
Jurij Łuczyński

System medialny w armenii : historia
i współczesność
Rocznik Prasoznawczy 5, 37-52

2011



Jurij Łuczyński

System medialny w armenii. Historia 
i współczesność

STRESZCZENIE

Autor przedstawia historyczne uwarunkowania powstania prasy ormiańskiej. 
Prezentuje ośrodki jej kształtowania. Charakteryzuje powstanie poszczegól-
nych typów prasy, jak i instytucji z nią związanych. Wskazuje na związki prasy 
z kształtowaniem się zarówno tożsamości narodowej, jak i państwowości Arme-
nii. Dokonana jest analiza najważniejszych tytułów w historii prasy Armenii. 
Autor przedstawia historię systemu medialnego tego kraju w okresie Związku 
Radzieckiego, jak i czasach najnowszych po powstaniu niezależnego państwa. 

SŁOWA KLUCZOWE: prasa, Kaukaz, Armenia, Rosja, system medialny, radio, 

telewizja, czasopismo, prawo medialne

Jedną z  osobliwości wczesnego etapu rozwoju dziennikarstwa ormiańskiego 

jest brak jednego centrum kulturalnego. Dlatego jako jednoczące centra występowały 

nie tylko różne miasta, ale też różne kraje. Głównymi centrami wydawniczymi prasy 

ormiańskiej w XIX i na początku XX wieku były Konstantynopol (Turcja) i Tyflis1 (Ro-

sja). Do 1920 roku ukazało się więc w Konstantynopolu ponad 350, a w Tyflisie ponad 

180 tytułów wydawnictw periodycznych2.

Pierwsze pismo ormiańskie ukazało się w październiku 1794 roku w indyjskim 

mieście Madras. Redaktorem wydawniczym czasopisma „Azdarar” („Wiadomości”) 

był pochodzący z perskiego Szirazu mnich Shmavonian Harutyun3, znawca języka per-

skiego i arabskiego, literatury i filozofii. W roku 1784 osiedlił się on w Madrasie, gdzie 

zdobywszy doświadczenie w odlewaniu czcionek typograficznych, w roku 1789 założył 

drugą w tym mieście drukarnię ormiańską, a w 1794 roku postanowił w duchu późnego 

Oświecenia wydawać czasopismo w języku ormiańskim na wzór angielskich wydaw-

nictw periodycznych.

1	  Oficjalna nazwa miasta Tbilisi w latach 1845-1936 (przyp. tłum.)
2	  Ерканян В.С. Армянская культура в 1800-1917 гг. Ереван, 1985. C. 64.
3	  Harutyun Shmavonian jest uznawany za „ojca dziennikarstwa ormiańskiego” – w roku 2004 
w Erewaniu wystawiono mu pomnik, a dzień 16 października (w październiku ukazał się pierwszy 
numer „Azdarara”, w tym samym 2004 roku został ogłoszony Dniem Pracownika Prasy Armenii.



38 ROCZNIK PRASOZNAWCZY                                                                   Rozprawy i artykuły

Czasopismo miało ciągłą numerację i było wydawane w grabarze (języku staro-

ormiańskim, który prawie do początku XIX wieku był wykorzystywany jako język lite-

racki i do dziś jest używany jako język liturgiczny w cerkwi ormiańskiej). Sytuacja ma-

terialna „Azdarara”, mimo ograniczonej liczby czytelników, była niezła, gdyż uzyskał 

on wsparcie materialne ze strony bogatych Ormian mieszkających w Indiach. W swo-

im czasopiśmie Shmavonian Harutyun publikował wiadomości handlowe, ekonomicz-

ne i polityczne, publicystykę, dzieła literackie, tłumaczenia oraz prace historyczne. Na 

przykład w latach 1794-1795 zamieścił na łamach „Azdarara” znamienitą pracę Akopa 

Simoniana „Biografia Hajdara Ali-Chana”, która do dziś stanowi wartościową pozycję 

historyczną. „Pracę Simoniana Harutyun wydał po to, żeby zapoznać swoich czytelni-

ków z życiem jednego z wielkich ludzi Indii, z historią kraju i walką, jaką prowadzili 

Europejczycy o zabór Indii, z  tym heroicznym sprzeciwem, jaki przejawiali Hindusi 

wobec kolonizatorów”4.

Drukowano też korespondencję z Rosji, w tym dekret Katarzyny II o utworze-

niu dla Ormian miasta Grigoriopola. Ormianie pamiętali też o dyplomie imperatoro-

wej z 30 lipca 1768 roku, w którym uroczyście ogłaszała:

Zgodnie z  testamentem naszych przodków obiecujemy otoczyć naszą carską miłością i  życzli-

wością również czcigodnego patriarchę Symeona, jak przyszłych następców tronu patriarszego, a także 

juzbaszy, władców i cały naród ormiański5.

Dlatego redaktor wzywał rodaków do powracania do ojczyzny, perspektywę 

wyzwolenia której wiązał z Rosją. W sumie w okresie 1794-1796 wyszło 18 numerów 

czasopisma, a w bibliotekach zachowały się trzy komplety „Azdarara”, stanowiące dużą 

wartość dla historii czasopiśmiennictwa ormiańskiego.

Drugim ormiańskim wydawnictwem periodycznym był rocznik „Taregrutiun” 

(„Dziejopis”), który był wydawany w  latach 1800-1802 przez Wenecką Kongrega-

cję Mechitarystów pod redakcją znanego historyka ormiańskiego i  geografa Gukasa 

(Luki) Inczianinia. W 1803 roku zamiast tego rocznika zaczęto wydawać inny – „Ega-

nak Biuzandian” („Wiadomości Bizantyjskie”), ukazujący się do roku 1820. W latach 

1812-1816 w Wenecji ukazywał się dwutygodnik „Ditak Biuzandian” („Obserwator Bi-

zantyjski”).

Osobliwością weneckich czasopism ormiańskich stał się fakt, że wszystkie te 

wydawnictwa odpowiadały polityce kulturalno-oświatowej zakonu mechitarystów 

4	  Абрамян Р.А. Армянские источники XVIII века об Индии. Ереван, 1968. C. 88.
5	  Собрание актов, относящихся к обозрению истории армянского народа. М., 1833. Ч .I. 
C. 175.



39Jurij Łuczyński System medialny w Armenii. Historia i współczesność

i były drukowane w języku aszharabar (dosłownie „słowo świeckie”) – potocznym ję-

zyku ormiańskim.

Mówiąc o działalności wydawniczej bractwa mechitarystów, nie można nie wspo-

mnieć o najznamienitszym w historii czasopiśmiennictwa ormiańskiego piśmie „Bazmawep” 

– jedynym ormiańskim wydawnictwie periodycznym, wychodzącym do czasów obecnych.

