Adam Radoslaw Sulawka

Prasa rosyjska 1 rosyjskojezyczna o
tematyce spolecznej, politycznej 1
kulturalnej, wydawana w Warszawie
(lata 1918-1939)

Rocznik Mazowiecki 25, 132-162

2013

Artykut zostat opracowany do udostepnienia w internecie przez
Muzeum Historii Polski w ramach prac podejmowanych na rzecz
zapewnienia otwartego, powszechnego i trwatego dostepu do
polskiego dorobku naukowego i kulturalnego. Artykut jest umieszczony
w kolekcji cyfrowej bazhum.muzhp.pl, gromadzacej zawartos¢ polskich
czasopism humanistycznych i spotecznych oraz w kolekcji mazowieckich
czasopism regionalnych mazowsze.hist.pl.

Tekst jest udostepniony do wykorzystania w ramach
dozwolonego uzytku.

Hpe

MUZEUM HISTORII POLSKI



Adam Radostaw Sulawka

Prasa rosyjska i rosyjskojezyczna
o tematyce spolecznej, politycznej i kulturalnej,
wydawana w Warszawie
(lata 1918-1939)

westia prasy rosyjskiej ukazujacej si¢ w miedzywojennej Warszawie nie
byla czesto poruszana przez badaczy!. Tymczasem, cho¢ w tym czasie sto-

1 Kwestie dzialalnosci prasowej rosyjskiej emigracji w miedzywojennej Europie (w tym w Pol-
sce) poruszal krétki artykul przegladowy A.J. Cieslikowej pt. O prasie rosyjskiej emigracji w dwu-
dziestoleciu migdzywojennym, ,Zeszyty Prasoznawcze” 2003 (t. 46), nry 3—4 (175-176), s. 169-175;
http:/ /mbc.malopolska.pl/dlibra/doccontent?id=65967&dirids=1, (dostep: 18.07.2013). Na temat
stanu badan prasy rosyjskiej, wydawanej w II Rzeczypospolitej — zwracajac uwage na niewielka
ilo§¢ opracowan na ten temat — pisat W.M. Kolasa (Kierunki badati nad prasq mniejszosci narodowych,
,KLIO. Czasopismo poswiecone dziejom Polski i powszechnym”, t. 22 (3), 2012, s. 79-80);
http:/ /eprints.rclis.org/19008/1/kolasa_mniejsz.pdf (dostep: 17.07.2013). Kwestia rysowanej pro-
pagandy antybolszewickiej na lamach tej prasy w innym artykule; zob. idem, Propaganda antybol-
szewicka w karykaturach prasy rosyjskiej, w: Polska-Mazowsze. Dzieje polityczno-militarne, gospodarka
i kultura. Ksigga Jubileuszowa dedykowana Profesorowi Januszowi Szczepariskiemu w 65. rocznice uro-
dzin i 40-lecie pracy naukowej, red. A. Koseski, R. Turkowski, Puttusk 2013, s. 429-446; Jedynym ar-
tykulem poruszajacym catkowicie tematyke prasy rosyjskiej emigracji w II Rzeczypospolitej jest
praca AL Jolkina pt. Russkaja emigrantskaja pressa w Pol’sze w 20-30 gody XX wieka, ,Wisnyk Char-
kiwskoho Nacionalnoho Uniwersyteta im. W.N. Karazina”, seria , Istorija” 2007 nr 762, s. 155-165;
http:/ /archive.nbuv.gov.ua/portal/natural /vkhnu/Istor /762 /Jolkin_A_IL.pdf (dostep 30.05.2012);
Opisano tu tylko niewielkg czes¢ ukazujacych sie w Polsce artykuléw z licznymi bledami. Kwe-
stig te poruszal tez m.in. Adolf Juzwenko, opisujac wszakze tylko dzienniki ,Swobodnije Stowo”
i ,Warszawskaja Riecz” (idem, Polska a ,biata” Rosja (od XI do IV 1920 r.), Wroclaw—-Warsza-
wa-Krakéw-Gdarisk 1979); Ponadto autorka literackiej biografii Dmitrija Filosofowa, Iwona An-
na Ndiaye (Oblgkowska-Galanciak), opisywala dzienniki, w ktérych wydawanie byt zaangazowa-



Prasa rosyjska i rosyjskojezyczna o tematyce spoleczne;j... 133

lice Polski zamieszkiwalo ok. 4 tys. Rosjan, to ukazywato sie tam 60 rosyjskich
i rosyjskojezycznych periodykéw prasowych o tresci politycznej, spolecznej
i kulturalnej?. Oprécz tego w tym samym czasie ukazywaty si¢ w Warszawie
w jezyku rosyjskim 26 czasopism religijnych, ktére zostaly opisane w odreb-
nym artykule’.

Prasa rosyjska
w pierwszych latach niepodleglosci paristwa polskiego (1918-1920)

Pierwsza gazeta — przeznaczona dla Rosjan zamieszkujacych niepodlegle
panstwo polskie — ukazata si¢ juz 24 XI 1918 roku. Byta to ,Warszawskaja Ga-
zieta” (,Gazeta Warszawska”) redagowana przez G. Ledkiewicza, za$ wyda-
wana przez Russkoje Blagotworitielnoje Obszczestwo w Warszawie. Gazeta
wychodzita trzy razy w tygodniu: we wtorki, czwartki i soboty; kosztowata
20 fenigéw i liczyta zaledwie 2 strony objetosci. Opisywata zycie miasta War-
szawy oraz wydarzenia polityczne w Polsce i Rosji. Od roku 1919, wedtug za-

ny Dmitrij Filosofow (eadem, Gorzkie gody... Publicystyczna i literacka dziatalnos¢ Dymitra Fitosofowa
na emigracji, Olsztyn 2001). Na temat rosyjskiej dzialalnosci prasowej w miedzywojennej Warsza-
wie jest réwniez krétki artykut J. Kulczyckiej-Saloni, Z dziejow literackiej emigracji rosyjskiej w War-
szawie dwudziestolecia, ,Przeglad Humanistyczny” 1993 nr 1 (316), s. 1-12; takze B. Kodzis, Zycz'e
spoteczne i kulturalne rosyjskiej diaspory w Polsce, ,Przeglad Humanistyczny” 2003 nr 3 (378),
s.65-77 (w podrozdziale dotyczacym prasy opisano jedynie najbardziej znane tytuly). Na temat
prasy rosyjskiej réwniez w Warszawie pisal W. Stanistawski, Emigracja i mniejszos¢ rosyjska w II Rze-
czypospolitej: proba charakterystyki spotecznosci, ,Sprawy Narodowosciowe” 1996 z. 2, s. 23-60 (tam-
ze bledna informacja, jakoby w miedzywojennej Warszawie ukazywalo si¢ 48 periodykéw praso-
wych lacznie z pismami religijnymi); takze w odnowionej wersji tego artykulu pt. Biali Rosjanie
w II Rzeczypospolitej, w: Polacy i Rosjanie. 100 kluczowych pojec, red. A. Magdziak-Miszewska,
M. Zuchniak, P. Kowal, Warszawa 2002, s. 279-294. Spisy rosyjskich wydawnictw prasowych z ca-
tej I Rzeczypospolitej zawierajq tez Zrédla internetowe — niekompletne i z bledami faktograficz-
nymi (dostep: 30.05.2012) www.mochola.org/russiaabroad/russpress.html oraz www.emigranti-
ca.ru/j/3/poland (dostep: 30.05.2012) oraz oraz www.emigrantika.ru (dostep: 06.02.2013).

2 M.M. Drozdowski, A. Zahorski, Historia Warszawy, Warszawa 1981, s. 379; Pod koniec r. 1918
w Warszawie przebywalo 6 tys. Rosjan; zob. A. Juzwenko, Polska a ,biata” Rosja..., op. cit., s. 107.

3 AR. Sutawka, Rosyjska i rosyjskojezyczna prasa religijna w II Rzeczypospolitej, w: , Kultura-Me-
dia-Teologia” 2012 nr 3 (10), s. 59-88; http://www.kmt.uksw.edu.pl/media/pdf/kmt_
2012_10_sulawka_1.pdf, (dostep: 30.03.2013). Tamze réwniez informacja o wczesniejszych opraco-
waniach poruszajacych tematyke wydawanej w II Rzeczypospolitej prasy religijnej w jezyku
rosyjskim. Co ciekawe, liczbe ok. 60 tytuléw prasowych, ukazujacych sie w miedzywojennej War-
szawie podaje A.J. Cieslikowa (O prasie rosyjskiej emigracji w dwudziestoleciu migdzywojennym, ,Ze-
szyty Prasoznawcze”, 2003, nr 3—4 (175-176), s. 175), jednakze zdaniem autorki, byla to liczba
wszystkich tytuléw prasowych, ukazujacych sie w Warszawie. Tymczasem wedlug ustalenri auto-
ra, laczna liczba wszystkich tytuléw prasowych (tj. spolecznych i religijnych), ukazujacych sie
w Warszawie w latach 1918-1939 wynosi dokladnie 86 periodykow.



134 Adam Radostaw Sulawka

powiedzi redakcji, , Warszawskaja Gazieta” miata stac si¢ dziennikiem, jednak
owe plany nie doszly do skutku. Pismo przestato si¢ ukazywac po wydaniu za-
ledwie 13 numeréw. Od nowego roku 1919 zaczal natomiast ukazywac sie
w Warszawie inny dziennik pod tytulem , Warszawskaja Riecz” (,Warszawska
Rzecz”)*. Cena pisma poczatkowo wynosita 40 fenigéw, z czasem jednak wzra-
stata do 50, 60 i 80 fenigéw. Redaktorami-wydawcami dziennika byli kolejno
A.Nuzmur, G. Ledkiewicz, E.M. Lewszin, W.O. Potapow®. Natomiast redakto-
rem pisma byt Wiadimir Antonowicz Horwitz-Samojtow®. Gazete drukowano
najpierw w Drukarni Aleksandra Hinca przy ulicy Zielnej 2/7, a od numeru 80
— w Drukarni Wegmeistera przy ul. Nalewki 7, z kolei od numeru 93 — w Dru-
karni O. Rom. Wydawca od numeru 44(123)/1919 bylo , Russkoje Izdatielstwo”
M. Lewszina’. Adolf Juzwenko podaje bledng informacje, jakoby dziennik
przestat sie ukazywac po 5 IV 1919 roku®, zas w jego miejsce rozpoczeto wyda-
wanie ,Swobodnoje Stowo”. W rzeczywistosci , Warszawskaja Riecz” ukazy-
wala sie dalej, lecz od numeru 80/1919 na stronie tytulowej pojawiala sie infor-
macja: ,Rok wydania: II-gi”?. Z ramienia ,Strazy Kresowej” w redakgji dzien-
nika pracowatl réwniez Wactaw Ciechowski'?, ktéry miat dbaé o propagowanie
przez gazete koncepgji federacyjnej, jednak z czasem, zwlaszcza w okresie naj-
wiekszych triumféw Denikina, na tamach pisma pojawily sie tendencje nacjo-
nalistyczne, co miato by¢ przyczyng zamknigcia pisma przez wladze polskie'.
Ostatni numer gazety ukazat si¢ 28 XII 1919 roku. W tym samym roku w War-
szawie, z dniem 28 III, zaczat ukazywac sie inny rosyjski dziennik — ,Swobod-
noje Stowo” (,,Wolne Stowo”), niosacy podtytul ,Organ Niezawisimoj Mysli”
(,Organ Niezaleznej Mysli”)!2. Jego redaktorem-wydawca byl wspomniany
wczesniej W. Horwitz-Samojtow, ponadto w skiad kolegium redakcyjnego
wchodzili Arkadij Buchow, Sasza Czerago, W. Jewtichow, T. Leinwangendler.
Dziennik drukowano w drukarni ,,Minerwa” znajdujacej si¢ w Warszawie przy

4 http:/ /emigrantika.ru/cat2010/701-bookiv (dostep: 06.02.2013).

5 Portal emigranticaru podaje blednie, ze redaktorem byl tylko G. Ledkiewicz; zob.
http:/ /www.emigrantica.ru/j/item/varshavskaia-rech-varshava-1919 (dostep: 19.01.2013).

¢ Urodzony w roku 1880, przed I wojna $wiatowq redaktor pisma , Warszawskaja Mysl”, czlo-
nek Strazy Kresowej, w péZniejszym okresie zdemaskowany jako bolszewicki agent o pseudoni-
mie , Iwanow” (zostal zwerbowany na poczatku lat 20.); wiecej na temat agenturalnej dzialalnosci
Horwitza Samojlowa; zob. W. Koczik, Razwiedcziki i rezidienty GRU, s. 82 — http:/ /readr.ru/valeriy-
kochik-razvedchiki-i-rezidenti-gru.html?page=82 (dostep: 30.05.2012).

7 http:/ /www.emigrantica.ru/j/item/varshavskaia-rech...

8 A.Juzwenko, Polska..., op. cit., s. 111.

® Ibidem.

10 Wigcej na temat Ciechowskiego w dalszej czesci artykutu.

U Przemytnik bolszewizmu, ,My$l Narodowa” 1922 nr 3 (588), s. 39.

2O pi$mie tym wspomniano na emigrantika.ru...;zob. http://emigrantika.ru/cat2010/715-
bookiv (dostep: 06.02.2013) oraz emigrantica.ru...; zob. www.emigrantica.ru...



Prasa rosyjska i rosyjskojezyczna o tematyce spoleczne;j... 135

ulicy Przejazd 9. Pojedynczy numer liczyt 4 strony. Na famach pisma informo-
wano o wydarzeniach biezacych z Polski i §wiata. Podobnie jak , Warszawska-
ja Riecz”, dziennik , Swobodnoje Stowo” wypowiadat si¢ krytycznie na temat
dziatalnosci Komitetu Rosyjskiego, jednoczesnie jednak za , Warszawskoj Rie-
cza” z czasem zaczal popierac poglady reakcyjne w kwestii rosyjskiej'>. Naj-
prawdopodobniej to wiasnie stalo si¢ przyczyna szybkiego zakoriczenia zywo-
ta dziennika. Ostatni numer gazety ukazal si¢ 24 VI 1919 roku, po wydaniu
54 numeréw. Oprécz dziennika Wladimir Horwitz-Samojlow wydawal tygo-
dnik pt. ,Niedielja Swobodnogo Stowa” (,, Tydzien Wolnego Stowa”). Tygodnik
6w miat profil literacko-polityczno-satyryczny. Nosit podtytut ,Zurnat Litiera-
tury Iskusstwa, Politiki i Satiry”. Pojedynczy numer pisma liczyt 12 stron i ko-
sztowatl 1,5 marki. Drukowane bylo réwniez w Drukarni ,Minerwa”, ktéra
wkrétce zmienila nazwe na Warszawskie Graficzne Zaklady. Pismo zawierato
duza ilos¢ ilustracji i satyrycznych karykatur (autorstwa M. Heitmana, A. Szy-
ka, A. Lutermana). Stalym dziatem pisma bylo ,Politiczieskoje obozrienije za
niedielju”, gdzie autor o pseudonimie Scriptor zamieszczal komentarz do bie-
zacych wydarzen politycznych. Na ostatniej stronie znajdowaly sie reklamy
i ogloszenia drobne oraz kulturalne. Ostatni numer , Niedielji” ukazat si¢ 13 VII
1919 roku, po wydaniu zaledwie 8 numeréw!4. Nie wszyscy Rosjanie akcepto-
wali poglady gloszone przez redakcje ,Swobodnoje Stowo”. Dnia 15 VI tego ro-
ku zaczal ukazywac sie w Warszawie tygodnik ,, Echo” (,,Echo”) z podtytutem
,Jezeniedielnaja Progressiwnaja, Demokraticzieskaja Gazieta”!®. Pismo miato
niewielki format, zapewne z przyczyn finansowych. Pojedynczy numer liczyt
4 strony i kosztowat 30 fenigéw. Redaktorem-wydawca pisma byt Grigorij No-
wicki, publikowali tu N. Gorin i W.L. Burcew. Pismo byto drukowane przez fir-
me , Typografia I. Perczyriski i spétka” z siedziba w Warszawie przy ulicy Ziel-
nej 44. Redakcja bedaca w opozydji do ukazujacego sie¢ wowczas w Warszawie
dziennika ,Swobodnoje Stowo”, finansowanego przez rzad polski pisata:
~«Swobodnoje Stowo» jawi si¢ organem internacjonalistycznym i niedemokra-
tycznym, tak jak stuzy interesom wybranych partii i klas. Naszym zadaniem,
bedzie przeciwnie, stuzyé obronie rosyjskich intereséw i demokratycznej row-
nosci wszystkich i przede wszystkim”16. Statymi dziatami pisma byty ,Chroni-
ka” i ,Russkaja Chronika”, informowaly o wydarzeniach biezacych. Przedru-
kowywano tam tez informacje z prasy polskiej, m.in. z ,Gazety Polskiej”. Jedy-
ne ogloszenia reklamowe dotyczyly Biura Pocztowego w Warszawie przy uli-

13 A. Juzwenko, Polska..., op. cit., s. 111, 113.

14 Zob. takze A.R. Sulawka, Propaganda antybolszewicka w karykaturach..., op. cit., s. 434, 436, 437.

150 pismie wspomina O.A. Korostelew; zob. http:/ /emigrantika.ru/cat2010/724-bookiv (do-
step: 06.02.2013); a takZe katalog emigrantica.ru...; zob. ibidem.

