


T. X (2007) Z. 2(20) ROCZNIK
ISSN 1509-1074 HISTORII PRASY POLSKIEJ

Relations between the Daily 
“Czas” and Krakow’s Press 

and Conservative Press 
in the Years 1920-1934

Stosunki „Czasu” 
z prasą krakowską 
i konserwatywną 
w latach 1920-1934

Instytut Informacji Naukowej Alfred
i Bibliotekoznawstwa

Akademia Pedagogiczna 
ul. Podchorążych 2 
PL 30-084 Kraków

TOCZEK

KEY WORDS SŁOWA KLUCZOWE
daily “Czas”, Krakow press, 

conservative press, 
history of the Second Republic of Poland

dziennik „Czas”, prasa krakowska, 
prasa konserwatywna, 
historia II Rzeczypospolitej

ABSTRACT ABSTRAKT
Published at the times of the Second 

Republic of Poland, the leading conservative 
daily “Czas” enjoyed widespread respect 

among the Krakow press. The author 
analyses relationships between the daily and 

other papers (both friendly and adversary).
The former included the Christian 

Democratic periodical “Głos Narodu” and the 
socialist “Naprzód”, while the latter included 

Poznan’s “Dziennik Poznański” and 
Warsaw’s “Dzień Polski”. Due to differences 
in their political agendas, the Krakow daily 

maintained a distanced attitude towards 
Vilnius’ “Słowo”.

W okresie II Rzeczypospolitej wiodący 
konserwatywny dziennik „Czas” 
cieszył się powszechnym szacunkiem 
pośród prasy krakowskiej. Autor zanalizował 
stosunki „Czasu” zarówno z pismami mu przychylnymi, 
jak i przeciwnikami. Najwięcej miejsca na swoich 
łamach poświęcały sobie wzajemnie „Czas”, 
krytyczny wobec niego chrześcijańsko-demokratyczny 
„Głos Narodu” oraz socjalistyczny „Naprzód”.
Bliskie stosunki łączyły „Czas” z „Dziennikiem 
Poznańskim” i warszawskim „Dniem Polskim”, 
natomiast różnice w prezentowanych poglądach 
ochładzały kontakty krakowskiego dziennika 
z wileńskim „Słowem”.

Digitalizacja - M Kozieł M Tomala Krakow 2009



96 ARTYKUŁY I ROZPRAWY

S treszczen ie

Krakowski dziennik konserwatywny „Czas” to jedno z najwybitniejszych i najdłużej ukazujących się pism 
codziennych w dziejach prasy polskiej. W charakteryzowanym okresie jego redaktorem naczelnym był zasłu­
żony dla polskiego dziennikarstwa Antoni Beaupre. W Krakowie „Czas” cieszył się powszechnym szacunkiem, 
zarówno pośród pism mu przychylnych, jak i u przeciwników.

Spośród dzienników „podwawelskiego grodu” „Czas” najwięcej uwagi poświęcał chrześcijańsko-demokra- 
tycznemu „Głosowi Narodu”. Wynikało to głównie z wyzwania, jakie pismo to wytoczyło konserwatywnemu 
periodykowi. Różniło się z nim bowiem w prezentowanych poglądach na temat stosunku do endecji, działalności 
Józefa Piłsudskiego a później rządzącego obozu sanacji, mniejszości narodowych. Szczególnie ostro chadecki 
dziennik polemizował z „Czasem” w okresie rządów Chjeno-Piasta (1923) i w latach starć rządów sanacyjnych 
z opozycją (1928-1931). „Czas” początkowo rzadko polemizował z „Głosem Narodu”. Większej krytyce poddawał 
jego postawę w latach 1928-1931, kiedy chadecki dziennik stał się największym w Krakowie przeciwnikiem 
rządzącego obozu. Pod koniec 1931 roku „Głos Narodu” przejęła grupa krakowskiej chadecji, która przeszła 
do obozu sanacyjnego. Odtąd zasadnicze wzajemne polemiki przestały pojawiać się na łamach obu dzienników.

Drugim krakowskim dziennikiem, któremu „Czas” poświęcał więcej uwagi był krakowski organ codzien­
ny PPS — „Naprzód”. Szczególnie widoczny stał się on na jego łamach dopiero w roku 1923. Konserwatywny 
periodyk skrytykował wówczas socjalistyczny dziennik za jego postawę w związku z tragicznymi krakowskimi 
wydarzeniami z 6 listopada. Jednak później polemika „Czasu” z „Naprzodem” przyjęła łagodniejsze oblicze. 
Więcej stanowczej krytyki zdarzało się w „Czasie” po roku 1927, kiedy krakowscy konserwatyści i socjaliści 
stanęli po przeciwnych stronach. „Czas” nie zawsze odpowiadał na zaczepki „Naprzodu”. Redakcja socjalistycz­
nego dziennika uważała konserwatywny za pismo poważne, spokojne, wyważające również argumenty prze­
ciwnej strony. Krytyka pisma z ul. Św. Tomasza wzrosła dopiero od 1930 roku. Zarzucał on mu zbyt 
prosanacyjne stanowisko oraz obniżenie prezentowanego dotąd wysokiego poziomu kultury politycznej.

Inne dzienniki krakowskie dużo rzadziej gościły na łamach „Czasu”, podobnie jak mało poświęcały mu 
miejsca.

W działalności konserwatystów prasa odgrywała wówczas szczególną rolę, a „Czas” stanowił przykład dla 
pism tego ruchu. Stosunkowi z pismami konserwatywnymi „Czas” poświęcał więcej swoich łam niż periodykom 
krakowskim. Jego wzajemne relacje z dziennikami zachowawczymi układały się różnie. Główną linię różnic 
stanowiła postawa wobec endecji, a w drugiej kolejności teoretyczne i praktyczne rozumienie konserwatyzmu. 
Krytyka działalności programu endecji oraz tzw. liberalny konserwatyzm zbliżał środowiska związane z „Cza­
sem”, „Dziennikiem Poznańskim” i „Dniem Polskim”. Poznańskie pismo powoływało się na poglądy „Czasu” 
i przedrukowywało jego ważniejsze artykuły. Krakowski dziennik natomiast cytował i komentował artykuły 
wielkopolskiej gazety Periodyki te były sobie bliskie także poprzez więzi personalne, wędrówkę redaktorów oraz 
powtarzających się nazwisk współpracowników.

Podobnie bliski „Czasowi” był stołeczny „Dzień Polski”. Cytował zamieszczane na jego łamach artykuły, 
identyfikując się z prezentowanymi tam poglądami. Podobnie czynił „Dzień Polski” tylko częściej i obficiej, 
nierzadko w artykułach wstępnych. Także w tym przypadku zaistniały bliskie związki personalne. Z początkiem 
1933 roku „Dzień Polski” stał się mutacją „Czasu”, a dwa lata później doszło do połączenia czasopism 
i przeniesienia redakcji „Czasu” do Warszawy.

Inaczej ułożyły się stosunki redakcji „Czasu” ze „Słowem”, redagowanym przez Stanisława Cata Mac­
kiewicza. Wileńskie pismo często polemizowało z krakowskim. Wyznawało tradycyjny konserwatyzm z domiesz­
ką monarchizmu i stąd niechętnym okiem spoglądało w kierunku liberalnego organu „grupy profesorskiej” 
z Krakowa. Podkreślając swoje odmienne poglądy „Czas” nie polemizował ze „Słowem” bezpośrednio i stało 
się ono mało widoczne na jego łamach.

ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ

Digitalizacja - M Kozieł M Tomala Krakow 2009



Alfred Toczek STOSUNKI „CZASU” Z PRASĄ KRAKOWSKĄ I KONSERWATYWNĄ... 97

Konserwatywny dziennik „Czas” to w dziejach prasy polskiej jedno 
z najwybitniejszych i najdłużej ukazujących się pism codziennych. W okresie 
86 lat (1848-1934) wydawany był w Krakowie, a przez następne 5 lat w War­
szawie. W Krakowie stanowił poważaną instytucję. W 1920 roku tragicznie 
zmarł wieloletni redaktor naczelny periodyku Rudolf Starzewski. W paździer­
niku tego roku rozpoczął się ostatni krakowski okres w dziejach pisma. Jego 
kierownikiem został zasłużony dla polskiego dziennikarstwa Antoni Beaupre1. 
W „Czasie” pracował już od 1883 roku. Jedyna przerwa przypadła na lata 
1908-1915, kiedy redagował inne krakowskie pismo codzienne — chrześcijań- 
sko-społeczny „Głos Narodu”2.

Honorowe miejsce w prasie krakowskiej „Czas” zajmował jeszcze w XIX 
wieku, tym bardziej w II Rzeczypospolitej — i to pomimo znacznej utraty 
politycznej roli wydających go konserwatystów krakowskich oraz kłopotów 
finansowych z tym związanych. Inne dzienniki krakowskie, jak: „Ilustrowany 
Kurier Codzienny”, „Nowa Reforma”, „Naprzód” i „Głos Narodu” uznawały 
jego tradycje, ogólnokrajowy prestiż i prezentowaną na jego łamach wysoką 
kulturę polityczną3. „Naprzód” a także szczególnie niechętny mu „Głos Na­
rodu”, mimo nierzadkich polemik wyrażały się o „Czasie” z szacunkiem. Cie­
szył się on bowiem powszechnym autorytetem. Według Klaudiusza Hrabyka 
„Czas” był w Krakowie wyrocznią:

... przeciwnicy nie zgadzali się z jego stanowiskiem ale wypowiedź „Czasu” 
oznaczała wyrok i orzeczenie, którego nie można było zlekceważyć.4

1 O redakcji „Czasu” i jego współpracownikach, zob. A. T o c z e k ,  Redakcja i współpra­
cownicy krakowskiego „Czasu” w latach 1920-1934, [w:] Kraków-Lwów książki czasopisma 
biblioteki XIX i XX wieku, t. IV, red. J. Jarowiecki, Kraków 1999, s. 272-290.

2 W roku 1915 w „Głosie Narodu” ogłoszono nowy skład redakcji. Pismo przeciwstawiało 
się polityce Naczelnego Komitetu Narodowego. Redakcja i A. Beaupre znaleźli się po obu 
stronach politycznej barykady. Stąd powrócił on do redakcji „Czasu”. Fakt ten tym bardziej 
zasługuje na uwagę, że po roku 1920 właśnie „Głos Narodu”, pośród prasy krakowskiej, 
wdawał się w najostrzejsze polemiki z „Czasem”.

3 O prasie politycznej Krakowa okresu II Rzeczypospolitej, zob. Cz. B r z o z a ,  Polityczna 
prasa krakowska 1918-1939, Kraków 1990; A. T o c z e k ,  Kraków na politycznej mapie Polski 
1918-1926, „Studia Historyczne” 1992, z. 3, s. 365-384.

4 Cz. B r z o z a ,  op. c it, s. 51.

TOM X (2007), ZESZYT 2(20)

Digitalizacja - M Kozieł M Tomala Krakow 2009



98 ARTYKUŁY I ROZPRAWY

„Czas” był pismem o charakterze ogólnopolskim, stąd w artykułach 
wstępnych i innych politycznych mniej miejsca poświęcał prasie krakowskiej. 
Dużo miejsca na łamach zajmowała ona natomiast w prowadzonej przez 
Edwarda Paszkowskiego rubryce Z trybuny i prasy, posługującego się pseudo­
nimem Zadora.

Spośród dzienników krakowskich „Czas” najwięcej uwagi poświęcał 
chadeckiemu „Głosowi Narodu” (1893-1939)5. Wynikało to głównie z wyzwa­
nia, jakie pismo to wytoczyło konserwatywnemu dziennikowi. Dotyczy to 
szczególnie okresu do 1931 roku włącznie. W roku 1936 na „Obiedzie Przy­
jaciół «Czasu»” oceniając jego stosunki z prasą politycznych przeciwników 
Antoni Beaupre stwierdził, że:

„Czas” nigdy nie był organem osoby, ani kliki, ani jednej klasy społecznej. „Czas” 
bronił swych odwiecznych zasad, więc zawsze miał licznych przeciwników, 
zawsze podlegał — i z prawa i z lewa zaczepkom i napaściom, nigdy przez siebie 
nie sprowokowanych. Nigdy z nikim wojny nie chcieliśmy, nigdy z nikim wojny 
nie prowadziliśmy i tylko już w ostateczności — reagowaliśmy. Ale i wtedy sta­
raliśmy się zawsze o zachowanie umiaru i spokoju, który daje poczucie, że spra­
wa jest słuszna. Byliśmy pobłażliwi i wyrozumiali dla naszych przeciwników.6

W tym wyrażała się wysoka kultura polityczna „Czasu”. Słowa A. Beaupre 
potwierdza treść prezentowana na łamach „Czasu”, szczególnie do roku 1930. 
W następnych latach konserwatywny dziennik był już nieco ostrzejszy, ale 
pewnych granic dalej nie przekraczał.