Początkowo „Bazmawep” był dwutygodnikiem. Od maja 1843 roku ukazywał 

się w  Wenecji pod redakcją Gabriela Ajwazowskiego, arcybiskupa i  historyka, star-

szego brata największego rosyjskiego marynisty Iwana Ajwazowskiego. Po wyjeździe 

Gabriela Ajwazowskiego do Paryża w 1848 roku6, „Bazmawepem” zaczął kierować inny 

wielki uczony, etnolog i poeta – Gewond Aliszan, będący redaktorem tego wydawnic-

twa od 1849 do 1852 roku.

„Bazmawep” odegrał znaczącą rolę w rozwoju aszharabaru, omawiając przede 

wszystkim ormiańską literaturę i historię, zamieszczając badania znanych ormiano-

znawców, publikując teksty literackie, jak również przekłady dzieł francuskich, angiel-

skich i  rosyjskich pisarzy, wiadomości o  życiu gospodarczym, politycznym i  nauko-

wym krajów europejskich. 

Jednak reakcja na to wydawnictwo nie wszędzie była pozytywna. Na przykład 

ormiański publicysta Michał Nałbandian, przebywający w połowie lat 50. XIX wieku 

w Moskwie, stwierdził:

Obserwowaliśmy czasopismo „Bazmawep” od początku jego istnienia do ostatnich dni i  zro-

zumieliśmy, że to czasopismo jest tylko środkiem zdobywania dochodu, przedmiotem handlu, bowiem, 

wydrukowawszy parę stron pieśni narodowych i  wierszy pogrzebowych, pojawiających się częściej niż 

cokolwiek innego, nie ma ono czym się usprawiedliwić przed świętym sądem krytyki; funkcjonowanie 

tego czasopisma odbywa się kosztem „Sztemaran pitani gitelac”, niegdyś wydawanego w Smyrnie, o czym 

może się przekonać każdy i upewnić się co do prawdziwości naszych słów, nie mówiąc już o nieprawidło-

wej strukturze języka, którą nieco w ostatnim czasie uporządkowano7. 

 W pierwszej połowie dziewiętnastego stulecia Indie nadal utrzymywały swoje 

znaczenie w rozwoju czasopiśmiennictwa ormiańskiego, którego centrum znajdowało 

się w Kalkucie, gdzie mieszkała duża wspólnota ormiańska. Właśnie tam w latach 1821-

1823 wybitny działacz społeczny i literacki Martiros Mkrtczanc wydawał czasopismo 

6	  W Paryżu Gabriel Ajwazowski otrzymał stanowisko dyrektora kolegium ormiańskiego 
Samuila Moorata, a poźniej w roku 1855 wydawał w języku francuskim i ormiańskim czasopismo 
„Masiac Ahawni” („Gołąb Masisu”), które było kontynuowane w latach 1859-1865 w języku ormiań-
skim i rosyjskim w Teodozji. 
7	  Налбандян М. Слово об армянской письменности // Налбандян М. Сочинения: В 2 т. 
Ереван, 1968. Т. 1. C. 188.



40 ROCZNIK PRASOZNAWCZY                                                                   Rozprawy i artykuły

„Sztemaran” („Spichlerz”), które odegrało znaczną rolę w rozpowszechnianiu przekła-

dów z literatury światowej. Innymi znanymi ormiańskimi wydawnictwami periodycz-

nymi były tygodniki „Azgaser” („Patriota”, 1845-1848) i „Azgaser Araratian” („Patriota 

Araracki”, 1848-1852), wydawane w Kalkucie w  języku grabarskim. Ich redaktorem 

był poeta i satyryk Mesrop Tagiadian, który, jak twierdzą źródła, wywiózł z Madrasu 

archiwum główne pierwszego ormiańskiego czasopisma „Azdarar”8. Tagidian był mi-

łośnikiem grabaru, co nie mogło się nie odbić na specyfice jego czasopism, w których 

drukowano artykuły o charakterze patriotycznym i oświatowym, wiadomości o kultu-

rze ormiańskiej, różnego rodzaju informacje. W latach 40. XIX wieku zaktywizowała 

się działalność w celu stworzenia systemu ormiańskiej prasy periodycznej w Imperium 

Osmańskim, której centrami zostały Konstantynopol i Smyrna. W Konstantynopolu 

od 1832 do 1850 roku z przerwami wydawano pod zmieniającą się nazwą gazetę urzę-

dową „Lro gir meci terutian osmanian” („Gazeta Wielkiego Państwa Osmańskiego”). 

W Smyrnie (Izmirze) w latach 1839-1854 wychodziło czasopismo „Sztemaran Pitani 

Gitelac” („Skład wiedzy użytecznej”), a w latach 1840-1887 tygodnik „Aszraujs Awara-

tian” („Świt Araratu” lub „Zorza Araratu”).

Na łamach „Aszraujs Araratian”, wydawanej w aszharabarze, drukowano ma-

teriały o życiu politycznym i gospodarczym różnych krajów, o Armenii i jej kulturze. 

Wydawnictwo to było rozpowszechniane nie tylko w Armenii Zachodniej, ale i wśród 

Ormian kaukaskich, będąc w  ten sposób szerzycielem określonych strategii medial-

nych Imperium Osmańskiego w walce o wpływy ideologiczne na Kaukazie. Również 

w Konstantynopolu w 1852 roku Karapet Jutużan powołał liberalną gazetę „Masis”, 

która wielokrotnie zmieniała redaktorów i przetrwała do roku 1908. Tamże od 1871 

roku wydawano gazetę „Awerelan Mamuł” („Prasa Wschodnia”), której redaktorem 

był wybitny zachodnioormiański publicysta i  działacz społeczny Mateos Mamurian. 

W Rosji pierwsze ormiańskie wydawnictwo periodyczne jest związane z nazwiskiem 

Josifa Antonowicza von Weiskgopfena, wykładowcy języka niemieckiego w astrachań-

skim gimnazjum męskim. W październiku 1812 roku otworzył on własną drukarnię, 

a w styczniu 1813 roku otrzymał zezwolenie na wydanie pierwszej w Astrachaniu pry-

watnej gazety cotygodniowej pod tytułem „Wiadomości Wschodnie”. W 1815 roku przy 

wsparciu nadzorcy jezuickiej ormiańsko-katolickiej uczelni K. Szewardiana otrzyma-

no zezwolenie na wydawanie ormiańskiej wersji tej gazety – „Arewelian Canucmunk”, 

która ukazywała się w grabarze w pierwszej połowie 1816 roku. 

Drugie czasopismo ormiańskie pojawiło się w  Tyflisie dzięki staraniom gra-

fa Woroncowa. Była to ormiańska wersja gazety urzędowej „Kaukaz”, ukazująca się 

w latach 1846-1847 pod tytułem „Kowkaz” w grabarze pod redakcją Akopa Kareniana. 

8	  Абрамян Р.А. Армянские источники XVIII века об Индии. Ереван, 1968. C. 88.