16 Echo” 1919 nr 1, s. 1.



136 Adam Radostaw Sulawka

cy Chmielnej 44/21, prowadzone byly przez redaktora ,Echo”, G. Nowickiego
i oferowaly dostawy periodykéw prasowych z Rosji. Na tamach pisma wypo-
wiadano sie¢ pozytywnie o generale Denikinie, ktéry w tym czasie odnosit suk-
cesy w walkach z bolszewikami. Ostatni numer tygodnika ukazat si¢ 24 VII
1919 roku. Jego kontynuacja byt dziennik , Russkoje Echo” (,, Echo Rosyjskie”)
z podtytulem ,Jezedniewnaja Progressiwnaja Diemokraticzieskaja Gazieta”.
Redaktorem-wydawcq byt réwniez Grigorij Nowicki. Pismo bylo drukowane
przez Typografie I. Perczyniskiego. Pierwszy numer ukazat si¢ 12 VIII 1919 ro-
ku. Wyszto tylko 26 numeréw. Poczatkowo dziennik miat taki sam format, jak
tygodnik ,Echo”, liczyl 4 strony objetosci i kosztowatl 40 fenigéw. Od numeru
6 zwigkszyt sie format, pojawily si¢ informacje z zagranicy oraz ogloszenia re-
klamowe i kulturalne, ale réwnoczesnie wzrosla cena, ktéra wahata sie w gra-
nicach 50-60 fenigéw. Ostatni numer ,,Russkoje Echo” ukazat si¢ 22 IX 1919 ro-
ku. W tym samym roku ukazywat sie réwniez w Warszawie tygodnik ,Budu-
szczieje” (,Przysziosc¢”), ktérego redaktorem-wydawca byt byly redaktor gazet
,Warszawskaja Gazieta” i ,,Warszawskaja Riecz”, G. Ledkiewicz. Siedziba re-
dakgji miescita si¢ w Warszawie przy ulicy Wielkiej 38. Numery pisma 1-5 by-
ly drukowane przez Drukarni¢ Kagana (Warszawa, ul. Ttomackie 4), za$
6-9 przez drukarnie Hendera (Warszawa, ul. Dluga 26). Poszczegélne numery
mialy 8 stron objetosci i kosztowaly 1,50 marki, za wyjatkiem ostatniego nume-
ru, ktéry kosztowatl 1 marke. Na stronie tytulowej pierwszego numeru redak-
¢ja zapowiadala walke o prawa mniejszosci rosyjskiej w odrodzonym panistwie
polskim. Na tamach pisma informowano przede wszystkim o przebiegu wojny
domowej w Rosji, ponadto zamieszczano karykatury, przewaznie bedace
przedrukami z ukazujacego si¢ nieco wczesniej tygodnika , Niedielja Swobod-
nago Stowa”. Na ostatniej stronie pisma zamieszczano ogtoszenia reklamowe.
Ostatni, dziewigty numer ukazat si¢ 10 XI 1919 roku'”.

Jak juz wczesniej wspomniano, Straz Kresowa probowata wplywad na
mniejszos¢ rosyjska w Polsce z fam dziennika ,Warszawskaja Riecz”. Kolejne
tego typu proby podejmie w roku 1920. Pierwszg z nich byl tygodnik ,Ogo-
niok” (,,Warkocz”), redagowany przez Mariana Maciejewskiego. Pismo nosito
podtytut ,Illustrirowannyj Jezeniedielnik”, za§ od numeru 10 - ,Illustriro-
wannyj Narodnyj Jezeniedielnik”. Redaktorem-wydawca tygodnika byl Ma-
rian Maciejewski. Siedziba redakcji miescila si¢ w Warszawie przy ulicy Dtu-
giej 50 m. 417. Pismo bylo poczatkowo drukowane przez Typografie P. Ambro-
zewicza w Warszawie przy ulicy Senatorskiej 17, nastepnie zas w Drukarni Li-
terackiej (Warszawa, Nowy Swiat 22). Eacznie wydano 24 numery tego pisma.
Pierwszy ukazal sie 1 II 1920 roku, natomiast ostatni — 25 VII, w okresie naj-
wiekszych sukceséw Armii Czerwonej na froncie polskim. Tygodnik ten byt

17 Zob. takze A.R. Sutawka, Propaganda antybolszewicka w karykaturach..., op. cit., s. 437.



Prasa rosyjska i rosyjskojezyczna o tematyce spoleczne;j... 137

wydawany przez Straz Kresowa, a jego celem bylo szerzenie polskiej propagan-
dy wéréd Rosjan oraz ludnosci zrusyfikowanej, zamieszkujacej obszar tzw. Kre-
sow Wschodnich. Zwigzane to bylo z silnymi w tym czasie wplywami genera-
ta Denikina na tych ziemiach oraz zamiarem przeprowadzenia tam plebiscytu.
Pismo zawieralo liczne zdjecia, ilustracje i karykatury, i cieszyto si¢ catkiem
spora popularnoscig na ziemiach wschodnich!®. W roku 1920 poza owym tygo-
dnikiem zaczat ukazywaé si¢ w Warszawie dziennik ,Warszawskoje Stowo”
(,Stowo Warszawskie”), redagowany przez, wspomnianego wczesniej cztonka
Strazy Kresowej, Wladimira Horwitza-Samojlowa. Dziennik byt subsydiowany
przez rzad polski, ktéry redakcji wyznaczyt réwniez konkretne cele. W instruk-
gi politycznej Wydzialu Prasowo-Wydawniczego Strazy Kresowej dla , War-
szawskogo Stowa” z dnia 15 IV 1920 zalecono, Ze pismo ma glosi¢ ,,niemoznos¢
utrzymania nadal Rosji jako scentralizowanego tworu wraz z jej obcoplemien-
nymi kresami: tylko Rosja etnograficzna odnajdzie siebie i swa przyszios¢”;
wskazywano tez ,,ogromne zadania Rosji w Azji”, a takze ,nicos¢ i stabos¢ tzw.
demokragji rosyjskiej”!”. Ponadto pismo mialo oddzialywac na ludnosc rosyj-
ska, zamieszkujaca ziemie dawnej I Rzeczypospolitej, i przekonac o konieczno-
$ci przywrécenia wladzy polskiej nad tym obszarem?’. Nie przyniosto to za-
mierzonego skutku, o czym swiadczy relacja Zinaidy Gippius, ktéra pisata, ze
Rosjanie w Minsku dziennik Horwitza-Samojtowa okreslali jako , pogankoj”?!,
jednakze nieco lepsza poczytno$¢ mial wsréd innych narodéw zamieszkuja-
cych wspomniane obszary??. Od IX 1920 gazete wydawano pod tytutem ,No-
woje Warszawskoje Stowo” (,,Nowe Stowo Warszawskie”)?, ktére ukazywalo
sie réwniez w Warszawie w latach 1920-1921%, zas jego redaktorem naczelnym
byt takze W. Horwitz-Samojtow?°.

17 VII 1920 roku, w chwili, gdy wazyly sie losy paristwa polskiego, zaczat
si¢ ukazywac inny dziennik rosyjski pod tytulem ,Swoboda” (,, Wolnos¢”), fi-
nansowany przez rzad polski, pelnil on zarazem funkcje organu Komitetu Ro-
syjskiego. Oficjalnie redaktorem-wydawca byt Wiadimir Ztobin, pézniej —

18 Wiecej na temat tego pisma oraz zamieszczonych tam karykatur w: A.R. Sulawka, Propa-
ganda antybolszewicka w karykaturach..., op. cit., s. 439—443.

19 Cytaty za: A. Nowak, Pitsudski i trzy Rosje. Studium polityki wschodniej Jozefa Pitsudskiego (do
kwietnia 1920), Krakéw 2008, s. 489.

20 Ibidem.

2L Z. Gippius, Wospominanja, Moskwa 2001, s. 428.

2 AR. Sutawka, Propaganda antybolszewicka w karykaturach..., op. cit., s. 434.

23 W. Koczik, Razwiedcziki..., op. cit; A.R. Sutawka, Propaganda antybolszewicka w karykaturach...,
op. cit., s. 434.

2 http://www.emigrantica.ru..., op. cit; A.R. Mochola i P. Lawryniec podaja bledna informa-
cje, jakoby dziennik ukazywat sie tylko w roku 1921; zob. http://www.mochola.org..., op. cit.

% Ibidem.



138 Adam Radostaw Sulawka

W. Rymer, I. Maciejewski, A. Dombrowski, J. Szewczenko; nastepnie (numery
174-248/1921) — L.I. Maciejewski, zas§ od numeru 249/1921 — N.E. Fiendler . Ze
,Swoboda” na stale wspétpracowali prof. W. Zienkowski, Borys Sawinkow, Le-
on Koztowski, Aleksander Dickhof-Derenthal. Faktycznym redaktorem naczel-
nym byl Aleksander Gzowski (VII-XII 1920), a péZniej Wiktor Portugatow. Po-
mystodawcg tytutu byt EI. Rodziczew?¢. Z dziennikiem tym zwigzany by} réw-
niez tzw. triumwirat literacki: Dmitrij Merezkowski, jego Zona, Zinaida Hip-
pius (Gippius) oraz ich przyjaciel, Dmitrij Filosofow?’, ktérzy przedarli si¢ na
ziemie kontrolowane przez Polske w noc z 31 XII 1919 na 1 I 1920 roku. To wta-
$nie z nimi oraz z Borysem Sawinkowem jest zwigzany termin tzw. ,trzeciej
Rosji”. Jako pierwszy okreslenia tego uzyl Borys Sawinkow, tytutujac swoja
prace Za Rodinu i Swobodu. Na puti k ,trietiej Rossji”. Trzecia Rosja, w przeci-
wienistwie do Rosji ,bialej” i Rosji ,bolszewickiej”, miala by¢ demokratyczna.
Pitsudski byl przekonany ze ,trzecia Rosja” bedzie z perspektywy polskiej ra-
gji stanu najlepszym sasiadem na wschodzie, zarazem najzyczliwszym i naj-
stabszym, ktéry nie bedzie zagrazal naszej niepodlegtosci, a takze zwigzanej
z Polska federacji panistw wschodnich. Sawinkow rzeczywiscie przedstawiat
najkorzystniejsze dla Polski propozycje polsko-rosyjskiej granicy sposrod
wszystkich rosyjskich politykéw niebedacych bolszewikami?®. Z ramienia pol-
skiego rzadu kontakty z przedstawicielami tej grupy Rosjan utrzymywat Karol
Wedziagolski, w mlodosci zwigzany z rosyjskimi socjalistami®. Zwolennicy
Jtrzeciej Rosji” byli z przekonan gtéwnie lewicowymi demokratami, z kolei Sa-
winkow nalezat do kierownictwa tzw. eserowcéw, a takze do masonerii. Gdy
przebywal na terenie Polski, kontaktowat sie réwniez z polskimi wolnomula-
rzami®’. W przeciwieristwie do innych rosyjskich dziennikéw ukazujacych sie
w latach 1919-1920 w Warszawie Straz Kresowa najprawdopodobniej nie brata
udzialu w powstaniu dziennika ,Swoboda”?!. Od 4 XI 1920 roku gazeta zacznie
si¢ ukazywac¢ pod zmienionym tytulem ,Za Swobodu”. Ponadto w czasie bi-
twy warszawskiej (16 VIII 1920) Boris Sawinkow wydal gazete ,Za Rodinu
i Swobodu” (,,Za wolnosc¢ i ojczyzne”) z podtytutem , Russkaja Diemokraticzie-
skaja Gazieta”. Liczyla 4 strony i zawierala artykuly adresowane do rosyjskich
zonierzy walczacych u boku Wojska Polskiego, zachecajace do walki z bolsze-
wikami. Oprécz tego w tym samym roku ukazywaly sie jednodniéwki o tresci

2% 1. Ndiaye (Oblgkowska-Galanciak), Gorzkie gody..., op. cit., s. 76; 187, przypis 16.

27 Wiecej na temat ich wczesniejszej dziatalnosci literackiej oraz artystycznej zob. ibidem,
s.28-60.

28 A. Nowak, Polska i trzy Rosje..., op. cit., s. 458-502.

» Swoje kontakty z Sawinkowem i innymi rosyjskimi emigrantami Wedziagolski opisal we
wspomnieniach; zob. idem, Pamigtniki, Warszawa 1989, s. 369—442.

30 AS. Kowalczyk, Sawinkow, Warszawa 1992, s. 169-199.

31 N. Zieliriska, Straz Kresowa..., op. cit., s. 166.



Prasa rosyjska i rosyjskojezyczna o tematyce spoleczne;j... 139

satyrycznej pt. ,Sztyk” (,Bagnet”), ,Pietuszok” (,Kogucik”) oraz ,Osa”
(,Osa”). Redaktorem pierwszych dwoéch tytutéw byt N.S. Sklewicki, zas ostat-
niego — WJ. Elagin®. Jednodniéwki zawieraly karykatury oraz kawaly poli-
tyczne, wymierzone w bolszewikéw i dostarczane przez Rosyjski Komitet Po-
lityczny w celu kolportowania w obozach jenieckich wséréd wzietych do niewo-
li zolnierzy Armii Czerwonej®®. Ponadto w latach 1920-1921 Biuro Informacyj-
ne Komitetu Opiekuniczego w Polsce nad Emigrantami wydawalo kwartalnik
,Biulletien Informacjonnogo Biura Popieczitielnogo Komitieta w Polszy (ob
emigrantach)” — ,Biuletyn Biura Informacyjnego Komitetu Opiekuriczego
w Polsce (nad emigrantami)”3.

Prasa rosyjska
w pierwszych latach po traktacie ryskim (lata 1921-1923)

Po zawarciu traktatu ryskiego wiladze polskie staraty sie utrzymywac po-
prawne stosunki z Rosjq Sowiecka, a nastepnie z ZSRR. Utrudniato to znacznie
antybolszewickyg dzialalno$¢ emigracji rosyjskiej w Polsce. Dziennik ,Swobo-
da” zostal skonfiskowany przez wiladze polskie®®, wkrétce jednak (od 4 XI
1921) zaczat si¢ ukazywac pod zmienionym tytulem ,Za Swobodu” (,,Za Wol-
nos¢”). Pod tym tytutem dziennik przetrwat az do 1932 roku. Wedtug A R. Mo-
cholii P. Eawryrica, byt to jedyny , dlugowieczny” dziennik rosyjskich emigran-
tow w II Rzeczypospolitej*e. Pomystodawca nowego tytutu byt najprawdopo-
dobniej Dmitrij Merezkowski®”. Podtytul pisma brzmiat , Gazieta Politiczeska-
ja, Literaturnaja i Obszcziestwiennaja” (,,Gazeta Polityczna, Literacka i Spotecz-
na”), umieszczono tu réwniez hasto ,Za rodinu i swobodu” (,,Za ojczyzne
i wolnos¢”).

