
Jolanta Dzierżyńska-Mielczarek

Współczesna częstochowska
radiofonia lokalna
Rocznik Prasoznawczy 6, 93-110

2012



Jolanta Dzierżyńska-Mielczarek*

Współczesna częstochowska radiofonia 
lokalna 

STRESZCZENIE
	
Przedmiotem artykułu jest współczesna częstochowska radiofonia 
lokalna. Autorka dochodzi do wniosku, że po początkowej entuzja-
stycznej i pirackiej fazie rozwoju starano się nadać jej profesjonalny 
i biznesowy charakter. Chociaż lokalne rozgłośnie nie odniosły olśnie-
wających komercyjnych sukcesów, stworzyły oryginalny i ciekawy 
częstochowski rynek radiowy. Trudności ekonomiczne spowodowały 
jednak formatowanie i sieciowanie lokalnych stacji, co pozbawiło je 
tematycznej różnorodność, bliskiego kontaktu ze słuchaczami i moc-
nego osadzenia w lokalnych realiach. W 2011 r. mieszkańcy regionu 
częstochowskiego słuchali przede wszystkim stacji ogólnopolskich: 
RMF FM (27%), Radia Zet (24%) i Programu I Polskiego Radia (16%). 
Dopiero na dalszych pozycjach pojawiały się lokalne rozgłośnie ra-
diowe, gromadząc łącznie około 20% audytorium radiowego.

SŁOWA KLUCZOWE: radiofonia, radiofonia lokalna, Częstochowa

	 Gwałtowne przekształcenia polskiego systemu medialnego zacho-
dzące po 1989 r. znalazły swoje odzwierciedlenie także w Częstochowie. 
Wobec stopniowego spadku zainteresowania drukowaną prasą w  całym 
kraju skupiono się tu na dostępnej dla niezbyt zasobnych inwestorów ra-
diofonii lokalnej. Po 1989 r. podjęto w Częstochowie 9 inicjatyw radiowych. 
Znaczne zmiany zaszły też w radiofonii publicznej. Formalnie zmiany te za-
początkowano dopiero 1 marca 1993 r. wraz z powołaniem Polskiego Radia 
S.A. oraz siedemnastu regionalnych spółek publicznego nadawcy. W tym 
samym czasie z  istniejącej od 1927 roku regionalnej rozgłośni Polskiego 
Radia w Katowicach wyodrębniono Radio Częstochowa. Radio to rozpoczęło 
nadawanie w tzw. rozłączonej sieci, pomiędzy godz. 5.00 i 8.00, własnych 
programów informacyjno-publicystycznych „Nad Wartą posłuchać warto”1. 
Na realizowaną siłami kilku dziennikarzy audycję składały się rozmowy 
z zaproszonymi do studia gośćmi, serwis informacyjny, lokalny przegląd 
prasy i  materiały o  najważniejszych wydarzeniach w  mieście i  regionie. 
W końcu 1995 r. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zakazała emisji lokal-
nych programów przez redakcje w Częstochowie i Bielsku-Białej, uznając, 

* dr; Instytut Bibliotekoznawstwa i Dziennikarstwa Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w 
Kielcach.
1   W tym czasie mieszkańcy województwa katowickiego odbierali program „Śląska Fala”, 
a na terenie województwa bielskiego nadawano „Kronikę beskidzką”.



że narusza to zasady wolnej konkurencji na rynku reklamy2. Później Rada 
wycofała się z tego stanowiska, gdyż częstochowska redakcja Radia Kato-
wice nie prowadziła działalności reklamowej. Program „Nad Wartą posłu-
chać warto” wrócił na antenę w październiku 1996 r. Jednak już w końcu 
1998 r., w  związku z przebudową programu ramowego Radia Katowice, 
zlikwidowano poranne bloki informacyjne przygotowywane przez redakcje 
lokalne. Ówczesny prezes katowickiej rozgłośni regionalnej Leopold Kurek 
tłumaczył tę decyzję nowymi obowiązkami radia publicznego w  obliczu 
planowanej reformy administracyjnej3. Zauważał też, że lokalny program 
miał małą słuchalność, wynoszącą w skali regionu 3,8%, a w samej Czę-
stochowie 9%, podczas gdy inne regionalne audycje cieszyły się 2-krotnie 
większym zainteresowaniem4.
	 Trzygodzinny częstochowski program zastąpiono więc krótkimi, 
10-minutowymi serwisami informacji lokalnych nadawanymi o godz. 7.00 
i w popołudniowym programie informacyjnym Radia Katowice. W związku 
z powołaniem nowych, „dużych” województw zniknęły one jednak z anteny 
w grudniu 1999 r., a redakcja Radia Częstochowa ograniczyła się jedynie 
do przygotowywania materiałów na antenę ogólnośląską. Podobny los spo-
tkał lokalny program realizowany dla mieszkańców Podbeskidzia.

Pozbawienie Częstochowy własnego programu w  Radiu Katowice 
uznano za kolejny przykład marginalizowania innych niż katowicki re-
gionów w  województwie śląskim. W  wydanym z  tej okazji oświadczeniu 
częstochowscy parlamentarzyści zauważali, że „zniknął kolejny element 
świadczący o  pewnej odrębności historycznej, kulturowej i  społecznej” 
subregionów w województwie śląskim5. Lokalne media nie odnotowały po-
dobnej akcji protestacyjnej ze strony słuchaczy pewnie dlatego, że wyniki 
słuchalności Radia Katowice w regionie częstochowskim spadały z roku na 
rok. W 1994 r. według badań firmy Promedia audytorium Radia Katowice 
w województwie częstochowskim wynosiło 24,2% całego rynku radiowego, 
a Radia Częstochowa 4,8%6. W 1996 r. SMG/KRC szacowała słuchalność 
Radia Katowice w  Częstochowie na poziomie 9,6%. W  drugim półroczu 
2005 wynosiła ona już tylko 3,5%, w drugim półroczu 2006 r. 3,0%7.

Spadek słuchalności był spowodowany, według zarządu PR Kato-
wice, nieprecyzyjną formułą stacji. Radio Katowice nie było ani rozgłośnią 
2   Krajowa Rada uznała, że katowicka rozgłośnia PR ma koncesję na nadawanie jednego, 
wspólnego programu regionalnego, więc rozpowszechnianie programów lokalnych jest 
działaniem nielegalnym i stawia rozgłośnie radia publicznego w uprzywilejowanej pozycji 
na rynku reklamowym. Zob.: Uchwała KRRiTV nr 232/95.
3   Obowiązki te to: „Integrowanie całego przyszłego województwa śląskiego przy poszanowaniu 
lokalnych odrębności”. W obronie radia, „Gazeta Wyborcza w Częstochowie” 7.12.1998, nr 286.
4   Mała strata?, „Gazeta Wyborcza w Częstochowie” 9.12.1998, nr 288.
5   Obrona Częstochowy, „Gazeta Wyborcza w Częstochowie”, 4-5.12.1999, nr 283.
6   Podział audytorium radiowego w województwie częstochowskim, „Dziennik Częstochowski 
24 Godziny” 14.06.1994, nr 112.
7   RadioTrack, dostęp: www.radiotrack.pl

94 ROCZNIK PRASOZNAWCZY. ROK VI



ogólnopolską, ani lokalną, bo obejmowało swoim zasięgiem mieszkańców 
trzech różniących się od siebie kulturowo, mentalnie, historycznie, a nawet 
religijnie regionów: ziemi częstochowskiej, Górnego Śląska i Podbeskidzia. 
W 2009 r. planowano więc uruchomić anteny miejskie w Częstochowie, Biel-
sku-Białej i Katowicach – nadające 24 godziny na dobę programy lokalne8. 
Krajowa Rada nie przyznała jednak nowej częstotliwości publicznemu radiu.
	 Nieustanny spadek zainteresowania programem publicznego 
nadawcy nie deprymował prywatnych inwestorów. W początkach lat 90. 
radiofonia lokalna wydawała się im znakomitym biznesem, a stosunkowo 
niewielki koszt urządzeń studyjnych i nadawczych stymulował takie przed-
sięwzięcia. Większość lokalnych stacji radiowych uruchomiono w Często-
chowie bez stosownych zezwoleń. Pierwszym tutejszym tzw. nadawcą pi-
rackim było Radio Marconi. Radio to powstało na początku 1992 r. Było 
to prywatne przedsięwzięcie Dariusza Bergiela. Radio działało jako spółka 
cywilna jego 18-letniego syna Patryka oraz Przemysława Kimli9. Rozgło-
śnia dysponowała nadajnikiem o zasięgu 30 km i początkowo nadawała 
kilka godzin programu dziennie. Jesienią 1992 r. przeprowadzono studio 
z piwnicy bloku przy ul. Wodzickiego do bardziej stosownych pomieszczeń 
i rozpoczęto nadawanie 24-godzinnego programu. Wypełniała go głównie 
muzyka. Audycje słowne ograniczały się do konkursów i happeningów or-
ganizowanych dla słuchaczy oraz serwisów informacyjnych redagowanych 
w  oparciu o  przegląd prasy lokalnej10. Program realizowali na zasadach 
społecznikowskich młodzi, niedoświadczeni radiowcy, ale mimo to niektó-
re ich audycje spotykały się ze sporym odzewem wśród radiosłuchaczy11.