41Jurij Łuczyński System medialny w Armenii. Historia i współczesność

W tym okresie Wschodnia Armenia weszła w skład Imperium Rosyjskiego na mocy 

traktatu turkmeńskiego z 1828 roku jako Chaństwo Erewańskie i Chaństwo Nachicze-

wańskie, które w tym czasie otrzymały nazwę Obwodu Ormiańskiego. W roku 1850 po 

przyłączeniu Powiatu Aleksandropolskiego utworzono Gubernię Erewańską. W latach 

1850-1851 w Tyflisie pod redakcją duchownego Gabriela Patkaniana, którego współ-

cześni nazywali „słońcem moralności”, wydawano cotygodniową „polityczną, handlo-

wą i literacką” gazetę w aszharabarze „Ararat” – pierwszą na Zakaukaziu. 

Znaczącym zjawiskiem w  czasopiśmiennictwie ormiańskim w  Rosji było też 

pismo „Jusisapajl” („Blask Północny”, 1858-1864), wydawane w aszharabarze w Mo-

skwie według następującego programu:

„1. Artykuły na temat rolnictwa ogólnego, gdzie znajdzie się geografia i statysty-

ka Rosji z dużą dokładnością, opis ziem, charakterystyka ich przyrodniczej fizjonomii 

i wynikające z tego skutki dla kultury ludowej. Wiadomości o odkryciach geograficz-

nych i ciekawe fragmenty opisów podróży do pięciu części świata.

2. Artykuły na temat historii powszechnej, gdzie znajdzie się historia Państwa 

Rosyjskiego z najmniejszymi szczegółami. W tej części będą również omawiane osobli-

we wydarzenia w historii ludzkości, charakterystyki biograficzne znamienitych osobo-

wości historycznych, szczególnie bohaterów rodzimej historii, miłośników rosyjskiej 

sławy i rosyjskiej reputacji.

3. Artykuły w części przyrodoznawczej o największej dokładności i popularno-

ści, dalej w tym dziale będą opisy pożytecznych dla życia wynalazków i odkryć w dzie-

dzinie sztuki i przyrody.

4. Artykuły moralno-estetyczne i literackie. Tu wejdą najlepsze myśli i najlep-

sze odczucia w pięknych formach, tak poetyckich, jak i prozaicznych; wybrane frag-

menty ze staroormiańskiej, rosyjskiej i  europejskiej literatury. Tutaj zamieszczane 

będą analizy krytyczne nowych książek, wydanych zarówno w  starym, jak i  nowym 

języku, z uniknięciem wszelkich polemik, z uczciwą oceną każdego wysiłku w sferze 

naukowej”.

Historia „Jusipapajla” była następująca. Jeszcze w roku 1854 Stepanos Naza-

rianc9 zwrócił się do Ministerstwa Oświaty Narodowej z prośbą o pozwolenie na wyda-

wanie ormiańskiego czasopisma pod tytułem „Ruś”, otrzymał jednak odmowę. W roku 

1856 ponownie zwrócił się z  prośbą, jednak już na wydawanie czasopisma „Jusisa-

pajla” i w roku 1857 otrzymał zgodę, która była podpisana osobiście przez imperatora 

Aleksandra II. 

9	  Stiepanos Nazarianc – wybitny filolog i znawca Wschodu, sześć lat kierował katedrą Arme-
nistyki Kazańskiego Uniwersytetu. W omawianym okresie zajmował stanowisko profesora filologii 
persko-arabskiej przy Instytucie Łazarewskim w Moskwie.



42 ROCZNIK PRASOZNAWCZY                                                                   Rozprawy i artykuły

17 marca 1858 ukazał się więc pierwszy numer „Jusisapajla”, który określał się 

jako „czasopismo ogólnej edukacji narodowej i  wychowania”. Redakcja czasopisma 

znajdowała się w budynku Instytutu Łazarewskiego. Na stronie tytułowej z podpisem 

Nazarianca był zamieszczony epigraf:

„Od dziś żadnych zmyślnych kapłanów egipskich, którzy chcieliby zostać jedy-

nymi strażnikami nauki! Od dziś żadnych murów chińskich, które by zamykały dostęp 

światłych idei do narodu! Od dziś niech będzie prawda i światłość! Niech nastąpi wy-

zwolenie od babilońskiej plagi ciemności!”

Charakteryzując redaktora naczelnego, Mikael Nalbandian, aktywny współpra-

cownik tego czasopisma, pisał:

„Uczony redaktor – pierwszy Ormianin w Rosji, który zgłębiając poznanie wie-

kowych doświadczeń historii w dziedzinie kształtowania się literatur narodowych no-

wej Europy, zrozumiał konieczność zdjęcia z Ormian długo nad nimi ciążących oków 

średniowiecznego myślenia i w duchu współczesnych kwestii życiowych swojego na-

rodu proklamował prawa żywego słowa gajkańskiego (aszharabar), jako prawdziwego 

organu myśli i uczuć Ormianina, jako jednego z podstawowych warunków postępu na 

drodze oświaty i nauki”10. W dziewiątym numerze tego pisma w 1859 roku wydrukowa-

no jeden z najbardziej znanych wierszy Nalbandiana – „Wolność”.

„Zebrawszy wokół siebie najwybitniejszych działaczy ormiańskich, czasopismo 

„Jusisapajl” wykonało olbrzymią pracę ideowo-oświatową, bezwzględnie walczyło ze 

światopoglądem klerykalno-feudalnym w imię postępu, dało podstawy dla literackiego 

opracowania aszharabaru, stworzyło potrzebę powstania nowej szkoły, szeroko propa-

gowało najlepsze dzieła ormiańskiej, rosyjskiej i europejskiej literatury. Tradycje stwo-

rzone przez to czasopismo znalazły szeroki oddźwięk w ormiańskim życiu społeczno-

-politycznym”11.

Sojusznikiem „Jusisapajla” w  walce o  używanie aszharabaru i  rozpowszech-

nianie czołowych idei społecznych była gazeta „Megu” („Pszczoła”), założona w 1856 

roku w Konstantynopolu przez Arutiuna Swiaczana, towarzysza broni Nalbandiana, 

z  którym zorganizował ormiańską grupę rewolucyjno-demokratyczną w  Konstanty-

nopolu. W roku 1871 Swiaczana na stanowisku redaktora naczelnego zastąpił znany 

komediopisarz i publicysta Akop Paronian, który nadał czasopismu „Megu” satyryczny 

kierunek i odegrał znaczącą rolę w tworzeniu gatunku ormiańskiej satyry politycznej.

Wśród stałych i głównych oponentów czasopisma „Jusisapajl” znalazł się kon-

serwatywny tyfliski „polityczny, filologiczny i  komercyjny” tygodnik „Megu Ajasta-

10	  Налбандян М. О новом журнале на армянском языке // Налбандян М. Сочинения: В 2 т. 
Ереван, 1968. Т. 1. C. 206.
11	  Ерканян В.С. Армянская культура в 1800-1917 гг. Ереван, 1985. C. 65.