„Głos Narodu” toczył ostre zmagania z „Czasem”, szczególnie w roku 
1923 i w latach 1928-1931. W pierwszych kilku latach po odzyskaniu niepod­
ległości obydwa dzienniki nie poświęcały sobie zbyt dużo uwagi. Polemiki, 
szczególnie ze strony „Czasu”, pojawiały się sporadycznie. Dotyczyły one kry­
tyki odbiegającego od norm języka, którym niekiedy posługiwał się „Głos Na­
rodu”, np. w roku 1920 w rubryce Nowe książki Tadeusz Sinko krytykuje 
chadecki periodyk za „nieestetyczną” krytykę ostatnich przekładów Pisma św.7

W roku 1922 na posiedzeniu Rady Nadzorczej Spółki Wydawniczej „Czas”, 
jej członkowie poddali krytyce niektóre artykuły w nim zamieszczone, szcze­
gólnie te poświęcone interesom duchowieństwa oraz pozbawione odpowied­
niego szacunku dla monarchów i idei monarchistycznej8. Porównanie treści 
nekrologów ostatniego cesarza Austro-Węgier Karola I, zamieszczonych

5 O międzywojennym „Głosie Narodu” zob. Cz. L e c h i c k i ,  Krakowski „Głos Narodu” 
w latach 1914-1939, ,,Studia Historyczne” 1973, z. 3, s. 343-381.

6 Śp. Antoni Beaupre o wolności prasy i zadaniach „Czasu”, „Czas” 1937, nr 131, z 14 V
7 T. S i n k o ,  O stary i nowy przekład Ewangelii, „Czas” 1920, z 7 V.
8 Protokół z posiedzenia Rady Nadzorczej Spółki Wydawniczej „Czas” z dnia 23 IV 1922, 

Archiwum Państwowe w Krakowie (dalej — APKr), Oddział na Wawelu; Archiwum Dzikowskie 
Tarnowskich (dalej ADzT) 637 k. 46-47.

ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ

Digitalizacja - M Kozieł M Tomala Krakow 2009



Alfred Toczek STOSUNKI „CZASU” Z PRASĄ KRAKOWSKĄ I KONSERWATYWNĄ... 99

w „Czasie” i „Głosie Narodu” wyszło na korzyść chadeckiego dziennika. 
W protokole powyższego posiedzenia Rady Nadzorczej czytamy:

Nekrolog byłego cesarza Karola. Po prostu oburzający. Należało napisać o wy­
gnanym cesarzu z szacunkiem. Z konserwatywnego i czysto ludzkiego punktu 
widzenia powinien „Czas” oddać hołd majestatowi śmierci i cierpienia biednej 
dziś kobiety, niedawno potężnej Cesarzowej. „Głos Narodu” nie jest pismem kon­
serwatywnym, a tym mniej monarchistycznym, a o ileż porządniejszy był jego 
nekrolog cesarza Karola!9

Zdarzały się więc w ścisłym środowisku „Czasu” także pozytywne ak­
centy na temat „Głosu Narodu”.

W okresie od 8 X 1922 roku do 24 I 1923 roku „Czas” wraz z „Głosem 
Narodu”, ale także z „IKC-em”, „Nową Reformą” i „Nowym Dziennikiem” 
wydawany był pod wspólnym tytułem „Wiadomości Krakowskie”. Działo się 
to w okresie strajku drukarzy. Z dzienników krakowskich ukazywał się 
wówczas jedynie socjalistyczny „Naprzód”, po dojściu do porozumienia wy­
dawnictwa z drukarzami10.

W związku z tragicznymi wydarzeniami krakowskimi z 6 listopada 1923 
roku „Głos Narodu” zaostrzył swój stosunek do „Czasu”. Zarzucał mu popar­
cie działań krakowskich socjalistów i ich organu „Naprzodu” w związku 
z tymi wydarzeniami i publicystyczną solidarność z jego poglądami na ocenę 
tych wydarzeń11. Zarzucał mu „nie obyczajność” i zwalczał go, traktując jako 
pismo prorządowe. Zastępca redaktora naczelnego „Głosu Narodu” ks. Jan 
Piwowarczyk nazwał redaktora naczelnego konserwatywnego periodyku 
A. Beaupre „człowiekiem bezczelnym, siedzącym na starej, grożącej zawale­
niem kanapie”12. W obronie „Czasu” wystąpił w „Przeglądzie Katolickim” 
ks. biskup Mańkowski. Nie powstrzymało to jednak „Głosu Narodu” od dal­
szych ataków na konserwatywny dziennik. Zarząd krakowskiej chadecji 
potępił członka redakcji konserwatywnego dziennika Franciszka Potockiego 
za rzucanie oszczerstw na chrześcijańskie związki zawodowe.

Ze strony „Głosu Narodu” nie brakło też demagogicznych, ciętych wy­
stąpień, w odpowiedzi na zarzuty „Czasu” o „nie obyczajność”. Franciszek 
Pusłowski wytknął „Czasowi” nie tylko wręcz szerzenie pornografii (oczywi­
ście w pojęciu tamtych czasów). Grzmiał on:

9 Ibidem, k. 47.
10 A. T o c z e k ,  Wydawnictwo i organizacja krakowskiego dziennika PPS „Naprzód” 

(1919-1939), [w:] W  „naprzodowym" stylu, [w:] Materiały z  sympozjum w 110 rocznicę 
ukazania się krakowskiego „Naprzodu”, red. H. Kosętka i A. Toczek, Kraków 2004, s. 59.

11 Solidarność „Czasu” z  tryumfatorami z  6 listopada, „Glos Narodu” 1923, nr 248, 
z 28 XI.

12 „Głos Narodu” 1923, nr 254. Zob. Cz. L e c h i c k ,  op. cit.

TOM X (2007), ZESZYT 2(20)

Digitalizacja - M Kozieł M Tomala Krakow 2009



100 ARTYKUŁY I ROZPRAWY

Ale tym razem zapytuję całe społeczeństwo polskie, czy znajdzie się choć jeden 
uczciwy człowiek w kraju, który nie załamuje rąk ze zgrozy nad przerażającym 
rozkładem i upadkiem dziennika długo uchodzącego za organ konserwatywny 
i utrzymywanego przez ludzi po katolicku wychowanych i po katolicku czują­
cych?13

Dalej chadecki dziennik pisze: „a tu chwalą w «Czasie» «Folies Bergeres» 
i „o zatruwających źródłach naszego narodu”. „Czas” nie podejmował pole­
miki z redakcją chadeckiego periodyku, chociaż jego tekstów nie lekcewa­
żył14. W rubryce Z trybuny i prasy zdarzały się głosy rzeczowej polemiki 
podważające jego dziennikarską etykę15.

Większej krytyce poddawał on chadecki dziennik w latach 1928-1931, naj­
większego wówczas przeciwnika sanacyjnego obozu w Krakowie i jednego 
z najbardziej antyrządowych pism w Polsce. Pozycję tę zawdzięczał bezkom­
promisowej, nie przebierającej w środkach publicystyce jego redaktora na­
czelnego, Jana Matyasika16. W okresie kampanii wyborczej do Sejmu i Senatu 
w 1928 roku „Czas” toczył stałe polemiki z „Głosem Narodu”. Wytykał mu 
posługiwanie się niewybrednym stylem, „namiętnym tonem”. Niejednokrotnie 
podkreślał, że ten chadecki dziennik wyraża poglądy krakowskiej endecji, co 
było zresztą bliskie prawdy17. „Głos Narodu” krytykował kandydaturę prof. UJ 
Adama Krzyżanowskiego na posła na sejm z ramienia BBWR. Krzyżanowski 
był związany z krakowskimi konserwatystami i na łamach „Czasu” zamiesz­
czał swoje teksty o tematyce ekonomicznej18. Krakowski dziennik konserwa­
tywny stwierdzał:

13 F. X. P u s ł o w s k i, Zgnilizna „Czasu”, „Głos Narodu” 1925, nr 225, z 30 IX. W artykule 
tym autor powołuje się także na wcześniejsze swoje teksty w „Głosie Narodu”, gdzie stara się 
przedstawić przykłady na szerzenie przez redakcję „Czasu” nieobyczajności. Zamieścił je 
w numerach 209 i 213 chadeckiego dziennika w rubryce „Kalejdoskop podróży”.

14 Krytykujące „Czas” wycinki artykułów „Głosu Narodu” można znaleźć w Archiwum 
Dzikowskich. Nieraz dyskutowano o nich na posiedzeniach Rady Nadzorczej Spółki Wydaw­
niczej „Czas”. Sporadycznie były one także tematem korespondencji pomiędzy przedstawicie­
lami środowiska „Czasu”.

15 „Czas” 1924, nr 106, z 11 V
16 Zob. A. T o c z e k ,  Emil Haecker i Jan Matyasik — redaktorzy antagonistycznych 

dzienników krakowskich, „Konspekt” VI, 2005, nr 1, s. 41-42.
17 Krakowska endecja nie potrafiła utrzymać na dłużej dziennika reprezentującego jej 

poglądy w podwawelskim grodzie. Krótkotrwałe wydawnictwa, jak „Ilustrowany Dziennik 
Polski” (1919), „Goniec Krakowski” (pod wpływami endecji w latach 1922-1925) czy tygodnik 
„Trybuna Narodu” (1926-1928) nie mogły spełnić jej aspiracji. Stąd „Głos Narodu” często 
odwoływał się do narodowo zorientowanej części mieszkańców Krakowa, przedstawiając ich 
polityczne zapatrywania. Sam Jan Matyasik na łamach „Głosu Narodu” prezentował poglądy 
bliższe endecji niż chadecji. Potwierdza to fakt podjęcia w roku 1937 pracy we lwowskim 
organie endecji „Gazecie Narodowej”.

18 Był to główny autorytet „Czasu” w sprawach polityki gospodarczej. Zob. A. T o c z e k ,  
Redakcja i współpracownicy..., s. 286-287.

ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ

Digitalizacja - M Kozieł M Tomala Krakow 2009



Alfred Toczek STOSUNKI „CZASU” Z PRASĄ KRAKOWSKĄ I KONSERWATYWNĄ... 101

Jak wiadomo „Głos Narodu” był zawsze więcej endeckim niż chadeckim orga­
nem, wielkiego potrzebował też przezwyciężenia, aby swoim najbliższym takie 
nauki prawić. Że przy tej sposobności obrzuca oszczerstwami prof. Adama Krzy­
żanowskiego kandydata krakowskiej inteligencji — to należy już do stylu dzien­
nika.19

Przy tej okazji wytykał również chadeckiemu dziennikowi instrumental­
ne — jego zdaniem — traktowanie katolicyzmu dla celów partyjnych. Stwier­
dzał, że:

Tutejszy dziennik żydowski, dziennik socjalistyczny i dziennik chadecki połą­
czyły się w zwalczaniu tej kandydatury [prof. A. Krzyżanowskiego — przyp. AT]. 
Wyprzedza wszystkie obelgami i złą wiarą dziennik chadecki. Dziennik ten fry- 
marczący katolicyzmem w sposób prawdziwego katolika oburzający, jątrzy na­
wet przeciw duchownym, którzy należą do innego jak on stronnictwa — nie 
oddaje i tym razem sprawie katolickiej usługi. Namiętny ton jego napaści, nie 
ugruntowane dostatecznie zarzuty — wszystko to wskazuje, że są to ataki poli­
tyczne, względami partyjnymi podyktowane.20

„Czas” prowadził stałą konsekwentną przedwyborczą polemikę z „Gło­
sem Narodu”21. Chadecki dziennik także zarzucał prorządowym konserwa­
tystom i „Czasowi”, że są złymi katolikami, są niezdolni do obrony Kościoła 
i tolerują prądy antykatolickie. „Czas” powołując się na przywódcę konser­
watystów ks. Janusza Radziwiłła, odpierał te ataki wyrażając przekonanie, że 
konserwatyści są zawsze i pozostaną wierni katolickim zasadom i będą ich 
bronić. Z wyraźną aluzją do „Głosu Narodu” i endecji, stwierdzał, m.in.:

Albowiem katolicyzm nie jest dla nich [konserwatystów — przyp. AT] instru­
mentem politycznym, nie jest sztandarem, który się wywiesza od święta, w miarę 
potrzeb chwili, ale stanowi integralną część ich duchowej istoty i wypływa 
z głębokich źródeł wewnętrznego przekonania.22

Na poparcie tej tezy pismo konkluduje, że lewe skrzydło opozycji stale 
zarzuca konserwatystom klerykalizm i zbytnią uległość wobec Kościoła. To 
kolejny przykład polemiki wyważonej, intelektualnej, pełnej argumentów, zgod­
nej ze standardami kultury politycznej, jaką prezentował „Czas”. To niejed­
nokrotne wzajemne (nie pozbawione przesady) zarzucanie sobie prezentowa­
nia tendencji nie licujących z wyznawaną wiarą katolicką związane było także 
z rywalizacją o czytelnika pośród duchownych i pozyskiwaniu pośród nich

19 Z ruchu przedwyborczego, „Czas” 1928, nr 34, z 11 II.
20 Kandydatura prof. Krzyżanowskiego, „Czas” 1928, nr 42, z 20 II.
21 W  dniu wyborów , „Czas” 1928, nr 54, z 5 III.
22 Ataki na konserwatystów , „Czas” 1930, nr 35, z 14 II.