Początkowo twórcy radia nie uważali swojej działalności za sprzecz-
ną z  prawem, zwłaszcza że nikt nie kwestionował braku ich uprawnień 
do nadawania programu radiowego. Dopiero w  grudniu 1992 r. złożyli 
w Ministerstwie Łączności wniosek o przydział częstotliwości i wydanie ze-
zwolenia na używanie nadajnika, a następnie rozpoczęli starania o przy-
znanie koncesji. W międzyczasie Radio Marconi zamilkło jednak na kilka 
dni, gdyż jego wspólnicy rozstali się w burzliwych okolicznościach12. Radio 
8   Może w eter popłynie: Tu Radio Częstochowa, „Gazeta Wyborcza Częstochowa” 26.01.2009.
9   Obaj młodzi ludzie wywodzili się z  kręgów Częstochowskiego Klubu Krótkofalowców 
i  sami skonstruowali nadajnik. Stworzona przez nich namiastka studia radiowego była 
pomieszczeniem piwnicznym wyciszonym wytłoczkami od jajek. Ubodzy piraci, „Gazeta 
Wyborcza w Częstochowie” nr 178, 30.07.1992.
10   W całodobowym programie było 10 kilkuminutowych serwisów informacyjnych, dwukrotnie 
informowano o  sytuacji na drogach, dwa wejścia poświęcano przeglądowi prasy, dwie 
audycje miały charakter repertuarowy – przedstawiano w nich zapowiedzi kinowe i teatralne, 
dwukrotnie podawano na antenie notowania walutowe oraz informacje o  dyżurach aptek 
i szpitali. Do audycji słownych można również zaliczyć zapowiedzi programu na następny 
dzień. Ramówka Radia Marconi, „Gazeta Wyborcza w Częstochowie”, maj 1993.
11   Por. wątek Radio Marconi – ktoś pamięta na forum internetowym „Gazety Wyborczej – 
Częstochowa”, www. forum.gazeta.pl, dostęp: 2006 oraz strona archiwalna Radia Marconi 
FM założona przez jednego z byłych pracowników rozgłośni Marka Wagnera, www.marconi.
iplus.com.pl
12   Przemysław Kimla zabrał sprzęt nadawczy, który był jego wkładem w spółkę i rozpoczął 

95JOLANTA DZIERŻYŃSKA-MIELCZAREK – WSPÓŁCZESNA CZĘSTOCHOWSKA...



Marconi wznowiło nadawanie już jako wyłączna własność Patryka Ber-
giela. W pierwszym procesie koncesyjnym w 1994 r. rozgłośnia uzyska-
ła od Krajowej Rady promesę, ale z powodu wątpliwości co do struktury 
kapitałowej radia odmówiono jej koncesji. Marconi znalazło się na liście 
8 pirackich stacji radiowych, a przewodniczący Rady złożył w prokuratu-
rze częstochowskiej doniesienie o naruszeniu art. 52 ustawy o radiofonii 
i telewizji i wniosek o ściganie nielegalnego nadawcy13. W związku z tym 30 
maja 1995 r. prokuratorzy w asyście sił policyjnych i przedstawicieli PAR 
zdemontowali nadajnik i  zaplombowali antenę Radia Marconi. Przesłu-
chanie właściciela nie mogło się odbyć, gdyż zdawał on właśnie maturę14. 
W sierpniu 1995 r. akt oskarżenia przeciwko Patrykowi Bergielowi trafił 
jednak do sądu15. Mimo protestów i odwołań składanych przez jego ojca 
nie udało się zmienić decyzji Krajowej Rady i Radio Marconi nie wznowiło 
działalności. Dariusz Bergiel przystąpił do drugiego procesu koncesyjnego 
jako cichy wspólnik spółki Kmicic Travel wchodzącej w skład konsorcjum 
Polimax, ale ona również nie uzyskała koncesji radiowej16.

Idea odtworzenia pierwszej komercyjnej stacji radiowej w  Często-
chowie powróciła w dość nieoczekiwanej formie w 2006 r. Grupa osób zwią-
zanych z  Radiem Marconi oraz lokalnym Radiem Fon, przekształconym 
w RMF Maxxx, stworzyła internetową rozgłośnię pod nazwą radiomarconi.
pl, w której połączono audycje obu stacji. W założeniach twórców radio-
marconi.pl miało być wzorowane na typowej stacji lokalnej znanej z trady-
cyjnych radioodbiorników, zamieszczającej muzykę, serwisy informacyjne, 
programy społeczno-kulturalne, relacje z imprez sportowych, rozmowy ze 
słuchaczami oraz wywiady z zaproszonymi do studia gośćmi17.

Kolejną piracką stacją radiową w Częstochowie było Radio One. Uru-
chomił je w połowie 1993 roku – po rozstaniu z Radiem Marconi – Przemysław 
Kimla. Jak wspominał, było to radio amatorskie, nadające głównie muzykę 
i niemające stałego programu ramowego. Przyznał też: „Nie przejmowaliśmy 
się finansami. Pracownicy nie dostawali wynagrodzeń, a wpływy z reklam nie 
starczały nawet na utrzymanie samej rozgłośni”18. Mimo tej sytuacji Kimla 
złożył do Krajowej Rady wniosek o przyznanie koncesji. Nie otrzymał zgody 
na nadawanie i po niespełna roku funkcjonowania Radio One umilkło. Jego 
właściciel starał się – ponownie bez powodzenia – o koncesję w 1996 r.

Bez zezwolenia rozpoczęło też swoją działalność w końcu stycznia 
1993 roku Radio Live. Zgodnie z nazwą miało ambicje być radiem żywym, 
starania o  uruchomienie własnej rozgłośni. Spółka z  diabłem, „Gazeta Wyborcza 
w Częstochowie” 26.06.1993, nr 147.
13   Por. m.in. Radio Marconi na liście pirackich stacji, „Życie Częstochowy” 8-9.04.1995.
14   Na falach prawa, „Gazeta Wyborcza w Częstochowie” 31.05.1995, nr 125.
15   Sprawa została umorzona z uwagi na znikomą szkodliwość społeczną czynu.
16   Radiowy rozwód i romans, „Gazeta Wyborcza w Częstochowie” 21.06.1995, nr 142.
17   www. radiomarconi.pl, dostęp: 2007.
18   Sam nie gram, „Gazeta Wyborcza w Częstochowie” 11.01.1996, nr 9.

96 ROCZNIK PRASOZNAWCZY. ROK VI



nawiązującym bezpośredni kontakt ze słuchaczami poprzez rozmowy na 
antenie, sondy uliczne i wywiady19. Jego właścicielami było kilku lokal-
nych przedsiębiorców zaangażowanych również w spółkę SEI z udziałem 
kapitału włoskiego (Nicola Grauso – Polonia 1), która zainteresowana była 
tworzeniem lokalnej telewizji. Mimo tych powiązań biznesowych Radio Live 
cierpiało na permanentne kłopoty finansowe. Trzykrotnie zmieniało siedzi-
bę z powodu zadłużenia wobec właścicieli budynków i skarg mieszkańców. 
Kilkakrotnie zawieszało emisję programu, m.in. z powodu zmian w niere-
gularnie opłacanym zespole redakcyjnym20. 

Korzystając z niefabrycznego nadajnika o zasięgu kilkunastu kilo-
metrów, Radio Live było znane tylko w Częstochowie, ale wyróżniało się na 
tle innych rozgłośni dużą ilością audycji słownych w nadawanym progra-
mie. Większość z  tych audycji stanowiły wprawdzie autorskie programy 
o muzyce, ale rozgłośnia nadawała również serwisy informacyjne, przeglą-
dy prasy, audycje o wydarzeniach sportowych i kulturalnych21.

Grzegorz Tkacz w imieniu współwłaścicieli rozgłośni złożył wniosek 
o przydział koncesji, ale został on rozpatrzony negatywnie. Akceptacji Kra-
jowej Rady nie zyskał również projekt emisji lokalnego programu telewi-
zyjnego reprezentowanej przez niego spółki, więc grupa częstochowskich 
biznesmenów zrezygnowała ze swoich medialnych planów.

