prowadzenia działalności wydawniczej, w sytuacji, gdy 
państwu i partii rządzącej odebrano prawo kontrolowania rynku prasowego, 
właściciele nowych pism — wprowadzając je na rynek — zaczęli chętnie po­
sługiwać się tzw. argumentem niszy. Twierdzili mianowicie, że w obrębie pu­
bliczności czytelniczej istnieje atrakcyjna — z ich punktu widzenia — i od­
powiednio liczna grupa potencjalnych odbiorców, którzy dotąd nie mieli 
pisma, z którym mogliby się w pełni identyfikować. Nie rozstrzygając w tym 
momencie, czy taki argument jest w ogóle zasadny, warto przywołać choćby 
przykład z roku 2003, gdy wydawca dziennika „Fakt” twierdził, że na rynku 
istnieje swoista luka (nisza) między „Super Expressem” a „Gazetą Wybor­
czą”1. Podobnie uważał zresztą — kilkanaście lat wcześniej — wydawca ty­
godnika „Spotkania”, sytuując go pomiędzy już istniejącymi — „Polityką”
i „Wprost”2. Również wydawcy „Dziennika” czy „Ozonu” twierdzili swego cza­
su, że chcą „zagospodarować” istniejącą lukę na rynku odpowiednio — dzien­
ników i tygodników opiniotwórczych.

Warto przypomnieć, że podobne opinie pojawiały się także w latach 
wcześniejszych, np. po upadku tygodnika „Spotkania” (w maju 1993 roku). 
Co pewien czas w mediach publikowane były oświadczenia różnych wydaw­
ców, że planują uruchomienie tygodnika o podobnej formule, aby rzekomą 
niszę czytelniczą zagospodarować. Jednak zapowiedzi tych przez parę lat 
nikomu nie udało się zrealizować. Dopiero na początku 1997 roku (nr 1 z datą 
27 lutego) w kioskach pojawił się „Tygodnik Informacyjny Fakty” (dalej: „Fak­
ty”), którego wydawca też chciał wykorzystać lukę czytelniczą pomiędzy 
kręgami odbiorców „Polityki” i „Wprost”. Temu przedsięwzięciu wydawnicze­
mu warto przyjrzeć się dokładniej.

■ ■ ■

Nie ulega wątpliwości, że tygodnik „Fakty” był periodykiem pod pew­
nymi względami szczególnym. I to przynajmniej z dwóch powodów. Po pierw­
sze — zachowując formułę magazynu społeczno-politycznego, bardzo podob­
ną do tej, którą od wielu lat posiadały dwa inne tygodniki opiniotwórcze, od

1 W  S o n c z y k ,  „Fakt” — n ow y dziennik  na po lsk im  rynku p rasow ym , „Studia M edio- 
zn a w cze” 2004, nr 2, s. 16.

2 W. S o n c z y k ,  Tego p ism a  ju ż nie ma: Spotkan ia , „Zeszyty P rasozn aw cze” 1999, nr 1­
-2 , s. 168-184.

TOM X (2007), ZESZYT 1 (19)



154 ARTYKUŁY I ROZPRAWY

początku i niejako „na własne życzenie” znacznie ograniczał potencjalny krąg 
odbiorców. Wprawdzie oficjalnie redakcja twierdziła, że między wymienio­
nymi pismami istniała jakaś luka czytelnicza, ale było to chyba twierdzenie 
z gatunku pobożnych życzeń. W istocie bowiem ambicją wydawców było 
stworzenie pisma redagowanego w sposób nowoczesny, neutralnego politycz­
nie i skierowanego przede wszystkich do młodych odbiorców. Po drugie — 
zanim jeszcze „Fakty” ukazały się na rynku, wzbudziły, mówiąc najogólniej, 
bardzo duże zainteresowanie mediów. Szczególną „życzliwość” okazywały 
zwłaszcza pisma prawicowe, które rozpętały przeciwko „Faktom” długotrwałą 
kampanię negatywną, wiążąc pismo z ówczesnym, koalicyjnym rządem SLD- 
-PSL. Dodatkową, równie ważną dla niektórych mediów, motywacją do zaj­
mowania się losami nowego tygodnika był udział Skarbu Państwa w jego 
tworzeniu i wydawaniu. W rezultacie, tak nieprzychylnej dla siebie atmosfery 
nie miało dotąd — i to na starcie — chyba żadne inne pismo, zaś przykład 
mającego powstać tygodnika stał się dla opozycji bodaj „żelaznym” argum en­
tem w walce politycznej z lewicowym rządem.

Warunki i okoliczności powstania 
tygodnika „Fakty”

Wstępny projekt tygodnika powstał na początku lat dziewięćdziesiątych. 
Przygotował go Artur Howzan, były redaktor naczelny „Przeglądu Tygodnio­
wego”. Miał to być magazyn, wydawany w małym formacie, w objętości około 
80 stron, nawiązujący do formuły prasy „czytelnikowskiej”, o charakterze pu- 
blicystyczno-informacyjnego przeglądu najważniejszych wydarzeń społecz­
nych i politycznych z kilku ostatnich tygodni. Do realizacji tego pomysłu jed ­
nak nie doszło, ponieważ nie udało się znaleźć wydawcy.

Po paru latach red. Howzan powrócił do tego pomysłu, chcąc w roku
1996 zainteresować nim ówczesnego premiera — Włodzimierza Cimoszewi­
cza. Chodziło mu bowiem o to, aby to rząd stał się najpierw założycielem 
spółki będącej wydawcą pisma i aby później zechciał odsprzedać swoje 
udziały. Byłby to więc rodzaj rządowej interwencji na rynku prasowym 
czasopism, już wówczas zdecydowanie zdominowanym przez kapitał zagra­
niczny.

Po kilku miesiącach rozmów z rządem — reprezentowanym przez 
ówczesnego rzecznika prasowego, Aleksandrę Jakubowską — 24 września
1996 roku zapadła decyzja o powołaniu Post Scriptum Sp. z o.o., mającej być 
właścicielem i wydawcą nowego tytułu. W imieniu Skarbu Państwa spółkę 
utworzył Leszek Miller, ówczesny minister-szef Urzędu Rady Ministrów. Zgod­
nie z prawem — czyli stosownie do Zarządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej

ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ



Wiesław Sonczyk „TYGODNIK INFORMACYJNY FAKTY” (1997-1998).. 155

w sprawie powołania Rady Ministrów — tylko on spośród członków rządu 
mógł podpisać akt założycielski takiej spółki3.

Rychło okazało się jednak, że udział Leszka Millera w procesie tworze­
nia nowego czasopisma wywołał w prasie prawicowej falę bardzo krytycznych 
tekstów, których autorzy — nie przebierając w słowach i argumentach — 
starali się przedstawiać mający dopiero powstać periodyk jako próbę niedo­
puszczalnej ingerencji rządu i państwa w wolny rynek mediów oraz — jeszcze 
chętniej — jako nieodpowiedzialne wydawanie pieniędzy podatników Swo­
istej nagonce medialnej przewodziło „Życie”, liczący się w tym czasie dziennik 
prawicowy, co można także traktować jako reakcję na fakt, iż w nowym ty­
godniku znaleźli zatrudnienie dziennikarze z konkurencyjnego „Życia War­
szawy”4.