Jesienig 1920 roku z Polski do Paryza wyjada Zinaida i Dmtrij Merezkowscy.
Pézniej wiadze polskie wydality z kraju Borisa Sawinkowa (X 1921), ktéry za-
mieszkat w Paryzu, podobnie jak Dmitrij Filosofow, ten jednak wkrétce wrocit
do Warszawy?®. Ponadto w tym okresie opuscito Polske i wyjechato na Zachéd

%2 www.mochola.org...,, op. cit.; A.R. Sulawka, Propaganda antybolszewicka w karykaturach...,
op. cit., s. 430, 431.

3 K. Paduszek, Dziatalnosé propagandowa..., op. cit., s. 80; A.R. Sutawka, Propaganda antybolsze-
wicka w karykaturach..., op. cit., s. 430- 434.

34 http:/ /www.mochola.org..., op. cit.

% 1. Ndiaye (Oblakowska-Galanciak), Gorzkie gody..., op. cit., s. 82.

3% http://www.mochola.org... Zdaniem autora, pod termin , dlugowieczny” kwalifikuje sie
takze inny emigracyjny dziennik warszawski pod tytulem ,Miecz”, o czym wiecej w dalszej cze-
Sci tekstu.

37 Ibidem, s. 76.

38 Ibidem, s. 87, 92.



140 Adam Radostaw Sulawka

wielu innych rosyjskich emigrantéw. W latach 1921-1923 w ,Za Swobodu” za-
mieszczano ogloszenia reklamowe, oferujace tani transport do krajéw Amery-
ki Pémocnej badz Poludniowej*’, podobne reklamy ukazywaty sie w tym cza-
sie w innych rosyjskich pismach w Polsce. Wkrétce wskutek intrygi zorganizo-
wanej przez kierujacego Czeka Feliksa Dzierzyriskiego Boris Sawinkow po-
wrécil do Moskwy, gdzie zostal aresztowany i w pokazowym procesie skaza-
ny na kare $mierci, ktérg nastepnie zamieniono na 10 lat wiezienia. Zlagodze-
nie kary uzyskat dzieki mowie, w ktdrej Sawinkow wypart sie dawnych pogla-
déw i zaakceptowatl ustrdj bolszewicki®. ,Za Swobodu” zamiescita artykut
o procesie i ujeciu Sawinkowa w dniu 30 VIII. Ponadto skreslono go z komite-
tu redakcyjnego oraz opublikowano jego list do Filosofowa i odpowiedZ adre-
sata, w ktérym nazywa on swojego dawnego przyjaciela ,cztowiekiem skon-
czonym moralnie i politycznie” i ,prowincjonalnym kabotynem”*!. W maju
1925 roku Borys Sawinkow mial, wedlug oficjalnej wersji, odebrac sobie zycie
wyskakujac z okna w Eubiance*?, jednakze wielu badaczy kwestionuje te we-
rsje zdarzenia. Jako oficjalny redaktor naczelny dziennika wystepowat poczat-
kowo Borys Sawinkow*3, nastepnie I. Maciejewski; faktycznym redaktorem byt
jednak W.W. Portugalow (do grudnia 1923), péZniej zas Kolegium Redakcyjne
dzialalo pod kierownictwem, mieszkajacego od 1923 roku w Polsce, Michaita
Arcybaszewa**. Funkgje oficjalnego redaktora-wydawcy ,Za Swobodu” pehili
kolejno: I.I. Maciejewski (nr 1-182/1921), N.E. Fendler (1921-1923), A.S. Do-
mbrowski (1923-1924), E.S. Szewczenko (1924-1928), Z. Turczynowicz-Suszkie-
wicz (1928), nastepnie za$ ponownie A. Dombrowski (1928-1932)%. Po odejsciu
Sawinkowa kolejnym rzeczywistym wspdtredaktorem gazety byt Dmitrij Fito-
sofow*. Poczatkowo gazete drukowano w Drukarni Rotacyjnej J. Burjana
w Warszawie (ul. Przejazd 9), nastepnie (1924-1925) — w Drukarni Literackiej
(ul. Nowy Swiat 22), i ponownie w Drukarni Rotacyjnej. Od numeru 167
(1591)/1925 pismo bylo wydawane przez Spéike z. o. 0. ,Za Swobodu”. Dmi-
trij Fitosofow byt kolejnym faktycznym wspétredaktorem gazety?. Pismo uka-
zywalo si¢ az do roku 1932, najczesciej w objetosci 4-6 stron. Nalezy przy tym
wspomnie¢, iz w latach 1921-1922 dolaczano do niego bezplatny cotygodnio-

% AS. Kowalczyk, Sawinkow..., op. cit., s. 206.

40 Tbidem, s. 212, 213, 217.

4 Tbidem, s. 215.

42 Tbidem, s. 217.

43 A. Belcikowska, Stronnictwa i zwigzki polityczne w Polsce: charakterystyki, dane historyczne, pro-
gramy, rezolucje, organizacje partyjne, prasa, przywddcy, Warszawa 1925, s. 963.

4 1. Ndiaye (Oblakowska-Galanciak), Gorzkie gody..., op. cit., s. 78.

45 http:/ /www.emigrantica.ru/j/item/za-svobodu-varshava-19201932 (dostep: 19.01.2013).

46 1. Ndiaye (Obtakowska-Galanciak), Gorzkie gody..., op. cit., s. 78.

Y7 Ibidem.



Prasa rosyjska i rosyjskojezyczna o tematyce spoleczne;j... 141

wy dodatek pt. , Kriestianskaja Rus” (,, Wlosciariska Rus”). Ukazato si¢ facznie
40 numeréw pisma. Jego redaktorem-wydawca byl poczatkowo W.N. Rymer,
nastepnie I. Maciejewski, za§ od numeru 14 — Safron I. Kowerda*®. Dodatek
miat 4 strony, pierwszy numer ukazat si¢ 25 V 1921 roku, zas ostatni 23 V 1922
roku. Byl drukowany przez tlocznie P. Szwedego. Jako oddzielne pismo koszto-
wat 20 marek (mial podtytul ,Jezeniedielnaja Gazieta dlia Kriestijan i Rabo-
czich”). Jego celem bylo szerzenie antybolszewickiej propagandy wsréd ludno-
$ci ZSRR, co robiono zamieszczajac tu liczne karykatury oraz wiersze antybol-
szewickie, takze informacje o terrorze bolszewickim w Rosji. Wéréd publikuja-
cych na tamach tygodnika znaleZli si¢ m.in. Boris Sawinkow, Siergiej Zarin, Wa-
silij Rokow, I.L. Sokotow, Stiepan Dikij. Oczywiscie oprécz ,,Za Swobodu”
w tym czasie ukazywaly sie inne tytuly prasowe rosyjskiej emigracji. Jednym
z nich byt ,Rus” (,Rus$”), almanach polityczny, wydany (1921) przez Rosyjska
Narodowaq Partie. Ukazat sie tylko jeden numer pisma*’. Ponadto od roku 1921
zaczal sie¢ ukazywac w Warszawie ,,Russpress” — organ informacyjny Biura Pra-
sowego Rosyjskiej Agendji Telegraficznej w Warszawie (wydawany do 1928)%.
Szefem biura prasowego , Russpressu” w Warszawie byt Siergiej Lwowicz Woj-
ciechowski®!. Kolejnym tytulem byt , Informacionnyj Bjulletien Rossijskogo Ob-
szcziestwiennogo Komitieta w Polszy” (,Biuletyn Informacyjny Rosyjskiego
Komitetu Spotecznego w Polsce”), ukazujacy sie¢ w latach 1922-1923 (facznie
7 numer6w)>2. Pismo byto wydawane przez Rosyjski Komitet Spoteczny (ROK)*.

Inng, bardzo ciekawa inicjatywa wydawniczg byl ,Gotos Kazaczestwa”
(,Glos Kozaczyzny”), tygodnik® poswiecony tematyce politycznej i literac-
kiej, a adresowany do Kozakéw donskich i kubariskich, przebywajacych na

8 http:/ /www.emigrantica.ru/j/item/krestianskaia-rus-varshava-1921-1922; tamze bledna
informacja o tym, iz ukazalo sie tylko 39 numeréw pisma. Ponadto jako redaktor-wydawca poda-
ny blednie tylko S.I. Kowerda. Z kolei A.R. Mochola i P. Eawryniec pisza o wydaniu , 0koto 40 nu-
meréw”; zob. www.mochola.org...

4 http://www.mochola.org..., op. cit.

%0 www.mochola.org..., op. cit.

51 Nie nalezy go utozsamiac z innym rosyjskim emigrantem, Siergiejem Nikolajewiczem Woj-
ciechowskim, ktéry podczas Wojny Domowej w Rosji stuzyt w Legionie Czechostowackim oraz
pod admiralem Kolczakiem, a na emigracji byl generalem Armii Czechoslowackiej. Siergiej
Lwowicz Wojciechowski (1900-1984) adwokat, poeta, dziennikarz, absolwent gimnazjum w Mo-
hylewie, uczestnik Armii Ochotniczej, od roku 1921 w Polsce. Publikowat na tamach ,Bor’ba za
Rossiju”, ,Rul”, ,Rossija”, ,Siegodnia”, ,Naszi Dni”, ,Wozrozdienije”, ,Molwa”. Po wojnie na
emigracji najpierw w Austrii, nastepnie w Niemczech, pézniej za§ w USA, gdzie zmarl; zob.
http:/ /www.russianresources.lt/archive/Voic/Voic_0.html (dostep: 30.05.2012).

52 Ibidem.

53 www.guides.rusarchives.ru/browse/ guidebook htm1?bid=205&sid=711447 (dostep: 30.05.2012);
tamzZe wiecej informacji na temat ROK.

5 AL Jolkin podal bledna informagje, jakoby ,Gotos Kazaczestwa” byt jednodniéwka; zob.
idem, Russkaja emigrantskaja pressa w Pol’sze..., op. cit., s.157.



142 Adam Radostaw Sulawka

ziemiach polskich po zakoriczeniu wojny polsko-bolszewickiej; byt to pierw-
szy przeznaczony dla tej nacji periodyk wydawany poza granicami Rosji®.
Ukazywat sie¢ w latach 1921-1922 (facznie 25 numeréw); pierwszy numer uka-
zal sie 14 VIII 1921. Redaktorem-wydawca byt K. Milinski, zas redaktorami
I. Bityj i N. Gnitorybow (do czasu wydalenia przez wiladze polskie wraz
z Sawinkowem), a takze M. Frolow®. Na lamach tygodnika publikowali
M. Frotow, putkownik M. Gnilorybow, Petr Rocenko, G. Kowaliew, M. Ulja-
now, P. Olzynski. Siedziba redakcji miescita si¢ poczatkowo w Warszawie —
ul. Wspélnaj 47 a, m. 4; od nr 10/1921 — ul. Nowogrodzka 37, m. 2. Pismo
o objetosci 2—4 stron wydawata Drukarnia Literacka, cena wynosita 10, na-
stepnie 20 i 30 marek. Cho¢ w zaloZeniu pismo miato by¢ tygodnikiem, fak-
tycznie po numerze 3 zaczelo si¢ ukazywad nieregularnie. Statym dziatem pi-
sma byla rubryka ,Sriedy internirowannych w Polszy”, gdzie zamieszczano
listy Kozakéw internowanych w obozach w Polsce (m.in. z obozu w Ostrowie
Lomzynskim). Relacjonowano tez dziatania kulturalne internowanych (ama-
torskie zespoly teatralne) a takze prasowe”. Inne stale dzialy pisma to: ,Za
krasnym kordonem” (o sytuacji w Rosji Sowieckiej) oraz , Kazaczja Emigraci-
ja” (o sytuacji kozackich emigrantéw w innych krajach); zamieszczano tez ko-
respondencje czytelnikéw. O istnieniu pisma wiedzieli takze przedstawiciele
emigracji kozackiej w innych krajach, na przyklad w numerze 6 zamieszczo-
no list od Kozakéw donskich z Tunisu, proszacych o wystanie im numeréw
,Golosu”38. Pierwsze reklamy i ogloszenia zaczely pojawiac sie na lamach pi-
sma dopiero od numeru 6. Byly to przede wszystkim oferty dotyczace skupu
bizuterii czy transportu morskiego za ocean, ale tez reklamowaly si¢ wydaw-
nictwa emigracyjne, np. Rosyjskie Wydawnictwo Rossica. Ostatni numer
pisma ukazat si¢ 7 V 1922 roku.

Nalezy réwniez wspomniec o ukazujacych si¢, wprawdzie efemerycznie, in-
nych tytulach emigracyjnych. Jednym z nich jest ,,Wiestnik emigranta” (,, Wia-
domosci Emigranta”), wydawany w roku 1922 jako dwutygodnik® (lacznie
17 numeréw). Cena numeru poczatkowo wynosita 30 marek, jednakze wskutek
inflacji szybko rosta i pod koniec istnienia czasopisma doszla do 100 marek.

5% S. Tkaczow, Wilne kozactwo na Wotyni; zob. http://www.mochola.org/russiaabroad/
tkachov.html (dostep 12.02.2013).

56 http:/ /www.emigrantica.ru/j/item/golos-kazachestva-varshava-1921-1922  (dostep:
19.01.2013); tamze bledna informacja, jakoby redaktorem-wydawca byt K. Muszynski; zob. S. Tka-
czow, Wolne kozactwo...op. cit.

57 Z.Karpus, Jericy i internowani rosyjscy i ukrairiscy na terenie Polski w latach 1918-1924, Toruri
1997, s. 144-145.

58 Golos Kazaczestwa” 1921 nr 6, s. 3.

% AR.Mochola i P. Lawryniec podaja bledne lata emisji: 1920-1921; zob. www.mochola.org...,
op. cit.



Prasa rosyjska i rosyjskojezyczna o tematyce spoleczne;j... 143

Funkcje redaktora-wydawcy pehit I. Mackiewicz®. Jak zauwazyli A.R. Mocho-
la i P. Eawryniec, byto to ,jedno z pierwszych czasopism «emigracyjnych» (dla
emigracji o emigracji”®!. Pismo bylo drukowane w tloczni P. Szwede w Warsza-
wie. Pierwszy numer ukazat sie¢ 15 II 1922 roku. Objetos¢ wynosita najczesciej
12 stron. We wstepie do pierwszego numeru redakcja zapewniala, ze bedzie
sta¢ ,na strazy intereséw uchodzcéw [...] z Rosji we wszystkich paristwach Sta-
rego i Nowego Swiata” 2. Na okladkach poszczegdlnych numeréw w wiekszo-
$ci wypadkéw znajdowaly sie reklamy transportu morskiego do Ameryki P6t-
nocnej badZ Potludniowej (najczesciej ,Baltic Red Star Line” oraz , American
Canard”). Ponadto wewnatrz numeru zamieszczano liczne ogloszenia drobne,
kulturalne oraz wydawnicze. Na tamach pisma publikowano liste emigrantéw
rosyjskich w Warszawie, a takze korespondencje z Rosji, Wolnego Miasta
Gdarnsk (M. Butachowski), Konstantynopola (W. Bilderling), jak réwniez listy
czytelnikéw oraz opowiadania (autorstwa m.in. Rafaita Gutujewa, B. Efreino-
wa, P. Warra) i poezje. Kolejnym staltym dzialem byta ,Chronika”, gdzie publi-
kowano informacje o dzialalnosci politycznej i kulturalnej rosyjskich emigran-
tow w Polsce, Europie Zachodniej, Ameryce Péinocnej oraz Poludniowej.
Ostatni numer pisma jest datowany na 15 IX 1922 roku.