TOM X (2007), ZESZYT 2(20)

Digitalizacja - M Kozieł M Tomala Krakow 2009



102 ARTYKUŁY I ROZPRAWY

współpracowników. Sporo księży publikowało w „Głosie Narodu”. Nie brako­
wało ich także w „Czasie”23.

„Czas”, jako pismo umiarkowanie prorządowe, był przeciwny sojuszo­
wi opozycyjnej centrolewicy a w konsekwencji kongresowi tzw. Centrolewu 
w Krakowie. Stwierdzał, że krakowska prasa opozycyjna stara się wyolbrzy­
mić jego rozmiary i podaje zwielokrotnioną liczbę jego uczestników. Szcze­
gólnie czynił to socjalistyczny „Naprzód”, a w tym entuzjazmie wtórował mu:

„Głos Narodu” — razem ze swym nowym sprzymierzeńcem, zachwycony rezul­
tatami zjazdu, co należy policzyć na karb „osobistych przezwyciężeń”, o których 
pisze organ endecko-chadecki. Są to na ogół wywody niezbyt poważne i podyk­
towane wyłącznie polityczną namiętnością.24

Także w okresie „pobrzeskiej” kampanii wyborczej do parlamentu kon­
serwatywny dziennik wypominał chadeckiemu, że praktycznie realizuje cele 
narodowej demokracji, powtarza wszelkie insynuacje, potwarze i ataki na 
marszałka Piłsudskiego zamieszczane na łamach narodowo-demokratycznej 
prasy. Stwierdzał, że te metody walki nie są zgodne z zasadami katolickimi 
a Kościół traktowany jest instrumentalnie. „Czas” zapytywał:

Jakie zaś następstwa może mieć demagogiczna propaganda „Głosu Narodu”? 
Oto przysporzy ona głosów kandydatom radykalnym, zdecydowanym przeciw­
nikom Kościoła.25

Pod koniec 1930 roku o stosunkach „Czasu” z „Głosem Narodu” dysku­
towano w środowisku konserwatywnego dziennika. Redaktor naczelny A. Be­
aupre zauważył, że dotąd księża trzech małopolskich diecezji chętnie sięgali 
po „Czas”26. Jednak w ostatnim okresie często odsyłają dotychczas prenume­
rowane jego kolejne numery. Ten fakt tłumaczy on naciskami ze strony kra­
kowskiej kurii biskupiej. Miało to mieć związek z coraz większymi trudno­
ściami „Głosu Narodu”. Kilka tygodni później A. Beaupre informował ks. Ja­
nusza Radziwiłła, że środowisko „Czasu” prowadzi rozmowy z krakowską 
kurią biskupią o podzielenie się sferą wpływów między „Czasem” i „Głosem 
Narodu”27.

23 Do „Czasu” pisywali, ks. Franciszek Mirek, ks. Konstanty Michalski, ks. Jan Urban 
SJ, ks. Feliks Hortyński SJ, ks. dr B. Rosiński, ks. dr Tadeusz Kruszyński, ks. Ferdynad Ma- 
chay, ks. Jan Korzonkiewicz (także autor „Głosu Narodu”). Zestawiono na podstawie niepu­
blikowanej kartoteki, sporządzonej przez autora niniejszego artykułu, zatytułowanej: Zespół 
redakcyjny i współpracownicy krakowskiego „Czasu” za redakcji Antoniego Beaupre w latach 
1920-1934.

24 Odgłosy krakowskiej manifestacji, „Czas” 1930, nr 148, z 2 VII.
25 Wybory i obóz katolicki, „Czas” 1930, nr 233, z 10 X.
26 List Antoniego Beaupre do hr. Zdzisława Tarnowskiego z 2 XII 1930 r., APKr, ADzT 

637 k. 428
27 List Antoniego Beaupre do ks. Janusza Radziwiłła z 22 XII 1930 r., APKr, ADzT 637 

k. 439.

ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ

Digitalizacja - M Kozieł M Tomala Krakow 2009



Alfred Toczek STOSUNKI „CZASU” Z PRASĄ KRAKOWSKĄ I KONSERWATYWNĄ... 103

Obecny redaktor — namiętny endek — ma ustąpić [Jan Matyasik, co rzeczywi­
ście nastąpiło kilka miesięcy później — przyp. A.T.]. „Głos Narodu” byłby w ta­
kim razie dziennikiem popularnym przeznaczonym dla tzw. szerokich kół. Przy 
„Czasie” zostałaby cała inteligencja.28

Rozmowy wysokich przedstawicieli „Czasu” z „kierownikami Ducho­
wieństwa” trwały dalej29. Ich celem było nabycie przez konserwatystów 
większości udziałów „Głosu Narodu” celem „likwidacji organu opozycji en­
deckiej w Zachodniej Małopolsce”30.

Do roku 1931 wspólne akcenty „Czasu” i „Głosu Narodu” należały do 
rzadkości. Poza dwoma wyjątkami trudno szukać tych samych nazwisk 
współpracowników w obu pismach. Wyjątki te nie dotyczą oczywiście pro­
blematyki politycznej. W obu periodykach o muzyce swoje artykuły publi­
kował prof. Zdzisław Jachimecki a na tematy kościelne pisał wspomniany 
ks. Jan Korzonkiewicz.

Pod koniec 1931 roku w „Głosie Narodu” nastąpiły zmiany powodujące 
wyciszenie wzajemnych polemik i zbliżenie stanowisk. Przejęła go grupa 
przemysłowca i polityka Stanisława Burtana, reprezentująca część krakow­
skiej chadecji, która przeszła do obozu rządzącego. 1 października 1931 roku 
redaktorem naczelnym „Głosu Narodu” został na ponad 4 lata Alfons Dziacz- 
kowski31. Dotychczas pełnił funkcję redaktora naczelnego konserwatywnego 
warszawskiego periodyku codziennego „Dzień Polski”. Na czele „Głosu Na­
rodu” stanął więc konserwatysta z prawego skrzydła obozu rządowego. 
Zmieniło to jego polityczny kurs i ociepliło stosunki z „Czasem”. Zasadnicze 
wzajemne polemiki przestały pojawiać się na łamach obu dzienników.

Drugim krakowskim dziennikiem, któremu „Czas” poświęcił więcej 
swoich łam, był organ krakowskiego Okręgowego Komitetu Robotniczego 
PPS — „Naprzód” (1892-1939)32. Z prasy socjalistycznej więcej programo­
wych a także spokojnych polemik toczył „Czas” z centralnym organem PPS
— warszawskim „Robotnikiem”. W pierwszych latach niepodległości Polski 
„Naprzód” rzadko gościł na łamach „Czasu”. Więcej uwagi poświęcił mu on 
w związku z krwawymi wydarzeniami krakowskimi z 6 listopada 1923 roku. 
Ustosunkował się m.in. do znanego i szeroko komentowanego w Krakowie 
i w całej Polsce artykułu „Naprzodu” wychwalającego robotników walczących 
z wojskiem33. Skrytykował go za podsycanie „ruchów niepoczytalnie im­

28 Tamże.
29 List hr Zdzisława Tarnowskiego do ks. Jerzego Lubomirskiego z 4 V 1931 r., APKr, 

ADzT 637 k. 503-504.
30 Tamże.
31 Cz. L e c h i c k i ,  op. cit., s. 368.
32 O międzywojennym „Naprzodzie” zob. A. T o c z e k ,  Krakowski „Naprzód” i jego po­

lityczne oblicze 1919-1934, Kraków 1997.
33 Krwawy wtorek w Krakowie. Zwycięstwo proletariatu krakowskiego, „Naprzód” 1923, 

nr 257, z 8 XI; zob. A. To c z e k ,  Krakowski „Naprzód”..., s. 47-48.

TOM X (2007), ZESZYT 2(20)

Digitalizacja - M Kozieł M Tomala Krakow 2009



104 ARTYKUŁY I ROZPRAWY

pulsywnych i w charakterze swych wyników antypaństwowych”, tzn. komu­
nistów jako sprawców i prowokatorów tych wydarzeń34.

Jednak później krytyka „Czasu” wobec „Naprzodu” przyjęła łagodniejsze 
oblicze. Niejednokrotnie konserwatywny dziennik brał w obronę socjalistycz­
ny i popierał jego poglądy. W roku 1924 w rubryce Z trybuny i prasy Zadora 
zamieścił krytykę artykułu „Naprzodu” pióra senatora Koskowskiego nt. 
zmiany taktyki wobec komunistów35. W sposób niebezpośredni, ale wyraźny 
dziennikarz „Czasu” opowiedział się po stronie krakowskiego dziennika so­
cjalistycznego. E. Paszkowski udzielił także poparcia „Naprzodowi”, sprze­
ciwiającemu się rozporządzeniu Ministra Wyznań Religijnych i Oświecenia 
Publicznego w sprawie redukcji nauczycieli w kuratorium okręgu krakow­
skiego36.

Więcej polemik zdarzało się w „Czasie” po roku 1927, kiedy krakowscy 
socjaliści i konserwatyści stanęli po przeciwnych stronach. „Czas” nie zawsze 
odpowiadał na zaczepki „Naprzodu”. Jeżeli już się na to decydował to jego 
polemiki były bardziej stanowcze niż we wcześniejszych latach. Pojawiały się 
zarzuty powierzchownego i demagogicznego traktowania poważnych tema­
tów politycznych. Początkiem września 1930 roku „Naprzód” swój artykuł 
wstępny, zatytułowany Od Boya do Piłsudskiego poświęcił historii stosunku 
krakowskich konserwatystów do J. Piłsudskiego, który nie zawsze był pozy­
tywny. „Czas” w artykule Od Marksa do Korfantego replikował, że używając 
wyrażenia „Naprzodu” „za miskę soczewicy” PPS zagrożona niepowodzeniem 
w zbliżających się wyborach parlamentarnych, sprzedała swoje zasady pro­
gramowe łącząc się z endecją i chadecją37.

Redakcja „Naprzodu” uważała „Czas” za pismo poważne, spokojne, wy­
ważające również argumenty przeciwnej strony38. Nazywała go „szacownym 
staruszkiem”, który reprezentuje inną opcję, ale jego poglądy wyrażane są 
w sposób wyważony i kompromisowy, stający na gruncie racji stanu; podob­
nie jak czynił to „Naprzód” — tylko z innych pozycji. Do końca 1927 roku 
„Naprzód” rzadko popadał w kontrowersje i polemiki z „Czasem”, a gdy już 
do tego dochodziło, były one prowadzone w spokojnym, rzeczowym tonie, 
z szacunkiem dla starszego pisma. Niejednokrotnie „Naprzód” podzielał 
poglądy „Czasu”, zdarzały się nawet przedruki jego artykułów. Dziennik 
socjalistyczny niejednokrotnie zamieszczał omówienie antyendeckich artyku­

34 Ibidem.
35 „Czas” 1924, nr 116, z 23 V.
36 „Czas” 1924, nr 143, z 27 VI.
37 „Czas” 1930, nr 203, z 5 IX.
38 Problem stosunku „Naprzodu” do „Czasu” został zasygnalizowany w artykule: A. To­

c z e k ,  Stosunki „Naprzodu” z innymi pismami politycznymi Krakowa i PPS w latach 1919­
-1934, [w:] Kraków-Lwów. Książki, czasopisma, biblioteki XIX i XX  w., red. J. Jarowiecki, 
Kraków 1996, s. 192. W niniejszym tekście nastąpiło rozwinięcie tego zagadnienia.

ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ

Digitalizacja - M Kozieł M Tomala Krakow 2009



Alfred Toczek STOSUNKI „CZASU” Z PRASĄ KRAKOWSKĄ I KONSERWATYWNĄ... 105

łów konserwatywnego periodyku wraz z przedrukiem ich obszernych frag­
mentów39. W bieżącej działalności politycznej wiele poglądów „Naprzodu”
i „Czasu” było podobnych, takich jak wspólna niechęć do endecji, pozytywny 
stosunek do działalności marszałka Józefa Piłsudskiego (do 1929 roku) czy 
postawa wobec mniejszości narodowych40.

Zarzucano nawet „Czasowi” ścisłe współdziałanie z „Naprzodem”, co 
należy uznać za przesadną ocenę. W 1923 roku „Głos Narodu” stwierdzał, że:

Współpraca „Czasu” i „Naprzodu” datuje się już od dłuższego czasu. Stwierdzi­
liśmy niejednokrotnie, że role między obu dziennikami są podzielone, to czego 
z różnych powodów nie można w „Czasie” napisać dostarcza się „Naprzodowi” 
dla zużytkowania do napaści na rząd lub stronnictwa narodowe.41

Jednak tego typu zastrzeżenia pojawiały się także w prywatnej kore­
spondencji między reprezentantami ziemiańskiego środowiska „Czasu”. Zna­
lazła się np. uwaga, że:

Estreicher i Beaupre zbyt często dają prawo wrogiej nam prasie, aby artykuły 
„Czasu” były porównywane z artykułami „Naprzodu”.42

Takie zarzuty formułowały też inne pisma, m.in. główny organ endecki: 
„Gazeta Warszawska” (spośród prasy pozakrakowskiej „Czas” poświęcał jej 
najwięcej swoich łam, często i zacięcie z nią polemizując) czy proendecka, 
konserwatywna efemeryda „Biuletyn Stronnictwa Zachowawczego”. Stąd re­
dakcja „Czasu” czuła się w obowiązku odpowiedzieć na takie zarzuty, ripo­
stując:

Do takich nieprawdziwych posądzeń należy np. twierdzenie, jakoby „Czas” miał 
rzekomo krzyczeć unisono z „Naprzodem” dla zasady: czarne, ile razy obóz na­
rodowy^!) powiedział białe...

Dalej:

A czytelnicy „Czasu” wiedzą doskonale, jak dalece się nasza taktyka i nasza kry­
tyka różni od przyjętej w pismach socjalistycznych, zarówno jak i nasze zasady, 
bronione od lat stale i konsekwentnie na tych szpaltach.43

39 „Czas” przeciw Korfantemu, „Naprzód” 1922, nr 158, z 17 VII; lf, Korfanty — Fedo­
rowicz, „Naprzód” 1922, nr 158, z 17 VII; Arystokraci i najemnicy, „Naprzód” 1922, nr 253, 
z 5 XI; Głos konserwatywny o bezprawiach i anarchii prawicy nacjonalistycznej, „Naprzód” 
1922, nr 305, z 30 XII.

40 Cz. B r z o z a ,  op . c it, s. 78.
41 Solidarność „CzasuM z  triumfatorami z  6. XI, „Głos Narodu” 1923, nr 248, z 28 XI. 

Podobną opinię wyraża również redaktor krakowskich pism endeckich sprzed przewrotu 
majowego — K. Hr a by k ,  Wspomnienia, „Kwartalnik Historii Prasy Polskiej” VIII, 1969, nr 3, 
s. 385-431.

42 List hr. Zygmunta Zamoyskiego do hr. Zdzisława Tarnowskiego z 1 III 1931 r., APKr, 
ADzT 637 k. 504.

43 Odparcie ataków, „Czas” 1924, nr 120, z 28 V

TOM X (2007), ZESZYT 2 (20)

Digitalizacja - M Kozieł M Tomala Krakow 2009



106 ARTYKUŁY I ROZPRAWY

Swój stały — jak się okazało — stosunek do poglądów głoszonych przez 
organy PPS, w tym „Naprzodu” — „Czas” określił już w 1921 roku w artykule 
Socjaliści i komuniści. Konstatował:

Z dwojga złego wolimy oczywiście socjalistów jak komunistów. Stoją oni w za­
sadzie na gruncie narodowym, legalność w zasadzie przynajmniej uznają, dążą 
do rządów parlamentarnych, od bolszewików rosyjskich nie zależą. W najważ­
niejszych chwilach i sprawach narodowych można się z nimi porozumieć, jak 
to epizod lipcowy, gdzie do rządu Obrony Narodowej przystąpili okazał.44

Autor krytykuje „Naprzód” i socjalistów, że walczą z komunistami na 
papierze, wykazując brak silnego charakteru, by praktycznie się im przeciw­
stawić.

Od początku 1928 roku w kampanii wyborczej do parlamentu na łamach 
dziennika socjalistycznego rozpoczęła się umiarkowana krytyka pisma z ul. 
św. Tomasza. W lipcu tego roku organ PPS oceniał:

... „Czas” [...] uchodził za pismo solidne: oczywiście dające oświetlenie wydarzeń 
w guście swych odbiorców i patronów, ale nie uciekające się do zmyślań i nie 
lekceważące ścisłości swych informacji. Lubił, ażeby do jego słów przywiązywa­
no wagę — szczycił się swoją powagą i rozwagą. Ale powojenna... demoralizacja 
widocznie i do tego przybytku trafia. „Czas” zaczyna być nieco lekkomyślny!45

„Naprzód” przeciwstawiał się np. publicystom „Czasu” twierdzącym, że 
polscy robotnicy są nieuświadomieni, ich przywódców charakteryzuje dema­
gogia i „werbalizm radykalnych frazesów” a robotnicy powinni zrozumieć 
trudny okres sfer przemysłowych. Dopuścili się więc oni — zdaniem „Naprzo­
du” — ataku na polskich robotników46.

Ostrze krytyki przeciw „Czasowi” wzrosło w roku 1930, jednak w dal­
szym ciągu brak jej tak charakterystycznej dla „Naprzodu” napastliwości. 
Zarzucał on konserwatywnemu dziennikowi zbyt prosanacyjne stanowisko 
oraz obniżenie poziomu kultury politycznej47. W 1931 roku „Naprzód” pisał 
m.in.:

Niemniej czasem przykro patrzeć na to co się dzieje z „Czasem”. Było to bądź co 
bądź w pierwszych latach Polski niepodległej skrajnie reakcyjne, ale względnie 
przyzwoite pismo. Gdzie się podziały te czasy? Od czasu, jak maj wyciągnął

44 „Czas” 1921, nr 48, z 28 II.
45 Grzeczny kanclerz Müller i niegrzeczna PPS, „Naprzód” 1928, nr 154, z 8 VII; „Czas” 

jako rzecznik klerykalizmu, „Naprzód” 1928, nr 111, z 14 V
46 Atak na polską klasę robotniczą, „Naprzód” 1928, nr 201, z 2 IX.
47 Pry stor iańskie wywody i usłużności „Czasu”, „Naprzód” 1930, nr 21, z 26 I; Dwa dni 

„Czasu”. „Czas” jako adwokat sanacji, „Naprzód” 1930, nr 68, z 22 III; Jak organy sanacyjne 
rozumują a jak rozumować powinny, „Naprzód” 1930, nr 172, z 28 VIII; Pomajowy styl „Cza­
su” i pomajowa logika młodzieńców, „Naprzód” 1931, nr 31, z 8 II.

ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ

Digitalizacja - M Kozieł M Tomala Krakow 2009



Alfred Toczek STOSUNKI „CZASU” Z PRASĄ KRAKOWSKĄ I KONSERWATYWNĄ... 107

z trumny gnijącego trupa stańczykerii i posadził go na stolcu wysokim, organ 
z ul. św. Tomasza gnije w coraz szybszym tempie. I „Czas” w ciągu tego czasu 
stacza się z błyskawiczną szybkością na poziom pisma brukowego.48

Zdarzały się jednak również wypowiedzi oceniające pozytywnie publi­
cystykę czy poczynania redakcji pisma z ul. św. Tomasza. Redaktor naczelny 
krakowskiego dziennika socjalistycznego Emil Haecker wysoko ocenił posta­
wę redaktora naczelnego „Czasu” Antoniego Beaupre, zarazem prezesa Syn­
dykatu Dziennikarzy Krakowskich49. Mimo prosanacyjnej opcji, „Czas” sta­
nowczo wypowiedział się w obronie poturbowanych przez policję sprawoz­
dawców „Ilustrowanego Kuriera Codziennego”, uczestniczących w powitaniu 
krakowskiego posła PPS Mieczysława Mastka, powracającego z Brześcia. 
„Naprzód” pilnie wychwytywał w „Czasie” wszelkie tony krytyczne wobec 
obozu rządowego i oceniał je pozytywnie50. Zauważył np., że mimo popiera­
nia sanacji, wyraził on krytyczne stanowisko konserwatystów krakowskich 
wobec tzw. sprawy brzeskiej. „Czas” według „Naprzodu”:

Wystąpił przeciw ohydzie brzeskiej, żądał śledztwa i kary, był nawet tak bez­
stronny, że zamieścił protesty wybitnych gron i jednostek.51

W konkluzji socjalistyczny periodyk polemizował z „Czasem”, który 
uważał, że w tej sprawie należy oddać głos rządowi. Ten jednak chciał sprawę 
zatuszować, więc nie podzielił opinii konserwatywnego dziennika.

Inne dzienniki krakowskie dużo rzadziej gościły na łamach „Czasu”, 
podobnie jak mało poświęcały mu miejsca. Sporadycznie, ale zdarzały się 
polemiki „Czasu” z „Nowym Dziennikiem” (1918-1939) wywoływane zwykle 
przez to syjonistyczne pismo. Konserwatywny periodyk krytykował jego ży­
dowski nacjonalizm, zarzucając stosowane w walce z nim podobnych „nie­
rzeczowych i napastliwych argumentów jak część prasy endeckiej”52. Zdarza­
ło się też, że żydowski periodyk polskojęzyczny polemizował z „Czasem” i to 
piórem swego redaktora naczelnego53.

Mało miejsca poświęcał „Czas” ogólnoinformacyjnemu „Ilustrowanemu 
Kurierowi Codziennemu” (1910-1939), jak i liberalno-demokratycznej „Nowej 
Reformie” (1882-1928, kiedy została włączona do „Ikaca”). Niekiedy je cyto­
wał, ale bez stosowania krytyki54. Po przewrocie majowym wydaje się to

48 Do góry nogami. „Czas” bije rekord „Kurierkowy”, „Naprzód” 1931, nr 167, z 25 VII.
49 E. H a e c k e r ,  Policja a prasa, „Naprzód” 1930, nr 285, z 10 XII.
50 Bakcyl krytyki znalazł się i w „Czasie”, „Naprzód” 1931, nr 120, z 29 V
51 Nie mówmy o Brześciu, „Naprzód” 1931, nr 7, z 10 I.
52 Ch., Od syjonizmu do panjudaizmu, „Czas” 1923, nr 186, z 22 VIII.
53 W B e r k e l h a m m e r ,  Znak „Czasu”, „Nowy Dziennik” 1923, nr 115, z 30 V Była to 

odpowiedź „Czasowi” na jego artykuł o żydokomunie.
54 Np. kilkakrotnie cytował w roku 1924 w rubryce Z trybuny i prasy, zarówno „Ikaca”, 

jak i „Nową Reformę”.

TOM X (2007), ZESZYT 2(20)

Digitalizacja - M Kozieł M Tomala Krakow 2009



108 ARTYKUŁY I ROZPRAWY

zrozumiałe ze względu na poparcie obozu marszałka Piłsudskiego przez oba 
pisma. Również „Ikac”, jeżeli już wypowiadał się na temat „Czasu” to pozy­
tywnie. Podkreślił np. w artykule pośmiertnym istotne zasługi Antoniego 
Beaupre dla dziennikarstwa krakowskiego i polskiego oraz ruchu konserwa­
tywnego. Pisał o nim:

Konserwatysta z własnego przekonania, nie tylko jako naczelny publicysta 
„Czasu”, nie był jednak tym, co nazywają „wstecznikiem”, jakiegoś ciężkiego 
ponurego typu. Konserwatyzm jego miarkowany był wybitną kulturą i miał typ 
europejski — francuski lub angielski jak kto woli...

