
Tatiana Alentiejewa

Gazeta "Daily National Intelligencer"
i jej redaktorzy
Rocznik Prasoznawczy 5, 53-66

2011



Tatiana Alentiejewa

Gazeta „Daily National Intelligencer” i jej 
redaktorzy

STRESZCZENIE

 Artykuł poświęcony jest problemowi rozwoju dziennikarstwa amerykańskiego 
w XIX wieku w Waszyngtonie. Autorka przedstawia funkcjonowanie jednej z naj-
bardziej wpływowych gazet tego okresu, jakim była „Daily National Intelligencer”. 
Gazeta ta odegrała istotną rolę w bataliach politycznych toczących się w Stanach 
Zjednoczonych przed wojną secesyjną jako oficjalny organ Partii Republikańskiej. 
Dokonana została charakterystyka poglądów politycznych oraz przedstawiona 
biografia redaktorów i wydawców dziennika: Josepha Galesa i Williama Seatona.

SŁOWA KLUCZOWE: dziennikarstwo, dziennik, rząd, polityka

Wśród waszyngtońskich wydawnictw XIX wieku najbardziej wpływową gazetą 

była „Daily National Intelligencer” (wydawana w latach 1800-1867). Założył ją Samuel 

Harrison Smith przy wsparciu Thomasa Jeffersona i do roku 1810 nosiła ona nazwę 

„National Intelligencer and Washington Advertiser”. Była ona oficjalnym organem 

wszystkich administracji aż do Jacksona1. W odróżnieniu od wiodącej w kraju nowo-

jorskiej prasy, waszyngtońska przyciągała o wiele mniejszą uwagę badaczy. Tym nie-

mniej fenomen „Daily National Intelligencer” zasługuje na szczególną uwagę nie tylko 

jako wiodące wydawnictwo stołeczne na przestrzeni długiego czasu, ale również jako 

przykład owocnej i trwałej współpracy dwóch znanych i utalentowanych dziennikarzy 

– Josepha Galesa i Williama Seatona2. W roku 1807 pomocnikiem i partnerem S. Smi-

tha został Joseph Gales Junior (1786-1860), od 1810 roku jedyny właściciel tego wy-

dawnictwa3. Joseph był najstarszym synem dziennikarza Josepha Galesa (1760-1841), 

Anglika z urodzenia, który założył w Karolinie Północnej gazetę „Register”. Urodził się 

w Anglii i wyemigrował do USA w 1793 ze swoim ojcem, gdzie otrzymał wykształcenie 

uniwersyteckie w Karolinie Północnej, po czym uzyskał dyplom mistrzowski drukarza 

w Filadelfii, a w roku 1807 przeprowadził się do Waszyngtonu, który od 1800 roku był 

stolicą młodego amerykańskiego państwa. W roku 1810 gazeta Galesa zmieniła nazwę 

na „National Intelligencer” i zaczęła się ukazywać trzy razy w tygodniu. Gales aktywnie 

1	  http://en.wikipedia.org/wiki/National_Intelligencer.
2	  W historiografii amerykańskiej mamy tylko jedno badanie poświęcone tej gazecie. Jest to 
praca historyka Williama Amesa A History of the National Intelligencer, Chapel Hill 1972.
3	  http://www.famousamericans.net/josephgales.



54 ROCZNIK PRASOZNAWCZY                                                                   Rozprawy i artykuły

uczestniczył w  życiu społecznym i politycznym stolicy. W roku 1814 został wybrany 

na członka Rady Miejskiej Waszyngtonu, a w latach 1827-1828 był burmistrzem. Na 

tym stanowisku starał się wprowadzić pewne reformy. Jednym z najbardziej znaczą-

cych jego przedsięwzięć było wsparcie dla projektu budowy kanału Ohio – Chesapeake 

o  długości 300 km, jak również stworzenie specjalnej komisji miejskiej dla rozwią-

zania kwestii ubóstwa. Nabywszy znaczący majątek ziemski w pobliżu Waszyngtonu, 

nazwał go Eckington na pamiątkę miejsca swoich narodzin w Anglii4.

„National Intelligencer” była jednym z  najbardziej aktywnych zwolenników 

wojny z Anglią w 1812 roku, która okazała się zdecydowanie niekorzystna dla Amery-

kanów5. Kiedy wojska angielskie pod dowództwem admirała Kockberna wkroczyły do 

Waszyngtonu, ich gniew obrócił się nie tylko przeciw Białemu Domowi i Kapitolowi, 

które zostały spalone, ale również przeciwko redakcji tej gazety, której właścicielem 

był Anglik z urodzenia. Na początku wydano rozkaz spalenia budynku redakcji, ponie-

waż jednak pożar mógł się przenieść na sąsiednie budynki i stać się niekontrolowany, 

Anglicy ograniczyli się do jej zdemolowania. Admirał osobiście zarządził, żeby wszyst-

kie materiały drukarskie i książki wyniesiono na ulicę i spalono, sztalugi drukarskie 

rozbito, a czcionki wyrzucono przez okno. Po tym, jak Anglicy opuścili stolicę, Gales 

musiał tworzyć wszystko od nowa. Bardzo mu pomogło to, że jego partnerem bizneso-

wym został jego szwagier6 William Winston Seaton (1785-1866)7.

W. Seaton urodził się w Wirginii w starej szetlandzkiej rodzinie, należącej do 

pierwszych osadników. Jego matka była kuzynką znanego działacza wojny o niepod-

ległość Patryka Henry. Wykształcenie odebrał w  prywatnej akademii w  Richmond. 

Zainteresowawszy się polityką, zajął się dziennikarstwem, początkowo jako współ-

pracownik największej richmondskiej gazety, a później jako redaktor „Petersburg Re-

publican” i „North Carolina Journal”. Kiedy stolicą stanu Karolina Północna staje się 

miasto Raleigh, Seaton się tam przeprowadza. Zaczyna pracować w gazecie Josepha 

Galesa starszego „Register”, poznaje jego rodzinę i w konsekwencji żeni się z jego cór-

ką. W roku 1812 wraz z  rodziną przeprowadza się do Waszyngtonu i  zostaje stałym 

partnerem Galesa – Juniora. 