43Jurij Łuczyński System medialny w Armenii. Historia i współczesność

ni” („Pszczoła Armenii”, 1858-1886), wychodzący w  latach 1858-1862 pod redakcją 

Stepanosa Mandiniana, jak również moskiewskie czasopismo „Czrakach” („Zbiór”, 

1859-1862) pod redakcją Msera Mseriana. W numerze 16 „Megu Ajastani” z 1858 roku 

Mandianian wystąpił z ostrymi zarzutami przeciwko „Jusisapajl”, obwiniając go i jego 

pracowników o oszczerstwa przeciw narodowi ormiańskiemu oraz lekceważenie języ-

ka staroormiańskiego, który, według autora, należał nie do rodziny języków indoeuro-

pejskich, a był językiem samego Adama.

Odpowiedź „Jusisapajla” nastąpiła niezwłocznie:

Jak mogą niektórzy ludzie przyjmować na tyle blisko serca wszelkie pustosłowie i nadawać zna-

czenie szaleńczej gadaninie „Megu Ajastani”? Nie wolno zapominać powiedzenia Lazara Parpeci „świni 

odpowiada kąpiel w brudach”. Takim ciemnym i upartym synom ciemności odpowiada więc taka gazeta12. 

Odrzucono też zarzuty o braku patriotyzmu i sformułowano zadania prasy or-

miańskiej w zakresie prawdziwej oświaty narodu:

Winni są ci kłamliwi patrioci, którzy zaprzęgli pechową biedaczkę „Megu Ajastani” do wozu i, 

usadziwszy się sami, zmuszają ją do występowania na arenie oświaty ormiańskiej krokiem o wiele bardziej 

poważnym, niż leży w jej naturze. Ci pseudopatrioci zniesławiają imię narodu przed każdym Europejczy-

kiem, ponieważ człowiek, nieprzyznający się do swoich wad, nie ma również poczucia własnej godności. 

Niektórzy Ormianie dążą mimo wszystko, żeby panowała skrytość i kłamstwo, jednak na każdym rozum-

nym i praworządnym Ormianinie ciąży obowiązek piętnowania i demaskowania ustnie i pisemnie wad 

narodu, demaskowania ich tak, żeby naród, widząc ten brud, poczuł odrazę i obrzydzenie i zatroszczył się 

o obmycie i oczyszczenie się, żeby pokazać się w godnej postaci, z czystą twarzą przyłączyć się do skarbów 

cywilizacji europejskiej13.

Polemikę „Jusisapajla” z „Megu Ajastani” kontynuowała gazeta „Mszak” („Pra-

cownik”, 1872-1921), ukazująca się w Tyflisie pod redakcją znanego publicysty Grigora 

Arcuni do 1892 roku. Obok sporu na temat zadań oświaty ormiańskiej14, Arcuni ostro 

postawił tak zwaną „kwestię ormiańską”, wzywając zachodnich Ormian do podjęcia 

12	  Налбандян М. Дневник // Налбандян М. Сочинения: В 2 т. Ереван, 1968. Т. 1. C. 289.
13	  Налбандян М. Дневник // Налбандян М. Сочинения: В 2 т. Ереван, 1968. Т. 1. C. 293.
14	  Do roku 1875 na Zakaukaziu istniało 213 szkół ormiańskich, w których uczyło się około 
9600 dzieci, jednak większość z nich była zaplanowana jedynie na kilka klas, będąc szkołami podsta-
wowymi lub parafialnymi. Stworzono kilka pierwszorzędnych w swoim czasie uczelni, jak na przykład 
otworzony w 1815 roku w Moskwie Łazarewski Instytut Języków Wschodnich, w którym studiowało 
wielu Ormian, którzy odegrali później znaczącą rolę w rozwoju kultury ormiańskiej, czy też utworzone 
w 1824 roku w Tyflisie seminarium Nersisian, które przetrwało około stu lat i dało kulturze ormiań-
skiej wielu wybitnych dziennikarzy, publicystów, pisarzy i poetów. 



44 ROCZNIK PRASOZNAWCZY                                                                   Rozprawy i artykuły

na wzór narodów bałkańskich powstania zbrojnego przeciwko sułtanowi, uważając, że 

tylko Rosja może okazać prawdziwe wsparcie w tej walce.

Uważa się, że gazeta „Mszak” znacznie podniosła „kulturę prasową, wzniosła 

publicystykę ormiańską na nowy poziom i zdobyła szeroką popularność”15. Dowodem 

tego jest fakt, że jej nakład osiągał 1200-1500 egzemplarzy, co dla pisma ormiańskiego 

było w tym czasie jednym z lepszych wskaźników. Zazwyczaj nakłady najpopularniej-

szych czasopism wahały się w granicach 300 egzemplarzy, a gazet w granicach 500-

700 egzemplarzy.

Zresztą „Mszak” znalazł jeszcze jednego oponenta – konserwatywną gazetę 

„Por Dar” („Nowy Wiek”, 1884-1906), wychodzącą do 1903 roku pod redakcją zna-

nego prawnika i publicysty Spandara Spandariana. Z czasopism literackich, ukazu-

jących się w Tyflisie, warto zauważyć „polityczne, filologiczne i statystyczne” czasopi-

smo M. Agabekana „Krun Ajoc Aszcharin” („Żuraw Kraju Ormian”, Tyflis 1860-1863) 

i jedno z najlepszych ormiańskich czasopism literacko-politycznych „Murcz” („Młot”, 

1889-1907) pod redakcją Awetika Araschaniana.

Pierwszym organem czasopiśmiennictwa ormiańskiego na terytorium Arme-

nii Wschodniej stało się pismo urzędowe miasta Eczmiadzyn16 „Ararat” (1868-1919), 

które, obok publikowania literatury teologicznej, poświęcało wiele miejsca badaniom 

historycznym, literaturze, folklorowi, pedagogice. Nakład tego czasopisma wynosił 

2000 egzemplarzy. W samej Rosji centrum ormiańskiego druku do końca dziewięt-

nastego stulecia pozostawał Tyflis, gdzie szczególną rolę odegrała drukarnia semina-

rium duchownego, działająca od 1823 do 1860 roku. Obok książek drukowano w niej 

wspomniane już „Kowkaz” i „Megu Ajastani”. Pod koniec wieku szczególną rolę zaczęły 

odgrywać duże wydawnictwa – w  1880 roku została założona „Tyfliska Organizacja 

Wydawania Książek Ormiańskich”, a niedługo później „Zakaukaska Ormiańska Orga-

nizacja Wydawnicza”. W Erewaniu pierwsza drukarnia Zakarego Geworkiana powsta-

ła dopiero w 1875 roku. To w niej w 1880 roku wydrukowano pierwszy numer pierw-

szego erewańskiego pisma periodycznego – gazetę cotygodniową „Psak” („Wieniec”), 

wychodzącą pod redakcją W. Papadrzaniana. Ukazywała się ona jednakże niezbyt dłu-

go i została zamknięta przez cenzurę w 1884 roku.