Rozumiał konieczność wprowadzenia w życie idei i prądów nowożytnych, o ile 
one mogły utrzymać i wzmocnić konserwatyzm, rozumiany jako trwałość ustro­
ju społecznego, przede wszystkim w podstawach prawnych. Stąd wynikało, że na 
łamach „Czasu”, redagowanego przez śp. Redaktora Beauprego, znajdowały go­
ścinę i miejsce nowe prądy literackie i artystyczne, że drukowała się tu cała „Mło­
da Polska” w osobach jej najwybitniejszych przedstawicieli; pod tym względem 
śp. Beaupre był uzupełnieniem i kontynuatorem publicystycznych tradycji śp. 
Starzewskiego.55

Należy odnotować pewne związki personalne „Czasu” i „Ikaca”. Janusz 
Śmiechowski Harnisz w pierwszych kilku latach po odzyskaniu niepodległości 
pracował w redakcji „Czasu”, a następnie przeniósł się do „Ikaca”, gdzie za­
stała go II wojna światowa. Z obydwoma pismami współpracował (ściślej 
jednak z „Ikacem”) Zygmunt Nowakowski, najczęściej publikujący felietony
o teatrze.

W pierwszych miesiącach 1928 roku podczas kampanii wyborczej do 
parlamentu „Czas” niejednokrotnie powoływał się na teksty i cytował „Nową 
Reformę”56. Warto również wspomnieć, że Wilhelm Mitarski często pisał
o sztuce zarówno do „Czasu” (w rubryce Z wystaw krakowskich), jak i do 
„Nowej Reformy”.

Mimo, że endecki w latach 1922-1925 „Goniec Krakowski” (1918-1926) 
permanentnie, demagogicznie i bezwzględnie atakował „Czas”, ten rzadko 
odpowiadał na zaczepki57. Trzymał się swojej zasady niedostrzegania krakow­
skiej endecji.

Z krakowskich czasopism redakcja „Czasu” utrzymywała bliskie stosunki 
z jezuickim miesięcznikiem „Przegląd Powszechny” (1884-1939), a szczegól­
nie z jego redaktorem naczelnym ks. Janem Urbanem. Niejednokrotnie 
w poszerzonych objętościowo numerach świątecznych (Boże Narodzenie

55 Prasa o śp. Dr Antonim Beaupre, „Czas” 1937, nr 131, z 14 V
56 Nauczka dla demagogów, „Czas” 1928, nr 111, z 14 III.
57 Np. w roku 1925 nr 15 z 19. I. ukazała się w „Czasie” odpowiedź prezesa Zarządu 

Kasy Chorych w Krakowie na napaści „Gońca Krakowskiego”.

ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ

Digitalizacja - M Kozieł M Tomala Krakow 2009



Alfred Toczek STOSUNKI „CZASU” Z PRASĄ KRAKOWSKĄ I KONSERWATYWNĄ... 109

i Wielkanoc) i okolicznościowych konserwatywny dziennik publikował jego 
obszerne, o dużej dawce intelektualnej artykuły o tematyce kościelno-religij- 
nej58. Zdarzały się także przedruki jego artykułów w „Czasie”59. Natomiast 
członek redakcji „Przeglądu” ks. Feliks Hortyński był autorem artykułów 
w obu pismach. Pisał artykuły popularnonaukowe60, także w swojej rubryce 
Z najnowszych badań i odkryć, np. w roku 1921. Z początkiem lat dwudzie­
stych zdarzały się także przedruki jego artykułów z „Przeglądu Powszech­
nego”.

Bliskie stosunki łączyły „Czas” z jednocześnie krakowskim, jak i kon­
serwatywnym „Przeglądem Współczesnym” (1922-1939). Był to miesięcznik 
kulturalno-literacko-polityczny. Pismo związane z krakowskim środowiskiem 
Stronnictwa Prawicy Narodowej, można uznać za jego organ teoretyczny. 
Każdy kolejny numer miesięcznika był szeroko przez „Czas” anonsowany 
wraz z przedstawieniem jego treści. Zdarzały się przedruki artykułów z tego 
pisma w „Czasie”61. Redaktor naczelny „Przeglądu” Stanisław Wędkiewicz (pro­
fesor UJ) publikował na łamach charakteryzowanego dziennika. Konstanty 
Grzybowski członek redakcji, a następnie zastępca redaktora naczelnego 
„Czasu”, był współredaktorem „Przeglądu Współczesnego” w latach 1928­
—193162 i głównym jego publicystą politycznym. Miesięcznik był składany 
w drukami „Czasu”. W pewnym stopniu dystansował się on od „Czasu”, stale 
podkreślając swoją apartyjność. Jak wspomina Mieczysław Brahmer wielolet­
ni sekretarz jego redakcji:

Wędkiewicz wyraźnie dbał o to, by nie łączono go i jego organu z tradycyjnym 
„Czasem”, nie brał np. nigdy udziału w elitarnych Obiadach „Czasu” i prowadzo­
nych na nich dyskusjach.63

„Czas” podkreślał wysoki poziom intelektualny prezentowany na łamach 
„Przeglądu Współczesnego”. Już po ukazaniu się jego pierwszego numeru

58 X. J. Ur ban,  Katolicyzm a konserwatyzm , „Czas” 1923, z 15 XI (nr jubileuszowy 
z okazji 75-lecia „Czasu”). W tym ważnym programowym artykule ks. J. Urban stwierdzał, 
m.in.: „Z jakimże więc konserwatyzmem katolicyzm może wejść w bliższy kontakt, owszem  
zlać się z nim w jedno aż do utożsamienia? Może on wejść w taki stosunek z konserwatyzmem, 
który wolny od egoizmu klasowego będzie umiał nieraz poświęcić przejściowy kształt dla za­
sadniczej treści. Będzie to taki konserwatyzm, który z natury swojej wyklucza pierwiastek 
rewolucji”.

59 Ks. J. U r b a n  SJ, Sekciarstwo i katolicy, „Czas” 1928, nr 273, z 26 XI.
60 Ks. prof. F. H o r t y ń s k i  TJ, Atom energii, „Czas” 1926, nr 296, z 25 XII; Ks. prof. 

F. H o r t y ń s k i ,  Izaak Newton (1727-1927), „Czas” 1927, nr 89, z 17 IV.
61 A. Br ü c k n e r ,  Jak wygląda samorząd uniwersytetów niemieckich, „Czas” 1932, 

nr 287, z 15 XII.
62 A. T o c z e k ,  Redakcja i współpracownicy „Czasu”, op. cit., s. 283, 285.
63 M. Br a h me r ,  „Przegląd Współczesny” (1922-1939). Garść wspomnień, [w:] Naród. 

Kultura. Osobowość. Księga poświęcona profesorowi Józefowi Chałasińskiemu, Wrocław 1983, 
s. 33.

TOM X (2007), ZESZYT 2(20)

Digitalizacja - M Kozieł M Tomala Krakow 2009



110 ARTYKUŁY I ROZPRAWY

dziennik zauważył, że po przetłumaczeniu go na język francuski czy angielski 
mógłby się ukazać w Paryżu lub w Londynie „jako miesięcznik, dorównujący 
najlepszym zagranicznym i interesujący każdego czytelnika”64. Szereg wy­
trawnych piór „Czasu” publikowało swoje pogłębione artykuły także w „Prze­
glądzie Współczesnym”. Z zakresu problemów politycznych i społeczno­
-gospodarczych, poza K. Grzybowskim pisali m.in.: Adam Krzyżanowski, 
Władysław Leopold Jaworski i Adam Heydel. Z zagadnień kultury i literatury 
swoje teksty zamieszczali m.in.: Tadeusz Sinko, Władysław Natanson i Marian 
Zdziechowski. Wiele artykułów ogłosił w obydwu pismach prof. UJ Roman 
Dyboski. Jak stwierdza M. Brahmer na łamach tych pism „Zaznajamiał sze­
rokie koła społeczności polskiej z życiem anglosaskim”65 i „był łącznikiem 
między Polską a krajami anglosaskimi”.

Jak zgodnie podkreślają autorzy zajmujący się historią prasy politycznej
II Rzeczypospolitej a potwierdzają źródła archiwalne, prasa miała szczególne 
znaczenie dla ruchu konserwatywnego, szczególnie do przewrotu majowe­
go66. Wiodącym wśród niej pismem był krakowski dziennik „Czas”. Jak 
zauważa Szymon Rudnicki:

Tradycja „Czasu”, doświadczenie polityczne jego redaktorów, autorytet, jakim 
cieszył się w środowisku ziemiańskim powodowały, że w pierwszych latach nie­
podległości stanowił przykład dla innych pism konserwatywnych.67

Także później dla większości z nich pozostawał autorytetem.
Pismo poświęcało stosunkom z pismami konserwatywnymi więcej miej­

sca na swoich łamach niż pismom krakowskim. Pojawiały się głównie w ar­
tykułach wstępnych, co rzadko miało miejsce w przypadku prasy krakowskiej. 
Periodykom konserwatywnym „Czas” poświęcał swoje miejsce także w innych 
politycznych wypowiedziach oraz często w rubryce Z trybuny i prasy, podob­
nie jak periodykom krakowskim.

„Czas” wyróżniał się pewną oryginalnością. Wśród prasy konserwatyw­
nej uchodził za liberalny organ „grupy profesorskiej” z Krakowa, która szereg 
wydarzeń oceniała inaczej niż pozostałe ośrodki zachowawcze68. Stosunki 
jego redakcji z pismami konserwatywnymi układały się różnorodnie. Główną 
linię różnic stanowił stosunek do endecji, a w drugiej kolejności teoretyczne

64 Cz. B r z o z a ,  op. cit., s. 51.
65 M. Br a h me r ,  op. cit., s. 26.
66 Sz. R u d n i c k i ,  W. Wł a d y k a ,  Prasa konserwatywna Drugiej Rzeczypospolitej. Zarys 

problematyki i przegląd tytułów, „Rocznik Historii Czasopiśmiennictwa Polskiego” R. XIV, 
1974, z. 4, s. 413; A. T o c z e k ,  Kraków na polityczno-prasowej mapie Polski..., s. 365; Protokół 
z posiedzenia zarządu krakowskiego oddziału SPN z 14 X 1929 r., APKr, ADzT 636. Spuścizna 
po K>. Grzybowskim, t. 1, Archiwum PAU-PAN w Krakowie, K III-121.

67 Sz. R u d n i c k i ,  W Wł a d y k a ,  op. cit., s. 416.
68 Tamże, s. 453.

ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ

Digitalizacja - M Kozieł M Tomala Krakow 2009



Alfred Toczek STOSUNKI „CZASU” Z PRASĄ KRAKOWSKĄ I KONSERWATYWNĄ... 111

i praktyczne rozumienie konserwatyzmu. Krytyka działalności i programu 
endecji oraz tzw. liberalny konserwatyzm zbliżał środowiska związane z „Cza­
sem”, „Dziennikiem Poznańskim” (1859-1939)69 i warszawskim „Dniem Pol­
skim” (1924-1934).

Poznańskie pismo wzorowało się na „Czasie” pomimo niewiele krót­
szych tradycji. Powoływało się na jego poglądy, przedrukowywało artykuły. 
Dochodziło do tego szczególnie w latach 1920-1922, kiedy jego redaktorem 
naczelnym był wieloletni członek redakcji „Czasu” E. Paszkowski i po roku 
1926, kiedy pracował on w poznańskim periodyku jako redaktor polityczny. 
W artykule zawierającym krytykę „partyjniactwa” „Dziennik” zauważa, że:

Słusznie też zaznacza krakowski „Czas”, że mamy do czynienia z zupełną dege­
neracją stronnictw. Zamieniły się one po prostu na zwyczajne kliki, w których 
troska o dobro państwa jest całkowicie nieobecna, a o postępowaniu i dążeniach 
decydują jedynie i wyłącznie ambicje i egoizmy.70

Dalej poznański periodyk zamieszcza obszerny cytat z „Czasu”. Artykuł 
ten posiadał tym bardziej duże znaczenie, że pojawił się pod koniec kampanii 
wyborczej do parlamentu.