Kolejnym efemerycznym pismem emigrantéw (1923) bylo ,Naszi Dni”
(,Nasze Dni”) z podtytulem ,Jezeniedielnyj Litieraturnyj, Obszcziestwiennyj
i Popularno-Naucznyj Zurnal”. Pierwszy numer pisma wyszedt 3 11T 1923 roku;
ukazatlo sie zaledwie 8 numer6w®. Cho¢ oficjalnie byt to tygodnik, faktycznie
wychodzil nieregularnie, o objetosci 10-16 stron. Cena poczatkowo wynosita
1400 marek, pdéZniej na skutek inflacji — 1800 i 2400 marek. Redaktorem pisma
byl F. Gaskiewicz®, za druk odpowiadata Drukarnia J6zefa Maija w Warszawie
(ul. Dluga 6). Na tamach ,,Naszi Dni” publikowano artykuly o tematyce literac-
kiej, spotecznej oraz popularno-naukowej w dziatach , Emigracionnyj otdiet”
(informujacy o zyciu emigracji rosyjskiej w réznych krajach) oraz ,,Ekonomicze-
skaja zizl”. Znajdowat sie tu tez kacik szachowy, a w numerze 6 réwniez dziat
satyryczny pt. ,Satira i Jumor”. Drukowano ponadto fragmenty powiesci oraz
opowiadan, zamieszczano liczne fotografie (autorstwa m.in. Arkadija Bucho-
wa), a publikowali tu Anton Dombrowski®, Siergiej Wojciechowski, Nikotaj Ti-

60 http:/ /www.emigrantica.ru/j/item/vestnik-emigranta-varshava-1922 (dostep: 19.01.2013).. AR. Mo-
chola i P. Eawryniec podaja bledna pisownie nazwiska I. Mickiewicz. Zob. www.mochola.org...

61 www.mochola.org..., op. cit.

62 Wiestnik Emigranta” 1922 nr 1, s. 1.

% www.mochola.org..., op. cit.

64 http:/ /www.emigrantica.ru/j/item/nashi-dni-varshava-1923 (dostep: 19.01.2013); zob. tak-
ze www.mochola.org...

5 Anton Dombrowski (1889-1938), urodzony w guberni woroneskiej w rodzinie ziemian pol-
skiego pochodzenia. Byl rzymskim katolikiem. Student Instytutu Handlowego w Moskwie. Wete-



144 Adam Radostaw Sulawka

chonow i inni. Ostatni numer (sierpiert 1923) nosit podtytut , Litieraturno Ob-
szcziestwiennyj i Popularno-Naucznyj Zurnal”.

Kolejnym pismem bylo , Warszawskoje Echo” (,, Echo Warszawskie ,,), no-
szace podtytul ,,Organ Demokraticzieskoj Mysli” (,,Organ Mysli Demokratycz-
nej”). Dziennik ukazywat si¢ w roku 1922% (lacznie 40 numeréw). Byt organem
Bloku Mniejszosci Narodowych, powotanym do Zycia podczas wyboréw parla-
mentarnych w roku 1922. Siedziba redakcji miescita si¢ w Warszawie
(ul. Podwale 17, klatka 43). Pierwotnie dziennik drukowano w drukarni ,Hate-
fika” w Warszawie (ul. Leszno 52), a od numeru 14 — w Drukarni Rotacyjnej
takze Warszawie, ale przy ulicy Przejazd 9. Funkcje redaktora naczelnego pet-
nila poczatkowo E.N. Kozlowska-Vejntraube, a od numeru 12 wraz z B.S. Cze-
liszczewem. Czlonkami redakcji byli m.in. B.S. Klossowski, Iwan Katmyk, Iwan
Hatyckyj. Z dziennikiem wspétpracowali réwniez korespondenci z Pragi: Kon-
stantin Belgowski oraz W. Siemiennikow. Swoje artykuly zamieszczali tu Doro-
tiej Bochan, W. Skribow, W. Michalowski, W. Janicki. Poszczegélne numery
mialy 4 strony objetosci. Cena na poczatku wynosita 40 marek, p6Zniej 80, a na-
stepnie 100. W pierwszym numerze (6 X 1922) redakcja zapowiadala, Ze bedzie
domaga¢ sie szanowania konstytucyjnych praw mniejszosci narodowych
w Polsce, a takze polemizowac z bolszewizmem - ,nie walka klasowa, a rze-
czywiste prawa narodéw- to nasza dewiza”®. W ,,Warszawskom Echu” zamie-
szczano artykuly o tematyce politycznej oraz spotecznej, poruszano kwestie do-
tyczace mniejszosci narodowych w Polsce. Ogloszenia kulturalne i drobne za-
zwyczaj dawano na koricu dziennika. Ostatni numer gazety ukazat sie 23 XI
1922 roku.

Pewngq ciekawostka jest fakt, iz na poczatku lat 20. niektére rosyjskie tytuty
prasowe w Warszawie byly finansowane przez ambasade sowiecka w Polsce.
Pierwsza z nich byl ,Warszawskij Gotos” (,,Warszawski Glos”), dziennik, uka-
zujacy sie w roku 1921%, (lacznie 92 numery). Jego podtytut brzmial ,Organ
Niezawisimoj Mysli” (,,Organ Mysli Niezaleznej”). Funkcje redaktora naczelne-

ran I wojny $wiatowej, odznaczony krzyzem $w. Jerzego. Walczyt w Armii Ochotniczej. Przeby-
watl w niewoli bolszewickiej. Do Polski przybyt dzieki staraniom biskupa Jana Cieplaka. Uczest-
nik ,Literaturnego sodruzestwa”. Wspdlpracowal m.in. z ,Za Swobodu”, ,Molwa”, ,Miecz”,
,Slowo”, a takze z berliriskim ,,Nowoje Stowo”. Mial Zone i siedmioro dzieci. Zmart w Warsza-
wie; zob. T. Zienkiewicz, Anton Dombrowski w Polsce, ,, Acta Polono-Ruthenica” 2002, t. I11, s. 71-80;
http:/ /www.mochola.org/russiaabroad/ruspldb/ruspl_c.html (dostep: 20.01.2013).

% A.R.Mochola i P. Lawryniec podaja btedny rok emitowania — 1921, a takze btedna informa-
cje, jakoby gazeta ukazywala sie nieregularnie; zob. www.mochola.org/russiaabroad... O tym pi-
$mie wspomina réwniez O.A. Korostelew; zob. http://emigrantika.ru/cat2010...; takze katalog.
www.emigrantica.ru..., op. cit.

7 Warszawskoje Echo” 1922 nr 1, s. 1.

68 Portal emigrantica.ru..., op. cit.,, podaje btedna informacje, jakoby dziennik ukazywat sie az
do 1922 roku.



Prasa rosyjska i rosyjskojezyczna o tematyce spoleczne;j... 145

go penit O.G. Ledkiewicz. Wydawca gazety byt Druk Rotacyjny Towarzystwa
,Stowo”. Jeden numer na poczatku kosztowat 7, ale stopniowo cena doszla do
20 marek. Objetos¢ gazety najczesciej wynosita 4 strony. Na tamach gazety za-
checano emigrantéw, by powrdcili do Rosji i przekonywali do jej nowego ustro-
ju. Inicjatorami wydawania dziennika byli czlonkowie ambasady sowieckiej
w Polsce®” — Plat (skarbnik) i Sandomirskij (szef wydziatu prasowego)”’. Na ta-
mach dziennika zamieszczano korespondencje telegraficzne zaréwno z Polski,
jak i z zagranicy, najczesciej: z Rygi, Budapesztu, Bukaresztu, Londynu, Nowe-
go Jorku, Berlina. , Warszawskij Golos” zawieral artykuly dotyczace gléwnie
wydarzen biezacych w Polsce i na $wiecie. Staly byt réwniez dziat ,Wierchnia-
ja Silezija”, informujacy o wydarzeniach biezacych na Gérnym Slasku (w tym
czasie decydowaly sie losy dalszej przynaleznosci paristwowej Slaskiego regio-
nu). O tej sprawie publikowano tez przedruki z prasy niemieckiej, brytyjskiej
oraz francuskiej. Kolejny staty dziat to , Russkaja emigracija” z materialem na te-
mat emigracji rosyjskiej w poszczegélnych krajach. Ze wzgledu na kryptokomu-
nistyczny charakter dziennik zostal zamkniety przez wladze polskie. W tym sa-
mym czasie ze stanowiska redaktora-wydawcy zrezygnowat G. Ledkiewicz!.
Ostatni numer wyszedt 7 IX 1921 roku. W tym samym miesigcu ta sama redak-
¢ja wydala lacznie 8 jednodniéwek. Byty to: ,Gotos” (,Glos” z 10 IX 1921) —
2 strony objetosci, redaktor-wydawca M. Sierejski’?; ,,Nasz Gotos” (,Nasz Glos”
z 11 IX 1921), 4 strony objetosci, red. G. Ledkiewicz; ,Nowyj Gotos” (,Nowy
Glos” z 13 IX 1921)73, 2 strony objetosci, red. J. Micharski’#; , Niezawisimyj Go-
tos” (,,Niezalezny Glos” z 14 IX 1921), 4 strony objetosci, red.-wyd. P. Grabow-
ski”®; ,Sowriemiennyj Gotos” (,,Wspétczesny Glos” z 15 IX 1921), 4 strony obje-
tosci, red.-wyd. R. Elsztein’s; ,Zizii” (,Zycie” z 17 IX 1921), 4 strony objetosci,

Woéwecezas miescila sie ona w Hotelu Rzymskim przy ulicy Focha nr 1 w Warszawie.

70 Zapiski. Sprawa pana Wactawa Ciechowskiego, ,Mysl Narodowa” 1922 nr 49 (634), s. 782.

71 Ibidem.

72 Owa jednodniéwka jest wspomniana na www.mochola.org... oraz www.emigrantica.ru... ;
tamze podany rok i miejsce wydania.

73 Owa jednodniéwka jest wspomniana przez O.A. Korostelewa; zob. http://emigranti-
ka.ru/cat2010/711-bookiv; tamze podany rok i miejsce wydania (dostep: 06.02.2013).

74 Owa jednodniéwka jest wspomniana na www.mochola.org... ; podany tamze rok i miejsce
wydania.

75 Owa jednodniéwka jest wspomniana na www.mochola.org... oraz http://emigranti-
ka.ru/cat2010..; tamze podany rok i miejsce wydania.

76 Owa jednodniéwka jest wspomniana na http://www.emigrantica.ru/j/3/poland/
item/%D1%81%D0%BE%D0%B2%D1%80%D0%B5%D0%BC%D0%B5%D0%BD %D0%BD%D1%8
B%DO0%B9-%D0%B3%DO0%BE%D0%BB%DO0%BE%D1%81-
%D0%B2%D0%B0%D1%80%D1%88%D0%B0%D0%B2%D0%B0-1921?category_id=162; tamze rok
i miejsce wydania oraz nazwisko redaktora (dostep 07.02.2013) oraz http://emigranti-
ka.ru/cat2010/715-bookiv ; tamze rok i miejsce wydania (dostep: 06.02.2013).



146 Adam Radostaw Sulawka

red. J. Nieporecki; , Otkliki” (,Echa” z 18 IX 1921), 4 strony objetosci, red.-wyd.
M. Stolarew”’; ,Utriennyj Gotos” (,Poranny Glos” z 19 IX 1921), 4 strony obje-
tosci, red.-wyd. K. Kozlow”®. Dalsze wydawanie dziennika w postaci jedno-
dniéwek miato zapewne na celu ominiecie cenzury. Wkrétce jednak ambasada
sowiecka zdecyduje si¢ na nowa inicjatywe wydawnicza. Bedzie niq dziennik
,Warszawskije Otkliki” (,Echa Warszawskie”), ukazujacy sie na przelomie lat
1921/1922 (facznie 51 numerdw). Pierwszy numer byt wydany 8 XI 1921 roku.
Redaktorem naczelnym zostal, wczesniej pracujacy w redakcji , Warszawskaja
Riecz”, Wactaw Ciechowski”. Za druk dziennika odpowiadata, podobnie jak
w wypadku pisma ,Warszawskij Gotos”, Drukarnia Rotacyjna Towarzystwa
,Stowo”. Dziennik mial 4 strony, kosztowat 30 marek. Oficjalnie pismo propa-
gowalo wznowienie stosunkéw handlowych II Rzeczypospolitej z Rosja Ra-
dziecka i zapewniato o korzysciach, jakie miata dzieki temu odnies¢ polska go-
spodarka. Podczas negocjacji dotyczacych powotania gazety role posrednika
miedzy Ciechowskim a przedstawicielami ambasady peil zecer Koztow (re-
daktor wspomnianej wczesniej jednodniéwki ,, Utriennyj Gotos”). Ciechowskie-
mu przydzielono stanowisko redaktora naczelnego pod warunkiem, ze koszty
wydawania nie beda przekraczac¢ 5 milionéw rubli miesiecznie, ale juz 31 XII
1921 ambasada zrezygnowala z dalszego finansowania ,,Warszawskich Otklik”
z powodu stabego poziomu gazety oraz faktu, iz miesieczny koszt wydawania
dziennika przekroczyl 5,5 miliona rubli. Poza tym wspdlpracujacy z redakcja
dziennikarze nie otrzymali na czas pensji. Dzigki kolejnym negocjacjom redak-
¢ja byla dalej finansowana (w negocjacjach brali udzial ze strony redakcji zecer
Koziow oraz redaktor nocny, Tadeusz Topér-Matuszewski, zas ze strony amba-
sady, wspomniani wczesniej, Plat i Sandomirskij). Mimo tego redakcja ponow-
nie wpadla w klopoty finansowe i po 20 I 1922 roku dziennik upadt. Redakto-
rzy Ciechowski i Topér-Matuszewski zabiegali o kolejne dofinansowanie ze

77" Owa jednodniéwka jest wspomniana przez O.A. Korostelewa; tamze miejsce i rok wyda-
nia; zob. http://emigrantika.ru/cat2010...

78 Owa jednodniéwka jest wspomniana na www.mochola.org... takze www.emigrantica.ru...
oraz http://emigrantika.ru/cat2010/717-bookiv; tamze rok i miejsce wydania (dostep: 06.02.2013).

79 Wactaw Marian Ciechowski (1867-1938), urodzony w Plocku, prawnik i dziennikarz. Przed
wybuchem I wojny $wiatowej byt kancelista w senacie rosyjskim, publikowat w pismach peters-
burskich pod pseudonimem ,Jewtichjew”, pracowal réwniez w pismie ,Kraj”, przeznaczonym
dla Polonii. Od roku 1910 w Warszawie, zalozyciel , Gazety Porannej Dwa Grosze”, ktdra jednak
przestat redagowac po kilku miesigcach. Od 1918 wspétpracownik ,Godziny Polski”, a nastepnie
,Kuriera Porannego”, péZniej po raz kolejny , Gazety Porannej”, a nastepnie ,Rzeczypospolitej”.
W 1920 przyjety w poczet adwokatury warszawskiej. Na poczatku lat 30. powrdcit do Plocka,
gdzie wspdlpracowat z , Dziennikiem Plockim” oraz ,,Glosem Mazowieckim”. W 1935 ponownie
opuscil Plock po konflikcie z Kazimierzem Mayznerem; zob. Przemytnik bolszewizmu..., op. cit.,
s.39; AJ. Papierowski, Przyczynek do dziejow samoobrony Plocczan w dziedzinie kultury w okresie nie-
woli narodowej w II pot. XIX i pocz. XX w., ,Notatki Plockie” 2006 nr 2 (207), s. 22, przypis 1.