William Seaton również interesował się działalnością społeczną, w latach 1819-

4	  Dziś jest to jedna z dzielnic stolicy.
5	  Zob: Болховитинов Н.Н., Дивильковский С.И. Русская дипломатия и англо-американ-
ская война 1812-1814 гг. // Новая и новейшая история. 1961. №4; Сироткин В.Г. О характере 
англо-американской войны 1812-1814 гг. // Вопросы истории. 1963. № 3; Куликова Е.Г. США: 
начало промышленного переворота, конгресс и война 1812 г. М., 1990; Трояновская М.О. Начало 
англо-американской войны 1812-1815 гг. и формирование концепции национальных интересов 
во внешней политике США // Вестник МГУ. Сер. 8. История. 1997. №1.
6	  Siostra J. Galesa była żoną W. Seatona.
7	  http://virtualology.com/famousamericans.net



55Tatiana Alentiejewa Gazeta „Daily National Intelligencer” i jej redaktorzy

1831 był członkiem rady miejskiej, później przez 12 lat burmistrzem Waszyngtonu 

(1840-1852), co zresztą nie przeszkadzało jego dziennikarskiemu powołaniu. Na sta-

nowisku burmistrza dążył do radykalnej poprawy życia w mieście. Sprzyjał reformie 

systemu kształcenia powszechnego, instalacji w mieście telegrafu i oświetlenia gazo-

wego, jak również pierwszej instalacji wodnej8.

Tak więc „National Intelligencer” sprzyjało to, że jej wydawcami i redaktorami 

zostali dwaj bliscy sobie duchem i poglądami politycznymi ludzie, którzy byli partnera-

mi aż do śmierci J. Galesa w roku 1860. W roku 1813 uczynili oni swoją gazetę dzienni-

kiem, co znalazło wyraz w nowym tytule „Daily National Intelligencer”. Faktycznie ga-

zeta przez cały czas pozostawała wydawnictwem urzędowym i dlatego mogła liczyć na 

finansowe wsparcie administracji prezydentów J. Madisona, J. Monroe i J. Adamsa. 

Od roku 1812 do 1820 Gales i Seaton byli jedynymi reporterami relacjonują-

cymi posiedzenia Kongresu9, dlatego ich gazeta jest najcenniejszym źródłem historii 

politycznej USA tamtego okresu. Otrzymali oni od Kongresu nadzwyczajne prawo na 

drukowanie jego materiałów i wydawali je w latach 1827-1837 pod tytułem „Register of 

Debates In Congress”10, co dawało im niemały dodatek do dochodów. Na przełomie lat 

20. i 30. XIX wieku gazeta stała się organem tworzącej się Partii Wigów i przy wsparciu 

wpływowych polityków H. Claya, D. Webstera i E. Everetta zyskała w 1831 r. prawo 

do wydawania „American State Papers” (38 tomów), które były drukowane do wojny 

secesyjnej. Dzięki temu zamówieniu otrzymywali 60 tys. USD, co uratowało ich od 

krachu finansowego. W roku 1833 Seaton i Gales obmyślili projekt wydania wcześniej-

szych dokumentów Kongresu – „Annals of Congress”11. Przedsięwzięte przez Seatona 

i Galesa wydania materiałów Kongresu są unikalne i do dziś aktywnie wykorzystywa-

ne przez badaczy. W wyborach prezydenckich 1828 roku wystąpili przeciwko kandy-

datowi nowej partii demokratycznej A. Jacksonowi. Zwycięski w  wyborach Jackson 

uważał tych redaktorów za swoich śmiertelnych wrogów, dlatego pozbawił ich finan-

sowego wsparcia rządu. Najistotniejszą stratą była dla nich utrata kontraktów na dru-

kowanie materiałów Kongresu. Przypadło ono aktywnemu zwolennikowi A. Jacksona 

Francisowi Blairowi (1791-1876). W  roku 1828 „National Intelligencer” ustąpiła też 

miejsca jako organ urzędowy „United States Telegraph” (redaktor – Daff Green). Jed-

nak w roku 1830 nowa gazeta „Washington Globe”, założona przez F. Blaira, staje się 

8	  http://en.wikipedia.org/wiki/William_Winston_Seaton.
9	  Gales opisywał prace niższej Izby Reprezentantów, a Seaton – prace Senatu.
10	  W sumie wydano 29 tomów opisujących prace Kongresu od roku 1824 do 1837.
11	  Pod nazwą „Annals of Congress, Debates and Proceedings in the Congress of the United 
States” wydano w latach 1834-1856 42 tomy opisujących prace Kongresu od 3 marca 1798 roku do 
27 maja 1824 roku. Obaj redaktorzy dostąpili po swojej śmierci pochówku na cmentarzu Kongresu 
w Waszyngtonie.



56 ROCZNIK PRASOZNAWCZY                                                                   Rozprawy i artykuły

głównym obrońcą i propagandystą idei „jacksonowskiej demokracji”12. Tylko w trakcie 

pierwszych 11 lat gazeta ta otrzymała zamówienia państwowe na sumę 440 tys. USD13.

Na początku rządów Jacksona „National Intelligencer” dążyła do powstrzymy-

wania się od bezpośrednich ataków. „Byliśmy przeciwni wyborowi generała, to prawda 

– pisali Gales i Seaton – mamy jednak nadzieję nigdy nie zobaczyć jakichkolwiek oko-

liczności, które będą w stanie naruszyć konstytucyjnie wyrażoną wolę większości na-

rodu, jeżeli tylko nie będzie to drugie słowo, przyjęte wśród republikanów – prawo”14.

Będąc jednak zwolennikami Wigów, nie mogli oni przyjąć tych nowinek, które 

Jackson wniósł do polityki amerykańskiej15. Gales i Seaton krytykowali system nowych 

mianowań (spoili-system), wprowadzony przez Jacksona, zgodnie z którym „zdobycz 

należy do zwycięzcy” i w związku z tym na wszelkie stanowiska administracyjne powin-

no się mianować zwolenników nowej partii Demokratów. Gazety wspierające Jackso-

na wezwały go do pozbycia się ludzi J. Adamsa i zastąpienia ich swoimi zwolennikami. 

Jednym z pierwszych jego mianowań było zapewnienie Amosowi Kendallowi (1789-

1869) stanowiska audytora Resortu Skarbu16. Trzy dni po mianowaniu A. Kendall anu-

lował urzędową prenumeratę „National Intelligencer”.

Seaton i Gales wystąpili przeciw masowym zwolnieniom praktykowanym przez 

Jacksona: „Masowe usuwanie urzędników ze stanowisk administracyjnych, na ile nam 

wiadomo, jest okolicznością niemającą sobie podobnych w ani jednym rządzie świa-

ta”. W dramatycznych tonach gazeta informowała o tym, że z urzędu celnego Baltimo-

re zwolniono 11 osób, niektóre z nich były mianowane jeszcze przez G. Waszyngtona. 