W publikowanych w tym czasie tekstach prasowych było wiele przy­
puszczeń, złośliwych sugestii i niedomówień oraz niepotwierdzonych opinii
o jednoznacznie krytycznym wydźwięku. Oto przykład z „Życia”:

Gazeta najprawdopodobniej wspierana będzie z pieniędzy państwowych [...]. 
Postkomuniści idą na wykoszenie „Wprost”, które ostatnio przeszło na drugą 
stronę — mówi dziennikarz, któremu proponowano pracę w „Faktach” [...]. 
W nowym tygodniku pracować ma podobno rzeczniczka rządu — Aleksandra 
Jakubowska (— To nieprawda, choć bardzo tego żałuję, gdyż tęsknię za dzien­
nikarstwem — powiedziała „Życiu”) [...]. Gazeta najprawdopodobniej wspierana 
będzie finansowo z pieniędzy państwowych (— W ministerstwie Skarbu Pań­
stwa nic na ten temat nie wiedzą. — Może chodzi o spółki z udziałem Skarbu — 
zastanawia się Bogusław Grabowski z MSP) [...]. Jako źródło finansowania „Fak­
tów” wymienia się również dotację z ministerstwa Kultury i Sztuki (— Pierwszy 
raz o tym słyszę — mówi rzecznik MKiS, Krzysztof Czerwiecki) .5

Za swoiste podsumowanie tej prasowej nagonki można uznać komentarz 
Piotra Zaremby, który stwierdził m.in.:

Oto minister Leszek Miller zorganizował w oparciu o publiczne środki spółkę, 
która ma wydawać kolorowy tygodnik „Fakty”. Jak się zdaje, nowe pismo ma

3 „Monitor P olsk i”, 1996, nr 10, poz. 103. Akt założycielsk i spółki zosta ł podpisany
24 w rześn ia  1996 roku w  siedzib ie Urzędu Rady Ministrów, przed notariuszem  — Tamarą 
Joanną Żurakowską, prowadzącą Kancelarię Notarialną w  W arszawie, przy ul. Ordynackiej
9 (Repertorium  A Nr 221/96).

4 W  maju 1996 roku doszło do zm iany w łaściciela  i redaktora naczelnego „Życia War­
szaw y” — N icola Grauso sprzedał dziennik Zbigniew ow i Jakubasowi. D otychczasow y redak­
tor naczelny, Tom asz Wołek, zdecydow ał się  w ów czas odejść z redakcji, wraz z nim odeszło  
kilkudziesięciu  dziennikarzy. Część z nich trafiła po kilku m iesiącach do redakcji „Życia”, k ie­
rowanej przez T. Wołka.

5 Warto dodać, że oprócz sugestyw nego tytułu tekst był opatrzony równie charaktery­
stycznym  podtytułem : L ew icow y tygodn ik  w sp ierany  będ zie  z  p a ń s tw o w ych  p ien iędzy?  [RAS] — 
P a ń stw o w y  tyg o d n ik ?, „Życie” 1997, nr 18, z 22 stycznia.

TOM X (2007), ZESZYT 1 (19)



156 ARTYKUŁY I ROZPRAWY

podważać rynkową pozycję liberalno-lewicowego „Wprostu”, który zdradził
i wystąpił przeciw Sojuszowi, a nawet postpeerelowskiej „Polityki”. Ma być więc 
narzędziem postkomunistów w świecie mediów, w którym mimo tylu sukcesów  
poruszają się oni wciąż trochę niepewnie. W demokracjach liberalnych istnieje 
niepisana zasada, że rząd trzyma się z dala od rynku prasowego. Nie chce być 
bowiem podejrzany o to, że kosztem pieniędzy wszystkich podatników wspiera 
jedną opcję ideową czy polityczną. Jak widać, w Polsce ta zasada nie ma zasto­
sowania.6

W akcie założycielskim Post Scriptum Sp. z o.o. — o kapitale zakłado­
wym w wysokości 4 tys. zł, podzielonym na 40 udziałów po 100 zł każdy — 
w paragrafie 5 stwierdza się, że przedmiotem działalności spółki jest:

1. prowadzenie wszelkiej działalności wydawniczej, w tym wydawanie 
dzienników, czasopism, biuletynów i innych wydawnictw;

2. kolportaż oraz sprzedaż własnych wydawnictw;
3. produkcja filmów, kaset video, cd-room i programów telewizyjnych;
4. produkcja artykułów promocyjnych i reklamowych;
5. organizowanie i prowadzenie kursów public relations i szkoleń;
6. prowadzenie biura ogłoszeń.
Z powyższego wynika, że podany zakres działalności Spółki można 

określić jako szeroki i wielokierunkowy, ale wiadomo, że red. Howzanowi 
chodziło głównie o uruchomienie tygodnika. Świadczy o tym stwierdzenie 
z paragrafem 17 aktu notarialnego, że:

... akt niniejszy stanowi protokół pierwszego Zgromadzenia Wspólników, na 
którym dokonano wyboru Zarządu i w jego wyniku Prezesem Zarządu — Redak­
torem Naczelnym został wybrany Artur Howzan.

Końcowym elementem procesu tworzenia spółki, mającej wydawać ty­
godnik „Fakty”, było postanowienie Sądu Rejonowego dla Miasta Warszawy, 
Wydział XVI Gospodarczy z dnia 30 września 1996 roku o wpisaniu jej do 
RHB7.

W październiku 1996 roku rozpoczęło się kompletowanie zespołu redak­
cyjnego oraz pierwsze prace zmierzające do określenia formuły wydawniczej 
tygodnika. Początki były nadzwyczaj trudne, głównie z powodu kreowanej 
przez media nieprzychylnej atmosfery oraz kłopotów finansowych wydawcy. 
Dość powiedzieć, że pierwsze umowy o pracę — i to zaledwie z kilkoma oso­
bami — zostały podpisane dopiero 1 grudnia 1996 roku.

Od tego dnia — stwierdza Sławomir Dolecki — zbieranie materiałów rozpoczęli 
dziennikarze, którzy włączyli się w tworzenie pisma. Wówczas nie wiadomo 
było jeszcze nie tylko jak będzie wyglądał nowy tygodnik, lecz również nie

6 R Z a r e m b a ,  R ęka M illera , „Życie” 1997, nr 39, z 15-16 lutego.
7 Sąd Rejonow y dla M iasta Warszawy, sygn. akt XVI N s Rej. H -l 1421/96, nr 48075.

ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ



Wiesław Sonczyk „TYGODNIK INFORMACYJNY FAKTY” (1997-1998)... 157

znana była jego nazwa. Pierwsze spotkanie zespołu redakcyjnego odbyło się 
w wigilię Świąt Bożego Narodzenia. Obecnych było kilkadziesiąt osób, w więk­
szości skompletowany dział graficzny, kierownictwo i skromna grupa dzienni­
karzy. Większość piszących przeszła z „Życia Warszawy”, którym kierował Alek­
sander Chećko. Dyrektorem wydawniczym „Życia Warszawy” do września, a więc 
do momentu powołania Post Scriptum Sp. z o.o. był tam Artur Howzan.8

W styczniu 1997 roku gotowy był projekt szaty graficznej tygodnika, 
opracowany przez Macieja Marchewicza — grafika „Przeglądu Readers Di­
gest”. Ustalono też tytuł, który uznano za adekwatny wobec podstawowej 
funkcji pisma (informowanie). Kierownictwo redakcji deklarowało neutral­
ność polityczną, czego formalnym potwierdzeniem było to, że — jak podaje 
S. Dolecki:

... kierownictwo redakcji, łącznie z szefami działów, nie mogło należeć do żadnej 
partii politycznej lub mieć z którąkolwiek z nich bezpośrednie powiązania.

Wcześniej, w grudniu 1996 roku, dwukrotnie podejmowano ważne de­
cyzje o charakterze finansowym. Mianowicie: 13 grudnia podpisano porozu­
mienie o podwyższeniu kapitału zakładowego o kwotę 3,42 min zł, przy czym 
Skarb Państwa objął 9200 udziałów o wartości 920 tys. Pozostałe 25 tys. udzia­
łów (o wartości 2,5 min zł) objęła spółka Węglokoks SA. Natomiast na Na­
dzwyczajnym Zgromadzeniu Wspólników w dniu 23 grudnia zapadła decy­
zja o ponownym podwyższeniu kapitału zakładowego, tym razem o kwotę 
6 min zł (60 tys. udziałów po 100 zł każdy). Zmieniła się też struktura udzia­
łowców spółki, dysponującej kapitałem zakładowym w wysokości 10,42 min zł 
(wg stanu na dzień 31 grudnia 1996 roku). Oprócz Skarbu Państwa (9,2 tys. 
udziałów o wartości 0,92 min zł oraz deklarowany aport wyceniony na kwotę
1 min zł) i Węglokoksu SA (25 tys. udziałów o wartości 2,5 min zł) do spółki 
przystąpiły bowiem jeszcze spółki Skarbu Państwa: Polskie Górnictwo Nafto­
we i Gazownictwo SA oraz Ciech SA (po 25 tys. udziałów o wartości 2,5 min zł)
i Elektrim SA (10 tys. udziałów o wartości 1 min zł).