Od roku 1900 zaczęły się pojawiać gazety w języku rosyjskim – 8 grudnia 1900 

roku wyszedł pierwszy numer gazety „Ogłoszenia Erewańskie”, której redaktorem 

i  wydawcą został absolwent Instytutu Łazarewskiego Emin Owakimowicz Ter-Gri-

gorianc, dość znany autor dramatów i wodewili. Gazeta ukazywała się 3 razy w tygo-

15	  Ерканян В.С. Армянская культура в 1800 – 1917 гг. Ереван, 1985. C. 68.
16	  Miasto Eczmiadzyn powstało nieprzypadkowo. Właśnie tam w roku 1771 Simeon Erewanci 
założył pierwszą na terenie Armenii typografię. A rok później ukazało się pierwsze wydawnictwo na 
terenie Armenii – książka „Duchowy Sad”.



45Jurij Łuczyński System medialny w Armenii. Historia i współczesność

dniu, przy czym w latach 1908-1917 – w języku rosyjskim i ormiańskim. W roku 1907 

w Erewaniu zaczęto drukować „Erewańskie Wiadomości Gubernialne”, które w sumie 

przetrwały dziesięć lat do połowy roku 1917, kiedy to zostały zastąpione przez „Wiado-

mości Erewańskiego Komisariatu Gubernialnego” pod redakcją Oresta Ewstafiewicza 

Chrisonopulo.

Należy też wskazać ukazującą się w latach 1911-1914 gazetę społeczno-literacką 

„Zwiastun Erewański” pod redakcją Johanesa Bogdasarowicza Ter-Mikaelianca w ję-

zyku ormiańskim i tatarskim.

Od połowy lat 80. XIX wieku zauważa się też proces formowania ormiańskiej 

prasy politycznej. „Faktycznie partyjna była wydawana w Marcelu przez Portugaliana 

„Armenia” (1885-1921), której zwolennicy – Armenakanie – postawili sobie za główny 

cel wyzwolenie Armenii Zachodniej; na podstawie głoszonych przez nich idei w kon-

sekwencji została stworzona liberalno-burżuazyjna partia ramkawarów (demokrató-

w)”17. W roku 1887 w Genewie została założona przez grupę ormiańskich studentów 

z Rosji partia Gnczak (Dzwon), później przekształcona (od 1909 roku) w socjaldemo-

kratyczną partię Gnczak.

Liderzy nowej partii (A. Nazarbek, M. Nazarbek, R. Chanazat, G. Kafian i inni) 

w  tym samym roku postanowili wydawać gazetę „Gnczak”, która ukazywała się do 

1896 roku, czasem zmieniając miejsce wydawania. Na formowanie się linii politycz-

nej gazety wywarły wpływ poglądy rewolucyjno-demokratyczne Mikaela Nalbandiana, 

idee Aleksandra Gercena i jego „Dzwonu” (stąd nazwa partii i  jej organu prasowego 

„Gnczak”), rosyjskiego rewolucyjnego narodnictwa. W 1890 roku w Tyflisie utworzo-

no jeszcze jedną partię ormiańską – Dasznakcutjun (Związek), która odegrała znaczą-

cą rolę w historii Armenii. Dużą popularność w systemie ormiańskiej prasy partyjnej 

zdobyła daszkańska gazeta „Droszak” („Znamię”), 1891-1930), której pierwsze numery 

ukazały się w Tyflisie.

Do roku 1904 partia „Dasznakcutjun” działała tylko na terytorium Turcji, kiedy 

to Trzeci Zjazd „Dasznakcutjun” podjął decyzję „o zastąpieniu strategii samoobrony na 

Kaukazie strategią działań rewolucyjnych”, po czym działalność partii rozpowszechni-

ła się na terytorium Rosji. W trakcie rewolucji 1905-1907 partia się zradykalizowała. 

Został stworzony rosyjski program „Dasznakcutjun” – „Projekt Kaukaski”, w którym 

partia proklamowała się „partią ormiańskiej klasy robotniczej”, wysuwano żądanie 

stworzenia Zakaukaskiej Republiki Demokratycznej, wchodzącej w  skład Federacji 

Rosyjskiej na zasadach powszechnego prawa wyborczego, równości wszystkich naro-

dów i religii, likwidacji przywilejów klasowych i stanowych.

Równocześnie z  tendencjami ogólnej radykalizacji prasy ormiańskiej na tle 

17	  Ерканян В.С. Армянская культура в 1800-1917 гг. Ереван, 1985. C. 69.



46 ROCZNIK PRASOZNAWCZY                                                                   Rozprawy i artykuły

wydarzeń lat 1905-1907, trzeba wskazać proces kształtowania się prowincjonalnej 

ormiańskiej prasy periodycznej (Aleksandropol, Goris, Achałkałak, Szusza, Wan, 

Erzerum i  tak dalej), jak również wzrost periodyki artystyczno-literackiej i popular-

nonaukowej – na przykład czasopismo „Aror” („Socha”) Ambarcuma Arakeliana (Ty-

flis, 1896-1911). Ważną rolę w zapoznawaniu rosyjskiej społeczności z życiem i kulturą 

narodu ormiańskiego odgrywała gazeta cotygodniowa „Zwiastun Ormiański” (1916-

1918), wydawana w języku rosyjskim w Moskwie pod redakcją Aleksieja Karpowicza 

Drzywilegowa.

Po euforii pierwszego okresu I wojny światowej w Rosji nastąpił okres rozcza-

rowania i aktywizacji ruchu rewolucyjnego, który w Armenii na tym etapie w dużym 

stopniu był związany z dasznakami, którzy latem 1917 roku weszli do Rosyjskiej Mię-

dzynarodówki, stworzonej przez narodnickie partie socjalistyczne. O sile „Dasznakcu-

tjun” w tym czasie świadczy fakt, że w wyborach do Wszechrosyjskiego Zgromadzenia 

Ustawodawczego partia ze swoim minimalistycznym programem zdobyła 560 tysięcy 

głosów. A w maju 1918 roku dasznacy stanęli na czele rządu Republiki Armenii i do 

roku 1920 nieodmiennie stali na jego czele, przy czym partia posiadała 90% miejsc 

w parlamencie republiki.

Okres radziecki w  historii ormiańskich mediów charakteryzuje się unifika-

cją systemu prasy periodycznej i innych środków masowego komunikowania. W Ar-

meńskiej Radzieckiej Socjalistycznej Republice pierwszym wydawnictwem urzędo-

wym stała się wydawana w  języku ormiańskim gazeta „Kommunist”, która pojawiła 

się 5 grudnia 1920 roku. Pierwszym redaktorem tej gazety został Aszot Garerinowicz 

Owannisian, posiadający doświadczenie w pracy naukowej, partyjnej (członek partii 

od roku 1906) i dziennikarskiej – w 1917 roku w mieście Szuszi wydawał gazetę „Nie-

cuk” („Oparcie”), a w roku 1920 redagował gazetę „Banwori Kriwy” („Walka Robotni-

ka”) w Rostowie nad Donem.