Jacksonowska polityka zwolnień, ich zdaniem, przekształciła wybory prezydenckie 

w „zwykłą pogoń za stanowiskami, żeby wynagrodzić przyjaciół lub ukarać wrogów”17.

Seaton i Gales obwiniali Jacksona za niekompetencję i „lekkość, z  jaką przy-

słuchiwał się on złym doradcom” przez całe 8 lat jego rządów. Szczególnym obiektem 

ich napaści stał się „gabinet kuchenny”. Oczywiście we wszystkim tym był element 

propagandy partyjnej. Kolejnym obiektem ataków był „klub królewski”, organizacje 

partyjne, które miały na celu „patronowanie i podporządkowanie rządu planom jaw-

12	  Алентьева Т.В. Американская журналистика в первой половине и середине XIX века. 
Курск, 2008. С. 51.
13	  Payne G. H. History of Journalism in the United States. Westport, 1970. Р. 235; Smith E.B. 
Francis Preston Blair. N.Y., 1980. P. 48-49; 52-53.
14	  ,,National Intelligencer”, 8 Febr. 1829.
15	  Zob.: Алентьева Т. Образ Эндрю Джексона в американском общественном мнении // 
Americana. Вып. 8. / Отв. ред. А.И. Кубышкин. Волгоград, 2006.
16	  Kendall wydawał w latach 1816-1829 najbardziej wpływową na Zachodzie gazetę „The 
Argus of Western America”. Zob.: D.B. Cole, A Jackson Man: Amos Kendall and the Rise of American 
Democracy, Baton Rouge 2004.
17	  ,,National Intelligencer”, 1, 4, 21, Apr. 1830.



57Tatiana Alentiejewa Gazeta „Daily National Intelligencer” i jej redaktorzy

nych demagogów dla ich osobistego awansu”. „Niczego się tak przykro nie obserwuje 

w tym rządzie jak manipulowania systemem dyscypliny partyjnej, szpiegów, donosi-

cieli, brutalnych pomówień, którzy wpływają na reputację przyzwoitych i porządnych 

ludzi i zapełniają korytarze władzy tylko jawnymi zwolennikami”18.

Główne rozbieżności z  jacksonowcami pojawiały się w  związku z  bankiem, 

reformami wewnętrznymi i  protekcjonalną taryfą. Redaktorzy krytykowali zamiar 

Jacksona rozdzielenia środków Resortu Skarbu pomiędzy stanami w  zależności od 

ich reprezentacji w Kongresie. Miał on zamiar „pozbawić manufaktury protektoratu 

i jednocześnie zwiększyć podatki, żeby sprzyjały >>wewnętrznej poprawie<<19. W ten 

sposób taryfa i >>wewnętrzna poprawa<< działają przeciwko sobie. Co za wspaniały 

system!”20

Problem „wewnętrznej poprawy” był istotny dla Wigów, ponieważ był częścią 

ich programu, którego jądrem stał się znamienity „system amerykański” Henry’ego 

Claya21. Weto Jacksona dla prawa o budowie dróg Mayswill Turnpike i Frederick poka-

zało w pełni stanowisko prezydenta w tej kwestii. Gales i Seaton nie zgadzali się z Jack-

sonem, że drogi te nie miały ogólnokrajowego znaczenia. Skorzystanie przez generała 

z prawa weta rozeźliło redaktorów, ponieważ prawo to było rzadko używane przez po-

przedników Jacksona. „Dlaczego nawet król Anglii nie korzystał z niego?”, pytali22. To 

porównanie Jacksona do króla angielskiego było pierwsze, ale nie ostatnie. Obwinia-

nie prezydenta o despotyzm staje się zwyczajem na łamach gazety, a przezwisko „król 

Andrew” staje się również czymś codziennym dla czytelników gazety.

Tylko w  jednej kwestii Gales i Seaton nie krytykowali Jacksona – w temacie 

nullifikacji, kiedy to Północna Karolina spróbowała wyjść ze Związku, jednak prezy-

dent zdecydowanie sprzeciwił się separatyzmowi, ogłaszając przy tym: „związek po-

winien zostać zachowany”. Seaton i Gales z dużą satysfakcją drukowali w swojej gaze-

cie znamienite debaty Heine – Webster23. Szczególnie zadziałały na nich patriotyczne 

słowa Webstera, które zamieścili jako nagłówek swojej strony redakcyjnej: „Związek 

i Wolność od dziś i na zawsze razem i nierozdzielne”. Nagłówek ten był drukowany 

przez cały okres redagowania przez nich gazety24.

18	  ,,National Intelligencer”, 14, 18 May 1829.
19	  Pod tym pojęciem rozumiano budowę dróg i kanalizacji na koszt budżetu federalnego.
20	  „National Intelligencer”, 19 June 1830.
21	  Власова М.А. Из истории становления партии вигов. (Принципы „Американской си-
стемы” Г. Клея и борьба вокруг них в 1824-1828 гг.) // Проблемы новой и новейшей истории. М., 
1982. С. 18-33.
22	  „National Intelligencer”, 19 June 1830.
23	  С.А. Дебаты Уэбстера – Хэйна // Американский ежегодник, 1990. М., 1991. С. 114-125.
24	  W.E. Ames, op. cit., p. 190.



58 ROCZNIK PRASOZNAWCZY                                                                   Rozprawy i artykuły

Mimo trudności finansowych, jakie pojawiły się u Seatona i Galesa w okresie 

rządów Demokratów (1828-1840), ich gazeta pozostawała wiodącym tytułem wa-

szyngtońskim. W roku 1834 jej ogólny średni nakład wynosił 7440 egzemplarzy, a w 

połowie lat 50. XIX wieku przekroczył 10 tys. egzemplarzy25. W latach 30. XIX wieku 

w USA było 65 codziennych i 650 cotygodniowych wydawnictw. Joseph Gales twier-

dził, że w kraju jest 350 tys. prenumeratorów gazet i 1,5 mln ich czytelników26. 