Prasa rosyjska i rosyjskojezyczna o tematyce spoleczne;j... 147

strony ambasady, jednak spotkali si¢ z odmowa, a na dodatek nazwani zostali
,zulikami”®. Inni cztonkowie redakgji to Olga Berg, putkownik Lisowski, Abra-
mow, Rojzman. Pisat tu réwniez — pod pseudonimami Kraszennikow i Nablu-
datiel — szef wydzialu prasowego ambasady sowieckiej w Polsce, Sandomirskij.
Z powodu napisanego przez niego artykulu wstepnego numer 23 z 1921 roku
ulegt konfiskacie®!. Sprawa dziennika , Warszawskije Otkliki” znalazta swéj fi-
nal w sadzie. Jego byly redaktor, Wactaw Ciechowski, wytoczy?t redakcji pisma
,Mysl Niepodlegla” proces z powodu artykulu Przemytnik bolszewizmu (nr
6/1922), opisujacego okolicznosci powotania do zycia gazety oraz udziat w tym
przedsiewzieciu ambasady sowieckiej w Polsce. Obowiazujacy wéwczas statut
Rady Adwokackiej spowodowal, iz redakcja ,Mysli” nie mogta skorzystac z po-
mocy adwokata (wéwczas adwokat nalezacy do Rady nie mégt wystepowac
w sadzie przeciwko przedstawicielowi tego samego zawodu bez jej zgody)®2.
Proces odbyt sie 29 XI 1922 roku w Warszawie, jako swiadkowie wystapili Klet-
te, Klepacki, W. Horwitz-Samojtow oraz G. Ledkiewicz. Zeznania tego ostatnie-
go — dotyczace zwiazkéw ambasady sowieckiej z dziennikami ,Warszawskij
Golos” i ,,Warszawskije Otkliki” — pograzyty Ciechowskiego. Sad uniewinnit re-
dakge ,Mysli Niepodleglej”®®. Po apelacji Ciechowskiego kolejna rozprawa
odbyla sie 7 V 1923 przed Sadem Odwolawczym w Warszawie, ten jednak pod-
trzymat wyrok Sadu Okregowego®t.

Podzial na ,emigrantéw” i ,mniejszo$ciowcéw”.
Organy prasowe obydwu stron

W latach 30. wsréd spolecznosci rosyjskiej w Polsce doszto do podziatu
w kwestii roli Rosjan w paristwie polskim. Obok licznych emigrantéw zajmu-
jacych nieprzejednane stanowisko wobec ZSRR pojawili si¢ tzw. ,mniejszo-
Sciowcy”. Ta czes¢ zamieszkujacych Polske Rosjan godzita sie z porzadkiem
w Europie, zaistnialym po traktacie wersalskim. Ich gtéwnym celem byto
uzyskanie statusu mniejszosci narodowej w Polsce. ,Mniejszosciowcy” byli
gotowi zaakceptowac polska racje stanu w zamian za szanowanie przez pol-
skie wiadze odrebnosci kulturalnej spotecznosci rosyjskiej w Polsce. W znacz-
nej czesci zwolennikami tego ugrupowania bylo tzw. ,trzecie pokolenie” emi-
gracji rosyjskiej w Polsce, cztonkowie tego pokolenia wyjechali z Rosji jako
dzieci lub mlodziez; niektérzy z nich przyszli na swiat i dorastali juz w nie-

80 Koniec afery pana Ciechowskiego, ,My$l Narodowa” 1922 nr 6 (591), s. 89-91.

81 Ibidem, s. 90.

82 Do szanownej Rady Adwokackiej, ,Mysl Niepodlegta” 1922 nr 46 (631), s. 731-732.

83 Zapiski. Sprawa pana Wactawa Ciechowskiego..., op. cit., s. 782-784.

8 Sprawa adwokata Ciechowskiego przed Sgdem odwotawezym, ,Mys] Niepodlegta” 1923 nr 656, s. 299.



148 Adam Radostaw Sulawka

podleglej Polsce®. Sposrdd prasy emigracyjnej najwazniejszq role przez dlugi
czas odgrywat wspomniany wczesniej dziennik ,Za Swobodu”, ktéry od po-
czatku swojego istnienia zawieral radykalnie antybolszewicka tres¢, byl nie-
chetny réwniez wobec monarchistycznej czesci emigrantéw, sugerujac wobec
nich ,aktywne metody walki” z terroryzmem wiacznie. Zwlaszcza antykomu-
nistyczne artykuly Michaila Arcybaszewa staly si¢ przyczyna protestu przed-
stawiciela Ludowego Komisariatu Spraw Zagranicznych ZSRR, protestu zlozo-
nego na rece polskiego posta w Moskwie, Stanistawa Ketrzyniskiego (3 IV 1925),
gdzie oskarzyl on redaktora dziennika o , propagowanie terroryzmu”#-. Protest
ten zmusil Dmitrija Fitlosofowa do tymczasowego opuszczenia polskiego tery-
torium®. Wsréd publikujacych na lamach pisma byli réwniez poeci, m.in. —
Wsiewotod Bajkin, Iwan Bunin, Wiadystaw Chodasiewicz, Nikotaj Dziewa-
nowski, Boris Jewreinow, Patltijel Kacenielson, Pawel Kalinin, W. Klementiew,
A. Kondratiew, I. Kulisz, ksiaze Lew (Leon) Lyszczyriski-Trojekurow, Dmitrij
Majkow, Irina Odojcewa, I. Siewierianin, Gieorgij Rozwadowski-Sorgonin, Ale-
ksandr Turincew, Siergiej Zarin, a takze prozaik Andriej Luganowgg. Wspétpra-
cowali tez historycy — Dmitrij Czyzewski, Gieorgij Fiedotow® oraz liczni pol-
scy autorzy, np..: Marian Zdziechowski, J6zef Czapski, Wactaw Grubirski, Ale-
ksander Lednicki, Maria Jehanne Wielopolska. Dziennik mial staly dziat
,Obzor polskoj pieczati” (,Przeglad prasy polskiej”), gdzie omawiano artyku-
ly gtéwnie z takich gazet, jak , Gazeta Polska”, , Kurier Polski”, ,Rzeczpospoli-
ta”, ,Czas”, ,Echo Warszawskie”, , Gazeta Poranna”, ,Gazeta Warszawska”,
,Kurier Poranny”, ,Nasz Przeglad”, ,Robotnik”, ,Marcholt”, ,Ruch Literac-
ki”®. Pod koniec lat 20. na tamach dziennika zaczely si¢ réwniez pojawiaé bez-
platne dodatki. Pierwszym byt ,Jedinienije” (,Jednos¢”), 1-stronicowy dwuty-
godniowy dodatek ukazujacy sie w latach 1927-1928°1. Pismo nosito podtytut
,Wolnaja tribuna motodiezy” i bylo poswigcone sprawom rosyjskiej mlodziezy
w Polsce. Na jego tamach publikowano réwniez poezje i opowiadania autor-

8 Ibidem, s. 164-165, 169.

86 B. Kodzis, Zycie spoteczne i kulturalne rosyjskiej diaspory, op. cit., s. 66; 1. Ndiaye (Oblakow-
ska-Galanciak), Gorzkie gody..., op. cit., s. 78.

87 B. Kodzis, Zycie spoteczne i kulturalne rosyjskiej diaspory, op. cit., s. 67; I. Ndiaye (Obtakow-
ska-Galanciak), Gorzkie gody..., op. cit., s. 78.

8 1. Ndiaye (Oblakowska-Galanciak), Gorzkie gody..., op. cit, s. 70, przypis 12; T. Zienkiewicz,
Geografia rosyjskiego zycia literackiego na ziemiach wschodnich II Rzeczypospolitej, w: Wilno i Kresy pot-
nocno-wschodnie. Materiaty II Miedzynarodowej Konferencji w Biatymstoku 14-17 IX 1994, Bialystok
1996, t. 4: Literatura, red. E. Feliksiak, A. Kiezun, s. 165; http://www.mochola.org..., op. cit.

8 1. Ndiaye (Obtakowska-Galanciak), Gorzkie gody..., op. cit., przypis 6, 7.

% W. Stanistawski, ,Rycerz przegranej sprawy”? Kontakty Dymitra Filosofowa z polskimi elitami
kulturalnymi, w: Emigracja rosyjska: losy i idee, red. Z. Karpus, R. Backer, Torun 2002, s. 319.

1 O.A. Korostelew podaje btedng informacje, jakoby pismo ukazywato si¢ w roku 1928; zob.
http:/ /emigrantika.ru/cat2010/704-bookiv (dostep: 06.02.2013).



Prasa rosyjska i rosyjskojezyczna o tematyce spoleczne;j... 149

stwa K. Balmonta, M. Branowa, Jeleny Iwanowej, Natalii Maksimowej czy An-
tona Dmobrowskiego. Ukazalo sie tylko 11 numeréw pisma; ostatni datowany
byl na 11 VI 1928 roku. Kolejnym tego typu dodatkiem byt ,W Swajom Uglu”
(,W Swoim Kacie”), ukazujacy sie co tydziern w latach 1930-1932. W sktad ko-
mitetu redakcyjnego wchodzili: A. Dombrowski, W.W. Brand, R. Klementiewa,
W.A. Riazancew. Ukazalo si¢ tqcznie 109 numeréw pisma. Poruszano tu tema-
tyke spoteczng oraz literacka. Istnial réwniez dziat ,Nam piszut”, gdzie publi-
kowano listy emigrantéw rosyjskich z Polski i innych krajéw. Pismo poczatko-
wo mialo by¢é wydawane przez Rosyjski Komitet Spoteczny jako samodzielny
tygodnik w celu szerzenia propagandy antybolszewickiej wsréd emigracji ro-
syjskiej jak i obcokrajowc6w??, ostatecznie jednak zostato dodatkiem do ,Za
Swobodu”. Jednym z tych, ktérzy szczegdlnie przyczynili si¢ do powstania pis-
ma, byt Anton Dombrowski®®. Ostatni numer pisma jest datowany na 19 III
1932 roku. Podobna role spelniat inny cotygodniowy dodatek do dzinnika ,Za
Swobodu” pt. , Obiedinienije” (,,Zjednoczenie”) — byt bezptatny, cotygodniowy
i spelniat role organu informacyjnego Rosyjskiego Komitetu Spotecznego w Pol-
sce. Pierwszy numer ukazat si¢ 1 XI 1930 roku w zwiazku z organizowanym
przez emigrantéw w Warszawie tzw. , Dnia nieprzejednania” (,,Dien nieprimir-
nosti”). Siedziba redakcji miescita sie w Warszawie, (ul. Podwale 5). W skiad ko-
mitetu redakcyjnego wchodzili W.W. Brand, N.G. Rywinow, PN. Szymanski,
D.F. Filosofow, A.M. Chirjakow. Dodatek , Obiedinienije” poczatkowo byt jedno-
, z czasem dwustronnicowy. Artykuty publikowane na jego tamach poruszaty te-
matyke polityczng i spoleczng i mialy jednoznacznie antybolszewicki charakter.
W dziale ,Chronika” (, Kronika”) informowano o dziatalnosci Rosyjskiego Komi-
tetu Spotecznego oraz ,Zarubiezja Rossiji”, gdzie relacjonowano wydarzenia
z zycia emigracji rosyjskiej innych krajéw. Lacznia ukazato si¢ 61 numeréw, ostat-
ni datowany na 5 III 1932 roku. Dziennik przestat ukazywac si¢ z dniem 51V
1932 roku, a przyczyna tego byto porozumienie z grupa warszawskich monarchi-
stow Siergieja Wojciechowskiego, co spowodowalo powotanie do zycia dzienni-
ka ,Motwa” (,,Wies¢”) o podtytule ,Jezedniewnaja, Illustrirowannaja Russkaja
Gazieta”?*. Ukazywat si¢ w latach 1932-1934. Na poczatku pemil funkcje nieofi-
gjalnego organu Rosyjskiego Komitetu Spotecznego (Rossijskij Obszcziestwiennij
Komitet — ROK), elitarnej rosyjskiej organizacji dzialajacej w Warszawie w latach
1930-1939%. Gazeta miala zasieg ogdlnopolski®®, cena oscylowala w granicach

92 W. Stanistawski, Emigracja i mniejszo$¢ rosyjska..., op. cit., s. 49.

% T. Zienkiewicz, Anton Dombrowski w Polsce..., op. cit., s. 72.

%41. Ndiaye (Oblakowska-Galanciak), Gorzkie gody..., op. cit. s. 79.

% 1. Ndiaye (Oblakowska-Galanciak), Gorzkie gody..., op. cit., s. 113, przypis 40.

% W. Skrunda, Rosyjska ,mniejszosciowa” Organizacja Mlodziezowa w Polsce migdzywojennej
(ROM). Okolicznosci powstania, ,,Studia Rossica” V, Warszawa 1997, s. 167.



150 Adam Radostaw Sulawka

20-25 groszy, objetos¢ wynosita 4-6 stron. Funkcje przewodniczacego komitetu
redakcyjnego sprawowat Dmitrij Filosofow; sklad komitetu byt w poszczegdl-
nych okresach istnienia pisma nastepujacy: A.l. Fiedorow, W.W. Brand,
S.L. Wojciechowski (nr 1-45/1932), A.L. Fiedorow, G.G. Sokolow, S.L. Wojcie-
chowski (nr 46-223/1932); W. W. Brand, S.L. Wojciechowski, E.S. Weber-Chir-
jakowa, G.G. Sokolow (1933-1934)?”. Podobnie jak w wypadku poprzedniczki
,Za Swobodu”, na tamach tego dziennika zamieszczano wiadomosci politycz-
ne, pozostal réwniez przeglad prasy polskiej. Drukowano tu takze poezje ta-
kich autoréw, jak Wsiewotod Bajkin, Zinaida Gippius, Leon Gomolicki, AHa
Golowina, Borys Jewreinow, Pawet Kalinin, W. Klementiew, A. Kondratiew,
I. Kulisz, ks. Lew (Leon) Lyszczyriski-Trojekurow, Siergiej Wojciechowski, Sta-
nistaw B. Mackiewicz?®. Autorami utworéw prozaicznych byli m.in. W. Brand,
P. Bulygin, A. Dombrowski, Michait Zoszczenko, Ilia IIf czy Jewgienij Pietrow®.
Z ,Motwa” wspotpracowal takze krytyk literacki, Alfred Bem!?. Publikowano
tu tez ttumaczone na jezyk rosyjski opowiadania Michata Choromariskiego
i Elzbiety Szempliniskiej'®!. Tematyka gazety koncentrowata sie wokél dziatal-
nosci politycznej, spotecznej, literackiej, kulturalnej Rosjan w Polsce, ale réow-
niez zycia w Zwiazku Radzieckim. Redakcja dziennika zajmowata nieprzejed-
nane stanowisko wobec ZSRR i komunizmu. Postulowano zjednoczenie wszy-
stkich obozéw emigracyjnych w celu obalenia ustroju komunistycznego w Ro-
sjil92. Wkrétce w tonie redakcji doszto do konfliktu. Siergiej Wojciechowski od-
szedl z komitetu redakcyjnego (1933), oficjalnie z powodu przemeczenia.
W rzeczywistosci uwazatl, ze redakcja gazety dazy do pojednania z wladza so-
wiecka. Na lamach pisma rosyjskiego w Paryzu ,Wozrozdienije” oskarzal
cztonkéw ROM-u o prosowieckie sympatie; wkrétce te same zarzuty postawit
Filosofowi i jego grupie. Oswiadczenie redakcyjne ,,Molwy” ostro skrytykowa-
to wypowiedzi Wojciechowskiego; ponadto Fitosofow wraz ze swoimi zwolen-
nikami opuscit ROK. Samego Wojciechowskiego publicznie potepiono na fo-
rum stowarzyszenia literatéw!%. Ostatni numer dziennika ukazat sie 1 lutego
1934104, Wedtug niektérych badaczy, bezposrednia przyczyna zamkniecia

7 http:/ /www.emigrantica.ru/j/item/molva-varshava-19321934 (dostep: 19.01.2013).

98 B. Kodzis, Zycie spofeczne i kulturalne rosyjskiej diaspory..., op. cit., s. 68; L. A. Ndiaye (Obta-
kowska-Galanciak), Gorzkie gody..., op. cit., s. 70, przypis 12; T. Zienkiewicz, Geografia rosyjskiego
zycia..., op. cit., s. 169.