To właśnie Aszot Joannisian odegrał decydującą rolę w likwidacji ruchu dasz-

nakskiego na terytorium Armenii radzieckiej, kiedy zajmował stanowiska komisarza 

ludowego oświaty (1921), a  potem pierwszego sekretarza Armeńskiej Zjednoczonej 

Partii Robotniczej (1922-1927). W grudniu 1921 z jego inicjatywy w Klubie Robotni-

czym Erewania został przeprowadzony pokazowy proces nad partią „Dasznakcutjun”, 

a w październiku 1923 roku w centralnym organie ormiańskich komunistów, gazecie 

„Horurdani Ajastan” (tak od maja 1921 roku zaczęła się nazywać gazeta „Kommunist”), 

został opublikowany pełny tekst „Odezwy” zangezurskich dasznaków o samorozwiąza-

niu partii, której działalność od tego czasu w pełni została przeniesiona na emigrację. 

Od kwietnia 1940 roku „Horurdani Ajstan” zaczęła się nazywać „Sowietakan 

Ajstan” („Radziecka Armenia”), była organem Komitetu Centralnego Komunistycznej 



47Jurij Łuczyński System medialny w Armenii. Historia i współczesność

Partii Armenii, Rady Najwyższej i Rady Ministrów Armeńskiej Republiki Radzieckiej. 

Jej nakład w okresie radzieckim nieustannie wzrastał – w latach 60. wynosił 152 tysiące 

egzemplarzy, w latach 70. 224 tysięcy, a początkiem lat 80. – 248 tysięcy egzemplarzy

Od czerwca 1934 roku zaczęła się ukazywać w języku rosyjskim gazeta codzien-

na „Kommunist” – organ Komitetu Centralnego Komunistycznej Partii Armenii, Rady 

Najwyższej i Rady Ministrów Armeńskiej Republiki Radzieckiej. Ukazywała się 6 razy 

w tygodniu od 12 czerwca 1934 roku. Jej nakład w latach 70. i 80. osiągał 44 tysięcy 

egzemplarzy. W  latach 30. założono „Garkan Tert” („Gazeta Literacka”) – tygodnik 

Związku Pisarzy Armenii, ukazujący się w języku ormiańskim od 23 lutego 1932 roku 

w  nakładzie 22 tysięcy egzemplarzy, „Komsomolec” – organ Komitetu Centralnego 

Komsomołu, ukazujący się 3 razy na tydzień od 20 kwietnia 1938 roku w nakładzie 13 

tysięcy egzemplarzy i  szereg innych wydawnictw periodycznych. W  okresie radziec-

kim centrum armeńskiego druku staje się Erewań, gdzie w roku 1921 zorganizowano 

Państwowe Wydawnictwo, które przejęło funkcje redagowania i  organizowania wy-

dawnictw periodycznych. Od „państwowego druku” oddzieliło się Wydawnictwo Łujs 

(Światło). W latach 80. w Erewaniu działało 20 typografii, a w ostatnich latach władzy 

radzieckiej co roku w Armenii drukowano około 1100 tytułów książek.   O ile początki 

armeńskiej radiofonii przypadają na lata 20. XX wieku, to historia armeńskiej telewi-

zji rozpoczyna się 5 września 1955 roku, kiedy Rada Ministrów ZSRR podjęła decyzję 

o stworzeniu 27 centrów programowych i 5 stacji nadawczych w republikach związko-

wych. Budowa stacji przekaźnikowej rozpoczęła się w Erewaniu, a pierwszym dyrekto-

rem komitetu do spraw telewizji Armenii został Nerses Kagramanow. 

Datą oficjalną otwarcia telewizji armeńskiej jest 9 lutego 1957 roku, kiedy rozpo-

częło się nadawanie regularnych programów 4 razy na tydzień po 2 godziny. W kwiet-

niu 1957 roku pojawił się pierwszy program informacyjny „Informacje Tygodnia”, a od 

roku 1958 programy były przygotowywane w  dwóch głównych redakcjach: społecz-

no-politycznej i artystycznej. Pierwsza zawierała propagandę, informacje, ekonomię, 

oddział młodzieżowy i sportowy, a druga literaturę i dramat, muzykę oraz audycje dla 

dzieci. W maju 1963 roku został stworzony dział programów rozrywkowych, a w kwiet-

niu 1964 roku pojawiło się kino animowane. W roku 1977 dzienna długość nadawa-

nia osiągnęła 12 godzin, z czego 2,5 godziny w kolorze, 4 godziny 35 minut stanowiły 

programy produkcji własnej, a w 1978 r. długość dziennego nadawania wynosiła 19 

godzin, przy czym Armenia zajmowała pierwsze miejsce w ZSRR pod względem ilości 

telewidzów i programów przypadających na jedną osobę. Na początku lat 80. telewizja 

armeńska wyprodukowała około 200 programów teatralnych, dokumentalnych i ar-

tystycznych. W sumie w połowie lat 80. ubiegłego wieku w Armenii ukazywało się 10 

gazet o zasięgu ogólnorepublikańskim, 4 miejskie, 41 obwodowych i 28 zakładowych.



48 ROCZNIK PRASOZNAWCZY                                                                   Rozprawy i artykuły

Przejście do niepodległości w 1991 roku było dość trudne, ponieważ transfor-

macja od wsparcia państwowego mediów do pełnej samodzielności lub politycznego 

zaangażowania (co jest nieuniknione w okresach przejściowych) nie może się odbywać 

bezkonfliktowo.

Wiele projektów wydawniczych czy medialnych zakończyło się niepowodze-

niem z powodu braku wiedzy ich twórców co do rynkowego funkcjonowania mediów. 

Dlatego nie dziwi fakt, że według stanu na 1 stycznia 1998 roku w Armenii było zare-

jestrowanych 761 mediów masowych (w tym 141 kompanii telewizyjnych, 33 radiosta-

cje, 107 czasopism, 457 gazet, 23 agencje informacyjne), przy czym mniej lub bardziej 

regularnie ukazywało się jedynie 80 gazet i 3-4 czasopisma. 

Zmieniła się też struktura mediów, którą można podzielić na trzy kategorie: 

stołeczne, miejskie i prowincjonalne. 