Seaton i Gales wsparli w wyborach prezydenckich w 1832 roku kandydata Wi-

gów Henry’ego Claya, jednak znowu został wybrany A. Jackson. W czasie swojej dru-

giej kadencji za swój główny cel obrał sobie walkę z Drugim Bankiem Państwowym, 

kierowanym przez Nicholasa Biddle, ponieważ to przedsiębiorstwo było główną pod-

porą finansową Partii Wigów. Biddle zadecydował, że przedłużenie Karty Banku wy-

maga silnego wsparcia propagandowego ze strony prasy. Dlatego zaczął subsydiować 

szereg tytułów. Rzecz jasna, Seaton i Gales znaleźli się wśród otrzymujących takie sub-

sydia. Tysiące numerów specjalnych „Intelligencera” było rozsyłanych po kraju, udo-

wadniano w  nich nadzwyczajne znaczenie Banku dla gospodarki kraju. Początkowo 

w tych numerach specjalnych przytaczano argumenty obu stron. W jednym z pierw-

szych numerów znalazł się na przykład artykuł senatora Thomasa Bentona z Missouri, 

zajmującego stanowisko wrogie względem Banku. Nakład „Intelligencer” drastycznie 

wzrósł i Gales zapewniał Biddle’a, że jego gazeta jest rozsyłana do wszystkich krajów 

Unii: „Bodaj nigdy na świecie nie było podobnego rozpowszechnienia gazety”. W 1834 

roku wydrukowano 50 tys. wydań specjalnych dla Banku27. Redaktorzy ogłaszali: „Nie 

ma gazety w USA, która by miała tak duży nakład jak „Intelligencer”, żadna z nich nie 

ma listy prenumeraty bardziej znaczącej i wciąż się zwiększającej jak my”28.

Seaton i Gales przeprowadzili najbardziej wyrazistą w ich życiu kampanię agi-

tacyjną w  obronie Banku. Podkreślali oni, że zniszczenie gospodarki, ogólny chaos 

i kryzys finansowy będą konsekwencjami jego zamknięcia. Bank umacnia Unię, po-

rządkuje emisję, daje kredyty rządowi, jego działalność sprzyja rozwojowi gospodarki 

i porządkowaniu finansów29.

Głównym przeciwnikiem Seatona i Galesa w  ich wsparciu dla Banku stał się 

„Washington Globe” F. Blaira. W jednym ze swoich wstępniaków gazeta ta zapewniała, 

że dla redaktora „National Intelligencer” nie ma nic cenniejszego niż „strumień waluty, 

który wprawia w ruch cały mechanizm ich biura”. Inny wstępniak przedstawiał Galesa 

25	  Nakład tygodniowy – 5520, dzienny – 1920 egz.
26	  Ch.G., Steffen, Newspapers for Free: the Economies of Newspaper Circulation in the Early 
Republic // Journal of Early Republic. Fall 2003, Vol. 23, N 3, p. 381-382.
27	  W.E. Ames, op. cit., P. Chapel Hill 1972, p.195.
28	  ,,National Intelligencer”, 8 June 1832.
29	  ,,National Intelligencer”, 12 Mar 1831.



59Tatiana Alentiejewa Gazeta „Daily National Intelligencer” i jej redaktorzy

jako człowieka, który robi dużo szumu w obronie Banku. „W czasie, kiedy Gales dmie 

w trąbę Banku, pan Biddle nie będzie cierpiał na brak w dętej reputacji. Same policzki 

tego Boreasza od Banku rozdęły się jak u boga wiatrów i na prośbę jego wielkości Nika 

pośle bryzę przez zachodnie lasy i prerie i będzie przysięgać, że cała zasługa należy się 

właśnie jemu, a nie „cichemu letniemu porankowi”30. W odpowiedzi Gales opublikował 

zarzuty względem F. Blaira o to, że wiele wydań specjalnych „Globe” było opłaconych 

przez administrację Jacksona. Blair ze swojej strony kontynuował zarzuty w stosunku 

do przeciwników o  korupcję: „Nie wierzymy w  bezinteresowne oddanie „Intelligen-

cera” Bankowi, choć nie będziemy twierdzić, że jego wydania specjalne były opłacane 

przez Bank. W każdym razie, nie wprost, ale wszyscy wydawcy wiedzą zbyt dużo o jego 

sprawach, żeby ich skrzynie były puste w imię jego obrony bez odpowiedniej kompen-

sacji”. Blair upewniał swoich czytelników, że niedawno dowiedział się o tym, że dług 

„Intelligencera” względem Banku powiększył się do 40 tys. USD31.

Gales i Seaton uważali wszystkie zarzuty za niesprawiedliwe: „Redaktor pół-

oficjalnej gazety próbuje uniknąć porażki w publicznym sporze na tematy polityczne 

drogą wulgarnego wybiegu, czyniąc aluzje do osobistych spraw swoich oponentów. 

Myślimy, że mógłby się zająć swoimi sprawami, nie mieszając się do naszych”. Bla-

ir kontynuował swoje ataki, twierdząc, że „Intelligencer” jest własnością Banku i  że 

Seaton i Gales nie kontrolują jego polityki redakcyjnej, ponieważ jest ona dyktowana 

przez Biddle’a. Redaktorzy odpierali te zarzuty, oświadczając, że mają prawo utrzymy-

wać finansowe stosunki z Bankiem jako jego klienci i nie ma w tym nic przestępczego. 

„Nie robimy nic złego, amoralnego czy bezprawnego w  swoich relacjach z  Bankiem 

i ci, którzy z jakiegoś powodu osądzają nasze motywy w tym względzie lub twierdzą, że 

jesteśmy zależni w swojej opozycyjnej polityce względem prezydenta w związku z na-

szymi interesami z Bankiem, są winni oczywistej nieprawdy”32.

Kiedy tylko Clay rozpoczął walkę w Kongresie o przedłużenie pełnomocnictw 

Banku, Seaton i Gales w swojej gazecie kontynuowali agitację dla jego wsparcia. Nie 

wierzyli, że Jackson skorzysta z weta w stosunku do billi bankowej. „Chcielibyśmy te-

raz wiedzieć konkretnie, jeśli billa bankowa przejdzie obie izby, to prezydent Stanów 

Zjednoczonych nie może przeciwstawiać się takim wyrażeniem woli narodu, jasno wy-

rażonej… i będzie się wtedy przeciwstawiał woli narodu amerykańskiego?” 11 czerwca 

1832 roku billa przeszła przez Senat, głosowano: 28 – „za”, 20 – „przeciw”. Jednak 10 

lipca Jackson wykorzystał swoje prawo weta. Redaktorzy pisali: „Zapoznawszy się z ca-

łym przesłaniem, wyjaśniliśmy, że prezydent uznał billę za niekonstytucyjną, przede 

30	  ,,Globe”, 31 July 1834.
31	  ,,Globe”, 21, 30 July; 4, 7, 9 Aug. 1832.
32	  ,,National Intelligencer”, 7 Aug.; 18 Sept. 1832.