Kolejny nadawca – Radio City jako pierwsze poprzedziło swoje wej-
ście na rynek kampanią promocyjną. Ogłoszenia o narodzinach Radia City 
ukazały się w lokalnej prasie, a zaciekawienie planami programowymi umie-
jętnie podsycano szeptaną propagandą. Słuchacze, którzy 6 grudnia 1992 
roku odnaleźli na skali swoich odbiorników sygnał nowego radia, nie zawie-
dli się. Pierwszą wyemitowaną audycją była rozmowa z goszczącymi w Czę-
stochowie bohaterami głośnej w  owym czasie historii miłosnej – Moniką 
Kern i Maćkiem Malisiewiczem22. W recenzjach prasowych podkreślano, że 
rozgłośnia ma dobry technicznie sygnał i duży, sięgający 40 km zasięg oraz 
cechuje ją większy niż pozostałe stacje profesjonalizm, ciekawe serwisy in-
formacyjne, brak dziennikarskich potknięć i „antenowego szczeniactwa”23. 

Założycielem stacji i redaktorem naczelnym Radia City był Mariusz 
Herman, pierwszy szef „Gazety Wyborczej w Częstochowie”24. Zdecydował 
się on na rozpoczęcie pirackiej działalności bo – jak twierdził – jego wniosek 
leżał w Ministerstwie Łączności bez odpowiedzi, a powstające konkurencyj-

19   W eterze nie ma ciszy, „Na Wskroś” lipiec 1993, nr 11.
20   Łabędzi śpiew, „Gazeta Wyborcza w Częstochowie” 4.02.1994, nr 29.
21   Ramówka Radia Live, „Gazeta Wyborcza w Częstochowie” styczeń 1994.
22   Narzeczeni i mikrofon, czyli Radio City, „Dziennik Częstochowski 24 Godziny” 16.12.1992, 
nr 246.
23   Narodziny pirata, „Gazeta Wyborcza w Częstochowie” 7.12.1992, nr 287.
24   Oprócz niego udziały w radiu mieli: Magdalena Trąbska, Urban Kielichowski i Krzysztof 
Czyż. Prezesem spółki „City Radio” został Marek Trąbski.

97JOLANTA DZIERŻYŃSKA-MIELCZAREK – WSPÓŁCZESNA CZĘSTOCHOWSKA...



ne stacje radiowe zawłaszczały eter, rynek reklamowy i uwagę słuchaczy25. 
Dość szybko Radio City podjęło też energiczną walkę o miejsce w  eterze, 
wpływy reklamowe i  słuchalność. Lokalna prasa bezustannie donosiła 
o przypadkach zagłuszania przez „City” innych lokalnych stacji26. Publiko-
wała płatne ogłoszenia rozgłośni o jej słuchalności i skuteczności reklamo-
wej, z których wynikało, że Radia City słuchało podobno 300 tys. osób, a 22 
tys. z nich codziennie podejmowało decyzje zakupowe pod wpływem emito-
wanych w nim reklam27. Radio City angażowało się ponadto w wiele akcji 
społecznych i  patronowało wszelkim imprezom kulturalnym i  sportowym 
w mieście, dzięki czemu wydatnie podnosiło znajomość swej marki. Było 
radiem słowno-muzycznym. Wiele miejsca na antenie poświęcało serwisom 
informacyjnym, wiadomościom o  sytuacji na drogach, programom kultu-
ralnym i sportowym. Do studia zapraszano gości, a reporterzy Radia City 
pojawiali się na ulicach miasta, rejestrując najważniejsze wydarzenia28.

Rozgłośnia otrzymała od Krajowej Rady koncesję w 1994 r. Zalega-
lizowanie działalności spowodowało ekspansję medialną spółki radiowej i, 
paradoksalnie, stało sie początkiem jej kłopotów finansowych29. Radio za-
dłużało się u właścicieli budynku, w którym wynajmowało pomieszczenia, 
zalegało z płatnościami wobec Urzędu Skarbowego, ZUS-u, Polskiej Agen-
cji Prasowej. Spowodowało to procesy sądowe30, a nawet groźbę licytacji 
majątku spółki „City Radio” przez Urząd Skarbowy31. Z pomocą rozgłośni 
przyszedł nieoczekiwanie nowy, powiązany z SLD, wojewoda częstochow-
ski, który interweniował w Urzędzie Skarbowym32. Właściciele Radia City 
postanowili sprzedać część udziałów w rozgłośni i za uzyskane w ten spo-
sób pieniądze spłacić swoje zobowiązania sięgające 400 tys. zł. W końcu 
1996 roku 90% udziałów stacji kupili trzej częstochowscy przedsiębior-
cy33. Mariusz Herman tylko na krótko zachował funkcję redaktora naczel-
nego. Stracił ją wkrótce po tym, jak (według „Życia Częstochowy”) usiło-
wał ponownie sprzedać sprzedaną już rozgłośnię Radiu Wolna Europa34, 
lub (według „Gazety Wyborczej w  Częstochowie”) gdy zabrał redakcyjny 
25   Piraci, „Dziennik Częstochowski 24 Godziny” 29-31.01.1993, nr 20.
26   Por. m.in. Kretyńska zabawa, „Gazeta Wyborcza w Częstochowie” 10.09.1994, nr 211.
27   Powoływano się w tym względzie na badania Pracowni Badań Społecznych i Skuteczności 
Reklamy „Silesian Media” oraz Zakładu Dziennikarstwa Uniwersytetu Śląskiego 
w Katowicach. Zob. m.in. „Gazeta Wyborcza w Częstochowie” 28.10.1993, nr 254.
28   Ramówka Radia City, „Gazeta Wyborcza w Częstochowie”, maj 1993.
29   W  maju 1995 r. w  oparciu o  struktury radia utworzono tytuł prasowy „Tygodnik 
Częstochowski”.
30   Por. m.in. Radio długów, „Gazeta Wyborcza w Częstochowie” 4.01.1996, nr 3.
31   Nadajniki radia „City” idą pod młotek, „Życie Częstochowy”, 9.10.1996.
32   Wojewoda ratuje radio, „Gazeta Wyborcza w Częstochowie” 21-22.12.1996, nr 297.
33   Byli to: współzałożyciel radia i  właściciel fabryki obuwia „Krisbut” Krzysztof Czyż, 
Andrzej Gołaszewski, prezes poligraficznej spółki „Udziałowiec” i  Janusz Kuziorowicz, 
związany z  palarnią kawy „Galaxia-Sun”. Radio czystych interesów, „Gazeta Wyborcza 
w Częstochowie” 28.01.1997, nr 23.
34   Zakaz wstępu dla naczelnego, „Życie Częstochowy” 4.02.1997, nr 29.

98 ROCZNIK PRASOZNAWCZY. ROK VI



komputer35. Niezależnie jednak od faktycznych powodów dymisji zerwano 
wszelkie stosunki z poprzednim kierownictwem radia, a nawet zakazano 
mu wstępu do siedziby rozgłośni. 

Nowi właściciele Radia City, którzy – jak sami przyznawali – nie znali 
się na działalności medialnej, a radio kupili dla podniesienia własnego pre-
stiżu i w nadziei na zyski w przyszłości, sprzedali je w połowie 1998 roku36. 
Nabywcą była Agora S.A., która z końcem lipca 1998 r. na bazie Radia City 
stworzyła swoją 7. w kraju stację w sieci „Złote Przeboje” pod nazwą Radio C. 

Zgodnie z koncepcją sieci Radio C nadawało głównie muzykę. Były to 
przeboje w stylu „oldies”, kilkakrotnie w ciągu dnia przerywane wiadomo-
ściami lokalnymi, prognozą pogody i doniesieniami o sytuacji na drogach. 
Pod koniec tygodnia radio prezentowało repertuar miejskich instytucji kul-
turalnych i radziło, jak miło spędzić weekend. Do realizacji tak skromnego 
programu wystarczyło zaledwie kilka osób: prezenterów muzycznych tzw. 
dj-ów, serwisantów i akwizytorów reklam. Według zapewnień szefa Radia 
C taka konwencja programowa bardzo odpowiadała słuchaczom37, bo po-
dobno miesiąc po uruchomieniu „Złotych Przebojów” stacja miała 27,5% 
audytorium radiowego w Częstochowie, podczas gdy ogólnopolskie RMF 
FM – 26,4%, a lokalne Fon – 19,3%38. 