Wydawca i redakcja „Faktów” przyjęli założenie, że adresatem pisma bę­
dą przede wszystkim ludzie młodzi i w wieku średnim, bardziej mężczyźni 
(60% potencjalnego kręgu odbiorców) niż kobiety (40%). Stąd m.in. specyfi­
czna formuła wydawnicza oraz wysoki stopień ilustracyjności magazynu, któ­
ry, jak  stwierdził S. Dolecki:

... miał się charakteryzować bogatą szatą graficzną i edytorską. Jego magazyno­
wa forma oraz wiele fotografii, grafik komputerowych i ilustracji miało wzboga­

8 S. D o l e c k i ,  Tygodnik Inform acyjny Fakty (1997-1998). Fakty i m ity , praca m agister­
ska napisana w  Instytucie Dziennikarstw a W DiNP UW, prom otor dr hab. W iesław  Sonczyk, 
W arszawa 1999, s. 7. W  artykule wykorzystano inform acje i opinie zebrane przez Autora 
pracy, niektóre z nich cytując.

TOM X (2007), ZESZYT 1 (19)



158 ARTYKUŁY I ROZPRAWY

cać i uatrakcyjniać funkcję informacyjną. Stąd też zrodził się pomysł skorzysta­
nia z doświadczeń niemieckiego „Focusa”, pisma prawie obrazkowego. Założono, 
iż pokolenie 20- i 30-latków wychowane jest w znacznej mierze na obrazach 
przedstawiających świat, nie zaś na jego opisach.

Warto także dodać, że — realizując stosowną umowę z Centrum Infor­
macyjnym Rządu — redakcja zobowiązywała się w sposób szczególny trak ­
tować i przeznaczać najwięcej miejsca na materiały propagujące przystąpienie 
Polski do Unii Europejskiej. Wydawca tygodnika zobowiązywał się natomiast 
przeznaczać 15% zysku (przed opodatkowaniem) na Fundusz Integracji Eu­
ropejskiej. W obu przypadkach były to warunki postawione przez Skarb 
Państwa jeszcze przed założeniem spółki.

Wejście tygodnika „Fakty” 
na rynek prasowy

Datę wejścia tytułu na rynek prasowy ustalono na 28 stycznia 1997 roku, 
w trakcie posiedzenia Rady Nadzorczej, przyjmując następujący harm ono­
gram: numer „zerowy” miał się ukazać 14 lutego (dzień św. Walentego, tzw. 
walentynki — święto zakochanych, popularne zwłaszcza wśród młodzieży), 
a numer pierwszy — 28 lutego. Z powyższego planu wynika, że maksymalnie 
skrócono czas potrzebny na opracowanie i optymalne zorganizowanie pracy 
redakcji (co trudno uznać za rozwiązanie korzystne dla zespołu). Dlatego
S. Dolecki z pewnym rozbawieniem stwierdza:

... gdy warszawską redakcję odwiedzili zastępca redaktora naczelnego oraz kie­
rownik działu politycznego niemieckiego „Focusa” i dowiedzieli się, że pierwszy 
numer ma ukazać się w lutym, a najpóźniej na początku marca, stwierdzili, iż 
[...] rok to bardzo mało czasu. Oni pracowali przed wydaniem pierwszego nume­
ru „Focusa” prawie w pełnym składzie trzy lata. Również polski magazyn „Viva”, 
który wszedł w tym czasie na rynek, wydał sześć próbnych numerów. Tak więc 
decyzja o wydaniu pierwszego numeru — pół roku po powołaniu spółki wydaw­
niczej, trzy miesiące od dnia zatrudnienia pierwszych dziennikarzy oraz niespeł­
na trzy tygodnie od dnia podjęcia decyzji o terminie wydania „zerówki” — była 
dość niespodziewana w tego rodzaju inwestycjach.

Jest wielce prawdopodobne, że m.in. ten pośpiech zdecydowanie za­
szkodził pismu, zarówno na starcie, jak i później, ponieważ poszczególne 
numery nie były należycie dopracowane zarówno pod względem merytorycz­
nym, jak i graficzno-technicznym. Sprzyjało to utrzymywaniu się niekorzyst­
nego wizerunku tygodnika, który uważano za pozbawiony własnego, indywi­

ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ



Wiesław Sonczyk „TYGODNIK INFORMACYJNY FAKTY” (1997-1998)... 159

dualnego „oblicza”. Zwrócił na to uwagę Grzegorz Lindenberg, stwierdzając 
m.in., że pismo:

... udaje pełną otwartość, ale najciekawszych faktów nie widać. Chce być zabaw­
ne i poważne, informacyjne i rozrywkowe, dla elity i dla mas. Najbardziej wy­
gląda na próbę zrobienia innego „Wprost”: z większymi zdjęciami, krótszymi 
tekstami a zamiast sympatii — niechęcią do kapitalizmu [...]. Jest w „Faktach” 
sporo faktów z różnych dziedzin, niektóre interesujące, m. in. o kredytach eko­
logicznych, pensjach posłów w różnych krajach. Niestety, prawie każdemu z tek­
stów można coś zarzucić. Główne grzechy to: powierzchowność (teksty kończą 
się wtedy, kiedy powinny się zaczynać), mała aktualność (wszystkie teksty dłuż­
sze równie dobrze mogły się ukazać miesiąc temu albo za miesiąc), wtórność 
(większość tematów była już wielokrotnie przerabiana przez dzienniki i tygodni­
ki) [...]. „Tygodnik” ma problem z określeniem swojego charakteru i czytelnika. 
Czy ma być informacyjny, czy rozrywkowy? Czy jest dla osób, które nic nie w ie­
dzą o świecie, czy dla wszechstronnie wykształconych? Ponieważ nie jest to jas­
no określone, więc „Fakty” wpadają miejscami w populizm, którego nie powsty­
dziłby się kolega Lepper.9

Struktura i zawartość „Faktów” — 
próba charakterystyki i oceny

Zgodnie z założeniami redakcji i wydawcy podstawową cechą „Faktów” 
miał być informacyjny profil pisma, a więc prezentowanie przede wszystkim 
aktualnych wiadomości (nie tylko krajowych) z różnych dziedzin otaczającej 
nas rzeczywistości. Służyć temu powinny nie tylko krótkie formy tekstowe, ale 
również bogata infografika i wysoki stopień ilustracyjności. Twórcy tygod­
nika uznali bowiem, że w ten sposób zaskarbią sobie względy młodego czy­
telnika, na ogół niezbyt skłonnego do czytywania długich tekstów i funkcjo­
nującego przecież w realiach „cywilizacji obrazkowej”10. Dość powiedzieć, że 
w każdym numerze „Faktów” publikowano przeciętnie około 250 zdjęć, nie 
licząc wykresów, tabel i infografiki, wzbogacających większość materiałów 
tekstowych. Nie sposób jednak nie zgodzić się z opinią, że taka praktyka 
redakcyjna powodowała w konsekwencji, iż teksty stawały się powierzchow­
ne, pozbawione szerszej argumentacji dla prezentowanych w nich opinii czy 
ocen, krótko mówiąc — nierzadko raziły swoją banalnością.

9 G. L i n d e n b e r g ,  „Fakty” w  gaciach, „Press” 1997, nr 3, s. 16.
10 Sądzę, że twórcy „Faktów” — być m oże nieśw iadom ie — naw iązyw ali do form uły 

tygodnika „Perspektywy” (1969-1990), który również charakteryzował się w ysokim  stopniem  
ilustracyjności.