60 ROCZNIK PRASOZNAWCZY                                                                   Rozprawy i artykuły

wszystkim dlatego, że nie pozwolono mu zamiast Kongresu opracować jej szczegółów 

i stworzyć swojej własnej ustawy”33.

Dlatego Jackson naciskał, żeby drukowanie materiałów Kongresu zostało 

przekazane jego faworytowi i członkowi jego najbliższego otoczenia, tak zwanego „ku-

chennego gabinetu” F. Blairowi. Ten ostatni kontynuował swoje ataki na opozycyjną 

względem Jacksona gazetę, wciąż dowodząc, że jest ona zwykłym narzędziem zlikwi-

dowanego przez prezydenta Banku. Analizując historię gazety, dowodził on w  „Wa-

shington Globe”, że zrodziła się ona jako organ Jeffersonów, jednak patronat rządu 

skorumpował ją i że otrzymała ona od rządu około 1 mln dolarów. Oczywiście, przy tej 

okazji mocno przesadził w wysokości kwoty. Twierdził dalej, że Gales i Seaton zaczęli 

wiernie służyć Bankowi, ponieważ było to dla nich wygodne. Dowodził on, że nie tylko 

siedziba redakcji należała do Banku, ale również za jego pieniądze kupowano wyposa-

żenie i papier. Blair przytaczał mnóstwo liczb, żeby dowieść, że redaktorzy wzbogacili 

się dzięki wsparciu dla Banku34.

Seaton i Gales kontynuowali swoją polemikę z Blairem: „Organ prasowy >>ga-

binetu kuchennego<< dopiero co dodał jeszcze jedno wstrętne kłamstwo do niekoń-

czącej się listy swoich pretensji do marnej reputacji. Opublikował masę materiałów, 

niektóre z nich są prawdziwe, wiele fałszywych, wszystkie bezceremonialne. Dotyczą 

one spraw osobistych redaktorów tej gazety… Nie można oczekiwać, że zniżymy się 

do poziomu tych, którzy zajmowali się tą brudną robotą i postaramy się obalić wyniki 

ich działań”35. W obronie Seatona i Galesa wystąpił I. Niles, wydawca „Niles Register”. 

Nie mógł znieść, jak Blair lekceważy jego starych przyjaciół. Pisał: „Żal, że moi starzy 

przyjaciele Seaton i Gales nie najlepiej radzą sobie w sprawach finansowych. A powin-

ni sobie radzić i możliwe, że wkrótce wyciągną naukę, jeśli nie będzie się ich niesłusz-

nie atakować. Oni naprawdę zasłużyli na to, że nakład ich gazety rośnie, ponieważ nie 

mają sobie równych w pracowitości, wierności, uczciwości, grzeczności w całej prasie 

USA”36. Niles opublikował później list Samuela Harrisona Smitha, rezydenta waszyng-

tońskiego oddziału Banku, o tym, że budynek redakcji został kupiony przez Bank, jed-

nak Seaton i Gales byli tylko jego najemcami i płacili po 600 dolarów czynszu rocznie37.

Blair oskarżał redaktorów „National Intelligencer” o niedokładność w stosunku 

do faktów, o niestaranność stylu, oni jednak odpierali ataki: „Co się tyczy naszych arty-

kułów redakcyjnych w ogóle, to nie są one zbyt uczone ani zbyt wyszukane i uważamy, 

33	  ,,National Intelligencer”, 5 Jan.; 14 July 1832.
34	  ,,Globe”, 31 Oct. 1833.
35	  ,,National Intelligencer”, 2 Nov. 1833.
36	  ,,Nile’s Register”, 2 Jan. 1834, p. 1163.
37	  ,,Nile’s Register”, 24 Jan. 1834, p. 1166.



61Tatiana Alentiejewa Gazeta „Daily National Intelligencer” i jej redaktorzy

że nie jest to zarzut, jeśli nasz bliźni nam wypomina, że nigdy nie są one doskonałe”. 

Inny zarzut Blaira dotyczył pomówienia Jacksona. W odpowiedzi redaktorzy oświad-

czyli, że zawsze „mieli wątpliwości co do zdolności Jacksona do piastowania wysokiego 

urzędu prezydenta, jednak nigdy nie oceniali go inaczej niż jako dżentelmena. Jeżeli 

wątpienie w jego talenty oznacza pomawianie go, to… jesteśmy winni tego grzechu”38.

Gales i Seaton uważali, że kryzys roku 1837 to tak naprawdę skutek polityki 

Jacksona. Pisali: „Czy można uznać takie posunięcie, jak wycofanie państwowych pie-

niędzy z Banku za zwykły błąd finansowy, czy raczej za akt mściwej złości. To nie może 

nie wzbudzić podejrzeń w umyśle żadnego praktycznego człowieka, że jeżeliby się zo-

stawiło Bank w spokoju, zamiast niszczyć jego krajową reputację, z jaką był on pomocą 

dla państwa i błogosławieństwem dla narodu, to kraj nie znalazłby się w takiej sytuacji, 

w jakiej znajduje się obecnie”39.

Gales i Seaton mieli nadzieję przywrócić swojemu pismu status gazety rządo-

wej w przypadku zwycięstwa Wigów w wyborach prezydenckich w 1840 roku. Wciąż 

uważali za najlepszego kandydata Wigów D. Webstera, publikując serię artykułów dla 

jego wsparcia. Początkowo nie agitowali na rzecz oficjalnego kandydata Wigów Wil-

liama Henry Harrisona40, a raczej atakowali jego poprzednika M. Van Burena. Jed-

nak później „National Intelligencer” przeszła do bardziej aktywnej agitacji na rzecz 

kandydata Wigów. „Wynosimy jego aspiracje do stanowiska państwowego na wyższy 

poziom, kiedy wymieniamy go w grupie najwybitniejszych obywateli, jako człowieka 

obdarzonego możliwościami intelektualnymi i osiągnięciami, łączącego w swym cha-

rakterze mądrość starości i żywość młodości, wybitną duszę i skromne aspiracje, silne 

poczucie sprawiedliwości i nieskończone człowieczeństwo”41.