Do pierwszej należą wielkie gazety erewańskie, telewizja państwowa i  radio, 

rozpowszechniane w  całym kraju i  mające ogólnokrajowy zasięg oddziaływania. Do 

mediów miejskich można zaliczyć kilka niewielkich gazet erewańskich, jak również 

prasę Giumri i Wanadzoru, drugiego i trzeciego co do wielkości miasta Armenii. W tych 

latach dość regularnie ukazują się po trzy gazety, należące do administracji marzów 

(obwodów), merów i po jednej niezależnej gazecie. Tu też należą radia FM i niewielkie 

studia telewizyjne, nadające na ograniczonych obszarach. Strefa ich wpływu jest ogra-

niczona liczebnością ludności miast. Pozostałe gazety, ukazujące się poza Erewaniem, 

mogą być zaliczone do prowincjonalnych.

Wiele mediów uzależnionych jest od struktur władzy. Powstają one jako swo-

iste projekty medialne – na przykład były najwyższy organ ustawodawczy, Rada Naj-

wyższa, był założycielem gazety „Ajastani Anrapetutiun” i  współzałożycielem gazety 

„Republika Armenia”. Swoje gazety wydaje też merostwo Erewania, administracje ob-

wodowe (marzowe), komitety wykonawcze rad miast i osiedli miejskich.

Własne gazety, czasopisma, biuletyny i audycje telewizyjne emitują też liczne 

ministerstwa, a  gazeta „02”, będąca oddziałem Ministerstwa Spraw Wewnętrznych 

i Bezpieczeństwa Narodowego, ma największy nakład w kraju (20 000 egzemplarzy).

Udział wydawnictw kontrolowanych przez partie polityczne lub osoby posiada-

jące konkretne interesy polityczne w prasie ogólnokrajowej był w latach 90. XX wieku 

bardzo duży. Wśród 10 najbardziej popularnych gazet erewańskich 5 stanowiły organy 

różnych partii politycznych, a kolejne dwie były finansowane przez zagranicznych biz-

nesmenów (Ormian z pochodzenia), aktywnie uczestniczących w życiu kraju.

Nakłady gazet pozostawały przy tym niewielkie – od 2000 do 7500 egzempla-

rzy. Tylko tygodnik „Irawunk” („Prawo”) o nakładzie 13 000 egzemplarzy był samo-

wystarczalny, choć jego założycielem był opozycyjny Związek „Prawo Konstytucyjne”, 



49Jurij Łuczyński System medialny w Armenii. Historia i współczesność

ideologicznie bliski partii Dasznakcutiun, która powróciła na scenę polityczną Armenii 

w roku 1990. W ciągu paru lat nakład tygodnika „Irawunk” potroił się. W niemałym 

stopniu sprzyjały temu ostre i śmiałe satyryczne miniatury polityczne w rubryce „Kącik 

Towarzysza Pandżuni”. Pandżuni to nazwisko bohatera literackiego, któremu bliski 

jest humor ludowy.

Znakiem czasu stały się jednodniówki, pojawiające się w okresie kampanii wy-

borczych. Na przykład w okresie walki parlamentarnej 1997 roku z inicjatywy jednego 

z liderów Armeńskiego Ruchu Ogólnonarodowego, partii będącej u władzy do lutego 

1998 roku, Dawida Szachnazariana, pojawiła się gazeta „Erewanian Orer” („Dni Ere-

wańskie”), która będąc formalnie niezależna i ukazując się trzy razy, szybko zajęła waż-

ne miejsce wśród wydawnictw stołecznych. Jednak po przegranej w wyborach i z po-

wodu silnego nacisku politycznego wydawnictwo to zostało zlikwidowane. 

Podobny los spotkał gazetę „Erewanian Żamanak” („Czas Erewański”), za którą 

stał przewodniczący komisji parlamentarnej do spraw prawodawstwa Edward Ego-

rian. Po wyborach, które zakończyły się klęską Egoriana, gazeta zniknęła z kiosków.

Szczególne zainteresowanie wywołuje rosyjskojęzyczna gazeta „Głos Armenii”, 

założona w roku 1991 przez jej redaktora naczelnego Florę Nachszkarian, która określa 

się jako „niezależna gazeta społeczno-polityczna”, istniejąca za pieniądze sponsorów. 

3 września 2005 roku ukazał się pierwszy numer sobotniego dodatku do gazety „Głos 

Armenii” pod tytułem „Monitor.RU”, reprezentującego digest najbardziej godnych 

uwagi i symptomatycznych publikacji prasy zagranicznej i rodzimej. Projekt ten został 

zrealizowany przy udziale Fundacji Rozwoju „Kaukaski Instytut Demokracji”.

Zgodnie z wynikami badań czytelniczych, „Głos Armenii” jest najpopularniej-

szą gazetą w Erewaniu, gazetą radykalną, lewicową, opozycyjną, której najostrzejsza 

krytyka jest skierowana przeciwko polityce społecznej władz, przeciw jej stosunkowi 

do uchodźców, do problemu karabachskiego i do kwestii „rzezi Ormian 1915 roku”, 

do dziś wywołującej poważną polemikę nie tylko w  Armenii. Z  prasy ekonomicznej 

(ze względu na jakość publikowanych materiałów) warto wymienić erewański tygo-

dnik „Ekspres Biznesu”, ukazujący się pod redakcją Eduarda Nagdaliana od roku 1992. 

Z czasów radzieckich zachował się Związek Dziennikarzy Armenii, który, prowadząc 

wykłady i seminaria dla profesjonalistów i kierując pracą szkoły młodych dziennika-

rzy, posiada wsparcie organizacji międzynarodowych. W  roku 1995 został utworzo-

ny Erewański Klub Prasowy jako stowarzyszenie najlepszych dziennikarzy Armenii. 

Skupia się on w swej działalności na organizowaniu różnych seminariów, wydawaniu 

biuletynu na temat swojej działalności i różnych aspektach dziennikarstwa za granicą. 

W skład klubu wchodzi około 50 osób, a  jego budżet czyni go jedną z największych 

organizacji pozarządowych w Armenii.



50 ROCZNIK PRASOZNAWCZY                                                                   Rozprawy i artykuły

Wiosną 1997 roku został stworzony Narodowy Klub Prasowy, którego działal-

ność jest ukierunkowana na obronę praw dziennikarzy i koordynowanie swojej dzia-

łalności z  analogicznymi organizacjami międzynarodowymi i  udziale w  corocznych 

spotkaniach ich kierownictw „Radach do Spraw Prasy” w Europie. 

Prowincjonalne stacje radiowe w  Armenii są przede wszystkim oddziałami 

gazet lokalnych, przy czym nierzadkie są przypadki, że gazeta została już zamknię-

ta, a stacja radiowa nadal funkcjonuje. Taka stacja radiowa nadaje od pół godziny do 

dwóch godzin na tydzień, zespół tworzy 2-5 osób. Zazwyczaj zawartość audycji to bloki 

informacji lokalnych, programy muzyczne i rozmowy.

Wraz z  rozwojem niezależności Armenii zmieniała się struktura mediów. 

W 2002 roku w Armenii ukazywało się 97 tytułów gazet, z których 87 wydawano w ję-

zyku ormiańskim, 9 w rosyjskim, a 1 w ukraińskim.