TOM X (2007), ZESZYT 1 (19)



160 ARTYKUŁY I ROZPRAWY

Bodaj najbardziej charakterystycznym, żeby nie powiedzieć — oryginal­
nym elementem struktury każdego numeru był z pewnością Faktograf. Dział 
ten liczył 10-12 kolumn, które najpóźniej oddawano do druku, co pozwalało 
publikować materiały najbardziej aktualne. Tym samym redakcja uzyskiwała 
możliwość skutecznego konkurowania z „Polityką” czy „Wprost” (zwłaszcza 
że „Fakty” trafiały do kiosków w środę, a oba konkurencyjne tygodniki — 
na początku tygodnia)11. Natomiast spośród stałych elementów tego działu 
warto wskazać choćby rubrykę „Bohaterowie tygodnia”, w której komento­
wano najgłośniejsze wydarzenia minionego tygodnia.

Bohaterów tych wydarzeń — pisze S. Dolecki — wplatano w zdjęcie filmu, 
którego tytuł mógł oddawać nastroje związane z wydarzeniem. Do zdjęcia nie 
dodawano komentarza, jedynie krótkie przypomnienie faktów. Na przykład: po 
publikacjach dziennika „Życie”, dotyczących wakacji prezydenta Aleksandra 
Kwaśniewskiego spędzonych rzekomo z agentem rosyjskiego wywiadu — Wła­
dimirem Ałganowem, twarz redaktora naczelnego „Życia” — Tomasza Wołka 
znalazła się na plakacie filmu: O j e d e n  m o s t  z a  d a l e k o 12. W podobny sposób 
komentowano wydarzenia nie tylko polityczne, ale również kulturalne, sportowe 
i obyczajowe.

Do głównych, stałych działów należy zaliczyć — oprócz Faktografu — 
także cztery inne: Polska, Św iat, Cywilizacja i Gospodarka. Jeśli zakres 
tematyczny dwóch pierwszych wydaje się oczywisty, to w przypadku działu 
„cywilizacyjnego” trzeba podkreślić, że tworzyły go stałe kolumny, poświę­
cone m.in. wydarzeniom sportowym (Sport), sprawom szeroko pojmowanej 
motoryzacji (Motoryzacja), ekologii (Ekologia) czy środkom masowego prze­
kazu (Media). W miarę potrzeby wprowadzano także rubryki ogólnotema- 
tyczne, w rodzaju Obyczaje lub Ludzie. Powyższą strukturę uzupełniały 
w każdym numerze m.in. „wstępniak” — pióra redaktora naczelnego, „rysu­
nek tygodnia” — autorstwa Macieja Marchewicza (twórcy makiety „Faktów”), 
rubryka Plus-minus (zawierająca przeciwstawne opinie przynajmniej dwóch 
osób w odniesieniu do jakiegoś aktualnego, kontrowersyjnego problemu), 
tygodniowy program telewizyjny, horoskop polityczny (żartobliwe kom enta­
rze i opinie na temat wypowiedzi lub postępowania różnych polityków oraz 
osób publicznych). Wprowadzano ponadto rozmaite rubryki okazjonalne lub 
krótkotrwałe, np. Linia życia (charakterystyka i ocena znanych polityków, przy­
gotowywana przez psychologa społecznego — prof. Janusza Czapińskiego; 
w sumie ukazało się 20 odcinków), Bulwar prasowy (przedruki tekstów

11 Jak podkreśla S. Dolecki: „plan taki pozw alał zam ieszczać inform acje z soboty i n ie­
dzieli, podczas gdy pozostałe tytuły zam ykały num ery w  piątek. W «Faktach» pozostaw iano  
dw ie, trzy kolumny, które m ogły do drukarni być zsyłane jeszcze  w  poniedziałek  do południa” 
(zob. przyp. 8, s. 10).

12 Por.: „Fakty” 1997, nr 28, z 4 w rześnia.

ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ



Wiesław Sonczyk „TYGODNIK INFORMACYJNY FAKTY” (1997-1998)... 161

o sensacyjnym charakterze i ciekawostek z zagranicznej prasy bulwarowej), 
Rozrywki na lato (krzyżówki, szarady, rebusy), Grosz do grosza (poradnik 
dla drobnych ciułaczy) itp.

Tak zwaną mocną stroną omawianego tygodnika byli felietoniści. Wśród 
nich znajdowali się autorzy doświadczeni, znani wcześniej z łamów innych 
periodyków, m.in. Adam Hollanek, Michał Jagiełło, Janusz Kijowski, Mikołaj 
Kozakiewicz, Katarzyna Lengren, Aleksander Małachowski, Jan Rurański; 
od września 1997 roku swoje felietony drukowała też Aleksandra Jakubowska, 
a w końcowym okresie istnienia pisma „wspólny” felieton (pt. Z lewej, z  pra­
wej) publikowali Stanisław Ćwik i Maciej Łętowski.

Jednym z tematów cyklicznych, najczęściej podejmowanych na łamach 
„Faktów”, była szeroko rozumiana medycyna i zdrowie człowieka13. Artykuły 
z tego zakresu zamieszczało aż trzech dziennikarzy: Adam Wojciechowski, 
Anna Gotowiec i Beata Prasałek.

Tematy poświęcone medycynie — pisze S. Dolecki — ukazywały się praktycznie 
w każdym numerze. Nie biorąc pod uwagę krótkich informacji w F a k to g r a f i e  
udało mi się naliczyć ich w 56 wydaniach tygodnika ponad sześćdziesiąt. Opu­
blikowane materiały można podzielić na kilka grup tematycznych: 1. opisy cho­
rób, 2. opisy zabiegów i przeszczepów, 3. sytuacja służby zdrowia, 4. życie płcio­
we człowieka, 5. ciekawostki medyczne, wywiady, itd. [...]. Opisywano zarówno 
choroby znane i często atakujące ludzi: alergie, wrzody trawienne czy cukrzycę 
jak i rzadziej spotykane, wciąż mało znane, a przez to być może budzące większy 
lęk: zespół Gillesa de la Tourette'a, schizofrenia, choroba Alzheimera. Autorzy 
nie unikali także tematów wstydliwych, opisów chorób, o których nie mówi się 
głośno: choroby kobiece, H iy przerost prostaty [...]. Niemało miejsca pośw ięco­
no także operacjom przeszczepów poszczególnych organów [...]. Kilkakrotnie 
Fakty przyglądały się sytuacji polskiej służby zdrowia [...]. Dużą popularnością 
cieszyły się w magazynie teksty poświęcone życiu erotycznemu człowieka [...]. 
Poza tekstami czysto medycznymi zdrowie w „Faktach” to także: badania ojco­
stwa, psychoterapeuci, problem oddziaływania wyposażenia mieszkań na czło­
wieka, żywność i woda, a w nr 53 red. Andrzej Jakubik zastanawiał się nawet, 
jakie konsekwencje dla funkcjonowania państwa może mieć choroba polityka.14

Na łamach omawianego tygodnika ukazało się też wiele publikacji 
dotyczących problematyki sportowej, zwłaszcza piłki nożnej i koszykówki, 
a od czasu do czasu — również innych dyscyplin, np. tenisa, sumo, sportów 
motorowych, skoków narciarskich, maratonu, jeździectwa itd. Ich autorzy 
(m.in. Andrzej Fąfara, Jarosław Kończak, Przemysław Garczarczyk) przedsta­

13 Cykl publikacji na ten tem at został zainaugurowany artykułem  dotyczącym  kontro­
w ersyjnego problem u błędów  zaw odow ych popełnianych przez lekarzy (por.: A. W o j c i e ­
c h o w s k i ,  B łędy lekarzy  p rzyk ryw a  ziem ia , „Fakty” 1997, nr 1, z 27 lutego).

14 Por.: A. J a k u b i k ,  K atar a sp ra w a  po lska , „Fakty” 1998, nr 8, z 1 marca.

TOM X (2007), ZESZYT 1 (19)



162 ARTYKUŁY I ROZPRAWY

wiali zwykle mniej znane lub postrzegane jako „ciemne” aspekty sportu 
zawodowego i amatorskiego (kulisy transferów, tzw. lewe kasy, przekupstwo 
sędziów, doping itp.). Liczący przeważnie dwie kolumny dział sportowy pro­
wadził red. Andrzej Fąfara.