Do napisania wstępniaków zaproszono do współpracy prawnika i dziennikarza 

z Filadelfii, byłego redaktora „National Journal” Richarda Fendalla, który aktywnie się 

udzielał w czasie całej kampanii prezydenckiej. Seaton i Gales liczyli na to, że w przy-

padku zwycięstwa ich gazeta znowu może stać się oficjalnym organem prezydenta, 

dlatego nie skupiali się na pochwałach na cześć kandydata Wigów, oświadczając, że 

Harrison będzie bronić „interesów skwaterów, wdów i sierot”. Popierali oni zwycię-

stwo Wigów jako „rewolucję”, która sprowadzi kraj na bezpieczną drogę Waszyngtona 

i Madisona42.

38	  ,,National Intelligencer”, 12, 19 Febr. 1831.
39	  ,,National Intelligencer”, 5 Apr. 1837.
40	  Zob.: R.G. Gunderson, The Log Cabin Campaign, Lexington 1957; Алентьева Т.В. Обще-
ственное мнение и назревание «неотвратимого конфликта» в США в отражении «New York 
Tribune» (1841-1861 гг.). Курск, 2005. С. 43.
41	  ,,National Intelligencer”, 2 Apr. 1840.
42	  ,,National Intelligencer”, 21 Jan.; 21 Febr. 1841.



62 ROCZNIK PRASOZNAWCZY                                                                   Rozprawy i artykuły

Wychwalali mowę inauguracyjną W.H. Harrisona: „Co się tyczy nas samych, to 

byłoby zdradą zasad, które wspieraliśmy z niezmienną wiernością od samego początku 

administracji ministra Madisona wbrew wszelkim zmianom, jeśli byśmy nie wspar-

li szczerze i nie przejęli zasad tego przemówienia”43. Tekst mowy inauguracyjnej tak 

naprawdę należał do D. Webstera, który ozdobił go mnóstwem cytatów i przykładów 

z historii Rzymu44.

Seaton i Gales postanowili maksymalnie się zbliżyć do nowo wybranego prezy-

denta, który do dnia inauguracji przebywał w domu Seatona, ponieważ został on nie-

długo wcześniej wybrany burmistrzem Waszyngtonu z ramienia Wigów i pisał dla pre-

zydenta mowę powitalną45. Jednak niedługo po inauguracji Harrison zmarł, nadzieje 

redaktorów na ponowne uczynienie ze swojej gazety organu urzędowego nie spełniły 

się. W kolejnych latach gazeta aktywnie występowała przeciwko anektowaniu Teksa-

su i wojnie z Meksykiem. W tym czasie nasila się wpływ Seatona, który od roku 1840 

do 1850 był burmistrzem stolicy i redaktorem najbardziej wpływowej gazety politycz-

nej w kraju. Był też członkiem Towarzystwa do Spraw Budowy Pomnika Waszyngto-

na i sekretarzem Instytutu Smitha. Razem z liderem Wigów często polował w górach 

Wirginii, gdzie miał chatkę myśliwską. Gales zajmował się sprawami gazety i swoim 

majątkiem Eckington o powierzchni 160 akrów. Skończył do tego czasu 60 lat i cierpiał 

na wiele chorób, w tym na ostry reumatyzm. 

Gazeta nadal broniła założeń programowych Wigów, szczególnie polityki pro-

tekcjonizmu. Po swoim wyborze prezydent J. Polk mianował ministrem finansów Ro-

berta Walkera z Missisipi, który był znany ze swoim liberalnych poglądów. Redaktorzy 

ostrzegali czytelników, że niskie taryfy doprowadzą do tego, że w kasie nie będzie pie-

niędzy, że nie będzie z czego płacić wojsku, flocie i ochotnikom. Pisali też, że wpłynie 

to destrukcyjnie na biznes, doprowadzi do masowego bezrobocia, setki tysięcy ludzi 

straci środki utrzymania, ich żony i dzieci będą cierpieć głód, miasta przepełnią się 

włóczęgami i żebrakami. Wprowadzenie taryfy z 1846 roku nazwali środkiem „zdrady 

i oszustwa” interesów narodowych. To fatalne posunięcie podetnie „korzenie przemy-

słu i sytuację robotników”, nazywali je „wielkim złem”46.

Gales i Seaton entuzjastycznie witali zwycięstwo kandydata Wigów Zacharego 

Taylora w wyborach 1849 roku, uważając to za triumf i ratunek dla narodu, odrodzenie 

„bohaterskich czasów”47. Niewątpliwie znowu żywili nadzieję, że staną się oficjalnym 

43	  ,,National Intelligencer”, 9 March 1841.
44	  C.M. Fuess, Daniel Webster, In 2 Vols. Boston 1930. Vol. I, p. 90-91.
45	  ,,National Intelligencer”, 2 June 1840.
46	  ,,National Intelligencer”, 21, 30 July 1846.
47	  ,,National Intelligencer”, 11 Nov. 1848.



63Tatiana Alentiejewa Gazeta „Daily National Intelligencer” i jej redaktorzy

organem administracji. Seaton miał nadzieję, że Taylor zatrzyma się w jego domu przed 

inauguracją, jak to zrobił Harrison. Napisał list do Krittengera, senatora z Kentucky, 

w którym pokładano nadzieję, że zostanie doradcą politycznym nowego prezydenta. 

Jednak nadzieje redaktorów się nie spełniły, ponieważ doradcy nowego pre-

zydenta uważali za konieczne stworzenie nowej gazety na potrzeby administracji. E. 

Burnlee polecił zaprosić Aleksandra Bulleta z Nowego Orleanu, redaktora „New Orle-

ans Picayune”. Przybył on do Waszyngtonu i założył nową gazetę 13 czerwca 1849 roku 

pod nazwą „Republic”. Gazeta ta stała się oficjalnym organem administracji Taylora.

Seaton i Gales pozostawali na stanowisku wspierania partii Wigów również po 

przedwczesnej śmierci Taylora. Wspierali idee Towarzystwa Kolonizacyjnego, które-

go jednym z organizatorów był Seaton. Obaj redaktorzy mieli południowe korzenie, 

jednak po 1807 roku żaden z  nich nie mieszkał na północ od linii Masona-Dixona. 