Według danych źródłowych Państwowej Izby Prasy Armenii, jednorazowy na-

kład gazet wynosił 304 tysiące egzemplarzy, z czego 83,2% przypadało na gazety w ję-

zyku ormiańskim, 16,4% w rosyjskim a 0,4% w ukraińskim.

Średni jednorazowy nakład jednej gazety wynosił 3134 egzemplarzy. Ogólny 

nakład roczny gazet wynosił średnio 18,305 mln egzemplarzy, z czego 84,8% przypa-

dało na gazety w języku ormiańskim, 15,1% w rosyjskim, a 0,1% w ukraińskim. W roku 

2002 wydawano 69 tytułów czasopism i  innych pism, z  czego 72,5% przypadało na 

czasopisma wydawane w  języku ormiańskim, 8,7% w rosyjskim, pozostałe wydawa-

no w  innych językach. Jednorazowy nakład czasopism i  innych pism periodycznych 

wynosił 48 tysięcy egzemplarzy, z czego 81,3% przypadało na wydania w  języku or-

miańskim, 12,1% w rosyjskim, pozostałe na czasopisma i wydawnictwa periodyczne 

w  innych językach. Z rosyjskojęzycznych pism wydawano pięć gazet społeczno-poli-

tycznych i czasopismo „Literacka Armenia” o nakładzie nieprzekraczającym trzech ty-

sięcy egzemplarzy.

 W ostatnim dziesięcioleciu powstał w Armenii prywatny elektroniczny rynek informacyjny. We-

dług danych za rok 2006 w kraju istnieje 69 elektronicznych środków masowej informacji, 54 kompanie 

telewizyjne (w tym 10 kablowych) i 15 kompanii radiowych. Trzeba mieć na uwadze, że 95% prywatnych 

stacji radiowych i telewizyjnych znajduje się w Erewaniu i nadaje na falach ultrakrótkich (VHF), decyme-

trowych (UHF) i FM. W ten sposób rynek zbytu produkcji radiowej i telewizyjnej w kraju jest skoncentro-

wany przede wszystkim w stolicy, gdzie stworzono dobre warunki dla konkurencji18. 

Według najnowszych danych w Armenii wydaje się 10 tytułów gazet codzien-

18	  Овсепян М.М. СМИ Армении некоторые особенности // Профессия – журналист: вы-
зовы XXI века. Сборник материалов международной научной конференции «Журналистика» 
2006». – М.: МГУ, 2007. C. 233-234.



51Jurij Łuczyński System medialny w Armenii. Historia i współczesność

nych, 7 ukazujących się co dwa dni i 9 tygodników społeczno-politycznych, pretendu-

jących do miana ogólnokrajowych. Sześć z nich ukazuje się w języku rosyjskim, pozo-

stałe w ormiańskim. Na listę tę nie trafiły takie popularne tygodniki specjalistyczne, 

jak „02”, „Grakan Tert”, „Gind”, „Krtutiun”, „Wozni”, „Aj Zinwor” i wiele innych wy-

dawnictw sportowych, na przykład „Futbol+”, programy telewizyjne i liczne miesięcz-

niki rozrywkowe.

Średni nakład gazet codziennych to 45 000-50 000 egzemplarzy, gazet uka-

zujących się 2  razy w  tygodniu to około 20 000-25 000 egzemplarzy, tygodników 

15 000-20 000 egzemplarzy. Charakterystyczne jest, że nakłady sześciu najbardziej 

radykalnych opozycyjnych dzienników przekraczają 2-3-krotnie nakłady wszystkich 

pozostałych analogicznych wydawnictw.

 W Armenii wiele problemów wywołuje problem kolportażu gazet. 22 czerwca 

2009 roku Państwowa Komisja do Spraw Ochrony Konkurencji Armenii uznała kom-

panie „Press Stand” i „Ajpost” za dominujące na rynku rozpowszechniania prasy dru-

kowanej w Armenii. 

Komisja wskutek rozpoznania rynku doszła do wniosku, że na terytorium Armenii rozpowszech-

nianiem prasy zajmuje się 9  podmiotów gospodarczych. Współcześnie prasa w  Armenii rozpowszech-

niana jest na kilka sposobów: w prenumeracie, sprzedaż kioskową, w oddziałach kompanii „Ajpost”, jak 

również za pośrednictwem eksponowania na stojakach.

Na rynku rozpowszechniania prasy drukowanej komisja antymonopolowa wy-

dzieliła trzy rynki towarowe: „Rozpowszechnianie gazet”, „Rozpowszechnianie progra-

mów telewizyjnych” i „Rozpowszechnianie czasopism i wydawnictw”.

Według danych z drugiego półrocza 2008 roku, całość rynku rozpowszechnia-

nia gazet, jak ustaliła komisja, wynosiła 4,1 mln sztuk, a dominujące pozycje posiadały 

koncerny „Press Stand” z 55,4% rynku, Ekspress Plus – 15,7% i Ajpost – 10,6% rynku.

Wielkość rynku rozpowszechnianych programów audycji radiowych i  telewi-

zyjnych wyniosła 1,9 mln sztuk, z  czego 43,1% wyemitowano w  Erewaniu, a  56,9% 

w obwodach kraju. W prenumeracie w drugim półroczu 2008 roku, zgodnie z danymi 

Państwowej Komisji do Spraw Ochrony Konkurencji, było rozpowszechnionych 10,1 

tysięcy egzemplarzy gazet.

Na rynku tym, według danych z badań komisji, dominujące miejsce zajmowały: 

koncern „Ajpost” – 71,4% i Press Stand – 19,8% rynku. Według danych komisji, wiel-

kość rynku rozpowszechniania czasopism i wydawnictw wynosiła 987 tysięcy sztuk, 

a najważniejszymi podmiotami na tym rynku były koncerny „Ajpost” – 78,5% i Wir-

press – 9,1%.



52 ROCZNIK PRASOZNAWCZY                                                                   Rozprawy i artykuły

Antymonopolowa komisja Armenii podjęła decyzję o uznaniu kompanii „Press 

Stand” za dominujący podmiot na rynku rozpowszechniania gazet, a  koncernu „Aj-

post” za dominującą na rynku rozpowszechniania programów radiowo-telewizyjnych, 

czasopism i wydawnictw.

Tłumaczenie: Patrycja Szostok

SUMMARY: 
Media system in Armenia. History and contemporary

Author presents historical conditions press in Armenia. Author charac-
terizes the beginning of different press types and institutions connec-
ting with them. Author indicates connection with formation of national 
identity and a  country. It is an analysis of most important press titles in 
history of press Armenia. Author presents the history of Armenia media sys-
tem in Soviet Union time, and nowadays, after beginning of independent state.

KEY WORDS: press, Caucasus, Armenia, Russia, media system, radio, television, 
magazine, media law