Mimo zapewnień o doskonałych wynikach słuchalności Radio C za-
częło ochoczo korzystać z promocyjnego wsparcia „Gazety Wyborczej w Czę-
stochowie”, która publikowała zapowiedzi programów stacji pt. „Radio C” 
poleca i badania rynku radiowego prowadzone przez SMG/KRC. Wynikało 
z nich, że Radio C wciąż wyprzedza lokalne i regionalne rozgłośnie39. 

Zabiegi te nie poprawiły sytuacji finansowej stacji. Kryzys na rynku 
reklamy spowodował zresztą, że cała Grupa Radiowa Agora S.A. przynosiła 
straty40. Strata częstochowskiej rozgłośni w 2000 r. wynosiła 437 tys. zł, 
a w 2001 – 453 tys. zł41. Dynamika sprzedaży reklam w latach 2002–2003 
wynosiła zaledwie 5,5%42. Wszystko to spowodowało, że w 2003 r. ogra-
niczono autonomię częstochowskiej stacji poprzez powierzenie produkcji 
programu redakcji Radia Karolina z  Tychów. W  Częstochowie pozostał 
tylko radiowy dział marketingu włączony zresztą w  struktury lokalnego 
35   Poprzednikom wstęp wzbroniony!, „Gazeta Wyborcza w Częstochowie” 4.02.1997, nr 29.
36   Radio czystych interesów, „Gazeta Wyborcza w Częstochowie” 28.01.1997, nr 23.
37   Funkcję dyrektora radia pełnił początkowo Tomasz Stemplewski, a  później Jarosław 
Sobkowski.
38   Złote przeboje Radia C, „Gazeta Częstochowska” 24.12.1998, nr 50.
39   Według badań przeprowadzonych w 2004 r. wśród mieszkańców Częstochowy w wieku 
30-50 lat Radia C  słuchało 12,2% respondentów, Radia Fon 6,5%, PR Katowice 3,3%, 
Radia Fiat 0,5%, a Radia Jasna Góra 0,3%. Radio nr 1 w Częstochowie wśród rozgłośni 
lokalnych, „Gazeta Wyborcza-Częstochowa”, 17.01.2005.
40   Raporty Roczne Agora S.A.
41   Raport Roczny Agora S.A. z 2001 r.
42   Porównanie czasu reklam wyemitowanych przez nadawców radiowych, „Biuletyn KRRiT”, 
październik - grudzień 2004.

99JOLANTA DZIERŻYŃSKA-MIELCZAREK – WSPÓŁCZESNA CZĘSTOCHOWSKA...



oddziału „Gazety Wyborczej”43. W październiku 2007 roku we wszystkich 
17 stacjach Złotych Przebojów zlikwidowano pasma muzyczne prowadzone 
przez lokalnych prezenterów. Zastąpiono je programem centralnym pro-
dukowanym w Warszawie i przesyłanym satelitarnie. Zgodnie z wymogami 
koncesji pozostawiono wprawdzie informacje lokalne, ale trudno się oprzeć 
wrażeniu, że proces koncentracji w stacjach radiowych Agory zdecydowa-
nie ograniczył ich służebność wobec społeczności lokalnych.

Niemal w tym samym czasie, gdy powstało Radio City, uruchomio-
no częstochowski oddział RMF FM. Początkowo to krakowskie radio na-
dające swój program w  górnym paśmie na częstotliwości 92,4 MHz nie 
było dostępne dla wielu słuchaczy w Częstochowie. Zmieniło się to jesienią 
1992 r., kiedy lokalny nadawca – agencja „Jazz” Marka Czeremuszkina 
i Tomasza Czyża – rozpoczął retransmisję programu krakowskiej stacji na 
dolnym, bardziej dostępnym dla częstochowian paśmie. Wiosną 1993 r. 
agencja „Jazz” wspólnie z firmą „Carex” Jerzego Tobiańskiego utworzyły 
częstochowską redakcję RMF FM, która realizowała lokalne serwisy infor-
macyjne pod szyldem krakowskiego radia. Częstochowskie RMF funkcjo-
nowało początkowo bez wiedzy i zgody centrali krakowskiej. W 1994 roku 
do prokuratury wpłynął nawet wniosek przeciwko Markowi Czeremuszki-
nowi za nielegalne rozpowszechnianie programu RMF FM44.
	 Marek Czeremuszkin i – niezależnie – Jerzy Tobiański złożyli wnio-
ski o koncesję do Krajowej Rady, ale zostały one rozpatrzone negatywnie. 
Jednocześnie, w  ramach rozszerzenia koncesji, krakowskie Radio RMF 
FM otrzymało zgodę na nadawanie programu w  Częstochowie również 
na niskiej częstotliwości. W tej sytuacji dotychczasowi właściciele często-
chowskiej redakcji Radia RMF FM wycofali się z działalności nadawczej. 
W  kwietniu 1995 roku centrala RMF wykupiła częstochowską redakcję 
i uzyskała ona status oddziału terenowego.
	 Liczący początkowo kilkanaście, a później 7 osób (4 dziennikarzy 
i 3 pracowników reklamy i promocji) zespół częstochowskiego oddzia-
łu realizował kilkanaście minut własnego programu dziennie. Oprócz 
lokalnych serwisów informacyjnych i  tzw. trafficów przygotowywano 
programy o ważnych wydarzeniach w mieście i regionie oraz konkursy 
dla słuchaczy45. Z sukcesem realizowano funkcję reklamową, bo zna-
na z plenerowych imprez i akcji z udziałem słuchaczy stacja cieszyła 
się dużą popularnością. W 1996 r. według badań OBOP słuchalność 
tygodniowa Radia RMF FM w województwie częstochowskim wynosiła 

43  Gdzie jest Radio C?, „7 Dni” 1-7.10.2004, nr 22.
44   Został uznany za winnego, ale sąd odstąpił od wymierzenia kary ze względu na znikomy 
stopień społecznej szkodliwości czynu.
45   Ramówka Radia RMF, „Gazeta Wyborcza w Częstochowie”, styczeń 1994.

100 ROCZNIK PRASOZNAWCZY. ROK VI



30,1%46, natomiast w 2001 r. – 25,6%47.
	 W 2001 r. na skutek decyzji Krajowej Rady o nieprzedłużaniu kon-
cesji na nadawanie programów lokalnym stacjom Radia RMF FM (tzw. za-
kaz rozpinania sieci) zlikwidowano częstochowski oddział tej rozgłośni.
	 Najmłodszą koncesjonowaną częstochowską stacją było Radio Fon. 
Właściciel tej stacji – Spółka A.D.A. Corporation48, uzyskała koncesję 
w 1994 r., ale rozpoczęła nadawanie programu radiowego dopiero w sierp-
niu 1995 r. Radio Fon miało być w zamierzeniach jego twórców radiem 
środka, kierowanym do ludzi w średnim wieku, zawierającym sporą ilość 
programów informacyjnych i  publicystyki. Zanim pojawiło się w  eterze, 
w gronie współwłaścicieli doszło do waśni i ze spółki wycofał się Dariusz 
Ciszewski49. Jego miejsce zajął Edmund Mzyk, prezes firmy Yawal System 
zajmującej się produkcją profili okiennych50. Dość szybko przejął on finan-
sową kontrolę nad radiem. Zarządzanie rozgłośnią przekazał zależnej od 
siebie spółce BMT Sport. Prezesem stacji został Janusz Tobijański, zasia-
dający z ramienia SLD w Radzie Miasta. Radio Fon zaczęło być postrzegane 
jako lewicowe. Opinię tę potwierdzała polityka kadrowa prowadzona przez 
Tobijańskiego, chociażby fakt, że w 1998 r. zwolnił z pracy sześciu dzien-
nikarzy, którzy założyli w rozgłośni komórkę NSZZ „Solidarność”51. 

Radio Fon borykało się również z  problemami finansowymi. Nie 
wypłacano regularnie pensji, wielu pracowników nie miało stałych umów 
o pracę, a sama rozgłośnia pracowała przy użyciu nielegalnego oprogramo-
wania i pirackich płyt kompaktowych52. Miało to zapewne związek z tym, 
że kontrolująca radio spółka Yawal przeżywała w tym czasie problemy wy-
nikające z nietrafionych inwestycji i spadku wartości akcji kontrolowanych 
przez siebie podmiotów gospodarczych. Mimo tych kłopotów stacja miała 
w Częstochowie grono wiernych słuchaczy. Ceniono ją zwłaszcza za bezpo-
średnie relacje z imprez sportowych, autorskie programy muzyczne, dys-
kusje w studiu o bieżących problemach miasta oraz dobry serwis informa-
cyjny. Warto dodać, że na antenie pojawiały się również audycje literackie, 
dla dzieci, osób uprawiających kwiaty, wędkarzy itp. 