Obaj uważali, że nie jest sprawiedliwe trzymanie w niewoli innych ludzi, jednak przyję-

li kompromis z 1850 roku. „Nawet jeśli ci północni, którzy są na tyle źli albo wsłuchali 

się w  głupie rady, żeby przeciwdziałać wypełnieniu Ustawy o  białych niewolnikach, 

wszyscy, według nas, mają obowiązek podporządkować się prawu…”. Gales i Seaton 

dowodzili, że ustawa odnosi się do wszystkich, bo jeżeli jeden człowiek zacznie się 

sprzeciwiać choćby jednemu zapisowi, to zapis ten obraca się w  nicość, choćby był 

przeznaczony dla dobra społeczeństwa w ogóle. Ruch przeciwko niewolnictwu na Pół-

nocy, dowodzili redaktorzy, to tak naprawdę niewielka grupa, która „na nieszczęście 

kontroluje równowagę między dwoma partiami na Północy, więc obie partie szuka-

ją jej poparcia, tak więc widzimy smutny efekt szeroko rozpowszechnionego ruchu 

mieszkańców Północy związanego z kwestią niewolnictwa”. Gales i Seaton twierdzili, 

że triumf Unionistów w Alabamie jesienią 1851 roku świadczy, że Północ się uspokoiła 

i jest zadowolona z kompromisowych rozwiązań z 1850 roku. „Teraz Północ powinna 

powiedzieć, czy zapanuje pokój zamiast fermentu, harmonia i braterstwo zamiast nie-

snasek i nienawiści. Niech Północ podtrzymuje konstytucyjną zgodę twardo i sumien-

nie, wtedy nie usłyszymy więcej o poważnym i nienawistnym zagrożeniu secesją48.

Wybory z  roku 1852 pokazały, że partia Wigów nie tylko poniosła porażkę, 

ale otrzymała śmiertelny cios, po którym już nie zdołała się podnieść. Dążenie do za-

chowania neutralności w polityce odwiodło Galesa i Seatona od tworzącej się Partii 

Republikańskiej i skierowało do zbliżenia z Demokratami, ponieważ pozostawali oni 

partią ogólnonarodową. Tak czy inaczej, nie wspierali oni tej partii, choć twierdzili, że 

kandydat na prezydenta Buchanan dysponuje i cnotami, i zdolnościami administra-

cyjnymi, jednak wprost go nie popierali. W 1854 roku redaktorom przyszło opłakiwać 

koniec porozumienia misourskiego w  związku z  zaproponowaną przez S. Douglasa 

48	  ,,National Intelligencer”, 4, 7 Jan.; 1 Nov. 1851.



64 ROCZNIK PRASOZNAWCZY                                                                   Rozprawy i artykuły

billą Kansas-Nebraska: „Śmiertelny cios zadano wielce szanowanemu kompromiso-

wi misourskiemu w  ostatni czwartek; zniszczono stare ukojenie tego kraju, gaszące 

niezgody, będące przyjacielem Unii”. Redaktorzy pisali, że nie wygrano niczego, za to 

wiele stracono. Gales i Seaton wierzyli, że śmierć kompromisu zwiększyła prawdopo-

dobieństwo rozpadu Unii. W  tym czasie zdali sobie sprawę, że w  kraju ma miejsce 

partyjno-polityczne przegrupowanie sił, że partie secesyjne nabierają sił. Redaktorzy 

twierdzili, że próby zjednoczenia Południa w szeregach partii Demokratycznej, w celu 

przeciwstawienia się Północy, powinny się spotkać z oporem: „Czymże to jest, jeśli nie 

pretekstem dla wszystkich antyrządowych elementów na Północy, żeby się w podobny 

sposób połączyć, jednak z tą przewagą, że przewyższą liczebnością organizację Połu-

dnia?”49

Stworzenie skrajnie nacjonalistycznej amerykańskiej partii doprowadziło do 

jej krótkotrwałego sukcesu politycznego50. W roku 1854 w Waszyngtonie stworzono 

codzienną gazetę ruchu know-nothing „Daily American Organ”. Zwycięstwo partii 

amerykańskiej w wyborach miejskich 1854 roku w Waszyngtonie zdecydowanie odsu-

nęło „National Intelligencer” na dalszy plan.

Nadal wpływowa pozostała gazeta codzienna „Globe”, która bardzo się zmieni-

ła od czasów Jacksona. Nie była ona już organem partyjnym i drukowała debaty Kon-

gresu. Blair sprzedał do tego czasu swoje udziały w gazecie swojemu partnerowi Re-

avesowi, który redagował „Congressional Globe”, dopóki to wydawnictwo nie zostało 

zamienione w „Congressional Record”51. Nakład „Globe” w 1855 roku wynosił 2036 

egzemplarzy, w tym czasie jego nakład tygodniowy sięgał 13 tysięcy egzemplarzy. 

Oprócz tych gazet istniało w  Waszyngtonie jeszcze szereg innych tytułów. 

W 1851 roku zaczęto wydawać „American Daily Telegraph” pod redakcję Thomasa Co-

nelly, w 1852 roku jej nazwę zmieniono na „The Star”. Codzienna emisja tej gazety 

miała w  stolicy największy nakład o  wysokości 4975 egzemplarzy. Thomas Reatche 

kontynuował wydawanie „The Union” dla wsparcia Demokratów, jednak wiek i trud-

ności finansowe zmusiły go w kwietniu 1851 roku do oddania stanowiska i sprzedaży 

gazety Andrew Donelsonowi, wcześniejszemu sekretarzowi Andrew Jacksona. „The 

Union” sprzeciwiała się „Republic” wydawanej przez Aleksandra Bulleta i  Williama 

Surgenta. W sumie w Waszyngtonie ukazywało się 8 gazet codziennych. W roku 1856 

powstała Partia Republikańska, w  skład której weszło wielu Wigów. Gales i  Seaton 

uznali to wydarzenie, jednak liczyli na to, że „partia Wigów zachowa swoją odrębną 

49	  ,,National Intelligencer”, 27 May; 31 Aug. 1854.
50	  Алентьева Т.В. США накануне Гражданской войны. Время и люди. Курск, 2003. С. 102.
51	  W roku 1834 Blair i jego pomocnik Rives otrzymali kontrakt od Kongresu na wydawanie 
,,Congressional Globe” (1833-1873). Zob.: T.C. Leonard, The Power of the Press, p. 80-81. Tytuł ten 
został zamknięty w 1873 roku w związku z powstaniem ,,Congressional Records”.



65Tatiana Alentiejewa Gazeta „Daily National Intelligencer” i jej redaktorzy

organizację i… doczeka odpowiedniego czasu, żeby dać odczuć całą potęgę swojego 

wpływu w tej decyzji, którą w danych okolicznościach wydarzeń politycznych nakaże 

podjąć obowiązek i patriotyzm”. Redaktorzy zapewniali, że partia nie może umrzeć, 

dopóki jakakolwiek grupa podziela jej poglądy. 