9 B. Kodzis, Zycie spoteczne i kulturalne rosyjskiej diaspory..., op. cit., s. 67.

100 Thidem, s. 100, przypis 1.

101 'W. Stanistawski, ,Rycerz przegranej sprawy”..., op. cit., s. 320.

102 1. Ndiaye (Obtakowska-Galanciak), Gorzkie gody..., op. cit., s. 108.

103 Thidem, s. 112-113.

104 A R. Mochola i P. Lawryniec podaja bledng informacje, jakoby ostatni numer ukazat sie
3111934 roku; zob. www.mochola.org, op. cit.



Prasa rosyjska i rosyjskojezyczna o tematyce spoleczne;j... 151

dziennika mégt by¢ artykut Dmitrija Fitosofowa, opublikowany w ,,Wiadomo-
Sciach Literackich” w jezyku polskim pt. Mickiewicz w Odessie i na Krymie, a tak-
ze seria artykuléw autorstwa tegoz, drukowana na tamach ,Molwy” w stycz-
niu 1934. Filosow poddat krytyce monografie o Adamie Mickiewiczu piéra Ju-
liusza Kleinera, stawiajac mu zarzut o niedokladne zbadanie odeskiego okresu
zycia poety oraz pominiecie faktu, iz w tym czasie polski wieszcz narodowy nie
angazowatl sie politycznie oraz wyzbyl sie znacznej czesci dawnych ideatéw. Za
te wypowiedzi Filosofow doczekat si¢ krytyki ze strony Henryka Zyczyriskie-
go oraz Manfreda Kridla, ale zostal poparty przez Marie Dabrowska, Juliana
Krzyzanowskiego, Waclawa Lednickiego, Jerzego Wyszomirskiego i Szymona
Askenazego!®.

Dziennik ,Motwa” zostat przeksztalcony w tygodnik , Miecz” (,Miecz”)
ktéry poczatkowo ukazywal si¢ w Warszawie i w Paryzu (1934), péZniej juz tyl-
ko w Warszawie (1934-1939, facznie 291 numeréw). Cena tygodnika wynosita
okoto 50-75 groszy w Warszawie i 2-3 frankéw w Paryzu. Czlonkami redakcji
byli Wiadimir Brand, Gieorgij Sokotow i E.S. Weber-Chirjakowa, zas redakto-
rem gléwnym w Warszawie Dmitrij Filosofow. Autorem projektu okladki
pierwszego numeru byt Leon Gomolicki. Redakgja tygodnika zapewniata czy-
telnikéw o zamiarach kontynuowania programu politycznego swojej poprze-
dniczki, zapowiadata réwniez publikowanie licznych artykutéw o tematyce po-
litycznej i spotecznej. SzczegSlnym zainteresowaniem redakdji cieszyla sie kwe-
stia Zwiazku Radzieckiego. Statymi dzialami tygodnika byly: ,Zycie miedzy-
narodowe” (pod red. Sokolowa), ,Rosja Radziecka” (red. Weber), ,Rosja zagra-
niczna” (red. Brand). Ponadto ,Miecz” zawieral przeglad prasy polskiej oraz
zagranicznej, a takze korespondencje z czytelnikami, pojawil sie réwniez dziat
literacki, zamieszczajacy powiesci, opowiadania oraz felietony autoréw rosyj-
skich i zagranicznych!?”’. Informowano o dziatalnosci literackiej Rosjan w War-
szawie oraz rosyjskiej diaspory w innych miastach Polski. Redaktorka paryskiej
wersji tygodnika miata by¢ Zinaida Gippius!'®, jednak ostatecznie redaktorem
naczelnym zostal Dmitrij Merezkowski!?. Jak zwrécil uwage Tadeusz Zienkie-
wicz, ,Miecz” — podobnie jak jego poprzednicy — mial wysoki poziom dzieki
obecnosci znakomitych literatéw w redakcji!’. Na lamach pisma publikowato

106
’

105 Tbidem, s. 139-141.

106 1. Ndiaye (Oblakowska-Galanciak) podaje btedna informacje, jakoby warszawsko-paryski
,Miecz” byl dwutygodnikiem; ibidem, s. 118.

107 Tbidem, s. 116-117.

108 Tbhidem, s. 118.

199 http:/ /www.emigrantica.ru/j/item/mech-varshava-1934-1939 (dostep: 19.01.2013); B. Ko-
dzis, Zycie spoteczne i kulturalne rosyjskiej diaspory..., op. cit., s. 68.

10 Zob. T. Zienkiewicz, Zawartos¢ literacka prasy rosyjskiej w Wilnie w latach 1919-1939 (proble-
my metodologiczne, stan i potrzeby badar), ,,Acta Polono-Ruthenica” 1999 (t. IV), s. 277.



152 Adam Radostaw Sulawka

wielu przedstawicieli rosyjskiej emigracji, mieszkajacych w Polsce, Francji, Ju-
gostawii, Czechostowacji, Wloszech, USA, na Lotwie, Wolnym Miescie Gdarisk.
Objetos¢ pisma wahata sie¢ w granicach 16-32 stron; jego zywot nie byl dlugi
(ukazalo sie jedynie 20 numeréw). Wedtug Iwony Ndiaye (Obtakowskiej-Ga-
lanciak), przyczyna tego mdégt by¢ fakt, iz w Paryzu pismo uwazano ,za zbyt
prowingcjonalne”, za§ w Warszawie ,za zbyt elitarne”!!. Po wydaniu 20 nume-
réw tygodnik zmienit format, zaczat sie ukazywac wylacznie w Warszawie, po-
nadto mial wyglad i tres¢ zwyklej gazety!''2. Dmitrij Filosofow nie mial udziatu
w jego powstaniu. Pierwszy numer warszawskiego ,Miecza” ukazat 7 X 1934
roku. Redaktorami byli W.W. Brand i G. Sokotow!!3. Funkgcje redaktora odpo-
wiedzialnego sprawowal Anton Dombrowski, za§ po jego $mierci (w nocy
z 23 na 24 VIII 1938 roku''*) Lubow Bielewiec. Cena wynosita 10-15 groszy, ob-
jetos¢ 4-8 stron. Staltym dzialem tygodnika byla rubryka poswiecona polskiej
kinematografii, pisano réwniez na temat publicystyki Mariana Zdziechowskie-
go oraz kolejnych numeréw ,Przegladu Wspdlezesnego”!!>. Ostatni numer ty-
godnika ukazat si¢ 27 VIII 1939 roku'®.

Innym pismem emigracyjnym byt tygodnik ,Rodnoje Stowo” (,Ojczyste
Stowo”), z podtytulem ,Jezeniedielnyj Zurnat dlja Wsiech”, ukazujacy sie
w Warszawie co niedziele 1926-1927"7. Redaktorem-wydawca byt J. Mikutow-
ski. Edycja zajmowalo sie rosyjskie emigracyjne wydawnictwo ,Nasze Dieto”,
za$ drukiem — Drukarnia Polsko-Amerykariska ,,Southern Trade” S.A. w War-
szawie (ul. Mokotowska 12). Tygodnik miatl ksztatt broszury, pojedynczy nu-
mer najczesciej liczyt 32 strony objetosci, nie umieszczano ceny, jedynie napis
,Oplata pocztowa uiszczona ryczaltem”. Numer zerowy pisma byt bezplatny
i datowany na IX 1926. Oprécz niego ukazalo si¢ 21 numeréw (pierwszy dato-
wany na 5 IX 1926). Oktadke pisma zaprojektowat W.M. Wasniecow. Pismo
mialo charakter informacyjno-kulturalny. Zawierato liczne ilustracje autorstwa
W.M. Wasniecowa oraz M. Nieszonowa. Statymi dziatami byly , Kultura i twor-
cziestwo” (informujacy o wydarzeniach kulturalnych z zycia rosyjskiej mniej-

M 1. Ndiaye (Obtakowska-Galanciak), Gorzkie gody..., op. cit., s. 118.

112 1. Ndiaye (Obtgkowska-Galanciak) podaje bledng informacje, jakoby warszawski ,Miecz”
byt dziennikiem; ibidem, s. 118.

113 http:/ /www.emigrantica.ru/j/item/mech...

14 Miecz” 1938 nr 34 (220), s. 5.

115 W. Stanistawski, ,,Rycerz przegranej sprawy”..., op. cit., s. 320.

16 http: / /www.emigrantica.ru/j/item/mech...

17 AL Jolkin podat btedng informagje, jakoby pismo to ukazywalo sie az do 1936 roku. Naj-
prawdopodobniej pomylit je z dwutygodnikiem przeznaczonym dla dzieci i mlodziezy pod tym
samym tytulem, ktéry ukazywat sie w Wilnie w latach 1934-1936; zob. A I Jolkin, Russkaja emi-
grantskaja pressa w Pol’sze..., op. cit., s. 154; www.mochola.org..., op. cit. (informacja o wileriskim
,Rodnoje Stowo”). Podobny blad u O.A. Korostelewa; zob. http://emigrantika.ru/cat2010...



Prasa rosyjska i rosyjskojezyczna o tematyce spoleczne;j... 153

szosci) oraz dzial zamieszczajacy informacje o wydarzeniach biezacych z Pol-
ski i ze Swiata ,Miestniaja i inostrannaja zizi\”. Autorami artykutéw byli m.in.
B.K. Zajcew, B.I. Ewlanow, N.A. Jeleniewa, W.G. Tatarinow, N.K. Rerich, W. Sla-
wicz, W. Wierszynin, 1.O. Lewin, B. Odincow. Pismo ukazywato si¢ nie tylko
w Polsce, lecz takze na Litwie, Eotwie, w Estonii i Czechostowagji'’8. Ostatni
numer ukazat sie 23 1 1927 roku.

Innym efemerycznym wydawnictwem byt ,Informacionnyj Bjulletien Ros-
sijskogo Popieczitielnogo ob Emigrantach w Polsze Komitieta” (,,Biuletyn in-
formacyjny Rosyjskiego Komitetu Opiekuriczego nad emigrantami w Polsce”),
ukazujacy sie w Warszawie w roku 1932. Wyszlo lacznie 8 numeréw. Byt to
organ Rosyjskiego Komitetu Opiekuriczego, organizacji powotanej w VIII 1921
celem opieki materialnej i prawnej nad rosyjskimi emigrantami w Polsce. Fi-
nansowala jg Liga Narodéw, prezesem byl P.E. Butenko!". Nalezy réwniez od-
notowa¢ wydawanie takich jednodniéwek, jak , Wiestnik Demokraticzieskoj
Grupy Russkich Emigrantow w Polszy” (,, Wiadomosci Demokratycznej Grupy
Rosyjskich Emigrantéw w Polsce”) z roku 1926'% oraz ,,Pod Russkim Stjagom”
(,Pod Rosyjskim Sztandarem”), wydanej przez Rosyjski Komitet Spoteczny
(ROK) w Warszawie roku 1934121,

Pierwszym rosyjskim dziennikiem nastawionym na orientacje mniejszoscio-
wa byt ,Utro” (,Poranek”), ukazujacy sie w latach 1927-1928. Nosit poczatko-
wo podtytut , Jezedniewnaja, Obszcziestwiennaja, Litieraturnaja, Politiczieska-
ja i Ekonomiczieskaja Gazieta” i byt kontynuacja dziennika , Wilenskoje Utro”,
ukazujacego si¢ poczatkowo tylko w Wilnie (1921-1926)'??, a od numeru 151
(2188)/1927 jako miejsce wydawania zaczeto réwniez — oprécz Wilna — poda-
waé Warszawe, Lwéw, Brzesé, Grodno, Baranowicze, Réwne!?3. Siedziba re-
dakcji miescita si¢ w Wilnie (ul. Gdariska 1 m. 5). Edycja zajmowato sie wydaw-
nictwo , Utro” Sp.z 0.0., drukiem Typografia Notesa i Szweilicha w Wilnie
(ul. Wilenriska 16). Redaktorem naczelnym byt A. Buturlin (1 I 1927 — 18 11928),
nastepnie Siergiej Goriaczko (19 I - 24 IV 1928), zas po nim, od 21 V 1928!2* po-
nownie A. Buturlin. Pierwszy numer dziennika ukazat si¢ 1 11927 roku, wyszto

118
119

A I Jolkin, Russkaja emigrantskaja pressa w Pol’sze..., op. cit., s. 154.
www.guides.rusarchives.ru/browse/ ..., op. cit.

120 Tbidem.

121 www.mochola.org..., op. cit.

122 T. Zienkiewicz, Geografia rosyjskiego zycia..., op. cit., s. 162

123 T. Zienkiewicz podaje jako miejsca wydawania pisma jedynie Brzes¢, Grodno i Baranowi-
cze. Zob. tamze, s. 160. Z kolei portal emigrantica.ru podaje jako miejsca wydawania jedynie War-
szawe, Wilno i Lwéw. Zob. http://www.emigrantica.ru/j/item/utro-vilno-varshava-lvov-
19271928 (dostep: 19.01.2013); podobna informacja u O.A. Korostelewa; zob. http://emigranti
ka.ru/cat2010/717-bookiv (dostep: 06.02.2013).

124 Pomiedzy 24 IV a 21 V nie ukazatl si¢ zaden numer dziennika.



154 Adam Radostaw Sulawka

lacznie 360 numeréw. Gazeta miata duzy format, pojedynczy numer liczy?
4 strony objetosci i kosztowal 20 groszy. Od 20 X 1927 roku dziennik nosit pod-
tytut ,,Zaszczita Russkogo Mienszistwa w Polsze”, zas od 26 VI 1928 doszedt
kolejny podtytut , Jezedniewnaja Illustrirowannaja Gazieta”; wtedy tez na jej ta-
mach pojawily sie ilustracje. Dziennik realizowat linie polityczna istniejacego
od 24 VI 1926 roku Rosyjskiego Zjednoczenia Ludowego (Russkoje Narodnoje
Objedinienije). Partia ta zostala zalozona z inicjatywy posta na Sejm RP, Niko-
laja Serebrennikowa, i miala charakter ogdélnopolski'?®. Pismo dawato duzo
ogloszen reklamowych, kulturalnych i drobnych, z ktérych czes¢ byla w jezy-
ku polskim. Ostatni numer dziennika ukazat sie 22 VII 1928 roku. Wedtug Ta-
deusza Zienkiewicza, przyczyng zamkniecia dziennika byty problemy finanso-
we, a takze niewielka liczba czytelnikéw, prenumeratoréw oraz wspdétpracow-
nikéw poza rejonem Wilna'?®.

Kolejnym ukazujacym si¢ w Warszawie (1930-1939) dziennikiem o podob-
nym profilu byty ,Nasze Wriemja” (,,Nasz czas”) z podtytutem , Jezedniewna-
ja Niezawisimaja Obszcziestwienno-Politiczeskaja Gazieta”. Byta to kontynua-
cja wychodzacego w Wilnie w roku 1930 dziennika ,Wriemja”!#. Poczatkowo
ukazywat sie w Wilnie (od 1 X 1930), potem (od 1932) réwniez w Warszawie!?5.
Cena gazety wynosita 35 gr (w kioskach ,Ruchu” 40 gr), péZniej zostata zmniej-
szona do 30 gr. Redaktorem naczelnym byt poczatkowo G. Maciejewski'?’, na-
stepnie zas Feoktist A. Kotlarewski, a za wydawanie dziennika odpowiadat naj-
pierw G. Maciejewski, potem — Eugeniusz Kotlarewski, brat redaktora naczel-
nego'¥. Objetos¢ wahata si¢ w granicach 4-8 stron. Artykuly poruszaty tema-
tyke polityczna i spoteczng. Drukowano tu réwniez informacje dotyczace wy-
darzeri biezacych z Polski, ZSRR oraz swiata. Autorami artykutéw byli m.in.
AW. Amfiteatrow, T. Teodorowicz, M. Kurczynski, A. Tanski, J. Wadimow
(J. Lisowski)!3l. Z pismem wspétpracowata tez Zinaida Ogon-Doganowskal32.
Na tamach dziennika zamieszczano liczne reklamy i ogloszenia, z ktérych

125 7. Januszewska-Jurkiewicz, Stosunki narodowosciowe na WileriszczyZnie w latach 1920-1939,
Katowice 2010, s. 648.