Szansę na wyjście z kłopotów Yawal zaczął dostrzegać w zmianie charak-
teru działalności biznesowej. Edmund Mzyk – producent profili aluminiowych, 
a zbiegiem czasu także potentat w branży drzewnej posiadający spółkę „Paged” 
– postanowił zostać magnatem medialnym. Ignorując brak doświadczenia w tej 
46   Wyniki słuchalności stacji z  programem lokalnym w  województwie częstochowskim, 
„Gazeta Wyborcza w Częstochowie” 10-11.05.1997, nr 108.
47   RMF FM, „Gazeta Wyborcza w Częstochowie” 26-27.05.2001, nr 122.
48   W skład spółki wchodzili: Andrzej Belof, Dariusz Ciszewski i Andrzej Kalski.
49   Ubiegał się on – bez powodzenia – o koncesję radiową w 1995 r. Później związał się 
z radiofonią katolicką. Pracował w Radiu Jasna Góra i Katolickim Radiu Fiat.
50   Od 1998 r. firma była notowania na GPW.
51   Wylani z eteru, „Gazeta Wyborcza w Częstochowie” 20.04.1998, nr 92.
52   Policjanci w radiu, „Gazeta Wyborcza w Częstochowie” 3.07.1998, 154.

101JOLANTA DZIERŻYŃSKA-MIELCZAREK – WSPÓŁCZESNA CZĘSTOCHOWSKA...



dziedzinie, a także postępujący kryzys na rynku reklamy, zaczął inwestować 
w Internet oraz kupować tytuły prasowe i stacje radiowe53. W 2001 roku jedną 
ze swoich spółek – Caspol – przekształcił w FON S.A. Jej zadaniem było finan-
sowanie kolejnej spółki o nazwie Y-Radio, która kupiła udziały w 5 rozgłośniach 
radiowych: Radiu Fon w Częstochowie, Radiu BRW w Wałbrzychu, Radiu ABC 
w Szczecinie, Radiu BAB w Łomży oraz Radiu Jazz w Warszawie.

Spółka FON ograniczała swoją aktywność do transferu udziałów między 
spółkami zależnymi i, jak oceniali to znawcy, była „wydmuszką giełdową” obli-
czoną na zarabianie pieniędzy, na manipulowaniu kursami akcji54. Nie była za-
interesowana pozyskiwaniem środków na finansowanie i prowadzenie rozgło-
śni radiowych oraz nie miała stosownej kadry do realizowania tej działalności55. 

Odbiło się to niekorzystnie na wszystkich rozgłośniach radiowych 
należących do Y-Radio56. W częstochowskim Radiu Fon zmiana właścicie-
la, a właściwie firmy zarządzającej stacją, spowodowała ograniczenia pro-
gramowe i  odejście z  rozgłośni wielu jej pracowników57. Nikogo więc nie 
zdziwiło, że na początku 2006 r. FON S.A. sprzedała udziały w spółce Y-
-Radio. Należące do niej stacje lokalne trafiły w ręce Multimedia sp. z o.o. 
i zostały przekształcone w rozgłośnie RMF Maxxx. Wartość całej transakcji 
nie jest znana, wiadomo jedynie, że Radio Jazz sprzedano za symboliczną 
złotówkę warszawskiemu Radiu Kolor.

Radio RMF Maxxx Częstochowa rozpoczęło działalność w lutym 2006 
roku. Program muzyczny realizowany w  krakowskim studiu uzupełniany 
był krótkimi informacjami lokalnymi przygotowanymi w Częstochowie. W lo-
kalnej redakcji zatrudniono tylko jednego dziennikarza, serwisanta oraz pra-
cowników działu reklamy. Zgodnie z wymogami koncesji zapowiadano, że 
program lokalny zajmować będzie 12% tygodniowego czasu antenowego58. 
Kontrola Krajowej Rady wykazała jednak, że w 2007 r. wartość ta wynosiła 
jedynie 3,5%59. Bliższa analiza tego programu wykazuje, że wobec braków 
kadrowych rozgłośnia bezpowrotnie straciła swoją tematyczną różnorod-
ność, bliski kontakt ze słuchaczami i mocne osadzenie w lokalnych realiach.

Lokalny charakter miało mieć uruchomione na początku listopada 2010 
53   Stworzona przez niego spółka Y-Net administrowała stroną pośredniczącą w hurtowym 
handlu drewnem i materiałami budowlanymi.
54   Na wzroście kursu skorzystali nie tylko dawni właściciele, „Gazeta Giełdy Parkiet”, 
30.12.2005.
55   Ad.Media. Raport na temat FON S.A. przygotowany przez CR Media Consulting S.A., 
www.cr.media.pl, 2005.
56   Ograniczenia w  finansowaniu Radia Jazz przez Y-Radio spowodowało np., że część 
dziennikarzy zgodziła się pracować w  nim na zasadach wolontariatu i  zaapelowała do 
reklamodawców o wsparcie. Walka o wsparcie w eterze, www.wiadomości.mediarum.pl, 2004.
57   W 2005 r. z  rozgłośnią pożegnał się m.in. Marek Magiera znany z  audycji o  sporcie 
i  prowadzenia bezpośrednich relacji sportowych oraz Marek Kułakowski realizujący 
wywiady i antenowe dyskusje o bieżących problemach miasta.
58   Lokalny RMF, „Gazeta Wyborcza-Częstochowa”, 1.02.2006
59   Sprawozdanie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z rocznego okresu działalności, Warszawa 
2008, s. 89.

102 ROCZNIK PRASOZNAWCZY. ROK VI



roku Radio Jura. Spółka Radio 90 z Rybnika, która otrzymała koncesję na 
częstotliwość w Częstochowie, zapowiadała program o charakterze uniwersal-
nym, łączący wiadomości lokalne z informacjami z kraju i ze świata60. Pierwszy 
okres funkcjonowania stacji rozczarował jednak słuchaczy, a konkurenci, któ-
rzy przegrali starania o koncesję, złożyli odwołania do Krajowej Rady61.

Jak zatem można było się przekonać, lokalna działalność radio-
wa była w Częstochowie stopniowo ograniczana. Po początkowej entuzja-
stycznej i pirackiej fazie starano się jej nadać profesjonalny i biznesowy 
charakter. Chociaż Radio City i Radio Fon nie odniosły olśniewających 
komercyjnych sukcesów, to – wspólnie z  lokalnym oddziałem RMF FM 
– stworzyły oryginalny i ciekawy częstochowski rynek radiowy. Stacje te 
zatrudniały profesjonalnych dziennikarzy, realizowały swe własne audy-
cje słowne, upowszechniały oryginalne skomponowane listy muzyczne. 
Z biegiem czasu okazało się jednak, że lokalny rynek reklam i ogłoszeń 
był zbyt ubogi, aby mogły utrzymać się z  niego trzy samodzielne sta-
cje radiowe. Zjawisko to nie było przy tym szczególnym częstochowskim 
przypadkiem, ale miało swe odzwierciedlenie w całej Polsce. Dlatego też 
kolejną fazą funkcjonowania częstochowskiego rynku medialnego było 
jego formatowanie i sieciowanie. 

Zjawisko formatowania lokalnego radia zostało już dość dobrze 
opisane62, dlatego też wystarczy w tym miejscu jedynie ograniczyć się do 
stwierdzenia, że prowadzi ono do zubożenia oferty informacji lokalnej. 
Radia o charakterze uniwersalnym, jakimi były „Fon”, „City” i „Jura”, zo-
bowiązane były do przeznaczania nie mniej niż 12% własnego tygodniowe-
go czasu nadawania na audycje o tematyce lokalnej, w tym 6% czasu na 
lokalne serwisy informacyjne. Jak już wiemy, z kontroli przeprowadzanych 
przez Krajową Radę wynikało, że częstochowskim stacjom radiowym nigdy 
nie udawało się dotrzymać tych zobowiązań63. 

Gdy zsieciowano obie stacje RFM, Maxxx pozostał radiem uniwersal-
nym, a zatem jego lokalne obowiązki nie uległy zmianie. Radio C miało nato-
miast charakter muzyczny, a zatem limit emisji informacji lokalnych został 
obniżony o połowę – odpowiednio do 6 i 3%. Co istotne, zmiana charakteru 
stacji miała wpływ na ich słuchalność. O ile bowiem w połowie lat 90. słuchal-
ność obu stacji była podobna, a niekiedy Radio City mogło się pochwalić lep-
szymi wynikami, to w 2007 r. RFM Maxxx słuchało ok. 15% częstochowian, 
a Radia C – ok. 5%. W 2011 wskaźniki te wynosiły odpowiednio 8 i 3,5%64. 