Pewnie dlatego, że redakcji „Faktów” bardzo zależało na przyciągnięciu 
czytelników w młodym wieku, sporo tekstów dotyczyło Internetu. Ich celem 
było przede wszystkim popularyzowanie tej ogólnoświatowej sieci kompute­
rowej oraz ukazywanie możliwości poznawczych i praktycznych, jakie daje 
jej użytkowanie. Wydaje się jednak, że zmieniający się autorzy publikacji, 
najpierw Rafał Plutecki, potem Barbara Brach i w końcu Piotr Smektała (in­
formatyk i administrator redakcyjnej sieci komputerowej) nie potrafili nadać 
im odpowiedniego poziomu merytorycznego, ani nie zdołali określić klarow­
nego profilu tej rubryki. Dlatego często w tym samym tekście wątki eduka­
cyjne przemieszane były z typowo poradniczymi lub nawet czysto rozryw­
kowymi.

Nieco uwagi należy poświęcić publikacjom dotyczącym integracji Polski 
z Unią Europejską. Ich obecność wynikała bowiem nie tylko z zainteresowa­
nia redakcji, ale — może nawet przede wszystkim — była konsekwencją 
umowy z Centrum Informacyjnym Rządu oraz realizacją warunku postawio­
nego przez Skarb Państwa, współzałożyciela spółki Post Scriptum. Autorzy 
tych publikacji — co warto podkreślić — koncentrowali się na omawianiu po­
zytywnych i negatywnych konsekwencji integracji w odniesieniu do przyszłej 
sytuacji ekonomicznej i politycznej naszego społeczeństwa. Należy dodać 
również, że w żadnej z omawianych kwestii redakcja nie forsowała własnego 
stanowiska; dla przykładu: jeśli w artykule opublikowanym w numerze 5 
przedstawione zostały pozytywne konsekwencje integracji dla całego narodu
i tzw. przeciętnych obywateli oraz ich rodzin15, to już w numerze 7 zasygna­
lizowano — poprzez cytowanie opinii obywateli innych krajów z UE — że 
jako społeczeństwo musimy się także przygotować na przyjęcie niemiłych 
niespodzianek (np. wzrost cen żywności). Oto przykład takiej opinii, cyto­
wanej przez Adama Łaszyna:

Entuzjazm Polaków wobec Unii Europejskiej jest imponujący. Byłem niedawno 
w Polsce. Co krok widziałem gwiaździste emblematy Unii: na samochodach, 
sklepach, reklamach. Ten entuzjazm wam minie, jak już wejdziecie do Unii — 
mówi czterdziestodwuletni Nils, jeden z menadżerów szwedzkiego konsorcjum  
SAAB. Jego opinia wynika z panującego wśród Szwedów rozczarowania człon­
kostwem tego kraju w Unii Europejskiej. — Obiecali nam, że po wejściu do Unii 
wszystko będzie tańsze, a ceny w sklepach są teraz wyższe. Banany podrożały 
trzykrotnie. Kiedyś wszyscy kupowaliśmy mięso, a teraz wielu z nas musi na

15 E. Z a w o l s k a ,  A. M i k ł a s z e w i c z ,  K o sz ty  zacofan ia  Polski, k o rzyści integracji 
z  Unią, „Fakty” 1997, nr 5, z 27 marca.

ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ



Wiesław Sonczyk „TYGODNIK INFORMACYJNY FAKTY” (1997-1998)... 163

mięsie oszczędzać. Albo po prostu boisz się kupować, bo nie wiesz, co kupujesz. 
Mięso wygląda jak mięso i nie rozpoznasz — czy akurat nie włożyłeś do koszyka 
manipulowanej genetycznie wieprzowiny, jaką nam przysyłają z Europy — tłu­
maczy 38-letnia Diana.16

Nawiasem mówiąc, obecnie wiadomo już, że powyższa opinia okazała 
się w pełni uzasadniona.

Charakterystyczne jest, że tematyka integracji Polski z Unią Europejską 
była podejmowana dopóty, dopóki Skarb Państwa nie sprzedał swoich udzia­
łów w spółce Post Scriptum i dopóki jego przedstawiciele nie odeszli z Rady 
Nadzorczej. Można więc powiedzieć, że redakcja „Faktów” nie traktowała tej 
tematyki jako priorytetowej. Zwraca na to uwagę również S. Dolecki, stwier­
dzając m.in.:

Znamiennym jest jednak fakt, iż praktycznie ostatni większy tekst dotyczący tej 
problematyki ukazał się w lipcu 1997 r., natomiast w maju tego samego roku 
Skarb Państwa sprzedał swoje udziały w spółce i przedstawiciele rządu odeszli 
z Rady Nadzorczej.

Zmiany własnościowe 
w spółce Post Scriptum

Już na początku maja 1997 roku Skarb Państwa wystawił na sprzedaż 
swoje udziały w spółce Post Scriptum. Ponieważ okazało się też, że jej 
współwłaściciel (Węglokoks SA) zrezygnował z prawa pierwokupu, udziały 
te nabyły: Przedsiębiorstwo Realizacji Obiektów Energetycznych i Przemy­
słowych Megadex SA (3 tys. udziałów), Przedsiębiorstwo Produkcji Chłod­
niczej Augusto Sp. z o.o. w Kaliszu (2 tys. udziałów), Elektromontaż Export 
SA (1,5 tys. udziałów), Zakłady Aparatury Elektrycznej Elester SA (1,5 tys. 
udziałów) i Przedsiębiorstwo Wielobranżowe Centrostal SA Bydgoszcz (1240 
udziałów). Jak podaje S. Dolecki:

... łączna cena, za jaką Skarb Państwa wystawił na sprzedaż (i sprzedał) swoje 
udziały, była sumą ceny nominalnej, powiększoną o stopę kredytu refinanso­
wego, obowiązującego w okresie od dnia nabycia udziałów do dnia ich zby­
cia, dodatkowo zwiększoną o 10 proc. Cena ta wyniosła na dzień 4 maja 1997 r. 
933 844,24 zł (dziewięćset trzydzieści trzy tysiące osiemset czterdzieści cztery 
złote i dwadzieścia cztery grosze). Wszystko zatem wskazuje na to, że wbrew  
temu, co głosili przeciwnicy „Faktów”, iż Skarb Państwa z pieniędzy podatników

16 Por.: A. Ł a s z y n ,  Bilans ro zcza ro w a n ia , „Fakty” 1997, nr 7, z 10 kwietnia.

TOM X (2007), ZESZYT 1 (19)



164 ARTYKUŁY I ROZPRAWY

finansuje tygodnik, Państwo na sprzedaży swoich udziałów w Post Scriptum 
zarobiło.17

Natomiast bezpośrednią konsekwencją powyższych zmian własnościo­
wych były zmiany kadrowe w składzie osobowym Rady Nadzorczej. 28 maja
1997 roku z funkcji przewodniczącego RN zrezygnował Stanisław Marek 
Jaśkiewicz (przedstawiciel Skarbu Państwa), zaś dzień później — z funkcji 
członka RN — dr Wojciech Brzost (doradca Prezesa Rady Ministrów).

Już pod koniec pierwszej połowy 1997 roku sytuacja finansowa spółki 
Post Scriptum i redakcji „Faktów” zaczęła się gwałtownie pogarszać. Zabra­
kło pieniędzy m.in. na pokrycie kosztów druku, a poręczenia finansowego 
udzielili spółce m.in. Ciech SA, Gaskon SA i Zespół Doradztwa Prawno- 
finansow ego Lex-Press Kancelaria Prawnicza. Nastąpiły też zmiany kadrowe 
we władzach spółki — 23 lipca Walne Zgromadzenie Wspólników przyjęło 
rezygnację Artura Howzana (pozostawiąjąc go w składzie Zarządu), powo­
łując na stanowisko prezesa Jerzego Napiórkowskiego. Osobną uchwałą WZW 
zobowiązało Zarząd do „przygotowania w terminie do końca września pro­
jektów dokumentów niezbędnych do podjęcia uchwał przekształcających 
spółkę w spółkę akcyjną”.