126 T. Zienkiewicz, Zawartos¢ literacka prasy rosyjskiej w Wilnie..., op. cit. s. 282.

127 www.mochola.org..., op. cit.

128 Tbidem.

129 Tbidem.

130 W. Skrunda, Rosyjska ,mniejszosciowa” organizacja miodziezowa w Polsce migdzywojennej
(ROM). Okolicznosci powstania, ,,Studia Rossica” V, Warszawa 1997, s. 169.

181 T. Zienkiewicz, Poeci emigracji rosyjskiej i ich zainteresowanie literaturg polskg (rekonesans),
,Acta Polono-Ruthenica” 2008 (t. XIII), s. 273; zob. http://wydawnictwo.uwm.edu.pl/uploads/
documents/czytelnia/acta/Actal3.pdf (dostep: 19.01.2013).

182 T. Zienkiewicz, Litieraturno-artisticzeskaja siekcyja i jej rola w zyciu emigracji rosyjskiej w Wil-
nie w latach 1920-1939, ,Studia Rossica” III: Literatura rosyjska na emigracji. Wspdtczesni pisarze ro-
syjscy w Polsce. Frazeologia i frazeografia, red. W. Skrunda, W. Zmarzer, Warszawa 1996, s. 72.



Prasa rosyjska i rosyjskojezyczna o tematyce spoleczne;j... 155

znaczna czes¢ ukazywata sie w jezyku polskim. Ostatni zachowany numer , Na-
sze Wriemja” jest datowany na 2 IX 1939 roku'®3. Do poszczegdlnych numeréw
byt dolaczany jako dodatek dziennik ,Siegodnia” (,,Dzisiaj”), wydawany w Ry-
dze od 19 VIII 1919 do 21 VI 1940 roku’3*. Ow dziennik, mimo ze byt wydawa-
ny na Lotwie, cieszyt si¢ popularnoscia wsréd rosyjskiej diaspory zaréwno
w Polsce, jak i innych krajach Europy!®. Redaktorami naczelnymi gazety byli:
N. Berezanski (w roku 1919), M.I. Ganfman (1922), M.S. Milrud. Z kolei funkgje
redaktoréw odpowiedzialnych pemnili kolejno: N.N. Panow (1919), A.W. Kru-
minski (1920-1934), A.W. Kossowicz (14 XI 1934-1940), A. Dobrosielski (w 14
i 19 IV 1940). Wydawca ,Siegodnia” byt J.I. Brams'3®. Przedstawicielem tego
dziennika na Warszawe byl wydawca , Nasze Wriemja” E. Kotlarewski'®.
BliZzniaczym dziennikiem ,Nasze Wriemja” bylo ,Russkoje Stowo” (,,Ro-
syjskie Stowo”) ukazujacy si¢ w latach 1932-1939'38 w Warszawie i Wilnie, za$
w latach 1935-1936 takze we Lwowie. Funkcje redaktora naczelnego sprawo-
wal Feoktist Kotlarewski, zas wydawcy — jego brat, Eugeniusz. Od numeru
z dnia 20 V 1934 gazeta miata zmieniona winiete i nowy podtytut ,Jezenie-
dielnaja Niezawisimaja Obszcziestwiennaja Politiczieskaja Gazieta”. Cena
dziennika wynosita 15 groszy (w kioskach ,Ruchu” 20 groszy), za$ objetosc
w granicach 4-8 stron. Autorami artykutéw byl m.in. Dorofiej Bochan. Ponad-
to na tamach dziennika publikowali swoje utwory tacy poeci, jak Pattijel Ka-
cenielson, ksiaze Lew (Leon) Lyszczyriski-Trojekurow (z majatku Rude koto
Brzescia nad Bugiem) czy pochodzacy z Piriska Wasilij Krotyszewski, a takze
Stanistaw Mackiewicz, Jewgienij Wadimow (Jurij Lisowski)'* i Gieorgij Roz-
wadowski—Sorgonin“O. Tres¢ dziennika nie odbiegata znaczaco od ,Nasze
Wriemja”. Ostatni numer ukazat sie 4 IX 1939 roku'#!. Do , Russkogo Stowa”
byly dotaczane (1934-1935) réwniez bezplatne, opatrzone licznymi zdjeciami,
jednostronicowe dodatki (pierwszy — ,Nowosti Filma”, czyli ,Nowosci Fil-
mowe”), poswiecone nowosciom filmowym, ze szczegélnym naciskiem na

133 www.mochola.org..., op. cit.; O.A. Korostelew podaje bledna informacje jakoby gazeta uka-
zywala si¢ w latach 1937-1938; ponadto podaje bledng informacje jakoby istnialo odrebne pismo
o tym samym tytule ukazujace si¢ w latach 1929-1933; zob. http://emigrantika.ru/cat2010/711-
bookiv (dostep: 06.02.2013).

134 http:/ /www.emigrantica.ru/j/2/latvia/item/segodnia-riga-1919-1940

185 AJ. Cieslikowa, O prasie rosyjskiej emigracji..., op. cit., s. 174-175.

136 http://www.emigrantica.ru/j/2/latvia/item/segodnia-riga-1919-1940 O. A. Korostelew
podaje bledna informacje, jakoby ,Siegodnia” byla dodatkiem do , Nasze Wriemja” tylko w roku
1933; zob. http:/ /emigrantika.ru/cat2010...

137 http:/ /www.mochola.org/russiaabroad /ruspldb /ruspl_k.html (dostep: 20.01.2013).

188 W. Skrunda, Rosyjska mniejszosciowa..., op. cit., s. 169.

139 T. Zienkiewicz, Poeci emigracji rosyjskiej..., op. cit., s. 273.

140 Tdem, Geografia rosyjskiego zycia..., op. cit., s. 165, 168-169; www.mochola..., op. cit.

141 Tbidem.



156 Adam Radostaw Sulawka

filmy o tematyce rosyjskiej. Tu zamieszczano reklame polskiego pisma ,Wia-
domosci Filmowe”. Ukazalo sie tylko 9 numeréw pisma; ostatni ukazal sie
3 1I 1935 roku.

Kolejnym dodatkiem (1935-1936) byt , Gotos motodiozy” (,Glos mlodzie-
zy”) — bezplatny, jednostronicowy, comiesieczny, o tematyce literackiej. Nosit
podtytul ,Niezawisimiaja Litieraturnaja Stranica Russkogo O-wa Molodio-
zy”142. Komitet redakcyjny kilkakrotnie ulegal zmianom. Pierwotnie w jego
sklad wchodzili W.M. Korotyszewski, K.A. Subbotin, A.A. Surkow, K.L. Bielec-
ki (zastapiony pézniej przez L.K. Kowalenko), by powréci¢ do sktadu komite-
tu przy numerze 12. Nastepnie catkowicie zmieniono komitet redakcyjny; w je-
go sktad wchodzili A.A. Pilinog, A.E. Strokowski, K.A. Cujmakow, Z.E. Czer-
niakowska. Na tamach pisma artykuly pisali cztonkowie Rosyjskiej Organizacji
Miodziezowej; zamieszczano tu informacje z biezacej dzialalnosci poszczegdl-
nych oddziatéw ROM (dziat Zizri ROM-a). Publikowano réwniez poezje autor-
stwa cztonkéw tej organizacji, m.in. W. Korotyszewskiego, D. Majkowa, Chri-
stiana Koztowskiego, Zoji Czerniakowskiej, Tatiany Czernilicz. Lacznie ukaza-
ly sie 23 numery, ostatni dnia 18 X 1936 roku. PéZniej ,, Gotos Motodiozy” prze-
ksztalcil sie¢ w samodzielne pismo organizagji pt. ,Gazieta ROM-a” (,,Gazeta
ROM-u")!43, Byt to miesiecznik wydawany w Warszawie w latach 1936-1937144.
Mimo iz ,Gazieta ROM-a” byla miesiecznikiem, forma przypominata gazete
codzienng. Cena wynosita 20 groszy. Pierwszy numer ukazat si¢ 15 XII 1936,
ostatni 30 IV 1937. Dziatalnos¢ pisma zawieszono juz po pieciu numerach!®. Je-
go wydawcq byl Wadim Dudarew, redaktorem naczelnym Nikotaj Riazan-
cew!46. Ponadto na tamach pisma publikowali Andriej Nieczajow, L. Wichod-
cew, Elizawieta Wachminska, Sergiusz (Siergiej) Kulakowski, Gieorgij Klin-
ger'?. Artykuty dotyczyly tematyki sportowej, literackiej. Informowano réw-
niez o inicjatywach oddzialéw ROM-u w poszczegdlnych miastach, ponadto
czlonkowie tej organizacji zamieszczali tu poezje oraz fragmenty powiesci
i opowiadan swojego autorstwa. Miesiecznik byl organem prasowym Rosyj-
skiego Towarzystwa Mlodziezowego (Russkoje Obszczestwo Molodiozy —
ROM), organizacji dzialajacej w calej Polsce, o charakterze kulturalnym, skupia-

142 T. Zienkiewicz, Rosyjskie zycie kulturalne w Pirisku 1918-1939, , Acta Polono-Ruthenica” XII,
2007, s. 12; zob. http://wydawnictwo.uwm.edu.pl/uploads/documents/czytelnia/acta/
Actal2.pdf (dostep: 19.01.2013); idem, Zawartos¢ literacka prasy rosyjskiej w Wilnie..., op. cit., s. 276.

143 Tbidem.

144 1 Ndiaye (Oblakowska-Galanciak) podaje bledng informacje, jakoby pismo ukazywalo sie
tylko w roku 1936; zob. eadem, Gorzkie gody..., op. cit., s. 68; A.R. Mochola i P. Eawryniec podaja
z kolei 1937 rok; zob. www.mochola.org/russiaabroad..., op. cit.

145 www.mochola.org...

146 Tbidem (informacja jedynie o Riazancewie jako redaktorze).

147 T.A. Ndiaye (Oblakowska-Galanciak), Gorzkie gody..., op. cit., s. 70, przypis 12.



Prasa rosyjska i rosyjskojezyczna o tematyce spoleczne;j... 157

jacej miodziez rosyjska!#®. Kilka miesiecy po upadku ,Gaziety ROM-a” na la-
mach ,, Russkoje Stowo” ukazywat si¢ kolejny 1-stronicowy dodatek mlodziezo-
wy pod tytutem ,Nowyj Put’” (,Nowa Droga”), noszacy podtytut ,Niezawisi-
maja Stranica Motodiozy”, wydawany co 2 tygodnie w latach 1937-1938!%°. Do-
datek ukazywat sie od XI 1937, jego redaktorem byt A. Pilinoga. Byl tu staly
dzial pod tytulem , Iz zizni motodiezy”, w ktérym zamieszczano biezace infor-
macje z dzialalnosci ROM. Ponadto publikowano réwniez poezje i opowiada-
nia autorstwa m.in. Zoji Czerniakowskiej, A. Pilinogi, O. Bogdanowicza, A. Go-
tosowa.

Innym rosyjskim pismem skierowanym do miodszych czytelnikéw byt
,Swierczok” (,Swierszcz”), tygodnik ukazujacy si¢ w Warszawie!® i Wilnie
w roku 1935 (podtytut ,Wilienskij Illiustrirowannyj Jezeniedielnik dlja Die-
tiej”)15!. Redaktorem byt Eugeniusz Kotlarewski, ukazato sie lgcznie 20'%2, za-
wieral réwniez tresci satyryczne!>.

Prasa rosyjskojezyczna, przeznaczona dla nie-Rosjan

Wsréd wydawanych w tym czasie w Warszawie tytuléw prasowych byty
réwniez takie, ktére — cho¢ ukazywaty sie¢ w jezyku rosyjskim — nie byty redago-
wane przez Rosjan ani przeznaczone dla nich. Nalezaty do nich pisma ,,Bor’ba”
(,Walka”) oraz ,Pachar” (,Oracz”), wydawane przez kryptokomunistyczna Nie-
zalezna Partie Chlopska (NPCh), zalozong przez czterech bylych postéw PSL
»+Wyzwolenie”: Adolfa Bona, Feliksa Holowacza, Antoniego Szapiela oraz Sylwe-
stra Wojewo6dzkiego. Przedstawiciele tej partii domagali sie radykalnej reformy
rolnej, zaprowadzenia wladzy robotniczo-chlopskiej oraz sojuszu II Rzeczypo-
spolitej z ZSRR. W przeciwieristwie do Komunistycznej Partii Polski (KPP) nie
postulowali jednak oderwania od Polski jej wschodnich wojewo6dztw!>t. Czesé
dziataczy NPCh byta pochodzenia biatoruskiego, sama partia cieszyla si¢ réw-
niez poparciem wsrdd czesci obywateli RP narodowosci biatoruskiej. To biatoru-

148 T. Zienkiewicz, Geografia rosyjskiego zycia..., op. cit., 174; Wiecej na temat tej organizacji tak-
ze w: W. Skrunda, Rosyjska ,mniejszosciowa” organizacja..., op. cit., s. 163-177.

49T, Zienkiewicz, Zawartos¢ literacka prasy rosyjskiej w Wilnie...,op. cit., s. 276.

150 1. Stanistawski, Emigracja i mniejszos¢ rosyjska w II Rzeczypospolitej. Proba charakterystyki spo-
tecznosci, ,,Sprawy Narodowosciowe — Seria Nowa” 1996, t. V, z. 2 (9), s. 47; A.R. Mochola i P. Law-
ryniec podaja jako miejsce wydawania tylko Wilno. Zob. www.mochola.org..., op. cit.

151 L. Stanistawski, A.R. Mochola i P. Eawryniec podaja rok 1934 jako date wydawania pisma;
zob. ibidem.

152 www.mochola.org..., op. cit.

153 L. Stanistawski, Emigracja i mniejszosc..., op. cit.

154 ‘Wigcej na temat NPCH w: S. Jarecka, Niezalezna Partia Chlopska, Warszawa 1961; B. Dymek,
Niezalezna Partia Chlopska 1924-1927, Warszawa 1972.



158 Adam Radostaw Sulawka

scy zwolennicy NPCh domagali si¢ pisma w jezyku biatoruskim badZ rosyj-
skim!®. Pierwszy numer ,Bor’by” ukazat sie¢ 15 VII 1926 roku w Warszawie
(podtytut ,Organ Niezawisimoj Sieljanskoj Partii pod Glawnym Rukowodstwem
Dieputata Bona”). W zamierzeniu redakcji pismo miato by¢ dwutygodnikiem!®.
Kierownikiem by} posel na Sejm z ramienia NPCh, Adolf Bon', wydawca — po-
sel Feliks Holowacz, zas redaktorem naczelnym — Helena Byliriska, bedaca z po-
chodzenia Biatorusinka!®®. Pismo robiono w drukarni ,Iskra” J. Grabski i spétka,
liczylo 8 stron i kosztowato 20 groszy. We wstepie redakgja ,Bor’by” przyznawa-
la, ze pragnie wydawac pisma w jezykach ukrairiskim, biatoruskim oraz czeskim,
jednakze z przyczyn technicznych moze wydawac pismo jedynie w jezyku rosyj-
skim, jednoczesnie dodajac, ze wiekszos¢ chtopéw ze wschodnich wojewdédztw
IT Rzeczypospolitej rozumie ten jezyk!®. Ze wzgledu na kryptokomunistyczny
charakter pismo zostato skonfiskowane przez komisarza rzadu na miasto stotecz-
ne Warszaweg, generata Felicjana Stawoja-Skladkowskiego!®’. Kontynuacjg pisma
byt ,,Pachar”, ukazat si¢ 15 VII 1926 roku. Zamieszczono w nim te czes¢ materia-
léw z ,Bor'by”, ktéra nie ulegla konfiskacie. Pierwszy numer ,Pachara” liczyt
tylko 4 strony. Funkcje redaktora i wydawcy sprawowata H. Byliriska. Kolejny
numer liczyt juz 8 stron, ale ukazat sie dopiero 15 XI; réwniez zostat skonfisko-
wany'®l. Numer 3 ukazat sie 1 XII i zawierat tylko te artykutly, ktére zaakcepto-
watla cenzura. Problemy z cenzura spowodowaly, ze na posiedzeniu KC NPCh
zdecydowano zakoriczy¢ wydawanie ,Pachara”'2. Samo NPCh zostato wkrétce
(1927) zdelegalizowane przez wiadze Polski.