60   Radio jest, a jakby go nie było, „Gazeta Wyborcza-Częstochowa” 22.12.2010.
61   Wojna o  nowe lokalne radio dla Częstochowy trwa, „Gazeta Wyborcza-Częstochowa” 
4.01.2011.
62   Szerzej na ten temat: M. Gmerek-Rajchel, Formatowanie radia lokalnego, Toruń 2005 
oraz R. Kowalczyk, Radio lokalne w Polsce, Poznań 2007.
63   Informacja o podstawowych problemach radiofonii i  telewizji, Warszawa 2005, s. 167; 
Sprawozdanie Krajowej Rady…, Warszawa 2008, s. 89.
64   Radio Track, „Press” z lat 1997–2011.

103JOLANTA DZIERŻYŃSKA-MIELCZAREK – WSPÓŁCZESNA CZĘSTOCHOWSKA...



Wydaje się, że na zaistniałą sytuację podobny wpływ miała zarówno ilość i ja-
kość lokalnych informacji, jak i format muzyczny stacji. RFM Maxxx zabiegał 
o  stosunkowo młode audytorium, a Radio C o odbiorców nieco starszych, 
w wieku 24–39 lat. 

Związane z  formatowaniem zjawisko sieciowania miało przede 
wszystkim wymiar ekonomiczny. Obniżało koszty produkcji i emisji pro-
gramów. Pozwalało zmniejszyć zatrudnienie, ograniczając je w  zasadzie 
do osób zajmujących się pozyskiwaniem lokalnej reklamy. Formatowanie 
i sieciowanie przyczyniły się do uniformizacji i standaryzacji przekazu, ru-
gując z publicznego obiegu informację lokalną. Sformatowane radia lokal-
ne upodobniały się do innych nadawców, nie absorbowały uwagi słucha-
czy, stając się jedynie akustycznym tłem dnia codziennego.

Kończąc przegląd częstochowskich stacji radiowych, wypada za-
uważyć, że funkcjonują w  tym mieście dwie stacje katolickie. Mają one 
status nadawcy społecznego i nie emitują reklam. Pierwszą z nich, i po-
dobno pierwszą katolicką rozgłośnią w Polsce, było Radio Fiat. Stacja ta 
powstała do obsługi VI Światowego Dnia Młodzieży i kolejnej wizyty w Czę-
stochowie papieża Jana Pawła II w sierpniu 1991 r. Rozpoczęła nadawanie 
na podstawie decyzji Ministerstwa Łączności o przyznaniu częstotliwości, 
korzystając ze sprzętu ofiarowanego przez Radio Watykan. Koncesję otrzy-
mała w kwietniu 1994 r. i  jako radio archidiecezjalne działa do dziś. Jej 
nadajniki i studio były zlokalizowane początkowo w budynkach kościoła 
św. Wojciecha, a obecnie przy ul. Ogrodowej. 

Radio Fiat stopniowo rozszerzało swój techniczny zasięg (z 15 km do 
80 km) i ofertę programową. Główny element programu stanowił blok re-
ligijno-katechetyczny, ale pojawiały się w nim również audycje społeczno-
-kulturalne, serwisy informacyjne z kraju i ze świata, wiadomości lokalne 
oraz aktualności z życia Kościoła i archidiecezji częstochowskiej. Program 
ramowy obejmował m.in. codzienną Eucharystię, katechezę, programy dla 
dzieci i młodzieży, transmisje z mszy świętych, modlitwy, felietony i ko-
mentarze65. W popołudniowym paśmie programowym miały swoje miejsce 
programy poradnikowe, słuchowiska, rozmowy ze słuchaczami. W 2006 
roku rozpoczęto nawet nadawanie transmisji z zawodów żużlowych66.

Radio Fiat angażowało się w działalność charytatywną. Organizowa-
ło imprezy dla najbiedniejszych dzieci, prowadziło zbiórki pieniędzy, odzie-
ży i  żywności z  myślą o  osobach potrzebujących, inicjowało działalność 
dobroczynną w parafiach67.
65   Swój cotygodniowy program ma w radiu Fiat ks. Ireneusz Skubiś, redaktor naczelny 
„Niedzieli”, „Słowo na niedzielę” wygłasza regularnie abp Stanisław Nowak.
66   Bezpośrednie relacje z zawodów żużlowych pojawiły się na antenie katolickiego radia 
po tym, jak Radio Fon weszło w  skład sieci RMF Maxxx i  przestało nadawać sportowe 
programy lokalne. Kościół dla kibiców, „Gazeta Wyborcza-Częstochowa” 17.03.2006.
67   W strukturach radia działa koło Caritas oraz Rada Gospodarcza Wspierania Inicjatyw 
Lokalnych skupiająca przedsiębiorców zainteresowanych działalnością dobroczynną. 

104 ROCZNIK PRASOZNAWCZY. ROK VI



Ciężar utrzymania rozgłośni spoczywał na archidiecezji oraz pry-
watnych ofiarodawcach68. W rozgłośni zatrudniano od kilku do kilkunastu 
osób, a kierowali nią: ks. Marian Duda i ks. Stanisław Jasionek, ks. An-
drzej Oleś i ks. Ryszard Umański, a od 1 lipca 2003 r. dyrektorem Radia 
Fiat jest ks. Zdzisław Wójcik. 

Trudno jest ocenić wielkość audytorium rozgłośni. Jak przyznawali 
jej szefowie, nigdy nie prowadzono badań w tym zakresie69. „Niedziela Czę-
stochowska” w 2001 roku oceniała liczbę słuchaczy rozgłośni na 10 tys.70, 
a ówczesny dyrektor Radia Fiat na 50–60 tys.71 Badania słuchalności w re-
gionie częstochowskim i  samej Częstochowie sytuowały tę rozgłośnię na 
granicy błędu statystycznego72. Próbą zwiększenia słuchalności było roz-
poczęcie w 2005 roku nadawania programu przez Internet.

Swoistym fenomenem na radiowej mapie Polski jest Radio Jasna 
Góra. Przypomnijmy, że w Polsce funkcjonują jedynie dwie stacje zakonne, 
a  jedną z nich jest właśnie radio częstochowskie. Radio Jasna Góra uzy-
skało koncesję na nadawanie w 1994 roku, ale rozpoczęło działalność 25 
marca 1995 roku. Początkowo emitowano zaledwie kilka godzin programu 
dziennie. Wypełniały go: transmisje z mszy świętych na Jasnej Górze, Apel 
Jasnogórski oraz informacje o  życiu sanktuarium. Stopniowo zwiększano 
czas obecności w eterze. Obok audycji o charakterze religijnym i wspólnych 
modlitw z radiosłuchaczami pojawiły się programy o tematyce kulturalnej 
i społecznej oraz poradnikowe audycje o zdrowiu i życiu rodzinnym. W 1997 
r. nawiązano współpracę z Radiem Maryja, użyczając sobie nawzajem czasu 
antenowego, emitowano audycje Radia Watykańskiego, swój program miał 
w Radiu Jasna Góra redaktor naczelny „Niedzieli” ks. Ireneusz Skubiś. 

Dzięki nadajnikowi ofiarowanemu rozgłośni przez radio bawarskie 
zasięg jasnogórskiego radia zwiększył się do 100 km, a więc potencjalnie 
mógł docierać do około 1,3 mln osób. Wyniki słuchalności Radia Jasna 
Góra w  regionie częstochowskim sytuowały jednak rozgłośnię na margi-
nesie rynku radiowego73. Dyrektor radia o. Roman Majewski uważał, że 
badania słuchalności nie mają znaczenia i cytował zdanie jednego z ojców 
paulinów: „Nawet gdyby słuchało nas niewiele osób i nawet gdyby tylko 
jedna osoba miała dzięki temu radiu stać się lepsza, jest to już wystarcza-
jący powód, aby radio istniało. Taka jest boża ekonomia”74. 

Kapelan Solidarności, menedżer dobroczynności, „Gazeta Częstochowska” 8.11.2001, nr 43.
68   Finansowaniem rozgłośni zajmowała się częstochowska Kuria Archidiecezjalna, ale 
do płacenia stałych składek na rzecz radia zostali zobligowani również miejscowi księża. 
Reklama Pana Boga, „Gazeta Częstochowska” 23.09.1999, nr 37.
69   Ibidem.
70   Ave Fiat, „Niedziela Częstochowska” 9.09.2001, nr 36.
71   Radio Fiat, „Gazeta Wyborcza w Częstochowie” 10.09.2001, nr 211.
72   Radio Track, www.radiotrack.pl.
73   Mieściły się one w granicach błędu statystycznego. Radio Track, dostęp: www.radiotrack.pl
74   Głos z Jasnej Góry, „Niedziela” nr 12, 24.03.2002.