Dwa tygodnie później „Dziennik” stwierdzał:

„Siłę grup radykalnych w Sejmie” — pisze krakowski „Czas”, „oceniamy mniej 
więcej na 200 kilka mandatów, Jest to więc radykalny walec o ogromnym 
ciężarze, który grozi przytłoczeniem lub nawet zagładą dotychczasowym kultu­
ralnym tradycjom polskim”.71

W komentarzu do tego stanowiska „Czasu”, poznański dziennik za­
uważył:

Jest w tej opinii może jakiś cień przesady, ale jest w niej poza tym dosyć prawdy, 
aby najpoważniej zaniepokoić umiarkowane sfery społeczeństwa.72

Dokładnie przedstawił „Dziennik” stanowisko „Czasu” w sprawie brze­
skiej i jego reperkusje. Pismo stwierdzało, że:

Na łamach krakowskiego „Czasu”, który w szeregu artykułów zażądał w stanow­
czej formie śledztwa w sprawie Brześcia i ukarania winnych czytamy: „Zazna­
czyliśmy nasze stanowisko w tej sprawie jasno i stanowczo i nic nas nie skłoni 
do zmiany poglądów, wyrażonych w odpowiedniej chwili. Ale właśnie dlatego

69 O „Dzienniku Poznańskim” zob. Sz. R u d n i c k i ,  W. Wł a d y k a ,  op. cit., m.in. s. 418­
-419, 450.

70 Złe poglądy i metody, „Dziennik Poznański” 1928, nr 49, z 29 II.
71 O pacyfikację umysłów i nastrojów, „Dziennik Poznański” 1928, nr 61, z 14 III.
72 Tamże.

TOM X (2007), ZESZYT 2(20)

Digitalizacja - M Kozieł M Tomala Krakow 2009



112 ARTYKUŁY I ROZPRAWY

wolno nam powiedzieć, że polemika brzeska przybiera coraz bardziej formy 
niepoważne, odbiegające daleko od istotnej treści problemu.73

Dalej pisze „Czas”, że prasie opozycyjnej chodzi głównie o walkę z re­
żimem. „Dziennik Poznański” poparł to stanowisko „Czasu”. Świadczy o tym 
także artykuł wstępny E. Paszkowskiego74.

Bliskość poglądów z „Czasem” prezentował „Dziennik Poznański” przez 
długie lata, poza krótkim okresem (1922-1923), kiedy popierał endecję, przyj­
mując podtytuł: „Narodowe pismo bezpartyjne”. Zniknęły wówczas przedruki 
z „Czasu” i cytaty. Sporadycznie zdarzały się teksty mu umiarkowanie nie­
chętne. W artykule wstępnym, krakowskiego korespondenta periodyku, w opisie 
tragicznych wydarzeń krakowskich z 6 listopada pojawiło się następujące 
zdanie:

Wybitny udział „Strzelca” stwierdził i uwydatnił „Czas” krakowski, organ sympa­
tyzujący taktycznie z lewicą.75

„Czas” natomiast, najczęściej w rubryce Z trybuny i prasy, cytował i ko­
mentował artykuły z poznańskiej gazety, np. o kulturze politycznej, tak przez 
niego cenionej76. Zmagając się z Narodową Demokracją posiłkował się kry­
tyką endecji wielkopolskiej na łamach „Dziennika”77. Podkreślił to m.in. 
w 1934 roku w okolicznościowym artykule z okazji 75 rocznicy wielkopol­
skiego pisma.

Jego zasługą jest [...] w ostatnich latach tak znaczny wzrost wpływów obozu 
państwowego, a osłabienie nacjonalizmu endeckiego.78

Stwierdzał również, że głównie zasługą „Dziennika” jest fakt, że:
... rozumny konserwatyzm zarówno ziemiański jak i mieszczański, tak silne 
w Poznańskim zapuścił korzenie.79

Jak widać „Czas” nie zapominał o jubileuszach bratniego poznańskiego 
periodyku. Ten nie rewanżował się mu jednak tym samym, a miał ku temu 
kilka okazji, np. w roku 1928 czy 1933.

„Czas” zamieszczał wiele pogłębionych artykułów ideowych i programo­
wych. „Dziennik Poznański” problematyka ta interesowała w dużo mniejszym

73 Na złej drodze, „Dziennik Poznański” 1931, nr 8, z 11 I.
74 E. P a s z k o w s k i ,  W  sidłach nienawiści, „Dziennik Poznański” 1931, nr 11, z 15 I.
75 Was z ,  Chwiejność. (Od korespondenta „Dziennika Poznańskiego”), „Dziennik Po­

znański” 1923, nr 257, z 10 XI.
76 Z a d o r a ,  O kulturę wyborów, „Czas” 1928, nr 2, z 2 I; K. Grzybowski, ówczesny 

zastępca redaktora naczelnego „Czasu” wysoko ocenił artykuł J. G ó r s k i e g o ,  O kulturę po­
lityczną, „Dziennik Poznański” 1930, nr 12, z 16 I. Spuścizna po Konstantym Grzybowskim, 
Archiwum PAU-PAN w Krakowie, K III-121.

77 Rozkład endecji, „Czas” 1928, nr 5, z 6 I,
78 75 lat „Dziennika Poznańskiego”, „Czas” 1934, nr 2, z 2 I.
79 Tamże.

ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ

Digitalizacja - M Kozieł M Tomala Krakow 2009



Alfred Toczek STOSUNKI „CZASU" Z PRASĄ KRAKOWSKĄ I KONSERWATYWNĄ... 113

stopniu. Niewiele wypowiadał się on na temat idei konserwatyzmu, co nie­
jednokrotnie czynił „Czas” piórem swojego redaktora politycznego Stanisława 
Estreichera80. Jednak w kwestii potrzeby tworzenia jednolitego stronnictwa 
ziemiańskiego i roli ziemian wypowiadały się oba pisma, prezentując nieco 
rozbieżne poglądy. Dyskusja na te tematy odbyła się na łamach prasy kon­
serwatywnej w 1924 roku. Pismo krakowskie uważało, że błędem było popie­
ranie endecji przez dużą część ziemian81. Lepszy byłby kosztowny kompromis 
z lewicą. Wypowiadało się ono przeciw odrębnemu stronnictwu rolniczemu. 
Postulowało współpracę z inteligencją, mieszczaństwem a także chłopami. 
Natomiast „Dziennik Poznański” polemizując z „Czasem” wypowiedział się za 
jednolitym stronnictwem rolniczym, wspólnie z chłopami82.

„Czas” wielokrotnie krytykował ideę monarchiczną83. „Dziennik” także 
jej nie popierał, ale inaczej niż pismo krakowskie, w ogóle nie wypowiadając 
się na ten temat. Podobne stanowisko prezentowały oba periodyki (poza la­
tami 1922-1923) w stosunku do działalności J. Piłsudskiego. Najpierw lanso­
wały umiarkowane poparcie. Początkowo miała miejsce zdecydowana krytyka 
przewrotu majowego84, a następnie ewolucja aż do pełnego poparcia. Ewo­
lucja ta dłużej trwała w przypadku poznańskiego pisma.

Nie tylko poprzez więzi ideowe, ale także personalne oba pisma były 
sobie bliskie. Czołowy publicysta i redaktor „Czasu” Edward Paszkowski pro­
wadzący rubrykę „Z trybuny i prasy” był w latach 1920-1922 redaktorem 
naczelnym85, a w 1928-1930 redaktorem politycznym „Dziennika”. W „Dzien­
niku” prowadził stałą rubrykę Z trybuny politycznej. Witold Noskowski, 
zastępca E. Paszkowskiego to dawny zastępca redaktora naczelnego „Czasu” 
(1902—1915).

Jeden z dysponentów politycznych „Czasu”, główny jego współpracow­
nik Władysław Leopold Jaworski był również czołowym publicystą poznań­
skiego pisma. Niejednokrotnie zamieszczało ono jego artykuły wstępne, np. 
z zakresu prawa konstytucyjnego czy teorii sprawowania władzy86. A nie był 
to przypadek odosobniony. Do współpracowników „Czasu” i „Dziennika

80 S. E s t r e i c h e r ,  Istota konserwatyzmu, „Czas” 1926, z 25 XII. Zob. J. O s ic  a, Polity­
cy anachronizmu. Konserwatyści wileńskiej grupy „Słowa”, Warszawa 1982, s. 29-30.

81 J. H u p k a, Kwestia ziemiańska, „Czas” 1924, nr 66, z 20 III; T. Ł u b i e ń s k i ,  Ziemiań­
skie walory, „Czas” 1924, nr 54 i 55, z 6 i 7 III; zob. Sz. R u d n i c k i ,  W W ł a d y k a ,  op. cit., 
s. 436.

82 O program ziemiaństwa , „Dziennik Poznański” 1924, nr 65, z 18 III.
83 S. E s t r e i c h e r ,  Ustrój przyszłości, „Czas” 1924, nr, z 25 XII.
84 S. E s t r e i c h e r ,  R o k o s z ,  „Czas” 1926, z 15 V; Dr B., Obłęd rokoszu, „Dziennik 

Poznański” 1926, z 15 V.
85 Od redakcji, „Dziennik Poznański” 1922, nr 99, z 30 IV
86 Spuścizna po śp. Konstantym Grzybowskim. Archiwum PAU-PAN w Krakowie, K III- 

121; zob. np. W. L. J a w o r s k i ,  Reforma konstytucji w Austrii, „Dziennik Poznański” 1929, 
cykl artykułów zamieszczonych w listopadzie; W L. J a w o r s k i ,  Czy można rządzić bez fi­
lozofii, „Dziennik Poznański” 1929, nr 72, z 10 I.

TOM X (2007), ZESZYT 2(20)

Digitalizacja - M Kozieł M Tomala Krakow 2009



114 ARTYKUŁY I ROZPRAWY

Poznańskiego” należeli jednocześnie także: Adam Romer87, Norbert Żaba (au­
tor artykułów z historii państw skandynawskich i bałtyckich, przeprowadzał 
liczne wywiady), ks. Franciszek Mirek, przywódca polskich konserwatystów 
ks. Janusz Radziwiłł, Jan Bobrzyński, ks. Władysław Bukowiński, Marcin 
Szarski (pisał o finansach i polityce gospodarczej) oraz wieloletni korespon­
dent „Czasu” z Poznania — Jerzy Leżeński.

Podobnie, powstały w 1924 roku „Dzień Polski” był bliski „Czasowi”
i reprezentował warszawskie środowisko SPN88. Krakowski dziennik cytował 
warszawski, identyfikując się z jego poglądami. Często gościł on w rubryce 
Z trybuny i prasy, gdzie przytaczano jego stanowisko, zwykle z aprobatą wraz 
z cytatami. W roku 1928 „Czas” wymownie stwierdzał:

„Dzień Polski” zamieszcza trafne uwagi o stanowisku rządu wobec wyborów, zgod­
ne zresztą z zapatrywaniami wyrażonymi na szpaltach „Czasu”.89

Podobnie czynił „Dzień Polski”, tylko znacznie częściej i obficiej. Dużo 
uwagi poświęcał krakowskiemu dziennikowi w niektórych artykułach wstęp­
nych, szczególnie jednak w rubryce „Głosy i odgłosy”. W niej redakcja „Dnia” 
ustosunkowywała się do opinii znaczących tytułów prasy politycznej w kraju.

Poparł on np. zmienne stanowisko „Czasu” wobec przewrotu majowego
i jego konsekwencji. W numerze z 18 maja 1926 roku, podzielając punkt wi­
dzenia krakowskiego periodyku, warszawskie pismo codzienne stwierdzało:

„Czas” pisze, że tylko na chorym ustroju pasożytują „takie zatrute kwiaty czy 
owoce jak bunt wojska”...

Ustrój nasz jest istotnie chory i nienormalny i należy dokonać jego naprawy.90

Po krótkim komentarzu warszawski periodyk przedrukował cały, ob­
szerny artykuł wstępny „Czasu”. Dwa dni później „Dzień” konstatował:

„Czas” krakowski poświęca szósty z rzędu artykuł krwawym zajściom z ubiegłe­
go tygodnia, zajmując się tym razem stanowiskiem poszczególnych stronnictw 
ze specjalnym uwzględnieniem stanowiska socjalistów.91

I tym razem warszawski dziennik zdecydował się na pełny przedruk, 
obszernego artykułu z „Czasu” i podobnie jak on, zaczynał zmieniać swoje 
krytyczne stanowisko w stosunku do ostatnich poczynań J. Piłsudskiego aż

87 Zob. E. M o s z y ń s k i ,  Ludzie i czasy „Czasu”. Z historii czołowej gazety i wybitnych 
konserwatystów Drugiej Rzeczypospolitej, Toruń 2003, s. 96.

88 O „Dniu Polskim” zob. Sz. R u d n i c k i ,  W Wł a d y k a ,  op. cit., s. 423, 443-446.
89 Z a d o r a  w rubryce Z trybuny i prasy, „Czas” 1928, nr z, 18 I; Za d o r a ,  Konflikt, 

który musi być usunięty, „Czas” 1928, nr 4, z 5 I.
90 Przyczyny rozkładu, „Dzień Polski” 1926, nr 111.
91 „Dzień Polski” 1926, nr 113.

ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ

Digitalizacja - M Kozieł M Tomala Krakow 2009



Alfred Toczek STOSUNKI „CZASU” Z PRASĄ KRAKOWSKĄ I KONSERWATYWNĄ... 115

do pełnej aprobaty jego posunięć92. Przez następne lata „Czas” był częstym 
gościem w rubryce Głosy i odgłosy, zwykle na pierwszym miejscu z obszer­
nymi cytatami.

W 1927 roku w wewnętrznej korespondencji środowisko „Czasu” kry­
tykowało sytuację w redakcji „Dnia Polskiego”. Wieloletni członek redakcji 
krakowskiego dziennika Franciszek Potocki w liście do przywódcy małopol­
skich konserwatystów Zdzisława Tarnowskiego, prezesa Komitetu Redakcyj­
nego „Czasu” stwierdzał:

Przesyłam Ci pod opaską jeden nr „Dnia”, żebyś zobaczył co ci ludzie wypisują: 
taki rodzaj opozycji trwa stale. Redakcją nikt się nie zajmuje: Targowski i Ro­
stworowski zupełnie wyprzęgli, a wszystko prowadzi Bobrzyński znajdujący się 
pod wpływem Romera. Byłoby dobrze na Radzie we Lwowie wyrazić nasze nie­
zadowolenie z takiego stanu rzeczy.93

Istniały także niemałe związki personalne „Dnia Polskiego” z „Czasem”, 
mniejsze jednak niż z poznańskim periodykiem konserwatywnym. Z upływem 
czasu jednak coraz większe. Do 1927 roku Alfred Uznański był członkiem 
zespołu redakcyjnego „Dnia Polskiego”. 1 września tego roku przeszedł do 
redakcji krakowskiego dziennika konserwatywnego. W okresie od kwietnia 
1929 do lipca 1930 sprawował w nim stanowisko zastępcy redaktora naczel­
nego94. Pomimo absorbującej pracy w „Czasie” dalej publikował swoje arty­
kuły o polityce zagranicznej w „Dniu”, zamieszczane nawet jako wstępne95.

Henryk Łubieński pracował w redakcji nie tylko „Czasu” (do 1927 roku), 
należał do Komitetu Redakcyjnego „Dnia Polskiego” (od 1927 roku96), ale 
w latach trzydziestych był także warszawskim korespondentem wileńskiego 
„Słowa”. To rzadki przypadek tak bliskich związków z wszystkimi trzema 
czołowymi konserwatywnymi dziennikami okresu II Rzeczypospolitej.

Redaktor naczelny „Dnia” Wojciech Rostworowski (od 1927 roku) to 
autor wielu korespondencji z Warszawy do „Czasu” (sygnował je pseudoni­
mem W. R.)97. W „Dniu” publikował m.in. Franciszek Potocki przez 10 lat

92 Rubryka „Głosy i odgłosy”, „Dzień Polski” 1926, nr 115, z 22 V Znów na pierwszym 
miejscu został omówiony artykuł „Czasu” z obszernym cytatem i poparciem dla prezentowa­
nych przez niego poglądów.

93 List Fr. Potockiego z Warszawy do Z. Tarnowskiego z 3 VII 1927 r., APKr, ADzT 636 
k. 915.

94 APKr, ADzT 636 k. 943, 983. W artykule: Sz. R u d n i c k i ,  W. W ł a d y k a ,  op. cit., 
s. 450, podana jest nieścisła informacja, że był on wówczas redaktorem naczelnym „Dziennika 
Poznańskiego”

95 A. U z n a ń s k i ,  Niemcy, Prusy a Polska, „Dzień Polski” 1928, nr 239, z 29 VIII.
96 Komitet Redakcyjny „Dnia Polskiego”, „Dzień Polski” 1927, nr 217, z 6 IX.
97 List A. Beaupre do Z. Tarnowskiego z 5 IV 1928 r., APKr, ADzT 636 k. 1083. 

O W. Rostworowskim i o jego związkach z „Czasem” zob. także E. M o s z y ń s k i ,  op. cit., 
s. 100, 135, 162, 170.

TOM X (2007), ZESZYT 2(20)

Digitalizacja - M Kozieł M Tomala Krakow 2009



116 ARTYKUŁY I ROZPRAWY

stały współpracownik „Czasu”, wiceprezes Syndykatu Dziennikarzy Krakow­
skich. Z obydwoma pismami współpracował jeden z przywódców polskich 
konserwatystów — Jan Bobrzyński, publikując istotne artykuły programowe 
na tematy ideowo-polityczne. „Czas” razem z „Dniem Polskim” organizowały 
tzw. „obiady przyjaciół”98.

Z początkiem 1933 roku „Dzień Polski” stał się mutacją „Czasu”, w której 
pracowali dotychczasowi redaktorzy „Dnia”. Jak wynika z wewnętrznej ko­
respondencji środowiska „Czasu” współpraca „Dnia Polskiego” jako mutacji 
z jej wówczas macierzystym krakowskim dziennikiem nie układała się naj­
lepiej, przynajmniej na początku. Redakcja „Czasu” krytykowała środowisko 
zmutowanego „Dnia”. Zastępca redaktora naczelnego krakowskiego dzienni­
ka Konstanty Grzybowski konstatował:

Dotychczasowa współpraca „Czasu” i „Dnia” nasuwa mi już pewną krytykę. To 
„Dzień” zawiódł jako rozszerzenie naszych wiadomości z Warszawy. Pozostała 
w Warszawie jego redakcja nie umie wykorzystać ani Rady Naczelnej Organi­
zacji Ziemiańskich ani organizacji przemysłowych, ani Sejmu i Senatu, nie umie 
dać nam sugestii i informacji politycznych i gospodarczych, wychodzących poza 
zwykłe i najprostsze sprawozdawstwo. Nie umie także wykorzystać konserwa­
tywnych posłów i senatorów. Jest dla mnie zadziwiające, jak ci ludzie nie zaj­
mują się własną prasą, na którą przecież płacą. Ani jej nie krytykują, ani jej nie 
informują, ani do niej (poza pp. Wielowieyskim i Rudzińskim) nie pisują. Sądził­
bym, że położenie nacisku na tę sprawę byłoby pożyteczne."

Na jesieni 1933 roku K. Grzybowski zauważył, że:
Plany na rok przyszły nam przedłożono, w Warszawie i które zdaje się zostaną 
przyjęte przewidują zwinięcie „Dnia Polskiego” i uczynienie z „Czasu”, który 
pozostaje w Krakowie centralnego organu politycznego stronnictw zachowaw­
czych. Zdaje mi się, że tego rodzaju rozwiązanie jest nie tylko niezłym interesem 
finansowym, ale również dużym naszym sukcesem prestiżowym.100

Jednak po upływie z górą roku z dniem 1 stycznia 1935 roku doszło do 
ich połączenia i przeniesienia redakcji „Czasu” do Warszawy101.

Czwartym, bardzo ważnym pismem konserwatystów było redagowane 
przez Stanisława Cata Mackiewicza wileńskie „Słowo” (1922-1939), organ tzw. 
„żubrów wileńskich”102. Mimo przynależności obu pism do obozu konserwa­

98 Z. L e ś n o d o r s k i ,  Obiad przyjaciół „Czasu”, [w:] Wśród ludzi mojego miasta. Wspo­
mnienia i zapiski, Kraków 1968, s. 375-397.

99 List K. Grzybowskiego do hr Z. Tarnowskiego z 7 II 1933 r. IV. Sprawy prasy, APKr, 
ADzT 637 k. 835.

100 List K. Grzybowskiego do hr Z. Tarnowskiego z 1 X 1933 r., APKr, ADzT 637 k. 879.
101 A. T o c z e k ,  Redakcja i współpracownicy..., s. 290.
102 O „Słowie” zob. np. J. O si ca, „Słowo” — organ konserwatystów wileńskich w latach 

1922-1928, „Kwartalnik Historii Prasy Polskiej” XVIII, 1979, z. 2, s. 81-103; także Sz. R u d ­

ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ

Digitalizacja - M Kozieł M Tomala Krakow 2009



Alfred Toczek STOSUNKI „CZASU” Z PRASĄ KRAKOWSKĄ I KONSERWATYWNĄ... 117

tywnego, stosunki „Czasu” ze „Słowem” układały się inaczej niż z „Dzienni­
kiem Poznańskim” i „Dniem Polskim”. Wileńskie pismo często polemizowało 
z krakowskim dziennikiem. Wyznawało tradycyjny konserwatyzm z domiesz­
ką monarchizmu i stąd niechętnym okiem spoglądało w kierunku liberalnego 
organu „grupy profesorskiej” z Krakowa103. Obiektem krytyki z jego strony 
była publicystyka długoletniego redaktora politycznego „Czasu” Stanisława 
Estreichera, autora szeregu jego artykułów programowych. Podkreślając swo­
je odmienne poglądy „Czas” nie polemizował ze „Słowem” bezpośrednio i sta­
ło się ono mało widoczne na jego łamach.

Wileński periodyk poświęcał więcej miejsca krakowskiemu, ale też nie 
zdarzało się to zbyt często. Bardziej widoczny na jego łamach był „Dziennik 
Poznański”. „Słowo” polemizowało zwykle z poglądami ideowymi i politycz­
nymi „Czasu”, rzadko oceniając jego kondycję jako dziennika. Do wyjątków 
należy zaliczyć krótki artykuł z 1932 roku zatytułowany „Czas”, który zawiera 
opinię krytyczną. Wileński organ zachowawczy zauważał:

„Czas” wypowiada w swoim numerze ostatnim szereg morałów pod adresem 
p. Studnickiego w związku z jego procesem z p. Grażyńskim, przy czym określa 
p. Studnickiego jako „redaktora wileńskiego «Słowa»”. Zdajemy sobie sprawę, że 
„Czas” obecny, nie jest już niestety, „Czasem” dawnym — doskonale poinformo­
wanym o wszystkim, „Czasem” z czasów redakcji nieodżałowanego śp. Rudolfa 
Staszewskiego [sic! — oczywiście Starzewskiego — przyp. A. T], lecz stać chyba 
„Czas” dzisiejszy jeszcze na to, aby pamiętał, kto jest p. Studnicki i wiedział, że 
p. Studnicki nie jest redaktorem „Słowa” i że w procesie swoim bynajmniej nie 
w imieniu redakcji „Słowa” występuje.104

„Słowo” nie poświęca swojego miejsca kolejnym rocznicom „Czasu”, po­
za jubileuszem 90-lecia w roku 1938, ale czyni to w znamienny sposób. Za­
mieszcza bowiem jedynie krótką notatkę PAT z kilkoma zdaniami prof. Ma­
riana Zdziechowskiego, czołowego publicysty „Słowa”, ale także współpra­
cownika „Czasu”105.

Do przewrotu majowego jednym z głównych zadań „Słowa” i jego 
naczelnego redaktora było wpływanie na ruch konserwatywny w kierunku 
przyjęcia przez niego koncepcji antyparlamentamych, antypartyjnych, anty-

n i c k i ,  W W ł a d y k a ,  op. cit., s. 424-426, 449-450; J. J a r u z e l s k i ,  Stanisław Cat Mackie­
wicz 1896-1966, Wilno-Londyn-Warszawa, Warszawa 1987 [autor poświęca mu drugi rozdział 
pt. Redaktor „Słowa” (1922-1939)], s. 51-80.

103 Sz. R u d n i c k i ,  W W ł a d y k a ,  op. cit.
104 „Czas”, „Słowo” 1932, nr 264, z 21 X. Władysław Studnicki to wieloletni czołowy 

współpracownik, publicysta „Słowa”, nie wchodził jednak w skład jego redakcji. Był ceniony 
przez Cata. Wspomina o tym W A. Z b y s z e w s k i ,  Gawędy o ludziach i czasach przedwojen­
nych, Warszawa 2000, s. 230-231.

105 Jubileusz 90-lecia „Czasu”, „Słowo” 1938, nr 328, z 28 XI.

TOM X (2007), ZESZYT 2(20)

Digitalizacja - M Kozieł M Tomala Krakow 2009



118 ARTYKUŁY I ROZPRAWY

endeckich i monarchistycznych106. Przeciwstawiał się im liberalizujący „Czas”, 
w mniejszej mierze także „Dziennik Poznański”. W powyższym zakresie „Sło­
wo” polemizowało z krakowskim dziennikiem, wyjąwszy postawę wobec en­
decji, z którą zmagały się obydwa pisma.