Szczególnie niepokoiły Galesa i Seatona poglądy Partii Republikańskiej prze-

ciwne niewolnictwu. Ten ukłon przekształcał partię w  sekcyjną organizację Północy 

w większym stopniu, niż należało. Brak wsparcia na Południu, ostrzegali Seaton i Ga-

les, doprowadzi do katastrofy. Partia Republikańska nie może zastąpić ogólnopań-

stwowej partii Wigów, twierdzili redaktorzy i kontynuowali swą beznadziejną walkę 

o utrzymanie Wigów na powierzchni. Dla gazety nastały ciężkie czasy, straciła ona swój 

głos polityczny. Miała swe polityczne idee, których nie wyrażała ani jedna partia. Kraj 

się zmieniał, jednak redaktorzy nie mieli zamiaru się zmieniać. Po wyborach 1856 roku 

pogratulowali Demokratom zwycięstwa52, jednak nie porzucali nadziei, że uda się zre-

organizować partię Wigów.

Gazetę krytykowano i na Północy, za jej dystans do problemu niewolnictwa, 

i na Południu, za sprzyjanie północnym radykałom. Polityczną apatię redaktorów Po-

łudniowcy uważali za przestępstwo. Ubywało prenumeratorów. Na przykład abonent 

z Indiany obwieścił, że rezygnuje z prenumeraty, ponieważ nie satysfakcjonuje go, że 

gazeta nie występuje przeciw „bezprawnemu rozpowszechnieniu niewolnictwa”53. Se-

aton i Gales oczekiwali wyroku w sprawie Dreda Scotta i ogłosili, że jeśli nawet on jest 

błędny, to czas może naprawić popełnione błędy54.

21 lipca 1860 roku Joseph Gales zmarł w swoim domu w wieku 75 lat. Jego 

śmierć wywarła bardzo duże wrażenie w Waszyngtonie, gdzie pracował przez 53 lata. 

Prezydent Buchanan i  jego gabinet byli obecni na pogrzebie, dając wyraz swojemu 

szacunkowi dla niezastąpionego redaktora „National Intelligencer”. Zamknięto szkoły 

i sklepy, w kir przystrojono wiele budynków urzędowych i redakcji gazet. W wielu ar-

tykułach wstępnych komentowano śmierć Galesa, gdzie oddawano cześć jego dzienni-

karskiemu talentowi. 

Pomocnikiem redaktora W. Seatona po śmierci Galesa został James Welling, 

pracujący w gazecie już od 10 lat. Zajmował on pozycję konserwatywną, opowiadał się 

za utrzymaniem Unii, wolnością prasy i informacji, prawami osobistymi i wolnością, 

rozwojem nauki i przemysłu. Gazeta nigdy nie wspierała Republikanów. Jej redakto-

rzy uważali, że poglądy przeciw niewolnictwu Williama Sewarda przyczyniają się do 

rozpadu kraju. 

52	  ,,National Intelligencer”, 15 Nov. 1856.
53	  ,,National Intelligencer”, 11 Aug.; 13 Nov. 1855; 4 Sept. 1856; 1 Aug. 1857.
54	  ,,National Intelligencer”, 30 May 1857.



66 ROCZNIK PRASOZNAWCZY                                                                   Rozprawy i artykuły

Abrahama Lincolna Seaton i Gales znali już od końca lat 40. XIX wieku, kiedy 

był kongresmenem. Sam Lincoln regularnie czytywał ich gazetę na przestrzeni dzie-

siątek lat. Sympatyzowali oni z Lincolnem, jednak nie byli w stanie wesprzeć jego par-

tii. Seaton i Gales również nie mogli sympatyzować z ani jednym z demokratycznych 

kandydatów. Wspierali partię Unii i jej kandydatów Johna Bella i Edwarda Everetta55. 

Liczono na to, że Demokraci jednak się połączą, żeby doprowadzić do porażki Lincolna 

i wtedy wybory przeniosą się do niższej izby Kongresu, gdzie Bell będzie miał szansę 

jako kandydat kompromisowy. Kraj zostanie uratowany przed zwycięstwem Republi-

kanów i przed możliwym rozłamem56.

Seaton nie dopuszczał możliwości secesji i uważał, że zachodnie stany odegra-

ją rolę amortyzatora w konflikcie Północy i Południa. Na początku secesji liczono na 

nowy kompromis z Południem na podstawie uznania zgodności niewolnictwa z pra-

wem i niewtrącania się w te kwestie ze strony Kongresu. 

Kiedy jednak secesja się rozpoczęła, Seaton jednoznacznie wybrał wsparcie 

Unii, oburzył go zamiar rozłamowców z  Południa przejęcia Waszyngtonu do czasu 

inauguracji Lincolna. Wezwał mieszkańców Columbii do walki przeciwko takim za-

miarom. Gazeta oczekiwała mowy inauguracyjnej Lincolna. Opowiedziała się jednak 

po stronie pokojowej secesji i  powołania Konwentu Narodowego, który mógłby się 

stać arbitrem w zaistniałej sytuacji57. W czasie wojny gazeta zajęła twarde stanowisko 

wsparcia administracji republikańskiej. Seaton kontynuował redagowanie i wydawa-

nie swojej gazety praktycznie do swojej śmierci w 1866 roku. „National Intelligencer” 

nie przeżyła śmierci ostatniego ze swoich redaktorów naczelnych. W 1867 roku zakoń-

czono jej wydawanie. Właśnie w tym czasie kończy się także okres aktywnego wpływu 

dziennikarstwa politycznego w USA.

Tłumaczenie: Patrycja Szostok

SUMMARY

The Daily National Intelligencer and Its Editors
The article is devoted to the problem of development of American journalism in the 
19th century in Washington (D.C.). The author writes about the history of one of the 
prominent newspapers, The Daily National Intelligencer (1800-1867). This new-
spaper played a great role in political battles before the Civil War as an official organ 
of National Republicans, later a Whig mouthpiece. The political views and the bio-
graphies of the editors Joseph Gales and William Seaton are explored in this paper. 

KEY WORDS: journalism, newspaper, government, politics. 

55	  Алентьева Т.В. Роль общественного мнения в канун Гражданской войны в США (1850-
1861 гг.). Курск, 2008. С. 144-145.
56	  ,,National Intelligencer”, 24, 27 July 1860.
57	  ,,National Intelligencer”, 3 Jan.; 7, 21 March 1861. 