105JOLANTA DZIERŻYŃSKA-MIELCZAREK – WSPÓŁCZESNA CZĘSTOCHOWSKA...



Radio zatrudniające kilkanaście osób duchownych i  świeckich 
oraz dysponujące kilkudziesięcioosobowym zespołem współpracowników 
utrzymywane było przez jasnogórski klasztor.

Ocena słuchalności stacji radiowych nadających w Częstocho-
wie jest utrudniona przede wszystkim z powodu istotnych rozbieżności 
w danych przedstawianych przez poszczególne firmy badawcze75. Wy-
nikało to zapewne z  faktu, że firmy te dysponowały zróżnicowanymi 
środkami finansowymi oraz różne były kompetencje i  doświadczenie 
ich pracowników. Kłopotów nastręczają nadto ulegające stopniowym 
zmianom metodologie i techniki badawcze76 oraz obszar prowadzonych 
badań77. Dodajmy w końcu, że wątpliwości budził również dobór i wiel-
kość próby badawczej78.
	 Zróżnicowanie zakresu terytorialnego prowadzonych sonda-
ży powodowało, że obraz lokalnego rynku radiowego był wypaczony. 
Wynikało to przede wszystkim z  faktu, że w  cytowanych sondażach 
szczególną uwagę zwracano na stacje ogólnopolskie i regionalne Radio 
Katowice, a pomijano stacje lokalne. Biorąc pod uwagę powyższe uwa-
runkowania można stwierdzić, że prezentowane poniżej informacje są 
często ze sobą sprzeczne i daleko im do naukowej dokładności. Dlatego 
też traktować je należy nadzwyczaj ostrożnie – raczej jako odzwiercie-
dlenie pewnych tendencji, a nie precyzyjne odwzorowanie rzeczywisto-
ści społecznej.	

75   Badania lokalnego audytorium radiowego prowadziły m.in. SMG/KRC Poland Media S.A. 
(Radio Track), TNS OBOP (Radiomonitor), Zakład Dziennikarstwa Uniwersytetu Śląskiego, 
Biuro Badawczo-Usługowe Promedia.
76   Szerzej na ten temat: Pomiar słuchalności – dwa zamiast jednego, „Brief” nr 3, listopad 
1999 oraz Radio – rok zmian, „Brief” nr 18, luty 2001.
77   Badania słuchalności w  regionie częstochowskim dotyczyły: byłego województwa 
częstochowskiego, województw południowych (krakowskiego, bielskiego, katowickiego, 
częstochowskiego i  opolskiego traktowanych jako jeden region), województwa śląskiego 
i samej Częstochowy.
78 W latach 1997–2000 badania Radio Track realizowane były na próbie 100 tys. respondentów, 
ale 84 tys. wywiadów dotyczyło rozgłośni ogólnopolskich, a tylko 16 tys. rozgłośni lokalnych 
i regionalnych. Pojawiły się nawet zarzuty, że w wielu miastach grupa stałych respondentów 
liczy 2–3 osoby. Por. Badania radiowe – protest i co dalej?, „Brief” nr 16, grudzień 2000. 
Badania prowadzone przez pracowników Zakładu Dziennikarstwa Uniwersytetu Śląskiego 
w regionie częstochowskim oparte były na równie niereprezentatywnej próbie kilkunastu 
osób. Uzyskane wyniki znacznie różniły się od danych uzyskiwanych przez inne firmy, 
dlatego też – jako mało wiarygodne – zostały pominięte. Por. cykl badań M. Gieruli,  B. 
Grzonki i M. Jachimowskiego dot. słuchalności stacji radiowych w woj. śląskim z lat 2000–
2005, Sosnowiec 2000–2005 (na prawach rękopisu).

106 ROCZNIK PRASOZNAWCZY. ROK VI



Tabela 1. Tygodniowy zasięg wybranych stacji radiowych w latach 1994–1999 (w 
%) według różnych firm badawczych i na różnym obszarze badawczym

Rok 1994 1996 1997 1998 1999 2000
F i r m a 
badaw-
cza

Promedia OBOP SMG/
KRC OBOP OBOP OBOP SMG/

KRC

Obszar
wojewódz-
two często-
chowskie

Często-
chowa

Często-
chowa

region 
k a t o -
wicki

region 
k a t o -
wicki

region 
k a t o -
wicki

r e g i o n -
c z ę s t o -
chowski

R a d i o 
C i t y / 
Radio C

16,1 12,4 11,1 1,9 4,2 4,2 9,7

R a d i o 
RMF 21,6 30,1 14,2 b.d. b.d b.d b.d

R a d i o 
Fon - 7,6 11,4 1,0 b.d 2,2 6,9

R a d i o 
Katowi-
ce

24,2 14,6 9,6 24,9 21,9 20,0 12,6

R a d i o 
Fiat b.d 2,0 4,5 0,9 b.d. b.d 2,1

R a d i o 
J a s n a 
Góra

- b.d. b.d. 0,2 b.d. 1,3 b.d.

Źródło: Badania publikowane w prasie lokalnej oraz Radiomonitor cyt. za „Press” 
z lat 1997–2000

Aby uniknąć wspomnianych powyżej wątpliwości, kolejne tabele za-
wierają jedynie dane zebrane przez SMG/KRC. Ułatwi to analizę audytorium 
radiowego i umożliwi wyprowadzenie bardziej jednoznacznych wniosków.

Tabela 2. Udział w rynku wybranych stacji radiowych w województwie śląskim 
w latach 2001–2002 (w %)

Stacja/rok 2001 2002
Radio C 1,2 0,9
Radio Katowice 7,6 4,8
Radio Fon 0,7 0,6
Radio Fiat 0,9* 0,4
Radio Jasna Gór b.d. 0,1

* Wynik ten jest prawdopodobnie zawyżony, gdyż w jednym z okresów badawczych 
w 2001 r. udział Radia Fiat w rynku radiowym w województwie śląskim oceniono 
na 5,7%, podczas gdy na ogół wynosił on 0,1–0,2%. 

Źródło: Radio Track, „Press” z lat 2001–2011, www.radiotrack.pl oraz www.sla-
skfm.republika.pl

107JOLANTA DZIERŻYŃSKA-MIELCZAREK – WSPÓŁCZESNA CZĘSTOCHOWSKA...



Tabela 3. Udział w rynku wybranych stacji radiowych w Częstochowie w latach 
2003–2011 (w %)

Stacja/rok 2003 2005 2007 2009 2011
Radio C 12,2 8,3 5,5 2,3 4,0
Radio Katowice 3,7 2,7 2,9 3,4 4,8
Radio Fon/
RMF Maxxx

6,4 b.d. 14,5 7,9 7,3

Radio Fiat 0,9 b.d. 0,1 0,2 0,4
Radio Jasna Góra 1,0 b.d. 0,4 0,8 1,8
Radio Jura - - - - 1,8

Źródło: Radio Track, „Press” z lat 2001–2011, www.radiotrack.pl oraz www.sla-
skfm.republika.pl

Niezależnie od wszelkich wątpliwości natury formalnej stwierdzić 
można, że według danych zaprezentowanych w tabelach, najchętniej słu-
chaną lokalną stacją w drugiej połowie lat 90. był częstochowski RMF FM. 
Kiedy przestano uwzględniać ją w rankingach lokalnych rozgłośni, na pro-
wadzenie wysunęło się Radio City. Miało ono znaczną przewagę nad drugą 
lokalną rozgłośnią – Radiem Fon. Dopiero sformatowanie Radia City i ogra-
niczanie funkcji lokalnych tego nadawcy zmniejszyło jego udział w lokal-
nym rynku. Jak już wiemy, ten sam zabieg wydatnie poprawił słuchalność 
Radia Fon po przekształceniu go w 2006 r. w format RMF Maxxx. 

Pierwotna, wynikająca z  monopolistycznej pozycji, dominująca rola 
Radia Katowice była stopniowo ograniczana. Na początku lat 90., jak szaco-
wała jedna z firm badawczych, była to najbardziej popularna stacja radiowa 
gromadząca nawet 25% audytorium radiowego. Szybko jednak traciła 
słuchaczy na rzecz innych stacji. Na początku XXI wieku jej słuchalność 
w Częstochowie była znacznie niższa niż stacji komercyjnych. Jej audytorium 
legitymowało się niskim wykształceniem i było zaawansowane wiekowo79.