„Czas” nie występował przeciwko idei parlamentarnej, bo taka postawa 
prowokowała jego zdaniem, radykalizm i rewolucję107. „Słowo” opowiadało 
się przeciw demokracji a za władzą autorytarną108. Widoczne to także było już 
w drugiej połowie 1927 roku, kiedy stosunki między sejmem a rządem ulegały 
coraz większemu zaognieniu. W przeciwieństwie do „Czasu” Cat uważał to za 
pozytywne zjawisko. Uznawał za zapowiedź rozprawy z sejmem i szansę zmia­
ny konstytucji, w kierunki dużego ograniczenia roli sejmu109. Spośród prasy 
konserwatywnej „Słowo” najczęściej, piórem głównie Cata wypowiadało się 
na temat istoty konserwatyzmu oraz celów i metod działania ruchu zacho­
wawczego110. Trochę mniej „Czas”, głównie w publicystyce S. Estreichera111, 
która wywoływała polemiki Cata. Pryncypialnym zwolennikiem idei monar- 
chistycznej było „Słowo”, głównie jego redaktor naczelny. Temu stanowisku 
przeciwstawiał się „Czas”, co wywoływało ostre polemiki wileńskiego perio­
dyku112. Spór ten trwał latami.

Stosunek „Słowa” do J. Piłsudskiego był pozytywny, a od przewrotu ma­
jowego wręcz entuzjastyczny113. „Czas” początkowo traktował jego osobę 
z pewną rezerwą i umiarem; zdarzało się, że oceniał pozytywnie np. popie­
rając ideę federalizmu. W 1925 roku w sporze o organizację naczelnych władz 
wojskowych poparł gen. Sikorskiego a nie marszałka J. Piłsudskiego, na co 
„Słowo” wyraziło swój sprzeciw114. Jak już wiadomo przewrót majowy naj­
pierw skrytykował115, ale potem coraz bardziej stawał się stronnikiem Mar­
szałka. W ocenie obozu pomajowego „Czas” bywał bardziej powściągliwy niż 
„Słowo”. Obydwa dzienniki poróżnił też dekret prasowy prezydenta Ignacego 
Mościckiego z 4 X 1926 roku. W przeciwieństwie do krakowskiego dziennika 
wileński periodyk poparł jego treść, podpisaną zresztą przez przywódcę

106 J. O si ca, „Słowo”..., s. 94.
107 S. E s t r e i c h e r ,  Istota konserwatyzmu...
108 M. Z d z i e c h o w s k i ,  Konserwatyzm a demokracja, „Słowo” 1926, z 11 VII.
109 Cat,  Konserwatyści w Dzikowie, „Słowo” 1927, z 23 IX.
110 I to już w pierwszym programowym artykule wstępnym: Na posterunku wileńskim, 

„Słowo” 1922, nr 1, z 1 VIII.
111 S. E s t r e i c h e r ,  Istota konserwatyzmu...
112 S. E s t r e i c h e r ,  Ustrój przyszłości; zob. J. O si ca, Politycy anachronizmu. Konser­

watyści wileńskiej grupy „Słowa” 1922-1928, Warszawa 1982, s. 44.
113 Cat,  Panie Marszałku!, „Słowo” 1926, nr 113, z 17 V; Od wojny domowej wybaw nas 

Panie!, „Słowo” 1926, nr 115, z 19 V W okresie gorącego miesiąca (8 V-8 VI) „Słowo” milczało 
na temat „Czasu”, który przecież zupełnie inaczej niż pismo wileńskie „przyjął” przewrót ma­
jowy. Opinia wyrażona na podstawie oglądu egzemplarzy pisma w Bibliotece Jagiellońskiej.

114 Cat,  Niemądry Polak po szkodzie, „Słowo” 1924, z 14 XII.
115 S. E s t r e i c h e r ,  Rokosz, „Czas” 1926, z 15 V

ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ

Digitalizacja - M Kozieł M Tomala Krakow 2009



Alfred Toczek STOSUNKI .CZASU" Z PRASĄ KRAKOWSKĄ I KONSERWATYWNĄ... 119

„żubrów wileńskich”, ówczesnego ministra sprawiedliwości Aleksandra Meysz­
towicza. Krytykował w tej kwestii „Czas”, twierdząc, że idzie on na tanią po­
pularność116.

Inne było spojrzenie obu pism na kwestię zjednoczenia ruchu konser­
watywnego po przewrocie majowym. „Słowo” uważało za konieczne połącze­
nie wszystkich odłamów konserwatywnych, przygarniając co najwyżej inte­
ligencję wywodzącą się z kręgów zachowawczych117. Natomiast „Czas” po­
mny doświadczeń po roku 1918 uważał, że w skład organizacji zachowawczej 
powinny wchodzić osoby o poglądach konserwatywnych ze wszystkich warstw 
społecznych118.

Pomimo tych różnic były to bratnie pisma. Łączyło je wyznawanie i pre­
zentowanie na swoich łamach podstawowych konserwatywnych wartości jak: 
szacunek do religii i Kościoła rzymskokatolickiego, popieranie kultury naro­
dowej, idei silnego państwa, nienaruszalność własności prywatnej i wartość 
rodziny za fundament życia społecznego. Natomiast w życiu politycznym obie 
redakcje łączyło m.in. stałe zmaganie się z endecją, popieranie J. Piłsudskiego 
(przez „Czas” początkowo z pewnym dystansem), stosunek do mniejszości 
narodowych oraz krytyka reformy rolnej.

Pomimo że różnice w poglądach obu pism były nieraz spore, to jednak 
zachodziły między nimi pewne związki personalne, chociaż znaczniejsze 
dopiero w warszawskim okresie „Czasu”. Wacław Alfred Zbyszewski, od po­
czątku lat dwudziestych był członkiem redakcji „Czasu”, przeprowadzając 
wywiady z wybitnymi ludźmi i publikując artykuły o tematyce gospodarczej. 
Edward Moszyński zauważa, że ukończył on studia na Uniwersytecie Jagiel­
lońskim pod kierunkiem prof. Adama Krzyżanowskiego:

Pobyt w Krakowie zbliżył go do środowiska ukształtowanego przez krakowską 
szkołę historyczną i myśl polityczną stańczyków. Znalazł się w kręgu oddziały­
wania „Czasu”, z którym później związała go bliska, choć często burzliwa współ­
praca [...] Kiedyś redaktor naczelny wileńskiego „Słowa”, Mackiewicz, wyjeżdżał 
gdzieś na dłużej z Wilna. Poprosił on Zbyszewskiego, by go zastąpił. Ten zgodził 
się, a „Czas” nie zgłosił sprzeciwu. Chodziło przecież o przysługę dla bądź co 
bądź bratniego organu konserwatywnego. I oto pewnego dnia na łamach „Sło­
wa” ukazał się artykuł Zbyszewskiego polemizujący ostro i zjadliwie z ... „Cza­
sem”. Następnego dnia „Czas” zamieścił na widocznym miejscu krótką notatkę 
informującą, że „dr W A. Zbyszewski przestał być współpracownikiem redakcji”.

Dalej stwierdza:
Brak artykułów tego świetnego publicysty bardzo zubożył łamy gazety.119

116 „Słowo” 1926, z 12 XI.
117 Os i c a ,  Politycy anachronizmu..., s. 54.
118 Organizacja żywiołów zachowawczych, „Czas” 1926, z 29 X.
119 E. M o s z y ń s k i ,  op. cit., s. 148-149.

TOM X (2007), ZESZYT 2(20)

Digitalizacja - M Kozieł M Tomala Krakow 2009



120 ARTYKUŁY I ROZPRAWY

Sam W A. Zbyszewski potwierdza, że ukształtowali go mistrzowie kra­
kowscy, „specjalnie Estreicher”120. Następnie pracował on w „Słowie”121, a do 
współpracy z „Czasem” wrócił dopiero w 1935 roku. E. Moszyński niebez- 
podstawnie zalicza go do najlepszych publicystów II Rzeczypospolitej122.

Inny ceniony publicysta Ksawery Pruszyński, asystent prof. Stanisława 
Estreichera na Uniwersytecie Jagiellońskim, także najpierw pracował w „Czasie”, 
a od 1932 roku w „Słowie”. W obydwu pismach publikowali również wspo­
mniany prof. M. Zdziechowski, najpierw prof. UJ i współpracownik „Czasu”, 
dalej Adam Romer i Henryk Łubieński — najpierw członek redakcji „Czasu” 
a później bliski współpracownik „Słowa”123. Widać więc, że Stanisław Cat 
Mackiewicz cenił dziennikarzy wywodzących się z „Czasu”, pozyskując ich 
do pracy w „Słowie”. Jak się okazało pozyskał świetne publicystyczne pióra. 
Cat sam studiował na Uniwersytecie Jagiellońskim, stąd to środowisko było 
mu znane. Cenił go, podobnie jak „Czas”, chociaż bardziej ten za redakcji 
R. Starzewskiego. Głównie ze względu na różnice poglądów na wiele kwestii, 
jego stosunki z redakcją krakowskiego dziennika były jednak oziębłe. Po­
twierdza to E. Moszyński, zauważając, że:

Stosunki Mackiewicza z „Czasem” były raczej chłodne. Jego wizyty w naszej
redakcji były rzadkie.124

Renoma „Czasu” była jednak większa. To pismo ogólnopolskie, z ogrom­
nymi tradycjami, dorobkiem, szeroko cytowane. „Słowo” początkowo było je­
dynie periodykiem lokalnym, po przewrocie majowym o trochę szerszych 
horyzontach. Mimo głośnej, wysoko cenionej acz kontrowersyjnej publicysty­
ki Cata i kłopotów finansowych „Czasu”, w przeciwieństwie do „Słowa”, pi­
smo wileńskie nie mogło mu jednak dorównać swoimi wpływami i prestiżem.

W porównaniu z poprzednim okresem „Czas” pośród liczącej się prasy 
utrzymał opinię pisma poważnego, prezentującego wysoką kulturę polityczną 
i ponadprzeciętny poziom intelektualny. Tezę tę potwierdzają jego wzajemne 
relacje z prasą krakowską a także konserwatywną. Jako pismo o charakterze 
ogólnopolskim, więcej uwagi na eksponowanych miejscach poświęcało perio­
dykom konserwatywnym. O wysokiej kulturze politycznej tego dziennika 
świadczy chociażby fakt, że wobec ostrych polemik „Głosu Narodu” czy ata­
ków „Naprzodu” (tylko w latach 1929-1931), „Czas” nigdy nie posunął się do 
inwektyw czy czystej demagogii. O prezentowanym na jego łamach wysokim 
poziomie intelektualnym świadczy m.in. fakt, że w prezentowaniu swoich 
racji i umiarkowanych zawsze polemikach na pierwszym miejscu stawiał rze­

120 W A. Z b y s z e w s k i ,  op. cit., s. 219.
121 Tamże, s. 218-219.
122 E. M o s z y ń s k i ,  op. cit., s. 148.
123 Został wysoko oceniony przez E. M o s z y ń s k i e g o ,  op. cit., s. 98, 125.
124 Tamże, s. 20

ROCZNIK HISTORII PRASY POLSKIEJ

Digitalizacja - M Kozieł M Tomala Krakow 2009



Alfred Toczek STOSUNKI „CZASU” Z PRASĄ KRAKOWSKĄ I KONSERWATYWNĄ... 121

czowe i przekonywujące, merytoryczne argumenty. Jak zresztą wynika z ma­
teriałów archiwalnych, środowisko „Czasu” nie przechodziło do porządku 
dziennego nad krytyką krakowskich przeciwników jego pisma, ale poważnie 
dyskutowało nad ich zarzutami i wyciągało konkretne wnioski.

Inne pisma konserwatywne liczyły się z wysoką pozycją „Czasu”. „Dzien­
nik Poznański” i „Dzień Polski” wzorowały się na nim, uznawały jego prymat 
i utrzymywały z nim bliskie stosunki. Nie było to zresztą takie trudne, bo 
wysoką markę „Czas” wyrobił sobie daleko wcześniej przed powstaniem 
Polski Niepodległej. Poza tym wszystkie trzy pisma prezentowały zbieżne 
poglądy w większości spraw. Inaczej było z wileńskim „Słowem”, które wy­
rażało swoją opozycję wobec prezentowanych przez „Czas” poglądów. Jednak 
relacje personalne świadczą o wysokiej ocenie dziennikarskiej, wystawionej 
członkom redakcji „Czasu” przez S. Cata Mackiewicza.

TOM X (2007), ZESZYT 2(20)

Digitalizacja - M Kozieł M Tomala Krakow 2009