Kolejnymi pismami tego typu byly pisma wydawane przez przedstawicieli
emigracji narodéw kaukaskich, zamieszkujacych terytorium dawnego Carstwa
Rosyjskiego, a nastepnie ponownie podbitych przez ZSRR. Byly to miesigczni-
ki ,Gorcy Kawkaza” (,,Gérale Kaukazu”1%®, dodatkowy tytut w jezyku francu-

155 5. Butenko, Niezalezna Partia..., op. cit., s. 151.

156 Ibidem, s. 152.

157 Adolf Bon (1890-1944), urodzony w Huszczy, dziatacz polityczny i spétdzielczy, z zawodu
nauczyciel, absolwent seminarium nauczycielskiego w Warszawie oraz krymskiego Instytutu Pe-
dagogicznego. W roku 1922 dostat sie¢ do Sejmu z listy PSL-Wyzwolenie. W roku 1924 wystapit
z klubu stajac sie¢ wspdlzalozycielem Niezaleznej Partii Chlopskiej. Nie akceptujac w pelni dzia-
tani tej partii, opuscil ja na krétko przed jej rozwiazaniem. Zginat tragicznie w czasie powstania
warszawskiego; zob. S. Jarecka, Niezalezna Partia Chlopska..., op. cit., s. 173-174; B. Dymek, Nieza-
lezna Partia..., op. cit., s. 400.

158 B. Dymek, Niezalezna Partia..., op. cit., s. 159, 398.

159 Bor'ba” 1926 nr 1, s. 1.

160 B. Dymek, Niezalezna Partia..., op. cit., s. 152; ,Pachar” 1926 nr 1, s. 1.

161 Ibidem.

162 Tbidem.

163 TP. Maj blednie przettumaczyl tytul na Gory Kaukazu; zob. idem, Dziatalnos¢ Instytutu
Wschodniego w Warszawie 1926-1939, Warszawa 2007, s. 172.



Prasa rosyjska i rosyjskojezyczna o tematyce spoleczne;j... 159

skim , Les Montagnards du Caucause”) oraz ,Siewiernyj Kawkaz” (,,Péinocny
Kaukaz”, dodatkowe tytuly w jezyku tureckim ,Simali Kafkasya”, francuskim
,Le Caucase du Nord” oraz angielskim ,Nord Caucasia”). Pierwszy byl konty-
nuacja ukazujacego sie w Pradze w latach 1927-1928 pisma , Wolnyje Gorcy”164.
Wyszlo tacznie 50 numeréw. Poczatkowo pismo ukazywatlo sie tylko w Paryzu,
a jego redaktorem by} Elmurza Bekowicz-Czerkasski'®. Od V 1930 pismo poja-
wilo sie réwniez w Warszawie, drukowane w Zakladach Graficznych Piotra
Szwede (ul. Warecka 9). Od I 1932 roku redaktorem naczelnym byl, mieszkaja-
cy woéwczas w Warszawie, Barasbi Baytugan!®. Pismo poczatkowo miato for-
me niewielkiej broszurki o objetosci 28-64 stron i kosztowalo 5 frankéw we
Frangji, a 10 poza nig (od roku 1932 tylko 3 franki). Byly tu state dziaty ,Politi-
czieskoj otdziel” (o tematyce politycznej) i ,Litieraturnoj otdiet” (gdzie zamie-
szczano poezje i opowiadania); w péZniejszym okresie takze , Ekonomiczieskij
otdziel” (dziat ekonomiczny) oraz ,Obzor miezdunarodnoj pieczati” (przeglad
wydarzen biezacych ze swiata). Od roku 1933 zwigkszyl sie format pisma, od-
tad jego objetosc liczyta 28-36, ponadto miato stalg ilustrowang okladke przed-
stawiajaca gory i szyby naftowe Kaukazu. Pojawily si¢ réwniez dodatkowe ty-
tuly w jezyku angielskim , The Mountaineers [!] of Caucasia” oraz tureckim
,Kafkasya Dadlilar”'”. Na tamach pisma zaczeto drukowaé artykuly réwniez
w jezyku tureckim, a ich autorami byli gtéwnie Barasbi Baytugan oraz Mehmet
Cekla (Mahomet Czukua)'®®. Na ostatniej stronie znajdowala si¢ mapa przed-
stawiajaca region Kaukazu. Ostatni numer pisma byl datowany na IV 1934. Je-
go kontynuacja byt ,Siewierny Kawkaz”, ktéry zaczat ukazywac sie od V 1934.
Redaktorem réwniez byl Barasbi Baytugan'®’, a za druk odpowiadaly te same
Zaklady Graficzne Piotra Szwede. Pismo ukazywalo si¢ w Paryzu i Warsza-
wie, miato ilustrowang okladke, objetos¢ wahata sie w pomiedzy 28 a 48 stro-
nami, pojedynczy numer kosztowat 3 franki. Artykuly byty drukowane w je-
zyku rosyjskim i tureckim. Pismo bylo organem Narodowej Partii Gérali Kau-
kazu, ukazaly sie lacznie 62 numery!’Y; propagowato idee prometeizmu!”!.
Autorami artykuléw byli m.in. Osetyniec Balo Bilatti!”?, Elmas Yildirim, Ali

164 http:/ /www.emigrantica.ru..., op. cit.

165 http:/ /www.emigrantica.ru/j/3/poland/item/gortsy-kavkaza-parizh-varshava-19281934
(dostep: 20.01.2013).

166 Wiecej na temat tej postaci w: LP. Maj, Dziatalnos¢ Instytutu..., op. cit., s. 172.

167 http:/ /www.emigrantica.ru/j/3/poland /item/gortsy...

168 Wiecej na temat tej postaci w: 1. P. Maj, Dziatalnos¢ Instytutu..., op. cit., s. 176.

169 1.P. Maj, Dzialalnos¢ Instytutu..., op. cit., s. 172.

170 Por. http://www.emigrantica.ru/j/3/poland/item/severnyi-kavkaz-varshava-parizh-
1934-1939 (dostep: 20.02.2013).

171 LP. Maj, Dziatalnos¢ Instytutu..., op. cit., s. 76.

172 Tbidem, s. 174.

°N



160 Adam Radostaw Sulawka

Sultan, Uli Yisse, M.E. Rasul-Zade!”3. Ostatni numer pisma by} datowany na
IV 1939 roku.

Oprécz wymienionych wczesniej tytuléw emigranci kaukascy przez kroét-
ki czas redagowali w Warszawie miesiecznik ,Znamja Naroda”, dodatkowy
tytul w jezyku tureckim ,Millet Bayradi” (,,Sztandar Narodowy”). Ukazaly
sie tylko 3 numery (od V do VII 1935). Redaktorem pisma byt Kabardyniec
Zanbek Chawzoko!”4, za druk odpowiadata Ttocznia Piotra Szwede. Cho¢ sie-
dziba redakcji miescita si¢ w Warszawie, pismo ukazywato sie we Frangji; ko-
sztowato 3 franki, objetos¢ zas wynosita 28 stron. Miesiecznik, podobnie jak
wczesniej wymienione tytuly, propagowat ruch prometejski. Na tamach pi-
sma zamieszczano artykuly w jezyku rosyjskim i tureckim. Dotyczyty one te-
matyki Péinocnego Kaukazu, historii i kultury zamieszkujacych go narodéw
oraz biezacych wydarzen politycznych z tego regionu. Publikowano réwniez
teksty tradycyjnych piesni oraz opowiadania z tej czesci Swiata. W ,,Znamja
Naroda” publikowali ci sami autorzy, co w ,Gorcy Kawkaza” i ,Siewiernyj
Kawkaz”. Za zamieszczone artykuly autorzy nie otrzymywali honorariéw,
o czym informowata redakcja na tylnej stronie okladki w jezykach rosyjskim
oraz tureckim.

Inne tytuly rosyjskie

Oprécz wymienionych wczesniej pism w przedwojennej Warszawie wyda-
wano réwniez dwa tytuly, o ktérych brak blizszych informacji: byly to ,Bor’ba
za Rossiju” (,,Walka o Rosje”) i ,Rus” (,Rus”). Pierwszy ukazywat sie w latach
20. XX wieku, drugi — w roku 1929175,

* % F

Przeprowadzona przez autora kwerenda zdecydowanie potwierdza prymat
Warszawy jako osrodka wydawniczego prasy rosyjskiej i rosyjskojezycznej
w II Rzeczypospolitej, o czym wspominali poprzedni badacze!”®. Potwierdza
réwniez zauwazony przez Andrzeja Paczkowskiego fakt, Ze rozproszenie poli-
tyczne rosyjskiej emigracji wigzalo si¢ z rozproszeniem wydawniczym,
a pierwszym znaczniejszym rosyjskim wydawnictwem prasowym w éwczesnej

173 Wigcej na temat tej postaci, ibidem, s. 200.

174 Publikowat on réwniez na lamach prometejskiego kwartalnika ,Wschéd” oraz byt sekre-
tarzem Komisji Jezykéw Péinocnego Kaukazu; ibidem, s. 46, 63, 126-129.

175 www.mochola.org...; http://emigrantika.ru/cat2010/700-bookiv oraz http://emigrantika.
ru/cat2010/717-bookiv (dostep: 06.02.2013); http://emigrantica.ru/ ..., op. cit.

176 Zob. AJ. Cieslikowa, O prasie rosyjskiej emigracji..., op. cit., s. 175; W. Stanistawski, Biali Ros-
janie w II Rzeczypospolitej, op. cit., s. 286;



Prasa rosyjska i rosyjskojezyczna o tematyce spoleczne;j... 161

Polsce bylo dopiero wydawnictwo braci Kotlarewskich!””. Nalezy jednak
stwierdzi¢, ze owe rozproszenie dotyczylo jedynie prasy o tematyce politycz-
no-spotecznej, gdyz periodyki prasowe w jezyku rosyjskim byly skoncentrowa-
ne w rekach wigkszych wydawnictw (np. prasa prawostawna byta wydawana
przez Warszawska Metropolie Prawostawna, za$ prasa baptystyczna — przez
Wydawnictwo ,Kompas”)'78. Wydawnictwa polityczno-spoteczne cechuje przy
tym jeszcze wigksza efemeryczno$é niz wspomniane wczesniej wydawnictwa
religijne!”?. Az 48 (80%) sposréd opisanych w niniejszej pracy tytuléw stanowia
efemerydy oraz jednodniéwki, natomiast dlugowiecznymi bylo jedynie
8 (12,5%) sposréd wspomnianych tytuléw prasowych. Brak informacji o nakta-
dach nie pozwala na dokladniejsze ustalenie zasiegu wspomnianych tytuléw,
jednak efemeryczno$¢ znacznej czesci sposréd nich pozwala stwierdzié, ze naj-
czesciej nie byl on zbyt wielki. Liczba opisanych tytutéw pozwala stwierdzi¢
duza aktywnos¢ wydawnicza wsréd warszawskich Rosjan, zaréwno ,.emigran-
tow”, jak i ,mniejszosciowcéw”, nawet po uwzglednieniu faktu, ze czesé wspo-
mnianych tytutéw byla wydawana réwniez w innych miejscach niz Warszawa
(dotyczy to zwlaszcza , mniejszosciowych” dziennikéw). Réwniez czes¢ tytu-
16w prasowych w pierwszych latach istnienia II Rzeczypospolitej byta wyda-
wana nie przez warszawskich Rosjan, lecz przez polska Straz Kresowa badz
przez Ambasade Rosji Sowieckiej, a niektdre rosyjskojezyczne tytuty prasowe
wydawane w Warszawie nie byly adresowane do Rosjan, lecz do innych grup
narodowych w Polsce (jak np. emigrantéw kaukaskich czy Bialorusinéw).

Ustalenie dalszych informacji na temat spotecznosci rosyjskiej, zamieszkuja-
cej przedwojenng Warszawe i Polske oraz jej dziatalnosci wydawniczej bedzie
jednak wymagato dalszych badan w przysztosci.

Abstract: Russian and russian-speaking language press about social, cultural and politi-
cal issues published in Warsaw (years 1918-1939)

Although Russian society in pre-war Warsaw wasn’t numerous, it was very active in pu-
blishing press. In this period of time in capital city of Poland was produced totally 60 perio-
dics about social issues in Russian language. First Russian language press titles was produ-
ced soon after resurrection of Polish state. In this time period Warsaw was quite significant
center of Russian emigration who fled from Civil War in Russia. Polish nationalist organiza-

177 A. Paczkowski, Prasa polska w latach 1918-1939, Warszawa 1980, s. 361.

178 Zob. A.R. Sulawka, Rosyjska i rosyjskojezyczna prasa religijna, op. cit., s. 60-77.

179" Autor (za A. Notkowskim, Polska prasa prowincjonalna Drugiej Rzeczypospolitej (1918-1939),
LodZz-Warszawa 1982, s. 88 ) uznaje za efemerydy wydawnictwa ukazujace sie krécej niz rok, zas
za dlugowieczne tytuly ukazujace sie przez 5 lat i dluzej. Zob. AR. Sulawka, ibidem, s. 85, przy-
pis 157.



162 Adam Radostaw Sulawka

tion Borderland Guard (Polish Straz Kresowa), tried to get an influence on this emigration
and published for them pro-polish journals in Russian language (for example , Varshavskoe
Slovo” or ,Ogonek”)but they wasn’t long-living. Much Belter known was Press organ of
Russian Commitee, journal ,,Svoboda” (1920-1921, later produced under title ,,Za Svobodu”
in years 1921-1932). This journal in his first years was tribune of adherents of , third Russia”
conception, which was supposed to be democratic, in opposite to tsarist’s or bolshevik’s Russia.
Best known collaborators of this journal was Dmitrii Filosofov, Dmitrii Merezhkovskiy with
his wife Zinaida Gippius or Boris Savinkov. After Treaty of Riga most members of Russian
emigration moved out from Poland to West, some part however was still settled in Poland
and continuing press activity. At the beginning of 20. soviet embassy in Warsaw hale tried
to get an impact on them by financing in short time journals , Varshavskii Golos” and later
,,Varshavskiie Otkliki”. Later in russian community in Poland has appeared another option
called , minorists”, who accepted Post-Versal order in Europe in opposite to ,emigrants”,
and their priorities was fight for political and cultural laws of Russians in Poland. Best
known journals of this option was ,,Utro”, ,,Nashe Vriemia” or , Russkoe Slovo”. Except this
in pre-war Warsaw were produced some periodics in Russian language, however wasn’t
adressed to ethnic Russians. For example it was prometeic journals of Caucasian emigrants
in Poland (,,Gortsi Kavkaza”, ,Sieviernii Kavkaz”, ,Znamia Naroda”) or produced by crypto-
communist Independent Peasant Party for Ukrainian and Belorussian minority in east
Poland magazine , Bor’ba”, later recasted to ,Pakhar”.

Adam Radostaw Sulawka jest absolwentem Instytut Historycznego Uniwersytetu War-
szawskiego. Jego zainteresowania badawcze skupiajg si¢ wokoét historii stosunkéw narodo-
wosciowych i religijnych w Europie Srodkowo-Wschodniej w XIX i XX wieku.