Jednak szczegółowa analiza kondycji finansowej spółki spowodowała, że 
wszelkie wcześniejsze założenia w odniesieniu do zakresu i form jej działal­
ności nowy prezes uznał za nierealne. Okazało się na przykład, że — jak po­
daje S. Dolecki — kapitał zakładowy spółki, który do końca 1996 roku po­
winien wynosić 10 min 420 tys. zł, w rzeczywistości — do 15 września 1997 
ro k u — wynosił zaledwie 3 min 424 tys. zł; co więcej, w opinii prezesa Na­
piórkowskiego nawet 10 min zł to zbyt mała kwota, by tygodnik mógł nie 
tylko wejść na rynek prasowy, ale także być konkurencyjny w stosunku do 
bezpośrednich rywali (m.in. „Wprost” i „Polityka”) 18. Tymczasem zadłużenie 
wydawcy „Faktów” szybko rosło, np. tylko wobec bydgoskiej drukarni kon­
cernu Orkla Media wynosiło w październiku 1997 roku już 600 tys. zł, a do 
końca roku — ponad 1 min zł, powodując realną groźbę wstrzymania druku 
pisma.

Próbą wyjścia z tej trudnej sytuacji było przeniesienie druku tygodnika 
do warszawskiej drukarni firmy Uniprom Wojciecha Bagana, który deklaro­
wał nawet chęć kupienia udziałów w spółce wydającej „Fakty”.

Rozmowy Zarządu spółki z Wojciechem Baganem — pisze S. Dolecki, powołując 
się na nieoficjalne rozmowy z przedstawicielami jej kierownictwa — dotyczące

17 S. D oleck i pow ołuje się na dane finansow e zawarte w  inform acji zarządu spółki dla 
Rady Nadzorczej Post Scriptum  Sp. z o.o., ilustrującej stan na dzień 4 maja 1997 roku.

18 Podając pow yższe dane, S. D olecki powołuje się na raport J. N apiórkow skiego przygo­
tow any dla u d zia ło w co w i członków  Rady Nadzorczej spółki (z datą 15 w rześn ia 1997 roku). 
W ym ieniona w  raporcie w ysokość kapitału zakładow ego spółki — gwarantującego pism u b ez ­
p ieczeń stw o finansow e — to m inim um  20 min zł.

ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ



Wiesław Sonczyk „TYGODNIK INFORMACYJNY FAKTY” (1997-1998)... 165

sprzedaży udziałów, trwały do końca listopada. Po zmianie kierownictwa Węglo­
koksu SA, strategicznego udziałowca, w firmie zapadła decyzja o niezbywaniu 
udziałów, a nawet o przejęciu pozostałych. W połowie marca zmienił się prezes 
Zarządu Post Scriptum. Został nim Tomasz Bujak. Kilka dni później złożył 
rezygnację, lecz nie została ona przyjęta. Niestety, sytuacja Post Scriptum nie 
pozwalała na oficjalne odmówienie Wojciechowi Baganowi, gdyż brakowało 
pieniędzy na druk, a Uniprom zdecydował o drukowaniu „Faktów” praktycznie 
za cenę papieru i farby.
Rozmowy z prezesem Unipromu przeciągnięto do marca 1998 roku. Wówczas 
sytuacja spółki była tak zła, że — jak się później okazało — na ostatnim Walnym 
Zgromadzeniu rozważano możliwość sprzedaży 50,5% udziałów w Post Scrip­
tum Wojciechowi Baganowi. Ponieważ negocjacje trwały pół roku, a sytuacja 
stawiała Bagana na zdecydowanie lepszej pozycji w pertraktacjach, nie był on 
zainteresowany kupowaniem udziałów po cenach rynkowych. Zaproponował 
więc przejęcie pakietu udziałów za zadłużenie spółki. Został jednak w sposób 
zdecydowany wyproszony z Walnego Zgromadzenia pod pretekstem, iż nie jest 
udziałowcem. W efekcie Walne Zgromadzenie postanowiło odstąpić prezesowi 
Unipromu udziały w zamian za uregulowanie zadłużenia. Podczas Nadzwyczaj­
nego Zgromadzenia Wspólników w grudniu 1997 roku Przedsiębiorstwo Poligra- 
ficzno-Wydawnicze Uniprom SA objęło 20 tys. udziałów o wartości nominalnej 
100 zł każdy, o łącznej wartości 2 min zł.
Ponieważ jednak Wojciech Bagan wciąż chciał przejąć kontrolę nad Spółką, 
poprzez objęcie kontrolnego pakietu udziałów, starał się o przejęcie kolejnych 
udziałów. Rozmowy przeciągały się i dlatego zażądał zwrotu zaległych pieniędzy 
za druk (zadłużenie spółki wobec Unipromu przekroczyło wówczas 1 min zł), zaś 
w lutym 1998 roku wstrzymał druk „Faktów”.

Ostatnie wydanie, które opuściło drukarnię, miało nr 11 (56) i datę 
22 marca 1998 roku.

Procedura likwidacji pisma 
i upadłości wydawcy

Wstrzymanie druku „Faktów” oznaczało w praktyce początek końca 
tego tytułu, chociaż wtedy — jak podaje S. Dolecki — mówiło się tylko
o „przejściowych kłopotach”. Co więcej, pozostawała nadzieja na wznowienie 
druku pisma, bo „[...] trwały pertraktacje, a w drukarni czekał na decyzje 
gotowy numer 12 (57). Zespół przygotowywał numer 13 (58), choć bez nale­
żytego zapału, co można było odczuć w redakcji”. Okazało się jednak, że 
przez trzy kolejne tygodnie nie zdołano podjąć żadnej konkretnej decyzji, co 
zmusiło poszczególnych członków redakcji do indywidualnego poszukiwania 
nowego miejsca pracy. Dopiero od połowy kwietnia 1998 roku rozpoczęła się

TOM X (2007), ZESZYT 1 (19)



166 ARTYKUŁY I ROZPRAWY

procedura rozwiązywania umów za wypowiedzeniem, które podpisywał Chri­
stopher O’Neill, wiceprezes nowego zarządu spółki. Uzasadniano je „przyczy­
nami ekonomicznymi, leżącymi po stronie zakładu pracy”.

W dniu 20 kwietnia 1998 roku Post Scriptum Sp. z o.o. skierowała do 
Sądu Rejonowego dla m.st. Warszawy — Sądu Gospodarczego wniosek
o ogłoszenie upadłości, podpisany przez Tomasza Bujaka i Christophera 0 ’Neil- 
la. Stwierdza się w nim m.in., że:

Spółka popadła w zadłużenie zarówno wobec swoich kontrahentów jak i wobec 
budżetu z tytułu niezapłaconych podatków oraz składek na ubezpieczenie spo­
łeczne pracowników. Nadto, z powodu braku środków, Spółka zaprzestała wypła­
cania swym pracownikom wynagrodzenia za pracę. Ogólna suma zadłużenia 
z powyższych tytułów wyniosła na dzień sporządzenia bilansu kwotę 4 570 517,60 
zł [...]. Jak wynika z bilansu za rok 1997, Spółka wykazuje stratę bilansową 
w wysokości 10 539 489,26 zł, która powoduje, iż Spółka na trwale utraciła m oż­
liwość regulowania jakichkolwiek swych zobowiązań.

Jednak sąd oddalił ten wniosek, ponieważ nie było zabezpieczenia fi­
nansowego dla działalności ewentualnego syndyka masy upadłościowej.

W tej sytuacji Nadzwyczajne Zgromadzenie Wspólników — 2 lipca 1998 
roku — podjęło uchwały o: 1) rozwiązaniu spółki i otwarciu jej likwidacji, 
2) o odwołaniu dotychczasowego zarządu spółki, 3) o powołaniu Tomasza 
Bujaka na likwidatora spółki oraz o sposobie reprezentacji spółki przez 
likwidatora. Z kolei likwidator — upoważniony w okresie likwidacji do jed­
noosobowego składania w imieniu spółki oświadczeń woli oraz do podpisy­
wania za spółkę — w dniu 21 lipca 1998 roku skierował to tegoż sądu (XVI 
Wydział Gospodarczy Rejestrowy) pisemne Zgłoszenie otwarcia likwidacji 
spółki19. Decyzją sądu w sierpniu 1998 roku w rejestrze handlowym do na­
zwy spółki dopisano „w likwidacji”. Należy jeszcze dodać, że Zgromadzenie 
Wspólników 2 września 1998 roku dokonało zmiany likwidatora, powołując 
na to stanowisko Wacława Karwalę. Nowy likwidator wystąpił do sądu z pi­
semnym wnioskiem zawierającym „zgłoszenie zmiany likwidatora oraz zmia­
ny adresu spółki celem ujawnienia w rejestrze handlowym20.