Słuchalność stacji katolickich mieściła się w granicach błędu staty-
stycznego. Najchętniej słuchano Radia Maryja, następnie stacji jasnogór-
skiej, a stawkę zamykało radio diecezjalne80. W 2011 r. mieszkańcy regionu 
częstochowskiego słuchali przede wszystkim stacji ogólnopolskich: RMF 
FM (27%), Radia Zet (24%) i Programu I Polskiego Radia (16%). Dopiero na 
czwartej pozycji pojawiało się RMFMaxxx, następnie Program III Polskiego 
Radia, Radio C i Radio Katowice. Stacje podające informacje lokalne gro-
madziły łącznie około 20% audytorium radiowego.

79   „Biuletyn KRRiTV”, październik – grudzień 2006, s. 11.
80   Dane SMG/KRC, cyt. za: „Press” 2008, nr 5.

108 ROCZNIK PRASOZNAWCZY. ROK VI



BIBLIOGRAFIA

Dokumenty:
Ad.Media, Raport na temat FON S.A. przygotowany przez CR Media Consulting 
S.A., www.cr.media.pl, 2005.
KRRiT, Informacja o podstawowych problemach radiofonii i telewizji, Warszawa 2005.
KRRiT, Porównanie czasu reklam wyemitowanych przez nadawców radiowych, 
„Biuletyn KRRiT”, październik – grudzień 2004.
KRRiT, Sprawozdanie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z rocznego okresu dzia-
łalności, Warszawa 2008.
KRRiT, Uchwała KRRiT nr 232/95 z 27 września 1995 r.
Radio Track, „Press” z lat 1997–2011, www.radiotrack.pl. 
Raporty Roczne Agora S.A.

Opracowania:
Baranowski R., Gdzie jest Radio C?, „7 Dni” 1-7.10.2004, nr 22. 
Boniewicz E., Ave Fiat, „Niedziela Częstochowska” 9.09.2001, nr 36. 
Gierula M., Grzonka B., Jachimowski M., Raport dotyczący słuchalności stacji radio-
wych w woj. śląskim z lat 2000–2005, Sosnowiec 2000–2005 (na prawach rękopisu).
Giżyńska U., Kapelan Solidarności, menedżer dobroczynności, „Gazeta Często-
chowska” 8.11.2001, nr 43. 
Gmerek-Rajchel M., Formatowanie radia lokalnego, Toruń 2005.
Konopka P., Radio – rok zmian, „Brief” nr 18, luty 2001. 
Kowalczyk R, Radio lokalne w Polsce, Poznań 2007.
Kretyńska zabawa, „Gazeta Wyborcza w Częstochowie” 10.09.1994, nr 211.
Lokalny RMF, „Gazeta Wyborcza-Częstochowa”, 1.02.2006.
Łabędzi śpiew, „Gazeta Wyborcza w Częstochowie” 4.02.1994, nr 29.
Mała strata?, „Gazeta Wyborcza w Częstochowie” 9.12.1998, nr 288.
Na falach prawa, „Gazeta Wyborcza w Częstochowie” 31.05.1995, nr 125.
Nadajniki radia „City” idą pod młotek, „Życie Częstochowy”, 9.10.1996.
Narodziny pirata, „Gazeta Wyborcza w Częstochowie” 7.12.1992, nr 287.
Narzeczeni i mikrofon, czyli Radio City, „Dziennik Częstochowski 24 Godziny” 
16.12.1992, nr 246.
Obrona Częstochowy, „Gazeta Wyborcza w Częstochowie”, 4-5.12.1999, nr 283.
Piraci, „Dziennik Częstochowski 24 Godziny” 29-31.01.1993, nr 20.
Piwowarczyk R., Badania radiowe – protest i co dalej?, „Brief” nr 16, grudzień 2000. 
Podział audytorium radiowego w województwie częstochowskim, „Dziennik Czę-
stochowski 24 Godziny” 14.06.1994, nr 112.
Policjanci w radiu, „Gazeta Wyborcza w Częstochowie” 3.07.1998, 154.
Pomiar słuchalności – dwa zamiast jednego, „Brief” nr 3, listopad 1999. 
Poprzednikom wstęp wzbroniony!, „Gazeta Wyborcza w Częstochowie” 4.02.1997, nr 29.
Radio czystych interesów, „Gazeta Wyborcza w Częstochowie” 28.01.1997, nr 23.
Radio długów, „Gazeta Wyborcza w Częstochowie” 4.01.1996, nr 3.
Radio Fiat, „Gazeta Wyborcza w Częstochowie” 10.09.2001, nr 211.
Radio Marconi na liście pirackich stacji, „Życie Częstochowy” 8-9.04.1995.
Radio nr 1 w Częstochowie wśród rozgłośni lokalnych, „Gazeta Wyborcza-Często-
chowa”, 17.01.2005.
Radiowy rozwód i romans, „Gazeta Wyborcza w Częstochowie” 21.06.1995, nr 142.
Ramówka Radia City, „Gazeta Wyborcza w Częstochowie”, maj 1993.
Ramówka Radia Live, „Gazeta Wyborcza w Częstochowie”, styczeń 1994.
Ramówka Radia Marconi, „Gazeta Wyborcza w Częstochowie”, maj 1993.

109JOLANTA DZIERŻYŃSKA-MIELCZAREK – WSPÓŁCZESNA CZĘSTOCHOWSKA...



Ramówka Radia RMF, „Gazeta Wyborcza w Częstochowie”, styczeń 1994.
Reklama Pana Boga, „Gazeta Częstochowska” 23.09.1999, nr 37.
RMF FM, „Gazeta Wyborcza w Częstochowie” 26-27.05.2001, nr 122.
Sam nie gram, „Gazeta Wyborcza w Częstochowie” 11.01.1996, nr 9.
Sobkowski J., Radio jest, a jakby go nie było, „Gazeta Wyborcza Częstochowa” 
22.12.2010. 
Sobkowski J., Wojna o nowe lokalne radio dla Częstochowy trwa, „Gazeta Wybor-
cza Częstochowa” 4.01.2011. 
Spółka z diabłem, „Gazeta Wyborcza w Częstochowie” 26.06.1993, nr 147.
Steinhagen D., Może w eter popłynie: Tu Radio Częstochowa, „Gazeta Wyborcza 
Częstochowa” 26.01.2009. 
Ubodzy piraci, „Gazeta Wyborcza w Częstochowie” nr 178, 30.07.1992.
W eterze nie ma ciszy, „Na Wskroś” lipiec 1993, nr 11.	
W obronie radia, „Gazeta Wyborcza w Częstochowie” 7.12.1998, nr 286.
Wachelka  C., Kościół dla kibiców, „Gazeta Wyborcza-Częstochowa” 17.03.2006. 
Walka o wsparcie w eterze, www.wiadomości.mediarum.pl, 2004.
Wojewoda ratuje radio, „Gazeta Wyborcza w Częstochowie” 21-22.12.1996, nr 297.
Wylani z eteru, „Gazeta Wyborcza w Częstochowie” 20.04.1998, nr 92.
Wyniki słuchalności stacji z programem lokalnym w województwie częstochow-
skim, „Gazeta Wyborcza w Częstochowie” 10-11.05.1997, nr 108.
Wyszyńska A., Głos z Jasnej Góry, „Niedziela” nr 12, 24,03.2002. 
Zakaz wstępu dla naczelnego, „Życie Częstochowy” 4.02.1997, nr 29.
Zielińska U., Na wzroście kursu skorzystali nie tylko dawni właściciele, „Gazeta 
Giełdy Parkiet”, 30.12.2005. 
Złote przeboje Radia C, „Gazeta Częstochowska” 24.12.1998, nr 50.

Witryny internetowe:
www.forum.gazeta.pl.
www.radiomarconi.pl.
www.marconi.iplus.com.pl.
www.slaskfm.republika.pl.

CONTEMPORARY LOCAL RADIO BROADCASTING 
IN CZESTOCHOWA

SUMMARY
Contemporary local radio broadcasting in Czestochowais the subject of the 
article. Author comes to a conclusion that after the initial enthusiastic and 
pirate phase of development, an attempt atgiving it a professional and busi-
ness character was made. Although the local broadcasters did not achieve 
any stunning commercial success, they created an original and interesting 
radio market in Czestochowa. However, economic difficulties caused format-
ting and networking of the local stations, which deprived them of thematic di-
versity, close contact with their audience and firm rooting in the local realities.
In 2011, inhabitants of Czestochowa region listened mainly to nationwide sta-
tions: RMF FM (27%), Radio Zet (24%) and Polskie Radio Program I(16%). Local 
radio stations came in further places, raising a total of 20% of the radio audience.

KEY WORDS: radio broadcasting, local radio broadcasting, Czestochowa

110 ROCZNIK PRASOZNAWCZY. ROK VI