19 P ow yższy dokum ent nosi datę 17 lipca, ale do Biura Podaw czego Sądu zosta ł z łożony
21 lipca 1998 roku (wraz z aktem  notarialnym  protokołu N adzw yczajnego Zgrom adzenia  
W spólników, rep. A nr 4610/98 z dnia 2 lipca 1998 roku).

20 Stosow ne pism o (z datą 24 w rześn ia 1998 roku) zostało złożone w  Biurze Podaw czym  
Sądu w  dniu 2 października 1998 roku wraz z tekstam i uchw ał Zgrom adzenia W spóln ików  
Spółki o odw ołaniu dotychczasow ego likwidatora — Tomasz Bujaka, o pow ołaniu likwidatora  
w  osob ie  W acława Karwali i notarialnie pośw iadczonym  w zorem  podpisu now ego likwidatora. 
N ow y adres spółki: ul. Krucza 28, Grand Hotel, pok. 236, 00-522 W arszawa.

ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ



Wiesław Sonczyk „TYGODNIK INFORMACYJNY FAKTY” (1997-1998)... 167

Przyczyny upadku 
tygodnika „Fakty”

O ile pytanie o przyczyny upadku pisma, mającego przecież — przynaj­
mniej potencjalnie — względnie duży krąg czytelników, jest w pełni uzasad­
nione, o tyle nie sposób udzielić na nie jednoznacznej odpowiedzi, jeśli taka 
jest w ogóle możliwa. Biorąc bowiem pod uwagę prasoznawcze wskaźniki 
pozycji pisma na rynku (m.in. nakład, socjodemograficzny skład kręgu czy­
telników) można powiedzieć, że była ona dość dobra, szczególnie w pierw­
szym okresie jego istnienia, tj. do połowy 1997 roku. Wystarczy wskazać, że 
nakład pierwszego numeru wynosił 200 tys. egz. (zwroty: 30-55%) i utrzymy­
wał się do aż sierpnia 1997 roku, gdy — na wniosek nowego prezesa Zarządu, 
Jerzego Napiórkowskiego — został zmniejszony do 120 tys. egz. (zwroty 35­
-45%). W roku 1998 (luty, marzec) zwroty nie przekraczały 30%, co mogłoby 
świadczyć o tym, że pismo posiada względnie stały krąg odbiorców.

Analizując publikacje prasowe dotyczące „Faktów”, które ukazały się 
w czasie istnienia pisma i po jego likwidacji, można przyjąć co najmniej trzy 
hipotezy. Po pierwsze — przyczyną upadku pisma była niewłaściwa gospo­
darka finansowa wydawcy, ta natomiast — rezultatem braku profesjonalizmu 
ze strony udziałowców, którzy nie mieli dostatecznego doświadczenia w za­
kresie działalności wydawniczej. Po drugie — pismo musiało upaść, ponieważ 
taka była wola prawicowych podmiotów politycznych, sprawujących władzę 
(głównie AWS). Po trzecie — pismo było od początku źle zarządzane, kiero­
wnictwo redakcji nie potrafiło precyzyjnie określić formuły wydawniczej ty­
godnika, nie było też długofalowej strategii jego redagowania.

Za trafnością pierwszej hipotezy przemawia m.in. fakt, że spośród sy­
gnatariuszy umowy z 13 grudnia 1996 roku swoje finansowe zobowiązania 
uregulowali tylko dwaj: Węglokoks SA i Skarb Państwa (aczkolwiek tylko 
częściowo, ponieważ nie został wniesiony aport o wartości 1 min zł). Zarządo­
wi spółki udało się później wyegzekwować jeszcze 600 tys. zł od Ciech SA
i 1 min zł od Gaskon SA (firmy występującej w zastępstwie PGNiG SA). 
Trudno więc się dziwić, że już 24 kwietnia 1997 roku prezes-redaktor naczel­
ny z niepokojem informował na piśmie udziałowców spółki Post Scriptum, że:

... wpłaty udziałowców oraz wpływy ze sprzedaży tygodnika i reklam pozwalają 
na wydanie jeszcze tylko dwóch numerów. Bez zrealizowania zakładanych wpłat 
udziałów, które były podstawą biznesplanu, Zarząd może zostać zmuszony — 
zgodnie z kodeksem handlowym — postawić spółkę w stan likwidacji, a biorąc 
pod uwagę ewentualne roszczenia odszkodowawcze pracowników i konieczność 
realizacji zobowiązań wobec drukarni i innych kontrahentów — nawet wnosić
o ogłoszenie upadłości spółki.

TOM X (2007), ZESZYT 1 (19)



168 ARTYKUŁY I ROZPRAWY

Co więcej — zwracał też uwagę na lekceważącą interesy wydawcy 
postawę niektórych udziałowców, co było niezwykle istotne w kontekście pla­
nów przekształcenia Post Scriptum Sp. z o.o. w spółkę akcyjną. Mówiąc 
dokładniej — spółkę akcyjną może utworzyć co najmniej trzech założycieli, 
tymczasem na prawach wspólników Post Scriptum funkcjonowały właściwie 
tylko Skarb Państwa oraz Węglokoks SA. Dlatego Prezes-Redaktor Naczelny 
otwarcie sygnalizował rosnące niebezpieczeństwo dla przyszłości wydawcy, 
informując udziałowców m.in. „o poważnym zagrożeniu, jakie dla dalszego 
bytu spółki stanowi utrzymywanie się stanu tymczasowości organizacyjnej
i brak stabilności spowodowanej nieprzystąpieniem do spółki firm, które takie 
przystąpienie deklarowały”. Nie wywołało to jednak żadnej konkretnej i po­
zytywnej dla pisma reakcji.

Symptomatyczne było także rozumowanie przedstawiciela Węgloko­
ksu SA — właściwie strategicznego udziałowca Post Scriptum — w Radzie 
Nadzorczej. Opowiadając się za likwidacją spółki stwierdził m.in.:

... nie możemy dalej inwestować w to deficytowe przedsięwzięcie, bo sami mamy 
straty. Węglokoks SA wyłożył już na „Fakty” 2,7 min zł, a zysków nie widać.21

Oznacza to, że udziałowiec — nie mając doświadczenia jako wydawca — 
spodziewał się, że osiągnie zysk niemal natychmiast.

Wydaje się jednak, że większość analityków rynku prasowego i komen­
tatorów skłaniała się ku hipotezie drugiej, zakładającej, że tygodnik upadł 
przede wszystkim z przyczyn politycznych. Bez ogródek napisał o tym red. 
Rożyński w cytowanym wyżej tekście, przywołując opinię anonimowego 
informatora:

[...] decyzja Walnego Zgromadzenia, która przekreśliła szanse wydawnictwa, 
była decyzją polityczną. — To efekt zmiany rządu. Obie państwowe firmy gło­
sowały tak, jak im kazano. Chodziło o to, żeby nas wykończyć.

Niemal identyczną opinię zaprezentował red. Mariusz Janicki na łamach 
„Polityki”:

18 marca Walne Zgromadzenie udziałowców odwołało stary zarząd (Howzan, 
Napiórkowski, Juchniewicz) i powołało nowy, z Tomaszem Bujakiem, lekarzem  
z wykształcenia, jako prezesem na czele. Bujak, według kilku pracowników  
„Faktów”, przedstawił się jako człowiek delegowany przez ministra Walendzia­
ka. Interpretuje się to jako zmianę frontu dwóch największych udziałowców Post 
Scriptum: Węglokoksu i Gazkonu, które z rąk dawnej koalicji miałyby niedawno 
przejść pod skrzydła AWS.22

21 R R o ż y ń s k i ,  N agie F akty , „Gazeta W yborcza” 1998, nr 75, z 30 marca.
22 M. J a n i c k i ,  N agie Fakty, „Polityka” 1998, nr 16, z 18 kwietnia.

ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ



Wiesław Sonczyk „TYGODNIK INFORMACYJNY FAKTY” (1997-1998)... 169

Na łamach „Polityki” zamieszczono ponadto opinie dwóch członków 
kierownictwa redakcji „Faktów”, wskazujących także na polityczne przyczyny 
likwidacji pisma. Zastępca red. naczelnego — Marek Sarjusz-Wolski stwier­
dził:

Ludzie z Gazkonu powiedzieli nam wprost, że zamysł był taki: oto wprowadzamy 
nowy zarząd, ten mianuje nowe kierownictwo redakcji, wpuszczamy pampersów
i robimy pismo dla Ligi Republikańskiej.

Natomiast sekretarz redakcji — Jarosław Gojtowski wskazał na nieco 
inne zamiary prawicy:

Miałem telefon od dziennikarzy z „Życia” z takim pytaniem: a czy pracowałby 
pan nadal w „Faktach”, gdyby naczelnym został Marek Budzisz, a gdyby tak 
Piotr Bazylko [obaj panowie byli wcześniej prominentnymi dziennikarzami 
„Życia”].

Również twórca „Faktów” — red. Artur Howzan w wypowiedzi dla 
„Polityki” wskazał na polityczny kontekst decyzji o ich likwidacji:

Pismo można uratować, sprzedając je za długi spółce, która nas drukuje, czyli 
Unipromowi, ale ludzie Walendziaka obawiają się, że wówczas stracą nad „Fak­
tami” kontrolę. Wolą zatem tygodnik zniszczyć.

Chyba najmniej wiarygodna wydaje się trzecia hipoteza, zakładająca 
zrzucenie całej odpowiedzialności za likwidację tygodnika na kierownictwo 
redakcji, a właściwie na redaktora naczelnego. Wskazują na to bowiem tylko 
opinie red. Sarjusza-Wolskiego i red. Gojtowskiego opublikowane w cytowa­
nym wyżej artykule „Polityki”:

Uwierzyliśmy Howzanowi, który obiecywał złote góry — mówi sekretarz redak­
cji „Faktów”, Jarosław Gojtowski — a oszukał nas na samym początku. Nie 
powiedział nigdy, jakie pieniądze naprawdę wchodzą w grę w przypadku „Fak­
tów ”. Mówiło się o 8 min zł, a dzisiaj już wiemy, że miał 3 min. Dopiero teraz 
zobaczyłem biznesplan „Faktów”. Jest to bardzo kiepski dokument [...]. Przez 
gazetę przewinęło się około 50 osób, zupełnie przypadkowych — mówi Marek 
Sarjusz-Wolski, zastępca naczelnego — ludzie z ulicy, z jednym tekstem, zaraz 
otrzymywali angaż. Panował organizacyjny bałagan, finansowe marnotraw­
stwo.

Opinie te wydają się jednak zbyt emocjonalne, zwłaszcza jeśli zestawić 
je ze spokojną i racjonalną ripostą red. Howzana:

Nie poczuwam się do oszukania kogokolwiek. W grudniu 1996 r. sześć dużych 
firm podpisało porozumienie, mocą którego kapitał zakładowy wydającej „Fakty” 
spółki Post Scriptum miał stanowić ponad 9 min zł. Takie porozumienie ma zaw­

TOM X (2007), ZESZYT 1 (19)



170 ARTYKUŁY I ROZPRAWY

sze charakter formalno-prawny, jest rodzajem zobowiązania. Niestety, w pełni 
wywiązały się z tego tylko dwie firmy. W rezultacie spółka debiutowała z kapi­
tałem nieco tylko przekraczającym 3 min zł, co od razu na starcie musiało spo­
wodować ogromne kłopoty finansowe. Potem była już tylko walka z udziałow­
cami o to, aby dotrzymali danego słowa. Walka bezskuteczna, o czym na bieżąco 
i regularnie informowałem cały zespół [...]. Ja skompletowałem tylko kierownic­
two redakcji. Ludzi, z którymi chcą współpracować, dobierali sobie szefowie 
działów i właśnie red. Wolski, który najczęściej zgłaszał propozycje kadrowe. 
Ten sam, który najlepiej zarabiał w całej redakcji, a dzisiaj mówi o finansowym  
marnotrawstwie. Zarzucanie mi rozrzutności jest, delikatnie mówiąc, nie fair. 
Przecież w stosunku do biznesplanu, opracowanego przez zespół ekspertów  
z tytułami naukowymi, nigdy, nawet przez jeden tydzień, stan zatrudnienia nie 
przekroczył 80 proc. założonych wielkości. Nigdy też nie przekroczył 80 proc. 
środków przeznaczonych na zatrudnienie. Warto zresztą przypomnieć, że odbyła 
się bardzo dokładna kontrola spółki przez NIK [...]. Nie znaleziono ani jednej 
złotówki, o której można by powiedzieć, że została niegospodarnie wydana.23

Kontrola NIK, o której wspomina red. Howzan, odbyła się w połowie
1997 roku, zaś w listopadzie Departament Administracji Publicznej przedsta­
wił pełny tekst wystąpienia pokontrolnego. Zwraca się w nim uwagę głównie 
na kilka nieprawidłowości o charakterze formalno-prawnym, które wystąpiły 
w trakcie rejestracji spółki. W odniesieniu do zasad działalności finansowej 
redakcji „Faktów” interesujący jest następujący fragment wystąpienia:

Z ustaleń kontroli wynika, że podwyższony i opłacony gotówką kapitał zakła­
dowy Spółki wydatkowany został we wstępnej fazie działalności i od marca br. 
(1997 — WS.) brakowało już środków finansowych na wydawanie tygodnika 
„Fakty” oraz na utrzymanie Spółki. Z doraźną pomocą pośpieszyli przyszli udzia­
łowcy Spółki, którzy w formie zaliczek wpłacili 1,6 min zł. Mimo to wykazana 
na koniec kwietnia strata wynosiła 3,9 min zł.
Opracowany w listopadzie 1996 roku businessplan dla tygodnika „Fakty”, w per­
spektywie trzyletniej zakładał, iż Spółka uzyska równowagę po stronie przycho­
dów i wydatków pod koniec 1997 roku, zaś zyski zacznie przynosić dopiero 
w końcu 1998 roku. Tak więc brak rentowności i straty z tym związane wkal­
kulowane zostały w działalność Spółki od początku jej funkcjonowania. Wynika 
to również z cech specyficznych prowadzonej przez Spółkę działalności wydaw­
niczej.
Krytyczne uwagi NIK budzi fakt, iż businessplan dla Spółki opracowany został 
dopiero po jej zawiązaniu, a nie przed podjęciem decyzji o powołaniu Post 
Scriptum jako wydawcy nowego tygodnika, przynoszącego z założenia same 
straty przez pierwszy rok działalności. Taka sytuacja — w ocenie Najwyższej 
Izby Kontroli — mogła być głównym powodem opóźnień w przystąpieniu dodat­
kowych wspólników do Spółki i związanego z tym braku kapitału.

23 H. R e t k o w s k a ,  Gry b ez „F aktów ”, „Trybuna” 1998, nr 96, z 24 kwietnia.

ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ



Wiesław Sonczyk „TYGODNIK INFORMACYJNY FAKTY” (1997-1998)... 171

Jest oczywiste, że w wystąpieniu pokontrolnym NIK — mimo wątpli­
wości, które wzbudza końcowy wniosek — znajduje się wiele argumentów 
przemawiających za pierwszą z wymienionych hipotez. Ale nie sposób kate­
gorycznie wykluczyć tezy o tym, że — jak to często w życiu bywa — prawda
0 przyczynach upadku tygodnika „Fakty” leży gdzieś pośrodku, tzn. że 
odpowiedzialność ponoszą zarówno (nieprofesjonalni) udziałowcy spółki, jak
1 politycy (w tym także „politykujące” media) oraz — chyba jednak w naj­
mniejszym wymiarze — kierownictwo i zespół redakcyjny.

TOM X (2007), ZESZYT 1(19)


